m

Här är världens första elsparkcykel för racing
S1-X har en toppfart på över 100 km/h

Förra sommaren presenterades planerna på att dra igång en racingliga för elsparkcyklar och idag visade arrangörerna upp elsparkcykeln som deltagarna i eSkootr Championship kommer att köra. Elsparkcykeln har fått namnet S1-X och är försedd med två stycken motorer på 6kW vilka sammanlagt ska generera 16 hästkrafter. Fordonet ska ha en topphastighet på lite över 100 km/h och kunna ta kurvor i 50-graders vinkel på de 400 - 1000 meter specialbyggda banorna där eSkootr Championship kommer att köras. eSkootr Championship skriver i ett pressmeddelande att man i början av sommaren kommer att börja en slags försäsong där förare som ska delta i den nya racingligan kommer att utses. När den första riktiga säsongen drar igång finns det än så länga inga uppgifter om förutom att det kommer att ske någon gång i år. Här nedanför hittas lite bilder samt ett videoklipp på S1-X. Tumnagel
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg kör Audi RS e-tron GT mot en Formel E-bil
Båda gör 0-100 km/h på tre sekunder

Den före detta F1-föraren och numera vloggaren Nico Rosberg hoppar här in i en Audi RS e-tron GT och kör lite dragrace mot racerföraren Lucas di Grassi som sitter i en Formel E-bil. Själva körningen sker efter åtta minuter in i klippet. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Elscootern som även är en lastvagn för dina prylar
Ultimate kombo?

MIMO C1 är en ny typ av elscooter som kombinerar transportfordon av både kropp och prylar. Du kan susa omkring på den som en vanlig elscooter men även använda den som en lastvagn och putta om det exempelvis inte lämpar sig att du kör för tillfället. Totalt ska scootern palla 190 kilo (upp till 120 kilo förare och 70 kilo last där fram). Det finns flera olika alternativ för hur man vill lasta. Du kanske bara behöver en yta att ställa något på eller du kanske vill montera fast en låsbar låda. Scootern i sig väger in på 17 kilo. Batteriet ska räcka för upp till 2,5 mils körning och toppfarten anges till 25 km/h. Det hela ligger uppe som ett projekt på Indiegogo där man söker motsvarande strax över 400.000 kronor för att finansera allt. Ett exemplar ska kosta strax över 10.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mitsubishi Outlander
Hämtar mycket från konceptet

Nej, nya Outlander kommer inte att säljas här. Men det kan ju kanske ändå vara kul att veta hur den ser ut och vad den kommer att bjuda på. Som vi kan se har man använt mycket av designen som konceptbilen Engelberg Tourer bjöd på i mars 2019. Bilen är helt nyutvecklad även om den baseras på samma plattform som Nissan Rogue. Den är fem centimeter bredare än föregångaren och har en fyra centimeter längre hjulbas. På längden mäter bilen 4,68 meter och på höjden 1,74 meter. På insidan är tre stolsrader standard och materialval, inpassningar och känsla överlag ska vara bättre än tidigare. Framför föraren sitter ett digitalt instrumentkluser med skärm på 12,3 tum, och på mittkonsolen sitter en skärm på nio tum som kan köra Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Under huven finns det bara ett enda alternativ att välja på - en fyra på 2,5 liter. Det är Nissans PR25DD-maskin och den utvecklar 184 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad CVT-låda som driver alla fyra hjulen. Nya Outlander börjar säljas i USA i april och på andra marknader senare under året. Prislappen kommer att börja på 25.795 dollar. Tumnagel
26.5°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar nya Bolt och Bolt EUV
En rejäl facelift

2016 presenterade Chevrolet elbilen Bolt och nu är det dags för en ny omgång. Denna gång erbjuds bilen i två stycken olika utföranden - Bolt och Bolt EUV. Den sistnämnda är lite mer högbyggd, har mer plast runt hjulhusen och går väl då kanske under termen crossover. Bilarna är väldigt lika varandra men de delar faktiskt inga karossdelar. EUV är exempelvis 16 centimeter längre än den vanliga versionen. Den har också en hjulbas som är 7,4 centimeter längre. Det ska bland annat ge 9,9 centimeter bättre benutrymme i baksätet, men i bagagen sväljer båda bilarna lika mycket med stolsryggarna nedfällda - upp till 1614 liter. Båda bilarna tar sig upp till 40 mil på en laddning och båda har en elmotor på 203 hästar och 360 newtonmeter som driver framhjulen. Man kan snabbladda batteriet och gör man det ska man kunna få upp till 16 mil på 30 minuter. Förutom helt ny front och uppdaterad bakdel ska det ha hänt mycket på insidan. Bilen har fått en helt ny ratt, en mer traditionell instrumentpanel och bättre kvalitet i alla detaljer. Även stolarna är nya och framför föraren sitter en digital instrumentpanel på åtta tum och i mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem på 10,2 tum. Det sistnämnda har nu stöd för trådlås Apple CarPlay. Bilarna lanseras i sommar och priset börjar på 31.995 respektive 33.995 dollar. General Motors planerar att lansera 30 stycken nya elbilar innan 2025. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Snabbaste bilen inomhus
Porsche Taycan sätter världsrekordet ingen bryr sig om

Vissa världsrekord kan ju vara lite kul, men är det verkligen något att skryta med vem som har bakat den längsta tårtan, egentligen? Dagen efter kan ju någon baka en tårta som är en millimeter längre och sno rekordet. En del tycker dock det här med världsrekord är väldigt viktigt, oavsett vad man nu slår rekord i. Porsche verkar sikta på att ta många med eldrivna Taycan. Sist handlade det om längst drifting med eldriven bil och nu är det att man satt världsrekord i att köra snabbast inomhus. Och nej, det handlar inte om att man maxade upp bilen till dess toppfart på 260 km/h utan siffran är istället 165 km/h. Snabbt såklart, och säkert rejäl fartkänsla där bakom ratten för proffsföraren Leh Keen som körde. Det tidigare rekordet som löd 138 km/h sattes 2013 av Mikko Hirvonen i en Crosskart. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Skoda får Wrong-Way-teknik från Bosch
System som varnar om man kör mot färdriktningen

För flera år sedan presenterade Bosch den molnbaserade tekniken Wrong-Way System. Det är ett varningssystem som ska hindra så kallade spökförare - förare som råkar köra mot färdriktningen. Nu ska systemet implementeras för första gången och Skoda är först ut. Tekniken registrerar anonymt när bilen närmar sig en avfart eller påfart och skickar då denna information till Bosch som i sin tur jämför den med trafikbestämmelserna. Inom några sekunder meddelar varningssystemet om det skulle vara så att du kör åt fel håll. Tekniken hittar in i modellerna Superb, Scala, Kamiq och Kodiaq under årets första kvartal. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Ljud ska göra oss mindre åksjuka i självkörande bilar
Och få oss att lita på dem

Framtidens bilar kommer ju förhoppningsvis vara helt självkörande, i alla fall en del av dem. Men med det kommer det även en del problem och ett gäng på Volvo har forskat i om de går att lösa med hjälp av ljud och ljuddesign. I korthet handlar det om att få de som åker med att lita på bilen och lite på att bilen ser vad som händer och kommer att hända, men det handlar också om att hjälpa den som till exempel vill arbeta eller läsa i bilen att inte bli åksjuk. Det här är mycket intressant så jag tog ett snack med några av de som forskat kring detta. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Toyota visar självdriftande bil
"You know what DK stands for?"

I klippet ovan bevisar Toyota att självkörande bilar också kan ha skoj. Toyota Research Institute har nämligen tagit fram en prototyp av en Supra som kan dritfa på egen hand. Systemet har tagits fram eftersom inte alla förare kan vara lika duktiga som Bobby. Det har sofistikerade kontrollalgoritmer som har lärts upp från några av de skickligaste förarna i världen. Algoritmerna ska då se till att hjälpa föraren när bilen behöver sladda sig ur extrema situationer som till exempel vid våta eller hala väglag. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Racerföraren Nick Heidfeld testar Pininfarina Battista
Kör en prototyp på bana

Pininfarina visar här racerföraren Nick Heidfeld bakom ratten på den eldrivna superbilen Battista och det här är vad han har att säga om den upplevelsen. Nu är Nick Test and Development Driver hos just Pininfarina så han kommer inte helt oväntat inte säga att bilen är skit, men den verkar faktiskt riktigt vass. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Varför går så många dragsters av på mitten?
Krafterna tar ut varandra

En Top Fuel dragster utsätts för sjuka påfrestningar när förarna bränner med bilarna ned för banan. Därför måste de ha ett väldigt stabilt chassi. Ibland går det inte alltid bra och bilarna går av på mitten, men varför? Den enorma motorn och dess vikt är placerad baktill för att få ner kraften via de stora hjulen i backen. Framtill har man lite vikt och en vinge som ger bra marktryck. Men det blir en hävstång på mitten och om föraren svänger för mycket utsätts chassiet för så mycket påfrestningar att det helt enkelt inte pallar med längre och går av. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Robert DeNiro och John Boyega ska spela F1-förare
I nytt kriminaldrama

The Formula är ett nytt kriminaldrama som kommer till Netflix. I huvudrollerna kommer vi att få se Robert DeNiro och John Boyega spela F1-förare. John är den unga som i sin tur har Robert som mentor. Robert har dock (som alltid?) kontakter inom maffian vilket i sin tur leder till att John tvingas fungera som förare när maffian är ute och gör bus. Gerard McMurray skriver, regisserar och producerar filmen som ännu inte har fått något släppdatum. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av ???????????? ???????????????? ?? (@gerard.mcmurray) Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

BMW på hal is
Vinterdäck?

På många ställen i världen är det halt på vägarna just nu, så se till att ni har bra däck om ni ska ut och köra. Inte sommardäck som den här föraren av en BMW X6 verkar ha på sin bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Två nya självkörande minibussar började rulla i Göteborg idag
Går mellan Hugo Hammars Kaj och Regnbågsgatan

Idag drar Västtrafik igång den nya linjen 56 som kommer att trafikeras av två stycken små självkörande eldrivna bussar. Dessa kommer att starta på parkeringen vid Hugo Hammars Kaj och gå till slutstationen på Regnbågsgatan som är en knutpunkt för kollektivtrafiken. Att åka med är gratis och man kan söka efter resorna i apparna Västtrafik To Go och Parkering Göteborg. Turerna går mellan 07-18 på vardagar. På insidan får det plats elva stycken personer varav en är en säkerhetsförare som kan hoppa in om något går snett. Pandemin gör dock att man inte fyller bussarna helt just nu. Toppfarten ligger på 20 km/h. Lars Backström som är vd på Västtrafik säger följande: "De självkörande bussarna ger oss möjlighet att följa utvecklingen av innovationer och lära oss hur de kan komma till nytta för våra kunder. Den nya linje 56 gör att våra resenärer i området kommer närmare till sina arbetsplatser och bostäder, vilket gör vår trafik ännu mer attraktiv." Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida