16 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Mercedes-Benz "självkörning" godkänns i Tyskland
Klassas som nivå 3-autonomi

Mercedes-Benz har fått godkännande av Tysklands motsvarighet till Transportstyrelsen att börja rulla ut deras semi-autonoma-system Drive Pilot, som är klassat som nivå 3-autonomi i självkörningsskalan. Tidigare krävdes förarens uppmärksamhet med handen på ratten, det behövs inte längre. Systemet möjliggör föraren att fokusera på andra aktiviteter i bilen medan det är aktiverat, till exempel som att svara på mail, surfa webben eller scrolla bort sin tid på valfri social media. Tyska transportstyrelsen KBA har dock endast godkänt systemet i hastigheter upp till 60 km/h på motorvägar, vilket kanske är bra. Systemet gör heller inte några filbyten automatiskt. Det finns dock möjlighet att gränsen höjs till 130 km/h om allt går bra. Mercedes-Benz säger att de kommer erbjuda Drive Pilot i länder som USA och Kina så fort de får godkänt där. Systemet blir tillgängligt i Tyskland under första halvan av 2022, så länge man kör senaste S-Klass eller EQS. Systemet är godkänt och fungerar på över 13 100 kilometer på tyska-motorvägar. Tyskland ser Tesla Autopilot som ett nivå 2-system. Tumnagel
44.7°
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0
2019

Ford har tagit fram en smart säng
Ser till att det inte blir några filbyten när du sover

Ford är inte främmande för att experimentera med annat än bilar och tidigare har man bland annat tagit fram en vagga med motorljud för bebisar och en hundkoja med inbyggd brusreducering. Företagets senaste experimentella produkt är en smart dubbelsäng med inbyggd teknik för att se till att alla i sängen håller sig på sin sida. Sängen är försedd med sensorer som känner av om någon rullar över på "fel" sida. Skulle så vara fallet så finns det små rullband inbyggda i sängen som sakta men säkert drar tillbaka "inkräktaren" till sin sida av sängen. Det ska handla om en liknande teknik som finns i Fords bilar där bilen kan känna av om föraren kommer för långt ut i sin fil. Skulle så vara fallet kan bilen själv "knuffa" ratten så att bilen åker in i filen igen. Sannolikheten att vi får se Fords sängs på marknaden är antagligen liten. Skulle så ändå bli fallet kommer den antagligen att bli hiskeligt dyr. Tumnagel
39.8°
0
2017

Det här är nya Audi A7!
Eller borde vi kalla den A8 Coupé?

Audi fortsätter att spotta ur sig modeller och efter A8 är det dags för A7. Den smått gigantiska coupen har hållit bra över åren tycker jag, men nu är det dags för generation två som verkligen känns helt ny. A7 är på många sätt en A8, men Audi trycker hårt på att det här är den betydligt sportigare. Så här låter det i pressrelasen: "It embodies a new style of Gran Turismo, with dynamic lines, systematic digitalization, a sporty driving experience and a versatile space concept." Fina ord, men A7 skulle kunnat heta A8 Coupé också. Men det är ju inget dåligt med det. Även om formen är lite annorlunda mot A8 så hittar vi massor med likheter. Den stora grillen, som må vara lägre men ändå, och ljusrampen i rumpan är de tydligaste likheterna. På insidan är det också väldigt mycket A8, vilket inte heller är dåligt. Inte alls. A8 är imponerande på insidan och det ska bli intressant att testa att leva med både A7 och A8. Tekniskt har A7 samma 48-volts-system som A8 och är alltså en så kallad mildhybrid. Enda motoralternativet från start är en V6:a på 3 liter på 340 hästar och den ska ta besten till hundra på 5,3 sekunder. Fler motoralternativ kommer senare. Motoralternativet som är med från start kommer på bakluckan heta 55 TFSI och levereras med Quattro och S-tronic. Prislappen kommer att ligga på 662.000 kronor och leverans kommer att ske i februari. Tumnagel
41.7°
0

Hyundai visar den kompakta suven Kona
Kommer som elbil nästa år

Uppdaterad med interiörbilder och pressmeddelande. Nya kompaktsuvar dyker upp titt som tätt och en av de senaste är Hyundais nya modell Kona. Det här blir en konkurrent till Toyota C-HR, Honda HR-V, Jeep Renegade och givetvis Nissan Juke. Namnet Kona kommer från en kustregion på Hawaii. Euisun Chung som är Vice Chairman hos Hyundai säger följande om den nya bilen: "With the Kona, we have created a stylish and highly functional compact SUV, perfectly suited to the needs of customers who pursue challenging, action-filled lifestyles. We aim to set new standards for the compact SUV segment, with appealing design, cutting-edge connectivity and class leading safety features." För tillfället får vi endast exteriöra bilder och de visar en modell som troligtvis sneglat lite på Jeep Cherokees något lustiga ansiktet och inspirerats av detta. Sen känns profilen i övrigt lite Citroën och man kan säkert hitta flera andra märken i denna om man tittar noga. Baken känns dock mest Hyundai. På insidan finns teknik som Android Auto och Apple CarPlay, HD Radio, 4G, backkamera och ett infotainmentsystem som erbjuds med antingen 5, 7 eller 8-tumsskärm. På säkerhetssidan hittar vi en head-up-display, filvarnare, automatiskt helljus, döda-vinkeln-varnare och en Forward Collision-Avoidance Assist. Kona bygger på en ny plattform som även delas med den kommande modellen Stonic och den mäter 4,16 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,6 meter. I bagagerummet ska man få in 361 liter och om man fäller baksätet sväljer det istället 1 143 liter. Instegsmotorn blir en 2-liters fyra utan överladdning med 147 hästar och 179 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på tio sekunder och toppfarten anges till 194 km/h. Det finns självklart fler motoralternativ, bland annat diesel. Fyrhjulsdrift ska gå att få, annars är det framhjulsdrift som gäller. Nästa år kommer även en helt eldriven version att presenteras och den ska ta sig 40 mil på en laddning. Kona börjar säljas i Korea nästa månad och till Europa kommer den senare i år. Tumnagel
38.8°
0

Vi har teståkt Audis självkörande bil
Ett större steg än vad som kanske märks

I går var jag nere i München och åkte med i Audis självkörande A7:a som fått namnet Jack. Körde gjorde jag också i och för sig, men vi delade på uppgiften om man säger så. Vissa partier körde jag, vissa körde Jack. Vissa partier hade jag ansvaret, vissa partier hade Jack och Audi ansvaret. Jack är en av bilarna som Audi använder som test för att utveckla de första kommersiella bilarna från Audi som testar autonom körning över nivå tre. Jack är mellan nivå tre och fyra på skalan (mer om den i inlänkade artikeln nedan). I höst kommer vi att få se detta i en lite fegare version i produktion när nya A8 släpps. När man hoppar in i bilen är skillnaden inte så stor. På ratten finns två tydliga knappar som man trycker in, båda samtidigt, för att sätta bilen i autonomt läge. Längst hela framrutan finns en LED-list som med olika färger talar om vilket läge man är i. Grönt betyder autonomt, orange att snart måste man som förare ta över körningen och rött betyder att man måste ta över nu. I mitten av bilen finns en display som visar två saker, vilket läge man är i och hur lång tid det är tills man antingen kan sätta på autonom körning eller måste ta över körningen. Den här informationen finns även i instrumenteringen, men jag antar att det är skönt även för passagerare att veta detta. Tumnagel
46.7°
0

Nu är den här - nya Volvo XC60
Säkerligen efterlängtad

Efter en rejäl uppladdning är den nu äntligen presenterad - nya Volvo XC60. Det var nio år sedan föregångaren lanserades och den har verkligen varit en succé för tillverkaren, XC60 står i dag för runt 30 procent av Volvos totala försäljning globalt. Den nya bilen ska vara en av de säkraste på marknaden och den hämtar mycket från sin storebror XC90 samtidigt som den bjuder på ny teknik och mer funktioner. City Safety-systemet har som vi tidigare har skrivit om kompletterats med en ny styrassistansfunktion för att på ännu fler sätt hjälpa föraren att undvika olyckor. På tillvalslistan finns bland annat Pilot Assist - ett halv-autonomt förarassistanssystem som tar hand om styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp 130 km/h. Under huven kan man precis som i XC90 få hybridalternativet T8 Twin Engine som kombinerar en turbomatad bensinfyra med en elmotor. Detta blir toppversionen och paketet som bjuder på 407 hästar gör att bilen tar sig från 0-100 på 5,3 sekunder. Vid lanseringen kommer man att erbjuda bilen med dieselmotorn D4 (190 hästar) och D5 (235 hästar). Det finns även bensinversionerna T5 (254 hästar) och T6 (320 hästar). På insidan ska bilen bjuda på en skandinavisk upplevelse och man ska ha varit noga när det kommer till materialval och känsla på grejerna. Infotainmentsystemet Sensus och Volvo On Call-appen har fått en grafisk uppdatering och förbättrad användbarhet. Det går att få CarPlay och Android Auto. Produktionen drar igång i mitten av april på fabriken i Torslanda. Några priser eller lanseringsdatum har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
82.9°
0
2016

Volvo V90 i polisuniform
Får högsta betyget hittills

Nya Volvo V90 har nu genomgått polisens hårda tester och snittbetyget för de fem olika testerna blev 9,2 av 10 möjliga - det innebär att bilen får det högsta betyget hittills av alla personbilar polisen testat. Volvos förra polisbil, XC70, hade snittbetyget 9. Det som bilen får genomgå i testerna är bromstest, konbana, undanmanöverprov, broms med undanmanöver och simulerad utryckningskörning. Det sista testet är det mest krävande och så här stod det i testprotokollet efteråt: "Den samlade bedömningen är att det är svårt att hitta brister överhuvudtaget. Chassi, styrning, fjädring, antisladdsystem och drivlina uppträder exemplariskt. Hastiga filbyten i mycket höga hastigheter känns nästan overkligt enkla, bilen gör som den blir tillsagd och bara "ruskar" av sig sidokrafterna utan att protestera det allra minsta. Provningen kan sammantaget inte annat än resultera i maximal utdelningspoäng." Testerna utfördes på Volvos egna testbana i Hällered utan Borås. Polisbilarna har förstärkt chassi, värre bromsar och all utrustning som polisen behöver. Det tar en vecka att bygga om en standard V90 till polisbil och detta görs i en separat fabrik i Torslanda. Första kvartalet nästa år kommer de första bilarna att rulla ut på våra vägar. Tumnagel
99.9°
0

Duva tävlar med bilar på motorväg
Har alla rätt att färdas i trafiken?

En nederländsk duva var lite uttråkad på att flyga över skogar och fält och drog istället ut på motorvägen. Enligt beskrivningen på Youtube ska bilarna färdas i runt 100 km/h så det är bra fart på duvan. Det var ingen kort sträcka den flög heller, över två mil höll den på och gjorde snygga filbyten. Tumnagel
53.8°
0

Varför bara köra muskelbil på sommaren?
Jag har kört nya Ford Mustang GT

Haha vad är det för en tokstolle som är ute och kör i vinterslasket med en muskebil? Jag såklart. Förra veckan tog jag med små skeptiska rattrörelser ut den nya Mustangen med V8:a och manuell låda i ett snötäckt landskap och på vägar som var så långt ifrån somriga och härliga som man kunde tänka sig. Men just därför gjorde jag det, för att känna på hur det skulle vara att köra en muskelbil på fel sida av året, när alla andra stod och sov under täcken och med underhållsladdare kopplade till batterierna. Och nej, det här är inte som vilken annan bil som helst att göra med på vintern. Tumnagel
47.2°
0
Nästa sida