m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Nya Seat Leon blir din för 204.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Nu drar försäljningen av nya Seat Leon igång och därmed får vi reda på vad bilen kostar. Just nu börjar priset på 204.900 kronor och för den slanten får du en femdörrars Leon Style 1,0 TSI 110. Vill du hellre köra kombi börjar priset på 224.900 kronor. Per Brinkenberg som är märkeschef för Seat Sverige säger följande: "Nya Leon är en mycket viktig modell för SEAT på den svenska marknaden. Leon har under lång tid varit vår bäst säljande modell, med närmare 30 000 sålda bilar och med oerhört nöjda och lojala bilägare. Nya Leon kommer starkt bidra till vår fortsatta tillväxt i Sverige och stärka vårt varumärke. Vi räknar med att försäljning till privatpersoner men framförallt till företag kommer att öka kraftigt. Nya Leon passar den svenska marknaden perfekt." Hela prislistan hittas här. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är den här - helt eldrivna Polestar 2
Kommer att kosta från 39.900 euro

Precis som utlovat har Polestar nu dragit täcket av den nya modellen 2. Den här är helt eldriven och målet är att konkurrera med Tesla Model 3. Det ska man bland annat göra genom att lägga sig i närheten av den bilen prismässigt genom att ge den ett frånpris på 39.900 euro. Sen. Först ut är lanseringsversionen och den kostar 59.900 euro. För den pengen får man en femdörrars hatchback som liknar konceptet Concept 40.2 som Volvo visade 2016. Under skalet finns två stycken elmotorer (en fram, en bak) som matas av ett batteripack på 78 kWh. Räckvidden anges till 50 mil (WLTP) och effekten till 300 kW (408 hästar) och 660 newtonmeter i vrid. Bilen driver på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på under fem sekunder. Måtten är 4,6 meter på längden, 1,47 på höjden, 1,8 på bredden och hjulbasen ligger på 2,73 meter. Vill man ha lite vassare doningar till sin bil finns ett Performance-paket som innehåller Öhlins-dämpare, Brembo-bromsar och 20-tums smidda fälgar. Man får även guldfärgade säkerhetsbälten, bromsok och ventilkåpor. Vad man menar med ventilkåpor i detta fall är dock oklart. Polestar 2 blir också en av de första bilarna i världen med ett integrerat infotainmentsystem från Android. Pekskärmen är på elva tum och där kommer man bland annat att kunna ta del av Google Assistant, Google Maps med stöd för elfordon och Google Play Store5. Självklart går det även att synka en iPhone till bilen. Bilen går endast att beställa på nätet och man kan lägga en förhandsbeställning redan nu. Tillverkningen drar igång i Kina i början av nästa år. Mer information hittar ni på länken eller i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
83.8°
+
Bobby Green
0

Kia ProCeed kostar från 249.900 kronor
Priserna för den nya kombin är nu klara

Kombi-landet Sverige får nu ytterligare en modell att välja mellan. Kia lanserar nämligen sin nya modell ProCeed hos handlare och i och med detta får vi en prislapp på kärran - från 249.900 kronor är det som gäller. ProCeed GT med mer godis kostar från 295.500 kronor. Kia envisas med att kalla den här för en shooting brake men det är bara en kombi med en sluttande taklinje. Nu finns det alltså tre stycken olika ProCeed att välja mellan - en femdörrars halvkombi, en vanlig kombi som man kallar för Sportswagon och den vi ser i den här artikeln. I bagagen ska man få in 594 liter (625 liter går in i Sportswagon). Baksätet går att fälla enligt 40:20:40. Bilen mäter 4,6 meter på längden. Bland standardutrustningen hittar vi saker som Apple CarPlay, Android Auto, trötthetsvarnare, dödavinkelvarnare och autobroms. Vid lanseringen finns två stycken olika bensinmotorer att välja mellan - en turbofyra på 1,4 liter som ger 140 hästar och en turbofyra på 1,6 liter som ger 204 hästar. Till båda kopplas en dubbelkopplingslåda med sju steg. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
2018

Svenska priser för nya Toyota Corolla och RAV4
Går att beställa nu

Toyota har återupplivat modellbeteckningen Corolla som nu ersätter Auris. I samband med detta får bilen en helt ny plattform, nya hybriddrivlinor och en körning som ska vara bättre, roligare och bekvämare. Bilen erbjuds som femdörrars hatchback och som kombi. Priserna för den och nya RAV4 är klara och bägge bilarna går nu att beställa. Corollan får du från 184.900 kronor. Lägger du den slanten får du en bensinturbofyra på 1,2 liter under huven. Kombitillägget är 10.000 kronor. Vill du ha hybrid finns det nu för första gången två stycken att välja mellan - en variant med 122 och en med 180 hästar. Bilen börjar tillverkas i början av nästa år och introduceras på marknaden i mars. RAV4 kostar från 295.900 kronor. Bilen har en helt ny plattform och en nyutvecklad elektrisk fyrhjulsdrift. Under skalet finns en bensinfyra på 2,5 liter parad med elmotorer. I den framhjulsdrivna versionen levererar dessa tillsammans 218 hästar, den fyrhjulsdrivna har 222. Enligt NEDC är bränsleförbrukningen vid blandad körning 0,46 liter per mil. Versionen med framhjulsdrift byggs nu, produktionen av den fyrhjulsdrivna drar igång i februari då även lanseringen sker. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar i30 Fastback N
i30:s storebror får mer knuff

Hyundai senaste tillskott i dess prestandafokuserade N-familj är i30 Fastback N. Det är en femdörrars coupé med kaxigt utseende och en hel del pulver under huven. Motorn är samma turbofyra på 2,0 liter som även finns i vanliga i30 N. Den finns med antingen 250 eller 275 hästar och vridet anges oavsett hästkraftsantal till 353 newtonmeter. Den förstnämnda gör 0-100 km/h på 6,4 sekunder, den vassare kapar istället den tiden till 6,1. Toppfarten ligger på 250 km/h. Fem stycken olika körlägen finns och dessa är Eco, Normal, Sport, N och N Custom. På insidan får man sportigare stolar och en treekrad ratt att hålla i. Det finns två stycken olika infotainmentsystem att välja mellan och båda är kompatibla med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetssidan finns bland annat Forward Collision-Avoidance Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist, High Beam Assist och Intelligent Speed Limit Warning. När i30 Fastback N börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Kia visar upp den nya slanka kombin
ProCeed ska föra tankarna till en coupé

Klart att även Kia vill ha en kombi med sluttande taklinje och nu är den här. Man kallar modellen för ProCeed och enligt tillverkaren skapar den ett eget segment och designen ska föra tankarna till en coupé mer än en traditionell familjekombi. Bakrutan lutar 64,2 grader vilket kan jämföras med Sportswagons 50,9 och femdörrarsversionen vars bakruta har en lutning på 52,4 grader. Trots lutningen ska det gå in bra med bagage, Kia anger 594 liter. Baksätet går att fälla 40/20/40. Bilen mäter 4,6 meter på längden, 1,8 på bredden och 1,42 på höjden. Den är 43 millimeter lägre än vanliga Sportswagon. Axelavståndet är dock detsamma - 2,65 meter. Publik premiär av bilen blir det på mässan i Paris nästa månad. Lanseringen drar igång under första kvartalet nästa år. Då kommer modellen att erbjudas med två olika bensinmotorer - ProCeed GT Line 1,4T-GDi med 140 hästkrafter och 242 newtonmeter och ProCeed GT 1,6T-GDi med 204 hästkrafter och 265 newtonmeter. Oavsett val är det sjustegad dubbelkopplingslåda som gäller. Vad ProCeed kommer att kosta vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Volvo 440 fyller 30 år
Framhjulsdrift var vägen framåt

Det var i juni 1988 som Volvo för första gången visade upp modellen 440. Det innebär alltså att bilen denna månad fyller 30 år, vilket givetvis måste firas med tårta och fest. Bilen, en femdörrars familjekärra, delade teknik med sportiga 480 och visade att Volvo menade allvar med framhjulsdrift. Projektet 440 drog igång redan 1978 och eftersom man hade som mål att tänka fritt och sikta mot stjärnorna döpte man det hela till Galaxy. Hösten 1980 var den första prototypen klar. Galaxyprojektet blev till slut två modeller och förutom 440 fick 850 liv genom detta. Den presentades först sommaren 1991. 440 hade bara fyrcylindriga motorer och dessa fanns från 1,6 till 2,0 liter. Det fanns även en turbomatad maskin på 1,7 liter. ABS fanns som tillval och från 1991 tillkom bältesförsträckare och airbag på utrustningslistan. Från 1994 fick bilen sidokrockskyddet SIPS. 440 tillverkades i Born och lades ner i november 1996. Då hade man byggt modellerna S- och V40 parallellt i ett år - bilar som känns hästlängder modernare. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya A1 Sportback
Kommer ej med dieselmotor

Igår läckte bilder på nya Audi A1 ut och nu väljer tillverkaren att presentera bilen i sin helhet. Modellen har blivit större, sportigare och fått ny teknik. Givetvis har även utseendet uppdaterats för att matcha det senaste Audi har att erbjuda. Man vill bland annat att tankarna ska gå till klassikern Sport quattro från 1984. En sak som också gör att bilen sticker ut är att den inte kommer att erbjudas med någon dieselmotor, här är det bensin för hela slanten som gäller. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Ford visar upp nya Focus
Bygger på helt ny plattform

Precis som utlovat visar Ford idag upp helt nya Focus som blir den fjärde generationen i ordningen. Bilen har ett mjukare utseende än tidigare och även om man känner igen den i nosen hade det i mina ögon kunnat vara vilken annan tillverkare som helst när man kikar baktill. Det här blir den första Forden på den nya C2-plattformen vilket gör bilen är rymligare än tidigare. Hjulbasen har bland annat vuxit med 5,3 centimeter. Plattformen ska även vara 40 procent säkrare än den man tidigare har använt. På säkerhetssidan hittar vi teknik som Speed Sign Recognition och Lane-Centering och nya Focus ska vara autonom i nivå 2. Bilen kommer som femdörrars hatchback, Active Crossover, Wagon och som fyrdörrars sedan. Utrustningspaketen kallas för Trend, ST-Line och Vignale. Under huven finns en rad olika motorer att välja mellan - EcoBoost som går på bensin eller EcoBlue som går på diesel. Alla ska klara de senaste Euro 6-standarderna som är baserade på WLTP-cykeln. Alla motorer har också start/stopp-system som standard och man ska kunna välja mellan antingen en sexpetad manuell växellåda eller en åttastegad automat som nu ska vara ännu snålare än tidigare. Bensinmotorerna är på 1,0 liter med antingen 100 eller 125 hästar eller 1,5 liter som erbjuds med 150 eller 175 hästar. Dieseln som är på 1,5 liter går att få med 95 eller 120 hästar. Det finns ytterligare en dieselsnurra och den är på 2,0 liter och ger 150 hästar och 370 newtonmeter. Lansering sker någon gång i sommar och i Storbritannien börjar priserna på strax över 20 000 pund. När bilen lanseras i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Eldriven uppföljare till Jaguar XJ senare i år?
Man kan ju hoppas

Jaguar har den eldrivna suven I-Pace på gång och nu går det rykten om att det senare i år även kommer att presenteras en helt eldriven version av modellen XJ. Eller, uppföljaren till dagens XJ. Den sägs endast komma med elmotor och kommer att fortsätta att vara tillverkarens flaggskepp. Den ska också bli femdörrars istället för dagens fyrdörrars, vilket innebär att bakluckan kommer gå ända upp till taket. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2017

Vision E är Skodas första steg mot elektrifiering
Superb kommer som laddhybrid 2019

Den dunkla bilden från Skoda vi kunde visa upp i måndags klarnar nu lite. Nu får vi två bättre bilder på konceptbilen som kallas för Vision E och vi får även reda på att det rör sig om en elbil - Skodas första faktiskt. År 2025 är planen att man ska ha fem elektrifierade bilmodeller i olika segment och det här är ett första frö i detta. 2019 dyker den första upp i form av Superb med laddhybrid-teknik. Året efter kommer den första helt eldrivna bilen. Vision E är en fyrhjulsdriven femdörrars SUV med coupé-former och den ska ta sig 50 mil på en laddning. De dubbla elmotorerna har tillsammans en effekt på 225 kW (300 hästar) och toppfarten för bilen ska ligga på 180 km/h. Måtten är 4,64 meter på längden, 1,91 på bredden och 1,55 på höjden. Hjulbasen anges till 2,85 meter. Konceptet uppfyller den tredje nivån i kraven för självkörande bilar. Det innebär att bilen kan köra själv i köer, aktivera en autopilot på motorvägar, hålla sig inom sin fil, väja för hinder, göra omkörningar, leta efter parkeringsplatser och både parkera och lämna parkeringsplatserna själv. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Polo visas upp i september
Har dock redan läckt ut

Volkswagen är just nu ute och testar nya Polo och planen är att den ska ha sin publika debut på Frankfurt-mässan i september i år. Bilen har dock redan fotats utan maskering, och hur den ser ut kan ni se här. Nya Polo väntas baseras på MQB-plattformen som även Golf och Passat vilar på. Det blir en något mindre version av Golf med väldigt snarlikt utseende och mycket av tekniken kommer även att komma från storebrodern. Både tre- och femdörrarsversioner är att vänta och under huven hittar vi många av de mindre maskinerna som även finns till Golf. Vassast blir Polo GTI som kommer att få en något mildare version av motorn som sitter i Golf GTI. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nu är Volkswagens nya modell Arteon här
Femdörrars coupé som har premiär efter sommaren

Passat får nu ett lite snofsigare syskon i form av den nya modellen Arteon. Den här ersätter CC och är precis som föregångaren en femdörrars coupé med plats för fem personer. Designen är omissigenkännligt Volkswagen men linjerna ska ge mer lyxkänsla än tidigare. Grillen flyter samman med LED-strålkastarna och resultatet blir både sportigt och elegant på samma gång. Under huven finns det sex stycken turbomatade fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer med effekter från 190 till 280 hästar att välja mellan. I Sverige blir dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift standard. Nya lackalternativ är den gula Curcuma Yellow vi ser på pressbilderna och Atlantic Blue och Chili Red. Bilen bygger på MQB-plattformen och den har ett axelavstånd på 2,84 meter, en längd på 4,86, en bredd på 1,87 och en höjd på 1,42. På insidan hittar vi bland annat den digitala instrumenteringen Active Info Display och det nya infotainmentsystemet Discover Pro med en skärm på 9,2 tum. Till den finns det geststyrning så att du exempelvis kan vifta fram nästa låt på stereon. I bagagen ska det gå in 563 liter och om man fäller den bakre raden ryms det 1 557 liter. På säkerhetssidan finns bland annat den senaste generationen av den adaptiva farthållaren ACC som tar hänsyn till hastighetsbegränsningar. Här finns även den andra generationen av Emergency Assist som nu kan styra in bilen i krypfilen helt automatiskt samtidigt som bilen bromsas ned till stillastående om situationen tillåter. Bilen har även en lane assist som reagerar på andra fordon, exempelvis så varnar den om någon annan svajar i sin fil eller är på väg att svänga mot dig. Passagerarskyddssystemet PreCrash känner nu även av fordon bakom och vid sidan. Kameran framtill och navigationssystemet samarbetar också för att kunna ge ett dynamiskt kurvljus som lyser upp kurvan innan man har kommit in i den. Försäljningsstarten är snart och svensk premiär blir det efter sommaren. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Ford rullar ut nya Fiesta ST
Får 200 hästar stark trea med cylinderavstängning

Det senaste från Ford är nu här och det är den tredje generationen Fiesta med den sportiga ST-behandlingen. Det är ett riktigt litet krutpaket med en trecylindrig turbomotor under huven, och den har cylinderavstängning. Första gången det har gjorts i en sån här liten motor enligt Ford. När man inte belastar motorn stängs en av cylindrarna av och man sparar på så vis bränsle och utsläpp. Maskinen är en EcoBoost på 1,5 liter och effekten är alltså 200 hästar, vridet anges till 290 newtonmeter. Det hela räcker för att ta bilen från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder. Det är 0,2 sekunder snabbare än föregångaren det. Bilen får tre stycken olika körlägen (Normal, Sport och Track). ESP-systemet har även det tre stycken olika lägen vilket gör att du kan låta det hjälpa till fullt ut, tillåta lite eller stänga av det helt och hållet. Nya Fiesta ST kommer i tre- och femdörrarsversion och den har premiär på bilmässan i Genève nästa månad. Försäljningen ska dra igång tidigt nästa år. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Seat visar upp nya Ibiza
Bygger på ny plattform

Det är dags för nya Seat Ibiza att göra entré och som vi kan se sportas bilen till lite och får ett utseende som gör att den passar bättre in bland sina syskon. Men det handlar faktiskt inte bara om ett ansiktslyft, det här är en helt ny bil som bygger på Volkswagens nya plattform MQB A0. Jämfört med föregångaren är bilen kortare och lägre än föregångaren, men bredare och har ett längre axelavstånd. Utrymmet ska vara bättre på insidan och i bagagen får man in 63 liter mer än tidigare, totalt 335 liter. Endast femdörrarsversion finns att tillgå. Under huven sitter bensinare och dieselar men även ett alternativ som går på gas. Den sistnämnda har en turboladdad motor på 1,0 liter som ger 90 hästar. Beroende på vilken motor man väljer kopplas denna till antingen en fem- eller sexväxlad låda. På tillvalslistan finns även en sjustegad DSG-variant. Säkerhetsprylar från suven Ateca hittar in nya Ibiza och det finns saker som exempelvis adaptiv farthållare, dödavinkel-varnare och autobroms. Premiär blir det på bilmässan i Genève. När lansering kommer att ske och vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Kia Stinger!
Kias stora GT-vagn

Att Kia menar allvar när man vill konkurrera med tyska premiummärken har nog aldrig varit så tydlig som nu. På Detroitmässan visar man äntligen upp väntade Kia Stinger och på pressbilderna har bilen tyska reg-plåtar. Ingen slump. Men bilen är rätt Europeisk, den är ritad av Peter Schreyer på deras europeiska designcenter. Bilen kommer från ett koncept som visades upp på redan 2011 som hade namnet Kia GT Concept och trots det arvet och trots att det står GT på bakluckan så heter modellen Kia Stinger. Bilen är en femdörrarscoupé som inte verkar skämmas för sig, formen är verkligen stor och svulstig. Under huven finns två alternativ, en fyra på 2 liter och 255 hästkrafter och en V6:a med dubbelturbo som ger hela 370 hästkrafter. För den tekniska utvecklingen står Albert Biermann, tidigare BMW M. V6:an tar bilen till hundra på 5,1 sekunder vilket gör det här till den snabbaste Kian någonsin. På insidan är det inte heller någon hemlighet vem man siktar in sig på. Förutom att vissa knappar inte ser ut att vara perfekta känns det här inte lågbudget någonstans, tvärtom. Bilen kommer att börja produceras i sommar och lanseras i Sverige till hösten. Några priser finns tyvärr inte ännu. Tumnagel
65.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida