m

GCK Exclusiv-e erbjuder eldriven Lancia Delta
Kanske går att få innan den officiella är här

För några veckor sedan skrev vi att Lancia Delta kommer att göra comeback, fast då med eldrift. Ett företag som redan gör detta är GCK Exclusiv-e och det vi ser här är deras eldrivna Lancia Delta Evo-e. Ambassadör för bilen är den före detta rallyföraren Didier Auriol som vi kan se ratta kärran i klippet här nedan. Den här versionen baseras på ett original som sedan renoveras och får mängder med kolfiber i karossen. Man har styvat upp chassit, breddat spårvidden, sänkt fjädringen och monterat större bromsar. Bensinmotorn har bytts ut mot en elmotor som ger 200 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Denna är kopplad till ett batteripack på 29 kWh som ska ge en räckvidd på 20 mil. Vikten på bilen landar på 1440 kilo vilket gör den 100 kilo tyngre än originalet. 0-100 km/h ska gå på 6,6 sekunder. Den manuella fempetade växellådan lämnas kvar. Ett nytt fyrhjulsdriftssystem finns dock och det skickar 47 procent av kraften till framhjulen och 53 procent till bakhjulen. Företaget kommer att bygga 47 stycken exemplar men vad dessa kommer att kosta är oklart, förmodligen blir det en rejäl slant. En Martini-version med aluminium-chassi, ännu mer kolfiber, vassare inställningar och lättviktsstolar finns också, men denna kommer det bara byggas elva stycken av. När de första leveranserna ska ske är oklart just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nya Volvo XC90 kommer bara med eldrift
Skippar laddhybrid

Nästa år lanseras den tredje generationen av Volvo XC90 och den kommer som ren elbil, det vet vi redan. Men det var också tänkt att den skulle erbjudas som laddhybrid. Nu får vi dock reda på att man skippar detta och bara kommer att lansera bilen med elmotorer. Nya XC90 kommer att byggas på den nya plattformen SPA2 som kan husera både laddhybrid-teknik och ren elbilsteknik men nu väljer man alltså att bara använda sig av det sistnämnda. Först i mitten av 2020-talet kommer Volvo att lansera en helelektrisk plattform som kommer att vara grund för tredje generationens elbilar. Dessa kommer att ha batteripack från Northvolt och kunna laddas med över 200 kW. Elmotorerna kommer Volvo att tillverka själva. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Foxconn presenterar tre stycken elfordon
Model C, Model E och Model T

Nu har Foxconn och dess elbilsmärke Foxtron presenterat sina nya fordon. Model E är en lyxig sedan, Model C en SUV och Model T en stor buss. Alla tre är för tillfället bara koncept och målet är att andra biltillverkare ska bli sugna, så att Foxtron kan tillverka bilarna åt dem. Man ska alltså inte sälja bilarna själva. Model E är designad av Pininfarina, har dubbla elmotorer på sammanlagt 750 hästar och ska göra 0-100 km/h på 2,8 sekunder. På en laddning ska den kunna ta sig 75 mil. Model C gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder och tar sig 70 mil med fullt batteri. Ska gå att få med upp till sju stycken sittplatser. Model T ska kunna ta sig 40 mil och har redan testkörts 20.000 mil. Presentationen i sin helhet kan ses här nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lexus visar en UTV som går på vätgas
Fast den har ingen bränslecell

Lexus hade en liten överraskning i rockärmen som de visade upp i videopresentationen (9:25 in i videon) av nya Lexus LX. Det man visade då var Lexus Off-Highway Recreational Vehicle Concept som är en UTV som går på vätgas. Men man använder inte en bränslecell och en elmotor, utan en förbränningsmotor som drivs av komprimerat väte. Toyota har tidigare experimenterat med just detta då de stoppade en moddad GR Yaris-motor i en Corolla, och den gick också på väte. Om det ganska så fräsiga konceptet någonsin kommer att bli verklighet återstår att se. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade MG ZS blir din från 389.990 kronor
Går att privatleasa för 2495 kronor i månaden

Nyligen presenterade MG en uppdaterad version av ZS EV och nu får vi reda på vad den lilla elbilen kommer att kosta. Prislappen är från 389.990 kronor (innan klimatbonus) och du kan privatleasa den från 2495 kronor per månad. Den nya versionen får förutom ny design ett större batteripack på 70 kWh som gör att den nu tar sig upp till 44 mil på en laddning. Elmotorn ger 156 hästar och driver på framhjulen, 0-100 km/h går på 8,6 sekunder. Det finns även en ny ombordladdare på 11 kW och man kan snabbladda med upp till 92 kW vilket gör att 5-80 procents laddning ska ta 40 minuter. Den nya bilen får även Vehicle-to-Load (V2L) vilket gör att du extern kan ladda och använda 230-voltsprylar. På insidan finns ett nytt infotainment-system och trådlös laddning för telefonen. I bagaget får man in 448 liter och fäller man baksätet går det istället in 1166 liter. På dragkroken får man hänga 500 kilo. Bilen kommer att finnas hos MG från och med november månad och de första kunderna ska få sina exemplar i början av nästa år. Den erbjuds i utrustningsnivåerna Comfort och Luxury. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DB6 med eldrift? Lunaz fixar
James Volt approves

Vi har tidigare skrivit om Lunaz och deras elkonverteringar av klassiska bilar. Nu presenterar de att de erbjuder ytterligare en modell för den som vill blanda dåtid med nutid. Det senaste tillskottet är Aston Martin DB6 och som vi kan se ser den precis ut som den ska, och den enda skillnaden är att man pluggar in en kabel där man tidigare tankade soppa. Endast ett fåtal exemplar kommer att tas fram, men vad man får betala framgår inte just nu. Säkert över en miljon dollar. De första leveranserna ska ske i början av 2023 och bilen erbjuds som vänster- eller högerstyrd om man hellre föredrar det. Lunaz tar fram både elmotor och batteripack själva och den här får ett på mellan 80-120 kWh vilket ska ge en räckvidd på runt 41 mil. Förutom den nya drivlinan får bilen även uppdaterade bromsar, fjädring, AC och ett modernt infotainmentsystem. Lunaz kan även konvertera din DB4 eller DB5 om du skulle ha en sådan som står och dammar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQS får EPA-rating på upp till 56,3 mil
Ska bli intressant att se fler tester på denna

Nu har det blivit dags för Mercedes helt eldrivna modell EQS att få sig en officiell EPA-rating. Dessa säger att flaggskeppet EQS 580 tar sig upp till 54,7 mil medan instegsversionen EQS 450+ ska klara upp till 56,3 mil på en laddning. Båda har ett batteripack på 107,8 kWh men den förstnämnda har dubbla elmotorer vilket den sistnämnda inte har. Enligt WLTP ska dock EQS ha en räckvidd på upp till 78,4 mil. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Volvo C40 Recharge drar igång
I Belgien

Nu drar Volvo Cars igång tillverkningen av den helt eldrivna modellen C40 Recharge i Gent i Belgien. Det här är som bekant en coupé-version av XC40 Recharge med en något annorlunda front och bakdel. Under skalet sitter två stycken elmotorer som drivs av ett batteripack på 78 kWh. På en laddning ska man kunna ta sig 42 mil och man ska kunna ladda från 10 till 80 procent på 40 minuter. Volvos mål att är att hälften av den globala försäljningen ska vara helt elektriska bilar år 2025 och 2030 ska man bara tillverka helt eldrivna modeller. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Mazda har fyra nya suvar på gång
Och elbilen MX-30 kommer gå att tanka med bensin

Inte mindre än fyra nya suvar är under utveckling hos Mazda. Den europeiska marknaden kommer att få en modell som heter CX-60 och som har plats för fem stycken personer. Det kommer även att erbjudas en sjusitsig som istället heter CX-80. Dessa kommer att erbjudas både som mildhybrider och laddhybrider. För den amerikanska marknaden kommer bilarna att släppas i större och bredare versioner som då får namnen CX-70 och CX-90. XC70 och XC90 någon? CX-60 och CX-80 väntas lanseras först 2023. Mer information kring dem ska dock komma i början av nästa år. Mazda berättar även att elbilen MX-30 kommer att få en liten bensindriven Wankelmotor som räckviddsförlängare, något som det gått rykten om tidigare. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Eldrivna MG Marvel R börjar säljas idag
Och snart även kombin MG5 och uppdaterad version av ZS EV

I mars presenterade MG den nya suven Marvel R och idag drar försäljningen av den igång här i Sverige. Bilen blir din från 489.990 kronor och för den slanten får du den versionen man kallar för Luxury. Du kan privatleasa den och tecknar du dig på 36 månader och 1000 mil per år kostar den 3645 kronor i månaden. 24 månader med samma miltal kostar istället 3935 kronor i månaden. Luxury har 180 hästar, gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder, driver på bakhjulen, har batteripack på 70 kWh och ska ta sig upp till 40 mil på en laddning. Sen finns även versionen Performance för 524.990 kronor. Privatleasing för den kostar 3.995 kronor per månad för 36 månader, 4285 kronor för 24 månader. Här är det istället fyrhjulsdrift som gäller, 288 hästar, 0-100 km/h på 4,9 sekunder och räckvidd på 37 mil. Förutom Marvel R är även den eldrivna kombin MG5 på gång. Den kommer att lanseras under första kvartalet nästa år och får 40 mil som räckvidd. Priset i euro är 30.000 men vad det kommer att bli här i Sverige vet vi tyvärr inte än. Där bak får man in 479 liter men fäller man sätet ska det gå in upp till 1400 liter. Drivningen sker på framhjulen med hjälp av en elmotor på 156 hästar och 260 newtonmeter. Batteripacket är på 61 kWh och det stödjer snabbladdnng över AC och har en inbyggd trefasladdare på 11 kW. Som om inte detta vore nog kommer även en uppdaterad version av succén ZS EV att börja säljas med det nya Long Range-batteriet på 72 kWh. Här ökar räckvidden från tidigare 26 till 44 mil samtidigt som bilen fylls med mer teknik - bland annat en inbyggd 11 kW-trefasladdare som standard. Modellen får även infotainmentsystemet MG iSMART från Marvel R som gör det möjligt att fjärrstyra utvalda funktioner och koppla upp mobilen. Priserna för den uppdaterade versionen som även fått ett något förfinat utseende presenteras först den 14 oktober. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av eldrivna Hummern
Kör tunga stenar med godare samvete

Om typ ett år kommer de första kunderna att få sina exemplar av den helt eldrivna Hummern. GMC har snickrat ihop ett gäng prototyper som olika kanaler nu har fått provköra. Dessa är försedda med den starkaste drivlinan som består av tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1000 hästar. Detta gör bland annat att den rätt så feta och tunga kärran kan ta sig från 0 till 100 km/h på bara tre sekunder. Men det är ju kanske inte därför man köper den här typen av bil, utan för att man ska kunna leka i leran och av klippen att döma verkar den klara av detta rätt så bra också. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Testerna med eldrivna Piëch GT har dragit igång
Ska lanseras 2024

Våren 2019 skrev vi om Mark Zero som var en linjeskön eldriven GT-vagn från Piëch Automotive. Och det visade sig vara mer än bara renderingar och tomma löften, nu har tester med en färdig prototyp som bytt namn till Piëch GT dragit igång. Målet är att lansera bilen någon gång 2024. Under skalet sitter det en elmotor på framaxeln och två stycken på bakaxeln. Tillsammans genererar dessa 600 hästar och det ska räcka för att kunna göra 0-100 km/h på tre sekunder. Tjänstevikten på bilen ska ligga på 1,8 ton. På en full laddning ska man kunna ta sig 50 mil och 0-80 procent ska kunna laddas på bara åtta minuter. Förutom GT jobbar företaget även med en SUV och en sportig sedan. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Citroën presenterar självkörande modulär plattform
Kan användas som en rullande träningsanläggning

Citroën Urban Collëctif är namnet på en ny helt självkörande (nivå 5) eldriven plattform som Citroën tror att vi kanske kommer att använda oss av i framtiden. På plattformen kan man ställa olika poddar med olika syften. Kanske en avslappnande lounge där du kan sippa på lite bubbel eller varför inte en där du kan träna rodd i? Plattformen mäter 2,6 meter på längden, 1,6 på bredden och är 50 centimeter hög. Hjulen som är runda och som gör att man kan svänga åt vilket håll som helst när som helst är utvecklade av Goodyear. I varje hjul finns en elmotor. Läs mer om idén på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Genesis presenterar eldrivna crossovern GV60
Har drift-läge

Genesis drar nu täcket av den nya modellen GV60 som är helt eldriven. Det är en crossover som baseras på samma plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 (E-GMP) och en av funktionerna den bjuder på är ett Drift Mode så att du kan göra feta sladdar, för det vill man ju i den här typen av bil. GV60 kommer att erbjudas med bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och som prestandaversion. Oavsett vilken du väljer får du ett batteripack på 77,4 kWh. Instegsversionen har en elmotor på bakaxeln som ger 228 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den fyrhjulsdrivna har en elmotor på vardera axel och den där bak ger 217 hästar medan den där fram ger 100 hästar. Det sammanlagda vridet anges till 605 newtonmeter. Den förstnämnda ska ta sig 45,1 mil på en laddning, den fyrhjulsdrivna 40 mil. Prestandaversionen har en 217-hästarsmotor på vardera axel istället. Den här ska ta sig 36,8 mil och köra 0-100 km/h på fyra sekunder. Bilen har ett 400/800V-system och kan ladda med upp till 350 kW. Har man den effekten kan man ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. När GV60 kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee som laddhybrid
Tar sig 4 mil på el

Jeep presenterar nu den femte generationen av modellen Grand Cherokee. Förutom ny plattform och ny design erbjuds den för första gången som laddhybrid, och nästa år börjar den att säljas i Europa. Hybriden som man kallar för 4xe kombinerar en turbomatad bensinfyra med två stycken elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 375 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och på bara el ska man kunna ta sig fyra mil. En helt eldriven version av modellen kommer även att erbjudas längre fram. V6:a och V8:a-alternativ kommer också att finnas. För den som vill köra offroad på riktigt finns Trailhawk-paketet som ger dig en markfrigång på 28,7 centimeter, terrängdäck, diffspärr bak, lågväxel och möjligheten att vada genom 60 centimeter djupt vatten. Grand Cherokee är 12,6 centimeter kortare jämfört med Grand Cherokee L som presenterades i januari. Denna version har därför bara två sätesrader och plats för fem stycken personer. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Multivan blir din för 423.900 kronor
Försäljningen drar igång idag

I somras rullade Volkswagen ut nya Multivan, och idag börjar minibussen att säljas. De första versionerna som erbjuds är Multivan TDI 150 för 423.900 kronor och Multivan eHybrid som istället kostar 528.300 kronor. Den sistnämnda kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor och tillsammans ger dessa 218 hästar. Batteripacket är på 10,4 kWh netto och på bara el ska man kunna köra 4,9 mil. Att ladda från 0-100 procent ska ta 3,6 timmar med 3,6 kW AC-laddning. De första exemplaren av laddhybriden väntas dyka upp i Sverige i början av nästa år, dieseln kommer först till sommaren. Oavsett vilken version du väljer är det dubbelkopplingslåda som gäller. Du kan få Multivan med en längd på 4,97 meter eller 5,17 meter. I bagagerummet (upp till tak) går det in 469 liter i kort utförande med sju säten. Har man dock den långa versionen och plockar ut stolarna på rad två och tre ska man kunna få in hela 4053 liter. eHybrid får hänga 1600 kilo på dragkroken, TDI 150 upp till 2000 kilo. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Volvo Bussar presenterar elchassit Volvo BZL Electric
En plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik

Volvo BZL Electric är en ny elplattform som Volvo Bussar tagit fram. Med den här vill man skapa en stabil plattform för hållbar och effektiv kollektivtrafik för städer världen över. Anna Westerberg som är vd för Volvo Bussar säger följande: "Vi vill vara ledande i branschens omställning till en mer hållbar framtid. Med lanseringen av nya Volvo BZL Electric är ambitionen att erbjuda världens mest ansvarsfulla elbussystem. Det gör vi genom att fokusera på hållbarhet, säkerhet och pålitlighet. Med nya Volvo BZL Electric erbjuder vi en global plattform för ren, tyst och energieffektiv kollektivtrafik. Det gör att vi kan möta den växande efterfrågan på de viktiga marknader som är redo för ett skifte till elektromobilitet." Drivlinan i Volvo BZL är utvecklad av Volvo och den är på 270 hästar. Motorn kopplas till en tvåstegs automatisk växellåda. Behöver man mer effekt kan man använda två stycken elmotorer. Batteripacket ska gå att snabbladda via OppCharge (300 kW) och med CCS-laddning (150 kW) i depå. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nissan ersätter NV200 och e-NV200 med Townstar
Kommer med förbränningsmotor eller elmotor

Nissan väljer nu att ersätta dagens skåpbilar NV200 och eldrivna e-NV200 med den nya modellen Townstar. Den här kommer också att erbjudas med förbränningsmotor eller som helt eldriven. Vill man inte köra verktyg och liknande utan istället kuska runt folk finns det även en sådan version. Bensinversionen har en fyra på 1,3 liter som ger 130 hästar och 240 newtonmeter i vrid. Den eldrivna versionen har istället 122 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 44 kWh och räckvidden ska ligga på strax över 28 mil. Skåpversionen ska kunna svälja två stycken EU-pallar och upp till 800 kilo last. Läs allt om Townstar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Det här är General Motors nya elmotorer
Har premiär i eldrivna Hummern

På Mackinac Policy Conference har General Motors nu visat upp Ultium Drive som är deras nya elmotorer. Tre stycken visade man upp och den som är tänkt att användas på framaxeln ger 245 hästar. Sen finns det en som kan använda både fram och bak som istället bjuder på 347 hästar. Den tredje är en så kallad "all-wheel drive assist motor" som ger 84 hästar. Alla tre skulle kunna användas i ett och samma fordon. Motorerna är en del av en skalbar familj där både tillverkning och tillverkningsmetoder är lika - något som bland annat håller nere kostnaderna. Det första fordonet som får Ultium-grejer i sig är den eldrivna Hummern som lanseras senare i år, inte Cadillac Lyriq som vi tidigare har skrivit. Den lanseras först nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar ny elbilsplattform
E-Sports kommer vara grund för kommande sportbil

Lotus sista modell med förbränningsmotor är Emira som man visade upp i somras. En ersättare till Elise, Exige och Evora kommer 2026 och den kommer då att gå på el. Plattformen som den nya sportbilen kommer att baseras på kallas för E-Sports och så här ser den ut. Som vi kan se kommer den med både kort och lång hjulbas, och med två eller fyra stycken sittplatser. Den korta kommer att ha ett batteripack på 66,4 kWh och en elmotor på 476 hästar. Den längre har istället batteripack på 99,6 kWh som matar dubbla elmotorer på sammanlagt 884 hästar. Plattformen är framtagen tillsammans med Alpine som också kommer att lansera en eldriven sportbil under sitt namn, säkerligen 2026 de också. Nästa år kommer Lotus att visa sin nya helt eldrivna SUV som än så länge går under namnet Typ 132. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Första testerna med WMC250EV gjorda
En eldriven motorcykel byggd för hastighetsrekord

I somras presenterade det brittiska företaget White Motorcycle Concepts den eldrivna motorcykeln WMC250EV. Den är framtagen för att sätta nya hastighetsrekord och nu har testerna med den "ihåliga" hojen dragit igång. Det hela skedde på Bruntingthorpe Proving Ground med grundaren Rob White vid styret och vid nästa testomgång är det dags att börja köra snabbt. Hojen vi se här har en elmotor på 135 hästar men slutprodukten som har ett 800-voltssystem ska bjuda på över 340 hästar. Det ska enligt teamet räcka för att komma upp i 250 mph (402 km/h). Något som skiljer hojen från många andra är också att den har tvåhjulsdrift - två små elmotorer på framhjulet och två stycken på bakhjulet. Företaget hoppas vara redo för ett rekordförsök i början av nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Fering Pioneer ska ha räckvidd på 700 mil
Offroad-skapelse från rutinerad ingenjör

Ben Scott Geddes är en ingenjör som jobbat både hos McLaren och Ferrari. Nu har han dragit igång eget och målet är att bygga det vi ser här - Fering Pioneer. Det är en offroad-maskin med räckviddsförlängare som ska klara terräng bra. Och även om den ser fet ut väger den bara 1,5 ton. Under skalet finns fyra stycken elmotorer och dessa ska tillsammans generera 600 newtonmeter i vrid. Det finns även en dieseldriven generator som fungerar som räckviddsförlängare. På bara el ska man kunna köra åtta mil, men den totala räckvidden när allt jobbar tillsammans ska vara hela 700 mil. Hur man lyckats komma fram till den siffran återstår att se, och om den stämmer när oberoende parter börjar testa. Prototyper av bilen håller på att testas för fullt och de första skarpa exemplaren väntas börja tillverkas i mitten av nästa år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Zenvos nästa superbil kommer att vara en hybrid
Gött, beställer

Den danska superbilstillverkaren meddelar nu att deras nästa modell, som ska lanseras inom två år, kommer att vara en hybrid. Bilen kommer att baseras på dagens modell TSR-S och ha drivning på alla fyra hjulen. Vanliga TSR-S driver på bakhjulen så det borde alltså innebära att den nya bilen har en elmotor som driver framhjulen. TSR-S bjuder på inte mindre än 1193 hästar och 1100 newtonmeter i vrid vilket hybriden borde bräcka. Om man kommer att kunna köra den på bara el återstår att se. Zenvo har precis fått igenom certifiering för att få sälja TSR-S i USA och målet är att sälja omkring 30 stycken bilar per år varav hälften i staterna. Prislappen börjar på 1,45 miljoner euro. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Mazda lyfter CX-5
Kommer till Sverige under januari 2022

Inför modellår 2022 får sig Mazda CX-5 ett ansiktslyft och så här ser det ut. Designen har vässats en del på både ut- och insida och modellen har fått en ny körlägesväljare, förbättrade köregenskaper och mindre vägbuller. En annan nyhet är Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) som låter dig som kör välja mellan olika körlägen, bland annat ett terrängläge för när du ska ut bland bergen och härja. På insidan finns induktionsladdare för mobiltelefonen i mittkonsolen, slät lastyta när baksätet är nedfällt och ett vändbart bagagerumsgolv som tål våta och smutsiga saker. Toppversionen kallas för Signature och förutom stötfångarnas nedre del och hjulhuskanter lackade i bilens färg får man dekorpaneler i äkta japansk träfanér, mer belysning interiört och klädsel i brunt Nappa-läder. CX-5 går att få med en 2.0 Skyactiv G -bensinmotor på 165 hästar (FWD och AWD), 2.5 Skyactiv G bensinmotor på 194 hästar (AWD) och 2.2 liters Skyactiv D dieselmotor på 150 eller 184 hästar (FWD och AWD). De första bilarna kommer till Sverige under januari 2022. Priset är från 312.900 kronor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Toyota rullar ut RAV4 ADVENTURE
Får bland annat tuffare front

Till årsmodell 2022 får Toyotas modell RAV4 en ny medlem i form av RAV4 ADVENTURE. Den har en helt ny tuffare front, underkörningsskydd och enligt Toyota en "go anywhere spirit". En ännu mer äventyrlig version av vanliga RAV4 alltså. Du kan få bilen med tvåfärgslackering där tak, A-stolpar och bakspoiler är lackade i Dynamic Grey och resten av karossen i Urban Khaki - som bilderna visar här alltså. Det är en vink till den klassiska terrängbilen Toyota FJ40 Land Cruiser och färgsättningen den hade. Strålkastarna är av projektortyp med LED-teknik, även dimljusen har nu LED i sig. Nya är också de tio-ekrade fälgarna. Insidan har fått ny klädsel i syntetiskt läder och orange dekorsömmar. Under skalet finns en elmotor på bakaxeln och under huven sitter en bensinfyra på 2,5 liter. Tillsammans genererar dessa 222 hästar. På dragkroken får man hänga upp till 1650 kilo. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Polestar 3 får ingen tredje sätesrad
Och blir starkare än Volvos motsvarighet

Polestars tredje modell kommer att heta Polestar 3 och det blir deras motsvarighet till nästa generation av Volvo XC90. Den kommer dock att skilja sig på en del punkter och dessa har nu vdn Thomas Ingenlath tagit upp i en intervju. Till att börja med kommer Polestar 3 bara att få två sätesrader och den kommer att erbjudas med antingen en eller två stycken elmotorer (bak- eller fyrhjulsdrift). Taklinjen kommer att bli lätt sluttande och effektmässigt kommer den här att bli starkare än Volvos eldrivna version av XC90. Polestar 3 lanseras någon gång nästa år. Med denna hoppas man nå en produktion på över 100.000 stycken tillverkade bilar per år. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Snart lanseras en ny elbil i Sverige
Toppversionen har fyrhjulsdrift och 694 hästar

För ett år sedan skrev vi om den kinesiska elbilstillverkaren DFSK och att de skulle börja sälja bilar här i Sverige. Fengon 5 med biogas och Seres 3 är de modellerna man har erbjudit hittills men nu i höst kommer även Seres 5 som även den är en eldriven SUV. Du kan förhandsboka ett exemplar nu men exakt när de första leveranserna ska ske är oklart, men det ska i alla fall vara i år. Seres 5 finns i två smaker - Premium och Performance. Den första har en elmotor som driver bakhjulen och här är effekten 347 hästar och 520 newtonmeter. Performance har istället två stycken elmotorer - en på vardera axel och driver alltså på alla fyra hjulen. Här är effekten istället hela 694 hästar och vridet anges till 1040 newtonmeter. 0-100 km/h ska klaras av på under 3,5 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h. Batteripacket är oavsett version på 88 kWh och på en laddning ska man ta sig 45 respektive 43 mil enligt WLTP. Man ska kunna snabbladda med upp till 100 kW. Seres 5 mäter 4,7 meter på längden, 1,93 på bredden och 1,62 på höjden. Hjulbasen ligger på 2,87 meter. Vad bilen kostar får vi återkomma till. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida