m

USA:s försvar skapar ny avdelning för UFO-observationer
Ska hålla koll på om de är något hot

USA:s försvarsdepartement har meddelat att man nu kommer att dra igång en ny avdelning som ska undersöka och arbeta med olika typer av UFO-observationer. Den nya avdelningen har fått namnet "Airborne Object Identification and Management Synchronization Group" (AOIMSG) och blir en efterföljare till den amerikanska flottans "Unidentified Aerial Phenomena Task Force" som hittills hanterat UFO-frågor inom USA:s försvar. I ett pressmeddelande skriver USA:s försvarsdepartement om AOIMSG:s uppgifter: "The AOIMSG will synchronize efforts across the Department and the broader U.S. government to detect, identify and attribute objects of interests in Special Use Airspace (SUA), and to assess and mitigate any associated threats to safety of flight and national security." Inom några veckor planerar försvarsdepartementet att presentera vem som ska leda den nya avdelningen, hur den kommer att organiseras och vilka resurser avdelningen kommer att tilldelas. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen visar upp ID.5 GTX
Ännu en crossover med sluttande bakdel

Precis som utlovat visar Volkswagen idag upp nästa medlem i ID.-familjen - ID.5. Den visas både som ID.5 Pro och i det sportigare utförande ID.5 GTX som även erbjuds till ID.4. Pro är instegsversionen och den har en elmotor på 176 hästar som sitter på bakaxeln och driver bakhjulen. Batteripacket är på 77 kWh och räckvidden ska ligga runt 51 mil. Sen kommer Pro Performance som har samma uppsättning fast här är motorn upplåst till 207 hästar istället. Snabbare till 100 km/h med sina 8,4 sekunder men fortfarande samma räckvidd som Pro. GTX är toppversionen och den har istället dubbla elmotorer på sammanlagt 303 hästar, fyrhjulsdrift och gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Även denna har batteripacket på 77 kWh och här ska räckvidden istället ligga på runt 48 mil. Optimerad mjukvara ska göra att laddningen nu går snabbare - från 125 kW till 135 kW. Jämfört med ID.4 är ID.5 tre centimeter längre och mäter totalt 4,6 meter på längden. Trots sin form lastar den sex liter mer än ID.4 - totalt 549 liter. Vad ID.5 kommer att kosta är oklart just nu men det snackas om ett prispåslag på runt 30.000 kronor jämfört med ID.4. Försäljningen drar igång vid årskiftet och de första leveranserna ska äga rum under nästa års första kvartal. Tumnagel
32.4°
+
Bobby Green
0

Hertz köper 100 000 Tesla Model 3
Största enskilda ordern elbilar någonsin

Hyrbilsfirman Hertz har beställt 100 000 Teslor. Närmare bestämde Tesla Model 3, som ska finnas tillgängliga för uthyrning i vissa marknader både i USA och Europa redan nu i november. Priset för köpet hamnar på 4,2 miljarder dollar. Samtidigt toppar Model 3 försäljningslistorna i Europa. De som hyr en Tesla hos Hertz kommer självklart kunna använda någon av de över 3 000 Supercharger-stationer Tesla byggd. Hertz ska också bygga egna laddare i närheten av sina uthyrningställen. Hertz tillfälliga VD Mark Fields säger så här “Elbilar är nu mainstream, och vi har bara börjat se en ökande global efterfrågan och intresse. Nya Hertz kommer att leda vägen som ett mobilitetsföretag, vi har den största eluthyrningsflottan i Nordamerika och ett åtagande att växa vår EV-flotta och erbjuda den bästa hyr- och laddningsupplevelsen för fritids- och företagskunder runt om i världen." För bara ett par månader sedan lyckades Hertz klara sig undan en konkurs med hjälp av 5,9 miljarder dollar i finansiering. Enligt Bloomberg vill nu Hertz elektifiera hela sin flotta på drygt 500 000 bilar. Tumnagel
37.4°
+
Hugo Engström
0

Carwow kör Mercedes tunga eldrivna lastbil eActros
Verkar lättkörd

2039 har Mercedes som plan att hela flottan med lastbilar de erbjuder i Europa ska gå på el. eActros är den första ut i gänget och det är en tung lastbil med ett batteripack på 420 kWh som ska ta sig 40 mil på en laddning. Nu har Mat från Carwow provkört ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Världens första fabrik för syntetiskt fotogen invigd i Tyskland
Ska användas för att framställa koldioxidneutralt flygbränsle

Den tyska organisationen Atmosfair har nu dragit igång en anläggning som man säger är den första i världen som tillverkar syntetiskt fotogen. Det syntetiska "e-fotogenet" framställs med hjälp av el från vind och vatten som framställts av lokala anläggningar i Werlte där Atmosfairs Fairfuel-anläggning är byggd. Detta kombineras med infångad koldioxid vilket man gör olja av som sedan går att göra fotogen av. Tanken är att det hela ska användas som flygbränsle. När detta sedan förbränns släpps inte mer koldioxid ut än vad som användes för att tillverka bränslet, något som gör bränslet koldioxidneutralt. Det syntetiska fotogenet kommer att bli dyrare att framställa än traditionellt fotogen. Lufthansa och ett annat tyskt flygbolag har dock redan uppgett att man kommer att beställa syntetisk fotogen från Atmosfairs Fairfuel-anläggning när detta börja säljas. I vilken omfattning Lufthansa kommer att driva sin flygplansflotta på syntetisk fotogen framgår dock inte. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in hur det ser ut inuti en orkan
Drönarbåt filmar ovädret Sam

Den amerikanska forskningsmyndigheten National Oceanic and Atmospheric Administration har släppt ett videoklipp som visar hur det såg ut inuti den stora orkanen som fått namnet Sam som för tillfället rört sig över Atlanten i sydöstlig riktning. Klippet är filmat med en drönarbåt från företaget Saildrone, ett företag som NOAA samarbetar med för att samla in data från världshaven med hjälp av Saildrones flotta av obemannade observationsbåtar. Inuti orkanen Sam rådde det vindhastigheter på närmare 200 km/h vilka skapar upp till 15 meter höga vågor när klippet filmades. Sam förväntas fortsätta röra sig i sydöstlig riktning men kommer sannolikt inte att nå USA:s kust. Här nedanför hittas två videoklipp där det första visar Saildrones film från Sam medan det andra visar detta tillsammans med en atmosfärisk karta över Sam. I de inlänkade artiklarna längst ner hittas våra tidigare artiklar om Saildrones obemannade observationsbåtar. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

ABB presenterar världens snabbaste elbilsladdare
Ger dig 10 mil på 3 minuter

En av nackdelarna med en elbil är att det inte går lika snabbt att tanka den som en fossilbil. Men laddarna blir snabbare och elbilarna börjar kunna ta emot duktigt med ström för att det ska gå fort. Nu presenterar ABB vad de säger är världens snabbaste elbilsladdare - Terra 360. Med denna ska du kunna få 10 mils räckvidd på bara 3 minuter. Det sägs också att detta är den enda laddare som utformats särskilt för att kunna ladda upp till fyra fordon samtidigt. Den maximala uteffekten ligger på 360 kW och man ska kunna ladda en bil fullt på bara 15 minuter (50 mil). Terra 360 blir tillgänglig i Europa från slutet av 2021 och i USA, Latinamerika, Asien och Stilla havsområdet under 2022. Tumnagel
65.0°
+
Bobby Green
0

OKQ8 börjar sälja förnybar bensin
Finns att köpa nu

Från och med igår säljer fem stycken OKQ8-stationer i Norrtälje, Uppsala, Gävle, Enköping och Västerås GoEasy 95 Biobensin som är en förnybar bensin. Detta blir de första platserna i Sverige man kan köpa bränslet som har 78 procent förnybar inblandning och som går att använda i bensin-, E85- och hybridbilar. Karin Hellgren som är kommunikationschef på OKQ8 säger följande: "Omställningen för att nå klimatmålen är vår största prioritet och att hjälpa medlemmar och kunder att ställa om på olika sätt är varför vi finns till. Vi är därför stolta över att, tillsammans med Neste, under en period kunna erbjuda förnybar bensin till våra kunder på fem utvalda stationer. Vår förhoppning är att vi får möjlighet att erbjuda biobensin på fler stationer i framtiden." Efterfrågan kommer att bestämma hur länge bränslet finns till försäljning då stationerna endast får en begränsad mängd åt gången. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Alla Volkswagens ID.-modeller får OTA-uppdateringar
Börjar rullas ut nu

Nu gör Volkswagen gratis mjukvaruuppdateringar via nätet (over-the-air) tillgänglig för elbilarna ID.3, ID.4 och ID.4 GTX. Den första som rullas ut ger mer optimerad omgivningsigenkänning, mer intuitiv drift av infotainmentsystemet och andra nya funktioner som du kan läsa om i pressmeddelandet nedan. Uppdateringarna utvecklas i samarbete med CARIAD som är Volkswagen-koncernens mjukvaruföretag. För att du ska kunna uppdatera din bil måste den ha mjukvaruversionen "ID. Software 2.1" installerad och så behöver du ett aktivt We Connect Start-avtal kopplat till bilen. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Prototyp av den självkörande versionen av ID. BUZZ
Arbetet går framåt

På bilmässan IAA i München har Volkswagen nu visat upp en självkörande version av den kommande eldrivna modellen ID. BUZZ. Den har tak- och karossmonterade radar, kameror och mängder av sensorer. Det här är en av de första testbilarna för det självkörande system (AD, autonomous driving) som Volkswagen Transportbilar utvecklar tillsammans med Argo AI. Målet är att börja använda dessa i kommersiella verksamheter från år 2025. Systemet som finns i bilen kan se 360 grader runt den och upp till 400 meter framför den och förutse vad fotgängare, cyklister och andra fordon kan tänkas göra. I närheten av Münchens flygplats har Volkswagen Transportbilar och Argo AI ett stort testområde där man kan simulera olika europeiska trafikmiljöer, Argo AI har redan testat systemet i USA under fem års tid. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida