m

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0
2020

MV Agusta släpper motorcykel inspirerad av nya Alpine A110
Specialversion av Superveloce

Motorcykeltillverkaren MV Agusta och Renaults sportbilsmärke Alpine har nu slagit sina påsar (och två modeller) samman. Det handlar om hojen Superveloce och modellen Alpine A110 som resulterat i Superveloce Alpine - en fräsig motorcykel som endast släpps i 110 stycken exemplar. Hojen har en trecylindrig motor på 798 kubik som ger 147 hästar vid 13.000 varv. Ekipaget väger in på 173 kilo och ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h. Cykeln har fått samma blåa färg som bilen, samma svarta Alcantaraklädsel på sitsen och den förhöjda A-loggan på kåporna ska föra tankarna till den ursprungliga A110:an. Ramen är i "Avio"-matt gråmetallic och sidopanelerna och enkelsvingen är lackade i matt silver. På tekniksidan hittar vi saker som en TFT-skärm på fem tum, farthållare, Launch Control, GPS och Bluetooth. Kedjeskyddet, kåporna för luftintagen, de nedre kåporna och både fram- och bakskärm är alla i kolfiber. På prislappen står det 36.300 euro. I det ingår ett racingkit som består av Arrow Racing avgassystem med tre utblås, specifikt anpassad motorstyrning, CNC-fräst tanklock med läderrem och Alpine logotyp, överdrag för bakre sittplatsen, skräddarsytt motorcykelkapell och ursprungsintyg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Ducati först med att förse motorcykel med radar fram och bak
Utvecklade tillsammans med Bosch

Det är många nya bilar som har radar i sig för att scanna av omgivningen och nu ska Ducati ge sig i kast med att bli de första som utrustar en motorcykel med tekniken. Denna är framtagen tillsammans med Bosch och det är modellen Multistrada V4 som kommer att få grejerna. Varje radar väger 190 gram och det sitter en fram och en bak. Den främre ger dig adaptiv farthållare vilket gör att hojen själv kommer att hålla avståndet till andra i hastigheter mellan 30 och 160 km/h. Den bakre kan upptäcka fordon i döda vinkeln och då varna för dessa. Multistrada V4 kommer att presenteras den 4 november. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterade Renault Mégane börjar säljas
Blir din för 249.900 kronor

I februari rullade Renault ut en uppdaterad version av modellen Mégane och nu är det dags att dra igång försäljningen av denna. Bilen kostar från 249.900 kronor och för den slanten får man en Mégane Sport Tourer TCe 140 Zen. Som vi tidigare har skrivit erbjuds nu även en laddhybrid (E-Tech) men den börjar inte säljas förrän i början av nästa år. Förutom lite förändringar utseendemässigt har modellen fått en skärm på 10,2 tum i instrumenthuset och en på 9,3 tum för infotainmentsystemet. Det finns även nya förarassistanssystem och ett av dessa är "motorvägs- och kö-assistans" som kombinerar den adaptiva farthållaren med filcentreringshjälp. Laddhybriden har en bensinfyra på 1,6 liter som paras samman med två stycken elmotorer. Batteriet är på 9,8 kWh och på bara el ska man kunna köra fem mil. Kör man bara i stan ska den siffran istället ligga på 6,5 mil. Toppfarten på el anges till 135 km/h. Laddhybriden går bara att få som kombi och på prislappen står det 353.900 kronor. Kommer gå att beställa någon gång nu i höst. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Peugeot uppdaterar 5008
Nytt utseende och ny insida

Förutom att uppdatera modellen 3008 presenterar Peugeot nu även en tillfixad version av storebror 5008. Bilen får lite fräschare utseende på ut- och insidan och lite mer teknik i sig. Även här återfinns huggänderna under strålkastarna och grillen är numera utan ram runt sig. Strålkastarna är också nya och de har nu LED i sig. Baklamporna har fått ny design och även har finns LED-teknik. Nya lackalternativ är Celebes Blue, Metallic Copper, Pearl White, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black och Ultimate Red. Insidan får en pekskärm på tio tum på mittkonsolen och ett digitalt instrumentkluster som har en skärm på 12,3 tum. Vidare finns här night vision-teknik, adaptiv farthållare, lane assist och autobroms. Vill man snofsa till inredningen kan man få rött Nappa-läder och Alcantara-inslag. I Europa kommer fyra stycken olika motoralternativ att erbjudas. De är en bensintrea på 1,2 liter, en bensinfyra på 1,6 liter, en dieselfyra på 1,5 liter och en dieselfyra på 2,0 liter. En laddhybrid-version ska dyka upp nästa år. Nya 5008 ska komma till återförsäljare i slutet av året men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Audi Q2 får sig ett lyft
Ska likna syskonen mer

Audis minsta SUV Q2 får sig nu ett lyft på in- och utsidan för att bättra matcha sina äldre syskon. Det som är nytt utseendemässigt är att grillen sitter lite längre ner och att mönstret i den är förändrat. De främre luftintagen har också designats om. Nya LED-strålkastare är också standard och bakljusen har gjorts om, dessa går nu även att få med dynamiska blinkers. Insidan får en ny växelväljare, nya luftutblås och nya materialval. Framstolar som är ställbara i fyra lägen är numera även standard precis som elbaklucka, parkeringssensorer bak och farthållare. Fem nya lackalternativ erbjuds - Apple Green, Manhattan Gray, Navarra Blue, Arrow Gray och Turbo Blue. Förförsäljningen drar igång denna månad och i Tyskland börjar priset på runt 25.000 euro. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Nu är den här - nya Ford Bronco
Ska sno Jeep Wrangler-kunder

Efter ett helt gäng med teasers och fördröjningar på grund av pandemin är nu nya Ford Bronco äntligen presenterad. Namnet dök upp första gången 1966 och sedan tillverkades modellen ända fram till 1996, och nu är det alltså dags igen. Med nykomlingen vill man ta sig in på marknaden där Jeep Wrangler finns och för att lyckas sno kunderna därifrån har man tagit fram en bil som erbjuder väldigt många olika stilar och utföranden. För första gången kommer den även med fyra dörrar. Nya Bronco har en markfrigång på 29,4 centimeter och ska klara av att vada i 85 centimeter djupt vatten. Bra för den som ska ut och härja där den vanliga vägen tar slut. Ska man det lägger man nog även till 35-tumshjulen som finns på tillvalslistan. Motormässigt finns det två stycken alternativ att välja mellan. Båda är EcoBoost-maskiner och insteget är en fyra på 2,3 liter med 270 hästar och 420 newtonmeter i vrid, den andra en V6:a på 2,7 liter som har 310 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Som växellåda finns en ny sjustegad manuell med lågväxel till den fyrcylindriga motorn och en tiostegad automatlåda. Det finns även två stycken olika fyrhjulsdrift-system att välja mellan. På tekniksidan finns något man kallar för Trail Toolbox som är en samling med hjälpmedel för när man kör offroad. Här finns bland annat Trail Control som är en farthållare för låga hastigheter, Trail Turn Assist som tightar till vändcirkeln ytterligare och Trail One-Pedal Drive som gör det ännu enklare att ta sig fram över stockar och stenar. Som synes går dörrarna att plocka av och i den längre versionen av Bronco kan dessa förvaras där bak i skyddspåsar. Även taket går att ta bort i partier. Dessa ska vara enkla och lätta så en person ska kunna göra jobbet själv. Givetvis finns det en uppsjö av tillval hit och dit för att få bilen precis som man själv vill - extraljus, vinsch, takräcken, skärmbreddare med mera. Insidan är inspirerad av det gamla originalet och har tydliga instrument, stora knappar och handtag att hålla fast sig i när det kränger. Kupén är vädersäkrad och i det gummerade golvet finns dräneringspluggar som man kan öppna när det har blivit lite väl blött om fötterna. Det går att reservera ett exemplar nu och priset börjar på 29.995 dollar. Tillverkningen ska dra igång i början av nästa år och de första exemplaren ska hittat ut till handlarna till våren. Läs allt om bilen på länken nedan. Det släpps även en Bronco Sport som är betydligt mildare i sitt utförande och inte alls lika rolig, den kan ni läsa om här. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida