33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Ny meny och bättre mörkt läge! Vi bygger vidare Hoppas att ni inte tröttnat på att prata om Feber på Feber, för här kommer en ny post om nyheter på siten. Nu har vi gjort om menyn igen. Men hallå, tänker ni, det gjorde ni ju för bara några veckor sedan! Det är alldeles korrekt, men det gjorde att vi fick blodad tand och fixade lite fler saker. Skillnaderna är inte gigantiska på dator, men på mobilen har saker och ting flyttat på sig. Klickar man sig in på menyn som fälls ut så hittar man dock lite nyheter och den skarpsynta saknar en sak. Här hittar ni nu länkar till våra sociala medier och framförallt en knapp för att snabbt och enkelt slå på och av mörkt läge. Detta mörka läge är också omgjort och jag tycker att det är betydligt bättre än tidigare, då det var någon form av mörkgrått läge. Nu är det istället svart som natten. Saknas gör inställningsknappen. Jag har bestämt mig för att alla får rätta sig i ledet och får 20 artiklar i stöten innan Nästa sida-länken dyker upp. Vi skriver runt 40 saker om dagen så läser man allt och gör det en gång om dagen så behöver man klicka en gång och en inställning gör livet lättare för oss. Mörkt läge hittar man som sagt numera i menyn och dit kommer även funktionen där man kan dölja vissa kategorier. Den återkommer inom kort! På mobilen har vi bytt plats på saker och ting så att man lättare ska komma åt tumnaglar, dagens artiklar, tjock och sånt. I undermenyn hittar man saker man gör sällan, det vill säga loggar in på premium. Det var väl allt för i dag, som vanligt så får ni gärna berätta vad ni tycker bland kommentarerna! Och tack för all feedback som vi fått hittills, det är ovärderligt även om vi inte kan leverera allt till alla direkt! Tumnagel
47.8°
0
2021
Apples första misslyckade högtalare Hur var iPod Hi-Fi? HomePod var inte Apples första misslyckade premium-högtalare, här har Quinn Nelson från Snazzy Labs tagit sig en titt på företagets iPod-högtalare från 2006. Kort sagt är den kompatibel med andra källor än iPod, har fortfarande snygg design och har godkänt ljud så länge du befinner dig rakt framför den. Slutsatsen i videon är inte företagets högtalare misslyckades för att de var för dyra, utan helt enkelt inte tillräckligt bra. Just nu säljer Apple sina AirPods Max för 6 695 kronor, ett pris långt över sina konkurrenter. Recensionerna har trots priset varit allmänt positiva. Samma gällde inte för högtalarna som fick blandade recensioner som bäst. Han menar alltså att det inte är priset som hindrat Apple från att sälja mer, utan produkterna i sig som inte levt upp till förväntningarna. Tror ni detta är anledningen till att både iPod Hi-Fi och HomePod floppade? Tumnagel
37.5°
0
Vi har kollat in BMW iX Första leveranserna i november Det händer mycket på elbilsfronten nu och en kommande och intressant modell är BMW iX. Det här är deras första SUV, eller SAV som de kallar den, i deras "rena" i-serie där vi tidigare har sett i3 och i8. BMW ska ha lite cred för att man har väntat så länge med en SUV, men nu är den alltså produktionsklar och vi har kollat in två förseriebilar. Är man sugen på att köpa finns det två varianter, iX xDrive40 har 326 hästar, batteri på 71 kW netto, laddkapacitet på 150 kW, räckvidd på 425 km och 0-100 går på 6,1 sekunder. iX xDrive50 har 523 hästar, batteri på 105,2 kW netto, laddkapacitet på 200 kW, räckvidd på 630 km och 0-100 går på 4,6 sekunder. Senare kommer ytterligare en version som man kallar för iX M60 och den har 600 hästar. Utsidan är, hmm, udda och när vi frågade på Instagram vad ni tycker om den var det en övervägande majoritet som tyckte att bilens design inte var mycket att hänga i julgranen. Uppskattningsvis 75 procent av er dissade formen. Tumnagel
39.2°
0
Hitta fisken med Fiskher Ny app för svenska fiskevatten Idag släpper appen Fiskher vilken riktar sig till alla som är sugna på att ge sig ut och fiska i sommar. I appen hittas bland annat information om cirka 12.000 svenska fiskeområden längs den svenska kusten samt Vänern, Vättern och Mälaren. Det finns även information om var 16 olika fiskarter finns i de olika fiskeområdena varav elva ingår i gratisversionen av appen. Vidare finns det en fångstjournal där man lägga in det man själv drar upp, en funktion som känner igen olika fiskarter, information om skyddsområden samt tips gällande både fiske och utrustning. Fiskher går att ladda ner gratis till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Premiumversionen av appen kostar 149 kronor för tre månader eller 249 kronor för ett år. Tumnagel
40.8°
0
Alain Visser: Branschen vill inte förändras Lynk & Co har nu 3000 medlemmar i Sverige Jag har pratat med Lynk & Cos vd Alain Visser några gånger tidigare, men han är rolig att prata med så när han var i Stockholm nu på morgonen för att öppna märkets tillfälliga lokaler så tog vi ett snack igen. Satsningen har ju börjat komma igång och man har numera 3000 medlemmar i Sverige och 300 har fått eller är på väg att få sina bilar. Inga gigantiska siffror, men för ett nytt koncept och ett nytt bilmärke är det riktigt imponerande. Som jämförelse så har Polestar levererat drygt 2300 bilar det senaste året. Problemet just nu för märket verkar vara just att leverera, många av de kunder som man redan har kommer att behöva vänta till september på sina bilar vilket inte är så lysande. Tanken med att man har så få alternativ att välja mellan var ju just att leveranserna skulle vara snabba. Mer intresserad av bilen än av intervju? Här finns vår provkörning av Lynk & Co 01: Tumnagel
38.3°
0
Nu är första modellen från Zeekr här Volvo och Lynk &Co-syskonet Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.5°
0
Spotify lanseras på över 80 nya marknader Musiktjänsten finns snart i över 170 länder Igår körde Spotify sitt så kallade "Stream On"-event där man presenterade lite nyheter om företaget. Man uppgav bland annat att man senare i år kommer att lansera Spotify HiFi där man kommer att börja streama musik med CD-kvalitet, något som vi skrev om igår. Spotify meddelade även att man kommer att lansera tjänsten på över 80 nya marknader och att man lägger till ytterligare 36 språkval på sin tjänst. Idag finns Spotify tillgängligt på 93 marknader vilket innebär att man snart kommer att finnas på nästan det dubbla antalet marknader. Ett land som man fortsatt inte finns tillgängligt i är Kina och så ser det för tillfället ut att förbli. Spotify inledde 2017 ett samarbete med kinesiska Tencent Music och det kanske man anser får räcka. Spotify planerar att erbjuda både sitt reklamfinansierade "gratisalternativ" och sin premiumtjänst på de nya marknaderna man nu lanserar. På en del av marknaderna kommer man även att erbjuda sina olika Family-, Duo- och Student-abonnemang. Här nedanför kan ni kolla in en repris av Spotifys Stream On-event från igår. Tumnagel
36.3°
0
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5 Kan laddas riktigt snabbt Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0
Samsung Galaxy S21 Ultra lyckas sticka ut i mängden Vi har testat Samsungs nya flaggskepp Mobilbranschen har varit svintråkig att bevaka de senaste åren. I alla fall på Android-fronten. Oavsett om du köpt en telefon i budgetsegmentet eller high end har telefonerna varit svåra att urskilja rent designmässigt. Det har varit glasmackedesign på glasmackedesign på glasmackedesig och det som gjort att man kunnat se skillnad på telefonerna har varit hur sensorerna i kameramodulen varit placerade. Därför är det extra härligt när en jätte som Samsung bestämmer sig för att sticka ut med sin S21-serie. Och om inte det vore härligt nog lyckas även nya S21 Ultra leverera en svinhärlig användarupplevelse. Tumnagel
36.1°
0
Rykte Twitter uppges undersöka premiummodeller Där användare kan betala för att slippa annonser Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Twitter undersöker flera olika modeller för hur man eventuellt skulle kunna ta betalt för sin tjänst. Bland det Twitter uppges titta på finns bland annat en betald version av deras egen twitter-klient Tweetdeck, en klient som är hyfsat populär bland dem som hänger lite mer på Twitter. Twitter uppges även undersöka olika premiummodeller av sin tjänst som till exempel skulle låta användare betala för att slippa annonser i sitt flöde såväl som att få möjligheten att utforma sina profilsidor på tjänsten lite mera exklusivt. Huruvida ryktena stämmer och Twitter faktiskt går vidare med att skapa en eller flera premiummodeller för sin tjänst återstår att se. Det kan nämnas att det redan för fyra år sedan gick rykten om att Twitter funderade på att släppa en betalversion av Tweetdeck men att så aldrig blev fallet. Använder ni själva Twitter så hoppas vi givetvis att ni följer oss på @feber. Där postar vi med jämna mellanrum oftast de artiklar som för tillfället är hetast på Feber.se. Tumnagel
34.3°
0
Nästa sida