LIVE 17:00 DICE pratar Battlefield 2024
m

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Så fungerar en elvägslastbil
Häng med till Scanias democenter

i det här klippet från SVT får vi hänga med Scanias expert Magnus Höglund som visar oss hur en lastbil som kör på elvägar fungerar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2020

Region Stockholm vill elektrifiera Nynäsvägen
Tävlar mot Örebro om att få vara med i Trafikverkets elvägspilot

DN rapporterar att Region Stockholm är sugna på att få vara med i Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Region Stockholm anser att väg 73 mellan Stockholm och Nynäshamn skulle lämpa sig bra för att för att testa elvägar avsedda för framför allt tung trafik. Region Stockholms tillväxtregionråd Gustav Hemming (C) säger om förslaget att elektrifiera väg 73: "Vi har en bra trafikmiljö, stora flöden av godstrafik och en fordonsindustri med tyngdpunkt i miljövänliga transporter. Scania, KTH och en mängd andra aktörer kommer att bidra till att det blir en succé. Både spridningseffekten och teknikutvecklingen borde bli bäst här." På elvägar laddas fordonen samtidigt som det framförs. Detta sker antingen direkt från vägen eller via en trådad lösning som går över vägen. Region Stockholm tävlar mot Örebro om att få elektrifiera en väg i regionen till Trafikverkets kommande pilotprogram för elvägar. Enligt regeringens önskemål är målsättningen att en pilotsträcka bör vara startklar i slutet av 2021 skriver Trafikverket på sin hemsida. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Tyskland börjar testa elvägar
Laddar lastbilar medan de kör

Här i Sverige har vi testat elektrifierade vägar sedan 2015 och nu är detta något som vårt grannland i söder också ska testa på. Det är Siemens som har byggt upp en cirka 10 kilometer lång vägsträcka i Tyskland där modifierade hybrid-lastbilar laddas upp samtidigt som de kör på vägen. När lastbilarna sedan lämnar "eHighway", som det hela kallas, kan de gå över till dieseldrift eller fortsätta köra på el tills batterierna tar slut för att därefter växla över till diesel. Enligt Siemens så skulle en 40-tons lastbil spara in cirka 20.000 euro i bränslekostnader per 100.000 kilometer de framfördes på en elväg. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

På den här vägen får endast elfordon köra
Designidé från BMW

BMW Vision E³ Way är ett påhitt från BMW Group Technology Office China i Shanghai och det hela handlar om en hur en väg kan tänkas se ut och fungera i framtiden. På det här förslagen som man har skissat fram är vägbanan förhöjd och belägen över befintliga vägar. Den är delvis täckt med tak och med hjälp av regnvatten ska vägbanan kunna spolas av automatiskt. På vägen ska endast eldrivna fordon köra och hastighetsbegränsningen är satt till 25 km/h. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Sverige inleder samarbete med Tyskland
Om elvägar

Sverige har inlett ett samarbete med Tyskland där man bland annat ska utveckla elvägsnät. Via detta samarbete ska man främja olika typer av innovationer vilket i sin tur ska leda till nya exportprodukter och ökad konkurrenskraft. Sen hade man även tänkt att utvecklingen av ett elvägsnät också skulle kunna leda till miljö- och ekonomiska vinster. Detta samarbete är tänkt att presenteras under förbundskansler Angela Merkels besök i Sverige nu i veckan. Sverige har sedan tidigare inlett försök med elektrifierade vägar. Blanda annat på E16 väster om Gävle och utanför Arlanda Flygplats. Tumnagel
58.2°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Infografik över Sveriges elvägar
De två vi har än så länge

De två elvägarna vi har i Sverige har vi skrivit lite om tidigare och här har GreenMatch sammanställt information om dessa i en rätt så lättöverskådlig infografik. Sveriges två elvägar återfinns utanför Arlanda Flygplats och ett vägparti utanför Gävle. Mig veterligen så är det bara den i Gävle som är i drift för tillfället. Ni hittar hela infografiken om elvägar under "Läs mer". Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Bilfritt i Oslos centrum 2019
Nytt förslag från kommunfullmäktige

Öka den kommunala trafiken och göra det bättre för både cyklister och gångtrafikanter i Oslos centrum ligger på förslag. Och hur löser man det? Genom att slopa all biltrafik inne i stan. Detta kan bli verklighet 2019 då ett nytt förslag från kommunfullmäktige precis presenterats. Det här är givetvis inget man gör i en handvändning och för att nå dit ska man titta på hur andra europeiska städer har gjort och testa sig fram de närmsta åren för att komma fram med en bra lösning. I det nya förslaget finns även planer på över sex mil nya cykelvägar. Tumnagel
66.8°
+
Bobby Green
0

Sverige testar elvägar
Två stycken vägar ska få el på test

Trafikverket kommer nu att påbörja tester med elvägar på två olika ställen i Sverige, dels utanför Arlanda Flygplats, dels ett vägparti utanför Gävle. Det handlar om två olika slags tekniker som kommer att användas för elvägarna och den utanför Arlanda kommer att ha en elskena i vägbanan som ska kunna ladda och driva elfordon medan den utanför Gävle kommer att förses med ett spårvagnsliknande elsystem som går i luften. Vägen utanför Arlanda byggs av Rosersbergs Utvecklings AB medan vägen i Gävle byggs av Siemens och där kommer två lastbilar från Scania att testa körbanan. Försöken med elvägar kommer att pågå fram till 2018. Tumnagel
73.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Google lanserar cykelvägar på Google Maps
Hoja fram i svenska städer med hjälp av Google Maps

Idag lanserar Google cykelinformation på sin karttjänst Google Maps i utvalda svenska städer. Med hjälp av funktionen kan man se vilket som är den bästa vägen från punkt A till punkt B om man väljer att färdas på cykel. Sedan tidigare har Google Maps visat väginformation för bilar, gångtrafikanter och lokaltrafiks-trafikanter men idag blir det alltså möjligt för även cyklister att hitta den bästa vägen i Borlänge, Falun, Göteborg, Helsingborg, Kristianstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Stockholm, Södertälje, Uppsala, Västerås, Växjö, Ängelholm, Örebro samt Östersund. Man har också lagt till information om cykelrutter, cykelbanor och rekommenderade vägar för cyklister som är det som visas i grönt på kartan ovan. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0