10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Gogoro satsar på internationell expansion Snart kan man köpa deras eldrivna scootrar utanför Taiwan Det som gör Gogoros elscootrar rätt så smarta är att man byter ut batteriet mot ett fulladdat när det är tomt. Snabbt och lätt. Man har sedan några år kunnat hyra dessa scootrar i bland annat Paris och nu är man redo att börja sälja utanför hemlandet Taiwan. Modellen man kommer att erbjuda är en ny som man kallar för Viva och det är en liten sak med en räckvidd på 8,5 mil. Den har bara ett batteripack till skillnad från sina större syskon som har två, men det får även ner priset som ska ligga på 1800 dollar. Om man inte vill byta ut batteriet ska det även gå att ladda det hemma via ett vanligt eluttag. Tanken är att börja sälja Viva internationellt någon gång under nästa år, men vilka länder som kommer att få ta del av den är oklart för tillfället. Tumnagel
42.1°
0
Över 100 stycken elscootrar uppfiskade från flod Fel ställe att parkera dem på De flesta sköter sig oftast, men så finns det människor som inte riktigt har alla bestick i lådan så att säga. Det är såna människor som får för sig att dumpa elscootern de kör med i den franska floden Rhône när de är klara med den. En grupp med volontärer visste att det låg scootrar slängda här så de bestämde sig för att fiska upp så många de hittade. På några timmar lyckades de dra upp hela 109 stycken. Och det här var på en sträcka som bara mäter 300 meter. Scootrarna var en blandning av såna man kan hyra och såna som blivit stulna från privatpersoner. Tumnagel
18.3°
0
Engadget tar en titt på användbara elfordon för pendling Elscootrar, elbrädor och elcyklar! Att traska till jobbet eller skolan är hanterbart, men det har en tendens att ta en massa tid. Det finns en hel del eldrivna alternativ som inte bara tar dig dit du ska snabbare, utan du kan även få en liten adrenalinboost på resans gång. Eldrivna fordon som elbrädor och elscootrar har blivit betydligt mer populära de senaste åren och för tillfället är det lite utav en djungel på elfordonsmarknaden. Engadget har släppt en video där James Trew snackar om ett gäng eldrivna alternativ som kan vara intressanta att kika på. Tumnagel
38.1°
0
Uber och Lime börjar samarbeta i Sverige Limes elsparkscyklar dyker upp i Ubers app Idag drar taxitjänsten Uber och elsparkcykel-tjänsten Lime igång ett samarbete i Sverige vilket innebär att elsparkcyklar från Lime i Stockholm och Malmö även kommer att gå att se och boka i Ubers app. Det innebär att Ubers användare enklare kan hitta en elsparkcykel från Lime som kan ta dem vidare till sin slutdestination om Ubers bilar kanske inte kan köra ända dit. Ubers Head of New Mobility Platform, Billy Guernier, säger i ett pressmeddelande: "Vi är väldigt glada över att kunna introducera nya, enkla sätt för människor att ta sig runt i Stockholm och Malmö, utan att de behöver äga en bil. Genom att integrera Lime i Uber-appen kan vi nu erbjuda våra användare ytterligare ett snabbt och prisvärt transportalternativ." Priserna för Lime-elsparkcyklar som beställs från Uber kommer att vara desamma som om man boka dem direkt i Limes app, det vill säga att det kommer att kosta 10 kronor för att låsa upp dem och därefter börjar en taxa på 3 kronor i minuten att rulla. Uber och Lime drar även igång liknande samarbeten i de europeiska städerna Poznan, Warszawa, Wroclaw, Prag och Wien idag. Tumnagel
38.3°
0
Vois framtid är inte bara elscootrar Nu kommer cyklar och i framtiden också andra fordon Voi är mest kända för sina elsparkcyklar och i dag visade de upp sina egna modeller. Rätt imponerande modeller faktiskt, speciellt för ett så ungt företag. Men man heter Voi technology och det slutgiltiga målet är inte att syssla med elsparkcyklar utan att flytta människor på ett vettigt sätt. Klyschorna står som spön i backen och det handlar om delad ekonomi och mikromobilitet. Men det finns något där som jag går igång på. Voi har byggt sin helt egna plattform på under ett år och verkar kunna leverera. Man verkar vara extremt datadrivna och väldigt nyfikna på hur deras användare rör sig, vilken typ av resor de gör och vilka behov de har. Och de verkar vilja dela med sig av detta till de städer där de befinner sig. Ett exempel ser ni nedan, det är en karta där man kan dra musen över kartan och så ser man vart resorna som startade på den punkten avslutades och vilken tid på dygnet som de utfördes. Testa själv här! Som ni ser på presentationen ovanför så har man strax egna elsparkcyklar och elcyklar, men att det inte kommer att stanna där. Med i planen finns också eldrivna mopeder och vad man kallar för e-pods. Det här är ju inte direkt något som ingen annan har försökt sig på tidigare så varför skulle Voi lyckas? En anledning är att man inte ser själva fordonet som produkten. Man är inte BMW som vill kränga bilar och därför ställer ut just sina egna bilar på stan. Man kan istället anpassa fordonen efter behovet som finns och som bekant är behoven väldigt olika i olika städer. Men en meny av olika typer av fordon kan man alltså lösa invånarnas vilja att förflytta sig och anpassa det efter stad och befolkningens vanor. Tillsammans med staden. Voi skryter gärna om att man är proaktiva och ofta, som i Stockholm, är de som tar upp frågan med staden istället för tvärtom. Om så är fallet vette tusan, men eftersom de skryter om det kommer det att se väldigt illa ut om de som får förbud lagda på sig. Det är inte direkt någon självklar väg till succé här, men det ska bli intressant att se om de lyckas. Om några år vet vi om vi har fått ett nytt svenskt bolag i Spotify-klass eller om det har gått åt pipsvängen. Tumnagel
40.7°
0
Voi storsatsar med två egna scootermodeller Och två cyklar Marknaden för elscootrar, eller elsparkcyklar, är smått galen. Svenska Voi är ett av många bolag här i Sverige och de var först ut. Nu storsatsar och ska snart finnas i 150 städer. Samtidigt så har man byggt en helt egen elscooter, vilket gör det lite mer rimligt att få den här verksamheten att gå runt. De elsparkcyklar som finns i dag är i princip alla ombyggda Xiaomi M365 eller Ninebot ES2. De är egentligen gjorda för privat bruk vilket gör att de inte är gjorda av sten och har en räckvidd som är anpassad för en person och för att få till ett billigt pris. Men för de som hyr ut är räckvidden, eller bristen på sådan, ett problem. Ett fordon som klarar 25 kilometer innan den dör kan bara dra in X pengar innan den måste laddas, vilket kostar pengar att göra. Voi har därför byggt sig en helt egen modell som är gjuten i aluminium, i ett block. Som ni ser på bilden ovan har den gas, batteriindikator, ringklocka och handbroms (tack!). På batterisidan finns två stora nyheter. Dels är räckvidden 50 kilometer och dels är batteriet utbytbart vilket betyder att man inte behöver dra in hela cykeln för att ladda batteriet. Det gör det enklare att förlänga livslängden per dygn ytterligare. I teorin så betyder detta alltså att varje fordon kan användas i alla fall dubbelt så mycket vilket ger dubbelt så mycket intäkter. Den nya modellen har hjul som är 10 tum och ett nytt stöd som ska vara stabilare. Ytterligare en modell har skapats som kallas för Voiager 1. Den är i princip byggd för att klara de krav och regler som är på gång i Tyskland så att man kan expandera dit. På tal om expandera så är planen att ta över 30 städer i Tyskland när de godkänner elsparkcyklarna. Totalt är planen att nå ut till 150 städer. Förutom de två nya elsparkcyklarna har man också visat två vanliga cyklar. Eller vanliga, den ena ser ut som en cykel men drivs av el och hjälper till upp till 25 km/h. Voi tänker sig att man använder denna för lite längre resor. Även denna har batterier som går att byta ut. För den som har lite att flytta med sig, som matkassar eller barn (den har säkerhetsbälten), har man gjort Voi Cargo, en trehjuling som passar för lite längre äventyr. Dessa kommer även att användas av Vois personal när de åker runt och byter batterier. Tumnagel
40.1°
0
Limes elsparkcyklar började snacka sex med sina kunder Någon hade hackat deras talsyntes-system Från den australiensiska staden Brisbane kommer det uppgifter om att elsparkcykel-tjänsten Lime har fått ta bort några av sina fordon från stadens gator efter att dessa hackats. Det ska vara fordonens talsystem som ska ha hackats på något sätt och en av de drabbade elsparkcyklarna sa till exempel "Okay, if you’re going to ride my ass then please pull my hair, okay?" när en användare låste upp den. En annan drabbad elsparkcykel ska ha sagt "Don’t take me around, because I don’t like to be riden" när den låstes upp. När användarna slutade att åka på de hackade fordonen så avslutade dessa med "no, where you go?". Lime är långt ifrån nöjda med det här tilltaget och säger i en kommentar till Brisbane Times: "We are aware that eight Lime scooters in Brisbane have had their audio files changed by vandals recording over the existing audio file with inappropriate and offensive speech. It’s not smart, it’s not funny and is akin to changing a ringtone" Huruvida Lime vidtagit några åtgärder för att saker som dessa inte ska kunna återupprepas framkommer inte. Här nedan kan ni lyssna lite på hur de drabbade elsparkcyklarna lät efter att försetts med nya röstmeddelanden. Tumnagel
59.1°
0
Stockholms stad vill strypa hastigheten på elsparkscyklar Och införa parkeringsförbud på vissa gator DI Digital rapporterar att Stockholms stad har tagit fram lite nya förslag för att komma till rätta med vissa problem som uppstått i samband med att en mängd företag har lanserat tjänster för att hyra elsparkcyklar i staden. Bland annat föreslås att elsparkcyklarnas hastighet stryps till 6 km/h i Gamla Stan och på vissa gator som till exempel Drottninggatan. I dagsläget är elsparckcyklarna strypta till 20 km/h. Med hjälp av elsparkcyklarnas inbyggda GPS ska det ses till att hastigheten på fordonen stryps automatiskt om de befinner sig i dessa områden. Vidare föreslås att det ska bli parkeringsförbud på elsparkcyklarna på Odenplan, Stadshuset, Riksdagen, Sergels torg, Medborgarplatsen och delar av Rålambshovsparken, Tantolunden och Drakenbergsparken. Jag antar att även detta skulle skötas med hjälp av positionering men huruvida användarna respekterar det är givetvis en helt annan fråga. Tumnagel
56.5°
0
Nu kommer Lime till Göteborg Ännu en tjänst för elsparkcyklar lanseras på Sveriges framsida Idag drog det amerikanska företaget Lime igång sin tjänst i Göteborg vilket innebär att göteborgarna nu har tre stycken tjänster för elsparkcyklar i staden. Sedan tidigare finns även Voi och Tier i Göteborg där de drog igång sin verksamhet i november förra året respektive i mars i år. I Göteborg kommer Lime att ställa ut 200 stycken elsparkcyklar i centrala Göteborg samt på Hisingen som intresserade kan hyra per minut via företagets app. Lime har tidigare lanserat sin tjänst i Stockholm, Malmö och Lund. Tumnagel
25.7°
0
Vois elsparkcyklar har nu hyrts ut en miljon gånger Det rullar på Det har nu gått ett halvår sedan Voi Technology började rulla ut sina elsparkcyklar i Europas storstäder och nu meddelar företaget att det har gjorts en miljon resor med deras tjänst. Vois tjänst finns i 15 europeiska storstäder och den miljonte resan gjordes 22 mars i den franska staden Lyon. Den genomsnittliga restiden för Voi-användarna är tio minuter och sammanlagt har Vois elsparkcyklar rullat cirka 1,5 miljoner kilometer uppger företaget. Vois tjänst har cirka 400.000 registrerade användare och företaget siktar nu på fortsatt expansion i bland annat Centraleuropa skriver DI Digital. Tumnagel
39.4°
0
Nästa sida