m

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Maple Majestic - elbilsstartup från Kanada
Vill bli landets första moderna biltillverkare

Maple Majestic är ett kanadensiskt företag som vill bli "Canada’s first modern automotive OEM" och "flagship brand of automobiles on the world stage" så det är ingen liten trumma man slår på. Man ska ta över världen med elbilen vi ser här, som än så länge bara finns i datorn. Bilen som är en sedan ska ha justerbar fjädring som kan höjas med 15 centimeter om man skulle behöva lite bättre markfrigång - 29 centimeter totalt. Vad som finns under skalet får vi inte reda på för tillfället men man ska tydligen använda sig av komponenter som redan "finns på hyllan" så det handlar inte om att ta fram några egna batteripack eller elmotorer här. Som vanligt återstår det att se om det någonsin kommer att bli något mer än bara renderingar för den här bilen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Nya Honda HR-V presenteras nästa månad
Kommer som hybrid

Den 18 februari kommer Honda att dra täcket av helt nya HR-V. Den största nyheten är att bilen kommer att erbjudas som hybrid för första gången. Namnet kommer att bli HR-V e:HEV men det handlar inte om någon laddhybrid, utan en vanlig. Några specifikationer kring denna får vi inte just nu, men hos storebror CR-V handlar det i alla fall om en bensinfyra på 2,0 lite som parats med två stycken elmotorer. Till detta sitter det en enstegad växellåda. Vad nya HR-V kommer att bjuda på får vi alltså vänta ytterligare en månad för att få reda på. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Hyperions vätgasdrivna XP-1 ute och rör på sig
Skulle till Las Vegas och köra lite tester

I augusti förra året presenterade Hyperion Motors den vätgasdrivna superbilen XP-1. Då handlade det om renderingar men man har faktiskt byggt en rullande prototyp och den får vi se här, om än i maskerat utförande. Enligt tillverkaren ska det finnas kapacitet för att ta sig 163 mil på en tank i den här. När den är tom ska det ta under fem minuter att fylla upp igen. Den har flera elmotorer, fyrhjulsdrift och en trestegad växellåda. 0-100 km/h ska gå på under 2,2 sekunder och toppfarten ska ligga på 356 km/h. Vikten på hela ekipaget ska ligga på runt 1032 kilo. Målet är att börja tillverka bilen nästa år och totalt ska 300 stycken exemplar bli till. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Alibaba och SAIC lanserar elbilsmärket IM
Vill bli de nya ledarna

Alibaba och SAIC har nu slagit sina påsar ihop och lanserat elbilsmärket IM. Man siktar, som alla andra, på att bli de nya ledarna inom eldrivna bilar och först ut är sedanmodellen ni ser på bilderna här och en crossover. Sedanen ska ha två stycken elmotorer under skalet som ser till att driva alla fyra hjulen. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Batteripacket är på 93 kWh men det finns även ett större på 115 kWh. Det sistnämnda ska enligt NEDC-cykeln ge upp till 87,4 mils räckvidd. Enligt uppgift ska det med bilen lanseras världens första masstillverkade trådlösa laddare. Denna ska kunna ladda med upp till 11 kW vilket skulle kunna ge bilen sju till åtta mils räckvidd på en timme. På insidan sitter en stor skärm som löper längs med hela instrumentpanelen och ytterligare en separat skärm på mittkonsolen. Övrigt på tekniksidan är 15 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar som är till för de självkörande funktionerna. Bilarna använder sig av NVIDIAs DRIVE Orin-plattform. Sedanen ska ställas ut på Shanghai Auto Show i april, crossovern dröjer dock till 2022. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Nios nya eldrivna sedanmodell ET7
Tar sig 100 mil på en laddning

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har nu presenterat sin nya modell ET7. Det är en sedan som kan fås med ett batteripack på 150 kWh vilket ska ge en räckvidd på över 100 mil. Den räckvidden är dock enligt NEDC-cykeln så det lär handla om en annan siffra när bilarna väl körs av vanligt folk. Det finns även ett batteripack på 70 kWh som ska ge 50 mil och ett på 100 kWh som ska ge 70 mil. Under skalet sitter två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till över 650 hästar och 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. På tekniksidan hittar vi bland annat NAD (Nio Autonomous Driving) som innebär att bilen kan köra sig själv i stadstrafik, på motorvägar och på de dedikerade batteribytarstationerna. Dessa stationer är ganska så intressanta och Nio jobbar just nu på att snabba upp processen med Power Swap Station 2.0. På dessa ställen ska det tomma batteriet kunna bytas ut mot ett fulladdat helt automatiskt på under tre minuter. Man räknar med att ha 500 stycken såna här stationer i drift i slutet av året. Det första leveranserna av ET7 ska äga rum i början av nästa år och Kina blir inte helt oväntat först ut. I svenska pengar kommer lanseringsversionen med 100 kWh-batteri att kosta strax under 700.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är Jaguars nya Vision Gran Turismo-bil
Kommer till spelet nästa år

Jaguar presenterar nu en ny bil som endast kommer att finnas i TV-spelet Gran Turismo. Den kallar man för Vision Gran Turismo SV och eftersom det här är fantasi och hittepå kan man ge bilen vilka siffror och egenskaper man vill. I detta fall har Jaguar valt att ge bilen fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1903 hästar och 3360 newtonmeter i vrid. Det gör att den ska klara 0-100 km/h på typ 1,7 sekunder och sedan kunna toppa 410 km/h. Designmässigt är nyheten en vidareutveckling av Vision GT Coupé från förra året. Denna är dock 8,6 centimeter längre, har mer downforce och en ny vinge i rumpan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande
Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Toyota testar bränslecellsdrivna lastbilar i Los Angeles
Ska köra runt i hamnar

I Los Angeles och Long Beachs hamnar kommer snart Toyotas prototyper av bränslecellsdrivna lastbilar att börja köra. De tunga lastbilarna går tyst och släpper inte ut några avgaser, bara vatten. Bilarna är tillverkade genom ett samarbete mellan Kenworth och Toyota och det är Kenworths modell T680 som har tekniken under skalet. Man har utgått från bränslecellerna som finns i Toyota Mirai och utvecklat dessa vidare. Bakom hytten finns sex stycken vätgastankar som i sin tur ger kraft till litiumjon-batteri som matar elmotorerna. Räckvidden med fulla tankar och full last på 36,3 ton ska ligga på 48,3 mil. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Renault börjar sälja Captur som laddhybrid
Blir din för 357.900 kronor

I början av året visade Renault upp modellen Captur som laddhybrid. Nu drar försäljningen igång och ett exemplar blir ditt från 357.900 kronor. För den slanten får du en bil som bland annat tar sig upp till 6,5 mil (stadskörning) på bara el. Captur E-Tech som bilen kallas blir Renaults första laddhybrid i Sverige och den ska finnas att beskåda hos återförsäljarna nu. Förbränningsmotorn som går på bensin ger 160 hästar och till denna kopplas två stycken elmotorer. Till paketet kopplas en automatlåda utan koppling som ska göra körningen sömlös och bekväm. Bränsleförbrukningen anges till 0,15 liter per mil och utsläppen till 33 gram per kilometer. Bilens batteripack är på 9,8 kWh och en full laddning ska ta tre timmar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Patentritningar avslöjar McLaren Sabre
Kanske tillverkas i en begränsad upplaga

För mer än ett år sedan läckte bilder på en ny superbil från McLaren ut. Då trodde man att den hette BC3 Concept. I somras såldes en byggslot till modellen och då var namnet istället BC-03. Nu har patentritningar på bilen läckt ut och förutom att få se mer av hur den ser ut verkar det officiella namnet vara Sabre. McLaren har tidigare sagt att det här handlar om en specialversion framtagen åt en kund. Rykten säger dock att det handlar om en begränsad serie om 5-15 stycken bilar. Dessa rykten säger även att ett exemplar kostar från 2,7 miljoner euro. Drivlinan ska tydligen vara samma som i konceptbilen Ultimate Vision Gran Turismo vilket innebär en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som driver bakhjulen och två stycken elmotorer som driver framhjulen. När McLaren kan tänkas presentera bilen officiellt är oklart än så länge. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Mercedes R-Klass återvänder med eldrift?
GLR kan få upp till 1000 hästar

Mercedes något speciella modell R-Klass fasades ut 2017 och ingen ersättare har dykt upp sedan dess. Nu kommer rykten som säger att den kommer att återvända som elbil. Den ska då heta GLR (eller kanske EQR) och få upp till 1000 hästar från tre stycken elmotorer. En av dessa ska sitta på framaxeln medan de andra två sitter där bak. Batteripacket ska vara på 105 kWh och det ska kunna klara av laddning med 350 kW. Bonusklipp nedan där prototyper av elbilarna EQA och EQS testas samtidigt som vi får en inblick i Mercedes Testing and Technology Center som ligger i Tyskland. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW iX
Den nya eldrivna suven

Nu presenterar BMW iX (tidigare iNext) - deras helt nya eldrivna SUV. Den här baseras inte på någon befintlig modell utan är framtagen som elbil från grunden. Den är som en X5 i storleken ungefär och det vi ser här är inget koncept utan en produkt väldigt nära produktion som kommer att lanseras. Bilen har den senaste eDrive-drivlinan och effekten ur de dubbla elmotorerna anges till 500 hästar. 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. På en laddning ska man enligt WLTP-cykeln komma 60 mil och batteripacket är på 100 kWh. Man ska kunna ladda med upp till 200 kW och gör man det får man från 10 till 80 procent på under 40 minuter. Förbrukningen anges till 21,0 kWh/100 kilometer. Tillverkningen ska dra igång under andra halvan av 2021 på fabriken i den tyska staden Dingolfing. Marknadslansering är planerad till slutet av 2021. Tumnagel
13.3°
+
Bobby Green
0

Nederländerna ska testa att stänga ner elcyklars motorer
Så att man får använda pedalerna i vissa zoner istället

Nederländernas infrastruktur-departementet har finansierat ett projekt som innebär att elcyklars motorer stängs av automatiskt när de åker in i vissa zoner. Tanken bakom projektet är att minska antalet olyckor där elcyklar är inblandade. Man tänker sig framför allt att motorerna ska stängas av när cyklarna åker in i bebyggda områden där kollisionsrisken ökar. Man hoppas även kunna anpassa systemet så att detta kan ta hänsyn till vädret och kanske även andra parametrar, detta för att inte cyklarnas elmotorer ska stängas av om det till exempel blåser kraftig motvind för cyklister som cyklar mot vindens riktning. Problemet med den här typen av system är givetvis att det krävs att cykeltillverkarna bygger in stöd för dessa i sina cyklar, något som kommer att göra cyklarna dyrare. Sedan måste givetvis alla tillverkare göra detta vilket antagligen kan komma att kräva någon slags lagstiftning. Detta då jag antar att de flesta konsumenter hellre skulle välja en billigare cykel där de själva kan bestämma när motorn ska vara igång än en lite dyrare cykel där diverse myndigheter kan bestämma när elmotorn får hjälpa till med cyklandet. Tekniken ska redan ha testats på en fyra kilometer cykelbana runt Amsterdams flygplats Schipol. I Nederländerna dog det 65 personer i elcykelolyckor under förra året vilket ska vara åtta fler än 2018 skriver The Guardian. Tumnagel
18.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt under skalet på Hispano Suiza Carmen
"Best Electric Platform In The World"

Hispano Suiza har lagt upp ett nytt klipp där de visar hur det ser ut under skalet på den eldrivna modellen Carmen. Man säger att det här är den bästa elektriska plattformen i världen. Den är tillverkad i kolfiber och hela drivlinan är placerad bakom sittbrunnen. Batteripacket är på 80 kWh och det i sin tur matar dubbla elmotorer som tillsammans genererar över 1000 hästar. Endast 19 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 1,5 miljoner euro. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG One verkar få mer effekt än man tidigare sagt
Upp från 1000 till 1200 hästar

Mercedes fortsätter att fila på hyperbilen One som "snart" ska bli till en produktionsversion som faktiskt kan få köras med på gatan. En av sakerna man pysslat med är att kräma ut så mycket pulver som det bara går, och nu sägs det att effekten i drivlinan som består av en turboladdad V6:a på 1,6 liter och fyra stycken elmotorer hoppat upp från 1000 till 1200 hästar. Andra saker man jobbat med är att få ned oljudsnivåerna, kallstartsproblem och lite förbättringar kring aerodynamiken. Målet är att leverera de första färdiga bilarna någon gång nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Opel uppdaterar Crossland X
Får nytt utseende och nya funktioner

I början av 2017 lanserade Opel den lilla crossovern Crossland X och nu har det blivit dags för den att få sig en facelift. Som vanligt handlar det om uppdaterat utseende och att man har stoppat in mer teknik under skalet. Liknande designspråk som modellen Mokka dök upp med har applicerats även här och det blir mest tydligt i fronten. Strålkastarna och grillen vävs samman och den klassiska Opel-blixten tar plats i mitten. Opel Vizor kallar man tilltaget för. Den som vill ha lite sportigare utseende på sin bil väljer GS Line+ som ger dig svarta 17-tums fälgar, svart tak, röda detaljer, AGR-certifierade säten för både förare och passagerare och LED-belysning bak. Vidare har fjädring och styrning uppdaterats i nya Crossland vilket ska ge bättre precision. LED-strålkastarna är adaptiva och det finns avåkningsvarnare, fartkontroll och panoramavy från backkameran. Motormässigt kan man välja mellan bensin- och dieselmotorer på 1,2 eller 1,5 liter. När lansering sker och vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

BMW:s första eldrivna M-bil kommer nästa år
i4 M kommer dock inte klå vanliga M4

Innan året är slut väntas BMW presentera den helt nya elbilen i4. Även om den har en 4:a i namnet så handlar det om en sedan-modell och nu får vi reda på att den här kommer att bli den första eldrivna modellen som erbjuds i M-version. i4 M som den troligtvis heter kommer dock inte att utmana sitt prestandasyskon M4 utan vara snäppet tamare. Det har tidigare snackats om att i4 får dubbla elmotorer som tillsammans ger 530 hästar. Det ska räcka för att kunna ta sig från 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Det här gäller alltså den vanliga versionen, i4 M lär bli ännu vassare. Nyligen presenterade M4 har som mest 510 hästar och går som snabbast 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Hur man har tänkt att i4 M ska prestera sämre än M4 återstår att se men prestanda handlar ju som vi alla vet inte bara om att åka snabbt rakt fram. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida