m

Rykte Google vill minska spårningen i Android
Vill tillgodose efterfrågan för ett bättre integritetsskydd

Bloomberg rapporterar om nya rykten som säger att anonyma källor inom Google att de har planer på att göra det enklare för Android-användare att undvika bli spårade av diverse trackers och dylikt. Detta skulle i så fall se till att begränsa spårningen som sker mellan Android-appar och webbplatser. Samma rykte säger dock att Google inte planerar att vara lika strikta när det gäller integriteten som det systemet som Apple rullar ut med iOS 14.5. Då Google drar in mer än 100 miljarder dollar per år på annonsintäkter vill de få till ett system som är en gyllene medelväg mellan den ökade efterfrågan för ett bättre integritetsskydd och de som köper riktad reklam. Google själva har ännu inte kommenterat dessa rykten. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Så fungerar en elvägslastbil
Häng med till Scanias democenter

i det här klippet från SVT får vi hänga med Scanias expert Magnus Höglund som visar oss hur en lastbil som kör på elvägar fungerar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2020

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Fransk solväg ser ut att bli ett fiasko
Rätt mycket som inte gick som man hade hoppats

För tre år sedan skrev vi om att världens första väg belagd med solcellspaneler hade öppnat för trafik i den lilla franska byn Tourouvre-au-Perche. På vägen fanns då 2.800 kvadratmeter solcellspaneler och förhoppningen var att dessa skulle kunna generera elektricitet som skulle kunna driva byns gatubelysning. Nu så här nästan tre år senare så verkar det dock som om projektet blivit långt ifrån lyckat. Franska Le Monde rapporterar nu att solvägen bara genererat hälften så mycket elektricitet som man hade hoppats på. Förutom det så har det blivit problem med underhållet på vägen och en del av vägen ansågs ha blivit så skadad att det inte ens var lönt att reparera den. Som om inte det vore nog så har bullernivån ökat så pass mycket när bilarna kör på solcells-beläggningen att man har fått sänka hastigheten till 70 km/h på vägen. Redan när projektet, som har kostat cirka 5 miljoner euro, drog igång kritiserades det för att det var för dyrt. Projektet fick även kritik för att solcellspaneler som ligger horisontellt på marken är mindre effektiva än vinklade solcellspaneler som till exempel återfinns på hustak. Vi har även tidigare skrivit om en undersökning som visade på att det aktuella projektet inte var särskilt effektivt jämfört med andra solalternativ som till exempel solfarmar. När projektet i Tourouvre-au-Perche lanserades 2016 så sa den dåvarande franska miljöministern Ségolène Royal att man planerade att bygga 100 mil solvägar i Frankrike om det hela skulle visa sig bli ett lyckat projekt. Nu verkar så inte ha blivit fallet och jag antar att Frankrike kommer att avvakta med att bygga fler solvägar tillsvidare. Företaget Colas som byggde vägen i Tourouvre-au-Perche uppger nu att systemet inte var moget för urban trafik och att det inte är något man kommer kommersialisera. Tumnagel
28.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toshiba presenterar nytt SSD-format
XFMEXPRESS kan göra det enklare att uppgradera lagring i laptops

Toshiba har presenterat ett nytt lagringsformat för laptops och annat som använder SSD-lagring vilket man hoppas ska kunna bli en slags gyllene medelväg mellan "swappable" lagring och minneskretsar som sitter fastlödda i datorn. Toshiba kallar det nya formatet för XFMEXPRESS och tanken bakom det är att användare enkelt ska kunna byta en laptops lagringsminne om detta behövs uppgraderas eller kanske bara snabbas upp. Det handlar inte om ett traditionellt minneskort utan det sitter fortfarande monterat inuti datorn. Till skillnad från så kallade BGA SSD:s (ball grid array solid-state drive), se bild nedan, så sitter inte XFMEXPRESS fastlött på datorns moderkort utan kan istället enkelt bytas ut vilket syns på en av bilderna här nedanför. Enligt Toshiba kommer XFMEXPRESS-lagring ha liknande prestanda som BGA SSD-lagring. Huruvida Toshiba har några kunder som kommer att satsa på XFMEXPRESS framöver finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bantad Audi e-tron är billigare och sämre
Räcker räckvidden?

Audis e-tron är en fin bil på många sätt men prislappen på 885.000 kronor är rätt häftig. För att komma runt det släpper Audi en version som har mindre batterier och klenare motorer och ungefär 130.000 kronor billigare (svenskt pris är ännu inte satt). Namnet på modellen blir Audi e-tron 50 istället för 55 som nuvarande heter. Det mesta i elväg är bantat på i den nya modellen. Batteripacket är på 71 istället för 95 kWh. Det betyder en teoretisk räckvidd på 299 km istället för 417 km, i praktiken så kommer man komma 24 mil istället för 34 mil. Det kanske räcker för många, men det är verkligen inte imponerande för en bil som kostar över 700.000 kronor. Snabbladdningen har också fått mindre kraft, från 150 kW till 120 kW. Elmotorerna är svagare och effekten är på 230 kW istället för 300, vridet är 540 Nm istället för 664 Nm. Noll till hundra tar 7 sekunder istället för 5,7 sekunder och toppfarten är 190 km/h istället för 200 km/h. Precis som med räckvidden är det här siffror som går att leva med, men som inte är så roliga i en bil med den här prislappen. Tumnagel
21.3°
+
Roger Åberg
0

Trafikverket bygger ekodukt över Tvärförbindelse Södertörn
Ska bli ett av Sveriges största övergångsställe för djur

Trafikverket har presenterat planer på att bygga upp en så kallad ekodukt över vägen Tvärförbindelse Södertörn vilken kommer att bli ett av Sveriges största övergångsställen för djurliv. Ekodukten ska byggas anslutning till Flottsbro friluftsområde och naturreservatet Gömmaren. Den kommer att bli 90 meter lång och 60 meter bred. Människor kommer inte att få använda ekodukten för att gå över vägen men det kommer att finnas en gång- och cykelväg på ekoduktens ena sida. Förutom den stora ekodukten så kommer det även att byggas en del mindre djurpassager längs med vägen skriver Trafikverket på projekts webbplats. Tumnagel
64.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 En närmare titt på xCloud
Microsofts plattform för molnspelande

Plattformar för molnspelande är antagligen det hetaste i spelväg i år. Efter det att Google presenterade lite mer av sin molnplattform Stadia förra veckan har nu även Microsoft visat upp lite mer av sin molnplattform xCloud, en plattform där spelare ska kunna ta del av prestandakrävande spel på mobiler, tablets och mindre pigga datorer. Det hade tidigare sagts att Microsoft skulle presentera xCloud stort på E3 men av det har vi inte sett så mycket ännu tyvärr. Några journalister har dock fått testa det hela och i klippet ovan kan ni kolla in när Mat Smith från Engadget gör det. Det handlar om en xCloud-setup under ultimata förhållanden vilken ser ut att fungera som förväntat. Om den även gör det när konsumeter börjar spela från sina hemmauppkopplingar och mobilen återstår att se. Microsoft har dock sagt att xCloud ska gå att ta del av på en mobil 4G-uppkoppling men det är oklart hur upplösning och annat kommer att se ut då. Microsoft har än så länge inte nämnt när xCloud kommer att släppas eller vad tjänsten kommer att kosta. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tyskland börjar testa elvägar
Laddar lastbilar medan de kör

Här i Sverige har vi testat elektrifierade vägar sedan 2015 och nu är detta något som vårt grannland i söder också ska testa på. Det är Siemens som har byggt upp en cirka 10 kilometer lång vägsträcka i Tyskland där modifierade hybrid-lastbilar laddas upp samtidigt som de kör på vägen. När lastbilarna sedan lämnar "eHighway", som det hela kallas, kan de gå över till dieseldrift eller fortsätta köra på el tills batterierna tar slut för att därefter växla över till diesel. Enligt Siemens så skulle en 40-tons lastbil spara in cirka 20.000 euro i bränslekostnader per 100.000 kilometer de framfördes på en elväg. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Gotland ska få världens första induktiva elväg
Laddar elbilen trådlöst

Sverige ska få en tredje elväg. Det finns redan en i Rosersberg norr om Stockholm och en längs med E16 utanför Sandviken. Den tredje ska hamna på Gotland och det kommer att bli världens första induktiva elväg. Vad innebär det då? Jo, att om man kör med en elbil på vägen så kommer den att laddas samtidigt, helt trådlöst. Bakom projektet står konsortiet ElectRoad som tillsammans med elva stycken andra aktörer planerar att dra igång bygget i mars nästa år. Om projektet går i lås kan vägen hamna antingen mellan Visby Airport och Östercentrum eller mellan hamnområdet i Visby och Almedalen. Blir det på den förstnämnda sträckan kommer vägen att vara fyra kilometer lång, den andra sträckan är dock bara 1,4 kilometer. Förutom detta finns det även planer på att anlägga en teststräcka av samma sort på racerbanan Gotland Ring. Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

Cyklister får köra på körbana även om det finns cykelbana
Men vad i hela fridens namn?

Det är allmänt känt att cyklister och bilister inte alltid kommer överens i trafiken. En bidragande orsak till detta kan vara att cyklister ibland kör på körbanan trots att det finns en cykelbana, vilket såklart är dumt och onödigt. Men från och med den 1 augusti i år kommer det inte att hjälpa att hytta med näven åt dessa cyklister, eftersom Regeringen har bestämt att de ska få köra på körbanan även om det finns en cykelbana bredvid. Detta gäller om den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen, och det gäller även för förare av moped klass II. Om hastigheten på vägen är högre får cyklisterna och mopedisterna endast köra där om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
30.2°
+
Bobby Green
0
2017

På den här vägen får endast elfordon köra
Designidé från BMW

BMW Vision E³ Way är ett påhitt från BMW Group Technology Office China i Shanghai och det hela handlar om en hur en väg kan tänkas se ut och fungera i framtiden. På det här förslagen som man har skissat fram är vägbanan förhöjd och belägen över befintliga vägar. Den är delvis täckt med tak och med hjälp av regnvatten ska vägbanan kunna spolas av automatiskt. På vägen ska endast eldrivna fordon köra och hastighetsbegränsningen är satt till 25 km/h. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Utvecklare förklarar Andromedas ansiktsanimationer
Är inte så lätt som man tror

En av veckans stora snackisar har helt klart varit ansiktsanimationerna i nysläppta Mass Effect: Andromeda. De har fått så mycket fokus att diskussioner om själva spelet näst intill kommit i skymundan. Och visst påverkar det spelupplevelsen, något som vi nämnde i vår text om spelet. Främst har kritiken handlat om att karaktärerna framstår som själlösa och att i princip bara munnen rör på sig. Nu har en före detta utvecklare hos Bioware, Jonathan Cooper, gått ut och förklarat lite varför animationerna i Andromeda ser ut som de gör. Han jobbade som ansvarig för animationerna i Mass Effect och Mass Effect 2 och arbetar numera med animationer hos Naught Dogs. Han förklarar att en av anledningarna till att animationerna har sämre kvalitet än vad spelare förväntat sig är att det är ett öppet rollspel med väldigt mycket innehåll. I actionspel som exempelvis Uncharted kan varje möte med en ny karaktär skräddarsys förklarar han. I rollspel med extremt mycket möten, konversationer och innehåll skulle det ta för lång tid att skräddarsy alla animationer. Vissa scener kan även genereras via en algoritm. Det Cooper misstänker har hänt i Mass Effects fall är att Bioware haft just som ambition att skräddarsy varenda animation, men att det helt enkelt tog för lång tid och att man fick söka en medelväg. "Andromeda seems to have lowered the quality of its base algorithm, resulting in the ‘My face is tired’ meme featuring nothing but lip-sync. This, presumably, was because they planned to hit every line by hand. But a 5-year dev cycle shows they underestimated this task (all this is exacerbated by us living in an era of share buttons and youtube, getting the lowest quality out to the widest audience." "The one positive to come out of all this is that AAA story-heavy games can’t skimp on the animation quality with a systemic approach alone. The audience has grown more discerning, which makes our job more difficult but furthers animation quality (and animators) as a requirement." Nedan kan ni kolla in den officiella trailern med den kvinnliga versionen av Ryder i huvudrollen. Tumnagel
37.0°
+
Emmy Zettergren
0

GPS stänger av en del av våra hjärnfunktioner
Foliehatt på?

Brittiska forskare har undersökt hur försökspersoner använder sina hjärnor när de navigerar sig fram på egen hand genom London. I forskningsresultaten framkom bland annat att minnet och rumsuppfattningen som används när man navigerar sig fram använder två olika delar av hjärnans hippocampus. Den främre delen av hippocampus håller koll på hur långt det är fågelvägen till målet medan den bakre delen av hippocampus tar hand om den exakta vägen till målet. Något annat som forskarna föreslår, alla håller inte helt med dem här, är att både den främre och bakre regionen av hippocampus "stängs av" när man använder satellitnavigering för att ta sig någonstans. I andra studier på liknande områden har man upptäckt att taxi-chaufförer i London har en större bakre hippocampus än kontrollpersoner vilket tyder på att taxi-chaufförer använder denna del för att, åtminstone förr i tiden, hitta till rätt adress. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer än 600 miljoner enheter använder adblock
Det är rätt många det

En ny rapport från PageFair påstår att det nu finns runt 600 miljoner uppkopplade enheter som använder sig av någon form av adblock-mjukvara. Adblock används bland annat för att blockera reklam på sidor så de ofta blir mer lättlästa. Rapporten nämner att reklambranschen förlorar miljarder dollar varje år på grund av missade annonsintäkter vilket då kan leda till att företag tvingas att avskeda folk, implementera betallösningar eller stänga ner helt och hållet. Branschen är dock inte helt oskyldig då många användare har börjat använda adblock just för att reklamen har blivit för irriterande för folk. Flash, pop-ups samt heltäckande annonser är några exempel på saker användare har tröttnat på och gjort att fler upptäckt adblock-lösningar. Fler och fler människor tycker också det är störigt att sidor spårar dem via kakor. Detta har också gjort att folk börjat leta efter lösningar som blockerar sidors förmåga att spåra sina användare. Detta leder då till mindre riktad reklam vilket ju i sin tur kan leda till färre reklamklick och färre reklamintäkter. Om webbplatser och folket som besöker dem någonsin kommer hitta en gyllene medelväg är oklart. Tumnagel
61.9°
+
Frode Wikesjö
0

Sverige inleder samarbete med Tyskland
Om elvägar

Sverige har inlett ett samarbete med Tyskland där man bland annat ska utveckla elvägsnät. Via detta samarbete ska man främja olika typer av innovationer vilket i sin tur ska leda till nya exportprodukter och ökad konkurrenskraft. Sen hade man även tänkt att utvecklingen av ett elvägsnät också skulle kunna leda till miljö- och ekonomiska vinster. Detta samarbete är tänkt att presenteras under förbundskansler Angela Merkels besök i Sverige nu i veckan. Sverige har sedan tidigare inlett försök med elektrifierade vägar. Blanda annat på E16 väster om Gävle och utanför Arlanda Flygplats. Tumnagel
58.2°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Infografik över Sveriges elvägar
De två vi har än så länge

De två elvägarna vi har i Sverige har vi skrivit lite om tidigare och här har GreenMatch sammanställt information om dessa i en rätt så lättöverskådlig infografik. Sveriges två elvägar återfinns utanför Arlanda Flygplats och ett vägparti utanför Gävle. Mig veterligen så är det bara den i Gävle som är i drift för tillfället. Ni hittar hela infografiken om elvägar under "Läs mer". Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vice besöker Vitryssland
Europas sista diktatur

I serien Blackout tittar Vice på vad tekniken betyder för att slåss för det fria ordet, och för att förtrycka det. I det här avsnittet besöker man Vitryssland och träffar journalister och bloggare. Alexander Lukashenko har styrt landet sedan 1994 och gör det på ett sätt som inte är så fräscht 2016. På vissa sätt är Vitryssland ett land som ligger så långt från Sverige, men fågelvägen är det inte alls lika långt. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Sveriges första elväg har öppnat
Ligger utanför Gävle

Förra veckan öppnade Sveriges första elväg som låter hybridlastbilar gå på det traditionella elnätet när de färdas på vägen. När lastbilarna väl lämnar vägen så kopplas elnätet bort och lastbilarna, som är framtagna av Scania, kör vidare på den vanliga förbränningsmotorn eller lastbilens inbyggda batteri. Scanias forskningschef Claes Erixon säger i ett pressmeddelande: "The electric road is one important milestone on the journey towards fossil-free transport. Scania is committed to the success of this project and is committed to sustainable transport solutions." Vägen är två kilometer lång och ingår i ett pilotprojekt. Tekniken som används till vägen är byggd av Siemens. Tumnagel
72.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Användandet av adblock-mjukvara fortsätter att växa
Närmar sig en miljard nedladdningar

En av de mer populära adblockarna, Adblock plus, meddelade nyligen under Techcrunch disrupt-konferensen i Brooklyn att de har mer än 100 miljoner aktiva enheter som använder mjukvaran. Detta är en ökning med 50 procent jämfört med siffrorna Adblock plus presenterade under början av året. Enligt tyska Eyeo, som ligger bakom Adblock plus, så hatar inte deras användare reklam utan menar snarare att de inte vill ha jobbiga annonsformat som förstör webbupplevelsen. För att hitta någon gyllene medelväg har Adblock plus en funktion där några inte allt för påträngande annonser släpps genom och för det tar Eyeo 30 procent av intäkterna som genereras. Hur mycket pengar denna funktion drar in vill Eyeo dock inte berätta. I samband med detta så spekulerar Techcrunch i att det totalt finns runt 100 miljoner aktiva enheter som använder någon form av adblock-mjukvara och att närmare en miljard adblockers har laddats ner. Vi har tidigare rapporterat om att de stora medierna i Sverige senare i år förväntas göra en större gemensam motoffensiv för att sätta stopp för adblock-mjukvara. Hur det skall gå till är fortfarande oklart men det lär vi väl få reda på förr eller senare. Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Bilfritt i Oslos centrum 2019
Nytt förslag från kommunfullmäktige

Öka den kommunala trafiken och göra det bättre för både cyklister och gångtrafikanter i Oslos centrum ligger på förslag. Och hur löser man det? Genom att slopa all biltrafik inne i stan. Detta kan bli verklighet 2019 då ett nytt förslag från kommunfullmäktige precis presenterats. Det här är givetvis inget man gör i en handvändning och för att nå dit ska man titta på hur andra europeiska städer har gjort och testa sig fram de närmsta åren för att komma fram med en bra lösning. I det nya förslaget finns även planer på över sex mil nya cykelvägar. Tumnagel
66.8°
+
Bobby Green
0

Veckans PSN-uppdatering
I dag är det onsdag vilket innebär nya grejer i PlayStation-affären

Vi vet att ni är överväldigade av alla spelnyheter som öst ut de senaste dagarna. Men nu är det dags att tagga ner lite och inte glömma bort att kolla nyheterna på PSN. Den här veckan släpps bland annat ett helt gäng tillägg till olika spel liksom en expansion till Towerfall, nya uppdrag till The Witcher III, nya kostymer till LittleBigPlanet och nytt innehåll till Evolve. I spelväg kan vi se fram emot Tour De France 2015 till både PlayStation 3 och PlayStation 4 liksom Arcade Archives CRAZY CLIMBER till PlayStation 4. För den som vill fynda så är priset också nedsatt på Destiny: Digital Guardian Edition. En komplett lista på allt som dyker upp i PlayStation-affären denna vecka kan hittas via länken nedan. Tumnagel
37.6°
+
Emmy Zettergren
0

Sverige testar elvägar
Två stycken vägar ska få el på test

Trafikverket kommer nu att påbörja tester med elvägar på två olika ställen i Sverige, dels utanför Arlanda Flygplats, dels ett vägparti utanför Gävle. Det handlar om två olika slags tekniker som kommer att användas för elvägarna och den utanför Arlanda kommer att ha en elskena i vägbanan som ska kunna ladda och driva elfordon medan den utanför Gävle kommer att förses med ett spårvagnsliknande elsystem som går i luften. Vägen utanför Arlanda byggs av Rosersbergs Utvecklings AB medan vägen i Gävle byggs av Siemens och där kommer två lastbilar från Scania att testa körbanan. Försöken med elvägar kommer att pågå fram till 2018. Tumnagel
73.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Succé för solcellsväg
Genererar mer energi än väntat

Förra året så lanserade SolaRoad en cykelväg med solpaneler i Nederländerna. Eftersom vägen innehåller solceller fungerar den både som transportsträcka och energikälla. Denna cykelväg visade sig vara snabbt lönsam då SolaRoad nyligen meddelade allmänheten att den har genererat mer energi än man förväntade sig. 3 000kWh på endast sex månader lyckades denna 70 meter långa solcellsväg dra in vilket skulle kunna ge ström till ett hem i ett helt år. Detta test har även visat att man behöver förbättra solcellvägens yta då den har en tendens att gå sönder när vädret skiftar. Men då detta test kommer fortlöpa i minst 2,5 år till så har de gott om tid på sig att optimera underlaget så det blir hållbart och inte kräver allt för mycket underhåll. Tumnagel
90.1°
+
Frode Wikesjö
0

Besök Spelens hus
På Nobelvägen 145A i Malmö

Spelens hus på Nobelvägen i Malmö är en fantastiskt trevlig mötesplats för folk som gillar det här med spel. Spelens hus används av tio olika lokala föreningar (till exempel Malmö brädspelscafé, TG Fight Club och Wasabi) som med jämna mellanrum håller diverse event. I kväll kommer man till exempel kunna titta på när spelföreningen MEGA spelar och strömma det japanska Famicom-spelet Samurai Pizza Cats och i kväll kommer även Malmö Kortspelsförening vara på plats för att spela lite trevliga kortspel. Om man vill hålla sig uppdaterad om vad som pågår på Spelens hus så kan man få aktuella uppdateringar via ställets Facebook-sida. Tumnagel
51.5°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Dinosaurier var varken varm- eller kallblodiga
Var lagom blodiga

Forskare har under årtionden debatterat hur dinosaurierna värmde upp sina enorma kroppar och om de var varm- eller kallblodiga men nu tror sig ett gäng paleontologer ha kommit fram till gåtans lösning. Paleontologerna tror nu att dinosaurierna verkar ha valt en slags gyllene medelväg och de ska inte kunnas klassificeras som varken varmblodiga, som vi människor och andra däggdjur, eller kallblodiga, som till exempel ödlor och ormar. Man har kommit fram till detta genom att studera 381olika ryggradsdjur, var av 21 stycken var dinosaurier, tillväxttakt (hur snabbt djuret når sin fullvuxna storlek) jämfört med deras ämnesomsättning (energiåtgången). Den studien visade att varm- och kallblodiga djur bildade tydliga kluster medan dinosaurierna har fått ett eget kluster mellan de varm- och kallblodiga djurarterna. Man tror därför att dinosaurierna, precis som till exempel tonfiskar samt vissa hajar och havssköldpaddor, hade en kroppstemperatur som inte är lika fixerad som den är hos arter som kan klassas som varm- eller kallblodiga. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida