m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Så här är det att åka i Waymos förarlösa bilar
Nu har självkörande bilar börjat köra utan säkerhetschaufför

Alphabets dotterföretag Waymo är antagligen branschledande när det kommer till självkörande bilar och nu har man tagit ytterligare ett steg mot en framtid där vi inte längre kör våra bilar själva. Förra veckan började Waymo erbjuda transporter med sina självkörande bilar utan att en så kallad säkerhetschaufför fanns i bilen. Waymo har sedan tidigare testat sin tjänst för självkörande bilar i några amerikanska delstater men fram tills nu har det alltid funnits en säkerhetschaufför i bilen. Nu har man dock börjat testa tjänsten utan säkerhetschaufförer i villaförorten Chandler utanför Phoenix, Arizona. I dagsläget måste man vara ansluten till Waymos testprogram i Chandler för att kunna åka med Waymos självkörande bilar, både med och utan säkerhetschaufför. Waymo har dock låtit en del reportrar testa det hela. I videoklippet ovan kan ni kolla in när TechCrunch reporter Timothy B. Lee testar hur det är att åka i en av Waymos bilar utan att ha någon säkerhetschaufför med sig på färden. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Kinesiska bilköpare hatar nybilsdoft
Ford jobbar på en lösning

Det finns troligtvis många där ute som köper en helt ny bil bara för att få ta del av känslan att ingen annan innan har spillt ut läsk på mittkonsolen eller lagt av en riktigt dålig smygare i förarstolen. Men i Kina tycker man tvärtom, där avskyr man nämligen nybilsdoften såpass mycket att Ford nu håller på att jobba på en lösning för att få deras nya bilar att inte lukta så nya. Det innebär dock inte att de kommer göra så att bilarna luktar sunkigt utan bara att man ska eliminera den där distinkta nybilsdoften. Ford har precis ansökt om ett nytt patent på hur processen ska gå till men det är knappast något mirakelmässigt det handlar om. Det är i princip en guide till hur köparna ska göra för att bli av med doften (stanken) själva. Tanken är att man ska parkera bilen i solen, öppna rutorna, starta bilen, värmaren och fläkten för att på så vis "steka" ut allt os. Patentet inkluderar även en speciell mjukvara och olika sensorer för att mäta luftkvaliteten. Det ska också bara fungera på semi-autonoma eller helt förarlösa bilar och såna har vi ju inte riktigt än så det kan nog dröja ett tag innan det här blir verklighet. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Waymo får tillstånd att köra förarlösa bilar i Kalifornien
Självkörande bilar slipper säkerhetschaufförer i vissa städer

Alphabets företaget för självkörande bilar Waymo har nu fått tillstånd att köra sina självkörande bilar utan säkerhetschaufförer i ett dussintal städer i Kalifornien skriver företaget i blogginlägg. Waymo har haft tillstånd att köra självkörande bilar i Kalifornien sedan 2014 men då har det krävts att det alltid ska finnas en säkerhetschaufför bakom ratten. Det nya tillståndet som Waymo nu fått innebär att företaget kan köra utan säkerhetschaufförer i städer som till exempel Palo Alto, Los Altos, Los Altos Hills, Sunnyvale och Mountain View, staden där Alphabet och Google har sitt huvudkontor. I sitt blogginlägg skriver Waymo att de förarlösa bilarna kommer att stanna omgående om de hamnar i en situation de inte riktigt vet hur de ska reda ut: "If a Waymo vehicle comes across a situation it doesnx27t understand, it does what any good driver would do: comes to a safe stop until it does understand how to proceed. For our cars, that means following well-established protocols, which include contacting Waymo fleet and rider support for help in resolving the issue." Waymo är det första företaget i Kalifornien som får tillstånd att framföra helt förarlösa bilar men ytterligare cirka 60 företag har tillstånd att köra självkörande bilar med säkerhetschaufför i delstaten. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Waymo börjar testa självkörande bilar utan förare
Hoppa in i baksätet och åk med

Autonoma fordon börjar dyka upp på vägarna lite överallt men de har alla en sak gemensamt - någon sitter fortfarande bakom ratten och kan gripa in om något skulle gå snett. Googles självkörande bilprojekt som numera går under namnet Waymo börjar nu dock att testa förarlösa bilar som kör sig själva. Bilarna kommer att finnas på allmänna vägar och Waymo säger att de nu efter åtta års utveckling litar såpass mycket på bilarna att någon säkerhetsförare bakom ratten inte längre behövs. Skulle något inträffa kommer bilen automatiskt att stanna. Medlemmar i testprogrammet kommer under de närmaste månaderna få möjlighet att åka med i de förarlösa bilarna. De första testerna kommer att äga rum i förorten Chandler som ligger utanför Phoenix. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Hur designar man en självkörande racerbil?
Inside Roborace avsnitt 5

Här kommer femtedelen i webbtv-serien "Inside Roborace" där vi får följa uppladdningen inför racingligan med självkörande bilar. I det här avsnittet berättar ingenjörer och designer lite mer om designen bakom den första förarlösa racerbilen som man kommer att köra med i den förarlösa racingligan Roborace. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Taxiförbund i New York vill förbjuda självkörande bilar
I 50 år

Självkörande bilar är framtiden, men alla älskar inte konceptet. Två taxiorganisationer i New York, Upstate Transportation Association och Independent Drivers Guild, har satt ner foten rejält och har bett staten att förbjuda självkörande bilar på grund av att organisationens medlemmar skulle förlora en hel del jobb om förarlösa bilar skjutsar runt folk i stället för hederliga taxiförare. IDG anser att det inte behöver ske några lagändringar i staten New York för att hålla självkörande bilar borta från gatorna. UTA å andra sidan vill verkligen inte att de förarlösa bilarna får köra runt i New York och anser att staten borde förbjuda självkörande bilar i staten i 50 år. Huruvida politikerna i New York kommer lyssna på IDG eller UTA är för tillfället okänt. Förhoppningsvis inte. Tumnagel
-14.9°
+
André Stray
0
2016

Apple bekräftar typ att man arbetar på en självkörande bil
Vill medverka till att skapa standarder för förarlösa bilar

Apple har skickat ett brev till den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) där man någorlunda bekräftar att man arbetar på teknik för självkörande bilar. I brevet, som är undertecknat av Apples Steve Kenner som tidigare arbetat som chef för bilars säkerhet på Ford, pekar Apple ut några områden gällande självkörande bilar som man arbetar med. "At least three areas require attention: (1) as described in the Policy, the implications of algorithmic decisions for the safety, mobility, and legality of automated vehicles and their occupants; (2) the challenge of ensuring privacy and security in the design of automated vehicles; and (3) the impact of automated vehicles on the public good, including their consequences for employment and public spaces." Apple vill med sitt brev till NHTSA medverka till att sätta upp en framtida standard för självkörande bilar. Det framgår inte hur långt Apple har kommit i sitt arbete med en eventuell självkörande bil eller teknik för sådana fordon. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Smiling Car är en självkörande bil som ler åt gångtrafikanter
Så de vet när bilen kommer att stanna

Det svenska företaget Semcon har tagit fram ett koncept som man kallar för "The Smiling Car" som är tänkt att underlätta kommunikationen mellan förarlösa bilar och gångtrafikanter. Tanken är att när bilens sensorer upptäcker att det finns gångtrafikanter i närheten så ska bilen signalera med ett stort leende i bilens grill om den är på väg att stanna. På så sätt ska gångtrafikanter känna sig säkra på att ge sig ut framför den självkörande bilen. Markus Granlund, VD och koncernchef på Semcon, säger i ett pressmeddelande: "Precis som det idag finns tydliga överenskommelser för hur bilar signalerar när de byter fil behöver vi redan nu börja utveckla ett gemensamt språk för hur självkörande bilar ska interagera med fotgängare." Även Google är inne på det här spåret och i den inlänkade artikeln nedan kan ni läsa om ett patent från Google som är tänkt att underlätta kommunikation mellan människor och självkörande bilar. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommer förarlösa bilar leda till att vi har mer sex i bilar?
Antagligen

En representant från den kanadensiska organisationen "Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence" (CAVCOE) varnar för att vi antagligen kommer att ha mer sex i bilar i framtiden när självkörande bilar blir vanligare på våra vägar. Barrie Kirk från CAVCOE säger till CBC News: "I am predicting that, once computers are doing the driving, there will be a lot more sex in cars. Thatx27s one of several things people will do which will inhibit their ability to respond quickly when the computer says to the human, x27Take over.x27" Trafiksäkerhetsforskare är nu oroliga för att människor i framtiden inte kommer att fokusera på vad som händer utanför bilen då de pysslar med annat i de självkörande bilarna och därför kanske kommer att få svårt att ta över bilen i händelse av att det sker något som kräver en mänsklig hand. Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo satsar på förarlösa bilar även i Kina
Ska starta försök med 100 bilar även där

Volvo rullar under nästa år i Göteborg igång ett projekt där vanliga Volvoförare på vissa sträckor kan släppa ratten och njuta av att slippa köra bilen själv. Nu vill Volvo ta försöket till Kina och planen är att 100 bilar ska rulla i trafiken. Vart någonstans de ska rulla är inte riktigt klart, man ska under våren inleda förhandlingar med de städer som är aktuella. Precis som i Sverige självkörande bilar både en teknisk och laglig utmaning. – Myndigheten behöver få lagen som tillåter självkörande bilar på plats. Bilindustrin kan inte göra det här på egen hand, det behövs hjälp från myndigheterna säger Håkan Samuelsson, VD på Volvo. Uppdatering I en tidigare version av artikeln skrev vi att projektet i Göteborg redan var igång, så är det inte utan det startar nästa år. Volvo har dock självkörande bilar på vägarna i dag men de rattas (eller inte rattas hur man nu ser det) av Volvo själva och inte av vanliga kunder. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Så här kan bilarna i Roborace komma att se ut
Den kommande racingsatsningen med förarlösa bilar

Förra året började det snackas om en ny racingliga där självkörande elbilar skulle tävla mot varandra och här kan ni kolla in det första designförslaget på en av bilarna som skulle kunna ställa upp i Roborace-ligan. För att förverkliga en Roborace-liga har man tagit hjälp av designern Daniel Simon som tidigare bland annat designat ljusmotorcyklarna i den senaste Tron-filmen. Det har tidigare sagts att Roborace skulle dra igång säsongen 2016 - 2017 men jag är tveksam att man hinner detta om allt man har åstadkommit hittills är en datorrenderad design från någon som brukar jobba med scifi-filmer. Men ge det fem till tio år så kanske... Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smart kamera i bilar upptäcker gångtrafikanter
Betydligt mycket snabbare algoritm än i tidigare system

Forskare på det amerikanska universitetet UC San Diego har tagit fram en algoritm som väldigt snabbt ska kunna upptäcka när gångtrafikanter befinner sig i närheten av bilen. Det här är givetvis något som både skulle kunna vara ett bra hjälpmedel i dagens bilar men framför allt i framtidens förarlösa bilar. Liknande system har funnits sedan tidigare men det här systemet ska vara betydligt snabbare än äldre system och man säger att kameran ska kunna upptäcka gångtrafikanter i mer eller mindre realtid. Felmarginalen ska även vara betydligt mycket lägre än i tidigare system och man säger att man har halverat antalet gånger kameran ser fel från tidigare system. En av forskarna bakom systemet säger: "No previous algorithms have been capable of optimizing the trade-off between detection accuracy and speed for cascades with stages of such different complexities. In fact, these are the first cascades to include stages of deep learning. The results we’re obtaining with this new algorithm are substantially better for real-time, accurate pedestrian detection." Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford testar självkörande bilar i snö
Med laser, radar och 3D-kartor

Att framföra självkörande bilar i snö- eller regn-oväder har alltid ansetts lite svårt då bilens sensorer och kameror kan bli störda men nu har Ford i alla fall börjat testa detta i testanläggningen Mcity i den amerikanska delstaten Michigan. Ford kommer att använda sig av LiDAR (Laser Imaging, Detection and Ranging) samt 3D-kartor för att kunna framföra de självkörande bilar i snöoväder. Kartorna har man tagit fram tillsammans med University of Michigan under sommartid. Detta betyder med andra ord att för tillfället skulle Fords självkörande bilar enbart kunna köras i snöoväder där det redan finns 3D-kartor framtagna. Detta är väl i och för sig antagligen något man kommer kunna lösa innan självkörande bilar blir en allt för vanlig syn på våra vägar. Tumnagel
49.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

KIA Hyundai börjar testa självkörande bilar i USA
Planerar sälja förarlösa bilar till 2030

Den sydkoreanska biltillverkaren KIA Hyundai blir den senaste i den allt längre raden av biltillverkare som ska testa självkörande bilar i USA. De flesta har än så länge valt att börja testköra sina bilar i Kalifornien men för KIA blir det delstaten Nevada där de första testerna kommer att ske. Där tester även Mercedes Benz självkörande lastbilar. KIA Hyundais plan är att ta fram bilmodeller med "auto assist" till 2020 och att man ska kunna sälja helt självkörande bilar någon gång runt 2030. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford ska börja testa självkörande bilar i Kalifornien
Börjar bli många robotbilar i delstaten nu

Ford har nu fått tillstånd att börja testa sina självkörande bilar på vägarna i Kalifornien och ansluter sig därmed till en allt stötte skara biltillverkare och teknikföretag som får göra detta. Totalt har nu över tio företag tillstånd att testa självkörande bilar i Kalifornien och bland dessa märks bland andra Honda, Google, Daimler Mercedes Benz, Tesla, Nissan, BMW, Volkswagen, Delphi, Bosch samt Cruise Automation. Den första fordmodellen som kommer att börja glida runt på egen hand i Kalifornien nästa år blir en Ford Fusion Hybrid. I videon nedan hittas en simulering där Ford visar hur det är tänkt att självkörande bilar ska undvika att köra på irrationella människor som springer runt på vägbanan. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida