m

Karmas nya elsportbil har 1116 hästar
Vill se denna mot Teslas nya Roadster

För två veckor sedan fick vi reda på att Karma skulle visa upp ett nytt koncept vid namn SC2 på Los Angeles Auto Show. Nu är bilen visad och det här är väl något som närmast kan ses som en konkurrent till nya Tesla Roadster. Bilen går som sagt på el och under skalet finns dubbla elmotorer - en fram och en bak. Tillsammans genererar dessa hela 1116 hästar och galna 14.000 newtonmeter i vrid. Det ska vara tillräckligt för att skicka bilen från 0-100 km/h på strax över 1,9 sekunder. Batteripacket är på 120 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig 56,3 mil. Bromsarna är keramiska men vad de mäter i storlek får vi inte reda på nu. Det här är som sagt bara ett koncept men enligt Karma något som förhandsvisar tillverkarens framtida skapelser. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0
2015

Det här är Koenigseggs galna nyhet Regera
Plug-in hybrid utan växellåda med 1 500 hästar

Förutom Agera RS har Koenigsegg som vi redan skrivit om med sig en helt ny bil till mässan i Genève. Den heter Regera och nu får vi bilder på skapelsen och mer information om vad som döljer sig under skalet. Koenigsegg hakar på trenden med att kombinera stora förbränningsmotorer med elmotorer och i denna har man lyckats plocka fram hela 1 500 hästar totalt. Ett recept som ska ge den snabbast accelererande produktionsbilen i världen. Förbränningsmotorn är en V8:a med dubbla turbo på 5.0 liter. Den ger 1 100 hästar på vanlig pumpsoppa. Till den kopplas inte mindre än tre stycken elmotor - en i vardera bakhjul som ger 260 Nm och en på vevaxeln som ger 300 Nm. Totalt ska man alltså plocka ut 1 500 hästar och ett vrid på 2 000 Nm. Batteripacket är utvecklat och producerat i samarbete med Mate Rimac som bland annat ligger bakom elsportbilen Rimac One. På bara el ska man kunna köra omkring 3.5 mil. Till motorerna kopplas inte en vanlig växellåda utan något man istället kallar för "Koenigsegg Direct Drive Transmission (KDD)". Exakt hur detta fungerar får vi återkomma till. Prestandamässigt ska Regera göra 0-400 km/h under 20 sekunder och mellan 150 och 250 km/h ska det bara ta 3.2 sekunder. Torrvikten anges till 1 420 kilo. Endast 80 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen ska det stå 1.9 miljoner dollar. Bilder från mässgolvet hittas på länken nedan. Tumnagel
127.8°
+
Bobby Green
0
2013

SP:01 - världens snabbaste eldrivna produktionsbil
Detroit Electric lever igen

Detroit Electric är återupplivat och presenterar nu sin supersnabba elbil SP:01. Det här är enligt dem världens snabbaste eldrivna produktionsbil. Och den som har koll ser att det är en Lotus Exige det handlar om, fast med elmotor istället. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3.7 sekunder och toppa 250 km/h. Hela karossen är i kolfiber och vågen stannar på 1 070 kilo. Elmotorn som är på 200 hästar sitter monterad i mitten precis som i vanliga Exige. Det man kanske inte hade väntat sig är att det sitter en manuell låda kopplad till motorn. Den har fyra växlar och finns även med fem. Inte helt vanligt i en elbil. En automatlåda med två växlar finns också att välja på. Batteriet är på 37 kWh och det ska räcka för att ta sig 29 mil. Bilen ska börja byggas i augusti och kommer att kosta motsvarande omkring 900 000 kronor i USA. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Så mycket kostar Exagon Furtive-eGT
Priset avslöjat på mässan i Genève

Den franska elsportbilen Exagon Furtive-eGT har jag skrivit om flera gånger tidigare. Nyligen visades den upp i produktionsform på mässan i Genève och där avslöjades även priset på kärran, och det blir skyhögt. Bilen har två stycken elmotorer från Siemens under skalet, dessa driver bakhjulen. Dessa ger totalt 402 hästar och ett vrid på 516 Nm. Där fram sitter en liten bensinmotor som fungerar som en räckviddsförlängare och gör att man får en räckvidd på 73 mil. Bilens vikt ska ligga på 1 640 kilo och den ska ta sig från 0-100 km/h på bara 3.5 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad. Nu till det viktiga, priset. För att få lägga vantarna på en Furtive-eGT får du snällt ge hela 388 000 Euro till tillverkaren Exagon. Ouch säger jag på det. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2012

Patentskisser avslöjar formerna på Infinitis elsportbil
Visas i Genève

Infiniti håller på med en sportbil som drivs enbart på el och som kommer att heta EMERG-E. Så mycket vet vi och så ett gäng dunkla teaser-bilder på det. Men nu har patentskisser läckt ut som avslöjar hur bilen kommer att se ut. Med EMERG-E vill Infiniti instifta ett nytt designspråk som kommer att följa märket från och med att bilen har visats. Undertill har bilen en elmotor som får hjälp av en range extender i form av en liten förbränningsmotor på 1.2 liter. Vad tycker ni om designen? Fel eller rätt väg för Infiniti att gå? Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Infinitis nya elsportbil kommer att heta EMERG-E
Och ha range-extender

Som jag skev i slutet på förra året kommer Infiniti att visa upp en sportbil som går på el på den kommande mässan i Genève den sjätte mars. Nu får vi reda på namnet som bli EMERG-E. Bilen kommer att vara två premiärer för Infiniti. Det är dels den första bilen de bygger med en range-extender och dels första gången de placerar hela det paketet i mitten av bilen. Mer information än så finns inte för tillfället kring bilen men man skulle ju kunna förmoda att den får bakhjulsdrift och hyfsad effekt från sin elmotor. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

PG Elektrus - ny elsportbil från Tyskland
I moddade Lotus Elise-kläder

Den tyska biltillverkaren PG har släppt ett första set med bilder på sin eldrivna sportbil Elektrus. Bilen kommer att byggas i endast 667 (varför inte 666?) exemplar. Bilen delar en hel del med Tesla Roadster, bland annat chassiet från Lotus Elise om än med lite förändringar. Karossen är tillverkad i kolfiber och grillen är större än den på Elise. Exakt vad det rör sig om för slags elmotor är oklart men den ska vara på 272 hästar och 350Nm och bilen ska göra 0-100 km/h på under tre sekunder och toppa 250 km/h. Vikten ska ligga på under ett ton och på en laddning ska man kunna ta sig 35 mil. Varje bil kommer att kosta omkring 370 000 dollar men när den presenteras och börjar säljas är också det oklart för tillfället. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2011

Sportigt elbilskoncept från Honda
Tvåsitsig rackare som driver på bakhjulen

EV-STER Concept heter bilen som står i Hondas monter på Tokyo Motor Show. Det är en öppen elsportbil med låg vikt och sportiga köregenskaper. Bilen mäter 3.57 meter i längd, 1.5 i bredd och 1.1 i höjd med en hjulbas på 2.32 meter. EV-STER har en elmotor under skalet på ännu okänd effekt som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder blankt och toppfarten ska ligga på 160 km/h. Batteriet är av lithium-jon och ska ta under tre timmar att ladda fullt ur ett vanligt eluttag. En laddning ska räcka för 16 mils körning. Honda berättar att det har använts mycket kolfiber för att hålla nere vikten i bilen men exakt hur mycket den väger säger de inte. Instrumentpanelen är fylld med skärmar som berättar olika saker och där man kan ställa in motorns karaktär och hur fjädringen ska uppföra sig för att nämna några saker. För er som tycker er känna igen bilen har den hämtat en del från modellen Beat som Honda sålde på 90-talet. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Infiniti teasar elsportbil
Visas på Genève-mässan

På nästa vårs bilmässa i Genève kommer Infiniti att visa upp en ny elsportbil. Nu har de släppt de har två teaserbilderna som visar en liten snutt av kärran. Infiniti har redan idag både diesel och hybridbilar som är lite snällare mot miljön men vill alltså även utvidga detta till elbilar. Bilen ska tydligen kombinera det faktum att den inte släpper ut något med att samtidigt vara sportig. Det verkar vara en trend just nu. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Pivo 3 - ännu ett litet elbilskoncept från Nissan
Visas på Tokyo Motor Show

För en herrans massa år sedan skrev Wille några rader om Nissan Pivo 2. Nu har biltillverkaren visat upp Pivo 3 och den är lika flummig som föregångarna. Kort och gott kan man kalla den en blandning mellan modellen Leaf och en Smart fortwo, alltså eldriven och liten. Bilen är som ni kanske kan se fortfarande på konceptstadiet men ska enligt Nissan vara mer realistisk än de tidigare Pivo-bilarna. De säger dock inget om vare sig drivlinan eller räckvidden. Det vi vet dock är att det sitter elmotorer inbyggda i hjulen och att det finns plats för tre personer i bilen med föraren i mitten. I montern på Tokyo Motor Show kommer förutom Pivo 3 även modellerna Townpod och Esflow att ställas ut. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Varley evR450 - elsportbil från Australien
Den första i sitt slag från landet långt där borta

Australien har fått något helt nytt att skryta över. Varley evR450 är den första elsportbilen från aussie-land och bakom den står företaget Varley Electric Vehicles. Än så länge bara en prototyp men den visar upp vad företaget kan göra. Under skalet ska det finnas två stycken 40 kilo tunga Ultramotive-motorer (bild finns efter hoppet) som tillsammans ger en effekt på 300kW och ett vrid på hela 1 000 Nm. Motorerna väger bara 40 kilo. 0-100 km/h ska enligt ryktena gå på 3.8 sekunder och toppfarten sägs vara begränsad till 200 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 15 mil, men en version som klarar 30 ska även erbjudas. I början på nästa år räknar företaget med att man ska kunna börja sälja bilen som då kommer att kosta 213 000 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

EEWave AR1 - Tesla-utmanare från Japan
Med sjukt låg vikt

Toray Industries i Japan har precis släppt en egen elsportbil, med Gordon Murray som designfirma. Bilen är tvåsitsig, cabbad och en direkt utmanare till Tesla Roadster. Toray sägs ha investerat totalt 3.8 miljoner dollar i utvecklingen av denna bil, där fokus har legat på att få ner vikten så mycket som möjligt. Vågen står på 846 kilo vilket betyder att de lyckats med sitt jobb. Kolfiberarmerad plast i golvet, ramen och diverse andra delar är nyckeln. Det finns ingen information kring drivlinan men det sägs att bilen ska ha en toppfart på 147 km/h och klara sig 18.5 mil på en laddning. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Nya Audi R8 e-tron presenterad
Elsportbilen som ska komma 2013

Förutom att visa upp den lilla elbilen Urban Concept ställer Audi även ut en ny prototyp av den eldrivna superbilen R8 e-tron på mässan i Frankfurt. Bilen som visas väntas vara en förserie-bil inför produktionsversionen som ska komma 2013. El-råttan har 313 hästar och ett vrid på hela 4 500 Nm. Totalvikten på "bara" 1.5 ton (de vattenkylda batterierna väger hela 550 kilo) gör att bilen klarar av 0 till 100 km/h på 4.8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 200 km/h. På en laddning ska man komma 25 mil, och en full laddning ska ta sex till åtta timmar ur ett vanligt standard-uttag. Den tiden kapas till omkring två timmar om man kör trefas. Men en R8 utan vrålet från en V8:a eller V10;a, kan det vara något? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Om två månader byggs den sista Tesla Roadstern
Det är dags att gå vidare

Tesla Roadster är den första moderna massproducerade elsportbilen. Tanken var aldrig att den skulle massproduceras men trycket har varit stort och man har ändå fått iväg ett par bilar, i slutet på april var totalt 1 650 bilar sålda. Nu är det dags att stoppa produktionen, och om två månader byggs den sista bilen. Istället ska man göra plats för Model S, en mer familjevänlig elbil som i och för sig har en del sportiga drag den med. Denna modell kommer att byggas i GM och Toyotas förra fabrik i Fremont, Kalifornien. Det här är en helt ny bil, istället för Roadstern som baserades på Lotus små sportbilar. I slutet på 2013 räknar Tesla med att ha sålt 20 000 exemplar av Model S. Planen på att samarbeta med Toyota kring en eldriven RAV4 finns fortfarande, och skulle kunna ge Tesla en stabil framtid. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Elsportbilen LAMPO3 officiell
Tredje på tre år

Den tredje elbilen från Protoscar har nu presenterats, LAMPO3. Bilen är en 2+2 coupé med designinspiration från amerikanska Le Mans och FIA GT1-bilar. Batterierna har aktiv kylning och är placerade lågt i bilen för att få så bra väghållning som möjligt. Två elmotorer sitter på bakaxeln och en på framaxeln, vilket alltså betyder att bilen är fyrhjulsdriven. Totalt levererar motorerna 420 kW, vilket kan omvandlas till 550 hästar och 900 Nm. Siffrorna gör att man klarar 0-100 km/h på bara 4,5 sekunder och toppar 220 km/h. En laddning ska räcka för att ta sig 20 mil. Bilen ska genomgå riktiga tester på bana under året och bakom ratten ska då vinnaren av förra årets GT1 24-timmars Le Mans, Gabriele Gardel, sitta. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

E-4 Coupe - ny elsportbil från Storbritannien
0-100 km/h på under fem sekunder

Det är inte bara Tesla som ska få bygga eldrivna sportbilar tycker den brittiska bilbyggaren Delta Motorsport. Därför har de tagit fram E-4 Coupe, en liten eldriven rackare som heller inte skäms för sig vid rödljusen. Två elmotorer finns under skalet, på vardera 120 hästar och tillsammans ett vrid på hela 600 Nm. Tack vare den effekten kommer man till 100 innan det har gått fem sekunder och kan om man vill komma upp i hela 241 km/h. Bilen är helt byggd från grunden, med fokus på låg vikt och bra prestanda. Chassiet är till exempel tillverkat i kolfiberkomposit och väger bara 85 kilo. Den femte november kommer bilen att ställa upp i RAC Future Car Challenge. Ingen information kring pris eller tillgänglighet är ännu släppt. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Artega SE tar upp kampen bland elsportbilar
Tesla-utmanaren

Tyska Artega presenterade en elversion av sin modell GT på mässan i Genève. Tillägget SE betyder ren eldrift och två elmotorer på bakaxeln. Bilen ser till utseendet exakt likadan ut som GT men drivs som sagt helt och hållet på el istället. Det två motorerna ger sammanlagt 380 hästar. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (0,5 sekunder snabbare än GT-versionen) och toppfarten anges till 250 km/h. Hela det vattenkylda batteripaketet väger 310 kilo och är ett ihopplock av totalt 16 stycken batterimoduler. En laddning ska inte ta mer än 90 minuter att genomföra, och ge bilen en räckvidd på 30 mil. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nytt elsportbilskoncept från Nissan
LEAFs sportiga syskon

Nissan ESFLOW är en liten tvåsitsig elsportbil med en motor på vardera bakhjul. Elmotorerna är i sin tur kopplade till ett batteripack som är gömt i golvet. Enligt Nissan ska sportbilen också ha sportiga fartresurser och klara 0-100 km/h på under fem sekunder. Räckvidden anges till 24 mil och konceptet ska visas upp i Genève i mars. Kort klipp efter hoppet. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2010

Ny elsportbil presenterad på SEMA
Inizio har en räckvidd på 32 mil

Den amerikanska lilla biltillverkaren Li-ion Motors Corp vann för ett tag sen den eftertraktade tävlingen Progressive Automotive X PRIZE och fick då prispengar på hela 2,5 miljoner dollar. De har använt pengarna väl och presenterar nu deras elektriska sportbil Inizio efter många år av utveckling. Ett gäng lithium-ion batterier driver en elmotor och totalt har bilen 247 hästar. Det är tillräckligt för att den ska klara av 0-100 km/h på bara 3,4 sekunder. På en full laddning ska man komma 32,1 mil och nu börjar det faktiskt bli lite längd på räckvidderna. Inizio kommer i juli nästa år och priserna börjar på 139 000 dollar. Tillverkaren hoppas på att kunna bygga 2500 bilar om året. Fler bilder hittar du om du klickar dig vidare på länken. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

EV Torq - en liten eldriven trehjuling
Ser riktigt kul ut!

Den trehjuliga lilla elsportbilen kommer från Kalifornienbaserade företaget Epic. Den officiella lanseringen sker först senare i år, men redan nu får vi ta del av lite kring den ganska udda skapelsen. En elmotor på 200 hästar döljer sig under skalet. Motorn drivs av en lithiumbatteri på 30 kWh som sitter placerat i mitten av bilen. Troligtvis driver motorn framhjulen. Hela bilen är ganska slimmad när det kommer till detaljer, och har bara det allra nödvändigaste. Chassiet är blottat på sina ställen och bilen saknar vindruta. Mer information om den här lilla racern får vi förhoppningsvis inom kort. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Ny elsportbil från Spanien
Izaro GTE kommer i två versioner, el och hybrid

Izaro GTE är en ny elsportbil från det Spanska företaget Izaro Motors. Bilen kommer både som ren elbil och som hybrid. Hybridversionen ger 416 hästar medan den rena elversionen ger hela 495 hästar. Det är bra med pulver i en bil som bara väger 1 ton. Den låga vikten beror på användandet av aluminium och magnesium. Toppfarten anges till 280 km/h och 0-100 km/h ska ta under fyra sekunder. Hybriden har en räckvidd på 69 mil medan elversionen ska komma 25 mil på en laddning. Priset för en Izaro GTE väntas bli runt 55 000 euro, vilket motsvarar lite över 500 000 svenska kronor. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

ERA - elsportbil från Finland
Deltar i tävlingen "Automotive X-Prize"

Helsinki Metropolia University of Applied Sciences har tagit fram denna elsportbil döpt till ERA (Electric RaceAbout). Bilen är utvecklad tillsammans med 60 olika partners från hela landet och kommer att delta i tävlingen "Automotive X-Prize". ERA använder sig av ett pack med litiumjonbatterier som kan snabbladdas upp på så lite som 10 minuter, dock vet vi inte hur många procents laddning det gäller. Batteriet driver i alla fall fyra elmotorer som är kopplade till vardera hjul vilket i sin tur gör bilen fyrhjulsdriven. Två och ett halvt år har det tagit att bygga bilen och bortsett från batterierna och hur de laddas, så är all teknik i bilen framtagen av finska experter. Vinnaren av tävlingen blir de som tagit fram den mest effektiva och bränslesnålaste bilen. I prispotten ligger 10 miljoner dollar och väntar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Tesla Roadster slutar tillverkas 2011
Möjligtvis kan den dyka upp igen 2013

Är du sugen på en Tesla Roadster bör du skynda dig, företaget stoppar nämligen produktionen av elsportbilen 2011. Dock kan nästa generations Roadster dyka upp 2013, ett år efter lanseringen av nya Model S. Det blir alltså ett litet glapp i produktionen av Tesla Roadster. Tesla samarbetar med Lotus, och det är just 2011 som plattformen till Elise ska sluta produceras. 2012 kommer det dock en ny Elise, och då ser det även ljusare ut för Tesla Roadster, vars chassi byggs av Lotus. Model S är planerad att dyka upp 2012 men den har än så länge ingen plattform. Det ska bli intressant att se hur den tas emot, och hur populärt det blir bland kunderna att man slopar Roadstern för en större och kanske inte lika rolig sjusitsig sedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2009

Video VW Concept BlueSport

Kanske lite videomaterial på Volkswagens senaste koncept skulle smaka? Promotionfilmen bjuder inte på så mycket action men fram tills en eventuell serieproduktion blir detta det närmsta vi kommer. För den som vill läsa mer om den 180 hk starka dieselsportbilen så kan ni kika in här. Tumnagel
37.5°
+
Erik Svensson
0
2008

Audi R8 V12 TDI officiell och ren
Världens renaste supersportbil

Nu är Audis R8 V12 TDI-koncept helt officiellt och om konceptet blir verklighet så kommer det att vara den första dieselsportbilen med en V12:a under huven. Oljebrännaren presterar 500 hk och 1 000 Nm och bör skrämma slag på en och annan Porscheförare. Sprinten till 100 klaras av på 4,2 sekunder och toppfarten uppges till “en bra bit over 300 km/h”. Det maximala vridmomentet finns tillgängligt redan från 1 750 r/min. De två turboladdarna genererar ett laddtryck på upp till 2,6 bar, och är en av hemligheterna bakom det monstruösa vridmomentet. R8 V12 TDI uppnår redan idag avgaskraven Euro 6 som sannolikt kommer att träda I kraft 2014. En speciellt utvecklad katalysator och partikellfilter gör R8 V12 TDI förmodligen till den renaste supersportbilen på marknaden. Nu gäller det bara för teknikerna att ytterligare trolla bort det dieselknatter som trots allt finns hos dieselbilar, samt höja varvstoppen till åtminstone 6 000 varv så skulle jag vara strålande glad. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
2007

Tesla vintertestar i norra Sverige
Elsportbilen Tesla Roadter får lära sig gå på bredden

Den hypade elsportbilen från Tesla får genomgå vintertester, precis som alla andra bilar. Till skillnad från de flesta tillverkare som försöker dölja vara så anonyma som möjligt, så har Tesla filmat, och lagt ut materialet på nätet. Den verkar ha fin balans den lilla roadstern. Och det verkar som att det inte är några problem för batterierna att klara av temperaturer ner mot - 30°. Fler filmer under "läs mer". Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Elsportbilen Devantini ES – made in Sweden
Svensk elsportbil utvecklad i Halmstad

Retrodesign i AC Cobrastuk och modern teknik. Så kan man beskriva den svenska elsportbilen Devantini ES. Bilen är utvecklad och byggd av två utvecklingsingenjörer vid Högskolan i Halmstad. 0-100 avverkas på ca 4 sekunder och topphastigheten är 175 km/h, helt utan växellåda. Det konstanta vridmomentet är massiva 870 Nm på bakhjulen, med konstant menas över hela registret. Bra segdragningsförmåga! En glimt av vad som komma skall ser ni nedan. Vid testtillfället var prestandan begränsad. Mer information finns på länken nedan. Tack till Unite för ett kul tips! Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0
2006

Superprestanda i dieselsportbil från Trident
0-100 på under 4 sekunder

Den lilla brittiska sportbilstillverkaren Trident har lanserat en sportbil med en GM-diesel på 6,6-liter. Det innebär 380 hästkrafter och en bit över 700 Nm från 1800 varv per minut. Och det håller i sig nästan hela vägen till varvstoppet som är satt på 4500 varv per minut. Det låga varvtalet ska borga för en tillförlitlig motor. Motorn är monterad bakom framaxeln, precis som hos Ferrari 599 GTB. Kraften levereras till bakhjulen via en 8-växlad automatlåda med paddlar i ratten, allt för att ta till vara på kraften som finns. 0-100 går på under 4 sekunder och toppfarten är beräknad till 370 km/t. Glad nyhet nummer två är bränsleförbrukningen. På en full tank diesel som är på 100 liter så kommer man hela 160 mil. Det innebär en förbrukning på ca 0,62 liter/milen. Imponerande. Dieseltrend på gång även bland sportbilstillverkare? När kommer 911 med oljebrännare? Tumnagel
37.7°
+
James Hunt
0