m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Cogo samlar fordonstjänster i en app
Praktiskt?

I veckan lanserades tjänsten Cogo vars ambition är att samla flertalet fordonstjänster i samma app. Cogo samlar elscootrar, cyklar, elcyklar, elbilar och mopeder från mer än 130 mobilitetsoperatörer i 400 städer runtom i världen. Detta gör att man slipper har flertalet appar installerade för alla olika fordonstjänster man användar. Appen visar helt enkelt vilka fordon som finns runtomkring dig samt vad de kostar. Sen är det bara till att hyra, tuta och köra. Cogo finns för Android och iOS. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

Flotta med självkörande elscootrar börjar rulla i Atlanta
Styrs av operatörer som sitter i Mexico City

I en förort till Atlanta har det nu börjat rulla "självkörande" elscootrar. Det handlar om scootrar från GoX som styrs av telekommunikations-startupen Tortoise vars personal sitter i Mexico City. Små extra hjul fälls ut så att scootern inte välter och användare ber helt enkelt en scooter att komma till dem via GoX-app. När man har kört klart rullar de själva vidare till en bra parkeringsplats. Där ser personal från GoX sen till att ladda och desinficera scootrarna. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0
2019

254 elscooter-förare blev av med körkortet under Oktoberfest
Don't drink and drive

De flesta vet nog att man inte får köra om man har druckit alkohol, men det verkar som att många tror att det inte gäller om man framför en elscooter. Det är just nu oktoberfest-firande i Tyskland och under ett sådant i München stoppades inte mindre än 414 stycken personer som körde på fyllan. 254 av dessa fick körkortet indraget. I Tyskland räknas elscootrarna som motoriserade fordon och då gäller samma regler som övriga fordon. Högsta tillåtna alkoholnivå är 0,5 promille och har man det i blodet och kör kan man få kortet indraget i upp till tre månader och en bot på upp till 1500 euro. Har du 1,1 eller mer ryker kortet omedelbums i sex månader eller upp till fem år. Du får även tre stycken prickar i registret. Tumnagel
54.3°
+
Bobby Green
0

Tilltuffad Abarth 695 med fet vinge
Firar Abarth 70 år

Det finns antagligen fler specialversioner av Fiats lilla modell 500 än det finns elscootrar i vattnet och nu kommer ytterligare en - Abarth 695 70° Anniversario. Den firar att Abarth fyller 70 år i år och kommer bland annat med ett skärmbreddningskit och en takvinge som man kan justera manuellt i inte mindre än tolv stycken olika lägen. Lacken heter Monza 1958 och den är en hyllning till den första lilla 500 Abarthen som satte sex stycken rekord på Monza just 1958. I övrigt får bilen ett sportavgassystem med fyra stycken ändrör, 17-tum stora fälgar och röda Brembo-ok som klämmer åt 305 millimeter stora bromsar innanför dessa. Insidan får skålade sportstolar från Sabelt och givetvis även en plakett som talar om att du sitter i ett av de 1949 stycken exemplar som kommer att tillverkas. Motorn är en turbomatad rak fyra på 1,4 liter som ger 180 hästar och 250 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h. På prislappen står det 34.600 euro. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Snubbe sabbade bromsar på elscootrar
Fångades på övervakningskamera

Det är många som älskar alla elscootrar som har dykt upp ute på gatorna och tycker att de är fenomenala fortskaffningsmedel när man inte ska så långt och det räcker med att bara transportera sitt eget kött. Men det finns lika många, eller fler, som avskyr scootrarna. 59-årige Randall Thomas Williams från Fort Lauderdale tillhör den kategorin och för honom räckte det inte med att skriva ett argt inlägg på Facebook - han gick istället runt och skar av bromsledningarna på elscootrar ute på gatorna. Väldigt idiotiskt såklart, för alla kollar nog inte att bromsarna funkar innan de susar iväg. Att då inte kunna bromsa när man kan behöva det kan få riktigt tråkiga följder. Som tur är fångades Randall på film när han genomförde ett av dåden och har nu arresterats och bötfällts av polisen i Florida. Inte mindre än 140 stycken elscootrar har fått sina bromsar sabbade på detta vis i år, och Randall ska ha kopplats till minst 20 av dessa fall. Men det verkar alltså finnas fler som håller på med detta sattyg. Kanske kan vara värt att kontrollera att bromsarna fungerar innan ni scootrar nästa gång. Tumnagel
22.0°
+
Bobby Green
0

Gogoro satsar på internationell expansion
Snart kan man köpa deras eldrivna scootrar utanför Taiwan

Det som gör Gogoros elscootrar rätt så smarta är att man byter ut batteriet mot ett fulladdat när det är tomt. Snabbt och lätt. Man har sedan några år kunnat hyra dessa scootrar i bland annat Paris och nu är man redo att börja sälja utanför hemlandet Taiwan. Modellen man kommer att erbjuda är en ny som man kallar för Viva och det är en liten sak med en räckvidd på 8,5 mil. Den har bara ett batteripack till skillnad från sina större syskon som har två, men det får även ner priset som ska ligga på 1800 dollar. Om man inte vill byta ut batteriet ska det även gå att ladda det hemma via ett vanligt eluttag. Tanken är att börja sälja Viva internationellt någon gång under nästa år, men vilka länder som kommer att få ta del av den är oklart för tillfället. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Över 100 stycken elscootrar uppfiskade från flod
Fel ställe att parkera dem på

De flesta sköter sig oftast, men så finns det människor som inte riktigt har alla bestick i lådan så att säga. Det är såna människor som får för sig att dumpa elscootern de kör med i den franska floden Rhône när de är klara med den. En grupp med volontärer visste att det låg scootrar slängda här så de bestämde sig för att fiska upp så många de hittade. På några timmar lyckades de dra upp hela 109 stycken. Och det här var på en sträcka som bara mäter 300 meter. Scootrarna var en blandning av såna man kan hyra och såna som blivit stulna från privatpersoner. Tumnagel
18.3°
+
Bobby Green
0

Engadget tar en titt på användbara elfordon för pendling
Elscootrar, elbrädor och elcyklar!

Att traska till jobbet eller skolan är hanterbart, men det har en tendens att ta en massa tid. Det finns en hel del eldrivna alternativ som inte bara tar dig dit du ska snabbare, utan du kan även få en liten adrenalinboost på resans gång. Eldrivna fordon som elbrädor och elscootrar har blivit betydligt mer populära de senaste åren och för tillfället är det lite utav en djungel på elfordonsmarknaden. Engadget har släppt en video där James Trew snackar om ett gäng eldrivna alternativ som kan vara intressanta att kika på. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Vois framtid är inte bara elscootrar
Nu kommer cyklar och i framtiden också andra fordon

Voi är mest kända för sina elsparkcyklar och i dag visade de upp sina egna modeller. Rätt imponerande modeller faktiskt, speciellt för ett så ungt företag. Men man heter Voi technology och det slutgiltiga målet är inte att syssla med elsparkcyklar utan att flytta människor på ett vettigt sätt. Klyschorna står som spön i backen och det handlar om delad ekonomi och mikromobilitet. Men det finns något där som jag går igång på. Voi har byggt sin helt egna plattform på under ett år och verkar kunna leverera. Man verkar vara extremt datadrivna och väldigt nyfikna på hur deras användare rör sig, vilken typ av resor de gör och vilka behov de har. Och de verkar vilja dela med sig av detta till de städer där de befinner sig. Ett exempel ser ni nedan, det är en karta där man kan dra musen över kartan och så ser man vart resorna som startade på den punkten avslutades och vilken tid på dygnet som de utfördes. Testa själv här! Som ni ser på presentationen ovanför så har man strax egna elsparkcyklar och elcyklar, men att det inte kommer att stanna där. Med i planen finns också eldrivna mopeder och vad man kallar för e-pods. Det här är ju inte direkt något som ingen annan har försökt sig på tidigare så varför skulle Voi lyckas? En anledning är att man inte ser själva fordonet som produkten. Man är inte BMW som vill kränga bilar och därför ställer ut just sina egna bilar på stan. Man kan istället anpassa fordonen efter behovet som finns och som bekant är behoven väldigt olika i olika städer. Men en meny av olika typer av fordon kan man alltså lösa invånarnas vilja att förflytta sig och anpassa det efter stad och befolkningens vanor. Tillsammans med staden. Voi skryter gärna om att man är proaktiva och ofta, som i Stockholm, är de som tar upp frågan med staden istället för tvärtom. Om så är fallet vette tusan, men eftersom de skryter om det kommer det att se väldigt illa ut om de som får förbud lagda på sig. Det är inte direkt någon självklar väg till succé här, men det ska bli intressant att se om de lyckas. Om några år vet vi om vi har fått ett nytt svenskt bolag i Spotify-klass eller om det har gått åt pipsvängen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Voi storsatsar med två egna scootermodeller
Och två cyklar

Marknaden för elscootrar, eller elsparkcyklar, är smått galen. Svenska Voi är ett av många bolag här i Sverige och de var först ut. Nu storsatsar och ska snart finnas i 150 städer. Samtidigt så har man byggt en helt egen elscooter, vilket gör det lite mer rimligt att få den här verksamheten att gå runt. De elsparkcyklar som finns i dag är i princip alla ombyggda Xiaomi M365 eller Ninebot ES2. De är egentligen gjorda för privat bruk vilket gör att de inte är gjorda av sten och har en räckvidd som är anpassad för en person och för att få till ett billigt pris. Men för de som hyr ut är räckvidden, eller bristen på sådan, ett problem. Ett fordon som klarar 25 kilometer innan den dör kan bara dra in X pengar innan den måste laddas, vilket kostar pengar att göra. Voi har därför byggt sig en helt egen modell som är gjuten i aluminium, i ett block. Som ni ser på bilden ovan har den gas, batteriindikator, ringklocka och handbroms (tack!). På batterisidan finns två stora nyheter. Dels är räckvidden 50 kilometer och dels är batteriet utbytbart vilket betyder att man inte behöver dra in hela cykeln för att ladda batteriet. Det gör det enklare att förlänga livslängden per dygn ytterligare. I teorin så betyder detta alltså att varje fordon kan användas i alla fall dubbelt så mycket vilket ger dubbelt så mycket intäkter. Den nya modellen har hjul som är 10 tum och ett nytt stöd som ska vara stabilare. Ytterligare en modell har skapats som kallas för Voiager 1. Den är i princip byggd för att klara de krav och regler som är på gång i Tyskland så att man kan expandera dit. På tal om expandera så är planen att ta över 30 städer i Tyskland när de godkänner elsparkcyklarna. Totalt är planen att nå ut till 150 städer. Förutom de två nya elsparkcyklarna har man också visat två vanliga cyklar. Eller vanliga, den ena ser ut som en cykel men drivs av el och hjälper till upp till 25 km/h. Voi tänker sig att man använder denna för lite längre resor. Även denna har batterier som går att byta ut. För den som har lite att flytta med sig, som matkassar eller barn (den har säkerhetsbälten), har man gjort Voi Cargo, en trehjuling som passar för lite längre äventyr. Dessa kommer även att användas av Vois personal när de åker runt och byter batterier. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Limes elsparkcyklar började snacka sex med sina kunder
Någon hade hackat deras talsyntes-system

Från den australiensiska staden Brisbane kommer det uppgifter om att elsparkcykel-tjänsten Lime har fått ta bort några av sina fordon från stadens gator efter att dessa hackats. Det ska vara fordonens talsystem som ska ha hackats på något sätt och en av de drabbade elsparkcyklarna sa till exempel "Okay, if you’re going to ride my ass then please pull my hair, okay?" när en användare låste upp den. En annan drabbad elsparkcykel ska ha sagt "Don’t take me around, because I don’t like to be riden" när den låstes upp. När användarna slutade att åka på de hackade fordonen så avslutade dessa med "no, where you go?". Lime är långt ifrån nöjda med det här tilltaget och säger i en kommentar till Brisbane Times: "We are aware that eight Lime scooters in Brisbane have had their audio files changed by vandals recording over the existing audio file with inappropriate and offensive speech. It’s not smart, it’s not funny and is akin to changing a ringtone" Huruvida Lime vidtagit några åtgärder för att saker som dessa inte ska kunna återupprepas framkommer inte. Här nedan kan ni lyssna lite på hur de drabbade elsparkcyklarna lät efter att försetts med nya röstmeddelanden. Tumnagel
59.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer Lime till Göteborg
Ännu en tjänst för elsparkcyklar lanseras på Sveriges framsida

Idag drog det amerikanska företaget Lime igång sin tjänst i Göteborg vilket innebär att göteborgarna nu har tre stycken tjänster för elsparkcyklar i staden. Sedan tidigare finns även Voi och Tier i Göteborg där de drog igång sin verksamhet i november förra året respektive i mars i år. I Göteborg kommer Lime att ställa ut 200 stycken elsparkcyklar i centrala Göteborg samt på Hisingen som intresserade kan hyra per minut via företagets app. Lime har tidigare lanserat sin tjänst i Stockholm, Malmö och Lund. Tumnagel
25.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Limes elsparkcyklar drabbade av mjukvarubugg
Kan börja bromsa okontrollerat

Uthyrningstjänsten Lime har skickat ut ett meddelande där man varnar sina kunder för att deras eldrivna sparkcyklar av sig själva kan börja bromsa kraftigt under färden. Det ska handla om en bugg i sparkcyklarnas mjukvara men enligt Lime ska buggen vara extremt ovanlig. Enligt företaget ska det bara vara 0,0045 procent av tjänstens användare som någonsin stött på den aktuella buggen. Lime skriver om buggen: "Through extensive analysis by both our internal team and outside experts, we diagnosed the issue in a laboratory environment and determined that in very rare cases -- usually riding downhill at top speed while hitting a pothole or other obstacle -- excessive brake force on the front wheel can occur, resulting in a scooter stopping unexpectedly." Lime har redan börjat skicka ut en fix till buggen men uppmanar sina användare att tillsvidare kontrollera fordonets bromsar innan man påbörjar sin färd. Limes broms-bugg uppges redan ha lett till att en del användare skadats när de färdats på Limes fordon men det verkar inte ha handlar om några allvarligare skador. Lime är ett amerikanskt företag som drog igång 2017 och pysslar med korttids-uthyrning av elcyklar och elsparkcyklar. Förra året lanserade företaget sin tjänst i bland annat Stockholm och Malmö. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tyska Tier vill lansera sina elscootrar i Sverige
Det behövs verkligen fler...

Ni kanske trodde att det räckte med elscootrar från Lime och Voi här i Sverige? Inte då. Nu vill tyska Tier också slåss om platsen på gatorna med sina tvåhjuliga små elfordon. För tillfället söker man en landschef här i Sverige som ska ha ansvar för affärsutveckling, marknadsföring och strategi. Man söker även tre stycken personer som ska ansvara för driften i Göteborg, Malmö och Stockholm så det är alltså dessa städer man initialt kommer att lansera i. Tier grundades i augusti förra året och fick då via en investeringsrunda in hela 29 miljoner dollar. I dagsläget finns Tier i Frankrike, Spanien, Portugal och Österrike. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0
2018

Ford breddar sin mobilitet med elscootrar
Har köpt företaget Spin

I ett försök att expandera och nå kunder som är i behov av transportlösningar för väldigt korta resor har Ford nu köpt upp elscooter-startupen Spin. Planen är att under de kommande 18 månaderna lansera konceptet i inte mindre än 100 stycken städer över hela världen. En av Spins ståndpunkter har varit att samarbeta med städerna innan lansering och få allt godkänt, vilket Ford såklart gillar. Sunny Madra som är vd för mobilitetsinkubatorn Ford X säger följande: "We understand mobility is not just vehicles at this point. This is our play in addressing the micromobility business. They do not launch without permission; they share usage data with cities; and they work with local officials and university campuses to design educational tools around parking and riding rules. This approach aligns well with our values at Ford and with our ambition to be the worldx27s most trusted company." Vad Ford har fått betala för Spin framgår inte för tillfället, men två källor säger att det handlar om omkring 100 miljoner dollar. Spin lanserade sin tjänst i juli 2017 och har för tillfället elscootrar i 13 stycken olika städer i USA. Så sent som förra veckan meddelade General Motors att de kommer att lansera ett nytt märke med elcyklar 2019. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Bloomberg snackar om "invasionen" av elscootrar
Älska eller hata dem

Eldrivna scootrar har börjat ploppa upp lite överallt i världen och många älskar dem - men inte helt oväntat är det lika många som hatar dem. Om just detta pratar man i det här klippet från Bloomberg QuickTake. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Alphabet investerar i scooter-företaget Lime
Googles ägare tror på elscooter

Financial Times uppger att Googles moderföretag Alphabet tillsammans med Google Ventures har investerat ett antal hundra miljoner dollar i det amerikanska elscooter-företaget Lime. Totalt ska det ha investerats runt 300 miljoner dollar i Lime utav ett gäng intressenter. Enligt Financial Times så är det Google Ventures och Alphabet som står för den största delen av de 300 miljonerna men exakt hur mycket de båda plöjt ner i Lime är för tillfället okänt. Limes affärsidé är att hyra ut elscootrar via tjänstens app. I klippet ovan kan ni kolla in hur tjänsten fungerar. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

NIU visar upp två nya elscootrar
Det här är N-GT och M+

Elscootertillverkaren NIU fortsätter att släppa modeller. I början av nästa år är det leverans för N-GT och M+. N-GT är en scooter för en person med lite mer prestanda. Toppfarten sägs vara 70 km/h och den ska enligt NIU accelerera som en 125:a. Om man väger 70 kilo och kör i eco-läget ska man komma 15 mil på full laddning. Om man är lite tjockare och kör på sport-läget kommer man åtta mil. Två batterier på 35 Ah styck får man plats med och de kommer från Panasonic. Motorerna kommer från Bosch och är på 3000 W. M+ är en vidareutveckling av den nuvarande M-modellen som har plats för två istället för en person. Den kommer i två versioner. M+ Sport har ett batteri på 31 Ah och en motor på 800 W. M+ Pro har ett batteri på 42 Ah och en motor på 1200 W. Båda modellerna kommer levereras i januari men kommer upp på Indiegogo för beställning inom kort. Beställer man där kommer N-GT att kosta 4000 euro, pris i affär kommer att bli 4500 euro. M+ kommer att kosta 2300 euro om man förbeställer och 2600 euro i affär. Eftersom N-GT går i 70 km/h kommer den nog bli lite knepig att registrera i Sverige. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0
2012

Domino's Pizza har lätt det bästa "motorljudet" på sina budscootrar
Elscootrarna lät för lite

Dominox27s Pizza använder sig av elscootrar för att leverera sina pizzor och som vi alla vet så låter inte elfordon så värst mycket när de susar fram. För att öka säkerheten kring detta kom företaget på den briljanta idén att förse scootrarna med mänskligt motorljud som gör att de hörs lite bättre. Och det är också det mest briljanta fejkade motorljud jag någonsin har hört i hela världen. Tumnagel
68.6°
+
Bobby Green
0
2011

BMW visar upp sitt elscooter-koncept
Eller ja, en kamouflerad variant i alla fall

Motorrad E-Scooter concept heter BMW:s satsning på elscootrar. Här får vi en kort presentationsvideo på cykeln, och även en video som förklarar lite hur det hela fungerar. Scootern är som vanligt kamouflerad så hur den ser ut rent designmässigt kan vi än så länge bara spekulera i. På en laddning kommer man 10 mil och även om inga siffror kring toppfart eller acceleration har släppts säger BMW att de ska räcka till gott och väl. Bromsarna använder sig av bromskraftsåtervinning och sägs återanvända tio till 20 procent av energin som går åt, beroende på ditt körsätt. Ladda fullt tar tre timmar från ett vanlig vägguttag. Motorn, elen och laddenheten är alla vattenkylda medan batteriet har luftkylning. Drivningen är snyggt paketerad inne i enkelsvingen bak. Inga ord om när scootern kommer till marknaden tyvärr. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0