m

Maersk satsar på fossilfri metanol
Köper in åtta miljövänligare fartyg för 12 miljarder kronor

Världens största rederi, danska Maersk, har beställt åtta fartyg som kommer att göra deras flotta lite miljövänligare. De åtta fartygen kommer att drivas på så kallad e-metanol, metanol som tillverkas av förnybara energikällor. Fartygen kommer att kosta 175 miljoner dollar styck vilket gör att de nya fartygen sammanlagt kommer att kosta Maersk 1,4 miljarder dollar. Fartygen kommer att tillverkas av Hyundai Heavy Industries och vara redo för leverans någon gång under 2024. De kommer att ersätta äldre fartyg i Maersk flotta och beräknas minska Maersk koldioxid-utsläpp med runt en miljon ton om året. Maersk har även ett val att beställa ytterligare fyra e-metanol-fartyg vilka i så fall skulle levereras 2025. I ett uttalande skriver Maersk att över hälften av deras 200 största kunder har målsättningen att bli skapa koldioxidfria logistikkedjor i framtiden. Att driva fartygen med e-metanol beräknas bli minst dubbelt så dyrt som det är att driva fartyg med olja. Maersk räknar dock med att deras kunder är beredda att betala den extra kostnaden för att uppnå sina miljömål. Här nedan hittas en skiss över hur e-metanol framställs. Tumnagel
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0
2020

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2019

Förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030?
Frågan ska utredas

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna ska nu utreda frågan om det ska bli förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030. Bilar som går på etanol, biogas eller andra drivmedel som är förnybara undantas dock. För att ett förbud skulle kunna bli verklighet måste massa regler ändras inom EU och man måste få ett godkännande från EU-kommissionen. Inte helt oväntat har förslaget fått mycket kritik och det hela anses vara ett enormt tufft krav. Lyssna mer här nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

LEGO presenterar ett trähus
Där en del av LEGO-bitarna är gjorda av sockerrör

Förra året presenterade LEGO lego-bitar som tillverkats av etanol som framställts från sockerrör och nu har man presenterat en ny byggsats där de lite mindre miljöfientliga lego-bitarna används. Det handlar om byggsatsen LEGO IDEAS Treehouse, en byggsats där man ska bygga ett hus uppe i ett träd. Sammanlagt innehåller byggsatsen över 3000 lego-bitar och 185 av dessa är gjorda av den plantbaserade polyeten-plasten. Alla träd, löv och buskar i den nya byggsatsen är tillverkad av den miljövänligare plasten. LEGO planerar att alla deras lego-bitar ska vara tillverkade av hållbara material till 2030. LEGO IDEAS Treehouse släpps 1 augusti och kommer då att kosta cirka 300 euro. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bensinpriset slår nytt rekord
16,69 kronor för en liter 95

Igår höjde drivmedelsföretagen riktpriserna på bensin vilket gjorde att priset för en liter 95 nu är rekorddyrt - 16,69 kronor. Bara sedan årsskiftet har literpriset ökat med nästan två kronor. Senast det var så här dyrt att tanka var i augusti förra året då en liter kostade 16,56 kronor. Riktpriset gällande diesel är 16,59 kronor, Etanol kostar 11,95 kronor och HVO100 kostar 17,41 kronor. Priserna är från stationer som är bemannade, vid automatstationer är priset omkring 15 öre lägre. När sommaren och semestern drar igång finns det risk för att priserna går upp ytterligare. Tumnagel
14.7°
+
Bobby Green
0

Uppgifter säger att Koenigseggs instegsmodell får 1 050 hästar
Och FreeValve-teknik

Koenigsegg har en ny instegsmodell på gång. Den kommer som väntat inte att bli som instegsmodeller från vanliga biltillverkare, men ändå något mildare och med något lägre prislapp än vad man brukar erbjuda. Nu kommer uppgifter som säger att bilen får en etanoldriven laddhybrid-V8:a på 3,9 liter med Koenigseggs patenterade FreeValve-teknik. Effekten ska ligga på 1 050 hästar vilket känns helt okej i en instegsmodell. Bilen ska vara byggd i kolfiber blandat med aluminium. Även fälgarna ska vara i kolfiber. Priset på den nya bilen kommer att bli omkring tio miljoner kronor. Det har tidigare snackats om att debuten ska äga rum någon gång nästa år. This evening I saw a car that’s just about to enter production with a 3.9 litre V8 1050bhp hybrid engine. Aluminium and carbon body with carbon fibre wheels. It’s stunning.— AutoPap (@AutoPap) 15 februari 2019 Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Vi återvänder till ett postapokalyptiskt Hope County
Vi har lirat Far Cry New Dawn

Spoilervarning: Det här är en direkt uppföljare på Far Cry 5 och om du inte spelat det och inte vill ha spelet spoilat så får du sluta läsa precis nu. TL;DR: New Dawn en riktigt stabil upplevelse. Det är praktiskt taget ett story-DLC till Far Cry 5, men det nya RPG-liknande systemet höjer utmaningen ett snäpp och håller dig underhållen från start till slut. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
2018

Bensinpriset sänktes en del i dag
Bensinprisfeber

I går skrev vi om att det svenska bensinpriset nådde nya rekordhöjder. Det ledde till intensiva diskussioner om allt möjligt bland vårt kommentatorsfält där de flesta väl inte var helt nöjda med utvecklingen. Men priset höll sig inte allt för länge på rekordnivån då ledande bensinbolag i dag sänkte priset med 20 öre per liter för 95-oktanig bensin. Det innebär att det nya riktpriset för 95-oktanig bensin på bemannade stationer ligger på 16,06 kronor. Även priset på diesel och etanol sänktes till 15,76 respektive 10,86 kronor per liter. Tumnagel
40.4°
+
Feber
0

Rekordhögt bensinpris i Sverige
16 kronor och 26 öre

Under början av veckan så höjdes priset på 95-oktanig bensin med tio öre. Det innebär att riktpriset för en liter 95-oktanig bensin på bemannade stationer nu ligger på hela 16 kronor och 26 öre. Priset på diesel höjs med tio öre till 15,86 kronor per liter och etanolpriset ligger nu på 10,86 kronor per liter. Ulf Svahn, som är VD på branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, menar att anledningen till att priset nu är så högt är för att det finns en stark internationell efterfrågan för drivmedel just nu. Till exempel så importerade Kina 36,02 miljoner ton råolja föregående månad. Svahn säger också att svenska politiker arbetar aktivt för att vi ska ha så högt bensinpris som möjlig och att den svaga kronan spelar stor roll till det aktuella priset. Svenska politiker arbetar aktivt för att vi ska ha så högt bensinpris som möjligt. Men även den svaga kronan spelar stor roll. Så skatten och kronan är de två viktigaste faktorerna. Nu är det inte helt ovanligt att bensinpriserna stiger under sommaren och enligt Svahn kan priserna sjunka till hösten. Under vintern kan bensinen kan bli upp mot 50 öre billigare men Svahn säger att det nog inte kommer bli någon enorm förändring. Kronan måste stärkas kraftigt för att priset ska gå ner, det kan vi inte se att det kommer göra. Skatterna lär inte heller sjunka, höga bensinpriser är här för att stanna. En annan faktor som kan komma spela en stor roll till ökat bensinpris är det nya sanktionerna mot Iran. Detta kan komma att höja priset på råolja vilket i sin tur innebär ännu högre bensinpriser. Tumnagel
14.1°
+
Feber
0

Försäljningen av drivmedel ökar igen
Trots dyra priser på macken

De senaste åren har vi tankat mindre och mindre men nu är trenden bruten, trots höga priser på macken och snålare bilar. Försäljningen av bensin minskade med fyra procent till 1,46 miljoner kubikmeter. Samtidigt ökade dieselförsäljningen med fyra procent till nästan exakt 3 miljoner kubikmeter. – Trenden mot en minskning av drivmedelsanvändningen är åtminstone tillfälligt bruten och är en konsekvens ökad ekonomisk aktivitet. Positivt är att användningen av biodrivmedel totalt fortsätter uppåt under 2018 vilket bidrar till minskad klimatpåverkan, säger Ulf Svahn vd på SPBI. Den gamla klassikern etanol har kommit tillbaka litegrann, försäljningen ökade till 31.900 kubikmeter under första halvåret vilket nästan är totalen för hela förra året. Anledningen är så klart att det blivit ekonomiskt att tanka etanol och de som kan nu nog gör det. Som jämförelse tankade vi 220.000 kubikmeter etanol 2011. Totalt sett så ökade försäljningen med 2 procent eller 68.900 kubikmeter. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen slutar sälja etanolbilar
För lågt intresse

Volkswagen har i tio års tid erbjudet bilar med etanoldrift och på deras språk kallas dessa för Multifuel. Nu slutar man sälja dessa bilar på den svenska marknaden och skälet är att ingen köper dem. 2008 var toppåret och då såldes nästan 60 000 stycken etanolbilar i Sverige och Volkswagen erbjöd under en period sex modeller som alla gick på E85. Den enda som funnits i Sverige är Golf men nu försvinner alltså även denna. Sten Forsberg som är chef för Volkswagen Sverige säger följande: "Den negativa trenden kring E85 har tyvärr varit tydlig en längre tid. Under årets tre första månader har våra kunder inte köpt fler än 205 etanoldrivna Golf. Det är cirka 1,5 procent av vår totala försäljning. Jag tycker att det är olyckligt att utvecklingen gått i denna riktning. E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament." Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2017

Grön komet i solsystemet har märklig sammansättning
Består av ovanligt mycket metan

Tidigare i år susade den gröna kometen 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova förbi joden på ett avstånd av 12 miljoner mil. Det är en återkommande kommet som med 5.25 års mellanrum passerar genom det inre solsystemet. I år kom dock kometen mycket närmare än på länge vilket gav astronomer ett utmärkt tillfälle att studera den. Kometen, som tillhör Jupiters kometfamilj, visade sig också vara väldigt speciell. Inte bara för att den är grön utan även för att den har en oväntad sammansättning av ämnen. Tumnagel
42.6°
+
Emmy Zettergren
0

Etanol på sockerrör kan ersätta en hel del olja
Och minska utsläppen med 5,6 procent

Om man skulle satsa på etanol från sockerrör i Brasilien skulle man kunna ersätta 14 procent av den globala oljeanvändningen. Det visar en ny studie som samtidigt påpekar att det skulle kunna minska de globala koldioxidutsläppen med 5,6 procent. Enligt studien skulle etanolsatsningen inte heller påverka livsmedelsproduktionen eller andra uppsatta miljömål till skillnad från den etanol som görs på majs. Tumnagel
45.8°
+
Emmy Zettergren
0

Kina gör nationell satsning på etanol
Vill främja biobränsle

Kina har sedan tidigare gjort försök att blanda in etanol i landets bensin, men det har inte funnits några nationella riktlinjer. Främst har justeringar gjorts i olika provinser. Men nu har regeringen, enligt statliga medier, satt ett mål för hela landet som innebär en satsning på etanolblandningen E10 med 10 procent etanol i bensinen. Tanken är att E10 ska finnas i hela landet år 2020. Förhoppningen är att satsningen ska få igång efterfrågan på industriell majs. En hel del majs finns också redan lagrad i gamla statliga lager som byggts upp för att ge stöd åt landets bönder. På sikt hoppas man även att satsningen på etanol kan hjälpa till att förbättra luftkvaliteten i landet. Förutom satsningen på etanol ser Kinas regering även över när landet ska kunna förbjuda tillverkning och försäljning av bilar med traditionellt bränsle. Tumnagel
46.6°
+
Emmy Zettergren
0

Klartecken för miljözoner för lätta fordon
Regeringen ger grönt ljus

Regeringen har gett godkänt för Sveriges kommuner att införa nya miljözoner för lätta fordon. Det innebär att både bensin- och dieseldrivna bilar kan förbjudas i vissa zoner. I dagsläget finns det redan såna här typer av zoner för lastbilar och bussar, men det kan nu alltså utökas för att förbättra luften i städerna. Exakt hur reglerna kring hur miljözoner utformas ska presenteras snart. Transportstyrelsens förslag är att de ska delas upp i två klasser - Miljözon klass 2 och Miljözon klass 3. Klass 2 gäller för personbil, lätt lastbil och lätt buss och här krävs det att dieseldrivna fordon uppfyller kraven för Euro 6. De fordon som går på bensin, etanol eller gas måste uppfylla kraven för Euro 5. Klass 3 gäller för personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här måste de fordon som drivs med el eller vätgas eller som är av typen elhybrid uppfylla kraven för Euro 6. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Köp elbil och få 60 000 kronor i bonus
Nytt förslag från Regeringen

Regeringen har nu gjort om det hårt kritiserade bonus-malus-förslaget för nya bilar vilket bland annat innebär att den som köper den allra miljövänligaste nya bilen (el eller vätgas) får 60 000 kronor tillbaka istället för det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2018. Bonusen minskar linjärt ner till 10 000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer. Köper man en ny bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer straffas man med en höjd skatt i malusdelen. En bil som släpper ut 150 gram kommer då att kosta omkring 4 000 kronor per år de första tre åren. Släpper bilen ut 200 gram blir summan istället runt 8 000 kronor per år. Kör man gasbil får man 10 000 kronor tillbaka. Bilar som går på etanol, fordonsgas och som redan är registrerade får ingen höjd skatt. I samma veva tar man bort den femåriga supermiljöbilspremien. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
69.5°
+
Bobby Green
0

Nästa år blir etanol och biodiesel skattefritt
Klart i dag

I dag gick klimatminister Isabella Lövin och finansminister Magdalena Andersson ut och berättade att etanol (E85) och biodiesel nästa år blir skattefritt. Det kommer innebära att priset för E85 sänks med 40 öre per liter och att priset på biodiesel sänks med 1,22 kronor per liter. Nya regler för att mängden palmolja i biodiesel ska minskas är också på väg. Skatteslopningen är en del av regeringens satsning "Bränslebytet" som är en satsning på att minska utsläppen i transportsektorn med 70 procent till år 2030. Tumnagel
74.1°
+
Bobby Green
0

Forskare undersöker om vi kan undvika celldöd
Skulle kunna förebygga sjukdomar

Cellerna i kroppen lever inte hur länge som helst. Efter ett tag börjar de oundvikligen att dö. Börjar "fel" celler dö i stor mängd drabbas vi dock av olika sjukdomar liksom Alzheimers, Parkinsons samt hjärt- och kärlsjukdomar. Celler har dock även visat sig kunna hela sig själva och komma tillbaka. Sedan en tid tillbaka tittar forskare närmare på processen kring celldöd för att förstå den bättre. Bland annat har de lyckats väcka döda celler från däggdjur och fruktflugor till liv igen genom att tillsätta etanol till döda men kvarvarande celler och sedan extrahera etanolens giftiga egenskaper. Resultatet är att flera olika celler från däggdjur väckts till liv igen. Exakt hur processen för celldöd och återupplivning fungerar är dock oklar och forskningen fortgår. Exempelvis försöker forskare förstå vad det är som gör att cancerceller kan växa tillbaka efter framgångsrika behandlingar och om upplivningen av just cancerceller och övriga celler är den samma. Skulle man i framtiden försöka återuppväcka döda celler i patienter med exempelvis demenssjukdomar måste det också säkerställas att cellerna inte innehåller skadad DNA eller har andra skador som kan orsaka problem i kroppen. DNA-skador och mutationer skulle nämligen i sin tur kunna leda till cancer. Det säger forskaren Denise Montell som studerat celldöden och även väckt celler till iv. "An unfortunate side effect of retaining that capability, to bounce back, is that in a minority of cases theyx27re going to mutate a gene." Tumnagel
50.2°
+
Emmy Zettergren
0

Varför blir man hungrig av alkohol?
Forskare påstår att de hittat länken

De flesta som druckit lite en lördagskväll vet att det kan smaka gott med en falafel eller en flottburgare på vägen hem från krogen. Men hur kommer det sig att man blir så hungrig av att dricka? En ny studie visar att trots att alkohol är energirikt så aktiverar det även celler i hjärnan som gör att vi blir hungriga. Det finns tydligen en speciell receptor i hjärnan som kontrollerar ens motivation att äta och denna receptor aktiveras mer när kroppen har alkohol i sig. Det som händer är att de så kallade Agrp-neuronen aktiveras, i den delen av hjärnan som kallas hypotalamus, och dessa neuron är väldigt viktiga för vår motivation att äta. Ju mer alkohol, desto mer aktivitet i dessa neuron, vilket gav en ökad motivation att äta. Forskarna bakom studien injicerade möss med alkohol vid olika tillfällen under en helg och mössen som fick alkohol visade sig ha en ökad aptit. Tumnagel
42.1°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Slutet för gammelbilar i städerna?
Transportstyrelsen vill utöka miljözonerna

I dag finns det så kallade miljözoner på vissa platser i storstäderna vilket innebär att tung trafik som inte uppfyller särskilda utsläppskrav inte får köra överallt, detta för att luften i städerna ska bli renare. Nu kommer Transportstyrelsen med ett nytt förslag om att utöka dessa bestämmelser så att de även gäller personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Det skulle kunna innebära slutet för gammelbilar att kunna prutta omkring i städerna, då de helt enkelt inte uppfyller kraven. Man föreslår att det ska införas två nya miljözoner - klass 2 och klass 3. Den första omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss och kör man något av dessa fordon måste de om de går på diesel uppfylla kraven för Euro 6. Går de på bensin, etanol eller gas måste de uppfylla kraven för Euro 5. Miljöklass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här måste de lätta fordonen och tunga gå på el eller vätgas, eller elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6. Utredning som Transportstyrelsen har gjort är nu lämnad till näringsdepartementet. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Forskare hittar sätt att framställa etanol från koldioxid
Var enklare än man hade trott

Forskare på amerikanska Oak Ridge National Laboratory säger att man oavsiktligt har hittat en metod som gör om koldioxid till flytande ren etanol. Forskarna arbetade redan på att hitta en metod för att göra detta men under sitt arbete hittade man en process som gjorde detta betydligt mycket enklare än vad man ursprungligen trodde att det skulle vara. Att utvinna etanol från koldioxid gjorde man genom att fästa koppar i nanostorlek och kolspikar försedda med kvävespetsar på en platta. När detta sedan exponeras för koldioxid och spänning så sätts en komplex kedjereaktion igång som omvandlar koldioxiden till flytande etanol. Enligt forskarna är tekniken billig, effektiv och skalbar vilket gör att vi förhoppningsvis kan få se den komma till användning utanför ett forskningslaboratorium i framtiden. Tumnagel
75.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen vill miljömärka drivmedel
Så folk får bättre koll på vad de stoppar i tanken

SVT rapporterar att regeringen nu vill att bilars drivmedel ska miljömärkas för att göra dess klimatpåverkan tydligare för konsumenterna. Karolina Skog (MP) nämnde att hon tycker att alla ska ha möjlighet att få information om vilken miljöpåverkan drivmedlet man köper har. Regeringen vill därför att mackar runtom i landet ska märka varje drivmedel utifrån klimat- och annan miljöpåverkan. Då skillnaden på olika sorters drivmedel kan vara stor anser regeringen att det är precis lika viktigt att vara miljömedveten om vad man stoppar i biltanken som bilen själv. Några exempel på vad man kommer räkna in i markeringen är hur oljan utvanns, vilka grödor som användes, transporten av drivmedlet och hur den framställdes. Skillnaderna på olika biodrivmedel kan vara stor, framför allt med etanol. Ett exempel som anges är om råvaran är vete, och etanolen kokas i fabriker som eldar med kol kan koldioxidutsläppen bli upp till 2,5 kilo per liter. Då förbrukningen i bilen är lite högre på etanol än bensin så kan det ju bli så att man inte är så miljövänlig trots att man kör runt i en så kallad miljöbil. Dock är den typen av etanol inte allt för vanlig på den svenska marknaden men den har bidragit till att etanol har fått kritik från olika håll. Så genom att miljömärka den kan konsumenter få reda på hur mycket koldioxid i utsläpp per liter drivmedlet de tankar har. Branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedelinstitutet (SPBI) är positiva till förslaget om ökad miljöinformation för drivmedel dock ser man risker med lagstiftning, om kraven blir för långtgående. Ulf Svahn, VD på SPBI, hade det här att säga angående miljömärkningen: – Jag tror ökad information är en del av en trend som fortsätter. Men drivmedel blandas i cisterner och tankbilar, och blir det krav på att veta exakt vilka värden som gäller vid varje pump, så är det risk att det i slutändan blir krångligt, och också dyrbart för konsumenten Tumnagel
49.2°
+
Frode Wikesjö
0
2015
2014

Kometen 67P/C-G stinker
Rosetta har analyserat kometens grundämnen

Den europeiska rymdmyndigheten ESA har publicerat lite nya bilder från kometen 67P/C-G som rymdfarkosten Rosetta fotograferat och även kommit fram till att kometen antagligen luktar väldigt illa. ESA skriver själva om kometens lukt i ett blogginlägg: "The perfume of 67P/C-G is quite strong, with the odour of rotten eggs (hydrogen sulphide), horse stable (ammonia), and the pungent, suffocating odour of formaldehyde. This is mixed with the faint, bitter, almond-like aroma of hydrogen cyanide. Add some whiff of alcohol (methanol) to this mixture, paired with the vinegar-like aroma of sulphur dioxide and a hint of the sweet aromatic scent of carbon disulphide, and you arrive at the x27perfumex27 of our comet." Det är med hjälp av sensorn ROSINA (Rosetta Orbiter Spectrometer for Ion and Neutral Analysis) som man har kunnat detektera och avgöra kometens lukt. Sedan tidigare hade ROSINA upptäckt vatten, kolmonoxid, koldioxid, ammoniak, metangas samt metanol på 67P/C-G men nu har man även upptäckt formaldehyd, svavelväte, vätecyanid, svaveldioxid och koldisulfid. Det verkar med andra ord inte som om den här kometen skulle vara det trevligaste stället att bo på. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Bästa drycken för baksmällan
Sprite hjälper spriten

Några forskare vid Sun Yat-Sen University i Guangzhou i Kina analyserade 57 olika drycker för att se om någon av dessa kunde lindra en baksmälla. Drycken som dessa forskare ansåg var bäst för detta ändamål var Sprite. Dock meddelar man att denna dryck inte tar bort baksmällan men kan, enligt forskarna, definitivt korta ner den tunga känslan som man kan få dagen efter en helkväll med Baileys. Efter en människa druckit alkohol så startar kroppen en process där den försöker bryta ner alkoholen. Först skall etanolen metaboliseras av levern till acetaldehyd via ett enzym som kallas för alkoholdehydrogenas (ADH). Sen bryts det ner till acetat genom acetaldehyddehydrogenas (ALDH) och är kroppens exponering av acetaldehyd som gör att man kan må skit efter man druckit för mycket alkohol. Genom att se hur de olika dryckerna påverkade ADH- och ALDH-värden fann man att Sprite accelererade enzymernas process och därmed minskade kroppens exponering till acetaldehyd vilket i sin tur innebär en kortare baksmälla. Forskarna förbereder nu en självständig studie för att bekräfta resultaten men fram tills dess kanske man kan göra egna vetenskapliga försök till helgen, då självklart i vetenskapens namn. Tumnagel
46.9°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida