m

Företag skapar flygbränsle av koldioxid
Fossilfria bränslet E-Jet kan användas i traditionella flygplan

De två amerikanska företagen Twelve och Emerging Fuels Technology (EFT) har tagit fram ett flygbränsle som är baserat på koldioxid skriver Elektrek. Bränslet kallas för E-Jet och ska gå att använda i båda civila och militära flygplan utan att någon modifikation av dessa krävs. Twelve skriver om bränslet på sin hemsida: "E-Jet is made with our carbon transformation technology, a new electrochemical reactor and proprietary catalyst that electrifies CO2 and water, which creates synthesis gas, CO + H2, which we then refine into carbon neutral jet fuel." Det amerikanska flygvapnet US Air Force har varit med och finansierat utvecklingen av E-Jet och ska även ha varit inblandad i testerna av bränslet. Det är inte första gången det har tagits fram flygbränsle baserat på koldioxid. Vanligtvis brukar det handlar om en process som gör bränslet dyrare än traditionellt flygbränsle. Huruvida så är fallet även med E-Jet är inget som framgår i dagsläget. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens första fabrik för syntetiskt fotogen invigd i Tyskland
Ska användas för att framställa koldioxidneutralt flygbränsle

Den tyska organisationen Atmosfair har nu dragit igång en anläggning som man säger är den första i världen som tillverkar syntetiskt fotogen. Det syntetiska "e-fotogenet" framställs med hjälp av el från vind och vatten som framställts av lokala anläggningar i Werlte där Atmosfairs Fairfuel-anläggning är byggd. Detta kombineras med infångad koldioxid vilket man gör olja av som sedan går att göra fotogen av. Tanken är att det hela ska användas som flygbränsle. När detta sedan förbränns släpps inte mer koldioxid ut än vad som användes för att tillverka bränslet, något som gör bränslet koldioxidneutralt. Det syntetiska fotogenet kommer att bli dyrare att framställa än traditionellt fotogen. Lufthansa och ett annat tyskt flygbolag har dock redan uppgett att man kommer att beställa syntetisk fotogen från Atmosfairs Fairfuel-anläggning när detta börja säljas. I vilken omfattning Lufthansa kommer att driva sin flygplansflotta på syntetisk fotogen framgår dock inte. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Neste är på gång med förnybar bensin
Testar tillsammans med Volvo

Bolaget Neste, alltså inte Nestle, jobbar med förnybara bränslen och har i dag förnybar diesel och förnybart flygbränsle till försäljning. Nu håller man även på att testa förnybar bensin och man är i slutfasen av testningen, bland annat med Volvo. Bolagets förhoppning är att man ska kunna leverera förnybar bensin och att den ska kunna användas som förnybar diesel (HVO100) görs. Man räknar med att den förnybara bensinen ska minska växthusgasutsläppen med upp till 65 procent, men man vill komma upp i en minskning på 90 procent på sagt. Med tanke på att den el som elbilar drivs på i många fall också ger utsläpp i någon form är det ungefär på samma nivå som elbilar. Neste säger att lösningen ska kunna användas i befintliga och nya bensinbilar och även i hybridbilar. Man testar som sagt tillsammans med Volvo, eller snarare med deras dotterbolag Powertrain Engineering som tillverkare motorer åt Volvo. Testningen görs i motortestbädd och i två fordon som rullar i trafik. När testerna är klara ska de utvärderas och sedan är det dags för kommersiella testerna och dessa kommer att ske i Sverige. När det kan bli en färdig produkt är lite oklart, men man hoppas kunna lansera "inom en snar framtid". Precis som med HVO100 är det inte bara att börja tanka direkt, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar, utan biltillverkarna behöver också testa. Med tanke på att det sakta men säkert blir fler och fler tillverkare som tillåter HVO100 och att det borde vara ett stort intresse kring detta hos tillverkarna finns det möjlighet att det blir verklighet. Många tillverkare är intresserade av att fortsätta sälja bensinbilar, bland annat sportbilstillverkare som Porsche. För att man ska få detta behövs förnybara bränslen komma ut för att de inte helt ska förbjudas, även om många länder och städer redan har planer på att förbjuda förbränningsmotorer. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0
2020

Forskare omvandlar koldioxid till flygbränsle
Återvunnen koldioxid kanske kan komma till nytta i framtiden

Forskare på Oxford University uppger att man har lyckats omvandla koldioxid till bränsle som skulle kunna driva flygmotorer, något som skulle kunna göra att koldioxid som släpps ut i vår atmosfär kanske skulle kunna komma till något slags nytta i framtiden. I dagsläget handlar det om försök i liten skala utförda i laboratorium. För att det hela skulle kunna bli kommersiellt användbart krävs givetvis att det är möjligt att konstruera större anläggningar som skulle kunna omvandla koldioxid till jetbränsle. Tanken är att man då skulle kunna bygga sådana anläggningar i närheten av till exempel kolkraftverk, eller andra typer av fabriker som släpper ut stora mängder koldioxid, och samla in koldioxid från dessa för att sedan omvandla detta till jetbränsle. Enligt forskarna skulle deras metod även bli ett billigare sätt att tillverka flygbränsle än när man skapar jetbränsle av väte och vatten, detta för att det krävs mindre elektricitet för att omvandla koldioxid till bränsle enligt forskarna. Tumnagel
60.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elflyg börjar testas på Åre Östersund Airport i höst
Kommersiell elflygslinje kan vara igång om fem år

Swedavia berättar nu lite kring framtiden och de har som mål att samtliga av deras tio flygplatser ska kunna hantera elflyg. En första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk runt år 2025 och i höst planeras de första testerna att dras igång på Åre Östersund Airport. Just nu planerar man med uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning på flygplatsen för att kunna genomföra detta. Så här säger Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson: "Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget." Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0
2019

El-flygplanet eBeaver ska flyga passagerare 2022
62 år gammalt flygplan ombyggt för eldrift

I Kanada har det lilla flygbolaget Harbour Air genomfört vad de säger ska vara den första testflygningen med ett elflygplan avsett för att transportera passagerare. Elflygplanet i fråga är ett 62 år gammalt sjöflygplan av modellen DHC-2 de Havilland Beaver som har byggts om till eldrift av det australiensiska företaget MagniX. Det ombyggda flygplanet har fått namnet eBeaver och genomförde i början av veckan en testflygning på cirka tio minuter inför ett pressuppbåd och andra intresserade. Det ombyggda flygplanet ska kunna transportera sex passagerare runt 160 kilometer. Fördelen med eldrift är att flygresan blir miljövänligare och kostnaden för bränsle blir betydligt mycket lägre. Engadget skriver att bränslekostnaden för en flygresa på 160 kilometer landar på cirka 300 dollar med traditionellt flygbränsle men endast 10 - 20 dollar med eldrift. Förutom det så ska elflygplanen vara billigare att underhålla och reparera. Harbour Air har planer på att elektrifiera alla sina runt 40 stycken sjöflygplan. Innan man gör det måste det dock genomföras en lång rad ytterligare tester och både elmotorerna och flygplanen måste godkännas för passagerartrafik av berörda myndigheter. Harbour Air siktar på att börja flyga passagerare kommersiellt med elflygplan någon gång under 2022. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här hybridflygplanet ska vara i trafik 2025
Testflygningar drar igång 2022

Faradair är en brittisk startup som för fem år sedan berättade att de höll på med utvecklingen av världens mest miljövänliga flygplan. Nu presenterar man ett första koncept av detta och det är den här modellen som man kallar för BEHA M1H. Flygplanet har hybriddrift, ska klara att köra på bara el i 15 minuter och 2022 ska man börja testflyga med det. Faller sig allt väl ut kommer det att vara i trafik 2025. Planet har som vi kan se tre stycken vingar på vardera sida och de två översta paren är klädda med solpaneler. Dessa matar bland annat elmotorerna som ska användas när man startar och landar. Vid övrig flygning är det en turbopropmotor på 1 600 hästar som gör jobbet. Den kan gå på både vanligt flygbränsle och bioflygbränsle. Marschfarten ska ligga på 370 km/h. Kroppen är tillverkad i kolfiberkomposit och på insidan finns det plats för 18 stycken passagerare eller tre stycken containrar. Orderböckerna ska vara öppna nu och slutsumman för den som är intresserad väntas landa på över 37 miljoner kronor. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2013

Flygplan ska målas i hajskinns-färg
Ska få dem att glida bättre i luften

Det tyska flygbolaget Lufthansa kommer att måla två av sina Airbus A340-300 med en målarfärg vars struktur ska imitera hajskinn. Detta gör man för att minska luftmotståndet och få flygplanen att glida effektivare genom luften. Detta kommer förhoppningsvis att leda till att både bränsleförbrukningen minskar och att utsläppen påverkar miljön mindre. Runt en procent mindre bränsle tror Lufthansa att den här åtgärden kommer att spara in vilket kanske inte låter så mycket men som i det långa loppet antagligen handlar om ganska mycket flygbränsle. Om det även kan leda till lägre biljettpriser i framtiden framgår inte men det kanske inte är helt omöjligt om flygbolagen klarar av att pressa sina priser mer än vad som redan är fallet. Hajskinnets egenskaper som gör att det minskar friktion både på land och i vatten är något som varit känt av forskare i 30 år och tidigare har man bland annat använt ett hajskinns-liknande material i elitsimmares baddräkter. Tumnagel
53.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2007

Vilket sätt att resa är klimatbäst?
Bil, tåg eller flyg?

Branschorganet BIL Sweden har räknat på vilket färdsätt som är bäst ur miljösynpunkt. De har kommit fram till följande: • Flyget har ungefär 2,5 gånger större klimatpåverkan per passagerarkilometer än en bensinbil. Trots detta är flygbränslen helt obeskattade medan biltrafiken betalar högst koldioxidskatt av alla sektorer. • En resa Stockholm-Göteborg med tåg jämfört med bensinbil ger vid samma beläggning samma koldioxidutsläpp. Vid till exempel 50 % beläggning i tåget och 2,5 personer i bilen blir utsläppen i båda fallen cirka 28,5 kg koldioxid per person. • En resa med en miljöbil är normalt alltid ett bättre miljöval än tåg. • Cirka 2/3 av alla X2000-avgångar har så låg beläggning att koldioxidutsläppen ökar jämfört med om passagerarna åkt bensinbil istället. Jämfört med miljöbilar kan ytterst få tågavgångar motiveras miljömässigt. • Även för Stockholms tunnelbana gäller att mer än hälften av avgångarna har så låg beläggning att det ur klimatsynpunkt vore bättre om passagerarna kört bensinbil istället Siffrorna är tagna ur rapporten Hur bra är kollektivtrafiken ur miljösynpunkt jämfört med bilen? från Transek. Ytterligare ett inlägg i debatten. Det är svårt att veta vad som är rätt eller fel, men klart är att klimatfrågorna är långt mer komplicerade än vad kvällstidningarna vill få oss att tro. Smutsig etanol, dyr diesel eller bensin? Som sagt, det är inte enkelt. Tumnagel
36.4°
+
James Hunt
0
Slut på artiklar...