Quantcast
m

Nu är den här - nya Ford Bronco
Ska sno Jeep Wrangler-kunder

Efter ett helt gäng med teasers och fördröjningar på grund av pandemin är nu nya Ford Bronco äntligen presenterad. Namnet dök upp första gången 1966 och sedan tillverkades modellen ända fram till 1996, och nu är det alltså dags igen. Med nykomlingen vill man ta sig in på marknaden där Jeep Wrangler finns och för att lyckas sno kunderna därifrån har man tagit fram en bil som erbjuder väldigt många olika stilar och utföranden. För första gången kommer den även med fyra dörrar. Nya Bronco har en markfrigång på 29,4 centimeter och ska klara av att vada i 85 centimeter djupt vatten. Bra för den som ska ut och härja där den vanliga vägen tar slut. Ska man det lägger man nog även till 35-tumshjulen som finns på tillvalslistan. Motormässigt finns det två stycken alternativ att välja mellan. Båda är EcoBoost-maskiner och insteget är en fyra på 2,3 liter med 270 hästar och 420 newtonmeter i vrid, den andra en V6:a på 2,7 liter som har 310 hästar och 542 newtonmeter i vrid. Som växellåda finns en ny sjustegad manuell med lågväxel till den fyrcylindriga motorn och en tiostegad automatlåda. Det finns även två stycken olika fyrhjulsdrift-system att välja mellan. På tekniksidan finns något man kallar för Trail Toolbox som är en samling med hjälpmedel för när man kör offroad. Här finns bland annat Trail Control som är en farthållare för låga hastigheter, Trail Turn Assist som tightar till vändcirkeln ytterligare och Trail One-Pedal Drive som gör det ännu enklare att ta sig fram över stockar och stenar. Som synes går dörrarna att plocka av och i den längre versionen av Bronco kan dessa förvaras där bak i skyddspåsar. Även taket går att ta bort i partier. Dessa ska vara enkla och lätta så en person ska kunna göra jobbet själv. Givetvis finns det en uppsjö av tillval hit och dit för att få bilen precis som man själv vill - extraljus, vinsch, takräcken, skärmbreddare med mera. Insidan är inspirerad av det gamla originalet och har tydliga instrument, stora knappar och handtag att hålla fast sig i när det kränger. Kupén är vädersäkrad och i det gummerade golvet finns dräneringspluggar som man kan öppna när det har blivit lite väl blött om fötterna. Det går att reservera ett exemplar nu och priset börjar på 29.995 dollar. Tillverkningen ska dra igång i början av nästa år och de första exemplaren ska hittat ut till handlarna till våren. Läs allt om bilen på länken nedan. Det släpps även en Bronco Sport som är betydligt mildare i sitt utförande och inte alls lika rolig, den kan ni läsa om här. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Opel Mokka här
Erbjuds som elbil

Opel presenterar nu helt nya Mokka och den största nyheten är att modellen nu även erbjuds med eldrift. Under skalet på den finns en elmotor som ger 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid. Den får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh som ska vara tillräckligt för att ge bilen en räckvidd på 32 mil. Batteriet ska man kunna snabbladda från 0 till 80 procent på 30 minuter. Man ska även kunna få bilen med traditionella bensin- och dieselmotorer. Nya Mokka är 4,15 meter lång vilket innebär att den minskat hela 12,5 centimeter på längden jämfört med föregångaren. Det kan man ju tycka är lite konstigt eftersom folk gärna vill ha mer plats. Opel trycker dock på att det gör den smidigare i stan. Insidan fokuserar på komfort och sätena har bland annat massagefunktion. Det finns även trådlös mobilladdare och ett nytt infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetsfronten finns bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent och LED Matrix-strålkastare. Vad nya eldrivna Mokka kommer att kosta är oklart för tillfället. Försäljningen drar igång i slutet av sommaren och de första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Porsche 911 Targa här
Den klassiska bågen är på plats

Porsche rullar nu ut nya 911 Targa och den erbjuds som Targa 4 eller Targa 4S. Den breda takbågen finns där och precis som föregångaren kan man öppna upp hela glaskupan bakåt med ett knapptryck - öppning och stängning tar 19 sekunder. Oavsett version får du en boxersexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Den ger 385 hästar i Targa 4 och klarar då 0-100 km/h på 4,2 sekunder med en toppfart på 298 km/h. Targa 4 S har istället 450 hästar, gör 0-100 km/h på 3,6 och toppar 304 km/h. Den åttastegade dubbelkopplingslådan PDK är standard, men till den sistnämnda kan man beställa till den sjustegade manuella om man hellre vill spaka själv. Drivningen sker på alla fyra hjulen. På tekniksidan hittar vi bland annat Porsche InnoDrive som är en adaptiv farthållare. Med Smartlift-funktionen höjs fronten automatiskt på ställen där du ofta kör. Stötdämparsystemet PASM (Porsche Active Suspension Management) är standard. Targa 4S har även elektronisk diffspärr. Bilen kommer till återförsäljare i augusti och för en Targa 4 får man betala 1.270.000 kronor, Targa 4S kostar från 1.440.000 kronor. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya rattar till E-Klass
Får kapacitiva skärmar istället för fysiska knappar

En av nyheterna uppdaterade Mercedes E-Klass kommer med är ny design på ratten. Nu får vi reda på lite mer om just detta och förutom nytt utseende saknas knappar. Eller det finns självklart funktioner man kan styra, men istället för fysiska tryckknappar handlar det om små kapacitiva skärmar man trycker på. Om du vill höja eller sänka ljudet på stereon sveper du exempelvis med tummen över ytan, samma gäller för farthållaren. Det finns tre stycken olika rattar med den nya tekniken och dessa heter Supersport, Sport och Luxury. Hur Sport ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
22.0°
+
Bobby Green
0

Stefan försöker bli av med sin kassa Audi e-tron
Verkar inte alls vara kär i bilen

Att köpa elbil är dyrt, speciellt om man köper en Audi. Deras e-tron kostar från 799.000 kronor vilket är svettigt mycket pengar. Lägger man så mycket pengar vill man så klart bli nöjd. Stefan är inte nöjd, långt därifrån. Man skulle kunna säga att han är tvärtom mot nöjd. I en riktigt syrlig Blocket-annons försöker han nu bli av med bilen som enligt honom är defekt. Audis app fungerar inte som den ska, farthållaren lever sitt egna lilla liv, den bromsar utan anledning på motorvägen och kommer hela 16 mil på en laddning när temperaturen ligger runt nollan. Men radion fungerar bra! "Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!" Bilen är köpt på Bilmetro i Borlänge och de verkar inte ha samma åsikt som Stefan. Vem som har rätt låter vi vara osagt, men vi tvekar på att Stefan lyckas bli av med bilen med annonsen... Tumnagel
83.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du reservera Toyota RAV4 som laddhybrid
Kostar från 499.900 kronor

I november förra året berättade Toyota lite detaljer kring modellen RAV4 som laddhybrid. Nu öppnar man reservationerna för bilen och i samma veva får vi ett svenskt pris - från 499.900 kronor. För pengarna får du en bil som tar sig över 6,5 mil på bara el. De första kunderna ska få sina bilar efter sommaren. Drivlinan bjuder på totalt 306 hästar och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. Fyrhjulsdrift är standard och på dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. Batteripacket har man placerat under golvet. I bagagen ska man få in upp till 520 liter. Standardprylar är bland annat aktivt krockskyddsystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarnare, automatiskt helljus, LED-strålkastare, Apple CarPlay, eluppvärmt baksäte och el-baklucka. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari har gjort en video om den nya modellen Roma
Grand Tourern med klassiska linjer

För lite mer än en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu släpper man all information om den tillsammans med videon nedan. Bilen vill föra tankarna till klassiska GT-vagnar som man gärna vill hoppa in i och sen bara köra flera hundra mil. Samtidigt ska det vara något vackert att vila ögonen på när man väl har stannat på ett fik för att ta en snabb espresso. Under den långa slanka huven sitter inte en V12:a utan faktiskt en turboladdad V8:a på 3,9 liter. Den levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Ljudmässigt borde motorn bjuda på fantastisk sång eftersom det sitter en flat vevaxel i blocket och eftersom grenrören är lika långa. Det sistnämnda sägs vara för att optimera tryckvågor men brukar också ge ett bättre ljud. Videon lämnar dock en del mer att önska på den här fronten. Till motorn sitter en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, samma som sitter i SF90 Stradale. I Roma har den dock en annan utväxling och en riktig backväxel istället för en elmotor som sköter detta jobb. 0-100 km/h ska för den 1472 kilo tunga (lätta?) bilen gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och finns det möjlighet kan man toppa 320 km/h. Den aktiva spoilern bak kan ge 95 kilo mer marktryck över rumpan i 250 km/h jämfört med Portofino. I övrigt får bilen den senaste versionen av Side Slip Control som jobbar tillsammans med E-Diff, F1-Trac, SCM-E Frs och Ferrari Dynamic Enhancer som alla ser till att hjälpa dig att hålla dig på vägen. Andra teknikaliteter är bland annat adaptiv farthållare, auto-broms, filhållningsassistent, 360-kamera och döda-vinkel-varnare. Insidan har en helt ny ratt med haptiska knappar, en liten pekskärm och Manettino-vred med fem stycken lägen - Comfort, Sport, Race, Wet och ESC-Off. Framför ratten sitter ett digitalt instrumentkluster på 16 tum och givetvis har varvräknaren fått en central plats. Mittkonsolen har också en skärm men den är lite mindre (8,4 tum) och står på höjden. Vill man kan man även få en 8,8 tum stor skärm ovanför handsfacket. Enligt Ferrari ska den här skärmen göra den som sitter i passagerarsätet till en äkta co-driver. Vad man får betala för att bli ägare till en Roma är oklart för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Eldriven handbyggd motorcykel från Sydafrika
Det här är Blackstone Tek HyperTek E-Moto

Blackstone Tek, eller bara BST, är ett företag från Sydafrika som är kända för sina kolfiberfälgar för både bilar och motorcyklar. Nu visar de upp sin senaste produkt som är en eldriven naken motorcykel som fått namnet HyperTek E-Moto. Designat har Pierre Terblanche gjort och han ligger bland annat bakom linjerna på Ducati 749, 888, 999, Hypermotard och Confederates feta hoj X132 Hellcat Speedster. Hojen bygger på en kolfiberram i ett stycke sammanlänkad med en fräst enkelsving bak. I ramen sitter en DHX Hawk-motor som ger 106 hästar och som har ett vrid på 120 newtonmeter. Den får i sin tur kraft från ett batteripack på 4,75 kWh och det är det som sitter där en vanlig motor brukar sitta. Räckvidden anges till 30 mil och man ska kunna snabbladda på 30 minuter. På vissa av bilderna ser ni att det även sitter en extra klump under batteriet, och det är en version som har ytterligare ett batteri. Om siffrorna här gäller för den versionen eller den med bara ett batteri är oklart för tillfället. Hojens vikt ligger på 204 kilo. Som vi kan se finns det inga instrument att glutta på. Tanken är istället att man använder sig av den tillhörande Cross X1-hjälmen som har head-up-display i sig. På den ska man kunna se allt man behöver gällande hojen. I hjälmen finns även en kamera som ser bakåt, så därför behövs inga backspeglar. En sak som dock finns är ett kopplingshandtag och detta ska faktiskt fungera som ett vanligt kopplingshandtag trots att det inte finns någon växellåda. Du ska alltså kunna använda detta för att dra igång en burnout eller exempelvis köra lite på bakhjulet. Vidare ska det finnas farthållare, hill-climb-assist och en ljudgenerator som kan skapa fräsiga ljud när du susar förbi. HyperTek E-Moto kommer att handbyggas i en begränsad upplaga och ni vet ju vad det brukar innebära - en salt prislapp. Så är även fallet här och för att bli ägare till en sån här får man hosta upp 80.000 euro. Planen är att börja tillverka om 18 månader. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Volkswagen Golf
Två olika laddhybrider erbjuds

Som tidigare nämnt så presenterade Volkswagen igår helt nya Golf. Det här är generation åtta och även om man direkt ser att det handlar om en Golf är det mycket nytt under skalet. Modellen erbjuds bland annat med två stycken olika laddhybrid-alternativ och som mildhybrid. Bilen kommer endast att erbjudas i utförandet med fem dörrar och som kombi. Det blir alltså ingen tredörrars-version och eller ingen Sportsvan. Måtten säger 4,28 meter på längden, 1,78 på bredden, 1,45 på höjden och 2,63 meter som hjulbas. Motormässigt så kanske de elektrifierade versionerna är mest intressanta initialt, innan GTI, GTD och R-versioner dyker upp. GTE som funnits tidigare erbjuds även här men ytterligare en laddhybrid och tre stycken mildhybrider adderas. Båda laddhybriderna har en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som får hjälp av en elmotor. Instegsversionen här kallas för eHybrid och den bjuder på totalt 204 hästar. Nya GTE har istället 245 hästar. Båda två får samma batteripack som finns i Passat GTE och det är på 13 kWh. Vad bilarna tar sig på bara el får vi dock inte reda på för tillfället. Mildhybriderna benämns eTSI och alla får ett 48-volts elsystem med en remdriven startmotor/generator och ett litiumjonbatteri. Här kan man få 110, 130 eller 150 hästar och alla motorer kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Insidan får bland annat det den digitala mätarskärmen Digital Cockpit på 10,25 tum som standard. Infotainmentskärmen med pekfunktion mäter 8,25 tum. Det finns även en större skärm på tio tum som man får om man kryssar i Discover Pro. Skärmarna gör att man har kunnat rensa bort en hel del knappar och reglage och på så vis göra en något renare layout. Väljer man automatlåda får man dessutom en yttepyttig liten växelväljare som ytterligare minimaliserar intrycket. LED-strålkastare är standard och det finns tre stycken olika alternativ att välja mellan. Det fetaste kallas för LED-Matrix och då får man 22 stycken lysdiodsmoduler som anpassar ljusbilden efter omgivningen. Väljer man detta får man även såna där lattjolajbans-blinkers som "flyter". På säkerhetssidan hittar vi bland annat funktionen Travel Assist där bilen styr, gasar och bromsar själv. Detta fungerar i hastigheter upp till 210 km/h men bara under korta perioder. Andra saker som finns är Front Assist och Lane Assist och det förstnämnda har uppdaterats så att det nu även ser till att bromsa ner bilen om man får möte vid sväng in på annan väg. Adaptiv farthållare finns på tillvalslistan. En ordentlig genomgång av bilen får vi i vanlig ordning av Autogefühl nedan. Annars finns allt att läsa om nya Golf i pressmeddelandet och på länken nedan. Lanseringen sker i början av nästa år och i slutet av 2019 ska man kunna beställa, då lär vi få ännu mer specifikationer och pris. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Toyota Yaris Hybrid
Mindre och snålare

Toyota rullar nu ut den fjärde generationen av modellen Yaris Hybrid. Den är mindre än den tredje generationen men samtidigt rymligare. Den baseras på TNGA-plattformen och får bland annat en helt ny hybriddrivlina. Nya Yaris mäter 3,94 meter på längden, 1,47 på höjden och 1,74 på bredden. Hjulbasen mäter 2,56 meter. Under huven sitter en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger runt 115 hästar. Den i sin tur samarbetar med en elmotor och drivningen sker på framhjulen. Förbrukning och utsläpp ska ha minskat med 20 procent jämfört med föregångaren. På säkerhetssidan finns bland annat krockkudde mellan framstolarna, adaptiv farthållare och filhållningsassistent. Lansering sker efter sommaren nästa år. Vad bilen kommer att kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Läs mer om modellen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon

Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro. Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida