m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Snart kan Waymos bilar se ännu längre
Ska kunna se en stoppskylt på en halv kilometers avstånd

Waymo har presenterat den femte generationen av sitt system för självkörande bilar och det har bland annat försetts med bättre kameror, radar och lidar än det systemet som bilarna använder sig av idag. Det nya systemet inkluderar 29 stycken kameror som sitter monterade runt bilen. De förbättrade kamerorna kommer bland annat ge bilarna möjlighet att se vägskyltar på upp till 500 meters avstånd, något som gör att bilarna kommer att ha betydligt mycket bättre "syn" än en människa. Här nedanför kan ni se ett exempel på hur Waymos nya kameror kan se vägskyltar som är placerade långt ifrån bilen. Den nya radarn beskriver Waymo som den mest avancerade som hittills placerats i en självkörande bil. I ett inlägg om sitt system skriver Waymo om radarn: "While traditional automotive radars are capable of tracking moving objects, our new imaging radar has higher resolution and enhanced signal processing capabilities that allow it to better detect and track objects that are moving, barely moving, or stopped." Waymos egenproducerade lidar-system ska även ha möjlighet att se saker på upp till 300 meters avstånd, något som gör även det systemet till ett av de mest avancerade som för tillfället används i självkörande bilar. Waymo planerar att integrera den femte generationen av sitt system för självkörande bilar i den flotta med självkörande Jaguar I-Pace som man planerar att släppa loss på USA:s gator i slutet av året. Waymo har tidigare uppgett att man planerar att köpa in 20.000 eldrivna I-Pace och göra dessa självkörande. Hur många som rullar ut i första batchen är än så länge oklart. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Så här är det att åka i Waymos förarlösa bilar
Nu har självkörande bilar börjat köra utan säkerhetschaufför

Alphabets dotterföretag Waymo är antagligen branschledande när det kommer till självkörande bilar och nu har man tagit ytterligare ett steg mot en framtid där vi inte längre kör våra bilar själva. Förra veckan började Waymo erbjuda transporter med sina självkörande bilar utan att en så kallad säkerhetschaufför fanns i bilen. Waymo har sedan tidigare testat sin tjänst för självkörande bilar i några amerikanska delstater men fram tills nu har det alltid funnits en säkerhetschaufför i bilen. Nu har man dock börjat testa tjänsten utan säkerhetschaufförer i villaförorten Chandler utanför Phoenix, Arizona. I dagsläget måste man vara ansluten till Waymos testprogram i Chandler för att kunna åka med Waymos självkörande bilar, både med och utan säkerhetschaufför. Waymo har dock låtit en del reportrar testa det hela. I videoklippet ovan kan ni kolla in när TechCrunch reporter Timothy B. Lee testar hur det är att åka i en av Waymos bilar utan att ha någon säkerhetschaufför med sig på färden. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Segway Ninebots nya elsparkcykel kör själv till batteriladdaren
Här är Ninebot KickScooter T60

Kinesiska Segway-Ninebot Group har visat upp en ny trehjulig elsparkcykel som man kallar för KickScooter T60. En av fördelarna med att använda tre hjul istället för två är att den blir enklare att balansera och tack vare det även får möjlighet att ta sig fram för egen maskin. Tanken bakom KickScooter T60 är att den ska kunna fjärrstyras via molnet och en av förhoppningarna är att den själv ska kunna köra till en lämplig laddstation när batteriet börjar ta slut. I dagsläget får tjänster som hyr ut elsparkcyklar skicka ut personal och hämta elsparkcyklar vars batteri har tagit slut. Hur det kan komma att se ut i trafiken när tusentals förarlösa elsparkcyklar ska ta sig till sina laddstationer varje kväll låter jag er diskutera i kommentarerna. Segway-Ninebot kommer att börja sälja KickScooter T60 i början av nästa år och den kommer då att kosta runt 10.000 yuan, motsvarande cirka 13.800 kronor. Det kan jämföras med priserna för företagets andra modeller som ligger på motsvarande 1000 - 3000 kronor på den kinesiska marknaden. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Skogsbranschen vill utveckla självkörande skogsmaskiner
Som även ska gå att fjärrstyra

Den statliga myndigheten Vinnova och skogsbranschen kommer att satsa på att ta fram skogsmaskiner som både ska vara förarlösa och gå att fjärrstyra. Tanken är att man ska utveckla ett system som gör att skogsmaskinerna på egen hand ska ta sig fram till den aktuella arbetsplatsen där skogsarbetet ska utföras. Därefter kommer en operatör att ta över kontrollen via fjärrstyrning och på det sättet sköta arbetet som ska utföras skriver det svenska skogsbrukets forskningsinstitut Skogsforsk i ett pressmeddelande. Fördelarna med självkörande och fjärrstyrda skogsmaskiner blir bland annat att skadesrisken för de anställda minskar. Det kan även leda till att det blir en socialare arbetsmiljö för de som styr maskinerna då de kan sitta och arbeta på en och samma plats. Olle Gelin, forskare på Skogforsk, säger i ett pressmeddelande: "Utan hytt blir vissa maskiner mycket lättare och skonsammare. Och dessutom mer effektiva i sitt transportarbete när det blir mera plats för virket, säger Olle Gelin, forskare på Skogforsk.Men det är också ett lyft för arbetsmiljön, utan helkroppsvibrationer och utan risk för fallolyckor eller fallande föremål. Det skulle också på sikt ge oss en bredare rekryteringsbas om människor kunde sitta tillsammans med sina arbetskamrater i en mer social miljö." Förutom Skogsforsk kommer även företagen Komatsu Forest, Unibap, BillerudKorsnäs, SCA, StoraEnso, Södra, Sveaskog, Holmen, BAE Systems och eXtractor samt universiteten KTH, Umeå universitet, Luleå Tekniska Universitet och Skogstekniska klustret att delta i utvecklingsarbetet kring sjävkörande och fjärrstyrda skogsmaskiner. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiska bilköpare hatar nybilsdoft
Ford jobbar på en lösning

Det finns troligtvis många där ute som köper en helt ny bil bara för att få ta del av känslan att ingen annan innan har spillt ut läsk på mittkonsolen eller lagt av en riktigt dålig smygare i förarstolen. Men i Kina tycker man tvärtom, där avskyr man nämligen nybilsdoften såpass mycket att Ford nu håller på att jobba på en lösning för att få deras nya bilar att inte lukta så nya. Det innebär dock inte att de kommer göra så att bilarna luktar sunkigt utan bara att man ska eliminera den där distinkta nybilsdoften. Ford har precis ansökt om ett nytt patent på hur processen ska gå till men det är knappast något mirakelmässigt det handlar om. Det är i princip en guide till hur köparna ska göra för att bli av med doften (stanken) själva. Tanken är att man ska parkera bilen i solen, öppna rutorna, starta bilen, värmaren och fläkten för att på så vis "steka" ut allt os. Patentet inkluderar även en speciell mjukvara och olika sensorer för att mäta luftkvaliteten. Det ska också bara fungera på semi-autonoma eller helt förarlösa bilar och såna har vi ju inte riktigt än så det kan nog dröja ett tag innan det här blir verklighet. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Bilarna i Roborace kommer inte vara förarlösa
Behöver ett mänskligt inslag

Motorsport.com har tagit sig ett snack med Lucas di Grassi som är chef för den kommande Roborace-ligan. Han säger att man nu planerar att ha chaufförer i de självkörande bilarna när ligan väl kickar igång nästa år. Initialt var tanken att robotbilarna DevBot skulle tävla mot varandra helt autonomt men nu säger di Grassi att mänskliga chaufförer ska köra en del av loppet och robotbilarna ska köra på egen hand en del av loppet. Anledningen till det uppger di Grassi beror på att man nu anser att racing behöver något slags mänsklig inslag, inte bara maskin. Till Motorsport.com säger han: "We changed our mind. The initial idea was to do it with the Robocar. The impression of a driver driving and then jumping out much better exemplifies the difference between human and autonomous driving. Most importantly, I think motorsport has to have a human component. It’s always been about human and machine." När Roborace-ligan drar igång nästa år kommer den antagligen bestå av färre än tio bilar och loppen kommer att köras i samband med att det körs Formel E. Bilen som syns i nedre delen av bilden ovan kommer med andra ord inte att vara aktuell då med tanke på att det inte får plats någon chaufför i den. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Einride börjar testa självkörande lastbilar i Jönköping
Tillsammans med Ericsson, Telia och DB Schenker

Det svenska företaget Einride har nu börjat testa sin förarlösa och eldrivna lastbil T-pod tillsammans med fraktföretaget DB Schenker, Telia och Ericsson skriver Telia ett pressmeddelande. Bilarna testas på DB Schenkers lagerområde i Jönköping och bilarna är uppkopplade mot nätet med hjälp av 5G-teknik från Ericsson. Telia står för själva uppkopplingen till mobilnätet vilket egentligen är ett 4G-nät som förstärkts med 5G-teknik. Einrides grundare och vd Robert Falck säger i pressmeddelandet: "Einrides mål är att leda en hållbar transformation av godstransportsektorn. Och medan vi gör detta måste säkerhet förbli vår högsta prioritering. 5G erbjuder den uppkoppling och driftsäkerhet som krävs för att på ett säkert sätt kunna lansera T-podden på allmänna vägar, vilket i sin tur kommer att reducera koldioxidutsläpp och helt eliminera utsläpp av kväveoxider." Telia planerar att lansera 5G-nät kommersiellt i Sverige någon gång under 2020. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo får tillstånd att köra förarlösa bilar i Kalifornien
Självkörande bilar slipper säkerhetschaufförer i vissa städer

Alphabets företaget för självkörande bilar Waymo har nu fått tillstånd att köra sina självkörande bilar utan säkerhetschaufförer i ett dussintal städer i Kalifornien skriver företaget i blogginlägg. Waymo har haft tillstånd att köra självkörande bilar i Kalifornien sedan 2014 men då har det krävts att det alltid ska finnas en säkerhetschaufför bakom ratten. Det nya tillståndet som Waymo nu fått innebär att företaget kan köra utan säkerhetschaufförer i städer som till exempel Palo Alto, Los Altos, Los Altos Hills, Sunnyvale och Mountain View, staden där Alphabet och Google har sitt huvudkontor. I sitt blogginlägg skriver Waymo att de förarlösa bilarna kommer att stanna omgående om de hamnar i en situation de inte riktigt vet hur de ska reda ut: "If a Waymo vehicle comes across a situation it doesnx27t understand, it does what any good driver would do: comes to a safe stop until it does understand how to proceed. For our cars, that means following well-established protocols, which include contacting Waymo fleet and rider support for help in resolving the issue." Waymo är det första företaget i Kalifornien som får tillstånd att framföra helt förarlösa bilar men ytterligare cirka 60 företag har tillstånd att köra självkörande bilar med säkerhetschaufför i delstaten. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Trucks presenterar förarlösa konceptet Vera
Ska frakta gods kortare sträckor i framtiden

Förra veckan presenterade Volvo Cars sin framtidsvision Volvo 360c och igår visade även Volvo Trucks upp hur de ser att en del av framtidens transporter kommer att se ut. Volvo Trucks kallar sin vision för Vera och det handlar om en trailerdragare som är både eldriven och självkörande, precis som det mesta är tänkt att vara inom fordonsindustrin i framtiden. Vera är primärt tänkt att användas på kortare sträckor där man transporterar stora mängder gods på samma rutt. Man nämner bland annat att Vera skulle kunna tänkas användas för att transportera gods mellan olika fraktterminaler inom någorlunda samma område. Mikael Karlsson, på Volvo Trucks Autonomous Solutions.säger: "Our system can be seen as an extension of the advanced logistics solutions that many industries already apply today. Since we use autonomous vehicles with no exhaust emissions and low noise, their operation can take place at any time of day or night. The solution utilises existing road infrastructure and load carriers, making it easier to recoup costs and allowing for integration with existing operations." Precis som med många framtidskoncept så finns det inga uppgifter om när vi kan få saker som Vera och liknande lösningar på våra vägar. Tumnagel
57.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes visar upp konceptet Vision Urbanetic
Förarlöst är framtiden

Förra veckan visade Volvo upp sitt förarlösa koncept Volvo 360c och det verkar som om Mercedes-Benz har lite liknande idéer som Volvo om hur vi kommer att transporteras i framtiden. Mercedes kallar sitt framtidskoncept för Vision Urbanetic och det handlar om en slags modulär plattform där man ska kunna ha olika chassin på bilens underrede beroende på om det är varor eller människor som ska transporteras. Det hela är givetvis både eldrivet och helt autonomt så att passagerarna kan pyssla med annat under bilfärden. Enligt Mercedes så skulle man kunna frakta antingen 12 personer eller 10 europallar med hjälp av Vision Urbanetic. När vi kan få se skapelser som denna och Volvo 360c på våra vägar finns det inga uppgifter om. Det kan nog dock dröja några år misstänker jag. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Stockholm först med självkörande bussar i Skandinavien
Nobina ska köra IT-folk i Kista

Transportstyrelsen har beviljat Sveriges första tillstånd för självkörande fordon på allmän väg och det är trafikföretaget Nobina som nu kommer att få tillstånd att köra två stycken självkörande minibussar i Kista utanför Stockholm. De båda bussarna är tillverkade av det franska företaget EasyMile och kommer att trafikera en 1,5 kilometer lång sträcka mellan Kista galleria och Victoria Tower. Bussarna får max framföras i 20 km/h och måste ledsagas av en operatör som antingen befinner sig inuti eller bredvid bussen under färdens gång. Nobina planerar att dra igång den förarlösa verksamheten inom kort och därefter ska detta testas under sex månaders tid. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo börjar testa självkörande bilar utan förare
Hoppa in i baksätet och åk med

Autonoma fordon börjar dyka upp på vägarna lite överallt men de har alla en sak gemensamt - någon sitter fortfarande bakom ratten och kan gripa in om något skulle gå snett. Googles självkörande bilprojekt som numera går under namnet Waymo börjar nu dock att testa förarlösa bilar som kör sig själva. Bilarna kommer att finnas på allmänna vägar och Waymo säger att de nu efter åtta års utveckling litar såpass mycket på bilarna att någon säkerhetsförare bakom ratten inte längre behövs. Skulle något inträffa kommer bilen automatiskt att stanna. Medlemmar i testprogrammet kommer under de närmaste månaderna få möjlighet att åka med i de förarlösa bilarna. De första testerna kommer att äga rum i förorten Chandler som ligger utanför Phoenix. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Lidl börjar med självkörande transporter
Med T-poddar från Einride

Lidl har uppget att de kommer att börja testa att transportera varor till sina butiker i självkörande ellastbilar från och med kvartal tre nästa år. Det handlar om den självkörande ellastbilen T-Pod som utvecklats av det svenska företaget Einride. T-poden är en cirka sju meter lång lastbil som ska kunna transportera 15 stycken standardlastpallar med varor. Den har en batterikapacitet på 200 kWh och ska kunna köra cirka 200 kilometer på en laddning batterier. Johannes Fieber, VD på Lidl Sverige, kommenterar satsningen på förarlösa transporter i ett pressmeddelande: "Livsmedelsbranschen är mycket transportintensiv, vilket betyder stora utsläpp så länge man fortsätter med fossil teknik. Under verksamhetsåret 2016/2017 övergick vi helt till alternativa bränslen som el, fordonsgas, biodiesel eller Svanenmärkt diesel vilket minskade transporternas klimatpåverkan med 25 procent. Genom att ta nästa steg och gå över till elektriska lastbilstransporter kan transportens utsläpp minska med uppemot hundra procent. Einrides självkörande T-pod kan göra detta jättesteg i vårt arbete mot fossilfria transporter." Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Waymo utbildar utryckningspersonal
Så att de kan hantera olyckor med självkörande bilar

Waymo, Alphabets dotterföretag för självkörande bilar, är sannolikt ett av de företagen som är längst fram när det gäller utvecklingen av självkörande bilar. ReCode skriver nu att Waymo redan har börjat förbereda polis och annan räddningspersonal inför den förarlösa framtiden. I Waymos senast publicerade säkerhetsrapport framgår det att Waymo har börjat utbilda en del poliser och utryckningspersonal om hur de ska hantera olyckor där självkörande bilar är inblandade. Det handlar framför allt om att räddningspersonal ska kunna identifiera ett självkörande fordon och hur de sedan smidigt får tillgång till detta. Waymos bilar har redan system som kan upptäcka blåljus-fordon och kan i så fall väja för dessa. Waymos bilar skickar även en rapport till deras central om någon av deras fordon är inblandad i en olycka och om så skulle vara fallet skickar Waymo omedelbart sina egna experter till platsen för olyckan. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar testa pilotlösa flygplan nästa år
Artificiell intelligens intar luftrummet

Nu när självkörande bilar är någorlunda på banan så verkar det som om världens teknikleverantörer även siktar på att låta artificiell intelligens inta luftrummet. Under nästa år kommer flygplanstillverkaren Boeing att börja testa helt förarlösa flygplan där en AI ska kunna ta hand om start, färd och landning. Detta kommer man bland annat att göra i simuleringar men även i praktiken då man ska låta en AI flyga ett riktigt flygplan helt autonomt. Det kommer dock att finnas piloter med på dessa flygningar men inga passagerare. De flesta större flygplan är redan idag försedda med en autopilot som kan ta hand om en del av flygningen och vissa plan har även ett automatiskt startsystem men det är i dagsläget inte tillåtet att använda. Den AI som Boeing nu siktar på att utveckla kommer dock att vara betydligt mycket mer avancerad än vad dessa båda två system är tillsammans. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

London testar förarlös kollektivtrafik
Åk med en självkörande minibuss

De kommande tre veckorna kommer man i London att genomföra ett test med förarlös kollektivtrafik där passagerare kommer att transporteras av självkörande minibussar rapporterar BBC. De små bussarna kommer att ha kapacitet att transportera fyra passagerare åt gången med en maxhastighet på cirka 16 kilometer i timman. För säkerhets skull kommer det dock under testperioden att finnas personal på bussen som kan ta kontroll över denna om något skulle spåra ur. Går det här och framtida tester som planerat så ser man att man skulle kunna börja använda det här systemet i reguljär trafik i London 2019. Tumnagel
48.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur designar man en självkörande racerbil?
Inside Roborace avsnitt 5

Här kommer femtedelen i webbtv-serien "Inside Roborace" där vi får följa uppladdningen inför racingligan med självkörande bilar. I det här avsnittet berättar ingenjörer och designer lite mer om designen bakom den första förarlösa racerbilen som man kommer att köra med i den förarlösa racingligan Roborace. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Taxiförbund i New York vill förbjuda självkörande bilar
I 50 år

Självkörande bilar är framtiden, men alla älskar inte konceptet. Två taxiorganisationer i New York, Upstate Transportation Association och Independent Drivers Guild, har satt ner foten rejält och har bett staten att förbjuda självkörande bilar på grund av att organisationens medlemmar skulle förlora en hel del jobb om förarlösa bilar skjutsar runt folk i stället för hederliga taxiförare. IDG anser att det inte behöver ske några lagändringar i staten New York för att hålla självkörande bilar borta från gatorna. UTA å andra sidan vill verkligen inte att de förarlösa bilarna får köra runt i New York och anser att staten borde förbjuda självkörande bilar i staten i 50 år. Huruvida politikerna i New York kommer lyssna på IDG eller UTA är för tillfället okänt. Förhoppningsvis inte. Tumnagel
-14.9°
+
André Stray
0
2016

Apple bekräftar typ att man arbetar på en självkörande bil
Vill medverka till att skapa standarder för förarlösa bilar

Apple har skickat ett brev till den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) där man någorlunda bekräftar att man arbetar på teknik för självkörande bilar. I brevet, som är undertecknat av Apples Steve Kenner som tidigare arbetat som chef för bilars säkerhet på Ford, pekar Apple ut några områden gällande självkörande bilar som man arbetar med. "At least three areas require attention: (1) as described in the Policy, the implications of algorithmic decisions for the safety, mobility, and legality of automated vehicles and their occupants; (2) the challenge of ensuring privacy and security in the design of automated vehicles; and (3) the impact of automated vehicles on the public good, including their consequences for employment and public spaces." Apple vill med sitt brev till NHTSA medverka till att sätta upp en framtida standard för självkörande bilar. Det framgår inte hur långt Apple har kommit i sitt arbete med en eventuell självkörande bil eller teknik för sådana fordon. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Åk med i en självkörande racerbil
Andra delen av "Inside Roborace"

Här kommer andra delen av "Inside Roborace", webb-tv-serien som följer den kommande ligan för förarlösa racerbilar. I det här avsnittet får vi oss ytterligare en titt på testbilarna som Roborace tagit fram och får även åka med när de framförs på racingbanan. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Smiling Car är en självkörande bil som ler åt gångtrafikanter
Så de vet när bilen kommer att stanna

Det svenska företaget Semcon har tagit fram ett koncept som man kallar för "The Smiling Car" som är tänkt att underlätta kommunikationen mellan förarlösa bilar och gångtrafikanter. Tanken är att när bilens sensorer upptäcker att det finns gångtrafikanter i närheten så ska bilen signalera med ett stort leende i bilens grill om den är på väg att stanna. På så sätt ska gångtrafikanter känna sig säkra på att ge sig ut framför den självkörande bilen. Markus Granlund, VD och koncernchef på Semcon, säger i ett pressmeddelande: "Precis som det idag finns tydliga överenskommelser för hur bilar signalerar när de byter fil behöver vi redan nu börja utveckla ett gemensamt språk för hur självkörande bilar ska interagera med fotgängare." Även Google är inne på det här spåret och i den inlänkade artikeln nedan kan ni läsa om ett patent från Google som är tänkt att underlätta kommunikation mellan människor och självkörande bilar. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryska sökjätten Yandex bygger självkörande buss
Ska alla sökföretag bygga förarlösa fordon?

Det är inte bara Google och deras kinesiska konkurrent Baidu som vill tillverka självkörande bilar. Nu rapporterar Fortune att även de båda sökföretagens ryska konkurrent Yandex utvecklar ett självkörande fordon. Det handlar om en självkörande minibuss som ska kunna ta upp till 12 passagerare och ha en räckvidd på cirka 200 kilometer. Passagerarna ska kunna bestämma sin destination med hjälp av en app som är kopplad till Yandex moln. Fordonet utvecklas tillsammans med Daimler, lastbilstillverkaren Kamaz samt forskare från den statliga forskningsinstitutionen NAMI. NAMI uppger att man kommer att börja testa fordonet i början av nästa år men att det kommer att dröja innan minibussen släpps iväg på allmänna vägar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommer förarlösa bilar leda till att vi har mer sex i bilar?
Antagligen

En representant från den kanadensiska organisationen "Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence" (CAVCOE) varnar för att vi antagligen kommer att ha mer sex i bilar i framtiden när självkörande bilar blir vanligare på våra vägar. Barrie Kirk från CAVCOE säger till CBC News: "I am predicting that, once computers are doing the driving, there will be a lot more sex in cars. Thatx27s one of several things people will do which will inhibit their ability to respond quickly when the computer says to the human, x27Take over.x27" Trafiksäkerhetsforskare är nu oroliga för att människor i framtiden inte kommer att fokusera på vad som händer utanför bilen då de pysslar med annat i de självkörande bilarna och därför kanske kommer att få svårt att ta över bilen i händelse av att det sker något som kräver en mänsklig hand. Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande bussar glider runt i Kista
Framtidens kollektivtrafik?

Den här veckan var det svensk premiär för förarlösa bussar och det skedde i Kista utanför Stockholm där de transporterade passagerare till och från Kista Galleria. Det hela skedde under "Kista Mobility Week" och de eldrivna bussarna är tillverkade av det franska företaget EasyMile. Bussarna har en toppfart på 40 kilometer i timman men körs normalt i cirka 20 kilometer i timman. Batteriet tar cirka åtta timmar att ladda och på en laddning kan man köra cirka 80 kilometer. Än så länge har EasyMile bara byggt 15 stycken testbussar men siktar på att bygga 20 till och hoppas kunna presentera en kommersiell modell av bussarna nästa år säger en av företagets grundare till Bussmagasinet. Foto: Levent Yilmaz Tumnagel
63.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo satsar på förarlösa bilar även i Kina
Ska starta försök med 100 bilar även där

Volvo rullar under nästa år i Göteborg igång ett projekt där vanliga Volvoförare på vissa sträckor kan släppa ratten och njuta av att slippa köra bilen själv. Nu vill Volvo ta försöket till Kina och planen är att 100 bilar ska rulla i trafiken. Vart någonstans de ska rulla är inte riktigt klart, man ska under våren inleda förhandlingar med de städer som är aktuella. Precis som i Sverige självkörande bilar både en teknisk och laglig utmaning. – Myndigheten behöver få lagen som tillåter självkörande bilar på plats. Bilindustrin kan inte göra det här på egen hand, det behövs hjälp från myndigheterna säger Håkan Samuelsson, VD på Volvo. Uppdatering I en tidigare version av artikeln skrev vi att projektet i Göteborg redan var igång, så är det inte utan det startar nästa år. Volvo har dock självkörande bilar på vägarna i dag men de rattas (eller inte rattas hur man nu ser det) av Volvo själva och inte av vanliga kunder. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Så här kan bilarna i Roborace komma att se ut
Den kommande racingsatsningen med förarlösa bilar

Förra året började det snackas om en ny racingliga där självkörande elbilar skulle tävla mot varandra och här kan ni kolla in det första designförslaget på en av bilarna som skulle kunna ställa upp i Roborace-ligan. För att förverkliga en Roborace-liga har man tagit hjälp av designern Daniel Simon som tidigare bland annat designat ljusmotorcyklarna i den senaste Tron-filmen. Det har tidigare sagts att Roborace skulle dra igång säsongen 2016 - 2017 men jag är tveksam att man hinner detta om allt man har åstadkommit hittills är en datorrenderad design från någon som brukar jobba med scifi-filmer. Men ge det fem till tio år så kanske... Tumnagel
54.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida