10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Febers ljusskola del 5: En extra blixt Vad kan du göra om du har fler än en blixt? Den 5:e delen i ljusskolan tar upp vad du kan göra om du har en andra eller tredje blixt att leka med. Fortfarande tar vi det ganska grundläggande och tar det hela väldigt brett. Det kommer troligtvis att komma mer ingående artiklar och videos om varje del men för nu så tar vi det lite snabbt. Det som man kan se i denna video är att om man är nöjd med grundljuset och inte vill använda sin andra blixt som upplättning kan man använda den som rimlight (kantljus, förklaras i videon) eller som bakgrundsljus. Vi fortsätter också att lära ut det hela i strobist-stil så det är små kamerablixtar som gäller, ingen studioutrustning här inte. Som vanligt så finns kommentarerna tillgängliga för er som har frågor och vill veta mer. Hoppas ni gillar det! Tidigare delar hittar ni här. Tumnagel
38.1°
0
Feber.tv AluPen, en trevlig penna till iPad Bra men kräver lite inlärning Vi har tidigare skrivit om att rita på iPaden och tagit en titt på olika pennor som går att använda till detta ändamål. På IFA-mässan lyckades vi fixa en AluPen från Just Mobile och efter att ha använt den ett bra tag nu tänkte jag säga mitt om den. Tumnagel
36.1°
0
iMovie 11 får användbar ljudredigering iMovie blir intressant på riktigt Största nyheten är bättre ljudredigering, något som är sjukt efterlängtat (i alla fall av mig) Utvecklaren Randy Ubilous är den utvalda att gå igenom nyheterna i iMovie 11. Ljudet är som sagt den stora nyheten och det innebär att det ska gå att ändra volymen mitt i spår, det vill säga göra automatiseringar på ett enkelt sätt. Jag säger bara en sak, tackar! Nice! Audio effects! Eller... Jag ångrar mig, det verkar mest vara leksakseffekter. Tyvärr gick han inte in på det speciellt mycket så vi får återkomma med det hela. Nu är vi över till video och en ny funktion som ska göra det enklare att göra replays och stillbilder mitt i klipp för att göra lite proffsigare produktioner. Det hela ser ganska nice ut måste jag säga, det kanske är dags att börja använda iMovie istället för Premiere Pro för att göra Feber.tv, Premiere är ändå lite overkill för det hela. Det som stoppat detta tidigare har varit just ljudet så nu ska jag ta en rejäl titt på möjligheterna i iMovie 11. Randy gick igenom den automatiska trailerfunktionen där man fyller i lite namn på folk som är med i filmen, filmens namn, väljer en logga och lite annat kul och sedan fixar iMovie en trailer med texter och allt. Det finns 15 stycken olika teman och musiksnuttar till dessa. Lite kul är att musiken till dessa är originalspår som är inspelad i Abbey Road Studio och spelade av Londons symfoniska orkester. Ansiktsigenkänningen från iPhoto har hoppat in i iMovie, exakt hur vet vi inte men tydligen ska det fungera. På så sätt ska du kunna sortera klipp efter hur mycket folk det är med i klippet och i vilket utsnitt de är, halvbild, close up eller helbilder. Detta är alltså en funktion för att göra trailern, man väljer action-shots eller liknande, vem eller vilka man vill ha med i bild, i vilket utsnitt och sedan hittar iPhoto klippen åt dig så det bara är att välja och vraka. Tumnagel
37.7°
0
Febers ljusskola del 4: Del 3 in action! Ljussättning från del 3 ute i fält I del 3 så visade jag en snabb superenkel ljussättningsidé med en blixt och i denna del tänker jag visa en fotografering jag gjorde för ett tag sedan där jag använde nästan exakt samma ljussättning. Grunden för ljussättningen vi gick igenom i del 3 var att ha en blixt med paraply snett vinklad mot modellen i fråga och på så sätt få en stark skugga på ena sidan av huvudet. Jag använder denna ljussättning som grund hyfsat ofta, även om det i många fall blir så att jag ändrar den till oigenkännlighet. Jag fick ett jobb att ta ett par porträtt för ett IT-företag som skulle användas vid både intern och extern kommunikation. Detta är den sista testbilden jag tog på företagets pr-konsult som fick leka ljussättningsmodell denna gång. I normala fall har jag alltid med mig en assistent på sådana här jobb som får hjälpa med att ställa upp blixtar samt stå framför kameran vid riggning men så blev inte fallet denna gång. Hur jag tänkte och satt ljuset kan ni läsa efter hoppet! Tumnagel
37.1°
0
Febers ljusskola del 3: En blixt och hög kontrast Då ger vi oss på ljussättningar Innan har vi lärt oss de tekniska grunderna om hur man fotograferar med blixten vid sidan av kameran. Nu ska vi gå på den första ljussättningen, vi håller oss dock fortfarande på en väldigt grundläggande nivå och går inte in på djupet riktigt än. De tidigare delarna av fotoskolan hittar ni här. Tumnagel
37.8°
0
Febers ljusskola del 2.5: Inte riktigt en egen del Bara lite djupare info om senaste videon. Detta blir en liten extraartikel i min ljussättningsserie, Jag tänkte gå in lite djupare i en del av sakerna som togs upp i videon. I senaste filmen pratade jag om att radiosändaren bestämmer synktid och vissa påpeka att det är kameran som gör det. Jag måste erkänna att jag inte var helt klar när jag förklarade det hela så here goes. Kameran har absolut en synktid men den ligger nästan alltid på 1/200 eller 1/250 i moderna kameror. De flesta radiosändare klarar också enligt specifikationerna just 1/200 eller 1/250 som snabbaste synktid. Jag har dock haft problem med just billigare sändare/mottagare att de inte är speciellt pålitliga vid dessa slutartider. Exemplevis de Cactus V4:or jag har (i studio kör jag Skyport) har jag märkt att gränsen ligger på mellan 1/100 till 1/125 om jag vill att de ska synka varje gång. En annan sak som togs upp är att slutartiden inte alls har med skärpan att göra och det är en sanning med modifikation. Brinntiden på en kamerablixt är runt 1/2000 sekund så om du tar en bild på 1/30 kommer det ändå bara vara ljus i 1/2000 vilket fryser rörelsen i bilden. Problemet är när du får långa tider OCH har befintligt ljus som även det lyser upp objektet, då kan du nämligen få en oskarp bild (eller rättare sagt ser det ut som en skarp och en oskarp som blandas). Det var vad jag menade i videon men det blev ju inte riktigt så klart som jag hade hoppats på. Huvudsaken är alltså att om du stänger ute allt ljus utom blixtens så kan du köra på långa slutartider men ändå få en skar bild, något som verkligen borde varit med i videon. De första fyra filmerna som vi kommer att publicera i denna skola kanske alla kommer behöva lite djupare förklaring av vissa saker men vi skippar det nu då vi pratar väldigt basic grejer och det kommer att komma i andra videos. En sak till, jag tar hemskt gärna emot förslag om vad ni vill att jag ska skriva mer ingående artiklar om samt vad vi ska ta upp i ljussättnings-serien. Maila till gustav@feber.se och skriv ämnet fotofeber. Tack på förhand! Tumnagel
37.2°
0
Vi har fått våra AppleTV's Här är en första video Vi har precis fått våra första Apple TV:s och här är en liten första film innan vi hunnit testa dem (och ja, vi har flera). Nu ska det testat för fullt! Tumnagel
37.5°
0
Febers ljusskola del 2: Grunderna Denna del handlar om kamera- och blixtinställningar Vi fortsätter vår ljusskola med att gå igenom lite grunder om hur man ställer in blixten och kameran. Här näst kommer vi gå igenom lite ljussättningar, till en början blir det nog bara några på papper men sedan ska vi spela in lite fler webbtv-grejer. Tumnagel
38.4°
0
AR.Drone har landat på kontoret Här är en liten unboxing på vad vi ska leka med nu Vi har precis fått våran AR.Drone och här är en liten unboxingfilm på den. Nu ska vi iväg och leka och återkommer med lite kul material när vi har kört den ett tag. Mycket nöje! PS. Filmen är även ett litet test på hur bra Samsung NX100 är på att spela in video. Tumnagel
37.9°
0
Febers ljusskola del 1: Tekniken Vi drar igång vår nya ljusskola med en artikel om det tekniska Detta är första delen i en ljusskola som kommer fortsätta ända tills vi inte har något mer att skriva och lära ut. Vissa saker kommer att göras som webb-tv, annat kommer endast att skrivas och publiceras med ljusdiagram. Till en början kommer det vara väldigt grundläggande saker utan att gå speciellt djupt alls. Det är alltså tänkt för de som verkligen är nybörjare vad gäller ljussättning och användande av blixtar. Senare kommer det att komma artiklar och kurser om exempelvis olika paraplysorter och vad de gör för skillnad på ljuset samt mer avancerade ljussättningar med mer exakthet. Här är första delen och då tar vi upp den teknik som är grundläggande om man ska fotografera strobist-style. Om vi räknar bort kameran, objektivet och blixten så kostar utrustningen vi visar upp runt 2500 - 4000 kronor beroende på hur avancerad utrustning då kör från start. Tumnagel
41.0°
0
Nästa sida