Quantcast
m

Provcykla en VanMoof
På Götgatan i Stockholm

Förra veckan öppnade det nederländska företaget VanMoof en Pop-up-butik på Götgatan 36 i Stockholm. Den butiken erbjuder folk att provcykla deras elcykel S3. Cykeln har en toppfart på 25 km/h och en räckvidd på mellan sex till 15 mil. Cykeln kan också kopplas till en app på telefonen där du exempelvis styra alla cykelns funktioner och alltid hålla koll på var den är parkerad eller var den är efter någon har snott den. Prislappen är dock rätt saftig då den ligger på 1 998 euro. För att få en garanterad provtur kan du boka en tid på VanMoofs hemsida som du hittar via länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Solcellsdriven elcykel som går i all oändlighet
To infinity and beyond!

Visst vore det skönt om man slapp ladda sin elcykel och bara kunde trampa vidare hur länge som helst? Det var målet när YouTubern Peter Sripol snickrade ihop cykeln vi ser här. Han byggde helt enkelt ett släp med solceller som han drar bakom cykeln och dessa ser hela tiden till att ladda batteriet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Ducatis senaste hoj
En elcykel

Ducati har släppt en ny tvåhjuling men den brummar väldigt lite. Det är en elcykel som man kallar för e-Scrambler och egentligen handlar det om en modell från Thok Ebikes som man satt Ducatis loggor på. Cykeln kostar 3699 euro och för den slanten får du en gul och svart sak med ett 504 Wh-batteri som matar en Shimano Steps E7000-motor på 250 watt. Vad räckvidden ligger på får vi dock inte reda på just nu. Cykeln har Sram NX-växlar med elva steg, aluminiumram, skivbromsar och Pirelli Cycl-e GT-däck. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Elcykel med ram utskriven i ett enda stycke
Ramen väger in på 1,27 kilo

Silicon Valley-företaget Arevo är tydligen vassa på det här med kompositmaterialtillverkning och 3D-skrivare och deras nya elcykel Superstrata ska vara ett bevis på detta. Den sägs vara världens första med ram ihopsatt helt utan skarvar, lim eller leder. Hela rasket är utskrivet i ett enda stycke. Projektet ligger upplagt på Indiegogo där man söker strax över 900.000 kronor. I skrivande stund har man skrapat ihop nästan nio miljoner! Man har tagit fram två stycken modeller - Superstrata Terra och Superstrata Ion. Den förstnämnda är en lättviktare som man kan få specialtillverkad för sina önskemål och den andra är utrustad med en navmonterad elmotor på 250 watt, har ett batteripack på 252 Wh och en räckvidd på omkring tio mil. Varje ram tar omkring tio timmar att skriva ut. Terra kommer att kosta från 2799 dollar medan man får betala 3999 dollar för Ion. Det går att förhandsboka nu och de första leveranserna ska ske någon gång senare i år. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

VanMoof uppdaterar elcyklarna S3 och X3
Förfinade och med billigare prislapp

VanMoof uppdaterar nu sina eldrivna cykelmodeller S3 och X3 och även om designen är densamma säger man att runt 90 procent av delarna skiljer sig. S3 är den som ser ut som en helt vanlig cykel medan X3 har en lite annorlunda ram och en liten lasthylla ovanför framhjulet. S3 har 28 tum stora hjul och lämpar sig bäst för människor som är mellan 175 och 210 centimeter långa. X3 har istället 24 tum stora hjul och är mer lämpad för kortare personer. Motorn som sitter i framnavet är på 250 watt och batteripacket på 504 Wh. Toppfarten anges till 25 km/h och räckvidden till mellan sex och 15 mil. Cyklarna har fyra växlar vilket är en dubblering jämfört med föregångaren. Båda modellerna kostar från 1998 euro styck. Mer information finns på länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

RadRunners nya elcykel är inspirerad av klassiska motorcyklar
Hrm, var då?

Rad Power Bikes tillverkar elcyklar och nu presenterar de den nya modellen RadRunner Plus. Det är en cykel som fungerar bra både till att transportera människor och mindre varor, och man sägs ha inspirerats av både klassiska motorcyklar och lyxbilar från 60/70-talet när man tog fram den. Var den kopplingen återfinns i den färdiga produkten är lite oklart, men ni kanske ser något jag inte ser? RadRunner Plus är en uppdaterad version av vanliga RadRunner och den skiljer sig bland annat genom den sjustegade växellådan, fjädring på framhjulet, skärmar fram och bak, LCD-display och LED-bakljus. Hjulen är fortfarande 20 tum stora skodda med 3,3 tum breda allterräng-däck. Maxlast för ekipaget ligger på 136 kilo. Cykeln går att förbeställa nu och leveranserna ska dra igång i juni. Priset börjar på 1600 euro och för den slanten får du en hoj med elmotor på 250 watt, toppfart på 25 km/h och en räckvidd på 8,8 mil. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Elcykel med retro-design
Din för 19.900 dollar

Företaget Avionics bygger elcyklar som inte ser ut som några andra och fokus ligger på att locka fram retro-känslor. Nyligen presenterade de sin nya modell VM Makani och det är en cykel som endast kommer att tillverkas i 52 stycken exemplar till ett pris av 19.900 dollar styck. Motorn har tre olika effektlägen - 250, 500 eller 750 watt och toppfarten ska ligga på 58 km/h. Batteriet ska räcka i upp till 12 mil och en laddning via vägguttaget ska ta omkring tre timmar. På cykeln sitter fram- och bakljus, skivbromsar och 26-tumshjul. Cykeln är framtagen i ett samarbete med klocktillverkaren MB&F och kommer att stå utställd på deras MAD Gallery i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Trimma elcykel i Frankrike och riskera ett år i fängelse
Och 30.000 euro i böter

Om man tycker att den elcykel man har är lite för slö och inte orkar lätta antingen den eller sig själv för att åtgärda detta kan man ju istället få för sig att trimma den. Det ska man dock inte ägna sig åt om man bor i Frankrike för då kan man nämligen få upp till ett år i fängelse och en ganska ohärlig böteslapp på 30.000 euro. Dessutom får du tre prickar på ditt körkort direkt. Det här gäller om man gör så att elcykeln går i över 25 km/h. Den nya lagen gäller även för företag som säljer redan trimmade elcyklar eller utrustning så att man kan trimma den hemma. Tumnagel
30.3°
+
Bobby Green
0

Förvandla din vanliga cykel till elcykel på några sekunder
Byt ut framhjulet

Att bara byta ut hjulet på sin cykel så att den blir en elcykel är ju en ganska så smart lösning. Det är precis vad den franska startupen Teebike erbjuder. Deras framhjul har både en navmotor och batteri i sig så det är bara att hänga på och styra iväg. Elen kickar in när du kommit upp i 5 km/h och du kan även manuellt dra igång det via din smarta telefon. Vid 25 km/h slutar elmotorn att ge kraft och en laddning ska räcka upp till åtta mil. Via appen kan du även låsa framhjulet och aktivera ett stöldlarm som går igång om någon klåfingrig är där och pillar. Ett hjul blir ditt för 750 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Cykeltjänsten Wheels kommer till Göteborg
Grattis Göteborg!

Det amerikanska företaget Wheels har skrivit på en överenskommelse med Göteborg för att lansera sina elcyklar i staden. Wheels elcyklar är pedallösa eldrivna minicyklar där du sitter istället för står. Precis som med elsparkcyklarna så hyr du Wheels cyklar med hjälp av en app. Det som gör Wheels cyklar lite unika är att de är försedda med högtalare där du kan spela din egen musik ur. Förra året så provade Roger knalla runt på en av Wheels cyklar i Stockholm och var inte imponerad. Detta mycket på grund av den lilla motorn som inte klarade av brantare backar. Backar finns det ju gott om i Göteborg så förhoppningsvis sätter de lite mer krut i dessa minicyklar när de väl lanseras där så man kan ta sig upp till toppen av Slottskogen utan att behöva använda benen allt för mycket. Tumnagel
23.4°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har provat prototypen av Vässla Bike
En rätt skoj grej!

Trogna läsare av Feber kanske kommer ihåg att jag provade delningstjänsten Wheels och det var en riktigt sorglig upplevelse. När Vässla visade upp sin Vässla Bike blev jag av förståeliga skäl inte lyrisk eftersom de såg lite lika ut. Men folket på Vässla var övertygande, så jag åkte och provkörde. Allt måste ju få en chans. Det ska först sägas att det här är en prototyp så massor av detaljer är inte klara och mjukvaran fortfarande inte färdig, så något test är detta inte. Men det är lovande. Dels så sitter man mycket bättre på den här än på Wheels-varianten och dels känns den kraftfullare. Två saker som gör att det går från tragedi till rätt skoj. Och roligt är viktigt, annars hade inte folk åkt elsparkcykel, det är ju knappast speciellt "coolt". Folk måste flytta sig mellan punkt A och B och vill göra det snabbt och inte plågsamt. Är det roligt är det ju en stor bonus. Hur som helst så ser jag fram emot den färdig produkten som kommer under andra kvartalet. Någon prislapp är tyvärr inte klar, men det här är ett fordon som konkurrerar med en elcykel och inte med en elsparkcykel vilket kommer att synas på prislappen. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Jeep visar upp eldriven mountainbike
Bra komplement när bilen inte räcker?

En av de bästa reklamfilmerna under Super Bowl var den från Jeep med Bill Murray. I den såg vi en elcykel från märket och nu har vi fått reda på lite mer. Det handlar om ett samarbete med QuietKat och det säger att det är den första från märket, men jag har nog allt sett andra cyklar med Jeep-logga på tidigare. Hur som helst kommer den i juni i år och vi vet inte så mycket mer än att motorn är på 750W och räckvidden ligger på 65 kilometer. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Project Kahn visar elcykel
Med retro-design

Vi har tidigare skrivit om Project Kahns Flying Huntsman men då handlade det om en sexhjulig ombyggd Land Rover Defender. Det här är något helt annat, även om man lånat namnet och lagt till Type 77. Det handlar om en elcykel med retro-utseende som blir din för 4000 pund. För den slanten får du ett batteripack på 468 Wh och möjligheten till el-assistans i upp till fem mil. Du kan om du vill uppgradera till ett batteripack på 648 Wh som då ger dig 7,5 mil. Den matchande hjälmen med skinnbeklädnad blir din för 165 pund. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Det såldes färre elcyklar förra året
Beror det på att pengarna till elfordonspremien tog slut?

Sveriges Radios Ekot rapporterar att det förra året såldes 16 procent färre elcyklar under förra året jämfört med hur många som såldes 2018. Enligt Cykelbranschens vd Joakim Sandberg så såldes det 103.000 elcyklar under 2018 medan denna siffra sjönk till 86.000 under förra året. Anledningen till minskningen tros bero på att pengarna till den så kallade elfordonspremien, en premie som kunde subventionera elcykel-inköp med upp till 25 procent av kostnaden, har tagit slut. 2017 såldes det 67.500 elcyklar så jämför man med det året så har elcykelförsäljningen ökat med 27 procent. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Jag har kört runt på elfordonet från Wheels
Och kommer aldrig göra det igen

Jag älskar fordon. Av alla storlekar och i alla versioner. Jag köpte mig en elsparkcykel innan Voi kladdade ner stan med dem och njöt av det. Ok, jag blev lite hånad men jag såg på det hånande folket att de mest var avundsjuka för det var ju så smidigt och väldigt roligt att åka runt på den där. Så när Wheels nu har ställt upp sina fordon på stan var jag så klart tvungen att testa. Tyvärr har utvecklarna på Wheels inte kollat på hur Bird har gjort sin app så jag kan inte logga in med Apples inloggning eller använda Apple Pay utan jag måste mata in mitt telefonnummer, få ett bekräftelse-sms och mata in mina kortuppgifter. Tar någon minut men är helt ok. Sedan låses fordonet upp, som rent tekniskt är en cykel men som inte har trampor. Jag hoppar på. Och åker iväg. Långsamt. För att få klassas som en cykel får inte motorn vara på mer än 250W och den får inte gå snabbare än 20 km/h. Det första blir ett problem när jag med mina 94 kilo och en väska ska knuffas iväg. Med en elsparkcykel kan jag hjälpa till, men inte här. De där 20 km/h kommer med tiden när jag åkt tillräckligt länge och tillräckligt platt, det är lite som att accelerera med en Trabant detta. Väl där i 20 km/h så känns det jobbigt av två anledningar. Dels för att 20 km/h på en elsparkcykel är helt ok snabbt, på en cykel avslappnad om än lite långsam takt men på något som känns som en moppe är det för långsamt. Världen går i slowmotion. Och det är här någonstans som jag börjar tänka på hur jag måste se ut där på den konstiga "cykeln" som snarare är gjord för någon som är 150 cm lång och väger 45 kilo än mig som är 182 cm och väger det dubbla. Jag anar att folks tankar inte är positiva och inte är i stil med "kolla vilken frän kille som kommer här!". Efter en lång färd kommer jag fram till backen vid Slussen. Efter ett rödljus ska jag få fart på fordonet igen och backen vid Slussen här i Stockholm är brant. Jag kommer knappt framåt och får hjälpa till med fötterna. Jag måste se katastroftöntig ut nu. När jag kommer till första bästa ställe att parkera den här "cykeln" på så gör jag det. Låser den och raderar appen. El är fantastiskt. Elcykeln är underbar för alla som numera kan elcykla rätt långa sträckor till jobbet utan att bli svettiga, elsparkcykeln är fantastiskt smidig att ta sig den där sista kilometern och jag önskar verkligen att jag var tillräckligt trygg på en bräda för att kunna köra elskateboard. Men en långsam, minimoped behövs inte. Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Idag lanseras cykeltjänsten Wheels i Stockholm
Hyr pedallös elcykel per minut

Tycker du att det börjar bli för obekvämt att korsa fram på Stockholm gator på en eldriven sparkcykel så lanserar Wheels idag sin tjänst för eldrivna cyklar i huvudstaden. Wheels fungerar precis som tjänsterna för eldrivna sparkcyklar, det vill säga man laddar ner en app, bokar ett fordon och tar sedan detta i besittning. Wheels cyklar ska vara försedda med egna högtalare med vilka man ska kunna spela upp sin egen musik på om man känner för det. Initialt kommer Wheels att ställa ut "några hundra" elcyklar i Stockholms innerstad skriver Expressen. Vad tjänsten kommer att kosta finns det inga exakta uppgifter om men Wheels Sverige-chef Axel Lindnér säger att deras cyklar antagligen kommer att kosta cirka 20 procent mer än elsparkcyklarna som går att hyra per minut. Tumnagel
27.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

X One låser cykeln med ansiktsigenkänning
Bara ägaren kan cykla iväg på ny elcykel från Rayvolt

Starupföretaget Rayvolt har presenterat en ny elcykel som man kallar för X One och den kan känna igen sin ägare, något som jag tror gör den till den första cykeln på marknaden som kan göra det. X One har en Android-baserad dator inbyggd i ramen och det är denna som tar hand om ansiktsigenkänningen som låser och låser upp cykelns drivlina. Förutom det så visar den inbyggda skärmen hur snabbt man cyklar, hur mycket batteri det finns kvar och det går även att sköta lite andra av cykelns funktioner via den inbyggda pekskärmen. X One går att få i lite olika modellalternativ. Den levereras med batteri som har en räckvidd på 50 eller 75 kilometer om man hjälper till att trampa själv. Det går även att få i motoralternativ som levererar en topphastighet på antingen 25 km/h eller 45 km/h. Rayvolt X One crowdfundas just nu på crowdfunding-tjänsten IndeGoGo. Där vill man ha närmare 2000 dollar för en X One och då sägs leveransen ske i juni nästa år. När X One senare släpps till butik sägs priserna starta på cirka 4000 dollar. Tumnagel
33.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Verge tar en titt på elcyklar
Hur ser läget ut just nu?

Eldrivna fordon är rackarns trevliga, speciellt elcyklar av olika slag. The Verge har släppt en video där det pratas om just eldrivna cyklar och varför sådana toppar listan när det kommer till användbara elfordon. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Meter Nite - ny svensk elcykel
Blir din för 45.000 kronor

Rickard Ölander och Linus Lindgren drev Unicykel som sålde cyklar från märket Nishiki. 2015 sålde de hela verksamheten till ett danskt bolag men de var inte sugna på att sluta med cyklar för det. Nu presenterar de tillsammans med tillskottet Charlotte Askari sitt egna märke Meter Bikes och elcykeln Nite. Cykeln kostar 45.000 kronor och kommer endast att tillverkas i 99 stycken exemplar. Det är en så kallad hybrid vilket innebär en blandning av city- och mountainbike. Batteriet är på 518 Wh och elmotorn sitter precis vid navet, båda kommer från Shimano. Så även växelpaketet som är ett Shimano SLX 1x12. Ramen som är i handpolerad aluminium är av egen konstruktion. Cykeln designas i Sverige men tillverkas i Asien. Kommer i storlekarna medium och large. Läs mer om Nite på länken nedan. Tumnagel
26.7°
+
Bobby Green
0

Framtidens elcykel är här
Det lovar i alla fall Karmic med sin Oslo

Oslo är namnet på Norges huvudstad och också namnet på Karmics senaste elcykel. Enligt tillverkaren är det här framtidens elcykel och man har inte använt sig av en konventionell design utan istället byggt något eget från grunden. När batteriet är slut efter 3,2 mils körning byter du bara ut det mot ett fulladdat på några sekunder. Det finns tre stycken olika hjälplägen på pedalkraften och toppfarten anges till 32 km/h. Men Oslo är inte riktigt här än utan ligger som ett projekt på Kickstarter där man söker strax över 1,9 miljoner kronor. Om man lyckas med målet ska en Oslo kosta från 1499 dollar och levereras i juni nästa år. Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson visar elcyklar
Breddar utbudet ytterligare

Dagarna när Harley-Davidson bara spottade ur sig högljudda motorcyklar är förbi. Deras helt eldrivna LiveWire rullar och nu verkar det som att man även vill ge sig in i elcykel-svängen. Det vi ser här är ett gäng prototyper som kanske kan komma i produktion i framtiden. Det handlar om tre stycken olika modeller och alla verkar vara anpassade för att köra med både i lite terräng och på slät asfalt. Skivbromsar både fram och bak men inga stötdämpare. Batteripacket verkar sitta i ramen medan elmotorn förmodligen finns i pedalhuset. "Harley-Davidson’s first electric pedal-assist bicycles are light, fast, and easy for anyone to ride. Designed to shine in urban environments, this all-new line of eBicycles is just one more example of how Harley-Davidson’s More Roads initiative is actively working to inspire a new generation of two-wheeled riders around the world." Vad cyklarna har för specifikationer får vi tyvärr inte reda på för tillfället, inte heller när de skulle kunna tänkas dyka upp på marknaden. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Hälften av elcyklarna ersätter bilen
Enligt ny undersökning

Här i Stockholm är min högst empiriska känsla att antalet som cyklar istället för att ta sig till jobbet på annat sätt har ökat och framförallt blivit mer konstant. Min känsla är att med elcykeln så började folk kunna pendla längre och i vidrigare väder än tidigare. Folk cyklar verkligen i vilket skitväder som helst nu för tiden. Hur vida min känsla verkligen är korrekt går att diskutera, men nu har i alla fall Trafikverket släppt sin årliga undersökning Det nationella cykelbokslutet. I den säger man bland annat att antalet sålda elcyklar ökade från 67.500 till 103.000 stycken, så klart mycket tack vare elfordonspremien. Men antalet sålda cyklar ökade inte. En utvärdering av elfordonspremien visar att hälften av elcyklarna ersätter bilen och den andra hälften ersätter kollektivtrafik, vanlig cykel, gång och annat. Tumnagel
60.1°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Vois nya elscooters
Rejäla rackare!

Svenska Voi ligger verkligen inte på latsidan. För ett år sedan fanns inte ens bolaget, i dag finns de i 18 städer, siktar på att finnas i 150 och presenterade precis fem egna fordon, varav tre är helt egna skapelser. I dag kör i princip alla elscoomterbolag med fordon från antingen Ninebot eller Xiaomi, de flesta kör Ninebot. Deras ES2-modell är gjord för vanliga konsumenter, är tänkta att tas in i lägenheten och inte gjorda för snö och slask. Visst, de som hyrs ut är lite annorlunda men i princip är det samma modell. Och med det finns det ett antal problem. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Erik Buells nya företag heter Fuell
Presenterar en elcykel och en elmotorcykel

Erik Buell har tillsammans med Frédéric Vasseur och Francois-Xavier Terny startat det nya företaget Fuell som ska tillverka eldrivna motorcyklar och elcyklar. Det man visar upp nu är motorcykeln Flow och cykeln Fluid - båda byggda helt från grunden av företaget själva. Planen är att man ska lansera Fluid senare i år och då kommer den att kosta omkring 3 300 dollar. Cykeln har två stycken batterier som man kan ta ur och räckvidden anges till 20 mil. En full laddning ska kunna göras på 30 minuter. Två stycken versioner kommer att erbjudas - en som toppar 32 km/h och en som gör 45 km/h. Flow erbjuds med antingen 11 eller 35 kW vilket innebär runt 15 eller 47 hästar. Vad den har för batteripack eller hur långt den kommer på en laddning får vi dock inte reda på. Motorn sitter i bakhjulet så det behövs ingen kedja eller rem för att föra över kraften. Lansering hoppas man ska kunna ske någon gång 2021. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

General Motors släpper elcykeln Ariv
Två olika modeller lanseras i Europa

General Motors pysslar inte bara med bilar och nu släpper man elcykeln Ariv som man presenterade förra året. Cykeln släpps i två olika modeller, Meld som beskrivs som en kompakt stadscykel, och Merge som är en ihopfällbar modell av Ariv. Elmotorn gör att cykeln kan köra upp till lite över 60 kilometer i en topphastigheter på 25 km/h på en batteriladdning. GM kommer att lansera Ariv i Tyskland, Nederländerna och Belgien. En Ariv Meld kommer att kosta motsvarande cirka 30.000 kronor medan en Ariv Merge kommer att kosta motsvarande cirka 35.000 kronor. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Laura bygger en sidovagn till sin elcykel
Av ett ölfat

Laura Kampf är grym på att bygga olika saker och hennes senaste projekt är att hon har utrustat sin elcykel med en sidovagn, och vagnen har hon tillverkat av ett gammalt ölfat. Spana in hennes kanal nedan för fler roliga byggen. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2018

Snubbe elcyklade i 98 km/h
Det blev rätt dyrt

Corren.se rapporterar att en 37-årig man på elcykel tidigare i år åkte dit för olovlig körning i Linköping efter att polisen uppmätt hans hastighet till 98 km/h. Elcyklar får som snabbast framföras i 25 km/h vilket innebar att mannen fälldes för olovlig körning då elcykeln betraktades som en motorcykel när den framfördes i så hög hastighet. Polisen ska ha beslagtagit mannens cykel och mannen döms nu till att betala 30 dagsböter på sammanlagt 7800 kronor. Det framgår inte om elcykeln i fråga var trimmad eller modifierad på något sätt. Ni hittar en bild på cykeln på länken nedan och ovan kan ni kolla in när en annan snubbe "cyklar" i hastigheter på upp till 80 km/h. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida