18 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Sluttjatat på Trafikverket - köper in egna fartkameror Stockholms stad tar saken i egna händer I flera år har Stockholm begärt att Trafikverket ska sätta upp fler fartkameror i staden. Men eftersom det inte har hänt något ska Stockholms stad ta saken i egna händer och köpa in egna kameror. Daniel Helldén (MP) säger att fartkameror är ett billigt sätt att få ner farten. En kamera kostar ungefär en halv miljon kronor - dynamiska farthinder är betydligt dyrare. De nya fartkamerorna kommer främst att sättas upp utanför skolor och förskolor. De första borde komma upp nästa år. Tumnagel
58.5°
0
Snart kan man rapportera in olyckor och annat i Apple Maps På liknande sätt som man kan göra i Waze och Google Maps Apple har släppt en betaversion av iOS 14.5 till iPhone och där har det dykt upp en ny rapporteringsfunktion i kartappen Apple Maps. Med den nya funktionen i Apple Maps blir det möjligt för användare att rapportera in olyckor, faror och fartkontroller som de kanske ser längs med vägen när de är ute och kör. Liknande rapporteringsmöjligheter har funnits i Google Maps och Googles andra kartapp Waze en längre tid så det var antagligen på tiden att den här funktionen även kom till Apple Maps. Det går att använda den nya rapporteringsfunktionen i Apple Maps direkt i appen eller så kan man rapportera in grejer via Apples smarta assistent Siri. iOS 14.5 kommer sannolikt att släppas i en skarp version till alla iPhone-användare någon gång de kommande veckorna. Tumnagel
44.6°
0
2020
Opel uppdaterar Crossland X Får nytt utseende och nya funktioner I början av 2017 lanserade Opel den lilla crossovern Crossland X och nu har det blivit dags för den att få sig en facelift. Som vanligt handlar det om uppdaterat utseende och att man har stoppat in mer teknik under skalet. Liknande designspråk som modellen Mokka dök upp med har applicerats även här och det blir mest tydligt i fronten. Strålkastarna och grillen vävs samman och den klassiska Opel-blixten tar plats i mitten. Opel Vizor kallar man tilltaget för. Den som vill ha lite sportigare utseende på sin bil väljer GS Line+ som ger dig svarta 17-tums fälgar, svart tak, röda detaljer, AGR-certifierade säten för både förare och passagerare och LED-belysning bak. Vidare har fjädring och styrning uppdaterats i nya Crossland vilket ska ge bättre precision. LED-strålkastarna är adaptiva och det finns avåkningsvarnare, fartkontroll och panoramavy från backkameran. Motormässigt kan man välja mellan bensin- och dieselmotorer på 1,2 eller 1,5 liter. När lansering sker och vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
34.6°
0
Lätt att lura Teslas bilar att köra för snabbt Det räcker med lite tejp Säkerhetsforskare på säkerhetsföretaget McAfee har demonstrerar en simpel teknik med vilken man kan lura en del av Teslas bilar att köra i en annan hastighet än den som visas på vägskyltarna, något som demonstreras i klippet ovan. Genom att sätta lite tejp på en vägskylt som anger att vägens hastighetsbegränsning är 35 mph lurade forskarna Teslas Autopilot att hastighetsbegränsningen i själva verket var 85 mph, något som gjorde att bilens fartkontroll började accelerera mot detta. Sårbarheten ligger i kamerasystemet från MobilEye som läser av vägskyltar i äldre modeller av Tesla Model S and Model X vilka kör äldre versioner av MobilEyes system. Steve Povolny som är chef för McAfee Advanced Threat Research säger: "The vulnerable version of the camera continues to account for a sizeable installation base among Tesla vehicles. The newest models of Tesla vehicles do not implement MobilEye technology any longer, and do not currently appear to support traffic sign recognition at all." McAfee har även testat den senaste versionen av MobilEyes kamerasystem för att läsa av vägskyltar och det verkar inte ha den sårbarheten som deras äldre system nu har visat upp. Enligt McAfee så har det sålts runt 40 miljoner fordon som är försedda med den versionen av MobilEyes system som verkar gå att lura med en tejpbit. Tumnagel
33.8°
0
2019
Nu börjar Google Maps varna för fartkameror i Sverige Båda fasta och mobila sådana Förra året började Google Maps testa att visa var det fanns fartkameror på vägarna i USA och nu verkar man i det tysta ha rullat ut den funktionen till ytterligare cirka 40 länder varav Sverige är ett. Med funktionen visas båda fasta fartkameror utmed vägen samt eventuella mobila fartkontroller om andra bilister rapporterat in sådana. Inrapporteringsfunktionen verkar inte vara aktiverad i länder som till exempel Frankrike, Tyskland och Österrike där appar som gör sådant är förbjudna. Den nya funktionaliteten i Google känner säkert igen av de flesta av er som redan idag använder Googles trafikapp Waze. Fartkameravarningarna i Google Maps kommer att finnas till Google Maps för iOS och Android men det kommer bara att vara androidversionen som initialt kommer att kunna rapportera in fartkameror utmed vägarna. Tumnagel
67.7°
0
2018
Idag inleds den nationella trafikinsatsveckan Håll koll på gaspedalen! Idag inleds den så kallade trafikinsatsveckan och det innebär att det kommer att vara extra många fartkontroller på de svenska vägarna. Målet med veckan är att sänka medelhastigheten och polisen kommer därför även att bevaka även små hastighetsöverträdelser skriver Allt om Bilar. Ursula Edström, trafikstrateg på polisen, säger: "Små hastighetsöverträdelser är vanligast. Det stora flertalet av de som kör för fort ligger mellan 6-10 kilometer i timmen över hastighetsbegränsningen. Men de är många och har därför stor effekt på medelhastigheten." Enligt Trafikverket skulle man kunna minska antalet döda i den svenska trafiken med 15 dödsfall årligen om den genomsnittliga hastigheten sänks med 1 kilometer i timmen. Tumnagel
40.2°
0
2015
Porsche lyfter 911 Säg hej då till sugmotorn Det har nu blivit dags för dagens Porsche 911 att få sig ett lyft och i samband med det även lite nya motoralternativ och ett mer avancerat chassi. Bland annat kan man nu även få bakhjulsstyrning i Carrera-versionerna - något som bara funnits hos 911 Turbo och racerbilen GT3 innan. Och sugmotorn försvinner! Små små förändringar har skett på utseendet och det man direkt ser är att de främre blinkersen har blivit väldigt mycket mer slimmade. Strålkastarna är också de nya och alla har nu varselljus med fyra ljuspunkter. Dörrhandtag, baklucka och bakljus har också ändrat form. Nytt på insidan är ett uppdaterat infotainmentsystem med fler funktioner och enklare hantering och en ny ratt med design inspirerad av 918 Spyder. Uppdaterat utseende är ju alltid välkommet men nu kommer vi till det lite tråkiga - i den nya motorgenerationen har alla turbo. I grundversionen 911 Carrera har det tidigare suttit en sugis-boxersexa på 350 hästar men nu är det istället dubbelturbo och 370 hästar som gäller. Vridet ökar till 450 Nm. Carrera S får 420 hästar och 500 Nm. Allt beror såklart på utsläppskrav och att man måste få ned förbrukningen. Carrera med PDK-låda drar nu 0.74 liter per mil och Carrera S med samma växellådskonfiguration ska nöja sig med 0.77 liter per mil. De nya motorerna bjuder ju som sagt på lite mer klös vilket även förbättrar prestandan. 0-100 km/h går för Carrera med PDK på 4.2 sekunder vilket är 0.2 sekunder snabbare än tidigare, Carrera S med PDK och Sports Chrono-paketet gör det på bara 3.9 sekunder. Toppfarterna ligger på 295 km/h respektive 308 km/h. Väljer man till Sport Chrono bland tillvalen får man nu även lite 918 Spyder-känsla i bilen. Samma reglage hittar nämligen in på ratten och det består av en ring där man ändrar bilens humör mellan Normal, Sport, Sport Plus och Individual. Har man PDK får man även knappen Sport Response Button som när den är intryckt ställer in bilen för maximal acceleration under 20 sekunder - då ser bilen till att den optimala växeln är vald och motorstyrningen justerar sig för ännu snabbare respons. Bra vid exempelvis omkörningar. För första gången sitter nu även PASM (Porsche Active Suspension Management) standardmonterat i alla Carrera-versioner som sänker bilen med tio millimeter och ger den bättre stabilitet i snabba kurvor. För ännu kvickare kurvtagning kan man nu som sagt även få bakhjulsstyrningen som sitter i 911 Turbo och 911 GT3 till Carrera S. Den uppdaterade modellen börjar rullas ut i december och priserna har som vi ser alla hoppat upp ett snäpp: 911 Carrera: 929 000 kronor (tidigare 870 000 kronor) 911 Carrera S: 1 062 000 kronor (tidigare 1 008 000 kronor) 911 Carrera Cabriolet: 1 050 000 kronor (tidigare 988 000 kronor) 911 Carrera S Cabriolet: 1 183 000 kronor (tidigare 1 126 000 kronor) Tumnagel
45.8°
0
2012
Elektronisk utrustning i bil övervakar föraren Folksam inför ny försäkringstyp Datainspektionen har nu slagit fast att försäkringsbolag får använda speciellt framtagen utrustning i bilar för att mäta hur den som har försäkringen kör. Beslutet kommer från myndigheten och det efter att försäkringsbolaget Folksam bett om tillstånd att få införa en ny sorts försäkring där föraren hela tiden övervakas. Exakt hur tekniken fungerar är oklart men jag antar att det rör sig om en fartkontrolls-manick som håller koll på hastigheten. Dock har Datainspektionen ett par villkor för att försäkringsbolaget ska få göra detta. Försäkringstagaren som kontrolleras måste dels ha gått med på det och sen måste även informationen som samlas in hanteras på ett korrekt sätt. Tumnagel
21.7°
0
2011
Bötfälld för att ha varnat andra bilister för fartkontroll Blinkade med ljuset En brittisk man har fått böter på 175 pund och tvingas även betala rättegångskostnader på 265 pund efter att ha blinkat med helljuset åt mötande trafik för att varna dessa om en fartkontroll. Enligt Michael Thompson, som den dömde heter, ville han bara varna andra bilister och på så sätt få de att sakta ner och inte tvärnita när de såg kontrollen. Michael blev till slut stoppad av polisen som berättade för honom att det han gjorde var olagligt. När Michael inte höll med ångrade sig polisen som första bara tänkte ge honom en varning och tog det hela till domstol istället. Vad tycker ni om det hela? Blinkar ni på andra förare för att varna dessa om fartkontroller? Tumnagel
32.4°
0
2009
Hög bot i Schweiz Fast också hög hastighet Förra året åkte en grupp kineser fast i en fartkontroll utanför Zürich och i början av maj kom så boten. Hastigheten uppmättes till runt 200 km/h vilket tillsammans med andra trafikbrott resulterade i bötesbelopp på upp till motsvarande 690 000 kr. Men man kan ju alltid hoppas att de tänker positivt - vissa har det ju värre. Tumnagel
37.3°
0
Nästa sida