Quantcast
m

Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke
Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren

Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Polens första egna elbilar
Ska lanseras 2023

Sedan FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) slutade tillverka bilar i Polen 2011 har landet inte haft någon egen tillverkare. 2016 skapades dock ElectroMobility Poland av fyra stycken polska elbolag och de presenterar nu sina planer på ett elbilsmärke kallat Izera. Man visar upp prototyperna Z100 som är en SUV och T100 som är en hatchback - båda två planerar man att lansera 2023. 0-100 km/h ska gå på under åtta sekunder och på en laddning ska räckvidden ligga på 40 mil. Två stycken batteripack ska erbjudas och man ska kunna ladda hemma och på snabbladdnings-stationer. Izeras ambitioner är att bilarna ska säljas i flera europeiska länder, men vilka och när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagens R-divison kommer utvecklas till ett elbilsmärke
Det måste bli så enligt Jürgen Stackmann

Om det finns ett R med i beteckningen på din Volkswagen innebär det att den är lite sportigare än vanligt. I sin renodlade form handlar det om bättre prestanda och mer effekt. Nu får vi reda lite på hur man tänker kring R:ets framtid och enligt styrelsemedlemmen Jürgen Stackmann kommer divisionen att utvecklas till ett elbilsmärke. Om man med detta menar att R-bilarna kommer att vara helt eldrivna eller hybridiserade framgår inte för tillfället. Nyligen släppta Touareg R är exempelvis en laddhybrid. "The future of R needs to be, and will be, electric. We’re still working on what we started two and a half years ago – which was obviously not electric, though exciting – but the work going forward is and will be electrified." Härnäst i R-gänget blir nya Golf R som man håller på att finslipa innan lansering. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Hedin Bil kommer att sälja Byton i Sverige och Norge
Lansering sker nästa år

Nu får vi reda på att Hedin Bil blir sälj- och servicepartner i Norge och Sverige för det kinesiska elbilsmärket Byton. Tidigare har det sagts att deras första modell M-Byte skulle lanseras här i år men detta har skjutits fram till mitten av nästa år istället. 65.000 personer har redan reserverat bilen och 25.000 av dessa finns i Europa. Sverige och Norge är två av de viktigaste marknaderna här tillsammans med Schweiz, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Planen är att öppna möjlighet att förhandsboka bilen för 500 euro i mitten av året. Gör man det säkrar man en tidig produktionsplats av en bil. Prislappen kommer att vara från 45.000 euro men det är exklusive moms, frakt och leveransomkostnader. För den pengen får man en elmotor på 272 hästar och ett batteripack på 72 kWh som ska ge en räckvidd på 36 mil enligt WLTP. Toppversionen med fyrhjulsdrift har istället dubbla elmotorer på sammanlagt 408 hästar och ett batteri på 95 kWh som ger 43,5 mils räckvidd. Det finns även en version av denna med bara bakhjulsdrift som då ger lite längre räckvidd - 46 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Geely lanserar nytt elbilsmärke
Geometry lanseras i Kina i år

Geely fortsätter att bredda sin portfolio och nu gör man det med det nya elbilsmärket Geometry. Det ska lanseras i hemlandet Kina i år för att i framtiden även expandera globalt. Den första modellen kallar man kort och gott A och det är en sedan som kommer att kosta strax över 30.000 dollar. Inte helt oväntat är den framtagen för att konkurrera med Tesla Model 3 och även här finns det en Standard Range och en Long Range-version. Den förstnämnda har ett batteripack på 51,9 kWh och en räckvidd på 40 mil medan den andra bjuder på nästan 50 mils räckvidd. Båda två har en elmotor som ger 161 hästar och 250 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska gå på omkring nio sekunder. 2025 är planen att erbjuda tio stycken helt eldrivna modeller under namnet Geometry. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
2018

Rykte Jaguar kan bli ett elbilsmärke inom tio år
Kanske ändrar inriktning

I början av året tog även Jaguar ett kliv in i elbilsvärlden med modellen I-Pace. Ett stort steg, och kanske något som kan vara resten av tillverkarens framtid. Chefer inom Jaguar Land Rover sägs nämligen diskutera om man ska låta Jaguar bli ett renodlat elbilsmärke. Det skulle i så fall kunna innebära att alla deras bilar inom tio år endast går på el. Nästa elbil från Jaguar väntas vara uppföljaren till modellen XJ. Vidare snackas det om att XE och XF kommer att läggas ned till förmån för en eldriven crossover. I år förväntas Jaguar att sälja 175.200 stycken bilar. Skulle man bara erbjuda elbilar beräknas det att man istället skulle kunna sälja omkring 300.000 stycken bilar om året. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Lagonda återuppstår som eldriven SUV
Kommer 2021

Mellan 1976 och 1990 tillverkade Aston Martin en bilmodell vid namn Lagonda. Det blev endast 645 stycken exemplar och i dagsläget är modellen en ikon för företaget. 2014 berättade man att den skulle göra en comeback och året efter visade man upp nykomlingen. Det var dock "bara" en Rapide med annat utseende men ändå. I mars överraskade tillverkaren med att återigen använda namnet och denna gång var det på en eldriven konceptbil. Nu meddelar man att den ska bli verklighet 2021, fast då som en superlyxig SUV. En förhandsvisning på just detta fick vi redan 2015 i form av konceptet DBX. Det hela blir dock lite stökigt för Lagonda är numera ett varumärke under Aston Martin, så den kommande bilen kommer att alltså att heta Lagonda och sedan ett ännu ej känt modellnamn. Och den kommer att baseras på Aston Martin DBX, som också kommer att tillverkas fast under Aston-epitet. Alla kommande Lagonda-modeller kommer dock att vara eldrivna, så se Lagonda som Astons elbilsmärke. Tumnagel
32.0°
+
Bobby Green
0