m

Jonny Smith kör den eldrivna versionen av MGB
En helt ny bil med annat hjärta

Vi har tidigare skrivit om företaget RBW som bygger klassiska MGB-modeller med eldrift. Nu har Jonny Smith fått provköra en och han gillar vad de har gjort. Bilen är helt nybyggd och väger bara 40 kilo mer än originalet, samtidigt som den har betydligt bättre köregenskaper. Viktfördelningen är 50/50 och den har elservo och bromskraftsåtervinning för att nämna några saker. Köper man ett exemplar får man åtta års garanti och prislappen börjar på 88.000 pund. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa ett elmotorkit till gamla Mini Cooper
Men det kommer inte bli billigt

För ett år sedan skrev vi om Swindon Powertrain som höll på att ta fram elkonverteringskit till olika bilar. Nu är deras paket till klassiska Mini Cooper klart och beställningsbart. Men det är som väntat inte gratis, 8850 pund vill man ha för grejerna. I kitet ingår en original subframe där elmotorn som är på 80 kW (109 hästar) sitter monterad. Inre drivknutar sitter redan på plats och i dessa monterar du original drivaxlar. Hela paketet väger in på 70 kilo. Vad som dock inte ingår i kitet och som man också måste ha för att få allt att fungera är kontrollsystem, batteripack, kylsystem och annat. Det säljer företaget också och då erbjuds bland annat ett batteripack på 12 kWh som är tänkt att monteras under huven. Spana in allt som firman säljer på länken nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2019

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in eldriven BMW M3
Byggd av EV West

Företaget EV West har specialiserat sig på att erbjuda eldriftslösningar till bilar med förbränningsmotor. De måste ju självklart ha lite produkter för att visa upp vad de kan och gör, och den här BMW M3:an är just en sådan. Den har inte mindre än 800 hästar och går som väntat som ett skållat troll. Fully Charged fick testköra lite och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2018

Aston Martin elkonverterar gamla klassiker
Här ser vi en mycket vacker DB6 Volante från 1970

Aston Martin har dragit igång något som man kallar för Heritage EV. Och precis som rubriken till den här artikeln och namnet avslöjar handlar det om elkonvertering av gamla klassiker. Nästa år kommer man att dra igång och den här vackra DB6 Volanten är en bil man redan förvandlat. Den raka sexcylindriga motorn och fempetade växellådan har fått säga hejdå och istället ersatts av en elmotor och ett batteripack. Några specifikationer kring dessa får vi dock inte ta del av för tillfället. Skulle man efter att man gjort en sån här operation ångra sig är det fullt möjligt att hinka tillbaka de gamla grejerna igen utan större bekymmer. Så, om du sitter på en gammal Aston som du känner borde få ett elhjärta istället, så är det bara att höra av sig till tillverkaren så löser de biffen. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0
2017

Den här lastbilen vill utmana Tesla Semi
Thor visar prototypen ET-One

Tesla är inte ensamma om att utveckla en eldriven lastbil. Ett annat amerikanskt företag som sysslar med samma sak är Thor Trucks, och nu visar de upp prototypen ET-One. Planen är att få ut denna på marknaden innan Teslas som släpps 2019. Tanken är också att man ska kunna erbjuda elkonverteringskit till vanliga lastbilar. ET-One ska kunna ta sig 16 mil på en laddning när den är fullastad med 36 ton. En version som klarar 48 mil finns också med i planerna. Den förstnämnda ska kosta 150 000 dollar medan den med längre räckvidd ligger på 250 000 dollar - 100 000 dollar mer än Teslas lastbil alltså. Elmotorernas effekt sträcker sig från 300 till 700 hästar. Bilen bygger på ett Navistar-chassi, har Dana-axlar, motorerna kommer från TM4 och batteripacken är utvecklade av Thor själva. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2009

Svenska Electroengine visar elkonvertering
Ut med motor, växellåda och differential och in med elmotor och batteripack

I Sverige har ett flertal företag specialiserat sig på elbilskonvertering och ett av dessa är Electroengine i Uppsala. Under pågående Almedalsvecka på Gotland visade man upp sin idé för allmänheten och i stort handlar det om att kasta ut förbränningsmotor, växellåda och differential och sedan ersätta med elmotorer och batteridrift. Vad företaget själva poängterar är att systemet "True Electric" är billigare och ger längre räckvidd än vanlig eldrift. Hemligheten är att battericellerna kan bytas individuellt istället för att hela batteripaketet måste bytas när väl någon/några celler tagit slut. I siffror handlar det om elkostnad på 2 kr/mil och konceptbilen (9-3 Aero Cabriolet) skryter med motsvarande 335 hk, 0-100 km/h på 6,5 sekunder, toppfart av 180 km/h samt räckvidd av 15-20 mil. Laddningstiden med ett trefasuttag sägs landa på en timme och mer detaljer finns att läsa hos Teknikens Värld. Tumnagel
37.4°
+
Erik Svensson
0