m

Valeo presenterar elcykelmotor med smart växellåda
Ska passa alla typer av elcyklar

Företaget Valeo har du säkert stött på någon gång om du har köpt elprylar till bilen, exempelvis en ny generator eller liknande. Nu presenterar de en elcykelmotor med smart växellåda som ska passa till alla typer av elcyklar. De har anpassat sina 48V-motorer till elcyklar och tillsammans med den sjustegade automatiska växellådan ska denna ge bra skjuts till dig som inte vill behöva trampa så mycket. Valeo hävdar att deras system ska multiplicera cyklisters ansträngning åtta gånger om. Den närmaste konkurrenten gör det istället fem gånger om. Både motorn och växellådan sitter i pedalenheten vilket Valeo ska vara först med. Växellådan använder sig av en algoritm för att bestämma varje persons körstil och anpassar sig direkt till cyklistens behov under hela resan. Det finns även en push-funktion som ska underlätta när man har tung last och en boost-funktion för när man vill köra om någon annan cyklist eller ta sig upp för en backe. Mer om nyheten finns i klippet nedan som går live nu och på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson presenterar fyra stycken nya elcyklar
Börjar säljas i vår

Harley-Davidsons nya elcykelmärke Serial 1 har nu presenterat fyra stycken nya cyklar. Alla har pedaler som i sin tur får hjälp av en elmotor, batteriet i ramen och en design som i alla fall ska försöka föra tankarna till Harley. Den hojen man visade upp för snart en månad sedan finns inte med bland dessa, och det är oklart om den kommer gå i produktion. Cyklarna heter Mosh/Cty och Rush/Cty. Den sistnämnda erbjuds i de tre versionerna Step-Thru, Speed och Regular. Motorerna är på 250 watt med 90 newtonmeter i vrid och toppfarten anges till 32 km/h förutom för Rush/Cty Speed som ska gå lite snabbare än så. Det kommer att finnas en app till din smarta telefon så att du via Bluetooth kan para ihop dessa och på så vis få cykeldata och annat matnyttigt. Priserna kommer att sträcka sig från 3399 till 4999 dollar. Förhandsbokningar går bra att göra nu. All information om cyklarna hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nederländerna ska testa att stänga ner elcyklars motorer
Så att man får använda pedalerna i vissa zoner istället

Nederländernas infrastruktur-departementet har finansierat ett projekt som innebär att elcyklars motorer stängs av automatiskt när de åker in i vissa zoner. Tanken bakom projektet är att minska antalet olyckor där elcyklar är inblandade. Man tänker sig framför allt att motorerna ska stängas av när cyklarna åker in i bebyggda områden där kollisionsrisken ökar. Man hoppas även kunna anpassa systemet så att detta kan ta hänsyn till vädret och kanske även andra parametrar, detta för att inte cyklarnas elmotorer ska stängas av om det till exempel blåser kraftig motvind för cyklister som cyklar mot vindens riktning. Problemet med den här typen av system är givetvis att det krävs att cykeltillverkarna bygger in stöd för dessa i sina cyklar, något som kommer att göra cyklarna dyrare. Sedan måste givetvis alla tillverkare göra detta vilket antagligen kan komma att kräva någon slags lagstiftning. Detta då jag antar att de flesta konsumenter hellre skulle välja en billigare cykel där de själva kan bestämma när motorn ska vara igång än en lite dyrare cykel där diverse myndigheter kan bestämma när elmotorn får hjälpa till med cyklandet. Tekniken ska redan ha testats på en fyra kilometer cykelbana runt Amsterdams flygplats Schipol. I Nederländerna dog det 65 personer i elcykelolyckor under förra året vilket ska vara åtta fler än 2018 skriver The Guardian. Tumnagel
18.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lime erbjuder elcyklar i Stockholm
För tre kronor i minuten

Lime är väl ett företag som de flesta numera förknippar med alla elsparkcyklar som står, eller ligger, lite överallt i Sveriges städer. Nu har Lime utökat sin fordonsflotta med elcyklar. Just nu finns de endast i Stockholm och precis som med elsparkcyklarna hyr du elcyklarna via Lime-appen. 150 cyklar har ställts ut i huvudstaden men fler kommer dyka upp de närmsta veckorna. Kostnaden för elcyklarna ligger på tre kronor i minuten med en startavgift på tio kronor. Det kommer också finnas månadspaket där både elcykel och sparkcykel ingår. Tumnagel
32.6°
+
Frode Wikesjö
0

Harley-Davidson lanserar elcykel-märke
Ska presentera något "stort" den 16 november

Även Harley-Davidson har fattat att el är framtiden och förutom en helt eldriven motorcykel har de även presenterat några elcyklar. Nu tar man det hela ett steg längre och lanserar ett eget elcykelmärke som man har döpt till Serial 1. Den 16 november lovar man att presentera något stort kring detta och i mars nästa år ska den första färdiga produkten släppas och det är en produktionsversion av prototypen vi ser här. Den är inspirerad av Harleys allra första motorcykel som de släppte 1903. Mer information kommer i november. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Cogo samlar fordonstjänster i en app
Praktiskt?

I veckan lanserades tjänsten Cogo vars ambition är att samla flertalet fordonstjänster i samma app. Cogo samlar elscootrar, cyklar, elcyklar, elbilar och mopeder från mer än 130 mobilitetsoperatörer i 400 städer runtom i världen. Detta gör att man slipper har flertalet appar installerade för alla olika fordonstjänster man användar. Appen visar helt enkelt vilka fordon som finns runtomkring dig samt vad de kostar. Sen är det bara till att hyra, tuta och köra. Cogo finns för Android och iOS. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0

Cyklister med elcyklar kör säkrare
Anses ta färre risker enligt försäkringsbolag

Elcyklar har blivit allt mer populära de senaste åren och enligt det amerikanska försäkringsbolaget Bikmo så är elcyklister mer sällan inblandade i olyckor. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget genomfört så var det 38 procent färre elcyklister som utnyttjade sin försäkring jämfört med de som cyklade på cyklar med enbart pedaler som drivkraft. Enligt försäkringsbolaget så ska detta bland annat bero på att elcyklister anses ta färre risker i trafiken än de som cyklar på traditionella cyklar. Huruvida det stämmer att elcyklister tar färre risker i trafiken än traditionella cyklister bör antagligen utredas vidare av en oberoende aktör. Bikmo använde hur som helst resultatet i sin undersökning för att sänka premien för elcyklister med 25 procent då dessa utnyttjade sin försäkring mer sällan än de som cyklade på enbart pedaldrivna cyklar. Vilken typ av cykel använder du mest? Svara gärna på vår enkät här nedanför. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamfilmen för VanMoofs elcyklar förbjöds
För att den ställde bilar i dålig dager

Vi har tidigare skrivit en del om det nederländska företaget VanMoof som tillverkar elcyklar. Nu har deras senaste reklamfilm råkat ut för trubbel i Frankrike där den har förbjudits. Anledningen är för att traditionella bilar framställs som dåliga i den. ARPP (Autorité de régulation professionnelle de la publicité) anser inte att den får visas enligt franska regler och den måste ändras om den ska få göra det. Tumnagel
16.9°
+
Bobby Green
0

Prisvärd rullstol med fyra hjul som klarar terräng
Skapad av JerryRigEverything och hans fru

2018 fixade YouTubern JerryRigEverything ihop en rätt så fet rullstol till sin flickvän av två stycken elcyklar. Spola fram till idag och de båda har tillsammans skapat en version som alla kan köpa. Den kallas för The Rig och sedan den förra som får anses vara en prototyp har saker och ting förfinats och fixats till. Mackapären toppar 20 km/h, tar sig mellan 1,6 till 3,2 mil på en laddning och ska inte skämmas för sig i terrängen. Prislappen börjar på 3750 dollar och det finns en del grejer man kan lägga till för att få den som man själv vill ha den, bland annat ett batteri till för att dubbla räckvidden. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

VanMoof uppdaterar elcyklarna S3 och X3
Förfinade och med billigare prislapp

VanMoof uppdaterar nu sina eldrivna cykelmodeller S3 och X3 och även om designen är densamma säger man att runt 90 procent av delarna skiljer sig. S3 är den som ser ut som en helt vanlig cykel medan X3 har en lite annorlunda ram och en liten lasthylla ovanför framhjulet. S3 har 28 tum stora hjul och lämpar sig bäst för människor som är mellan 175 och 210 centimeter långa. X3 har istället 24 tum stora hjul och är mer lämpad för kortare personer. Motorn som sitter i framnavet är på 250 watt och batteripacket på 504 Wh. Toppfarten anges till 25 km/h och räckvidden till mellan sex och 15 mil. Cyklarna har fyra växlar vilket är en dubblering jämfört med föregångaren. Båda modellerna kostar från 1998 euro styck. Mer information finns på länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

RadRunners nya elcykel är inspirerad av klassiska motorcyklar
Hrm, var då?

Rad Power Bikes tillverkar elcyklar och nu presenterar de den nya modellen RadRunner Plus. Det är en cykel som fungerar bra både till att transportera människor och mindre varor, och man sägs ha inspirerats av både klassiska motorcyklar och lyxbilar från 60/70-talet när man tog fram den. Var den kopplingen återfinns i den färdiga produkten är lite oklart, men ni kanske ser något jag inte ser? RadRunner Plus är en uppdaterad version av vanliga RadRunner och den skiljer sig bland annat genom den sjustegade växellådan, fjädring på framhjulet, skärmar fram och bak, LCD-display och LED-bakljus. Hjulen är fortfarande 20 tum stora skodda med 3,3 tum breda allterräng-däck. Maxlast för ekipaget ligger på 136 kilo. Cykeln går att förbeställa nu och leveranserna ska dra igång i juni. Priset börjar på 1600 euro och för den slanten får du en hoj med elmotor på 250 watt, toppfart på 25 km/h och en räckvidd på 8,8 mil. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Elcykel med retro-design
Din för 19.900 dollar

Företaget Avionics bygger elcyklar som inte ser ut som några andra och fokus ligger på att locka fram retro-känslor. Nyligen presenterade de sin nya modell VM Makani och det är en cykel som endast kommer att tillverkas i 52 stycken exemplar till ett pris av 19.900 dollar styck. Motorn har tre olika effektlägen - 250, 500 eller 750 watt och toppfarten ska ligga på 58 km/h. Batteriet ska räcka i upp till 12 mil och en laddning via vägguttaget ska ta omkring tre timmar. På cykeln sitter fram- och bakljus, skivbromsar och 26-tumshjul. Cykeln är framtagen i ett samarbete med klocktillverkaren MB&F och kommer att stå utställd på deras MAD Gallery i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Trimma elcykel i Frankrike och riskera ett år i fängelse
Och 30.000 euro i böter

Om man tycker att den elcykel man har är lite för slö och inte orkar lätta antingen den eller sig själv för att åtgärda detta kan man ju istället få för sig att trimma den. Det ska man dock inte ägna sig åt om man bor i Frankrike för då kan man nämligen få upp till ett år i fängelse och en ganska ohärlig böteslapp på 30.000 euro. Dessutom får du tre prickar på ditt körkort direkt. Det här gäller om man gör så att elcykeln går i över 25 km/h. Den nya lagen gäller även för företag som säljer redan trimmade elcyklar eller utrustning så att man kan trimma den hemma. Tumnagel
30.3°
+
Bobby Green
0

Cykeltjänsten Wheels kommer till Göteborg
Grattis Göteborg!

Det amerikanska företaget Wheels har skrivit på en överenskommelse med Göteborg för att lansera sina elcyklar i staden. Wheels elcyklar är pedallösa eldrivna minicyklar där du sitter istället för står. Precis som med elsparkcyklarna så hyr du Wheels cyklar med hjälp av en app. Det som gör Wheels cyklar lite unika är att de är försedda med högtalare där du kan spela din egen musik ur. Förra året så provade Roger knalla runt på en av Wheels cyklar i Stockholm och var inte imponerad. Detta mycket på grund av den lilla motorn som inte klarade av brantare backar. Backar finns det ju gott om i Göteborg så förhoppningsvis sätter de lite mer krut i dessa minicyklar när de väl lanseras där så man kan ta sig upp till toppen av Slottskogen utan att behöva använda benen allt för mycket. Tumnagel
23.4°
+
Frode Wikesjö
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det såldes färre elcyklar förra året
Beror det på att pengarna till elfordonspremien tog slut?

Sveriges Radios Ekot rapporterar att det förra året såldes 16 procent färre elcyklar under förra året jämfört med hur många som såldes 2018. Enligt Cykelbranschens vd Joakim Sandberg så såldes det 103.000 elcyklar under 2018 medan denna siffra sjönk till 86.000 under förra året. Anledningen till minskningen tros bero på att pengarna till den så kallade elfordonspremien, en premie som kunde subventionera elcykel-inköp med upp till 25 procent av kostnaden, har tagit slut. 2017 såldes det 67.500 elcyklar så jämför man med det året så har elcykelförsäljningen ökat med 27 procent. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Idag lanseras cykeltjänsten Wheels i Stockholm
Hyr pedallös elcykel per minut

Tycker du att det börjar bli för obekvämt att korsa fram på Stockholm gator på en eldriven sparkcykel så lanserar Wheels idag sin tjänst för eldrivna cyklar i huvudstaden. Wheels fungerar precis som tjänsterna för eldrivna sparkcyklar, det vill säga man laddar ner en app, bokar ett fordon och tar sedan detta i besittning. Wheels cyklar ska vara försedda med egna högtalare med vilka man ska kunna spela upp sin egen musik på om man känner för det. Initialt kommer Wheels att ställa ut "några hundra" elcyklar i Stockholms innerstad skriver Expressen. Vad tjänsten kommer att kosta finns det inga exakta uppgifter om men Wheels Sverige-chef Axel Lindnér säger att deras cyklar antagligen kommer att kosta cirka 20 procent mer än elsparkcyklarna som går att hyra per minut. Tumnagel
27.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Segway Ninebot släpper eldrivna mountainbikes
Dirt eBike dyker upp nästa år

Segway Ninebot fortsätter att utveckla eldrivna fordon och nu har man presenterat den eldrivna Dirt eBike som man beskriver som en slags hybrid mellan en "dirt bike" och en traditionell mountainbike. Nästa år kommer företaget att börja sälja modellen X160 som har 17 tum stora däck och den lite större modellen X260 vars däckstorlek klockar in på 19 tum. Den mindre modellen har en räckvidd på 65 kilometer och en topphastighet på 50 km/h medan storebror har en räckvidd på 120 kilometer och en topphastighet på 75 km/h. Båda modellerna har stöd för att snabbutbyte av de uppladdningsbara batterierna. Segway Ninebot Dirt eBike X160 kommer att kosta cirka 2000 dollar medan Dirt eBike X260 kommer att kosta cirka 3500 dollar. Båda modellerna släpps någon gång under första kvartalet 2020. Tumnagel
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Verge tar en titt på elcyklar
Hur ser läget ut just nu?

Eldrivna fordon är rackarns trevliga, speciellt elcyklar av olika slag. The Verge har släppt en video där det pratas om just eldrivna cyklar och varför sådana toppar listan när det kommer till användbara elfordon. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Harley-Davidson visar elcyklar
Breddar utbudet ytterligare

Dagarna när Harley-Davidson bara spottade ur sig högljudda motorcyklar är förbi. Deras helt eldrivna LiveWire rullar och nu verkar det som att man även vill ge sig in i elcykel-svängen. Det vi ser här är ett gäng prototyper som kanske kan komma i produktion i framtiden. Det handlar om tre stycken olika modeller och alla verkar vara anpassade för att köra med både i lite terräng och på slät asfalt. Skivbromsar både fram och bak men inga stötdämpare. Batteripacket verkar sitta i ramen medan elmotorn förmodligen finns i pedalhuset. "Harley-Davidson’s first electric pedal-assist bicycles are light, fast, and easy for anyone to ride. Designed to shine in urban environments, this all-new line of eBicycles is just one more example of how Harley-Davidson’s More Roads initiative is actively working to inspire a new generation of two-wheeled riders around the world." Vad cyklarna har för specifikationer får vi tyvärr inte reda på för tillfället, inte heller när de skulle kunna tänkas dyka upp på marknaden. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Engadget tar en titt på användbara elfordon för pendling
Elscootrar, elbrädor och elcyklar!

Att traska till jobbet eller skolan är hanterbart, men det har en tendens att ta en massa tid. Det finns en hel del eldrivna alternativ som inte bara tar dig dit du ska snabbare, utan du kan även få en liten adrenalinboost på resans gång. Eldrivna fordon som elbrädor och elscootrar har blivit betydligt mer populära de senaste åren och för tillfället är det lite utav en djungel på elfordonsmarknaden. Engadget har släppt en video där James Trew snackar om ett gäng eldrivna alternativ som kan vara intressanta att kika på. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Hälften av elcyklarna ersätter bilen
Enligt ny undersökning

Här i Stockholm är min högst empiriska känsla att antalet som cyklar istället för att ta sig till jobbet på annat sätt har ökat och framförallt blivit mer konstant. Min känsla är att med elcykeln så började folk kunna pendla längre och i vidrigare väder än tidigare. Folk cyklar verkligen i vilket skitväder som helst nu för tiden. Hur vida min känsla verkligen är korrekt går att diskutera, men nu har i alla fall Trafikverket släppt sin årliga undersökning Det nationella cykelbokslutet. I den säger man bland annat att antalet sålda elcyklar ökade från 67.500 till 103.000 stycken, så klart mycket tack vare elfordonspremien. Men antalet sålda cyklar ökade inte. En utvärdering av elfordonspremien visar att hälften av elcyklarna ersätter bilen och den andra hälften ersätter kollektivtrafik, vanlig cykel, gång och annat. Tumnagel
60.1°
+
Roger Åberg
0

Rykte Uber har något nytt på gång för svenska marknaden
Är deras tjänst Jump på väg hit?

Vi har fått ta del av uppgifter som säger att Uber kommer att lansera något nytt för den svenska marknaden nästa vecka. Exakt var det är nämns inte men det ska handla om ett nytt mobilitetsverktyg som Uber ska ta till Sverige. Då jag utgår från att "mobilitetsverktyg" i det här fallet handlar om något slags transportfordon så är det väl inte helt omöjligt att Uber är på gång att lansera sin tjänst Jump här. Jump är Ubers tjänst för elsparkcyklar och elcykar som sedan tidigare finns i en del städer runt om i världen. Här i Europa finns Jump i Berlin, London, Paris, Bryssel, Lissabon samt Madrid. Man hyr ut elcyklar i samtliga dessa städer medan man även hyr ut elsparkcyklar i Madrid och Paris. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber börjar med ubåtar
Ta en scUber till Stora Barriärrevet

Taxitjänsten Uber är antagligen mest kända för sina bilar och sin hemkörningstjänst av mat men företaget pysslar även med lite andra transporter. Via tjänsten Jump hyr Uber till exempel ut elcyklar och nu kommer Uber även att dra igång en ubåts-taxitjänst i Australien. Det är i samarbete med den australiensiska delstaten Queensland som Uber nu drar igång tjänsten scUber på test. Från och med idag fram till 18 juni kommer ett begränsat antal Uber-användare kunna ta sig en tripp till Stora Barriärrevet. Ubåten tar två passagerare och resorna kostar 3000 au-dollar styck vilket motsvarar lite under 20.000 kronor. Det hela ska nog primärt ses som en liten pr-kampanj för Uber. Företaget uppger även att man kommer att skänka en summa som motsvarar deras biljettintäkter från Scuber till miljöorganisationen "Citizens of the Great Barrier Reef". Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vois framtid är inte bara elscootrar
Nu kommer cyklar och i framtiden också andra fordon

Voi är mest kända för sina elsparkcyklar och i dag visade de upp sina egna modeller. Rätt imponerande modeller faktiskt, speciellt för ett så ungt företag. Men man heter Voi technology och det slutgiltiga målet är inte att syssla med elsparkcyklar utan att flytta människor på ett vettigt sätt. Klyschorna står som spön i backen och det handlar om delad ekonomi och mikromobilitet. Men det finns något där som jag går igång på. Voi har byggt sin helt egna plattform på under ett år och verkar kunna leverera. Man verkar vara extremt datadrivna och väldigt nyfikna på hur deras användare rör sig, vilken typ av resor de gör och vilka behov de har. Och de verkar vilja dela med sig av detta till de städer där de befinner sig. Ett exempel ser ni nedan, det är en karta där man kan dra musen över kartan och så ser man vart resorna som startade på den punkten avslutades och vilken tid på dygnet som de utfördes. Testa själv här! Som ni ser på presentationen ovanför så har man strax egna elsparkcyklar och elcyklar, men att det inte kommer att stanna där. Med i planen finns också eldrivna mopeder och vad man kallar för e-pods. Det här är ju inte direkt något som ingen annan har försökt sig på tidigare så varför skulle Voi lyckas? En anledning är att man inte ser själva fordonet som produkten. Man är inte BMW som vill kränga bilar och därför ställer ut just sina egna bilar på stan. Man kan istället anpassa fordonen efter behovet som finns och som bekant är behoven väldigt olika i olika städer. Men en meny av olika typer av fordon kan man alltså lösa invånarnas vilja att förflytta sig och anpassa det efter stad och befolkningens vanor. Tillsammans med staden. Voi skryter gärna om att man är proaktiva och ofta, som i Stockholm, är de som tar upp frågan med staden istället för tvärtom. Om så är fallet vette tusan, men eftersom de skryter om det kommer det att se väldigt illa ut om de som får förbud lagda på sig. Det är inte direkt någon självklar väg till succé här, men det ska bli intressant att se om de lyckas. Om några år vet vi om vi har fått ett nytt svenskt bolag i Spotify-klass eller om det har gått åt pipsvängen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Erik Buells nya företag heter Fuell
Presenterar en elcykel och en elmotorcykel

Erik Buell har tillsammans med Frédéric Vasseur och Francois-Xavier Terny startat det nya företaget Fuell som ska tillverka eldrivna motorcyklar och elcyklar. Det man visar upp nu är motorcykeln Flow och cykeln Fluid - båda byggda helt från grunden av företaget själva. Planen är att man ska lansera Fluid senare i år och då kommer den att kosta omkring 3 300 dollar. Cykeln har två stycken batterier som man kan ta ur och räckvidden anges till 20 mil. En full laddning ska kunna göras på 30 minuter. Två stycken versioner kommer att erbjudas - en som toppar 32 km/h och en som gör 45 km/h. Flow erbjuds med antingen 11 eller 35 kW vilket innebär runt 15 eller 47 hästar. Vad den har för batteripack eller hur långt den kommer på en laddning får vi dock inte reda på. Motorn sitter i bakhjulet så det behövs ingen kedja eller rem för att föra över kraften. Lansering hoppas man ska kunna ske någon gång 2021. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Limes elsparkcyklar drabbade av mjukvarubugg
Kan börja bromsa okontrollerat

Uthyrningstjänsten Lime har skickat ut ett meddelande där man varnar sina kunder för att deras eldrivna sparkcyklar av sig själva kan börja bromsa kraftigt under färden. Det ska handla om en bugg i sparkcyklarnas mjukvara men enligt Lime ska buggen vara extremt ovanlig. Enligt företaget ska det bara vara 0,0045 procent av tjänstens användare som någonsin stött på den aktuella buggen. Lime skriver om buggen: "Through extensive analysis by both our internal team and outside experts, we diagnosed the issue in a laboratory environment and determined that in very rare cases -- usually riding downhill at top speed while hitting a pothole or other obstacle -- excessive brake force on the front wheel can occur, resulting in a scooter stopping unexpectedly." Lime har redan börjat skicka ut en fix till buggen men uppmanar sina användare att tillsvidare kontrollera fordonets bromsar innan man påbörjar sin färd. Limes broms-bugg uppges redan ha lett till att en del användare skadats när de färdats på Limes fordon men det verkar inte ha handlar om några allvarligare skador. Lime är ett amerikanskt företag som drog igång 2017 och pysslar med korttids-uthyrning av elcyklar och elsparkcyklar. Förra året lanserade företaget sin tjänst i bland annat Stockholm och Malmö. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Snubbe elcyklade i 98 km/h
Det blev rätt dyrt

Corren.se rapporterar att en 37-årig man på elcykel tidigare i år åkte dit för olovlig körning i Linköping efter att polisen uppmätt hans hastighet till 98 km/h. Elcyklar får som snabbast framföras i 25 km/h vilket innebar att mannen fälldes för olovlig körning då elcykeln betraktades som en motorcykel när den framfördes i så hög hastighet. Polisen ska ha beslagtagit mannens cykel och mannen döms nu till att betala 30 dagsböter på sammanlagt 7800 kronor. Det framgår inte om elcykeln i fråga var trimmad eller modifierad på något sätt. Ni hittar en bild på cykeln på länken nedan och ovan kan ni kolla in när en annan snubbe "cyklar" i hastigheter på upp till 80 km/h. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida