m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Lotus kommande SUV blir strikt eldriven
Får upp till 750 hästar

Lotus är i full fart med att utveckla sin SUV som ryktas få namnet Lambda. Den ska lanseras 2022 och det senaste ryktet kring bilen är att den blir strikt eldriven och att toppversionen kommer att bjuda på 750 hästar. Tidigare förväntades bilen komma med förbränningsmotorer och som laddhybrid men så kanske det alltså inte blir. Eldrivna bilar är som ni säkert redan vet på starkt intåg och då måste även en liten tillverkare som Lotus kunna erbjuda något i den klassen. När de nu ändå har bestämt sig för att göra något så knasigt som en SUV är det ju lika bra att gå hela vägen. Bilen kommer att baseras på SEA-plattformen som vi ser bild på här. Lotus säljer 3500 stycken bilar om året och man räknar med att den siffran ökar till 5000 stycken när suven väl är här. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ska göra om grekisk ö till elfordonsparadis
Alla fordon med förbränningsmotor ska bytas ut

Volkswagengruppen och Grekland meddelar nu att den lilla ön Astypalea ska "förvandlas" till ett paradis för eldrivna fordon. De 1500 stycken bilarna med förbränningsmotorer som idag finns där ska ersättas med omkring 1000 stycken eldrivna fordon istället. Och man ska dra igång en bildelningstjänst där dessa ingår. Förutom bilar ska det finnas eldrivna mopeder och elscootrar. På ön bor det 1300 stycken personer och varje år (kanske inte detta året) besöks den av 72.000 stycken turister. Även lokala bussar, polisbilar, ambulanser, brandbilar och liknande ska också bytas ut mot elfordon. Volkswagen ska installera 230 stycken laddstolpar runt om på ön. Och elen till dessa ska komma från förnybara energikällor. Tumnagel
68.8°
+
Bobby Green
0

Mini snackar lite om framtiden
Den är inte helt oväntat elektrisk

Det har nu gått 20 år sedan BMW återlanserade Mini som märke. Sedan dess har man tillverkat nästan fyra miljoner exemplar i fabriken i Oxford. Nu berättar man lite om framtiden som inte helt oväntat går mot elektrifiering. Det första startskottet skedde när man lanserade laddhybrid-versioner och i juli förra året rullades helt eldrivna Cooper SE ut, men det är bara början. I den framtida elektriska familjen kommer det att finnas en 3-dörrarsmodell, en ny crossover-modell i småbilsegmentet och en crossover-modell. Nästa Countryman kommer också att erbjudas med laddningsbara drivlinor vid sidan om förbränningsmotorerna. Från år 2023 kommer Mini att tillverka elektriska modeller i Kina och dessa ska baseras på en helt ny plattform speciellt framtagen för elbilar. Det hela kommer att ske tillsammans med den lokala tillverkaren Great Wall Motors. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

VoltAero har testat hybridflygplanet Cassio
Har både elmotorer och förbränningsmotor

Den franska flygplanstillverkaren VoltAero har testflugit sin hybridmodell Cassio, ett flygplan som drivs av både el- och förbränningsmotorer. Flygplan som dessa kan antagligen bli aktuella åtminstone under den övergångsperiod som kommer att ske innan vi någon gång i framtiden förhoppningsvis kan gå över till helt elektriska flygplan. Den modellen av Cassio som VoltAero nu testat har två eldrivna motorer på vingarna och en förbränningsmotor där bak. Framöver kommer man dock att ersätta förbränningsmotorn där bak med en hybridmotor som består av tre elmotorer på 60kw kombinerade tillsammans med en förbränningsmotor på 300kw skriver New Atlas. I framtiden planerar VoltAero att släppa Cassio med 4, 6 eller 9 sittplatser. Toppfarten beräknas ligga på cirka 370 km/h och flygplanet ska kunna hålla sig i luften i cirka 3,5 timmar. De första versionerna kommer eventuellt att börja levereras nästa år men vad dessa kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Peugeot 208 har utsetts till Årets Bil 2020
Gratulerar!

En jury som består av av 60 stycken europeiska motorjournalister har nu bestämt vilken som blir Årets Bil 2020 och utmärkelsen gick i år till nya Peugeot 208. Modellen hyllas bland annat för sin design, sin teknik och för att den erbjuds både med förbränningsmotorer och som ren elbil. 110.000 kunder i Europa ska ha beställt en ny Peugeot 208. Bilen kostar från 159.900 kronor, elversionen e-208 börjar på 359.900 kronor. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri heter nu MC20
Sportbilen har fått ett nytt namn

Maseratis kommande sportbil har hittills gått under namnet Alfieri men nu blir det ändring på det. Det nya namnet är MC20 vilket är en förkortning på Maserati Corse 2020. Med namnet vill man knyta an till racingarvet vilket känns rimligt eftersom man snart kommer att återvända till motorsporten. Enligt Maserati är MC20 en supersportbil och en naturlig utveckling av klassikern MC12. Den nya bilen kommer att avtäckas i maj och kommer som man redan har berättat i en ren elversion vid sidan av förbränningsmotorerna. Bonusklipp nedan på MC12. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nissan släpper vaggvisor
Dream Drive ka få barn att somna i elbilar

Nissan skriver i ett pressmeddelande att man har tagit fram en slags vaggvisor, eller ljudväggar kanske man snarare ska kalla det, som man hoppas ska få barn att lättare kunna somna i elbilar. Enligt Nissan så har barn som tidigare somnat till frekvensen av förbränningsmotorer svårare att somna i bilar som drivs av mer eller mindre ljudlösa elmotorer. Därför har Nissan tillsammans med kompositören och sömntränaren Tom Middleton tagit fram ljudstycken som man kallar för Dream Drive vilket innehåller liknande frekvenser som de som förbränningsmotorer ger ifrån sig. Nissans ljud- och vibrationschef säger i pressmeddelandet: "Combustion engines transmit a sound frequency, a combination of white, pink and brown noise varied in tone – creating an orchestral soundscape that is especially soothing and comforting to young children." Ni kan lyssna på Nissans "vaggvisor" i YouTube-klippet här nedanför eller på diverse streamingtjänster som hittas på länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Daimler kan börja samarbeta kring förbränningsmotorer
Rimligt med, typ, samma ägare

Volvo gjorde ett smart drag när man för några år sedan mer eller mindre bantade ner sin linje med motorer till en bensinfyra och en dieselfyra. De finns i ett gäng olika versioner, men basen är ändå samma motor. Nu verkar det som att samtal mellan Daimler och Volvo har inletts där man tittar på om man inte skulle göra motorer tillsammans och på så sätt minska utvecklingskostnaderna. Framtiden är ju knappast förbränningsmotorer och tillverkarna har varken pengar eller lust att lägga på dem. Men de kommer att finnas kvar ett bra tag till och behöver ju fortfarande bli effektivare och bättre, så samarbete känns rimligt. Volvos ägare Geely har köpt in sig i Daimler och äger nu 10 procent av bolaget, vilket troligen är en rätt bra anledning till att samtalen började. Volvo har enligt Reuters tidigare sagt att man ska samla utvecklandet av alla motorer inom Geely under en division. Denna ska börja sitt arbete i slutet av mars. Det troliga/rimliga är att även Daimler kommer att bidra och vinna på arbetet i denna division. Om Daimlers hela behov av motorer kommer att fyllas av detta arbete är oklart, men Geely och Volvo lär knappast förlora på arbetet. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Volkswagen fimpar alla racingsatsningar som inte är elektriska
Nu är det eldrivet och Volkswagen ID.R som gäller

Volkswagen meddelade i fredags att man kommer att lägga ner alla satsningar på banracing för bilar som inte drivs på el. Anledningen till det är att Volkswagen antagligen inte ser någon vidare framtid för bilar som drivs på förbränningsmotorer. I ett pressmeddelande säger Volkswagens styrelseledamot Dr. Frank Welsch: "Volkswagen Motorsport broke new ground with the ID.R, and with its records around the world it demonstrated the enormous potential of electric drive. Now is the time for the next step towards the future: in motorsport, Volkswagen is resolutely committing to e-mobility and will say goodbye to factory-backed commitments using internal combustion engines." Det här innebär rent praktiskt att Volkwagen kommer att lägga ner produktionen och framtida utveckling av Golf GTI TCR. Man uppger dock i pressmeddelandet att man fortfarande kommer att förse sina nuvarande TCR-kunder med reservdelar så länge de behöver det. Volksvagen Polo GTI R5 kommer fortsatt produceras för de racingteam som vill ha dem men Volksvagen själva kommer inte att vara delaktig i de team och de eventuella tävlingarna bilarna deltar i. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Geely startar nytt bolag för förbränningsmotorer
Så att Volvo kan fokusera på eldrift

Volvo Cars och Geely går nu ut och berättar att de planerar att starta ett nytt gemensamt bolag för förbränningsmotorer. I bolaget kommer man att ta fram nästa generation av förbränningsmotorer och hybriddrivlinor. Anledningen till att man gör det är för att Volvo ska kunna lägga mer krut på elektriska drivlinor, och det kan behövas. År 2025 räknar Volvo med att hälften av deras försäljning består av rena elbilar och häften av hybrider. Det nya bolaget ska ha runt 8000 anställda och 3000 av dessa hämtar man från Volvo. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Nya raka bensin- och dieselsexor från Mazda
Fortsätter med förbränningsmotorer ett tag till

Än släpper Mazda inte taget om förbränningsmotorer. Nu ska man nämligen utveckla nya raka bensin- och dieselsexor. Dessa kommer i framtiden att hamna i tillverkarens större modeller som kommer att bygga på en helt ny plattform. Motorerna kommer att få sällskap av mildhybrid-teknik, fyrhjulsdrift och laddhybridteknik. De kommer som väntat att baseras på Skyactiv-X-tekniken som du kan läsa mer om här. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Piëch presenterar eldrivna Mark Zero
Ska kunna ladda 80 procent på under fem minuter

Piëch är en relativt ny biltillverkare grundad 2016 som vi skrev om för två veckor sedan. Bakom står Rea Stark Rajcic och Anton Piëch - den sistnämnde son till Ferdinand Piëch. Nu har de dragit täcket av sin första modell Mark Zero som kommer att ställas ut i Genève och så här ser den alltså ut. Som en fulare Aston Martin. Bilen går på el och på framaxeln sitter en motor medan det finns två stycken på bakaxeln. Alla är på 201 hästar styck och ser till att bilen blir fyrhjulsdriven. Räckvidden anges till 50 mil enligt WLTP och på under fem minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent när krämen väl är slut. För att lyckas med detta har man tagit fram en ny typ av batteripack och laddningssystem tillsammans med kinesiska Desten Group och Qingdao Tgood Electric. Cellerna i batteripacket ska knappt producera någon värme under laddning och urladdningsprocessen och det ska göra att man ska kunna ladda extremt snabbt. Batterierna behöver heller inte samma vattenkylning som vi är vana vid vilket gör att man ska ha kunnat spara in 200 kilo i vikt bara där. Bilens vikt ska ligga på under 1,8 ton. Förutom sportbilar planerar Piëch att i framtiden även erbjuda sedaner, suvar och pickuper. Plattformen man har tagit fram ska förutom elektriska drivlinor även passa för förbränningsmotorer och vätgasdrivna bränsleceller. Om allt går enligt planerna ska den första modellen under namnet börja tillverkas inom tre år. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Kia Soul EV byter namn till e-Soul
Börjar säljas i april

I november förra året presenterade Kia nya Soul. Elversionen Soul EV var med i gänget och nu är det snart dags för den att komma till Europa. I samband med detta byter bilen även namn till e-Soul, i alla fall i Sverige. Elversionen är också den enda som kommer att säljas i Europa, inga förbränningsmotorer erbjuds. e-Soul kommer med två olika drivlinor - en elmotor på 136 hästar kopplat till ett litiumjonpolymer-batteripack på 39,2 kWh eller 204 hästar och 64 kWh. Det är bara den sistnämnda som kommer att säljas i Sverige. Räckvidden ska enligt WLTP ligga på 45,2 mil och bilen tar sig från 0-100 km/h på 7,6 sekunder. Laddkontakten är av CCS-standard och har man en likströmssnabbladdare på 100 kilowatt ska det ta 42 minuter att ladda batteriet från 20 till 80 procent. Bilen kommer att visas upp i igen i Genève och försäljningen drar igång i april. Tyvärr har vi inte fått några priser än. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Extreme E - nytt eldrivet mästerskap offroad
Kommer köras på extrema platser

Det här året är Formel E inne på sin femte säsong. Gillar man eldrivna racerbilar men tycker att det är lite trist att de bara snurrar runt på asfalt hela tiden kommer något som kanske kan passa 2021 - Extreme E. Det är ett nytt mästerskap med eldriven racing och här kommer bilarna att köra där det är som allra värst - berg, tropisk skog, öken, arktiskt klimat och andra extrema ställen som verkligen inte passar för förbränningsmotorer men kanske för elmotorer. Stallen som är sex till antalet har två bilar var och man kör med suvar som går på el. Sträckorna ska vara mellan 6-10 kilometer långa. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Prototyp av Hondas elbil kommer till Genève
Ska börja tillverkas i år

Jag skulle väldigt gärna vilja ha en elbil som bruksbil. Entusiastbilar med förbränningsmotorer kommer jag alltid att ha, men till vardags hade det varit trevligt med något hyfsat underhållsfritt som susade fram nästintill ljudlöst. Hösten 2017 visade de upp Urban EV som är en elbil med oerhört skön retrodesign. Då sa man att bilen skulle lanseras om två år, vilket alltså innebär i år. Nu får vi reda på att den ska visas upp som prototyp på bilmässan i Genève. Vi får även bilden ovanför men bilen liknar ju inte alls konceptet man visat tidigare, vilket är riktigt tråkigt. Vi får hoppas att den färdiga produkten ser tuffare ut än den här dammsugaren. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2018

Land Rover visar inslagen version av nya Defender
Packas upp nästa år

Land Rover börjar nu att teasa nästa Defender och det verkar som att den kommer att visas upp officiellt nästa år. Det vi får se nu är en lågupplöst bild på en kamouflerad bil som kommer att "packas upp" någon gång under 2019. Mer information om bilen ska enligt uppgift komma den 27 december. Nya Defender kommer att baseras på den nya MLA-plattformen som ska vara både lättare och styvare än sin föregångare. Plattan ska kunna husera förbränningsmotorer, mildhybrider, laddhybrider och rena elbilsupplägg. Spionbilder på den nya bilen finns på länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Förbränningsteknik med pulserande mikrovågor
Räddningen för bensin- och dieselmotorer?

Förbränningsmotorer kommer att leva i ett helt gäng med år till även om elbilarna är på stark framfart. Men varför inte göra deras sista tid i livet lite bättre? Det vill det tyska företaget MWI Micro Wave Ignition AG som tagit fram en förbränningsteknik med pulserande mikrovågor. Det här innebär att tändstift och glödstift (dieselmotorer) istället ersätts med en manick som skickar ut pulserande mikrovågor för att tända blandningen av bränsle och luft. Det gör att förbränningen blir mer effektiv samtidigt som det hela kan ske vid en lägre temperatur än vanligt. Resultatet blir att förbrukningen sänks med 30 procent samtidigt som utsläppen sänks med hela 80 procent. Tekniken ska kunna byggas in i dagens motorer utan någon försämring. Nedan ser ni ett klipp från 2013 som visar hur tekniken fungerar. Tumnagel
73.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida