m

Lotus nästa sportbil heter Emira
Ska bli en storsäljare

Lotus håller på och stökar om i sitt utbud och vi har redan sett Evija, ett elektriskt monster med fyra motorer och 2000 hästar. Men man kommer även att sluta tillverka Elise, Exige och Evora och istället kommer Emira. För det är alltså namnet på bolagets sista fossilbil någonsin, i alla fall som inte har någon hjälp av elmotorer. Emira ska förresten betyda commander eller leader. Bilen kommer att byggas på en aluminiumplattform och kommer så klart att vara lätt. Formen på bilen kommer att vara liknande den på Evija och det är ju inte alls dumt. Lotus vill att Emira ska bli en säljsuccé och att man ska sälja 5000 bilar om året istället för 1500 som man gör nu. Kanske inte massmarknad alltså, men att plattformen som Emira byggs på kallas för Elemental och den för Evija kallas för Extreme skvallrar om att priset för en Emira kommer att vara rätt rimligt. Lotus har förresten två andra plattformar på gång. En görs tillsammans med Alpine och kallas för E-Sports, denna ska bli elektrisk och inte väga mer än fossilarna. Den sista kallas för Evolution och här väntas lite mer normala bilar komma. Mer av Emira får vi se 6 juni. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Honda vill köra helt elektriskt vid 2040
Och ingen ska behöva dö av krock i deras bilar vid 2050

Honda meddelade nyligen att de har som mål att endast sälja el- eller bränslecellsbilar i de större bilmarknaderna vid 2040. Redan vid 2030 räknar de med att 40 procent av deras bilar kommer vara någon form av av el- eller bränslecellsbil och vid 2035 räknar de med att den siffran ska ligga på 80 procent i de största marknaderna. Honda säger att de kommer uppnå detta mål genom sin e:Architecture-plattform som ska driva företagets elbilar under senare halvan av detta årtionde. Fram tills den plattformen är klart kommer Honda använda GM:s Ultium-batterisystem för sina elbilar. Honda har också planer på att förbättra sitt förarassistanssystem till 2030 med målet att inga ska behöva dö i trafiken på grund av bil- eller motorcykelkrockar vid 2050. Honda kommer investera runt fem biljoner yen i forsknings- och utvecklingsinitiativ de närmaste sex åren. Tumnagel
46.0°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.5°
+
Roger Åberg
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida