m

Ford lyfter Focus
Får stor skärm på insidan

För en månad sedan rullade Ford ut en uppdaterad version av modellen Fiesta. Nu har turen kommit till storebror Focus som får lite fräschare utseende, en stor 13,2 tums-skärm på insidan och nu erbjuds även sjustegad dubbelkopplingslåda till mildhybriderna. Bilen får bland annat nya LED-strålkastare, andra DRL-ljus, Ford-märket i grillen istället för ovanför och nytt ljusmönster för bakljusen. Motormässigt erbjuds det en rad olika alternativ och ST är för närvarande den vassaste, om det inte kommer en ny RS. Den bjuder fortfarande på en EcoBoost-fyra på 2,3 liter som ger 280 hästar och som endast driver på framhjulen. Versionen erbjuds med den nya lacken Mean Green, ny design på fälgarna och på insidan hittar vi egenutvecklade sportstolar istället för de Recaro-stolar som användes tidigare. Vad uppdaterade Focus kommer att kosta och när den lanseras är än så länge oklart. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Tesla har levererat 241.300 bilar under årets tredje kvartal
En ökning med 73 procent

Tesla har slagit leveransrekord och har under årets tredje kvartal (juli till september) lyckats leverera hela 241.300 stycken bilar. Det är en ökning med 73 procent jämfört med förra året. Årets andra kvartal slog man också rekord med 201.250 stycken bilar levererade men detta har man nu alltså slagit med råge. Av de 237.823 fordonen som tillverkades var 228.882 stycken Model 3 och Model Y medan 8941 stycken vara Model S och Model X. Av de som levererades var 232.025 stycken Model 3 och Model Y medan 9275 var Model S och Model X. Tidigare i år rullades en faceliftad version av Model S ut så den är med bland siffrorna, den faceliftade Model X:en har inte börjat tillverkas än. Teslas tillverkning väntas fortsätta öka så fort Gigafactoryn i Texas är klar där man i slutet av året ska börja tillverka Cybertruck. Fabriken i Berlin väntas också stå klar snart. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Uppdaterad Lamborghini Urus är på gång
Här får vi se några av förändringarna

Lamborghini lanserade suven Urus 2018. Snart är det dags för en facelift och den har tillverkaren nu börjat testa ute på vägen. I det här klippet ser vi vilka förändringarna väntas bli, små men de finns ändå där. Även om utseendet inte kommer att ändras särskilt mycket kommer mer att hända under skalet då både en ännu vassare prestandaversion väntas, precis som en hybrid-version. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Ford lyfter Fiesta
Får bland annat digitala mätare

Det har blivit dags för Fords lilla Fiesta att få sig en uppfräschning. Förutom lite uppdaterat utseende, nya strålkastare och baklampor har modellen fått en ny insida med bland annat digitalt mätarhus. Du kan välja mellan tre eller fem dörrar, Trend, Titanium, ST-Line, Active med plast runt hjulhusen, sportiga ST och en transportversion med lastgaller där bak. LED-strålkastare är standard och man kan även få Matrix LED som tillval. Grillen och luftintagen har ökat i storlek och emblemet i fronten har flyttat ned från huven. Sju stycken nya fälgalternativ i storlekarna 17 och 18 tum finns att välja på och på utsidan erbjuds de nya lackalternativen Boundless Blue och Beautiful Berry. Det nya mätarhuset är en skärm på 12,3 tum som ändrar utseende beroende på vilket körläge man har valt. Skärmen på mittkonsolen mäter åtta tum och den är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. Det finns trådlös laddplatta för mobilen i mittfacket och som tillval kan man få tio stycken högtalare med subwoofer från B&O. Motormässigt erbjuds bilen med en trecylindrig EcoBoost på 1,0 liter som ger 100 hästar eller en EcoBoost Hybrid med mildhybridteknik som går att få med antingen 125 eller 155 hästar. Till alternativen kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda, båda driver som väntat endast framhjulen. ST får EcoBoost-trea på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den ska göra 0-100 km/h på 6,5 sekunder. De första leveranserna av uppdaterade Fiesta ska dra igång i början av nästa år. Vad man får betala vet vi dock inte än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Mazda lyfter CX-5
Kommer till Sverige under januari 2022

Inför modellår 2022 får sig Mazda CX-5 ett ansiktslyft och så här ser det ut. Designen har vässats en del på både ut- och insida och modellen har fått en ny körlägesväljare, förbättrade köregenskaper och mindre vägbuller. En annan nyhet är Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) som låter dig som kör välja mellan olika körlägen, bland annat ett terrängläge för när du ska ut bland bergen och härja. På insidan finns induktionsladdare för mobiltelefonen i mittkonsolen, slät lastyta när baksätet är nedfällt och ett vändbart bagagerumsgolv som tål våta och smutsiga saker. Toppversionen kallas för Signature och förutom stötfångarnas nedre del och hjulhuskanter lackade i bilens färg får man dekorpaneler i äkta japansk träfanér, mer belysning interiört och klädsel i brunt Nappa-läder. CX-5 går att få med en 2.0 Skyactiv G -bensinmotor på 165 hästar (FWD och AWD), 2.5 Skyactiv G bensinmotor på 194 hästar (AWD) och 2.2 liters Skyactiv D dieselmotor på 150 eller 184 hästar (FWD och AWD). De första bilarna kommer till Sverige under januari 2022. Priset är från 312.900 kronor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Nästa Audi A4 kommer som två olika bilar
En med förbränning och en med el

Det är dags att hoppa på elbilståget, men vissa modeller är alldeles för viktiga för att enbart säljas med el. Det är helt enkelt så att folk fortfarande vill ha förbränningsmotorer, speciellt i de delar av världen som inte ha så hårda utsläppskrav. Därför kommer Audi att släppa nästa generation av A4 på två olika plattformar, precis som Porsche väntas göra med sin Macan. Förvänta er alltså två olika A4:or, där den ena är en facelift av den nuvarande som då alltså bygger på MLB-plattformen. Här är det förbränningsmotorer som gäller, även om det så klart kommer att elektrifieras i form av laddhybrider och annat. Sedan kommer en helt ny version som byggs på den helt nya plattformen som heter PPE och denna lär få namnet A4 e-tron. På PPE-plattformen kommer bland annat Macan och nya A6 e-tron att byggas. Här är det bara eldrift som gäller och det är ingen högoddsare att Audi kommer att se till att det finns modeller som går undan, men det lär även finnas lite mer rimliga versioner så klart. Enligt Autocar så kommer vi att få se både elektriska RS-versioner och RS-versioner med hybriddrift. Vi kan ju hoppas att kommande A4 e-tron kommer att vara lika sexig som kommande A6 e-tron som också kommer att byggas på PPE-plattformen. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Första bilderna på eldrivna Porsche Macan
Kommer 2023

Porsche håller som alla andra på med en rejäl omställning till eldrivet, men man kämpar även för att behålla den klassiska bensinmotorn genom att forska på nya drivmedel. Det uppskattar vi. Vi har fått se en hög med varianter av Taycan än så länge och försäljningen av bensinversionen Panamera verkar ha dalat duktigt. Att Macan ska bli eldriven har inte varit någon hemlighet, men tyvärr verkar det dröja. Bilen är en av de första på nya plattformen PPE och det verkar ta lite tid, för 2023 kommer bilen. Men nu får vi i alla fall se lite väl maskerade bilder. Om Panamera kommer att leva kvar så länge återstår och se, men Porsche ser en framtid för fossildrivna Macan. Den kommer nämligen att få sig en facelift under nästa år. Anledningen är att SUV-segmentet är alldeles för viktigt för att hoppa över de som vill ha bensin så den får helt enkelt leva kvar sida vid sida med elvarianten. Som ni ser på bilderna så får nya Macan samma typ av lyktor som de i dag har på Taycan. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Seat ansiktslyfter även Arona
Lite mer förändring på utsidan

Arona är inte alls en klassiker som Ibiza, men även små bilar måste finnas i SUV-form. Precis som Ibiza får nu Arona en ansiktslyftning och här syns det lite mer på utsidan. Bilen har helt enkelt fått ett nytt ansikte som är lite kaxigare. På insidan är det precis som hos Ibiza rejält omgjort och även här är det ny ratt, annan instrumentbräda, ljus vid luftblåsen och ny skärm som antingen är 8,25 och 9,2 tum och som har trådlös CarPlay och Android Auto. Bilen kommer tredje kvartalet i år med ett gäng bensinare och gas-alternativ. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Seat presenterar facelift av Ibiza
Störst förändringar på insidan

Seats lilla Ibiza är en klassiker och deras framgångsrikaste bil någonsin. Nu är det efter fyra år dags för en ansiktslyftning, men den är rätt lätt. Man har numera LED-strålkastare i alla modeller och så har Ibiza-emblemet fått sig en uppdatering. Lite nya fälgar och färger bjuder man också på. På insidan är det lite mer nytt och skärmen är ny och har ny placering. Man har även gjort luftblåsen lite roliga och gett dem belysning. Ratten har också fått ny design. Den där skärmen finns att få i storlekarna 8,25 och 9,2 tum och det finns numera också trådlös CarPlay och Android Auto. Sex motorer finns att välja mellan, alla bensin eller gas. Hur många av dessa som kommer till Sverige är oklart. På bilderna nedan är den röda med FR-utrustningsnivå och den blåa har Excellence-utrustningsnivå. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

En första titt på ansiktslyftna Skoda Kodiaq
Har premiär den 13 april

2016 lanserade Skoda suven Kodiaq och nu är det snart dags att den får sig ett lyft. De här skisserna är det första vi får se av just detta och den 13 april kommer täcket att falla. Förutom uppdaterad design kommer bilen även med mer teknik och smartare lösningar på olika saker. Nya Kodiaq kommer börja säljas vecka 20. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Så fungerar växelväljaren i uppdaterade Tesla Model S och X
Är nu flyttad till skärmen

I slutet av januari rullade Tesla ut uppdaterade versioner av Model S och X. De ser i princip likadana ut men har mer teknik, möjligheten att få en halv ratt och en del nya funktioner. En av grejerna är att man skippat växelväljarpinnen bakom ratten och nu flyttat detta till skärmen i mitten istället, och här får vi se hur det ser ut. Och där man kanske hade hoppats på knapparna D, P och R eller något liknande handlar det istället om en liten bilikon som du flyttar fram eller bakåt. Känns sådär, vad tycker ni? Ok, so this is how u change gears on the new S/X ????@elonmusk @tesla pic.twitter.com/dXtsSzQBAS— Michael Hsu (@hsumacher) March 24, 2021 Tumnagel
11.1°
+
Bobby Green
0

Volvo uppdaterar XC60
Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive

Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google. I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Chevrolet presenterar nya Bolt och Bolt EUV
En rejäl facelift

2016 presenterade Chevrolet elbilen Bolt och nu är det dags för en ny omgång. Denna gång erbjuds bilen i två stycken olika utföranden - Bolt och Bolt EUV. Den sistnämnda är lite mer högbyggd, har mer plast runt hjulhusen och går väl då kanske under termen crossover. Bilarna är väldigt lika varandra men de delar faktiskt inga karossdelar. EUV är exempelvis 16 centimeter längre än den vanliga versionen. Den har också en hjulbas som är 7,4 centimeter längre. Det ska bland annat ge 9,9 centimeter bättre benutrymme i baksätet, men i bagagen sväljer båda bilarna lika mycket med stolsryggarna nedfällda - upp till 1614 liter. Båda bilarna tar sig upp till 40 mil på en laddning och båda har en elmotor på 203 hästar och 360 newtonmeter som driver framhjulen. Man kan snabbladda batteriet och gör man det ska man kunna få upp till 16 mil på 30 minuter. Förutom helt ny front och uppdaterad bakdel ska det ha hänt mycket på insidan. Bilen har fått en helt ny ratt, en mer traditionell instrumentpanel och bättre kvalitet i alla detaljer. Även stolarna är nya och framför föraren sitter en digital instrumentpanel på åtta tum och i mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem på 10,2 tum. Det sistnämnda har nu stöd för trådlås Apple CarPlay. Bilarna lanseras i sommar och priset börjar på 31.995 respektive 33.995 dollar. General Motors planerar att lansera 30 stycken nya elbilar innan 2025. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nya Jeep Wrangler med gammalt utseende
Retrotufft!

Ted Wentz Jr. är grundare av företaget Quadratec som säljer Jeep-delar och som i år fyller 30 år. Han älskar verkligen första generationen av Jeep Wrangler (YJ) som såldes mellan 1986 och 1995. För att fira sitt företag och sin älskade Jeep har han skapat YJL Sahara som är den senaste generationen Wrangler (JL) mixad med den gamla. Det som sticker ut mest är de rektangulära strålkastarna, hjulen och lacken som heter Khaki Metallic. Förutom detta har bilen fått andra klassiskt designade bakljus, skyddsbåge där bak, skärmbreddare, sidosteg och så har man även flyttat tanklocket till under regplåten bak. Rätt frän om ni frågar mig, vad tycker ni? Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Mini får sig en uppdatering
Och det ska bli enklare att hitta bilen som passar dig

Mini ser nu till att uppdatera 3-dörrars, 5-dörrars och Cabriolet som alla får sig ett lyft på både in- och utsidan. Man ska även ha gjort det enklare att köpa bilen genom anpassade upplägg med färdigpaketerade utrustningsnivåer och motorval som är baserade på efterfrågan. Det som skiljer på utsidan är bland annat ny design på grillen, nya stötfångare, nya emblem på framskärmarna, nya fälgalternativ och att LED-strålkastare numera är standard. En annan nyhet är även färgen på taket. Multitone Roof som tillvalet heter skapas med en ny målarteknik där tre färger målas efter varandra innan de hunnit torka vilket ska ge små avvikelser i färgmönstret och därmed ett helt unikt tak som ingen annan bil har. På insidan hittar vi sportstolar med ny klädsel i 100 procent återvunnet material och en sportratt i läder som fått ny design. Multifunktionsknappar är nu standard men rattvärme är tillval. Användargränssnittet i infotainmentsystemet har uppdaterats och allt kring den 8,8 tum stora skärmen i mitten ska nu kännas mer premium. De uppdaterade versionerna börjar rulla ut på marknaden nu i mars och på prislappen står det från 241.100 kronor. Läs allt om uppdateringarna på länken nedan. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2020

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Toyota GR Yaris på Ringen
Kvick rackare

Här får vi hänga med en Toyota GR Yaris när den kör det kortare varvet på Nürburgrings nordslinga. Tiden blev 7 minuter och 56 sekunder vilket gör att bilen är lika kvick som Corvette C5 Z06 och Porsche 996 Turbo, och faktiskt snabbare än BMW M2 innan facelift. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Subaru BRZ
Ingen turbo

Subaru rullar nu ut helt nya BRZ. Men där många kanske hade förväntat sig en turbo och lite annat godis känns det här nästan bara som en utökad facelift. Utsidan har nytt utseende men på insidan har det inte hänt så mycket förutom ett digitalt instrumentkluster. Och under huven sitter det som sagt ingen stressfläkt även om effekten har ökat något. Men det kanske räcker ändå? Motorn är en boxerfyra på 2,4 liter som ger 230 hästar och 250 newtonmeter med ett varvstopp på 7000. Den driver i sin tur bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Automatlåda med sex steg finns som tillval. Man lovar vassare chassi än föregångaren och det tillsammans med låg vikt (1276 kilo) ska bidra till roliga köregenskaper. Som vi redan tidigare har meddelat så kommer den här inte att säljas i Sverige. Vad den kostar på andra ställen vet vi inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ2
Två år har passerat

För två år sedan såg Audi SQ2 ljuset. Det är en sportigare variant av den kompakta crossovern Q2 och nu får den sig en liten uppdatering i form av en facelift kryddad med lite mer teknik. Utseendemässigt handlar det om en ny grill som sitter lite lägre, nya LED-strålkastare, nya baklampor tillsammans med ett gäng nya lack- och fälgalternativ. Under huven är det samma visa som tidigare vilket innebär en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sjustegad S-tronic-automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. Försäljningen av den uppdaterade versionen har dragit igång och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Priset börjar på 45.700 euro. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai lyfter även den eldrivna versionen av Kona
Ser nu ut som sina syskon

I början av september fick Hyundai Kona sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till den eldrivna versionen som heter Kona Electric. Den ser nu alltså också ut som sina syskon men saknar som vi kan se en konventionell grill i fronten. På insidan hittar vi ett digitalt instrumentkluster med skärm på 10,25 tum. Infotainmentsystemet får en lika stor skärm fast med pekfunktion. Man kan nu även koppla ihop bilen med telefonen via en app och i den kan man bland annat förvärma kupén och ställa in laddtid. Annat nytt är säkerhetssystemen som nu kan upptäcka korsande trafik i döda vinkeln och bakom bilen. Tekniken påminner dig även om bilen framför dig börjar köra och du inte gör något. Kona Electric går precis som tidigare att få med två stycken olika batteripack - 39 eller 64 kWh. Det första ger dig 30,5 mil medan du ska komma 48,4 mil med det större. Effekten i elmotorn är 136 respektive 204 hästar. Vridet är dock detsamma för båda - 395 newtonmeter. Snabbladda går att göra med upp till 100 kW och laddaren ombord är på 7,2 kW. Som tillval finns laddare på 10,5 kW. Bilen börjar säljas nästa år men något pris har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Land Rover lyfter Discovery
Får uppdaterad ut- och insida

Det är nu fyra år sedan nya Land Rover Discovery lanserades och därmed hög tid för en facelift. Så här ser den alltså ut och som vi kan se matchar den nu storebrodern Range Rover ännu mer än tidigare. Som väntat innebär faceliften förutom lite designuppdateringar även nya motoralternativ och mer teknik under skalet. Utsidan får en ny grill, nya strålkastare, nya stötfångare och uppdaterade bakljus. Insidan får bland annat ett helt nytt infotainmentsystem som liknar det man får i nya Defender. Det består av en pekskärm på 11,4 tum som kan ta emot OTA-uppdateringar. Nytt är också ratten, växelväljaren och hela mittkonsolens design. De som sitter i baksätet ska ha fått bekvämare säten, nya luftutblås och uppdaterade klimatanläggningsknappar. Under huven erbjuds en rad olika motoralternativ. Det finns bland annat en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och en ny rak sexa på 3,0 liter med mildhybridteknik och 360 hästar. Lansering sker någon gång nästa år och priset börjar på 53.900 dollar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter E-Pace
Kommer nu som laddhybrid

För tre år sedan presenterade Jaguar den kompakta suven E-Pace och nu har det blivit dags för den att få sig en uppdatering så att den bättre matchar det övriga utbudet. Förutom lite nytt utseende här och där är det som vanligt mer teknik som gäller. Framtill hittar vi en ny stötfångare, annan design på grillen och dess nät och nya LED-strålkastare. Baktill finns också nya LED-lampor som inspirerats av de som sitter på den eldrivna modellen I-Pace. Insidan ska nu kännas mer premium än tidigare och här finns bland annat en ny kurvad skärm på 11,4 tum för infotainmentsystemet, en ny växelväljare och en trådlös laddplatta för telefonen. Det sitter även en ny ratt. Motormässigt är en nyhet E-Pace 300 Sport som har en turbomatad fyra med mildhybrid-teknik, 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Det erbjuds även en laddhybrid-version som kallas för P300e. Den kombinerar en trecylindrig bensintrea på 1,5 liter som ger 200 hästar med en elmotor som ger 109 hästar. Batteriet är på 15 kWh och på bara el ska man kunna göra upp till 5,5 mil. De första leveranserna ska ske i början av nästa år men hur prislistan ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Hyundai i30 blir din från 204.900 kronor
Nu som mildhybrid

Igår drog Hyundai igång försäljningen av uppdaterade i20 som vi fick en skymt av i februari för första gången. Bilen kostar från 204.900 kronor och för de pengarna får du i30 5-dörrars. i30 Kombi kostar från 214.900 kronor och i30 Fastback från 234.900 kronor. Förutom en ny design bjuder bilen bland annat på uppkopplingsmöjligheter och mildhybridteknik. Nytt är också att man för första gången även erbjuder i30 Kombi med N Line-paketet. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera som laddhybrid
Bjuder på upp till 700 hästar

Porsche rullar nu även ut en uppdatering av Panamera som laddhybrid. Versionerna heter Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid. Toppversionen är Turbo S E-Hybrid och den bjuder på hela 700 hästar och 870 newtonmeter i vrid. Här kombineras en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar med en elmotor som ger 136 hästar. Den har fått ett helt nytt batteripack på 17,9 kWh vilket gör att man kommer 30 procent längre på bara el - nu upp till fem mil. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Alla versioner går att beställa nu och de kommer till återförsäljarna i början av december. Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1.110.000 kronor, Panamera 4S från 1.210.000 kronor och för Turbo S E-Hybrid får man lasta upp 1.950.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Opel uppdaterar Crossland X
Får nytt utseende och nya funktioner

I början av 2017 lanserade Opel den lilla crossovern Crossland X och nu har det blivit dags för den att få sig en facelift. Som vanligt handlar det om uppdaterat utseende och att man har stoppat in mer teknik under skalet. Liknande designspråk som modellen Mokka dök upp med har applicerats även här och det blir mest tydligt i fronten. Strålkastarna och grillen vävs samman och den klassiska Opel-blixten tar plats i mitten. Opel Vizor kallar man tilltaget för. Den som vill ha lite sportigare utseende på sin bil väljer GS Line+ som ger dig svarta 17-tums fälgar, svart tak, röda detaljer, AGR-certifierade säten för både förare och passagerare och LED-belysning bak. Vidare har fjädring och styrning uppdaterats i nya Crossland vilket ska ge bättre precision. LED-strålkastarna är adaptiva och det finns avåkningsvarnare, fartkontroll och panoramavy från backkameran. Motormässigt kan man välja mellan bensin- och dieselmotorer på 1,2 eller 1,5 liter. När lansering sker och vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter XF
Får trevligare interiör

Det har blivit dags för en uppdatering av Jaguars modell XF och så här ser den ut. I vanlig ordning är det lite nytt utseende här och där, uppfräschad interiör och nya motoralternativ som står på schemat. Bilen får nya strålkastare, ny stötfångare fram och bak och andra bakljus. Under huven kan man välja mellan två stycken olika fyrcylindriga maskiner - den ena ger 250 hästar och den andra 300. Den förstnämnda har en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen, fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Den starkare har samma låda men går bara att få med drivning på alla fyra. En del marknader kan även få en turbomatad diesel med mildhybrid-teknik. Insidan får en ny kurvad skärm på 11,4 tum där man sköter infotainmentsystemet. Den kör det senaste operativsystemet Pivi Pro och Apple CarPlay och Android Auto är standard. Instrumentklustret består också av en skärm och denna är på 12,3 tum. Vad uppdaterade XF kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida