11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Rykte Porsche kanske på väg till börsen Volkswagen behöver pengar till sin stora elbilssatsning Det sägs att Porsche funderar på att introducera sig själva på börsen. Anledningen är att Volkswagen-koncernen som äger tillverkaren behöver pengar till en stor satsning på elbilar och digitalisering. Volkswagen berättade nyligen att de kommer att investera hela 89 miljarder euro i detta och det är ju som sagt en slant. Vid en börsintroduktion väntas Porsches värde vara runt 900 miljarder kronor. Tumnagel
39.7°
0
Toyota har vaknat Ska lansera 15 stycken elbilar till 2025 Nästa år ska Toyota lansera den eldrivna suven bZ4X, men går du in i hallarna idag kan du inte få en helt eldriven modell av tillverkaren. Något som antagligen har förundrat många då Toyota är en av världens största biltillverkare och eftersom "alla" andra redan erbjuder elbilar. Men nu ska det alltså bli ändring på detta. Företaget investerar hårt i elbilsutveckling och ska 2025 ha inte mindre än 15 stycken olika elbilar i sitt utbud. Räkna dock inte med att alla dessa bara går på el utan det lär handla om laddhybrider också. Men det verkar i alla fall som att Toyota har vaknat lite och snart hoppar på elbilståget. Tumnagel
42.7°
0
Dacia hoppar på elbilståget när de måste Fokuserar på prisvärda modeller först Dacia har visserligen en helt eldriven modell - Spring. Och nyligen presenterade Jogger kommer att erbjudas som hybrid. Men deras fokus just nu ligger inte på att ta fram massa elektrifierade modeller utan på att erbjuda prisvärda bilar som "alla" har råd med. Och elbilar kostar fortfarande en slant oavsett vilket märke det står i grillen. Dacia kan erbjuda flera el-alternativ nu om de skulle vilja eftersom de har tillgång till tekniken som Renault har, men de kommer att vänta med en ordentlig elbilssatsning först när de verkligen måste göra det. Xavier Martinet som är Dacias head of sales and marketing säger följande: "The question is not technical, we can put that technology on our cars, we have this [hybrid] technology on the [Renault] Clio and the [Renault] Captur, we can put them on the Jogger or Sandero tomorrow. I don’t think our customers are actually asking for a specific technology – maybe it’s different to electric for part of the population, but otherwise, if you look at the masses, people aren’t really asking for a specific technology. They want a car that fills their needs and allows them to go wherever they want to go at the right price. We’ll have it in our cars when we need to for customers to enter a city center and not have to pay a penalty, but it’s really a question of economics." Tumnagel
35.9°
0
Smygtitt på Volkswagen Project Trinity Den eldrivna sedanen lanseras 2026 I slutet av januari skrev vi om Volkswagens Project Trinity första gången. Det handlar om en stor eldriven sedan som kommer bli ett nytt flaggskepp som ska sätta en ny standard när det gäller räckvidd, laddningshastighet, digitalisering och autonom körning. Nu får vi ytterligare en smygtitt på modellen i form av bilden ovan, men den ska inte lanseras förrän om fem år. Mer om hur Volkswagen tänker inför framtiden kan ni läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
0
Samarbetet mellan Ken Block och Ford är över Dags att gå vidare efter tio år Under tio års tid har nu Ken Block och Ford samarbetat kring bland annat Gymkhana-filmerna, men nu har detta nått ett slut. Inte för att de båda parterna är osams eller så, utan för att det är dags att gå vidare helt enkelt. Det kan vara så att Ford hellre vill lägga krut på sina elbilssatsningar och då kanske det ser bättre ut om man inte förknippas med supertrimmade förbränningsmotorer. Även om man haft en del el med i kalaset också. Det verkar även som att Ken är sugen på att leka med andra leksaker än bara de som det står Ford på. Så här säger Ford: "All of us at Ford are very grateful for Ken Block and his bringing the thrill of Ford Performance vehicles to a whole new generation of car buyers. He did it in ways that were uniquely Ken - with fun, energetic and extraordinary driving exhibitions that were unmatched in the automotive world, along with important victories and performances in rally & rallycross worldwide. Ken, thanks for 10 great years of Hooning." Och så här säger Ken: "Working with Ford over the past decade has been awesome. From racing all over the world, to accumulating a half billion views from Gymkhana THREE to Gymkhana TEN, to creating the Emmy nominated series The Gymkhana Files for Amazon Prime – along with building a fleet of Fords including the iconic AWD Mustang Hoonicorn and F-150 Hoonitruck – it’s been a great partnership." Tumnagel
39.0°
0
2020
Nu är den här - Volkswagen ID.4 Kostar från 514.900 kronor Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
0
Volkswagen ID.3 börjar levereras 700 bilar har nått Norge I går postade jag vårt första test av Volkswagen ID.3 och en av frågorna bland kommentarerna var när det kommer att gå att provköra den. Svaret är snart, för nu har leveranserna börjat komma igång. I fredags rullade nämligen 700 bilar av ett skepp i en hamn i Norge och på lördagen hände samma sak i Dublin, Irland. Det här borde betyda att leveranserna till svenskar som köpt den första versionen av bilen också kommer att få sina bilar inom kort. Leveranserna av bilen har dragit ut på tiden på grund av tekniska problem, men nu verkar det vara löst till den grad att leveranser kan ske. Som vi berättade i testet nedan så kommer heads up-displayen att ha begränsad funktionalitet och CarPlay/Android Auto kommer inte att finnas vid leverans. Både de funktionerna kommer via en uppdatering efter årsskiftet. Tumnagel
40.5°
0
Mer information kring Dysons elbil Därför blev den aldrig verklighet Förra hösten skrev vi om att Dyson bestämt sig för att lägga ned sin elbilssatsning. För några veckor sedan visade man upp bilen lite smått för The Times. Nu får vi andra även ta del av fler bilder och videoklipp på N526. James Dyson säger följande: "Stopping that project was one of the most difficult decisions we have had to make. Hundreds of our engineers, scientists and designers had poured everything into it. They developed a technology-loaded, beautiful car, which was a joy to drive and avoided belching exhaust fumes – but the backdrop in the automotive industry meant it was not commercially viable. I am incredibly proud of our car and of the team who worked so hard on it. I’m delighted that so many of the automotive team remained at Dyson to apply their expertise in other areas as we develop fundamental technologies and products." Mer information och bilder på projektet som aldrig blev av finns på länken nedan. Tumnagel
38.6°
0
Vdn är övertygad om att Volkswagen kommer att köra om Tesla Det är bara en tidsfråga Herbert Diess är vd för Volkswagen och nyligen gick han ut och sa att han är övertygad om att den tyska biltillverkaren kommer att komma ikapp och förbi Tesla. Han hyser stor respekt för Elon Musk och allt han har byggt upp, men i racet om att bli störst med elbilar kommer Volkswagen att hålla jämna steg för att sedan passera. Modellen ID 3 lanseras snart och det är tillverkarens första riktigt stora elbilssatsning, och bara början på ID-familjen med allt vad det innebär. Så här sa Herbert i en intervju: "Itx27s an open race. We are quite optimistic that we still can keep the pace with Tesla and also at some stage probably overtake. The company which adopts fastest and is most innovative but also which has enough scale in the new world will make the race. It’s very difficult to read President Trump but he stated that he’s still not happy with Europe. We’re doing what we can to avoid tariffs. 2020 for the auto industry will be a very difficult year, but we’re doing the right things to be competitive." Tumnagel
47.0°
0
2019
Skiss på Volkswagens instegsmodell i ID-familjen Lanseras 2022 Eldrivna ID.3 är bara början på Volkswagens elbilssatsning och ID-familj. Nu har tillverkaren skickat ut årets julkort och på detta ser vi tomten köra en bil, men inte vilken bil som helst utan den som kommer att fungera som insteg i elbilsutbudet. Modellen som just nu verkar gå under namnet ID Entry blir som väntat något mindre än ID.3 och planen är att lansera den 2022. Tumnagel
39.0°
0
Nästa sida