m

Seat lanserar nya varumärket Seat MÓ
Fokus på mindre eldrivna fordon

Den fysiska invigningen för Seats nya huvudkontor Casa Seat i Barcelona är nu genomförd och i samband med detta hade varumärket Seat MÓ världspremiär. MÓ ska leda Seats strategi för urban mobilitet genom att bland annat erbjuda mikromobilitetsprodukter och smarta delningstjänster. Först ut i den kategorin är produkterna MÓ eScooter 125 och MÓ eKickScooter 65. Den förstnämnda är en motorcykel med en elmotor på tolv hästar och 240 newtonmeter i vrid inbyggd i bakhjulet. Den har ett batteri på 5,6 kWh som ska räcka för 12,5 mils körning. 0-50 km/h ska gå på 3,9 sekunder och toppfarten anges till 95 km/h. Den gråa på bilderna är samma hoj fast istället anpassad för delningstjänster och då får den lite annan design. eKickScooter 65 är en eldriven sparkcykel som ska kunna ta sig 6,5 mil på en laddning. Toppfarten är begränsad till 20 km/h. Vad grejerna kostar framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Flotta med självkörande elscootrar börjar rulla i Atlanta
Styrs av operatörer som sitter i Mexico City

I en förort till Atlanta har det nu börjat rulla "självkörande" elscootrar. Det handlar om scootrar från GoX som styrs av telekommunikations-startupen Tortoise vars personal sitter i Mexico City. Små extra hjul fälls ut så att scootern inte välter och användare ber helt enkelt en scooter att komma till dem via GoX-app. När man har kört klart rullar de själva vidare till en bra parkeringsplats. Där ser personal från GoX sen till att ladda och desinficera scootrarna. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

POIMO - en uppblåsbar elscooter
Får plats i ryggsäcken

En elscooter kan ju vara kul att ha med sig när man får feeling och inte orkar gå längre men de allra flesta är ganska så osmidiga att bära omkring på. Det är inte POIMO som är uppblåsbar och som går ner i en ryggsäck. Packa upp den, blås upp med handpumpen eller annan pump, montera elmotorn, sätt fast hjulen och susa iväg mot solnedgången. Vad man har för batteri och vad räckvidden ligger på får vi inte reda på, vikten på ekipaget ska dock ligga på 5,5 kilo. Om POIMO någonsin kommer att bli något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Lime köper upp Boosteds tillgångar
Kommer troligtvis användas i framtida elskootrar

Boosted Boards har varit en solskenshistoria för Kickstarter-företag. Boosted drog igång en kampanj under 2012 och gänget lyckades samla ihop den kosing de behövde för att leverera en elbräda. Därefter har företaget växt och producerat nya produkter på årlig basis. Det senaste året verkar dock ha varit körigt och tidigt i mars blev det känt att majoriteten av de anställda fått lämna företaget. Vad som skulle hända med Boosted har varit okänt, men det verkar som att en del av Boosted kommer leva vidare hos elscooteruthyrarna Lime. Lime ska nämligen ha köpt upp en rad tillgångar från Boosted som bland annat reservdelar, mjukvara, testutrustning och designer som möjligtvis kommer bakas in i Limes verksamhet på något sätt. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Micro presenterar Microlino 2.0
Och elscootern Microletta

I början av 2018 visade Micro upp BMW Isetta-kopian Microlino. En liten eldriven krabat gjord för två personer att susa omkring i stan med. Nu presenterar man Microlino 2.0 som inte helt oväntat är en uppdatering av samma modell. Förutom den har man även tagit fram Microletta - en trehjulig scooter som också bara går på el. Uppdateringen av Microlino har man gjort för att förbättra säkerheten. Den har fått en helt ny stabilare struktur och en bredare spårvidd bak för att ligga lite bättre på vägen. A-stolparna har även slimmats ned en aning för bättre sikt utåt. Insidan ska vara ny och rattstången är numera fixerad på plats men tyvärr får vi inga bilder på detta. I övrigt har elmotorn uppdaterats och ska nu vara starkare och mer effektiv, några siffror får vi dock inte. Priset på 12.000 euro står fortfarande kvar. Scootern Microletta ska toppa 80 km/h och ska få köras på vanligt bilkörkort. Så mycket mer än så säger man inte om den just nu, mer än att den ska tillverkas och att priset när den väl lanseras blir runt 4900 euro. Målet var att visa upp grejerna i Genève men eftersom mässan är inställd får det bli vid något annat tillfälle. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

254 elscooter-förare blev av med körkortet under Oktoberfest
Don't drink and drive

De flesta vet nog att man inte får köra om man har druckit alkohol, men det verkar som att många tror att det inte gäller om man framför en elscooter. Det är just nu oktoberfest-firande i Tyskland och under ett sådant i München stoppades inte mindre än 414 stycken personer som körde på fyllan. 254 av dessa fick körkortet indraget. I Tyskland räknas elscootrarna som motoriserade fordon och då gäller samma regler som övriga fordon. Högsta tillåtna alkoholnivå är 0,5 promille och har man det i blodet och kör kan man få kortet indraget i upp till tre månader och en bot på upp till 1500 euro. Har du 1,1 eller mer ryker kortet omedelbums i sex månader eller upp till fem år. Du får även tre stycken prickar i registret. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Snubbe sabbade bromsar på elscootrar
Fångades på övervakningskamera

Det är många som älskar alla elscootrar som har dykt upp ute på gatorna och tycker att de är fenomenala fortskaffningsmedel när man inte ska så långt och det räcker med att bara transportera sitt eget kött. Men det finns lika många, eller fler, som avskyr scootrarna. 59-årige Randall Thomas Williams från Fort Lauderdale tillhör den kategorin och för honom räckte det inte med att skriva ett argt inlägg på Facebook - han gick istället runt och skar av bromsledningarna på elscootrar ute på gatorna. Väldigt idiotiskt såklart, för alla kollar nog inte att bromsarna funkar innan de susar iväg. Att då inte kunna bromsa när man kan behöva det kan få riktigt tråkiga följder. Som tur är fångades Randall på film när han genomförde ett av dåden och har nu arresterats och bötfällts av polisen i Florida. Inte mindre än 140 stycken elscootrar har fått sina bromsar sabbade på detta vis i år, och Randall ska ha kopplats till minst 20 av dessa fall. Men det verkar alltså finnas fler som håller på med detta sattyg. Kanske kan vara värt att kontrollera att bromsarna fungerar innan ni scootrar nästa gång. Tumnagel
22.0°
+
Bobby Green
0

Gogoro satsar på internationell expansion
Snart kan man köpa deras eldrivna scootrar utanför Taiwan

Det som gör Gogoros elscootrar rätt så smarta är att man byter ut batteriet mot ett fulladdat när det är tomt. Snabbt och lätt. Man har sedan några år kunnat hyra dessa scootrar i bland annat Paris och nu är man redo att börja sälja utanför hemlandet Taiwan. Modellen man kommer att erbjuda är en ny som man kallar för Viva och det är en liten sak med en räckvidd på 8,5 mil. Den har bara ett batteripack till skillnad från sina större syskon som har två, men det får även ner priset som ska ligga på 1800 dollar. Om man inte vill byta ut batteriet ska det även gå att ladda det hemma via ett vanligt eluttag. Tanken är att börja sälja Viva internationellt någon gång under nästa år, men vilka länder som kommer att få ta del av den är oklart för tillfället. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Över 100 stycken elscootrar uppfiskade från flod
Fel ställe att parkera dem på

De flesta sköter sig oftast, men så finns det människor som inte riktigt har alla bestick i lådan så att säga. Det är såna människor som får för sig att dumpa elscootern de kör med i den franska floden Rhône när de är klara med den. En grupp med volontärer visste att det låg scootrar slängda här så de bestämde sig för att fiska upp så många de hittade. På några timmar lyckades de dra upp hela 109 stycken. Och det här var på en sträcka som bara mäter 300 meter. Scootrarna var en blandning av såna man kan hyra och såna som blivit stulna från privatpersoner. Tumnagel
18.3°
+
Bobby Green
0

Exway X1 Pro ger en riktigt härlig åkupplevelse
Vi har testat Exways nya elbräda

Just nu är eldrivna sparkscootrar hetare än en svensk sommardag 2018, men man får inte glömma bort att det också går att åka på eldrivna skateboards. Elbrädor erbjuder inte bara ett smidigt sätt att ta sig från punkt a till punkt b, man ser även snäppet ballare ut än om man åker elscooter. Enligt mig i alla fall. Vi har fått möjligheten att testa nya Exway X1 Pro medan vädret tillät och för att göra en lång historia kort levererar elbrädan en riktigt härlig åkupplevelse som är rätt svårslagen. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Vois framtid är inte bara elscootrar
Nu kommer cyklar och i framtiden också andra fordon

Voi är mest kända för sina elsparkcyklar och i dag visade de upp sina egna modeller. Rätt imponerande modeller faktiskt, speciellt för ett så ungt företag. Men man heter Voi technology och det slutgiltiga målet är inte att syssla med elsparkcyklar utan att flytta människor på ett vettigt sätt. Klyschorna står som spön i backen och det handlar om delad ekonomi och mikromobilitet. Men det finns något där som jag går igång på. Voi har byggt sin helt egna plattform på under ett år och verkar kunna leverera. Man verkar vara extremt datadrivna och väldigt nyfikna på hur deras användare rör sig, vilken typ av resor de gör och vilka behov de har. Och de verkar vilja dela med sig av detta till de städer där de befinner sig. Ett exempel ser ni nedan, det är en karta där man kan dra musen över kartan och så ser man vart resorna som startade på den punkten avslutades och vilken tid på dygnet som de utfördes. Testa själv här! Som ni ser på presentationen ovanför så har man strax egna elsparkcyklar och elcyklar, men att det inte kommer att stanna där. Med i planen finns också eldrivna mopeder och vad man kallar för e-pods. Det här är ju inte direkt något som ingen annan har försökt sig på tidigare så varför skulle Voi lyckas? En anledning är att man inte ser själva fordonet som produkten. Man är inte BMW som vill kränga bilar och därför ställer ut just sina egna bilar på stan. Man kan istället anpassa fordonen efter behovet som finns och som bekant är behoven väldigt olika i olika städer. Men en meny av olika typer av fordon kan man alltså lösa invånarnas vilja att förflytta sig och anpassa det efter stad och befolkningens vanor. Tillsammans med staden. Voi skryter gärna om att man är proaktiva och ofta, som i Stockholm, är de som tar upp frågan med staden istället för tvärtom. Om så är fallet vette tusan, men eftersom de skryter om det kommer det att se väldigt illa ut om de som får förbud lagda på sig. Det är inte direkt någon självklar väg till succé här, men det ska bli intressant att se om de lyckas. Om några år vet vi om vi har fått ett nytt svenskt bolag i Spotify-klass eller om det har gått åt pipsvängen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Vois nya elscooters
Rejäla rackare!

Svenska Voi ligger verkligen inte på latsidan. För ett år sedan fanns inte ens bolaget, i dag finns de i 18 städer, siktar på att finnas i 150 och presenterade precis fem egna fordon, varav tre är helt egna skapelser. I dag kör i princip alla elscoomterbolag med fordon från antingen Ninebot eller Xiaomi, de flesta kör Ninebot. Deras ES2-modell är gjord för vanliga konsumenter, är tänkta att tas in i lägenheten och inte gjorda för snö och slask. Visst, de som hyrs ut är lite annorlunda men i princip är det samma modell. Och med det finns det ett antal problem. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Voi storsatsar med två egna scootermodeller
Och två cyklar

Marknaden för elscootrar, eller elsparkcyklar, är smått galen. Svenska Voi är ett av många bolag här i Sverige och de var först ut. Nu storsatsar och ska snart finnas i 150 städer. Samtidigt så har man byggt en helt egen elscooter, vilket gör det lite mer rimligt att få den här verksamheten att gå runt. De elsparkcyklar som finns i dag är i princip alla ombyggda Xiaomi M365 eller Ninebot ES2. De är egentligen gjorda för privat bruk vilket gör att de inte är gjorda av sten och har en räckvidd som är anpassad för en person och för att få till ett billigt pris. Men för de som hyr ut är räckvidden, eller bristen på sådan, ett problem. Ett fordon som klarar 25 kilometer innan den dör kan bara dra in X pengar innan den måste laddas, vilket kostar pengar att göra. Voi har därför byggt sig en helt egen modell som är gjuten i aluminium, i ett block. Som ni ser på bilden ovan har den gas, batteriindikator, ringklocka och handbroms (tack!). På batterisidan finns två stora nyheter. Dels är räckvidden 50 kilometer och dels är batteriet utbytbart vilket betyder att man inte behöver dra in hela cykeln för att ladda batteriet. Det gör det enklare att förlänga livslängden per dygn ytterligare. I teorin så betyder detta alltså att varje fordon kan användas i alla fall dubbelt så mycket vilket ger dubbelt så mycket intäkter. Den nya modellen har hjul som är 10 tum och ett nytt stöd som ska vara stabilare. Ytterligare en modell har skapats som kallas för Voiager 1. Den är i princip byggd för att klara de krav och regler som är på gång i Tyskland så att man kan expandera dit. På tal om expandera så är planen att ta över 30 städer i Tyskland när de godkänner elsparkcyklarna. Totalt är planen att nå ut till 150 städer. Förutom de två nya elsparkcyklarna har man också visat två vanliga cyklar. Eller vanliga, den ena ser ut som en cykel men drivs av el och hjälper till upp till 25 km/h. Voi tänker sig att man använder denna för lite längre resor. Även denna har batterier som går att byta ut. För den som har lite att flytta med sig, som matkassar eller barn (den har säkerhetsbälten), har man gjort Voi Cargo, en trehjuling som passar för lite längre äventyr. Dessa kommer även att användas av Vois personal när de åker runt och byter batterier. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Stockholms Stad och elscooterföretagen överens
Här är hela listan på regler

Det dräller med elscooters på många städers gator men nu har Stockholm Stad och fem bolag kommit överens om lite gemensamma regler. Vi har fått tag på listan som Voi har skrivit under. Det ska poängteras att det handlar om en avsiktsförklaring. Staden kommer att ordna ytor där det ska vara möjligt att ställa upp elscooters. Här nedan är det som Voi har skrivit under, detsamma lär gälla för de andra bolagen. Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0

Stockholms stad vill strypa hastigheten på elsparkscyklar
Och införa parkeringsförbud på vissa gator

DI Digital rapporterar att Stockholms stad har tagit fram lite nya förslag för att komma till rätta med vissa problem som uppstått i samband med att en mängd företag har lanserat tjänster för att hyra elsparkcyklar i staden. Bland annat föreslås att elsparkcyklarnas hastighet stryps till 6 km/h i Gamla Stan och på vissa gator som till exempel Drottninggatan. I dagsläget är elsparckcyklarna strypta till 20 km/h. Med hjälp av elsparkcyklarnas inbyggda GPS ska det ses till att hastigheten på fordonen stryps automatiskt om de befinner sig i dessa områden. Vidare föreslås att det ska bli parkeringsförbud på elsparkcyklarna på Odenplan, Stadshuset, Riksdagen, Sergels torg, Medborgarplatsen och delar av Rålambshovsparken, Tantolunden och Drakenbergsparken. Jag antar att även detta skulle skötas med hjälp av positionering men huruvida användarna respekterar det är givetvis en helt annan fråga. Tumnagel
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Verge snackar elscooterbranschen
Hur hållbar är verksamheten egentligen?

Elscooterföretag har mer eller mindre tagit över varje storstad i världen. Företagen tävlar i vilka som kan leverera den billigaste tjänsten, men är det hela verkligen hållbart under en längre tid? Det försöker The Verge reda ut i en ny video. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Stockholm börjar förbereda sig för sparkcykel-invasion
Funderar på att införa särskilda parkeringsplatser för dessa

Våren verkar vara på ingång över delar av Sverige och det innebär antagligen att det snart kommer att dyka upp betydligt många fler eldrivna sparkcyklar och hyrcyklar på våra gator. Redan idag har företaget som Voi, Blinkee, EU-bike och Lime etablerat sin verksamhet i Stockholm och även företagen Tier, Ubers cykeldel Jump, tyska Nextbike och den nederländska elmopedtjänsten Felyx verkar vara intresserade av att etablera sig i staden. Det kan innebära störningar i trafiken då dessa eldrivna fordon i dagsläget går att lämna lite var som helst. För att det inte ska leda till kaos i staden har nu Stockholms stad och de sju företagen haft ett möte för att undersöka vad man kan göra för att hantera situationen innan problem uppstår. En lösning som diskuterades var att ordna särskilda parkeringsplatser där användarna kan lämna av fordonen, så kallade "hotspots". Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) säger till DI Digital: "Trafikkontoret jobbar just nu med att ta fram förslag på hur man kan jobba med den här x27hotspotx27-lösningen. Vad vi gör är att vi hyr ut marken gratis till dem och markerar upp den, deras uppgift är att hålla rent och snyggt på platsen." Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tyska Tier vill lansera sina elscootrar i Sverige
Det behövs verkligen fler...

Ni kanske trodde att det räckte med elscootrar från Lime och Voi här i Sverige? Inte då. Nu vill tyska Tier också slåss om platsen på gatorna med sina tvåhjuliga små elfordon. För tillfället söker man en landschef här i Sverige som ska ha ansvar för affärsutveckling, marknadsföring och strategi. Man söker även tre stycken personer som ska ansvara för driften i Göteborg, Malmö och Stockholm så det är alltså dessa städer man initialt kommer att lansera i. Tier grundades i augusti förra året och fick då via en investeringsrunda in hela 29 miljoner dollar. I dagsläget finns Tier i Frankrike, Spanien, Portugal och Österrike. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0

Voi vill ta fram vintermodell av sin elsparkcykel
Som passar det svenska vintervädret bättre

I samband med att den svenska vintern gjort sig påmind så har företag som hyr ut elsparkscyklar i Sveriges storstäder insett att deras fordon kanske inte är optimalt anpassade för svenskt vinterväglag. Voi Technology som har elsparkcyklar i Stockholm, Göteborg och Malmö har därför börjat kolla på att ta fram en ny modell av sin elsparkcykel som skulle vara bättre anpassad för det svenska vinterväglaget. På vintermodellen skulle det bland annat sättas på dubbdäck och eventuellt skulle sparkcykeln även förses med bättre stänkskärmar och belysning. Både Voi och deras konkurrenter Lime låter för tillfället sina elsparkcyklar stå inne om vädret anses vara alltför dåligt för att köra i. I Stockholm har hittills bara ett enda olycksfall där en elsparkcykel från något uthyrningsföretag varit inblandad i anmälts. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Nu finns Voi i Malmö
Mera elsparkcyklar till Malmö

Förra veckan lanserades transporttjänsten Lime i Malmö och idag gör konkurrenten Voi samma sak rapporterar BreakIt. Det innebär att de båda elsparkcykel-tjänsterna nu konkurrerar på samma marknad i Stockholm och Malmö medan Voi för tillfället är ensamma om att hyra ut sparkcyklar i Göteborg. Fredrik Hjelm, grundare och vd för Voi, säger i ett pressmeddelande: "Vi har sedan bolaget grundades sett fram emot att erbjuda vår tjänst i Malmö då vi fått många förfrågningar från Malmöbor som testat tjänsten i Stockholm som vill att vi ska ta tjänsten till deras stad. Vi hoppas att det ska tas emot på samma positiva sätt i Malmö som i tidigare städer där vi lanserat." Voi har även verksamhet i Spanien och Portugal. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida