m

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0
2019

Niantic och Qualcomm utvecklar AR-glasögon
Lira Pokémon Go i augmented reality på riktigt

Igår presenterade Qualcomm en ny version av sin "extended reality"-plattform XR, Snapdragon XR2. I samband med det meddelade spelutvecklaren Niantic att man tillsammans med Qualcomm skulle integrera sin augmented reality-plattform "Real World Platform" i AR-glasögon som kör Snapdragon XR2. Snapdragon XR2 Platform är Qualcomms första XR-plattform med stöd för 5G, något som i framtiden kan göra AR-upplevelser på fristående AR-headsets lite fetare på tack vare högre dataöverföring. Förutom det så har Snapdragon XR2 stöd för att visa upp 360-upplevelser i 8K-upplösning samt stöd för att följa användarens rörelser med upp till sju olika kameror. Niantic har optimerat sin Real World Platform, plattformen som bland annat används till mobilspelen Pokémon Go och Harry Potter: Wizards Unite, så att denna ska vara optimerad för utveckling för AR-appar med Snapdragon XR2. Det hela kommer att bli tillgängligt för utvecklare som användar Real World Platform någon gång nästa år. Här nedanför hittas en introduktionsfilm till Qualcomm Snapdragon XR2. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes presenterar sjusitsiga suven GLB
Kompakt men rymlig

Tidigare i april visade Mercedes upp den kompakta suven GLB som koncept. Redan då såg den väldigt klar ut för produktion, och när nu den färdiga bilen visas ser vi att inte jättemycket har förändrats. Trots sitt format ska man kunna trycka in sju stycken personer i den här och det blir en modell som hamnar mellan GLA och GLC. Om man inte vill ha sju platser går det givetvis att få bilen med bara fem också. Då får man in upp till 566 liter bagage bakom stolarna. Bilen har en hjulbas på 2,82 meter. Under huven sitter samma motorer som i Mercedes övriga små bilar. GLB200 bjuder på en 1,3-liters fyra med 163 hästar kopplad till en sjustegad automatlåda. GLB250 har istället en maskin på 2,0 liter och 224 hästar kopplad till en åttastegad låda. Dieselmotorerna är på 2,0 liter och det verkar endast vara dessa som går att få med fyrhjulsdrift, annars är det framhjulsdrift som gäller. Försäljningen drar igång i slutet av året men några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

VR-headset som går att koppla till datorn visas på GDC
Är Qualcomm Boundless XR det bästa av två världar?

Igår drog Game Developers Conference igång borta i San Francisco och där kommer Qualcomm att visa upp ett fristående VR-headset som även går att koppla in i datorn. Det handlar om en uppdatering av Qualcomms tidigare referensdesign Snapdragon 845 VR Reference Design men den versionen är försedd med något som Qualcomm kallar för Boundless XR (eXtended Reality). Det innebär att VR-headsetet fungerar som en fristående enhet men även kan kopplas till en dator trådlöst om man vill utnyttja datorns kapacitet för att få en lite fetare VR-upplevelse. Qualcomms kommer inte att tillverka några egna headsets utan det handlar om en referensdesign som man hoppas andra tillverkare ska vara intresserade av att göra sina egna versioner av. Qualcomm skriver i ett pressmeddelande att bland andra HTC är med på Boundless XR-tåget. Tidigare referensdesigner på VR-headset som Qualcomm tagit fram har bland annat tillverkats och släppts på marknaden av HTC, Lenovo samt Oculus ägare Facebook. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Mercedes rullar ut nya B-Klass
Har mognat en del

Mercedes presenterar nu en helt ny B-Klass. Den har blivit större och anammar tillverkarens senaste designspråk så att familjen håller ihop. Bilen har designats för att "stand out visually from the world of minivans" men om det stämmer låter jag vara osagt. Det går nu att få LED-strålkastare, en större vinge på bakluckan och fälgar på 16 till 19 tum. Den nya designen ska även bidra till att bilen har bäst luftflöde över karossen i klassen. Vindbruset ska även ha minskat i kupén. En något längre hjulbas gör att man kan få in mer bagage och fäller man sätena ska det gå in upp till 1.540 liter. Prylar från S-Klass har även hittat in i nya B-Klass och bland annat handlar det om den semi-autonoma funktionen som gör att bilen kan köra själv i vissa situationer. Lyxprylar som massage i stolarna ska även finnas på utrustningslistan. Under skalet finns både nya och uppdaterade maskiner som alla klarar Euro 6d-kraven. Vill man köra diesel finns det en snurra på 1,5 liter som ger 115 hästar eller en på 2,0 liter som går att få med antingen 150 eller 190 hästar. Den sistnämnda går att få med en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. På bensinfronten är det en fyra på 1,33 liter som gäller. Den går att få med 136 eller 163 hästar. Fler alternativ kommer längre fram, och då även en som erbjuder fyrhjulsdrift. Försäljningen drar igång den 3 december och de första leveranserna ska ske i början på februari. Någon prislista har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Aston Martin ger oss en första glimt av Rapide E
Tillverkarens första elbil

Så sent som igår berättade vi om Aston Martins nya fabrik där man ska tillverka sina kommande elbilar. Rapide E blir först ut och nu får vi två teaserbilder och lite information om den produktionsklara bilen. Modellen utvecklas tillsammans med Williams Advanced Engineering och endast 115 stycken exemplar kommer att tillverkas. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans genererar 610 hästar och ett vrid på 950 newtonmeter. Motorerna matas av ett batteripack på 65 kWh och 800 volt. Detta är placerat där V12:an i nosen brukade sitta medan elmotorerna sitter där bak vilket gör att bilen endast är bakhjulsdriven. Räckvidden enligt WLTP-cykeln ska vara över 32 mil. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Målet har varit att kunna bibehålla prestandan även om batteriet börjar ta slut. Det ska därför vara möjligt att köra ett helt varv på Nürburgring utan att tappa effekt, och grejerna ska hålla för upprepade hårda accelerationer och inbromsningar. Är man intresserad av ett exemplar får man kontakta Aston Martin och det är först då man får en prisuppgift. De första kundleveranserna ska ske sista kvartalet nästa år. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2017

Nu är den här - Mercedes hyperbilskoncept
Project One är fylld med F1-teknik

Innan den kommer att stå utställd på mässan i Frankfurt hade Mercedes ikväll en liten uppvisning av Project One - deras hyperbil som ska utmana andra kärror i den här kategorin. För att lyckas med detta har man inte snålat och prackat bilen full med F1-hybridteknik vilket har resulterat i över 1 000 hästar och en toppfart på över 350 km/h. 0-200 km/h ska klaras av på under sex sekunder. Under skalet sitter det en turbomotor och inte mindre än fyra stycken elmotorer. Förbränningsmotorn är en V6:a på 1,6 liter som man har placerat i mitten. Den kommer direkt från Mercedes-AMG Petronas Formel 1-bil och den kan utan problem varva till 11 000 varv. För att den ska palla med gatkörning har man dock valt att begränsa den något, både för driftsäkerhet och för att det inte finns racesoppa på macken. Elmotorerna är utspridda lite överallt. En sitter inne i turbon (!), en annan utanpå förbränningsmotorn och de resterande två på framaxeln. Dessa driver framhjulen medan resten driver bakhjulen via en åttastegad växellåda som kan växlas med paddlar. Man ska kunna köra på enbart el men hur långt framgår inte. I de fyra hörnen sitter givetvis keramiska bromsar. Project One är än så länge bara ett koncept men den kommer att bli verklighet om inte allt för lång tid. Om de då har ritat om baken så att den inte ser ut som en Lamborghini Aventador längre och gjort fronten mer Mercedes-aktig framgår inte. Mer om vrålåket på länken nedan. Tumnagel
52.0°
+
Bobby Green
0
2016

Frågor och svar kring PlayStation VR
Sony ställer och svarar på många, många frågor

Under gårdagen slängde Sony upp en så kallad FAQ om sitt kommande headset för virtuell verklighet, PlayStation VR. Runt 70 frågor och svar har man uppe för tillfället så det täcker en hel del. Här hittar man svar på vad man kan göra med detta headset förutom att spela spel, hur Cinematic Mode fungerar och hur ofta de rekommenderar att man tar en paus. En annan grej som kom fram här är att HDR inte fungerar om man har headsetet inkopplat så om man har en sådan flådig tv och vill utnyttja HDR måste man första koppla ut headsetet ur PlayStationet. Inte hela världen kanske men potentiellt störigt för de som drabbas av detta. Q: Does the Processor Unit support 4K and HDR pass through? The PU supports video pass through so that you can enjoy regular non-VR content on your TV when you have the PS4 connected to the TV via the PU, and the PU is connected to power via the AC adapter and the PS VR headset is not in use. This pass through support works for regular 1080p signals and also supports 2160p (UHD or ‘4K’) content in YUV 420 colour format at up to 60Hz from PlayStation Pro. However, HDR signals are not supported for pass through by the PU. This applies to both 1080p and 2160p HDR. If you have a HDR capable TV and want to view PS4 content in HDR, it is necessary to cable the PS4 directly to the TV. Så om man har diverse funderingar kring detta headset som släpps nästa vecka så kanske man kan hitta svar på sina funderingar efter hoppet eller via länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0
Slut på artiklar...