m

I den här staden finns 16.000 stycken elbussar
Och 22.000 eldrivna taxibilar

I det här klippet från Fully Charged får vi hänga med till den kinesiska staden Shenzhen där man har satsat stenhårt på eldrivna fordon för daglig transport av människor. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Umeå kommun säger upp elbuss-avtal
Kvaliteten på bussarna för dålig

Det är många kommuner som börjat med elbussar, men nu säger Umeå kommun upp sitt samarbetsavtalet med busstillverkaren Hybricon. Anledningen är för att kvaliteten på bussarna inte varit den man räknat med och det har varit svårt att få tag i reservdelar vilket har lett till stillastående bussar och inställda turer. Serviceavtalet pågår till december 2022 men bussarna kommer att avvecklas tidigare än så. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2020

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Göteborg fimpar planerna på en linbana
Högtflygande lösning för kollektivtrafik anses bli för dyr

I morgon har det gått sex år sedan vi för första gången rapporterade om att Göteborg ville bygga en linbana för kollektivtrafik i staden men nu kommer uppgifter att så antagligen inte kommer att bli fallet. Förslaget om att bygga linbana i Göteborg godkändes 2017 och sedan dess har man även tagit fram ett designförslag på hur denna skulle se ut och mellan vilka knutpunkter den skulle gå. Tanken var att det hela skulle stå klart 2021 men nu avbryter trafiknämnden i Göteborg arbetet med linbane-projektet skriver Göteborgs-Posten. Anledningen till att Göteborg nu lägger ner den planerade linbanan beror primärt på att det hela blir för dyrt. Göteborg hade budgeterat att en linbana skulle kosta 1,1 miljarder kronor. Det alternativet som skulle passa kollektivtrafikens syfte med linbanan ska dock ha fått en prislapp på mellan 2,8 - 3,1 miljarder kronor. Huruvida de 138 miljoner kronor som utredningen om linbanan ska ha kostat ingår i den summan framgår inte. Då det inte blir någon linbana över Göteborg funderar man nu istället på att använda elhybridfärjor och elbussar där linbanan var tänkt att gå. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart börjar elbussarna i London låta som rymdskepp
Så att andra trafikanter hör dem komma smygande

Igår blev det lag på att alla nya elfordon med fyra eller fler hjul som säljs i EU måste ge ifrån sig något slags ljud när de backar eller färdas i hastigheter under 20 km/h. Detta är något som EU anser krävs för att det ska bli säkrare i trafiken och att cyklister, gångtrafikanter och andra ska kunna höra när elfordon närmar sig dem. Det finns inga krav på hur ljudet som bilarna ger ifrån sig ska låta och det ska vara upp till fordonstillverkarna själva att bestämma detta. I London kommer man i höst att börja trafikera stadens gator med nya elbussar och nu har man presenterat vilka ljud dessa kommer att ge ifrån sig när de kör sakta eller backar. Ni kan lyssna in hur det hela låter i den inbäddade tweeten här nedanför. Här nedanför kan ni även lyssna på hur Nissan Canto lät när Nissan presenterade den 2017. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piteå får elbussar från BYD
Kinesiska elbussar börjar snart rulla i Norrbotten

Den här veckan arrangeras världens största kollektivtrafiksevent UITP i Stockholm och där visar bland annat det kinesiska företaget BYD upp sin eldrivna eBuss som är avsedd att använda i kollektivtrafik. BYD har redan sålt in 20 stycken bussar i Sverige som företaget Nobina framöver kommer att börja använda på vissa rutter i och runt Piteå skriver företaget i ett pressmeddelande. BYD:s eBuss säljs i lite olika modeller, allt från 8,7 meter långa minibussar till 18 meter långa bussar med tre ingångar. Man gör även eldrivna dubbeldäckare vilka kommer att tas i drift i London längre fram. I Piteå är det tänkt att 20 stycken av BYD:s 18-metersbussars ska börja rulla men exakt när detta sker är oklart. UITP Global Public Transport Summit arrangeras 9 - 12 juni på Älvsjömässan i Stockholm om du befinner dig i krokarna och skulle vilja kolla in BYD:s eBuss lite närmare. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Världens längsta bro över vatten
Öppnar imorgon

Efter ett antal förseningar ska nu Hongkong–Zhuhai–Macaubron vara redo att öppnas. Bron har tagit nio år att bygga och kostat 20 miljarder dollar. Själva brodelen mäter 35,6 kilometer i längd och ska vara den längsta bron över vatten i världen. Totallängden med tunnlarna inräknade ska vara 55 kilometer. Imorgon öppnar allt och bron lovar att kapa restiden mellan Zhuhai och Hong Kong International Airport från fyra timmar till 45 minuter. Alla får dock inte köra på bron. En del invånare kommer att få ett specialtillstånd men annars kommer det mest vara lastbilar, skyttelbussar och speciella hyrbilar som kommer att få köra här. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore
Nya lösningar för hållbar kollektivtrafik

Volvo Bussar har tillsammans med Nanyang Technological University (NTU) i Singapore tecknat ett avtal om forskning och utveckling av självkörande bussar som går på el. Det här är första gången som Volvokoncernen utför tester med självkörande stadsbussar och en del i Singapores satsning på att ta fram nya lösningar för morgondagens hållbara kollektivtrafik. Testerna kommer att utföras med två stycken exemplar av den tolv meter långa eldrivna bussen Volvo 7900 Electric och Volvo och NTU kommer tillsammans bygga den autonoma lösningen på Volvos plattform. Den ena kommer att användas i Singapores nya testanläggning för autonoma fordon medan den andra kommer att användas för tester i bussdepå. Testerna kommer att pågå under två års tid. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
2017

Framtida bussar i London ska drivas av kaffesump
Första exemplaret ska rulla nästa år

Utsläppen i London ska minskas, bland annat med hjälp av miljövänligare bussar. En ny satsning innebär att framtida bussar ska drivas med kaffesump, något det finns gott om i staden. Invånarna dricker nämligen tillsammans 20 miljoner koppar kaffe om dagen. Det handlar om ett samarbete mellan Bio-Bean, Shell och Argent Energy där drivmedel skapas genom en mix av diesel och olja som extraherats från kaffesump. Mängden olja som kan tas fram från stadens kaffedrickare skulle räcka för att driva en tredjedel av Londons transportsystem. Målet är att den första bussen driven på kaffesump ska rulla i staden redan nästa år. Innan år 2050 planerar London att ha ett transportsystem inkluderat elbussar som är helt utsläppsfritt. Tumnagel
43.6°
+
Emmy Zettergren
0

Las Vegas testar självkörande skyttelbussar
Från franska Navya

Las Vegas har börjat testa självkörande bilar i staden. Det är små bussar med tolv platser som ska erbjuda gratis transfer längs Fremont Street. Bussarna kommer från franska Navya och de kommer kunna köra max 20 kilometer i timmen under testperioden. Om allt går som det skall så hoppas stadens borgmästare att kunna erbjuda en hel flotta av sådana här bussar så tidigt som nu till hösten. Navyas skyttelbussar används redan på andra platser i världen, bland annat Paris där de rullat sedan hösten 2015. Men Las Vegas blir den första amerikanska staden som använder dem. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Regeringen inför premie för elbussar
Vill se fler elbussar i kollektivtrafiken

Från och med i höst kommer det bli möjligt för den regionala kollektivtrafiken att ansöka om en premie för att införskaffa fler elbussar och laddhybrider på sina busslinjer skriver Expressen. Detta tack vare ett ett beslut som regeringen kommer att klubba igenom idag. Det är Det är Isabella Lövins första beslut som klimatminister. Ett problem man ser är möjligheten att ladda elbussarna men det ska även gå att ansöka om premier för att bygga laddstolpar genom det så kallade Klimatklivet. Tumnagel
64.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Regeringen satsar på elbilar och elbussar
132 nya miljoner till supermiljöbilspremien i år

SvD näringsliv skriver att regeringen nu satsar mer pengar på elbilar och bland annat kommer man att skjuta till 132 nya miljoner kronor till den så kallade supermiljöbilspremien redan i år. I höstbudgeten ingår ingår en satsning på sammanlagt 226 miljoner kronor avsedda för elbilar varav 132 miljoner är öronmärkta för 2015 och ytterligare 94 miljoner kronor för nästa år vilket gör att Supermiljöbilspremien för 2016 totalt landar på 309 miljoner kronor. supermiljöbilspremien innebär att den som köper en bil som släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer får en subvention på 40.000 kronor från staten. Att man nu skjuter till mer pengar till detta beror på att årets pengar för premien redan tagit slut, något som även hände 2014. I höstbudgeten ingår även en satsning på elbussar vilket innebär att man nästa år kommer att satsa 50 miljoner på sådana bussar och att man kommer att avsätta ytterligare 100 miljoner kronor för elbussar mellan 2017 till 2019. Tumnagel
76.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Scania ska ladda elbussar trådlöst i Sverige
Klipp kablarna!

Scania kommer snart att inleda tester med att ladda en laddhybrid-buss trådlöst vilket är en del av ett forskningprojekt för framtida fordonsteknik. Man använder sig av induktionsteknik och bussarna ska ha möjlighet att laddas upp trådlöst när de stannar på en hållplats som kommer att finnas ut med bussens rutt. Experimentbussen kommer att börja rulla i Södertälje sommaren 2016 och Håkan Sundelin på Scania säger i ett pressmeddelande: "The main purpose of the field test is to evaluate the technology in real-life conditions. We want to learn more about the technology and how the systems perform together but also how passengers and drivers perceive it. Our goal is that they will not see any differences." På bilden ovan syns själva laddstationen som sitter monterad i marken (1), bussens mottagare av elen (2) samt batteriet som laddas upp (3). Tumnagel
71.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Induktionsladdade bussar börjar rulla i Sydkorea
Laddas via marken

Två stycken elbussar har nu börjat rulla i staden Gumi, Sydkorea. Det som är speciellt med dessa bussar är att de laddas av vägen under dem, via induktion. Online Electric Vehicles, eller OLEV som det förkortas, får sin kraft från elkablar under gatorna som använder sig av Shaped Magnetic Field in Resonance (SMFIR)-teknik. Ombord på bussen finns ett batteri som storleksmässigt är ungefär en tredjedel av de vi hittar i dagens elbilar. Batteriet laddas via magnetfälten i marken och behöver alltså inte spendera flera timmar vid en laddstation. Kablarna i marken måste inte finnas överallt utan det går lika bra att sprida ut dem i sektioner, och de aktiveras endast när en buss åker ovanför dem så strömförbrukningen är minimal, och effektiv. Tekniken utvecklades ursprungligen av Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) och de är deras bussar vi ser i videon. Bussarna i Gumi trafikerar för tillfället en sträcka som är ungefär 2.4 mil. Nästa steg i planen är att få bussarna till Kuala Lumpur Airport i Malaysia och Park City i Utah. Tumnagel
77.7°
+
Bobby Green
0