m

Kolla in när Opener Blackfly lyfter mot skyarna
eVTOL-plan från ett av Google-grundaren Larry Pages flygplansföretag

Startupföretaget Opener visade under flygmässan EAA AirVenture 2021 upp sitt eVTOL-flygplan Blackfly med två stycken demonstrationsflygningar. Det handlar om ett elektriskt flygplan som både kan starta och landa vertikalt. Det ensitsiga flygplanet har en räckvidd på cirka 65 kilometer och kan komma upp i hastigheter på cirka 130 km/h. Som synes i videoklippen så verkar det dock vara lite knepigt att båda starta (nedan) och landa (ovan) med Blackfly. Opener är ett av de företag som siktar på att utveckla framtidens flygande farkoster som Google-grundaren Larry Page har investerat i. Det andra är Kitty Hawk som vi skrivit en del om här tidigare. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jobys eVTOL-plan har gjort en flygning på 250 kilometer
Tror att det är längsta flighten som gjorts med den typen av flygplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Joby Aviation skriver i ett pressmeddelande att man nu har genomfört en flygning på 154 miles (cirka 247 kilometer) med eldrivna VTOL-flygplan. Joby tror att det är den längsta flygningen som genomförts med ett elektriskt flygplan som kan starta och landa vertikalt. Flygningen genomfördes genom att flygplanet flög elva varv på en förutbestämd rutt vid Jobys Electric Flight Base utanför Big Sur i Kalifornien. Totalt befanns sig flygplanet i luften en timma och 17 minuter. Joby började utveckla elektriska VTOL-flygplan 2015 och har bland annat tagit in finansiering från Toyota och Intel. I slutet av förra året köpte Joby upp Ubers flygverksamhet Uber Elevate och man siktar nu på att dra igång en flygtaxi-tjänst med sina eVTOL-flygplan någon gång under 2024. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Kolla in en testflygning med Liliums eldrivna flygplan
VTOL-planet som vi kanske använder som taxi i framtiden

Här kan ni kolla in en komplett testflygning med det eldrivna VTOL-flygplanet från det tyska företaget Lilium Jet. Det handlar om ett elektriskt flygplan som bygger på en modell som Lilium började utveckla 2015. Det eldrivna flygplanet kan lyfta och landa vertikalt, något som kommer att krävas om vi i framtiden enkelt ska kunna använda "flygande taxibilar". Testflyget ovan tar cirka 3 minuter och flygplanet framförs med en hastighet på cirka 65 km/h. Det är förhållandevis långsamt och flygplanet ska ha en prestanda som ger det en topphastighet på cirka 100 km/h. Man arbetar dock på att förbättra vingarns konstruktion på flygplanet vilket lär öka flygplanets topphastighet. När vi kan få se Liliums flygplan i kommersiell trafik är än så länge inte riktigt spikat. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha en kommersiell flygtaxi-tjänst igång till 2025. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Norge testar elflygplan
Siktar på att alla inrikesplan ska vara eldrivna 2040

Norge är världsledande när det kommer till elbilar och nu ser det ut som om man siktar att göra samma sak med elektriska flygplan. I veckan testade Norge det elektriska flygplanet Alpha Electro G2 från slovenska Pipistrel. Det var landets transportminister Ketil Solvik-Olsen samt chefen för det statliga flygplatsföretaget Avinor, Dag Falk-Petersen, som tog det 570 kilo tunga flygplanet på en kort testtur som ni kan kolla in ovan. Ketil Solvik-Olsens förhoppning är att man ska kunna börja flyga passagerare i elflygplan i Norge 2025. Till 2040 siktar man på att alla inrikesplan i Norge ska vara eldrivna. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Boeing och JetBlue investerar i batteridrivna flygplan
Kan vara i trafik redan år 2020

Företaget Zunum Aero vill att framtidens flygplan ska vara batteridrivna. Under tre år har de därför jobbat på att ta fram ett flygplan som delvis drivs av el. Målet är att hybridplanet, som ska kunna ta mellan 10-50 passagerare, ska testas inom två år och vara i trafik år 2020. Den första prototypen kommer dock endast att klara kortare sträckor på ungefär 1100 kilometer. Innan år 2030 är det sedan tänkt att flygplanen ska klara av att flyga närmare 1600 kilometer. Större flygbolag verkar också tycka att tekniken är intressant. Nu investerar nämligen både Boeing och JetBlue i tekniken. Förhoppningsvis kan deras finanser ge projektet en skjuts för snabbare utveckling. Enligt Zunum Aero kan hybdridplanen komma att minska så väl kostnaderna som flygtiden med mellan 40-80 procent vilket givetvis är ett attraktivt incitament för flygbolagen. Tanken med hybridplanen är att de, liksom hybridbilar, endast ska behöva använda fossilt bränsle när det verkligen behövs. Företaget räknar med att utsläppen initialt kommer att minska med 80 procent och att utsläppen kommer att minska ytterligare allt eftersom utvecklingen gör batterierna mer effektiva. Målet är att helt kunna ta bort utsläppen under flygningen. Tumnagel
55.1°
+
Emmy Zettergren
0
2012

Nytt hastighetsrekord för ett elektriskt flygplan
326 kilometer i timmen lyckades de klocka häromdagen

Det där med fordon som går på el är ju väldigt poppis numera och att köra väldigt snabbt är ju ännu mer populärt. Så lägger man ihop dessa borde ju denna artikel få minst 45 grader, eller vad säger ni? Det är nämligen så att Chip Yates som tidigare har satt hastighetsrekord för att köra en elektrisk motorcykel snabbast i världen har satt ännu ett rekord. Denna gång har han dock haft lite mer högt flygande planer då han flugit ett elektrisk flygplan snabbare än någon annan på denna planet. Det hela skedde den 19 juli då han var i luften i 16 minuter och på den tiden han klocka en hastighet på 202,6 mph vilket omvandlat till våra mått blir 326 km/h. Detta resulterade i att batterierna lade av i slutet av flygningen så att han var tvungen att glidflyga ned men det gick bra det med. Gänget bakom flygningen förväntar sig att de kan bättre på rekordet ytterligare genom att bara tweaka batterierna och hur dessa ger kraft till motorerna. Flygplanet de använder är ett Burt Rutan Long-EZ som självklart är modifierat en hel del. Tumnagel
45.6°
+
Gordon Andersson
0
2007

Ett elektriskt flygplan
Flyg tyst och miljövänligt

Flygplanstillverkaren Sonex har visat upp ett litet tvåsitsigt plan som drivs av elektricitet. Planet drivs via 80 stycken batterier och flygtiden uppskattas till runt 45 minuter på en laddning. Sonex förhoppningar är att flygtiden ska höjas till åtminstone en timme i framtiden. Än så länge är planet endast en prototyp och företaget har inte uppgett när vi skulle kunna få det på marknaden eller vad det i så fall skulle kunna kosta. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0