m

Volkswagen beställer batterier för 140 miljarder av Northvolt
Ska även bygga flera egna batterifabriker

Det svenska företaget Northvolt som tillverkar litiumjonbatterier för elbilar och för lagring av energi har nu fått en jätteorder av Volkswagen på motsvarande 140 miljarder kronor. Dels ska Northvolt leverera batterier till den tyska biltillverkaren men i summan ingår också att Volkswagen köper Northvolts andel i den gemensamma batterifabriken i Tyskland som ska stå klar 2025. Volkswagen planerar att även bygga batterifabriker i Polen eller Tjeckien och i Spanien eller Portugal. Northvolts fabrik i Skellefteå ska även byggas ut till en total kapacitet på 40 GWh. Tumnagel
66.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen påbörjar återvinning av elbilsbatterier
Första anläggningen är igång

I Salzgitter har Volkswagen Group Components nu startat koncernens första anläggning för återvinning av elbilsbatterier. Målet är att kunna återvinna värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast. På lång sikt räknar man med en återvinningsgrad på mer än 90 procent. På anläggningen återvinns batterier som har gjort sitt och inte kan användas till något annat. Under pilotfasen som är nu kan anläggningen återvinna upp till 3600 stycken batterisystem vilket i ton blir runt 1500. I framtiden kan detta vid behov skalas upp ytterligare. Större antal batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Läs om hur återvinningen går till i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
64.0°
+
Bobby Green
0
2020

Ford funderar på att tillverka sina egna elbilsbatterier
Måste för att hinna med i utvecklingen

I juli sa den före detta Ford-vdn Jim Hackett att Ford inte såg några fördelar med att tillverka sina egna battericeller till elbilar. Nu verkar man dock ha vänt i frågan och den nuvarande vdn Jim Farley bekräftar att de funderar på att ta fram batterier själva. Det är nödvändigt eftersom elbilsförsäljningen har börjat ta fart och ser man då inte till att tillverka fler batterier kommer man inte hinna med utvecklingen. Tesla har som ni säkert alla redan vet egna batterifabriker och investerar mycket i detta. General Motors och Hyundai har också hoppat på det tåget. Båda sistnämnda planerar att sälja en miljon helt eldrivna bilar om året år 2025. Volkswagen räknar med tre miljoner om året samma tid. Så det kommer att behövas en hel del batterier för att täcka allas behov. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Elbilsbatteri utan kobolt på väg från Panasonic
Ska lanseras om två till tre år

Panasonic fortsätter att finslipa utvecklingen av elbilsbatterier och nästa mål är att inom två till tre år framställa ett batteri helt utan kobolt. Kobolt är en av de dyraste och mest svåråtkomliga komponenterna i batterierna så det skulle ju vara skönt att slippa denna. Tesla använder sig av Panasonic-batterier och i de första Model S som tillverkades gick det åt elva kilo kobolt per bil. Idag är siffran för Model 3 istället runt 4,5 kilo. Det nya batteriet är en vidareutveckling av NCA-batteriet 2170 som visades 2017. Tumnagel
64.5°
+
Bobby Green
0

CATL tar fram bilbatteri som ska räcka 2 miljoner kilometer
Elbilsbatteri som ska räcka i 16 år

Det stora kinesiska batteriföretaget Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) uppger att de utvecklat ett batteri till elbilar som ska räcka i 16 år och kunna driva en elbil runt 2 miljoner kilometer. Det är betydligt mycket mer än vad dagens batteri till elbilar utlovar. Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att elbilsbatterier i dag brukar ha en garanti på 8 år eller 150.000 kilometer. Fördelen med CATL:s nya batteri är även att det skulle kunna gå att återanvända i en ny elbil om ägaren vill byta ut sin gamla kärra efter några år. Att elbilars batterier riskerar att ta slut och behöver bytas ska vara en av orsakerna till varför en del kunder fortsatt är tveksamma till att införskaffa sig elbilar. Enligt CATL ska deras nya batterityp kosta ungefär 10 procent mer än dagens elbilsbatterier. CATL förser bland annat Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen och Volvo med batterier till deras elbilar. Företaget säger sig vara redo att leverera den nya typen av batterier till dem som är intresserade av dessa men huruvida några av deras nuvarande kunder eller andra företag lagt beställningar på sådana är inget som nämns. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Nissans elbilsbatterier ska hålla längre än bilen
Har en livslängd på runt 22 år

Kommer man att behöva byta batteripack i sin elbil under tiden man äger den är en fråga som en del säkert funderar på. Och om man köper en elbil begagnad - hur länge håller batterierna då? I Nissans fall ska de hålla längre än bilen i alla fall. Francisco Carranza är chef för Nissan Energy och han berättar att batterierna i en Nissan Leaf ska ha en livslängd på 22 år - tio år mer än själva bilen. Att en Leaf skulle vara helt slut efter bara tolv år låter ju dock lite tråkigt, men det är så man har räknat i alla fall. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0
2018

Kinesisk batterijätte bygger fabrik i Tyskland
Ska förse BMW, VW och Daimler med elbils-batterier

Det kinesiska företaget CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd) kommer att bygga en fabrik i för elbilsbatterier i Tyskland skriver nyhetsbyrån AFP. Det var BMW som meddelade att CATL ska etablera en fabrik i Europa och BMW har redan förbundit sig att köpa elbils-batterier till sina elfordon för 4 miljarder euro från CATL:s fabriker i Tyskland och Kina. Tyska Volkswagen ska redan ha ett samarbete med CATL och även Daimler uppges fundera på att börja köpat elbils-batterier från CATL. Runt tusen nya arbetstillfällen tror man att CATL:s tyska batterifabrik kan komma att skapa. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0