m

Kolla in evolutionen av Starship
Med explosioner och allt

Utvecklingen av SpaceX rymdfarkost Starship går framåt i högt tempo. Här kan ni kolla en supercut-video från CNET där man klippt ihop lite av hur farkosten utvecklats på mindre än ett år. I klippet får tittarna följa med från den första flygningen av den den lilla prototypen Starhopper förra året och vidare genom olika iterationer av Starship-prototyper. Det hela avslutas med den första lyckade landningen av en Starship-prototyp vilken skedde i början av den här månaden. SpaceX har utvecklat Starship i en imponerande hastighet och uppger själva att man planerar att skicka upp farkosten till rymden inom ett år. Innan så sker måste dock Starship monteras på förstegs-raketen Super Heavy, en raket som SpaceX än så länge inte har byggt. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tom Scott jämför olika sorters sprängmedel
Med mycket och lite pang

För några veckor sedan släppte Tom Scott en video där han pratade om varför explosioner i filmer inte ser ut som explosioner i verkligheten och nu har en ny video släppts om det explosiva ämnet. Mer specifikt pratas det om olika typer av sprängmedel och hur dessa används. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Varför ser inte riktiga explosioner ut som filmexplosioner?
Tom Scott undersöker

Verkligheten är oftast lite tråkigare än fantasivärlden på många sätt och vis. Och samma gäller givetvis explosioner. I filmer, serier och spel är explosioner episka fyrverkerier, men i verkligheten är explosioner oftast en liten puff följt av en tryckvåg. Tom Scott har släppt en ny video där han pratar om Hollywood-explosioner och hur dessa skiljer sig från riktiga explosioner. Tumnagel
43.6°
+
André Stray
0
2020

Just Cause kommer till mobiler
Spräng saker överallt!

Just Cause-serien har låtit spelare spränga saker på PC och konsol, men nästa år är det dags att uppleva litervis med explosioner på mobila enheter. Square Enix har presenterat Just Cause: Mobile och kort och gott är det ett sprillans nytt spel där spelare kommer kunna ta del av en actionspäckad singleplayerkampanj, multiplayermatcher med 30 spelare och co-op-uppdrag med 4 spelare. Spelet rullar med Unreal Engine, och inte Avalanches APEX Engine som vi fick se i Just Cause 4, och kommer vara optimerat för mobiler med touchkontroller. I sann Just Cause-anda kommer vi få tillgång till fallskärm, änterhake och wingsuit. Just Cause: Mobile kommer släppas någon gång nästa år till iOS och Android. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Worms Rumble, Just Cause 4 och Rocket Arena på väg till PS+
Explosioner, explosioner och mer explosioner

Igår var det månadens sista onsdag och det betyder att Sony meddelade vilka spel Playstation Plus-prenumeranter kommer kunna lägga vantarna på nästa månad utan extra kostnad. Den här gången är det tre titlar som kommer vara tillgängliga till PS4-spelare samt PS5-ägare via bakåtkompatibilitet och spelen kommer leverera en och annan explosion. Worms Rumble är Team 17:s nya Worms-spel och ska leverera en Worms-upplevelse som vi aldrig tidigare upplevt. Mest då det ser ut att vara en Worms-upplevelse ingen bett om. Spelet kommer erbjuda matcher med 32 spelare som får härja runt och skjuta på varandra med olika vapen. Det kan bli kul, men det är bannemig inte Worms. Oavsett vad undertecknad känner inför spelet så är det ändå trevligt att spelet släpps gratis till PS Plus-prenumeranter. Just Cause 4 är det fjärde spelet där vi får lira som actionhjälten Rico Rodriguez som den här gången reser till Solis för att sätta stopp för den onda organisationen Black Hand som jobbar på att ta fram nya vapen som kan kontrollera vädret. Det är ett underhållande spel, men lider av lite prestandaproblem på PS4. Rocket Arena från EA släpptes i somras och erbjuder explosiva matcher där två lag med tre spelare i varje får hoppa runt på olika arenor och skjuta raketer på varandra. Tänk Quake möter Smash Bros. Samtliga titlar kommer bli tillgängliga 1 december. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Watch Dogs: Legion lyckas inte riktigt tända aktivistlågan
Vi har spelat Ubisofts nya hackersimulator

Watch Dogs: Legion försöker röra runt i Ubisofts open world-gryta genom att låta oss befria områden som precis som vilken London-bo som helst, men detta sätter mest käppar i hjulet för berättelsen. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Brevduvor har börjat flyga fel
Varför är oklart

Den senaste tiden har flera tusen brevduvor flugit vilse, men ingen vet riktigt varför. Adnan Zuberovic som är ordförande i Svenska brevduveförbundet säger till Helsingborgs Dagblad att han aldrig har varit med om något liknande. Dessa duvor brukar vanligtvis hitta hem igen även fast de varit över hundra mil hemifrån, men nu har de helt plötsligt tappat bort var de är och flyger helt enkelt fel. Förra helgen var det en SM-deltävling med duvor i Jämtland. Då släpptes 200-300 stycken iväg och av dessa tappade 30 procent bort sig. Samma helg körde det danska brevduveförbundet tävlingar och då släpptes flera tusen iväg, men 70-75 procent av dessa kom aldrig hem igen. 2004 försvann 1500 brevduvor mellan Ljungby och Malmö. Då sa man att orsaken kunde vara explosioner på solens yta som då påverkade jordens magnetfält och kunde ställa till det gällande duvornas förmåga att hitta. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Disintegration släpps 16 juni 2020
Till PC, PS4 och Xbox One

V1 Interactive har äntligen spikat ett släppdatum för Disintegration och spelet kommer släppas 16 juni. I samband med dessa nyheter har utvecklarna även levererat en rykande färsk storytrailer för spelet där vi får se huvudkaraktären Romer Shoal och hans laglösa gäng som försöker stoppa den onda militärorganisationen Rayonne från tvinga mänskligheten att bli robotar. Spelet blandar FPS-action med realtidsstrategi genom att vi får kontrollera Romer som glider runt på en Gravcycle fullspäckad med olika vapen och har möjlighet att skicka ordrar till sina kumpaner. V1 Interactive lovar en story med mångsidiga uppdrag fullpackade med action, explosioner och plot twists. 16 juni 2020 kommer Disintegration bli tillgängligt på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

SpaceX har testat sin linbana
Är tänkt att användas om något ballar ur

Snart är det dags för SpaceX att göra sin första bemannade flygning till den internationella rymdstationen ISS. Inför det har man givetvis tagit fram en lång rad räddningssystem som ska användas i händelse av att något skulle gå fel vid uppskjutningen av Falcon 9-raketen och den tillhörande astronaut-kapseln Crew Dragon. En av dessa anordningar är en linbana som är tänkt att användas om raketen och dess tillhörande plattform snabbt måste utrymmas, till exempel om det skulle uppstå en brand. Nu har SpaceX och NASA testat denna linbana på Kennedy Space Centers Launch Complex 39 i Florida. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur övningen gick och där får vi se hur personalen lämnar raketrampen i ett antal individuella linbane-korgar vilka snabbt tar dem ner till marken. Väl på marken möts personalen av armerade fordon som är byggda för att stå emot både explosioner och brand. Tanken är att SpaceX och Crew Dragon ska ta de båda astronauterna Robert L. Behnken och Douglas G. Hurley till den internationella rymdstationen ISS någon gång nästa månad. Exakt hur det blir med det återstår antagligen att se då detta, precis som det mesta i vår värld nu för tiden, antagligen är beroende av hur den pågående pandemin utvecklas. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

DOOM Eternal känns som en fullvärdig uppföljare
Vi har provspelat nya DOOM Eternal

DOOM fick väldigt mycket nytt liv när serien fick en mjuk reboot 2016. I stället för att leverera en omfattande och stabil berättelse bestämde sig id Software att leverera ett spel där all fokus låg på att slakta demoner på Mars. Och herrejävlar vilket spel det var. Eller är, rättare sagt. Det var verkligen full patte från start till slut och levererade en av årtiondets bästa fps-upplevelser. Det fanns en skvätt story för de som var intresserade av sånt, men fokusen låg verkligen på action. Ösig, köttig och brutal action som fick pulsen att höjas ordentligt. Tumnagel
48.7°
+
André Stray
0
2019

Cats kommer släppas med tjusigare visuella effekter
Filmer är tydligen spel nu

Vi i Sverige behöver inte se Cats förrän i mitten av januari, men förra veckan hade filmen premiär i USA. Cats har redan blivit en kritisk flopp, men ser även ut att bli en affärsmässig sådan. Detta verkar inte stoppa regissören Tom Hooper från att försöka styra upp skutan i sista sekund. Tom Hooper och hans filmteam jobbade hårt innan filmens premiär för att försöka färdigställa filmen, men det verkar ha funnits fler finjusteringar att göra och nu har Universal Picturese börjat skicka ut en ny version av filmen med uppgraderade visuella effekter. Vad för visuella justeringar som gjorts är okänt, men gänget verkar inte ha påverkat filmens längd över huvud taget. Förhoppningsvis är detta en engångsgrej i filmvärlden. Det hade varit bra tråkigt om nästa Avengers-rulle släpptes med explosioner ritade i Paint för att Disney ville få ut filmen på ett specifikt datum. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Polygon snackar explosioner i spel
Allt är fejk!

Det är allmänt känt, tror jag, att coola grabbar inte tittar på explosioner, men explosioner är rätt häftiga och bör skådas för att avnjutas till fullo. Speciellt när det kommer till spel. Men hur jobbar egentligen spelutvecklare med att leverera episka explosioner? Och är det ens explosionerna i sig som är episka, eller finns det andra element som höjer upplevelsen? Polygon har släppt en video där man pratar om explosioner i spel och partikeleffekter som höjer upplevelsen. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Bosch tar fram små bomber som ska göra elbilar säkrare
Spränger bort batterikabeln om bilen krockar

Bosch har utvecklat ett nytt system som kanske kan göra elbilar lite säkrare i framtiden i den händelse av att en olycka skulle vara framme. Bosch senaste nyhet på fordonsfronten är ett system som med hjälp av små sprängladdningar, liknande dem som detonerar när en airbag aktiveras, ska kapa kopplingen mellan bilens batteri och resten av bilen. Tanken är att de små bomberna ska detonera om bilen känner av att den är med om en kollision och de små explosionerna som då uppstår ska effektivt kapa kopplingen mellan bilens batteri och elsystemet. Tanken bakom systemet är att det ska förhindra att bilens kaross blir strömförande vid en olycka samt att förhindra eventuella bränder som kan uppstå på grund av detta. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Just Cause blir film
John Wick-skribent skriver manus

Rico Rodriguez kommer dyka upp på vita duken inom ett par år. Constantin Films, som bland annat ligger bakom Resident Evil-filmerna, har norpat rättigheterna för en filmversion av spelserien Just Cause. Manus kommer skrivas av Derek Kolstad, som bland annat jobbat på manus för John Wick-trilogin, och Constantin Films kommer dra igång produktionen av filmen redan nästa år. Vem som kommer regissera och vilka som kommer medverka i filmen är för tillfället okänt. Med tanke på Michael Bays förkärlek till episka explosioner, vilket Just Cause-spelen består till typ 90 procent av, så hade han passat rätt bra i registolen. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0

Eurovision-stream hackades under semifinalen
Israel anklagar Hamas för sabotaget

Igår kickade årets Eurovision igång då den första semifinalen livesändes från Israel. Det verkar dock inte ha gått helt smärtfritt och Jerusalem Post rapporterar att livestreamen från kanalen Kan hackades under sändning. Enligt Jerusalem Post ska det under några minuters tid dykt upp meddelande som till exempel "Warning: Risk of Missile Attack, Please Take Shelter" och "Israel is NOT Safe. You Will See!" under sändningen av Eurovisions första semifinal. Förutom det så visades det bilder och klipp från diverse explosioner. Sändningen ska ha återställts inom några minuter och det hela påverkade inte de linjära sändningarna från Eurovison. Ingen har än så länge tagit på sig hacket av KAN:s stream från Eurovision men israeliska myndigheter lägger skulden på den terrorstämplade palestinska organisationen Hamas. Det är 41 länder som nu kommer att göra upp om vilken låt som är bäst i Europa. Eurovisions andra semifinal går av stapeln i morgon torsdag och på lördag avgörs finalen. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA har en knivkastande missil
R9X dödar med knivblad istället för explosioner

Wall Street Journal rapporterar att den amerikanska säkerhetsorganisationen CIA de senaste åren har använt sig av en missil som inte exploderar när de velat slå ut misstänkta terrorister runt om i världen. Missilen kallas för R9X och istället för att explodera så skickar missilen ut sex stycken stora knivblad precis innan den når sitt mål. Missilen har kallats både "ninja-bomb" och "flying Ginsu", efter ett varumärke för knivar i USA, och tanken bakom missilen är att den inte ska döda oskyldiga när den detonerar. USA har aldrig tidigare bekräftat att man har en kniv-missil men den misstänks ha använts sedan åtminstone 2017 på olika platser runt om i världen. Missilen misstänks bland annat ha använts när Al Qaidas andreman Abu Khayr al Masri dödades i Syrien 2017. Som synes på bilderna här nedanför ser inte bilen som han färdades i ha utsatts för någon explosion. Istället var det antagligen de stora knivbladen från R9X som dödade Al Qaida-ledaren när han färdades i en bil i den syriska staden Idlib. Enligt WSJ började USA utveckla R9X redan 2011 och man tror att den har använts i runt ett halvdussin fall i bland annat Libyen, Syrien, Irak, Yemen och Somalia. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in lite Star Wars-Hamlet
Squad Leader TD-73028 Soliloquy

Här har vi kortfilmen Squad Leader TD-73028 Soliloquy som blandar lite Shakespeare med Star Wars-universumet. I kortfilmen följer vi en vilsen Stormtrooper som börjar ifrågasätta sin egen existens. Då det är Hamlet vi pratar om här så ska man inte förvänta sig en massa lasrar och explosioner utan här det tunga frågor om livet som står i fokus. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0
2018

DigitalFoundry granskar Just Cause 4
På vilken konsol rullar spelet bäst?

Just Cause 4 släpptes i veckan och spelet finns tillgängligt till PC, Playstation 4 och Xbox One. Vi har redan fått se DigitalFoundry ta en titt på PC-versionen och nu är det dags för versionerna av spelet till konsol att granskas. För att sammanfatta så rullar samtliga versioner på stadigt med 30 fps, oavsett hur många explosioner som visas på skärmen, men när det kommer till upplösning så ser situationen lite annorlunda ut. Spelet kör dynamisk upplösning på konsol och PS4-versionen rullar mellan 720p och 1080p medan PS4 Pro skiftar mellan 1080p och 1440p. På Xbox One ligger upplösningen på mellan 720p och 900p medan Xbox One X klarar av att dra upp upplösningen till 2160p från 1080p. Xbox One X-versionen kan leverera högst upplösning, men upplösningen skiftar betydligt oftare jämfört med PS4 Pro-versionen, så om du är ute efter en konsekvent upplösning så är det PS4 Pro-versionen som gäller. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

ACG recenserar Just Cause 4
Är spelet värt att plocka upp?

Karak från ACG har släppt en videorecension av PC-versionen av Just Cause 4. För att göra en lång historia kort så är Just Cause 4 ett riktigt vasst spel. Storyn är i vanlig ordning inte spelets highlight och kontrollerna verkar vara lite off jämfört med andra äventyrsspel, men som ett sandlådespel med episka explosioner verkar spelseriens fjärde tillskott imponera. Utöver det verkar prestandan förbättrats rejält jämfört med Just Cause 3. Just Cause 4 släpps i morgon till Playstation 4, Xbox One och PC. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Live action-trailer för Just Cause 4
He came from the sky!

Nästa vecka är det dags för Rico Rodriguez att härja runt i Solis och frammana explosioner. Innan dess får vi ta en titt på en live action-trailer för spelet där vi får reda på hur det är vara på andra änden av Ricos änterhake. Just Cause 4 släpps 4 december till PC, Playstation 4 och Xbox One. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

DigitalFoundry tar en titt på Just Cause 4
Verkar vara stabilare än Just Cause 3

DigitalFoundry-gänget fick nyligen möjlighet att besöka Square Enix för att ta en titt på PC-versionen av Just Cause 4 för att se hur spelet presterar. Och utvecklarna verkar ha lärt sin läxa efter Just Cause 3. För att sammanfatta DigitalFoundrys fynd så verkar Just Cause 4 leverera en stabil upplevelse på PC och så länge du täcker de rekommenderade specsen så bör du få relativt en jämn framerate, även när skärmen täcks av explosioner. Detta gäller som sagt endast PC-versionen och DigitalFoundry har fortfarande inte sett hur läget ser ut med konsolversionen. Avalanche verkar dock vara väldigt måna om att göra Just Cause 4 betydligt stabilare än föregångaren, så vi håller tummarna att konsolversionerna också kommer flyta på bra. Just Cause 4 kommer släppas 4 december till PC, Xbox One och Playstation 4. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Story-trailer för Just Cause 4
Snart smäller det!

Avalanche Studios har släppt en ny trailer för det kommande spelet Just Cause 4 och den här gången får vi en glimt av vad för story som kommer levereras mellan de miljarder av explosioner vi kommer frammana. Just Cause 4 kommer släppas 4 december till PS4, Xbox One. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Ny trailer för Just Cause 4 visar skurken
Säg hej till Gabriela Morales

En ny trailer för Just Cause 4 har släppts och i den får vi möta ledaren för Black Hand, och antagonisten i spelet, Gabriela Morales. Sedan visar trailern förstås lite explosioner och sådant. Annars vore det inte ens Just Cause. Just Cause 4 kommer släppas 4 december till PS4, Xbox One och PC. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Slow Mo Guys leker med explosioner
Filmar förstås i slow motion

Ibland är det roligt att se saker explodera. Det blir dock ännu roligare att se explosionerna utvecklas i slow motion. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Snart skickar NASA Parker Solar Probe till Solen
Tar sig en sväng förbi Venus med

Ars Technica har gjort ett ingående reportage om NASA:s rymdfarkost Parker Solar Probe som snart kommer att undersöka universums bästa stjärna, vår egen sol. Forskare och ingenjörer har velat genomföra det här uppdraget i över 60 års tid men nu verkar det äntligen vara dags då dagens teknik kommit ikapp dåtidens idéer. Parker Solar Probes huvuduppdrag på solen kommer att bli att försöka fastställa varför solens atmosfär, den så kallade koronan, är tre gånger varmare än ytan på solen. Farkosten kommer även att undersöka solvindar och hur dessa eventuellt kan påverka jorden. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Trailer för Tencents mobilversion av PUBG
Ser rätt mycket roligare ut än PC-versionen

Tencent har släppt en trailer för den kinesiska mobilversionen av Playerunknowns Battlegrounds och den gör att spelet ser rätt fett ut att spela med explosioner och actionspäckade äventyr. Kommer mobilversionen vara såhär actionspäckad? Definitivt inte, men trailern är rätt nice att titta på. Mobilversionen har inte fått något releasedatum ännu, men det verkar inte som att releasen kommer dröja allt för länge. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Vi har pratat med Tim Cook om framtiden för AR
Och vikten för teknik att vara mänsklig

I dag var Tim Cook på ett snabbt besök i Stockholm, bland annat för att titta på en svensk AR-app. Och för att sitta ner med mig och prata om framtiden för AR, ett samtal som snabbt ramlar in på att vara mänsklig och inte låta tekniken ta över. Vi börjar med att prata om deras nya kontor, eller kontor är väl helt fel ord. De kallar det för Apple Park och Tim ser verkligen fram mot att flytta in. Apples nuvarande kontor är utspridda på en hel hög med fastigheter och det Tim mest ser fram mot är att folk äntligen ska kunna börja mötas på ett mer naturligt sätt. Han är, så klart, en av de första som flyttar in. Vi börjar med att prata om den eventuella revolutionen runt AR. Jag frågar om allmänheten kommer att förstå det revolutionerande i tekniken och om de ens behöver förstå tekniken. Jag tror inte att de behöver förstå, inte direkt. Jag skulle vilja jämföra det med när vi öppnade App Store 2008. När de första apparna kom ut var folk inte så imponerade. Jag kommer ihåg att folk skrev saker som att "det här är inte så fantastiskt" och "det här kommer inte att bli så viktigt". I dag kan vi inte tänka oss ett liv utan mobilappar och vi använder dem till allt. AR är coolt, men det är inte spel med stora explosioner som får folk intresserade. Det är när man placerar en simpel IKEA-stol som folk blir imponerade. Tim håller med och lägger till att det är först när något är en del av vårt vardag som något blir viktigt på riktigt. Men kan AR bli så viktigt? Att det tar ett steg från att vara en cool tech-demo till något som verkligen förändrar våra liv. Jag tror att vi kommer att se en liknande kurva som vi såg med de vanliga apparna. Efter en första fas kommer kurvan i användning att peka rakt uppåt. AR är fundamentalt annorlunda mot VR eftersom AR kan vara en del i allt du gör, varje dag. Kanske har han helt rätt i det. Att AR om ett tag är en naturlig del av våra digitala liv och något som vi inte alls tänker på. Jag gillar mänskligheten med det. Det försöker inte ersätta något eller vara isolerat. Det är bara där, som en naturlig del. Tumnagel
99.1°
+
Roger Åberg
0

Testat HyperX Cloud Alpha
Riktigt bra ljud till ett vettigt pris

HyperX har skördat stora framgångar med sitt headset Cloud II som används av flertalet proffspelare. Tidigare i veckan så släppte HyperX sin evolution av Cloud II i form av HyperX Cloud Alpha. HyperX är noga med att säga att Cloud Alpha inte är en Cloud III då dessa inte har något virtuellt 7.1 surroundljud. Utan detta är ett slags sidospår i Cloud-serien som man tagit fram efter att ha lyssnat på recensioner av företagets tidigare headset och reaktioner från användarna. Cloud Alpha är helt enkelt ett spelheadset med stereoljud och enbart stereoljud. Men ljudet som de 50 millimeter stora högtalarelement spottar ur sig ur lurarna är riktigt bra. HyperX använder ett tvåkammarssystem i dem som separerar låga basfrekvenser från de mellan och höga frekvenserna. Ett videoklipp som försöker förklara detta system kan hittas lite längre ner. Detta gör att basljudet i till exempel explosioner låter riktigt bra och dränker inte ut allt annat ljud. Öronkåporna är isolerande och lyckas dränka bakgrundsljud rätt bra. De använder även memoryfoam och är läderinklädnade vilket gör att hörlurarna känns känns bra på öronen. Tumnagel
38.2°
+
Frode Wikesjö
0

Det blir nog ingen esport under OS 2024
Inte helt oväntat kanske

För knappt en månad sedan så meddelade Tony Estanguet, som är medordförande i Paris olympiska budkommitté, att han gärna skulle vilja se esport på OS-programmet 2024. Det väckte så klart många frågor om hur det egentligen skulle gå till. Så som vilka spel skulle man välja? Kan man verkligen ha OS-sporter som är beroende av spelutvecklare från tredje part? Skulle Olympiska kommittén verkligen vara ok med spel som Counter-Strike som går ut på att man skjuter ihjäl varandra? Inte helt oväntat så visade det sig att de inte är det! Presidenten för den olympiska kommittén berättade nämligen nyligen i en intervju att OS går ut på att förmedla icke-diskriminering, icke-våld och fred bland människor. Något som, enligt Bach, inte matchar spelens värld då de går ut på våld, explosioner och mord. Så därav vill man dra en hård linje mellan dessa två världar. Bach vann själv en guldmedalj för fäktning under OS i Montréal, en sport som ju i grund går ut på att man ska peta ett svärd i sin motståndare. Sen skulle man ju även kunna räkna skidskytte, judo, rugby, boxning, karate, taekwondo och brottning som sporter med våldsamma inslag men ja, oväsentliga detaljer kanske. Bach nämnde även att esportvärlden är relativt oreglerat jämfört med traditionella sporter. Han anser att man måste ha någon som garanterar att utövarna inte är dopade, att de följer de tekniska reglerna och respekterar varandra. Dock sa han att om det skulle handla om spel där man till exempel spelar fotboll virtuellt så skulle det kunna vara intressant för kommittén än de mer etablerade spelen inom esporten. Tumnagel
46.5°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida