m

Nu börjar AutoX självkörande taxibilar rulla i Kina
Blir först i Kina med en förarlös taxiflotta

Den här veckan har det kinesiska företaget AutoX släppt lös sin första flotta av självkörande taxibilar och dessa kommer att trafikera innerstaden i det kinesiska teknik-meckat Shenzhen. Initialt handlar det om 25 stycken självkörande taxibilar som till en början bara kommer att vara tillgängliga för beta-testare av tjänsten. AutoX kommer därmed bli först i Kina att låta självkörande taxibilar köra utan säkerhetschaufförer. För fem månader sedan fick AutoX även tillstånd att börja köra sina förarlösa taxibilar i Kalifornien så det är väl inte helt omöjligt att deras taxitjänst även kommer att dyka upp där någon gång i framtiden. Här ovan kan ni kolla in ett videoklipp från AutoX där man visar upp sina självkörande taxibilar lite närmare. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tester med automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats
Nu med nya Mercedes S-Klass

Att behöva leta parkering för sin bil när man kommer stressad till flygplatsen är allt annat än kul. Därför vore det ju najs om man bara kunde dumpa bilen inne i garaget på en avsedd plats och sedan låta bilen parkera sig själv. Detta är precis vad Mercedes visade upp tillsammans med Bosch på flygplatsen i Stuttgart för tre år sedan. Nu visar man upp tekniken igen och tester pågår fortfarande innan man kan släppa tjänsten skarpt för allmänheten. P6-garaget på flygplatsen kommer att fungera som pilotplats och här testar man just nu hur tekniken fungerar på nya Mercedes S-Klass. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Så här är det att åka i Waymos förarlösa bilar
Nu har självkörande bilar börjat köra utan säkerhetschaufför

Alphabets dotterföretag Waymo är antagligen branschledande när det kommer till självkörande bilar och nu har man tagit ytterligare ett steg mot en framtid där vi inte längre kör våra bilar själva. Förra veckan började Waymo erbjuda transporter med sina självkörande bilar utan att en så kallad säkerhetschaufför fanns i bilen. Waymo har sedan tidigare testat sin tjänst för självkörande bilar i några amerikanska delstater men fram tills nu har det alltid funnits en säkerhetschaufför i bilen. Nu har man dock börjat testa tjänsten utan säkerhetschaufförer i villaförorten Chandler utanför Phoenix, Arizona. I dagsläget måste man vara ansluten till Waymos testprogram i Chandler för att kunna åka med Waymos självkörande bilar, både med och utan säkerhetschaufför. Waymo har dock låtit en del reportrar testa det hela. I videoklippet ovan kan ni kolla in när TechCrunch reporter Timothy B. Lee testar hur det är att åka i en av Waymos bilar utan att ha någon säkerhetschaufför med sig på färden. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Segway Ninebots nya elsparkcykel kör själv till batteriladdaren
Här är Ninebot KickScooter T60

Kinesiska Segway-Ninebot Group har visat upp en ny trehjulig elsparkcykel som man kallar för KickScooter T60. En av fördelarna med att använda tre hjul istället för två är att den blir enklare att balansera och tack vare det även får möjlighet att ta sig fram för egen maskin. Tanken bakom KickScooter T60 är att den ska kunna fjärrstyras via molnet och en av förhoppningarna är att den själv ska kunna köra till en lämplig laddstation när batteriet börjar ta slut. I dagsläget får tjänster som hyr ut elsparkcyklar skicka ut personal och hämta elsparkcyklar vars batteri har tagit slut. Hur det kan komma att se ut i trafiken när tusentals förarlösa elsparkcyklar ska ta sig till sina laddstationer varje kväll låter jag er diskutera i kommentarerna. Segway-Ninebot kommer att börja sälja KickScooter T60 i början av nästa år och den kommer då att kosta runt 10.000 yuan, motsvarande cirka 13.800 kronor. Det kan jämföras med priserna för företagets andra modeller som ligger på motsvarande 1000 - 3000 kronor på den kinesiska marknaden. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Einride som kör själv utan förare får nu köra på allmän väg
Transportstyrelsen har gett tillstånd

Volvo får sedan en tid tillbaka köra med sina självkörande bilar på vissa vägsträckor i Göteborg, men en säkerhetsförare måste alltid sitta bakom ratten. Nu har svenska Einride fått tillstånd av Transportstyrelsen att köra på allmän väg med sin eldrivna lastbilsmodell T-Pod. Den kör också själv men skillnaden är att den är byggd utan hytt och därför helt och hållet saknar en förare. Det här blir första gången som Transportstyrelsen beviljar något sånt här men förvänta dig inte att se bilen passera när du sniglar dig fram på motorvägen. Lastbilen kommer endast att köras mellan DB Schenkers terminal och lager i Ljungarums industriområde i Jönköping vilket är en mycket kort sträcka. Kravet är att en operatör ska finnas i närheten och kunna stoppa bilen om något går snett. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
2018

Skogsbranschen vill utveckla självkörande skogsmaskiner
Som även ska gå att fjärrstyra

Den statliga myndigheten Vinnova och skogsbranschen kommer att satsa på att ta fram skogsmaskiner som både ska vara förarlösa och gå att fjärrstyra. Tanken är att man ska utveckla ett system som gör att skogsmaskinerna på egen hand ska ta sig fram till den aktuella arbetsplatsen där skogsarbetet ska utföras. Därefter kommer en operatör att ta över kontrollen via fjärrstyrning och på det sättet sköta arbetet som ska utföras skriver det svenska skogsbrukets forskningsinstitut Skogsforsk i ett pressmeddelande. Fördelarna med självkörande och fjärrstyrda skogsmaskiner blir bland annat att skadesrisken för de anställda minskar. Det kan även leda till att det blir en socialare arbetsmiljö för de som styr maskinerna då de kan sitta och arbeta på en och samma plats. Olle Gelin, forskare på Skogforsk, säger i ett pressmeddelande: "Utan hytt blir vissa maskiner mycket lättare och skonsammare. Och dessutom mer effektiva i sitt transportarbete när det blir mera plats för virket, säger Olle Gelin, forskare på Skogforsk.Men det är också ett lyft för arbetsmiljön, utan helkroppsvibrationer och utan risk för fallolyckor eller fallande föremål. Det skulle också på sikt ge oss en bredare rekryteringsbas om människor kunde sitta tillsammans med sina arbetskamrater i en mer social miljö." Förutom Skogsforsk kommer även företagen Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems och eXtractor samt universiteten KTH, Umeå universitet, Luleå Tekniska Universitet och Skogstekniska klustret att delta i utvecklingsarbetet kring sjävkörande och fjärrstyrda skogsmaskiner. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiska bilköpare hatar nybilsdoft
Ford jobbar på en lösning

Det finns troligtvis många där ute som köper en helt ny bil bara för att få ta del av känslan att ingen annan innan har spillt ut läsk på mittkonsolen eller lagt av en riktigt dålig smygare i förarstolen. Men i Kina tycker man tvärtom, där avskyr man nämligen nybilsdoften såpass mycket att Ford nu håller på att jobba på en lösning för att få deras nya bilar att inte lukta så nya. Det innebär dock inte att de kommer göra så att bilarna luktar sunkigt utan bara att man ska eliminera den där distinkta nybilsdoften. Ford har precis ansökt om ett nytt patent på hur processen ska gå till men det är knappast något mirakelmässigt det handlar om. Det är i princip en guide till hur köparna ska göra för att bli av med doften (stanken) själva. Tanken är att man ska parkera bilen i solen, öppna rutorna, starta bilen, värmaren och fläkten för att på så vis "steka" ut allt os. Patentet inkluderar även en speciell mjukvara och olika sensorer för att mäta luftkvaliteten. Det ska också bara fungera på semi-autonoma eller helt förarlösa bilar och såna har vi ju inte riktigt än så det kan nog dröja ett tag innan det här blir verklighet. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Bilarna i Roborace kommer inte vara förarlösa
Behöver ett mänskligt inslag

Motorsport.com har tagit sig ett snack med Lucas di Grassi som är chef för den kommande Roborace-ligan. Han säger att man nu planerar att ha chaufförer i de självkörande bilarna när ligan väl kickar igång nästa år. Initialt var tanken att robotbilarna DevBot skulle tävla mot varandra helt autonomt men nu säger di Grassi att mänskliga chaufförer ska köra en del av loppet och robotbilarna ska köra på egen hand en del av loppet. Anledningen till det uppger di Grassi beror på att man nu anser att racing behöver något slags mänsklig inslag, inte bara maskin. Till Motorsport.com säger han: "We changed our mind. The initial idea was to do it with the Robocar. The impression of a driver driving and then jumping out much better exemplifies the difference between human and autonomous driving. Most importantly, I think motorsport has to have a human component. It’s always been about human and machine." När Roborace-ligan drar igång nästa år kommer den antagligen bestå av färre än tio bilar och loppen kommer att köras i samband med att det körs Formel E. Bilen som syns i nedre delen av bilden ovan kommer med andra ord inte att vara aktuell då med tanke på att det inte får plats någon chaufför i den. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Einride börjar testa självkörande lastbilar i Jönköping
Tillsammans med Ericsson, Telia och DB Schenker

Det svenska företaget Einride har nu börjat testa sin förarlösa och eldrivna lastbil T-pod tillsammans med fraktföretaget DB Schenker, Telia och Ericsson skriver Telia ett pressmeddelande. Bilarna testas på DB Schenkers lagerområde i Jönköping och bilarna är uppkopplade mot nätet med hjälp av 5G-teknik från Ericsson. Telia står för själva uppkopplingen till mobilnätet vilket egentligen är ett 4G-nät som förstärkts med 5G-teknik. Einrides grundare och vd Robert Falck säger i pressmeddelandet: "Einrides mål är att leda en hållbar transformation av godstransportsektorn. Och medan vi gör detta måste säkerhet förbli vår högsta prioritering. 5G erbjuder den uppkoppling och driftsäkerhet som krävs för att på ett säkert sätt kunna lansera T-podden på allmänna vägar, vilket i sin tur kommer att reducera koldioxidutsläpp och helt eliminera utsläpp av kväveoxider." Telia planerar att lansera 5G-nät kommersiellt i Sverige någon gång under 2020. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo får tillstånd att köra förarlösa bilar i Kalifornien
Självkörande bilar slipper säkerhetschaufförer i vissa städer

Alphabets företaget för självkörande bilar Waymo har nu fått tillstånd att köra sina självkörande bilar utan säkerhetschaufförer i ett dussintal städer i Kalifornien skriver företaget i blogginlägg. Waymo har haft tillstånd att köra självkörande bilar i Kalifornien sedan 2014 men då har det krävts att det alltid ska finnas en säkerhetschaufför bakom ratten. Det nya tillståndet som Waymo nu fått innebär att företaget kan köra utan säkerhetschaufförer i städer som till exempel Palo Alto, Los Altos, Los Altos Hills, Sunnyvale och Mountain View, staden där Alphabet och Google har sitt huvudkontor. I sitt blogginlägg skriver Waymo att de förarlösa bilarna kommer att stanna omgående om de hamnar i en situation de inte riktigt vet hur de ska reda ut: "If a Waymo vehicle comes across a situation it doesnx27t understand, it does what any good driver would do: comes to a safe stop until it does understand how to proceed. For our cars, that means following well-established protocols, which include contacting Waymo fleet and rider support for help in resolving the issue." Waymo är det första företaget i Kalifornien som får tillstånd att framföra helt förarlösa bilar men ytterligare cirka 60 företag har tillstånd att köra självkörande bilar med säkerhetschaufför i delstaten. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Trucks presenterar förarlösa konceptet Vera
Ska frakta gods kortare sträckor i framtiden

Förra veckan presenterade Volvo Cars sin framtidsvision Volvo 360c och igår visade även Volvo Trucks upp hur de ser att en del av framtidens transporter kommer att se ut. Volvo Trucks kallar sin vision för Vera och det handlar om en trailerdragare som är både eldriven och självkörande, precis som det mesta är tänkt att vara inom fordonsindustrin i framtiden. Vera är primärt tänkt att användas på kortare sträckor där man transporterar stora mängder gods på samma rutt. Man nämner bland annat att Vera skulle kunna tänkas användas för att transportera gods mellan olika fraktterminaler inom någorlunda samma område. Mikael Karlsson, på Volvo Trucks Autonomous Solutions.säger: "Our system can be seen as an extension of the advanced logistics solutions that many industries already apply today. Since we use autonomous vehicles with no exhaust emissions and low noise, their operation can take place at any time of day or night. The solution utilises existing road infrastructure and load carriers, making it easier to recoup costs and allowing for integration with existing operations." Precis som med många framtidskoncept så finns det inga uppgifter om när vi kan få saker som Vera och liknande lösningar på våra vägar. Tumnagel
57.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes visar upp konceptet Vision Urbanetic
Förarlöst är framtiden

Förra veckan visade Volvo upp sitt förarlösa koncept Volvo 360c och det verkar som om Mercedes-Benz har lite liknande idéer som Volvo om hur vi kommer att transporteras i framtiden. Mercedes kallar sitt framtidskoncept för Vision Urbanetic och det handlar om en slags modulär plattform där man ska kunna ha olika chassin på bilens underrede beroende på om det är varor eller människor som ska transporteras. Det hela är givetvis både eldrivet och helt autonomt så att passagerarna kan pyssla med annat under bilfärden. Enligt Mercedes så skulle man kunna frakta antingen 12 personer eller 10 europallar med hjälp av Vision Urbanetic. När vi kan få se skapelser som denna och Volvo 360c på våra vägar finns det inga uppgifter om. Det kan nog dock dröja några år misstänker jag. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Stockholm först med självkörande bussar i Skandinavien
Nobina ska köra IT-folk i Kista

Transportstyrelsen har beviljat Sveriges första tillstånd för självkörande fordon på allmän väg och det är trafikföretaget Nobina som nu kommer att få tillstånd att köra två stycken självkörande minibussar i Kista utanför Stockholm. De båda bussarna är tillverkade av det franska företaget EasyMile och kommer att trafikera en 1,5 kilometer lång sträcka mellan Kista galleria och Victoria Tower. Bussarna får max framföras i 20 km/h och måste ledsagas av en operatör som antingen befinner sig inuti eller bredvid bussen under färdens gång. Nobina planerar att dra igång den förarlösa verksamheten inom kort och därefter ska detta testas under sex månaders tid. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

GM planerar att lansera autonom taxi-flotta 2019
Snart kan alla åka i självkörande bilar

Under ett investerarsamtal i veckan meddelade biltillverkaren GM att man planerar att rulla ut en flotta med självkörande Chevrolet Bolt EV redan 2019. Exakt var i USA man planerar att göra detta avslöjade man inte men det spekuleras om att det kan bli San Francisco, där självkörande Chevy Bolts redan testas, eller i New York där bilarna ska börja testas nästa år. När det gäller konkurrensen så misstänker väl de flesta att till exempel Uber planerar för en förarlös taxi-flotta och Alphabets Waymo kommer att testa en taxi-tjänst redan nästa år i mindre skala. GM:s huvudkonkurrent Ford planerar att lansera en tjänst med självkörande taxi-bilar 2021. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo börjar testa självkörande bilar utan förare
Hoppa in i baksätet och åk med

Autonoma fordon börjar dyka upp på vägarna lite överallt men de har alla en sak gemensamt - någon sitter fortfarande bakom ratten och kan gripa in om något skulle gå snett. Googles självkörande bilprojekt som numera går under namnet Waymo börjar nu dock att testa förarlösa bilar som kör sig själva. Bilarna kommer att finnas på allmänna vägar och Waymo säger att de nu efter åtta års utveckling litar såpass mycket på bilarna att någon säkerhetsförare bakom ratten inte längre behövs. Skulle något inträffa kommer bilen automatiskt att stanna. Medlemmar i testprogrammet kommer under de närmaste månaderna få möjlighet att åka med i de förarlösa bilarna. De första testerna kommer att äga rum i förorten Chandler som ligger utanför Phoenix. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Lidl börjar med självkörande transporter
Med T-poddar från Einride

Lidl har uppget att de kommer att börja testa att transportera varor till sina butiker i självkörande ellastbilar från och med kvartal tre nästa år. Det handlar om den självkörande ellastbilen T-Pod som utvecklats av det svenska företaget Einride. T-poden är en cirka sju meter lång lastbil som ska kunna transportera 15 stycken standardlastpallar med varor. Den har en batterikapacitet på 200 kWh och ska kunna köra cirka 200 kilometer på en laddning batterier. Johannes Fieber, VD på Lidl Sverige, kommenterar satsningen på förarlösa transporter i ett pressmeddelande: "Livsmedelsbranschen är mycket transportintensiv, vilket betyder stora utsläpp så länge man fortsätter med fossil teknik. Under verksamhetsåret 2016/2017 övergick vi helt till alternativa bränslen som el, fordonsgas, biodiesel eller Svanenmärkt diesel vilket minskade transporternas klimatpåverkan med 25 procent. Genom att ta nästa steg och gå över till elektriska lastbilstransporter kan transportens utsläpp minska med uppemot hundra procent. Einrides självkörande T-pod kan göra detta jättesteg i vårt arbete mot fossilfria transporter." Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo utbildar utryckningspersonal
Så att de kan hantera olyckor med självkörande bilar

Waymo, Alphabets dotterföretag för självkörande bilar, är sannolikt ett av de företagen som är längst fram när det gäller utvecklingen av självkörande bilar. ReCode skriver nu att Waymo redan har börjat förbereda polis och annan räddningspersonal inför den förarlösa framtiden. I Waymos senast publicerade säkerhetsrapport framgår det att Waymo har börjat utbilda en del poliser och utryckningspersonal om hur de ska hantera olyckor där självkörande bilar är inblandade. Det handlar framför allt om att räddningspersonal ska kunna identifiera ett självkörande fordon och hur de sedan smidigt får tillgång till detta. Waymos bilar har redan system som kan upptäcka blåljus-fordon och kan i så fall väja för dessa. Waymos bilar skickar även en rapport till deras central om någon av deras fordon är inblandad i en olycka och om så skulle vara fallet skickar Waymo omedelbart sina egna experter till platsen för olyckan. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes bilar parkerar sig själva i parkeringshus
Förarlös parkering ser rätt gött ut

Mercedes-Benz moderföretag Daimler har tillsammans med Bosch utvecklat ett system som de kallar för "automated valet parking" som har möjlighet att automatiskt parkera en bil i ett parkeringsgarage efter det att föraren lämnat av bilen vid parkeringshusets infart. Som synes i filmen så lämnar föraren sin bil i en avlämningszon för att därefter via en app be bilen att åka och parkera sig på en ledig plats. När föraren sedan behöver sin bil så är det bara att kalla på denna via appen och då kör bilen själv tillbaka till det stället där den blev avlämnad. Då bilens dörrar aldrig behöver öppnas kan man även parkera bilarna tätare och enligt Daimler ska det vara möjligt att få in 20 procent fler bilar på samma parkeringsyta med "automated valet parking" jämfört med om föraren skulle parkera bilen själv. För att det hela ska fungera krävs det dock att hela parkeringshuset måste förses med sensorer och annan tillhörande teknik vilket antagligen inte är helt billigt. Sen måste givetvis ett sådant här system vara kompatibelt med i stort alla framtida bilar. Skulle det bara fungera tillsammans med bilar från Mercedes-Benz så är det antagligen få parkeringshusägare som skulle vilja investera i sådant här system. Ball idé hur som helst. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens första fartyg utan besättning sjösätts nästa år
Ska vara helt autonomt till 2020

I Norge håller man just nu på och bygger vad man säger ska bli världens första fartyg helt utan besättning och man säger att det kommer att bli världens mest avancerade container-fartyg. Fartyget kommer att heta Yara Birkeland och det handlar om ett eldrivet fartyg som man planerar att sjösätta nästa år. Planen är att Birkenland ska bli helt autonomt inom några år även om man initialt kommer att bemanna det för att i ett senare skede övergå att fjärrstyra fartyget. I ett pressmeddelande från tidigare i år skriver Yara om Birkenland: "Yara Birkeland will initially operate as a manned vessel, moving to remote operation in 2019 and expected to be capable of performing fully autonomous operations from 2020." Fartyget kommer att ha plats för cirka 100 containrar och kostar 25 miljoner dollar att bygga. Det är tre gånger så mycket som ett traditionellt fartyg av den storleken kostar men med hjälp av eldrift och mindre besättning hoppas man att kunna kapa driftskostnaderna för Birkenland med 90 procent jämfört med ett traditionellt fartyg av samma storlek. Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan siktar på att ta fram kaptenslösa fraktfartyg
Ska kunna segla över världshaven helt själva

Ett gäng med japanska företag verksamma inom fraktindustrin och båtbyggarindustrin siktar på att ta fram helt autonoma fraktfartyg som ska kunna tas i drift 2025. Med hjälp av artificiell intelligens ska fartygen själva kunna räkna ut den bästa rutten baserat på variabler som säkerhet, avstånd och bränsleeffektivitet. Initialt planerar man att låta en liten besättning att följa med fartygen men på sikt hoppas man kunna låta skeppen ta sig fram helt utan besättning. Totalt siktar man på att ta fram 250 stycken autonoma fartyg. Brittiska Rolls-Royce presenterade förra året planer på att utveckla autonoma fartyg och hoppas kunna sjösätta en första version av ett sådant 2020. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar testa pilotlösa flygplan nästa år
Artificiell intelligens intar luftrummet

Nu när självkörande bilar är någorlunda på banan så verkar det som om världens teknikleverantörer även siktar på att låta artificiell intelligens inta luftrummet. Under nästa år kommer flygplanstillverkaren Boeing att börja testa helt förarlösa flygplan där en AI ska kunna ta hand om start, färd och landning. Detta kommer man bland annat att göra i simuleringar men även i praktiken då man ska låta en AI flyga ett riktigt flygplan helt autonomt. Det kommer dock att finnas piloter med på dessa flygningar men inga passagerare. De flesta större flygplan är redan idag försedda med en autopilot som kan ta hand om en del av flygningen och vissa plan har även ett automatiskt startsystem men det är i dagsläget inte tillåtet att använda. Den AI som Boeing nu siktar på att utveckla kommer dock att vara betydligt mycket mer avancerad än vad dessa båda två system är tillsammans. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

London testar förarlös kollektivtrafik
Åk med en självkörande minibuss

De kommande tre veckorna kommer man i London att genomföra ett test med förarlös kollektivtrafik där passagerare kommer att transporteras av självkörande minibussar rapporterar BBC. De små bussarna kommer att ha kapacitet att transportera fyra passagerare åt gången med en maxhastighet på cirka 16 kilometer i timman. För säkerhets skull kommer det dock under testperioden att finnas personal på bussen som kan ta kontroll över denna om något skulle spåra ur. Går det här och framtida tester som planerat så ser man att man skulle kunna börja använda det här systemet i reguljär trafik i London 2019. Tumnagel
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber kartlägger nu städer på fem kontinenter
Förbereder sig inför en förarlös framtid

Taxi-tjänsten Uber fortsätter att investera mycket tid och pengar på att kartlägga vägarna i världens städer. Nu har turen kommit till Singapore vilket innebär att Uber nu kartlägger städer på alla världens kontinenter bortsett från Afrika och Antarktis. Uber kommer inte att använda dedikerade bilar för att kartlägga Singapore utan istället ska man installera teknik som kan kartlägga staden på bilar som redan är i trafik i Singapore. I dagsläget förlitar sig Uber på Google Maps men med satsningen på att ta fram egna kartor verkar det som om man på sikt tänker överge Google Maps till förmån för sina egna kartor. Till skillnad från Google Maps kommer Uber dock inte att göra sina kartor publika utan de kommer enbart att användas av Uber själva. Målet antas vara att kartorna Uber nu tar fram primärt kommer att användas i framtiden när Uber dumpar sina chaufförer och helt förlitar sig på självkörande bilar. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur designar man en självkörande racerbil?
Inside Roborace avsnitt 5

Här kommer femtedelen i webbtv-serien "Inside Roborace" där vi får följa uppladdningen inför racingligan med självkörande bilar. I det här avsnittet berättar ingenjörer och designer lite mer om designen bakom den första förarlösa racerbilen som man kommer att köra med i den förarlösa racingligan Roborace. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida