m

FN ska bekämpa gräshoppor i Afrika med drönare
Östafrika drabbad av omfattande gräshoppsinvasion

Länder i Östafrika har drabbats av en stor gräshoppsinvasion som beskrivs vara den värsta som drabbat området på ett kvarts sekel rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Det ska handla om hundratals miljarder gräshoppor och det rapporteras om gräshoppssvärmar där vissa har storleken på mellan 40 - 60 kilometer. Gräshopporna kan konsumera stora arealer av gröda under sina förflyttningar, förflyttningar som kan täcka in 150 kilometer yta per dag. För att försöka bekämpa gräshoppsinvasionen, som bland annat drabbat Etiopien, Somalia, Kenya, Uganda, Eritrea och Djibouti, ska FN nu för första gången testa smarta drönare som ska kunna leta upp och spruta bekämpningsmedel på gräshopps-svärmarna. Det handlar om jättelika drönare som har en räckvidd på upp till 500 km och plats för 1500 liter bekämpningsmedel i sina tankar. Huruvida det hela faktiskt kommer att fungera är man dock inte säker på då man aldrig testat något liknande förut. Keith Cressman som pysslar med gräshopps-invasioner på U.N. Food and Agriculture Organization (FAO) säger till Reuters: "Nobody’s ever done this with desert locusts before. So we have no proven methodology for using drones for spraying on locusts. There are already small atomizer sprayers made for drones. But with locusts, we just don’t know how high and how fast to fly." Här nedan kan ni kolla in ett nyhetsinslag från CBSN om den pågående gräshoppsinvasionen i Östafrika. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Boeing 737 MAX får vara kvar på marken lite till
American Airlines vågar inte riktigt släppa loss dem ännu

Vi har tidigare rapporterat att American Airlines skulle börja flyga med sina Boeing 737 Max-plan igen den 16 januari 2020. Men nu har de valt att förlänga flygstoppet för den olycksdrabbade modellen till den 4 mars. Anledningen till det är att ytterligare inspektioner ska genomföras så passagerare ska våga åka med dessa plan igen. Samtliga Boeing 737 Max-plan fick som bekant flygförbud då två plan kraschade relativt tätt inpå varandra i Indonesien och Etiopien. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Mara Phone är den första mobilen som helt tillverkas i Afrika
Mara X och Mara Z har börjat säljas i Rwanda

Det rwandiska företaget Mara Group släppte i måndags två mobiltelefoner som man säger ska vara de första som är helt "Made in Africa". Exakt hur det står till med det går säkert att diskutera men enligt Mara Group så tillverkar de bland annat moderkort till mobiltelefonerna själva medan andra tillverkare i Afrika importerar delar till telefoner som sedan sätts ihop i fabriker i Egypten, Etiopien, Algeriet och Sydafrika. Mara Groups vd Ashish Thakkar sa under en rundvadring i Maras fabrik i Rwanda: "This is the first smartphone manufacturer in Africa. We are actually the first who are doing manufacturing. We are making the motherboards, we are making the sub-boards during the entire process. There are over 1,000 pieces per phone." Mara Z har en 5,7 tum stor HD-skärm, en åttakärnig processor, 3GB RAM och 13-megapixels kameror på både telefonens fram- och baksida. Mara X har en 5,5-tums HD-skärm, en fyrkärnig processor, 1GB RAM samt en 13-megapixels kamera och en fem-megapixels selfiekamera. Både telefonerna är Android One-telefoner och garanteras att klara av alla uppdateringar av detta åtminstone de kommande två åren. En Mara Z-telefon kommer att kosta motsvarande cirka 1800 kronor i Rwanda medan Mara X kommer att kosta motsvarande cirka 1300 kronor. Det kan jämföras med bland annat Samsungs billigaste modell i Rwanda som där kostar motsvarande lite över 500 svenska kronor. Tumnagel
50.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Etiopien planterade 353.633.660 träd på ett dygn!
Positivt världsrekord

En väg till ett hållbart klimat är att plantera träd och igår gjorde verkligen Etiopien det. Enligt Etiopiens minister för innovation och teknik planterade man 353.633.660, vilket är lite drygt tre träd per invånare. Målet är att plantera en miljard träd under året och vinningen ligger inte bara i ett bättre klimat utan tanken är även att tjäna pengar på planteringen. För hundra år sedan var 35-40 procent av Etiopiens yta täckt av träd, nu bara fyra procent. Tumnagel
104.5°
+
Roger Åberg
0

Boeing 737 MAX antagligen inte i luften förrän nästa år
Flygbolag ställer in ytterligare avgångar med olycksdrabbad modell

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor om uppger att det är sannolikt att inga Boeing 737 MAX kommer att flyga kommersiellt i år. De här uppgifterna kommer efter det att flera amerikanska flygbolag har ställt in avgångar med modellen fram till åtminstone i november. Tidigare har amerikanska flygbolag uppgett att man siktat på att flyga med 737 MAX nu i sommar men senare har det flyttats fram till hösten. Stämmer WSJ:s uppgifter så kommer antagligen inga Boeing 737 MAX transportera några passagerare i år. Boeing blev tidigare i år klara med en fix till vad man tror orsakade de två dödliga flygolyckorna i Indonesien och Etiopien. Nu måste dock hela flygplanet godkännas igen och den här gången räcker det inte att det amerikanska luftfartsverket FAA ska godkänna modellen, den här gången vill även flygmyndigheter från andra länder inspektera flygplansmodellen innan den blir godkänd för att återigen flyga i passagerartrafik. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing får inte plats med alla 737 MAX som ska fixas
Ställer dessa nu på personalparkeringen

Här kan ni kolla in ett drönarklipp från Boeings fabrik i Renton där många av de Boeing 737 MAX-flygplan som inte längre får flyga förvaras. 737 MAX-modellen är som bekant belagd med flygförbud efter två flygolyckor i år och förra året. Då planen inte är i luften måste de parkeras någonstans och på Boeings Renton-fabrik har man tydligen inte längre plats att ställa flygplanen på deras traditionella flygplatsparkering. Istället får man nu ställa upp en del av flygplanen på personalparkeringen vilket synes i klippet ovan och den inbäddade instagram-bilden nedan. Runt 500 stycken Boeing 737 MAX-flygplan har belagts med flygförbud och av dessa finns runt 100 stycken vid Boeings fabrik i Renton. När vi får se modellen flyga igen är än så länge oklart men det har tidigare snackats om att detta eventuellt kan ske i september. Visa det här inlägget på Instagram Ze Planes! Ze Planes! #boeingfield #boeingseattle #b737max #grounded #avgeek #aviationlovers #megaplane #megaaviation #planeaddict #aviationenthusiast #shotoniphone Ett inlägg delat av DPermadi77 (@dpermadi77) 21 Jun 2019 kl. 9:04 PDT Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter varnade för Boeing 737 MAX redan efter första olyckan
Boeing ville dock inte skynda fram någon lösning

Nu kommer det fram ytterligare uppgifter som ställer flygplanstillverkaren Boeing i om möjligt ännu sämre dager efter de båda flygolyckorna med deras flygplans modell Boeing 737 MAX. Det är New York Times som rapporterar att ett antal amerikanska piloter var oroliga över flygplansmodellens säkerhet redan efter den första olyckan med 737 MAX, den olycka då ett Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start utanför Indonesien förra hösten. Piloterna ska ha mött representanter för Boeing i ett möte bakom stängda dörrar i november förra året. Där uttryckte piloterna oro över bland annat det system som nu misstänks ligga bakom de båda olyckorna med 737 MAX, olyckor där runt 350 personer fick sätta livet till. Piloterna krävde att Boeing skulle vidta vissa säkerhetsåtgärder som antagligen hade gjort att flygplansmodellen skulle varit tvungen att tas ur bruk en period. Detta skulle givetvis kunna bli dyrt för Boeing och vid mötet sa Boeings representanter därför nej till extra säkerhetsåtgärder på modellen. Boeing sa då att man inte vill skynda fram en lösning och att man ansåg att piloterna skulle kunna hantera eventuella problem som skulle kunna uppstå med modellen. Så var bekant inte fallet och några månader efter mötet störtade ytterligare ett 737 MAX-flygplan i Etiopien, en händelse som ledde till att flygplansmodellen fick flygförbud i hela världen. Boeing har nu börjat testflyga 737 MAX igen efter att ha fixat det system som man tror lett till de båda olyckorna. Förtroendet för Boeing är dock antagligen på en hyggligt låg nivå bland världens flygbolag och, framför allt, världens alla piloter och passagerare för tillfället. Så när eller om 737 MAX flyger reguljärt igen återstår att se. Boeing har valt att inte kommentera New York Times senaste uppgifter. Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad

Boeing uppger att man nu har fixat till den mjukvara som antagligen har lett till att två av deras flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start inom loppet av ett halvår, olyckor som kostade över 350 personer livet. Efter det andra flygolyckan med den aktuella modellen, när ett flygplan från Ethiopian Airlines störtade 10 mars, fick Boeing MAX 737 flygförbud. Detta hoppas nu Boeing ska kunna lyftas i och med den uppdaterade programvaran som misstänks kan ha legat bakom olyckorna. USA:s luftfartsverk FAA kommer nu att utvärdera Boeings nya system och då eventuellt häva flygförbudet åtminstone i USA. Sedan kommer med stor sannolikhet olika luftfartsmyndigheter i länder där planen finns även göra sina egna utvärderingar för att häva flygförbudet i respektive land. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter på kraschat flygplan ska ha följt Boeings instruktioner
Nya uppgifter om kraschat Boeing 737 MAX 8 från Ethiopian Airlines

De piloter som flög det Boeing 737 MAX 8-flygplanet som kraschade i Etiopien för några veckor sedan ska ha följt Boeings nya instruktioner när de försökt att upphäva flygplansets så kallade MCAS-system försök att störta flygplanet till marken. Det är Wall Street Journal som har kommit över uppgifter från utredningen om Ethiopian Airlines Flight 302, flygplanet som kraschade söndag 10 mars. Det har tidigare förekommit uppgifter om att flygolyckan i Etiopien drabbades av samma problem som det Boeing 737 MAX 8 från Lion Air som störtade i Indonesien i oktober förra året. När Lion Air-olyckan skedde gick Boeing ut med nya instruktioner till piloter som flög 737 MAX 8 där de bland annat fick lära sig hur det olycksdrabbade MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System ) kopplades ur. Detta var Boeing och det amerikanska luftfartsverket FAA nöjda med och lät därför världens alla 737 MAX 8 fortsätta flyga. Stämmer uppgifterna om att Ethiopian Airlines Flight 302 störtade trots att piloterna agerat efter Boeings nya instruktioner så ser det ut som om Boeing och FAA har gjort ett väldigt stort och dödligt misstag. Sedan olyckan med Ethiopian Airlines Flight 302 råder flygförbud för Boeing 737 MAX-flygplan. Boeing håller på att utveckla ny programvara till flygplanen men meddelade så sent som igår att denna kommer att försenas. Det är oklart exakt när den kan dyka upp men det är antagligen bäst att det får ta den tid det tar. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kraschade Boeing-flygplan saknade ett säkerhetslarm
Det var något som kostade extra men som kommer att inkluderas nu

New York Times rapporterar att båda de Boeing 737 MAX 8-flygplan som kraschat det senaste halvåret saknade ett säkerhetssystem som eventuellt hade kunna hjälpa piloterna att uppfatta att det var något som inte stämde med flygplanet. Det ska handla om säkerhetslampor som ska indikera om sensorer på flygplanet visar olika värden, något som skulle kunna ge piloterna en indikation om att det var något fel. Dessa lampor inkluderas dock inte som standard utan var fram tills nu något som Boeing tog extra betalt för. Både Ethiopian Airlines eller Lion Air, flygbolagen som ägde de båda störtade flygplanen, hade valt att inte utrusta flygplanen med de extra säkerhetslamporna. Efter New York Times rapportering så meddelade Boeing att säkerrhetslamporna framöver kommer att installeras som standard utan extra kostnad i alla nya Boeing 737 MAX-flygplan och att de även ska installeras i alla flygplan av den modellen som man hittills levererat. Tumnagel
11.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Likheter mellan de båda Boeing 737 MAX 8-olyckorna
Datan från svarta lådorna har börjat analyseras

De så kallade svarta lådorna från flygolyckan där ett Boeing MAX 737 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines kraschade förra söndagen är nu hittade och analysen av dessa har påbörjats. Enligt preliminära data från de svarta lådorna ska det finnas likheter mellan olyckan i Etiopien och den som drabbade indonesiska Tiger Air med samma flygplansmodell i höstas uppger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges. I det kraschade Lion Air-planet har man kunnat konstatera att olyckan berodde på en felaktig sensor samt brist i piloternas utbildning då dessa inte visste hur man kopplade bort det felaktigs systemet. I klippet ovan kan ni lyssna på en del kritik som NASA hade mot Boeing 737 MAX-flygplanen innan de belades med flygförbud förra veckan. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Boeing 737 MAX
Den olycksdrabbade flygplanstypen som nu inte flyger längre

Den senaste veckan har det av förklarliga skäl snackats en hel del om Boeings flygplansmodell 737 MAX och i det här klippet tar sig New York Times en lite närmare titt på den olycksdrabbade flygplansmodellen. Boeing 737 MAX är baserad på den över 50 år gamla flygplansmodellen Boeing 737 men har bland annat försetts med nya motorer vilket ska göra den effektivare och bränslesnålare. I klippet ovan antyds det att det kan vara på grund av de kraftfullare motorerna, systemet som ska ta hand om dessa samt otillräcklig utbildning av piloterna som kanske kan ha orsakat en eller båda olyckorna som drabbat Boeing MAX 737 8 det senaste halvåret. Boeing ska i dagsläget ha fått ordrar på över 5000 stycken Boeing 737 MAX och runt 350 stycken har än så länge levererats till flygbolag runt om i världen. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Nu är det bara flygbolag i USA som flyger 737 MAX 8
Alla andra har ställt flygplanen på marken

Efter flygolyckan i söndags då ett Boeing 737 MAX 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines störtade kort efter start var det flera länder som förbjöd modellen i sina luftrum och flera flygbolag beslutade att sluta flyga med modellen tillsvidare. Idag utökades den listan då även Kanada, Egypten, Indien och Ukraina tillsvidare förbjuder flygplansmodellen i sina luftrum. Det innebär att det endast är de tre amerikanska flygbolagen American Airlines, Southwest Airlines samt United Airlines som fortfarande flyger med 737 MAX 8-flygplan. De tre flygbolagen har tillsammans 72 stycken flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8. Huruvida USA funderar på att förbjuda flygplansmodellen är oklart. Det kan antagligen vara en lite känslig fråga då Boeing är ett företag som USA är väldigt stolta över. Företagets före detta chef är dessutom tillförordnad försvarsminister i USA och USA:s före detta FN-ambassadör Nikki Haley sitter numera i Boeings styrelse. Förutom det så bidrog Boeing med ett kampanjbidrag på en miljon dollar till Donald Trumps presidentvalskampanj. Uppdaterat Efter det att i stort sett alla flygbolag, utom de amerikanska flygbolagen, som har Boeing 737 MAX 8 i sina flottor ställt dessa på marken rekommenderar nu Boeing själva det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) att gå ut med en uppmaning om att inte låta flygplansmodellen flyga längre i USA. I en kommentar säger Boeings ordförande Dennis Mueller: "We are supporting this proactive step out of an abundance of caution. Safety is a core value at Boeing for as long as we have been building airplanes; and it always will be." FAA har nu beslutat att den aktuella modellen inte länge får flyga i amerikanskt luftrum och blir därmed ett av de runt 40 länder som förbjudit modellen att flyga i deras luftrum. FAA:s uttalande hittas i tweeten längst ner i artikeln. /Uppdaterat Vad Trump själv tycker om dagens moderna flygplan kan ni kolla in i tweetsen här nedanför. Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are....— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 ....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane!— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norwegian slutar flyga Boeing 737 MAX 8
Efter rekommendation från europeiska luftfartsmyndigheter

Flygbolaget Norwegian meddelade under eftermiddagen att man omedelbart kommer att sluta flyga med flygplanstypen Boeing 737 MAX 8 efter rekommendationer från europeiska luftfartsmyndigheter. Det var ett i stort sett helt nytt Boeing 737 MAX 8-plan tillhörande Ethiopian Airlines som kraschade kort efter start i söndags. Samma flygplanstyp var inblandad i en liknande flygolycka hösten 2018 när ett 737 MAX 8-plan kraschade i Indonesien kort efter start. Exakt vad olyckan berodde på i Ethiopian Airlines fall är än så länge inte fastställt. Olyckan i Indonesien ska ha berott på en felaktig sensor samt otillräcklig utbildning för piloterna. Norwegian har totalt 15 stycken Boeing 737 MAX 8-plan i sin flotta. Även researrangören TUI, som arrangerar charterresor från Sverige, kommer att sluta flyga sina resenärer i den aktuella modellen. Norwegian ansluter sig därmed nu till flygbolag i länder som Kina, Australien, Singapore, Brasilien, Indonesien, Sydkorea och Malaysia som har ställt sina 737 MAX 8 plan på marken. Tidigare idag gick även det brittiska luftfartsverket ut och meddelade att man inte kommer att tillåta några 737 MAX 8-plan att starta, landa eller flyga i brittiskt luftrum. Det påverkar alltså inte bara brittiska flygbolag utan alla flygbolag som flyger till, från eller över Storbritannien. Boeing meddelade även idag att man har tagit fram ny mjukvara till den olycksdrabbade flygplanstypen och den kommer att börja skickas ut till de berörda flygbolagen i april. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeings aktie föll kraftigt på börsen
Efter ny flygplanskrasch med Boeing 737 MAX 8

Flygplanstillverkaren Boeings aktie föll kraftig när New York Stock Exchange öppnade för handel tidigare idag och det berodde givetvis på flygplanskraschen igår när ett av deras 737 MAX 8-flygplan störtade kort efter start. Då det var andra gången ett mer eller mindre nytt flygplan av den typen störtat på mindre än ett halvår vilket antagligen oroar Boeings aktieägare. Flera flygbolag har under dagen uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med sina 737 MAX 8-flygplan. Tidigare idag skrev vi om att samtliga flygbolag i Kina som har den aktuella modellen samt Ethiopian Airlines, flygbolaget som flög flygplanet som kraschade igår, samt Cayman Air kommer att låta sin 737 MAX 8-plan stå kvar på marken. Senare uppgav även Indonesiska myndigheter att de flygbolag i landet som har 737 MAX 8-plan i sin flotta tillsvidare kommer att sluta flyga med dem och det är något som även Indiska myndigheter funderar på. När NYSE öppnade i morse så föll Boeings aktie med runt 11 procent men har skrivande stund återhämtat sig något och har nu backat med runt 7 procent jämfört med stängningskursen i fredags. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina stoppar Boeing 737 MAX 8
Efter gårdagens flygplanskrasch

Efter gårdagens flygplanskrasch då ett Boeing 737 MAX 8-plan från Ethiopian Airlines störtade så har flera flygbolag runt om i världen beslutat att sluta flyga med flygplansmodellen tillsvidare. I Kina så har den civila luftfartsmyndigheten beslutat att samtliga av landets flygbolag ska låta sina 737 MAX 8-plan stå kvar på marken tillsvidare. Kinesiska flygbolag har tillsammans 97 stycken Boeing 737 MAX 8. I slutet av förra året så var det runt 250 flygplan av typen Boeing 737 MAX 8 i bruk runt om i världen. Även Ethiopian Airlines och Cayman Air har uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med Boeing 737 MAX 8. Flygbolaget Norwegian, som har 15 stycken Boeing 737 MAX 8, uppgav idag att man fortsatt kommer att flyga med dem. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Splitternytt Boeing 737 Max 8-flygplan har störtat i Etiopien
Andra gången på ett halvår som nya flygplanstypen kraschar

Under dagen har det kommit uppgifter att ett passagerarflygplan tillhörande Ethiopian Airlines har störtat under en flygning mellan Addis Ababa och Nairobi. Enligt uppgifterna så har samtliga 189 personer ombord på det förolyckade flygplanet omkommit. Flygplanet var av modellen Boeing 737 MAX 8 vilket är lite oroväckande då det är andra gången på ett halvår som ett passagerarflygplan av den typen störtar strax efter start. Förra hösten så kraschade ett 737 MAX 8-flygplan tillhörande Lion Air utanför Indonesien kort efter start och även då omkom samtliga passagerare och besättningsmän. Olyckan ska ha berott på felaktigheter med en sensor som indikerade att flygplanet steg för kraftigt. Detta gjorde att flygplanet automatiskt försökte korrigera detta genom att flyga med full fart rätt ner i havet vilket inte piloterna kunde förhindra manuellt. Boeing har efter olyckan kompletterat instruktionerna till piloter som flyger Boeing 737 MAX 8. Exakt varför flygplanet från Ethiopian Airlines kraschade finns det än så länge inga uppgifter om. Det kommer antagligen att undersökas mycket noga även om det givetvis kan vara en slump att två mer eller mindre helt nya flygplan störtar efter mindre än ett halvår i drift. Det kraschade flygplanet levererades till Ethiopian Airlines i november. Flygbolaget är inte känt för att ha haft några större säkerhetsproblem tidigare och är bland de mest välrenommerade i Afrika. Tumnagel
-0.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sällsynt svart leopard filmad i Kenya
Den riktiga svarta pantern

Ett gäng med biologer från amerikanska San Diego Zoo Research Center har efter månaders letande till slut kunna fånga Afrikas sällsynta svarta leopard på bild. Svarta leoparder, även kallade svarta pantrar, är svarta på grund av en förhöjd koncentration av melaniner, så kallad melanism, vilket leder till att djurets pigmentering blir mörkare än vad den traditionellt sett är hos djurets artfränder. Så kallade "svarta pantrar" är i själva verket leoparder med melanism i Afrika och Asien medan samma sak gäller för jaguarer i Nord- och Sydamerika. Det har rapporterats om svarta leoparder i Afrika ett flertal gånger men bildbevisen har haft en del att önska. Enligt forskarna så ska det här vara den första bekräftade observationen av en svart leopard i Afrika sedan ett exemplar sågs i Etiopien 1909. Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Ett gäng länder är sugna på att blockera solen
För att förhindra global uppvärmning

Forskare från ett gäng utvecklingsländer har börjat undersöka möjligheterna med att på kemisk väg förhindra att en del av solens värme når jorden. Man ska bland annat undersöka huruvida en kemisk solsköld skulle kunna påverka miljön här på jorden samt huruvida det skulle kunna vara mer skadligt än den globala uppvärmningen. Tumnagel
12.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Afrika håller på att spricka
Kommer antagligen att bli två kontinenter i framtiden

I Kenya uppstod nyligen en spricka i marken efter kraftiga oväder i området och denna spricka är en del av den så kallade "East Africa Rift" (EAR). Enligt forskare så kommer den här sprickan att fortsätta att växa i framtiden vilket till slut kommer att leda till att Afrika delas upp två olika kontinenter. East African Rift Valley sträcker sig över 3000 kilometer genom Afrika. Från Aden i Yemen i norr till Zimbabwe i söder. Som synes på illustrationen ovan så kommer delar av Somalia och Etiopien bli en del av den nya kontinenten som man tror kommer att uppstå om några tiotals miljoner år. Att landmassor på jorden förändras är inte ovanligt och för 136 miljoner år sedan satt till exempel Afrika och Sydamerika ihop innan den kontinentens bröts upp och bildade två nya kontinenter. Här nedan hittas ett kort klipp på hur sprickan i Kenya ser ut idag. A crack that opened up in Kenya’s Rift Valley, damaging a section of the Narok-Nairobi highway, is still growing... pic.twitter.com/T5YocDauYj— BBC (@BBC) March 26, 2018 Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

AI bestämde att en NASA-satellit skulle fotografera en vulkan
Gjorde det flera veckor snabbare än en människa skulle göra

Sedan tolv år tillbaka använder en av NASA:s satelliter sig av ett system för artificiell intelligens som kallas för Autonomous Sciencecraft Experiment (ASE) och detta användes bland annat när vulkanen Erta Ale i Etiopien hade ett utbrott i januari. Systemet finns installerat på satelliten Earth Observing 1 (EO-1) som fotograferar olika händelser som sker här på jorden. När vulkanen i Etiopien hade utbrott upptäckte andra av NASA:s satelliter detta och dessa skickade sedan vidare informationen till EO-1. När detta skedde tog ASE ett beslut helt på egen hand som innebar att EO-1 började fotografera området över vulkanen. Detta skedde på bara några timmar och enligt NASA skulle samma händelseförlopp tagit personal på jorden flera veckor att genomföra. När geologer som upptäckt utbrottet senare frågade om inte NASA kunde fotografera förloppet fanns bilderna över vulkanen redan klara för leverans. När EO-1 först designades var det tänkt att AI:n bara skulle användas i ett halvår men projektet blev så lyckat att man än idag, tolv år senare, använder det. I slutet av den här månaden kommer dock NASA att stänga ner EO-1 och ASE men man kommer antagligen använda sina erfarenheter från detta när man i framtiden designar nya satelliter. Tumnagel
57.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

259 journalister sitter i fängelse på grund av sitt arbete
Rekordmånga sedan mätningarna startade

Comittee to Protect Journalists (CPJ) har släppt sin årliga rapport över hur många journalister som sitter i fängelse på grund av sitt arbete och i år landar den siffran på 259 stycken. Det är den högsta siffran CPJ har rapporterat om sedan man startade sina mätningar 1990. Anledningen till den höga siffran i år beror mest på att Turkiet har börjat ta i med hårdhandskarna mot journalister som inte behagar regimen. I Turkiet sitter 81 journalister i fängelse vilket är den högsta siffran för ett enskilt land. Därefter hittas Kina där 38 journalister sitter fängslade och på tredje plats i CPJ:s statistik hittas Egypten där 25 journalister sitter i fängelse på grund av sitta arbete. Även i Eritrea och Etiopien sitter många journalister fängslade. Utav de fängslade journalisterna så sitter ungefär tre fjärdedelar i fängelse på grund av att de anklagats för att arbeta mot staten. Tumnagel
22.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tror sig nu veta hur förmänniskan Lucy dog
Hon föll antagligen ner från ett träd

Forskare tror sig nu veta hur en av världens mest kända förmänniskor dog. Det handlar om fossil från en Australopithecus afarensis som man har döpt till Lucy. Fossil av Lucys ben upptäcktes i Etiopien 1974 och 40 procent av hennes skelett kunde senare återskapas. Nu har forskare tagit sig en titt på dessa fossiler med moderna verktyg och konstaterat att vissa av fossilen har sådana skador att det tyder på att Lucy trillat ner för ett träd och slagit ihjäl sig. Australopithecus afarensis gick upprättgående precis som dagens människor men blev bara 120 till 140 centimeter långa. Detta gjorde att de sannolikt tillbringade en stor del av sin tid uppe i träden för att undkomma rovdjur på marken. Lucy levde för cirka 3,2 miljoner år sedan och tros ha varit runt 15-16 år när hon dog. Hon fick sitt namn efter Beatles låt "Lucy in the sky with diamonds" vilket var en låt som forskningsteamet som upptäckte Lucy ofta spelade. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbar slår världsrekord i fotjonglering med volter
Jonglering med liten kompis

Det går som sagt att slå världsrekord i allt och det gör de här två killarna från Etiopien genom att hålla på med fotjonglering. Och nu snackar vi inte jonglering med exempelvis bollar utan jonglering med människor. Den äldre av killarna ligger på golvet med fötterna rakt upp i luften och jonglerar sedan runt en mindre kille som slår volter. Totalt han de med 40 volter på 30 sekunder. Imponerande. Tumnagel
45.3°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Sydkorea har världens bästa internet
Sverige halkar ner på femte plats

FN:s International Telecommunication Union (ITU) har släppt ny statistik över hur bra internet världens länder har och precis som för fem år sedan är det Sydkorea som toppar den statistiken med ett så kallat IDI-värde [wiki] på 8,93. ITU beräknar IDI-värdet (ICT Development Index) genom att elva olika faktorer grupperade i de tre olika kategorierna "access", "use" och "skills". Bland dessa faktorer märks bland annat genomsnittshastighet på landets internet, hur många som har tillgång till internet i landet, hur många som har bredbandsuppkoppling i landet och lite annat. Efter Sydkorea har kommer vårt grannland Danmark som har ett IDI-värde 8,88 och på tredjeplats hittas Island som fick 8,86. Sverige har tappat tre placeringar sedan mätningarna 2010 och placerar sig i år på femteplats på ITU:s lista med ett IDI-värde på 8,67. De tre länder med sämst internet i världen är enligt ITU:s ranking Chad (1,17), Eritrea (1,22) samt Etiopien (1,45). Ni hittar hela ITU:s ranking på länken nedan. Tumnagel
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här raggar den blåhuvade fjärilsfinken
Steppdansar

I det här klippet kan ni kolla in hur en blåhuvad fjärilsfinks-hane uppvaktar en hona och den gör detta med både sång och dans. I vanliga fall brukar fåglar oftast sjunga när de ska uppvakta varandra men den blåhuvade fjärilsfinken genomför även en enormt snabb steppdans som nu forskare lyckats fånga på film med hjälp av höghastighetskameror. Den blåhuvade fjärilsfinken lever i sydöstligaste Sudan, sydöstra Etiopien, södra Somalia, Kenya samt norra Tanzania. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hemsidan The Never Ending Stories drivs av drömmar
Projekt ska inspirera unga att följa sina drömmar

Ett lite udda projekt har startats av stiftelsen Reach for Change med syfte att få unga människor i världen att följa sina drömmar. För att få dem intresserade har man skapat en interaktiv hemsida som heter The Never Ending Stories och som dels visar sömncykler för fem personer bosatta i olika delar av världen och dels visar upp berättelser och projekt från verkligheten som från början startat med en dröm. Deltagarna är bosatta i Sverige, Ghana, Etiopien, USA och Kina och alla fem har utrustats med en sömnmätare som kallas för Beddit. Deras aktivitet när de sover presenteras i realtid på sajten och det går exempelvis att se om deltagarna är vakna eller sover samt vilken den genomsnittliga hjärtfrekvensen är. Vill ni kolla in projektet och läsa de berättelser som finns kan ni göra det via länken nedan. Berättelserna kommer att bli fler allt eftersom projektet fortskrider. Tumnagel
45.9°
+
Emmy Zettergren
0

3,3 miljoner år gamla verktyg hittade
Tillverkades innan vår art fanns

Under Paleoanthropology Society årliga möte i San Francisco berättade några arkeologer att man hade hittat verktyg av stenskärvor som man säger tillverkades för 3,3 miljoner år sedan vilket i så fall skulle göra de till de hittills äldsta tillverkade verktygen i historien. Tidigare har man hittat 2,6 miljoner år gamla verktyg som tillverkats av förmänniskor i Gona i Etiopien men de nya fynden gjorde man nära Lake Turkana i Kenya. 2010 hittade arkeologer 3,4 miljoner år gamla ben som man bedömde hade skärmärken från verktyg men fram tills nu har man inte kunnat hitta några av dessa verktyg. Verktygen har tillverkats innan vår art Homo uppstod och man tror att verktygen antingen är tillverkade av apmänniskorna Australopithecus afarensis eller Kenyanthropus platyops. Tumnagel
61.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer Crumbs
Etiopisk postapokalyps

Här är trailern till den etiopiska filmen Crumbs vilket enligt The Verge ska vara den första postapokalyptiska scifi-rullen från det landet. Filmen hade premiär på Rotterdam Film Festival och på länken nedan kan ni läsa en recension som Hollywood Reporter skrev då. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Webbens skapare kritiserar regeringar för censur
Tim Berners-Lee tycker att tillgång till internet ska vara en mänsklig rättighet

Skaparen av World Wide Web, det som vi idag oftast kallar för "webben", Tim Berners-Lee säger att han anser att tillgång till internet är en mänsklig rättighet samtidigt som han kritiserar stater som censurerar information på nätet, något som har ökat på senare år. Enligt Berners-Lee förbjuder 38% av världens stater sina medborgare fri tillgång till internet och hela 83% saknar eller har svaga lagar som ska förhindra att stater massövervakar sina medborgares aktiviteter på nätet. Han säger: "It’s time to recognise the Internet as a basic human right. That means guaranteeing affordable access for all, ensuring Internet packets are delivered without commercial or political discrimination, and protecting the privacy and freedom of Web users regardless of where they live." De länder som anses vara sämst i världen på att låta sina medborgare dra nytta av internet är Jemen, Myanmar samt Etiopien medan våra nordiska grannar Danmark, Finland samt Norge anses vara bäst i den grenen. Tumnagel
63.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida