m

Rykte Rimac köper Bugatti
Spännande rykte!

Nu kommer ett väldigt intressant rykte som säger att Volkswagengruppen är i faggorna med att sälja Bugatti till den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Automobili. 1998 köpte Volkswagen rättigheterna till märket av Bugatti Automobili och gjorde om detta till Bugatti Automobiles istället. 2005 lanserades Veyron och resten är historia. Och nu kan det alltså vara dags igen att skapa historia, fast på ett annat vis. Vad skulle det innebära att Rimac köper Bugatti? Eldrift såklart, i vilken form är oklart men det står inga W16-motorer på Rimacs hyllor och dammar direkt utan där är det högpresterande elektriska drivlinor istället. Köpet skulle även innebära att Rimac får tillgång till Bugattis fabrik och därmed kan skala upp sin egna produktion. Som sagt, det här är endast ett rykte för tillfället men det skulle vara väldigt intressant att se vad det kan bli av detta om det stämmer. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Nio kommer till Europa
Kinesisk elbilstillverkare ska etablera sig här nästa år

Den kinesiska biltillverkaren Nio har meddelat att de ska snabba upp sina expansionsplaner och planerar att etablera sig i Europa under nästa år. Nio säljer idag bara sina bilar i Kina men har som långsiktig plan att finnas representerade på världens viktigaste bilmarknader till 2023/2024. När företaget etablerar sig i Europa under nästa år kommer man initialt att satsa på enskilda länder men exakt vilka det kommer att bli finns det än så länge inga uppgifter om. Nio säljer idag de tre modellerna ES8, ES6 samt EC6 i Kina. Den billigaste modellen är SUV:en ES6 som kostar 343.600 yuan med batteri i Kina, motsvarande cirka 435.000 kronor. Häromdagen meddelade Nio att man planerar att börja hyra ut batterier till bilar man säljer i Kina men om det även kommer att bli aktuellt när man lanserar i Europa är oklart. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Biltillverkaren Nio börjar erbjuda batteri som en tjänst
Köp bilen, hyr batteriet

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har börjat erbjuda sina kunder i Kina att hyra batterier till bilar de köper från biltillverkaren. Det handlar om vad man kallar för "BaaS" (Batteri as a Service) vilket är en term som kan ha hittat sitt ursprung i den lite mer kända förkortningen SaaS (Software as a Service). Tanken bakom Nios BaaS-program är att deras kunder köper en bil som vanligt och därefter väljer till ett batteri som kunden betalar månadsvis för. Det innebär att kinesiska Nio-kunder kan köpa deras el-SUV ES6 SUV för cirka 275.000 yuan, motsvarande cirka 350.000 kronor, utan batteri istället för de 343,600 yuan, cirka 435.000 kronor, bilen kostar med batteri. Därefter kan kunden välja vilket batteri de vill ha i bilen. Det billigaste batterialternativet från Nio kommer att kosta 968 yuan i månaden vilket motsvarar cirka 1225 kronor. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här fungerar batteribytet i Nio ES8
Tar inte mer än tre minuter

Det är många som kanske inte vågar ta klivet till en elbil på grund av laddningen. Det tar tid och är man ute och kör mycket vill man att det ska finnas många ställen att göra det på och att det ska gå snabbt. En lösning som elbilstillverkaren Nio tror på är batteribyte. Man åker helt enkelt in i en station, byter ut hela det urladdade batteripacket mot ett fulladdat, och kör sedan vidare. En process som inte tar mer än tre minuter. Fully Charged har tagit sig en närmare titt på hur detta fungerar med modellen ES8. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Elbilstillverkaren Xpeng får in ytterligare 500 miljoner dollar
Ny investeringsrunda avklarad

I november förra året håvade Xpeng Motors in 400 miljoner dollar i en investeringsrunda där bland annat Xiaomi var med. Nu har man genomfört en ny runda och den handlar om hela 500 miljoner dollar till. Investerare denna gång är bland annat Aspex, Coatue, Hillhouse Capital och Sequoia Capital China. Totalt har företaget nu lyckats få in 1,7 miljarder dollar i finansieringspengar. Xpeng började nyligen att leverera modellen P7 i Kina och de säljer sedan tidigare suven G3 som ni kan se test på nedan. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Rivian får in 2,5 miljarder dollar i ny finansieringsrunda
Nu uppe i totalt 5,3 miljarder dollar sedan förra året

Det är många som tror stenhårt på den nya elbilstillverkaren Rivian. Nyligen klubbades det igenom att ytterligare en stor säck med pengar kommer in till företaget via en ny finansieringsrunda. Denna gången handlar det om 2,5 miljarder dollar vilket är den största enskilda summan hittills. Denna gången kommer pengarna återigen från Amazon och BlackRock - nya namn är Soros Fund Management, Coatue, Fidelity Management and Research Company och Baron Capital Group. Sedan förra året har man lyckats få in hela 5,3 miljarder dollar, men någon bil finns inte på vägarna än. Förutom pickupen R1T har Rivian suven R1S på gång, och en skåpbil för kommersiell verksamhet. Alla ska börja levereras någon gång nästa år. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Daniel Abt ska börja köra Formel E för Nio istället
Efter att ha fått sparken från Audi

I maj anordnas ett esport-race i Formel E och en av deltagarna var Daniel Abt som kör för Audi Sport ABT Schaeffler i Formel E. Men Daniel tog inte tävlingen så seriöst och lät ett proffs köra för honom så att han skulle få bättre placeringar. Detta kom han givetvis inte undan med och både diskades och bötfälldes för sitt ofog. Dessutom fick han sparken av Audi. Nu, fem veckor senare, står det klart att han kommer att återvända till Formel E fast hos den kinesiska elbilstillverkaren Nio istället. Daniel kommer att ersätta den kinesiska föraren Ma Qinghua i teamet Nio 333 och tävla tillsammans med britten Oliver Turvey i de sex återstående tävlingarna. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Elbilstillverkaren Byton stänger sin fabrik
I minst ett halvår

Igår drog elbilstillverkaren Byton i stora handbromsen och stoppade all verksamhet i fabriken i Kina. Pengarna har tagit slut och pandemin har kommit som ett slag i sidan på företaget, och fabriken kommer därför att hålla stängt i minst ett halvår. Man har nu sjösatt en krisplan för att få bukt med alla utgifter och en strategisk omorganisation krävs för att rädda företaget från ruinens brant. I början av mars skrev vi att Hedin Bil kommer att sälja Byton här i Sverige. När det nu kommer att ske återstår att se. M-Byte som är den första modellen ut kommer att kosta omkring 600.000 kronor. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Amazon sägs vara intresserade av att köpa Zoox
Ska Amazon börja med självkörande bilar?

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon är intresserade av att köpa det amerikanska startup-företaget Zoox, ett företag som drog igång 2014 och som utvecklar teknik till självkörande bilar. Zoox har även siktet inställt på att utveckla egna självkörande bilar som skulle kunna användas som robot-taxis utan chaufförer i framtiden. Innan pandemin värderades Zoox till 3,2 miljarder dollar men marknadsvärdet har sannolikt sjunkit sedan dess. Det sägs även att Zoox kan ha svårt att skaffa nytt kapital, något som behövs för att utveckla verksamheten vidare. Därför skulle kanske ett uppköp från superrika Amazon kunna vara av intresse för företaget om de över huvud taget ska finnas kvar som företag framöver. Varken Amazon eller Zoox har än så länge kommenterat Amazons eventuella uppköpsplaner av företaget. Amazon har tidigare investerat i elbilstillverkaren Rivian såväl som Aurora Innovation, ett företag som startats av Chris Urmson som har en bakgrund som chef för Googles utveckling av självkörande bilar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bjørn Nyland spanar in el-suven Xpeng G3
Fick låna den i fyra dagar

Våren 2018 skrev vi om den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng för första gången. Ett år senare visade de upp suven G3 och nu har norrmannen Bjørn Nyland fått testa just denna under fyra dagars tid. Han ger oss en rejäl genomgång av bilen, testar räckvidd, hur infotainmentsystemet fungerar och hur många banankartonger som ryms i den. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Maven - ny konceptbil från Weltmeister
Lovar 80 mils räckvidd

Den kinesiska elbilstillverkaren Weltmeister erbjuder i dagsläget modellerna EX5 och EX6 Plus. Nu visar de upp konceptbilen Maven som är en slank sedan med sluttande taklinje som sägs ha 80 mils räckvidd. Men värk väl, eftersom det handlar om Kina, så snackar vi siffror enligt NEDC här. En nästan full laddning av batteriet ska ta under en timme. Några fler uppgifter kring bilen får vi inte just nu. Weltmeister siktar på lansering runt 2022. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Rimacs testförare
Miroslav verkar ha ett kul jobb

Igår var det måndag och Rimacs grundare Mate släppte ytterligare ett Mondays with Mate-klipp. I detta handlar det om Miroslav "Mrgud" Zrncevic som är testförare hos elbilstillverkaren. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Xpeng P7 lanseras i Kina
En utmanare till Tesla Model 3

För två år sedan skrev vi om den nya kinesiska elbilstillverkaren Xpeng Motors. Precis som så många andra hade de storslagna planer och ville bli landets motsvarighet till Tesla. Förra året visade man upp den lilla suven G3 och nu lanseras sedanen P7 så allt var kanske inte bara snack och konceptskisser. P7 är en direkt konkurrent till Tesla Model 3 och batteripacket är på 80,9 kWh. Vad det handlar om för elmotorer under skalet får vi dock inte reda på. Instegsversionen driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 56,8 mil, dock enligt NEDC-cykeln. Den man kallar för Super-Long Range har istället upp till 70,6 mil enligt NEDC. Sen finns det en prestandaversion med dubbla motorer (och antagligen fyrhjulsdrift) som ska göra 0-100 km/h på 4,3 sekunder men vad den har för räckvidd framgår inte. Att ladda från 30 till 80 procent ska ta under en halvtimme och laddar man tio minuter ska man kunna få upp till tolv mils räckvidd. Bilen ska ha självkörning i nivå 3 och ett system med 14 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar. P7 går att beställa i Kina nu och de första leveranserna ska ske i juni. Priset börjar på motsvarande strax under 30.000 euro och dyrast blir prestanda-versionen som kostar från 45.000 euro. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Aiways presenterar eldrivna crossover-coupén U6ion
Och avslöjar pris på U5

Den kinesiska elbilstillverkaren Aiways har nyligen visat upp den nya konceptbilen U6ion. Det är en crossover-coupé som trots koncept-stämpeln ser hyfsat färdig ut för produktion, bortsett från ratten då kanske. U6ion baseras på samma plattform som modellen U5 och beskrivs med orden "the perfect companion for young and active customers who are looking for a stylish zero-emission SUV". Vad som finns mer under skalet får vi dock inte reda på nu, men det borde ju handla om samma grejer som i systerbilen. Den har bland annat ett batteripack på 65 kWh och ska ha en räckvidd enligt WLTP på 40 mil. U5 ska lanseras i Europa och nu får vi även reda på vad den kommer att kosta - från 40.000 euro. När produktionsversionen av U6ion ska presenteras är oklart. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0
2019

Svenska elbilstillverkaren Uniti uppges ha pengaproblem
Det är dyrt att göra bilar

BytBil.com har varit i kontakt med källor som uppger att den svenska elbilstillverkaren Uniti har finansieringsproblem och tvingats upprätta en kontrollbalansräkning som visar på negativt eget kapital. Förutom det ska företagets revisor ha hoppat av sitt uppdrag. Uniti presenterade 2015 en liten elbil som man uppgav att man hade som mål att sälja för under 150.000 kronor. Förhandsbeställningarna av deras första modell Uniti 1 drog igång förra månaden, redan när de företagets ekonomiska problem ha varit kända skriver BytBil.com. Priserna på Uniti 1 startar på 224.000 och köparen får lägga en handpenning på 112.000 kronor. Enligt Uniti kommer Uniti 1 att börja levereras nästa år till de "tusentals" personer som förbokat ett exemplar av bilen. Huruvida så faktiskt blir fallet återstår att se. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo slutar med laddhybrider
Satsar helt och hållet på elbilar

Volvos första elbil XC40 Recharge presenterades förra veckan och det är bara början på modeller som bara kommer att gå på el. 2025 ska hälften av alla nya Volvos vara helt eldrivna och resterande elektrifierade i någon form. Efter detta ska dessa tillsammans med laddhybriderna fasas ut så att det till slut bara återstår rena elbilar. Fram till 2025 kommer Volvo att lansera en ny elbil varje år. Vdn Håkan Samuelsson säger följande: "Att hålla fast vid gammal teknik är inte ett smart sätt att öka dina intäkter. Vad som händer är att marginalerna försvinner och du får stänga ner. Om du introducerar ny teknik blir marginalerna troligtvis lägre i början, det har vi sett tidigare. Men efter ett antal år börjar du introducera ny teknik för att du tror att det ska förbättra intäkterna." Tumnagel
61.4°
+
Bobby Green
0

Kompakt elmotor redo att stoppas i ditt projekt
Framtidens motorbyte?

Det brittiska företaget Swindon Powertrain håller just nu på att utveckla en elmotor med en så kallad "turn-key"-lösning. Du köper alltså deras elmotor med tillhörande prylar som ett paket och sen är allt redo att stoppas ner i ditt projekt. Motorpaketet väger 70 kilo och mäter 60 centimeter på bredden, 44 på längden och 28 på höjden. En ganska kompakt enhet alltså som levererar 110 hästar. Till motorn hör en enstegad växellåda och ett kylsystem. På motorn sitter flera olika monteringspunkter men givetvis måste du själv modda ditt projekt så att motorn passar. Du måste även leta reda på ett lämpligt batteripack att mata motorn med. Initialt planerar Swindon Powertrain att sälja motorpaketet till nischade elbilstillverkare men det sägs att man även som privatperson kommer att kunna köpa grejerna i framtiden. När lanseringen sker och vad paketet kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
54.2°
+
Bobby Green
0

Amazon ska köpa 100.000 eldrivna budbilar från Rivian
Ska göra företagets leveranser till grönare

Under ett evenemang som Amazon anordnade igår där det skulle snackas klimat så meddelade Amazons vd Jeff Bezos att företaget har beställt 100,000 bilar från elbilsföretaget Rivian, ett företag som än så länge presenterat den eldrivna pickupen R1T och SUV:en R1S. Detta skulle innebära att Rivian har en eldriven skåpbil på gång eller att man nu kommer att utveckla en sådan. Rivians första fordon är byggda på samma plattform och Rivian säger att dessa kommer att få en räckvidd på över 600 kilometer och kunna köra 0 - 100 km/h på 3 sekunder. Att Amazon väljer Rivian som leverantör till sin eldrivna budbilar är antagligen inte särskilt konstigt då Amazon investerade en okänd summa pengar i Rivian tidigare i år. Rivian drog igång sin verksamhet 2009 och hade initialt tänkt att göra bilar som skulle konkurrera med Tesla men beslöt sig senare för att satsa mer på lite tyngre fordon. Även biltillverkaren Ford är ett av de företag som tidigare investerat i Rivian. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aiways klarade roadtrippen på 1500 mil med deras elbil
Nytt världsrekord

I somras skrev vi att den kinesiska elbilstillverkaren Aiways skulle ta sig från Xi’an i Kina till mässan i Frankfurt med modellen U5. Resan startade den 17 juli och sträckan som skulle avklaras är på nästan 1500 mil. 53 dagar senare nådde de sitt mål och därmed har de också satt ett nytt världsrekord för "Världens längsta resa med elbilsprototyp". U5 ska börja säljas i Europa nästa år. Den har ett batteripack på 65 kWh och en räckvidd på 46 mil enligt NEDC. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Byton M-Byte i produktionskläder
Kostar från 45.000 euro

Den kinesiska elbilstillverkaren Byton ställer ut i Frankfurt och med sig har de produktionsversionen av crossovern M-Byte. I samma veva får vi reda på priset och det kommer att börja på 45.000 euro. För den pengen får du ett batteripack på 72 kWh, en elmotor på bakaxeln som ger 272 hästar och som driver bakhjulen och en räckvidd på upp till 36 mil enligt WLTP. Det finns även en fyrhjulsdriven version med dubbla elmotorer som tillsammans genererar 408 hästar och som matas av ett batteripack på 95 kWh. Här ska räckvidden istället vara upp till 43,5 mil. Snabbladdning med upp till 150 kW ska vara möjligt och använder man sig av detta ska man kunna ladda från 0-80 procent på 35 minuter. Den enorma skärmen på 48 tum som löper längs med hela instrumentbrädan blir som vi tidigare har skrivit kvar. Som om inte den vore nog finns det även en pekskärm på sju tum i ratten och en pekskärm på åtta tum mellan framstolarna. Förutom att pilla med fingrarna ska man kunna använda rösten, gester och ansiktsigenkänning för att styra saker. Och fysiska knappar. Det som skiljer produktionsversionen från konceptet är bland annat att man har skippat kamerorna som backspeglar och istället monterat konventionella grejer. Strålkastarna och stötfångarna har också lite annan design samt att dörrhandtagen nu går att se vilket de inte gjorde tidigare. De första som får sina bilar är de som bor i Kina och planen är mitten av 2020. Till Europa kommer bilen först 2021, och man kommer att börja ta förhandsbokningar av kunder där någon gång nästa år. För tillfället ska 50.000 stycken ha reserverat ett exemplar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Chefen för BMW i8 blir ny vd för Faraday Future
Ska försöka styra upp verksamheten

Nu är det klart att Yueting Jia lämnar sin tjänst som vd för Faraday Future. Han ersätts istället av Dr. Carsten Breitfeld som jobbat hos BMW i 20 år och var den som chefade över modellen i8. Carsten har mellan BMW och Faraday även hunnit med att medgrunda elbilstillverkaren Byton och efter det varit en sväng på Iconiq Motors. Nu är hans uppgift att styra Faraday på rätt kurs och försöka rädda bolaget som varit i många kriser. Målet är att sätta modellen FF 91 i produktion och att "lead FF in developing industry-leading, forward-looking technology and products, enhancing organizational efficiencies and competencies, as well as accelerating ongoing fund-raising activities". Så här säger han om sitt nya uppdrag: "I am thrilled to accept the role of CEO and look forward to powering FF to its next stage of success. I have been extremely impressed with the steady progress the company has made on the flagship FF 91. It was when I saw the product, the innovative technology and the many dedicated employees that make up FF that it was clear to me that FF is setting a new standard for intelligent mobility and that I needed to be a part of it." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aiways ska roadtrippa med elbil från Kina till Europa
En nätt tur på 1423 mil

Elbilstillverkaren Aiways har vi skrivit om tidigare och de vill bli den första kinesiska biltillverkaren att sälja sin bilar i Europa. För att visa exakt hur mycket man vill detta kommer man med två stycken prototyper av modellen U5 ge sig ut på en roadtrip från Kina till Europa. Man kommer att köra längs med Sidenvägen och resan beräknas landa på 1423 mil. Man kommer att starta i mitten på juli och utgå från staden Xix27an. I september ska resan vara över men det är inte förrän i april nästa år som man kommer att kunna köpa bilen. U5 har en räckvidd på 46 mil, enligt NEDC, så det lär bli ett helt gäng med stopp längs vägen. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Rimacs fabriker
Mate Rimac guidar

Hösten 2010 la vi upp ett klipp på en gammal BMW som konverterats till eldrift. Det var Mate Rimacs bil som han hade snickrat ihop själv. Den var ett av startskotten till det som idag är hans väldigt intressanta företag Rimac Automobili. Mycket har hänt sedan det klippet och här får vi en liten rundtur i företagets fabrik av grundaren själv för att se vad man pysslar med just nu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai och Kia investerar i Rimac
80 miljoner euro

Den lite udda elbilstillverkaren Rimac från Kroatien har fått stort intresse på grund av sin teknologi. Nu investerar Hyundai Motor Group totalt 80 miljoner euro i Rimac. Tanken är att gruppen med sina två märken Hyundai och Kia tillsammans med Rimac ska ta fram två högpresterande bilar till 2020. Tanken är att ta det som är Hyundai N-bilar och elektrifiera dem. I dag finns ju i30 N (ovan) men det ska som sagt bli två bilar som når marknaden. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Faraday Future drar in nya investerare
Ska det rädda krisande elbilsföretag?

Den ekonomiskt krisdrabbade elbilstillverkaren Faraday Future (FF) meddelade idag att man fått in ytterligare investeringar efter det att mobilspelsbolaget The9 Limited gick in med pengar för att rädda FF i tidigare i år. The9 Limited uppges investera runt 600 miljoner dollar i FF medan den senaste investeringsrundan, som leddes av Birch Lake Associates, ska ha dragit in ytterligare 225 miljoner dollar till företaget. Pengarna FF nu dragit in ska användas till att betala skulder samt producera elbilen V9 EV som är avsedd för den kinesiska marknaden. Faraday Future har som målsättning att producera 300.000 bilar till 2020. En väldigt hög målsättning med tanke på att till exempel Tesla drog igång sin verksamhet 2003 och levererade bil nummer 300.000 förra året. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zedriv visar lilla eldrivna sportbilen GT3
De där bakljusen känner man ju igen

Zedriv är en kinesisk elbilstillverkare som självklart är på plats på mässan i Shanghai. Där ställer de ut modellen GT3 som ser ganska så rolig ut. Den liknar inget annat men har ändå kraftigt låtit sig inspireras av andra biltillverkare. Bakljusen är exempelvis kopior av de som sitter på Porsche 911, och även strålkastarna bjuder på lite Porsche-vibbar. Jag ser även lite Ferrari F430 i dem. GT3 mäter fyra meter på längden, 1,65 på höjden och 1,28 på höjden. Under skalet sitter en elmotor som ger 133 hästar och 175 newtonmeter i vrid. Vikten på bilen anges till 1 150 kilo. Hur långt man kommer på en laddning och liknande uppgifter får vi inte ta del av just nu. Men det kanske inte heller spelar så stor roll eftersom vi aldrig lär få ta del av den här lilla smällkaramellen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Teaser för Nios kommande eldrivna fyrdörrars coupé
Koncept visas i Shanghai

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har en ny konceptbil som de kommer att visa upp på Shanghai Auto Show. Det handlar om en coupé med fyra dörrar och nu får vi en första teaserbild som visar lite av bilens linjer. Tyvärr får vi inte reda på något kring den än men man säger att konceptet kommer att mynna ut i en produktionsversion i framtiden. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida