m

NASA börjar testa eVTOL-farkoster
För att se om dessa kanske kan fungera som flygtaxi i framtiden

Den amerikanska rymdmyndigheten NASA kommer nu att börja testa så kallade eVTOL-farkoster (electric Vertical Take-Off and Landing) för att utreda om dessa kan fungera som säkra passagerartransporter i framtiden. NASA:s första eVTOL-farkost är från det amerikanska företaget Joby Aviation vars "flygande bil" ni kan kolla in på bilden här ovanför. Många utvecklare av eVTOL-farkoster hoppas att de i framtiden ska kunna användas för flygtaxi-tjänster i stadsmiljöer. Därför kommer NASA bland annat att undersöka hur högt de låter, hur de förflyttar sig i luften och hur de kommunicerar med flygledning och andra farkoster som finns i närheten. Jobys farkost är i framtiden planerad att ha en räckvidd på cirka 240 kilometer. Den är designad för att kunna flyga fyra personer i hastigheter på upp till 320 km/h. På illustrationen här nedanför har NASA ritat upp ett scenario där en mängd olika flygmaskiner samsas i luftrummet över en stad. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

CopterPack har flugit för första gången
En ryggsäckshelikopter som ser lite farlig ut

Ett gäng från Australien har byggt ihop en flygmaskin som de kallar för CopterPack vilken nu har gjort sin jungfruflygning. Det hela kan väl bäst beskrivas som en ryggsäckshelikopter. Maskinen består av två stycken rotorer som var och en har en diameter på cirka 90 centimeter. Dessa verkar vara kopplade till ett batteri i ryggsäcken som fästs på pilotens rygg. Det ska observeras att det finns väldigt lite information om CopterPack tillgängligt. Det saknas bland annat information om hur länge det går att flyga på en laddning batterier. Jag antar dock att det rör sig om extremt korta flygningar givet hur mycket kraft som krävs för att driva rotorer av den storleken. Huruvida gänget bakom CopterPack funderar på att någonsin kommersialisera sin produkt finns det inga uppgifter om. I sitt nuvarande utförande så verkar den dock rätt farlig för både piloten och andra som eventuellt kommer i närheten av den. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygmaskin som flyger som en trollslända
Tufft bygge

Här får vi följa med på en provflygning av flygmaskinen Serenity som använder sig av en liknande flygteknik som trollsländor gör. Klart imponerande bygge som fortfarande har en hel del begränsningar. Men en dag kanske detta kan bli ett alternativ för häftiga flygturer. Tumnagel
45.7°
+
Frode Wikesjö
0

Lite över 8500 drönarkörkort har utfärdats än så länge
Oväntat få tycker Transportstyrelsen

Den första januari i år började det gälla nya regler för drönarflygning i EU. Sedan dess har Transportstyrelsen börjat utfärda så kallade drönarkörkort till de drönaroperatörer som vill fortsätta flyga sina fjärrstyrda flygmaskiner i Sverige och resten av EU. I ett pressmeddelande skriver Transportstyrelsen att man än så länge utfärdat 8539 stycken drönarkörkort vilket man verkar tycka är anmärkningsvärt få. I en kommentar till varför det kanske blivit så säger Rémi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsen: "Det har varit en ganska mjuk start när det gäller antal personer som har tagit drönarkort eller operatörer som har registrerat sig. Troligen beror det på väder och säsong. Många väntar till varmare dagar för att flyga." Har du drönare och/eller drönarkörkort? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Pagani hyllar flygakrobater igen, fast nu med en Huayra
Får extra flygplansinstrument

Pagani presenterar inte Huayra R just nu utan istället Huayra Tricolore. Precis som Zonda Tricolore som man visade upp för tio år sedan hyllar denna version de italienska flygakrobaterna Frecce Tricolori. Förutom att bära färgtemat de har på sina Aermacchi MB-339A utrustas bilen även med ett riktigt flygplansinstrument framför ratten som visar Air Speed. Man har även smackat dit en kralligare splitter framtill och en ny stötfångare. Det finns även ett nytt luftscoop som tittar upp mellan nackstöden och som leder bak till motorn. Fälgarna har också en turbinliknande design för att flörta med flygmaskinerna. Motorn som är en dubbelturbomatad Mercedes-V12:a på 5,9 liter ger 840 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 5,5 miljoner euro. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

AI-system hittar var drönaroperatörer befinner sig
Skulle kunna användas för att hitta dem som flyger runt vid flygplatser

Forskare på israeliska Ben-Gurion University har utvecklat ett AI-system som i framtiden kanske skulle kunna användas för att hitta drönaroperatörer som flyger vårdslöst med sina små flygmaskiner. AI-systemet som forskarna har utvecklat analyserar mönster i hur drönarna framförs och ska på det sättet kunna hitta platsen där operatören sannolikt styr drönaren ifrån. I modelleringar som forskarna gjort kunde man hitta den exakta platsen från var drönaren styrdes i 78 procent av fallen man testade. Forskarna siktar nu på att börja använda systemet under verkliga förhållandena för att se om man kan få liknande resultat även där. Framför allt tänker sig forskarna att man skulle kunna använda systemet för att hitta dem som flyger drönare i närheten av flygplatser och stör flygtrafiken där, något som har hänt ett otal gånger de senaste åren. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Snart kommer flygmaskiner till PUBG
Nu kan du testa den första av dessa

Snart kommer det att introduceras luftburna fordon i PlayerUnknownx27s Battlegrounds och nu har du möjlighet att testa det första av dessa. Det handlar om en trehjuligt fordon som även har möjlighet att flyga när man kommer upp i hastigheter på över 70 km/h. Fordonet kallas för "Motor Glider" och har plats för två spelare, en som styr och en som skjuter eller gör något annat. Testet med Motor Glider skulle egentligen avslutas idag men det verkar ha varit ett populärt test så nu förlängs testperioden till 29 december. Här nedan kan ni kolla in hur det ser ut när man framför Motor Glider i PlayerUnknownx27s Battlegrounds. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter visar upp VoloDrone
Drönare för tunga lyft

Det har nu gått sex år sedan vi skrev om flygföretaget Volocopter och deras flygmaskiner för första gången och nu har företaget presentera en ny modell. Tidigare har Volocopter visat upp helikoperliknande skapelser avsedda för att transportera passagerare men deras senaste modell är primärt utvecklad för leveranser av gods. Volocopter har döpt sin jättedrönare till VoloDrone och den har kapacitet att frakta gods som väger upp till 200 kilo. Farkosten har en toppfart på 110 km/h och på en laddning batterier kan den flyga cirka 40 kilometer. Den har stöd för utbytbara batterier och detta sägs ta cirka fem minuter att genomföra. VoloDrone kan fjärrstyras från marken men kan även ställas in för att flyga autonomt mellan två olika destinationer. När vi skulle kunna få se jättedrönare som dessa i kommersiell trafik finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing och Porsche ska göra "flygande bil"
Lyxtransport för den urbane resenären?

Den tyska biltillverkaren Porsche och den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man inleder ett samarbete vars syfte är att ta fram framtidens flygande transportmedel. Det ska handla om ett slags eldrivet flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, det som vanligtvis kallas för VTOL-flygplan men som populärt ibland kallas för "flygande bilar". Samarbetet innebär att de båda företagens ingenjörer tillsammans ska designa utseende och utveckla teknik för en flygmaskin som kan transportera passagerare i urban miljö. Boeing-chefen Steve Nordlund säger i ett uttalande om samarbetet: "This collaboration builds on our efforts to develop a safe and efficient new mobility ecosystem, and provides an opportunity to investigate the development of a premium urban air mobility vehicle with a leading automotive brand." Vad de båda företagen har för tidsplan för sitt projekt framgår inte och skissen som syns ovan ska nog tillsvidare mest ses som en vision. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus-grundaren börjar göra drönare till militären
Palmer Luckeys drönare ska jaga andra drönare

Den något kontroversielle Oculus VR-grundaren Palmer Luckeys nya företag Anduril Industries har presenterat en ny drönare avsedd för militärt bruk. Man kallar drönaren för "Interceptor" och den är primärt utvecklad för att kunna attackera andra drönare och göra dessa obrukbara. Interceptor är en del av ett försvarssystem mot drönare och andra obemannade flygmaskiner som Anduril Industries kallar för "Lattice AI counter Unmanned Aerial System (cUAS)". Tanken är att en mänsklig operatör ska kunna identifiera fientliga drönare och då skicka ut en eller flera Interceptors som på egen hand letar upp och oskadliggör den fientliga farkosten. Även om drönarna inte själva kan ta beslut att förstöra fientliga farkoster så har det hela fått kritik då system som dessa antagligen skulle kunna bli en början på helt autonoma försvarssystem, det som vi lite populärt ibland brukar kalla för "mördarrobotar". Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska Anduril Industries redan ha börjat leverera Interceptor-drönare till den amerikanska och brittiska militären. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter flyger runt på Helsingfors flygplats
Första flygturen av en octadecacopter på en aktiv flygplats

Tyska Volocopter påstår nu att de är de första som flugit en elektrisk octadecacopter på en aktiv flygplats. Flygplatsen var flygplatsen i Helsingfors där testpiloten Damian Hischier flög runt lite i harmoni med andra flygplan. Ett klipp på hur testuren såg ut kan du se i klippet ovan. Volocopter hoppas kunna erbjuda taxiturer med sina flygmaskiner så tidigt som 2023. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

DJI:s drönare blir svårare att flyga in i flygplan och helikoptrar
Förses med sensorer som upptäcker saker som är i vägen

Det kinesiska drönarföretaget DJI meddelade igår att deras framtida drönare kommer att förses med sensorer som gör att det blir omöjligt, eller i alla fall väldigt svårt, att omedvetet köra in drönarna i flygplan och helikoptrar som kommer i drönarnas väg. Det handlar om så kallade ADS-B-sensorer (Automatic Dependent Surveillance Broadcast) som via satellit håller koll på var olika flygande fordon befinner sig i luften. Dessa sensorer finns även installerade på många flygplan och kommer att bli obligatoriska på för alla amerikanska och europeiska flygbolag nästa år. DJI kallar systemet för AirSense och det kommer att göra drönarpiloten medveten om att det finns andra flygmaskiner i dess närhet. Systemet kommer dock inte att ta över kontrollen från piloten så det är fortsatt upp till denne att styra drönaren bort från andra fordon som eventuellt kommer i dess väg. DJI har redan installerat AirSense i sina lite mer professionella drönarmodeller Matrice 200 samt Mavic 2 Enterprise men från och med nästa år kommer även alla deras modeller som väger över 250 gram förses med detta. Här nedan hittas en video på hur AirSense fungerar samt en illustration från företaget Aireon som utvecklar system som håller koll på flygmaskiner med ADS-B-sändare. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus visar upp lite mer av sin flygande taxi Vahana
Så här ser det ut inuti en självkörande flygmaskin

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus drömmer om en framtid där vi transporteras i självkörande flygande taxis. I ett blogginlägg har man postat lite mer bilder på sin senaste prototyp Alpha Two, ett fordon vars efterföljare kanske låter oss ta en flygande taxi till möten och annat i framtiden. Airbus kallar sina flygande taxis för Vahana och Alpha Two är tänkt att transportera en ensam passagerare. I de nya bilderna här visar man bland annat upp fordonets cockpit och hur denna kommer att se ut för framtida passagerare i Vahana. Airbus presenterade sina flygande taxi-planer för tre år sedan och i början av förra året testflög man fordonet för första gången. Då handlade det om ett test där Vahana lyfte några meter från marken men det ska även ha genomförts fler tester efter det. När vi eventuellt kan få se Vahana och andra flygande taxis i kommersiell trafik finns det inga uppgifter om men det lär sannolikt dröja många år. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Bell siktar på att ha sina flygande bilar i luften 2025
Bell Nexus ska transportera kunder i luften tillsammans med Uber

CES-mässan är nu för tiden nästan lika mycket bilmässa som den är prylmässa och amerikanska Bell var på mässan för att snacka lite mer om sina framtida "flygande bilar". Bell kallar sitt transportkoncept för "Bell Nexus" och det handlar om så kallade VTOL-flygplan som lyfter genom att tvärställa flygplanets sex rotorer. Bell, som tidigare hette Bell Helicopters, har årtionden av erfarenhet av att tillverka helikoptrar och VTOL-flygplan till den amerikanska militären. Farkosten väger bara 272 kilo och ska kunna transportera upp till fem personer. Det är oklart hur lång räckvidd farkosten har men den kommer att drivas av en hybridmotor vilket kanske ger den lite längre räckvidd än flygmaskiner som är helt eldrivna. Det framgår inte heller om Bell Nexus kommer att vara autonom eller styras av en pilot men jag antar att man siktar på att göra det hela så självflygande som möjligt. På bilderna av farkostens interiör, se nedan, verkar det dock som om en av de fem i farkosten ska fungera som pilot. Bell har sedan tidigare ett samarbete med Uber och det är antagligen tillsammans med dem som Bell planerar att lansera Bell Nexus-konceptet. Bell uppger själva att man tror sig ha några flygande taxiflottor igång i mitten av 2020-talet. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2019 Se presskonferenser från LG och Samsung här
Live and direct

CES-mässan är igång! André sitter just nu på en flygmaskin med sikte mot Las Vegas och kommer att rapportera på plats när han väl har duschat och kammat sig. Det kommer att hända en hel del och nyheterna LG och Samsung visar upp kommer att presenteras på deras presskonferenser som du kan se live här ovan och nedan. Bonus-sändning från CNET finns där också. LG drar igång 16:30, Samsung klockan 23:00. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2018

Motherboard kollar in personliga flygmaskiner
Är det så här vi kommer att pendla i framtiden?

I runt hundra år har det snackats om att vi i framtiden kommer att transporteras i "flygande bilar" men än så länge har det inte dykt upp några riktigt tillfredsställande lösningar för detta. De senaste tio åren har det dock börjat dyka upp några lösningar som eventuellt skulle kunna transportera en eller några personer via små personliga flygmaskiner förhållandevis snart. I dagsläget verkar de flesta gett upp tanken på en helt flygande bil, det vill säga ett fordon som både går att framföra på vägar och i luften, och de flesta verkar nu satsa på jättedrönare eller VTOL-flygplan för framtidens personliga flygfarkoster. I inslaget ovan tar sig Motherboard ett snack med Lift Aircraft vars lösning är jättedrönaren Hexa för en person vilken drivs av 18 rotorer, en drönare som vi skrev om för någon vecka sedan. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hexa är en jättedrönare för personligt bruk
Lift Aircraft nya flygmaskin ser rolig ut

Det amerikanska företaget Lift Aircraft har visat upp sin multirotor-maskin Hexa vilken är tänkt att användas för personligt bruk för de som vill flyga kortare sträckor. Hexa har 18 rotorer och totalvikten ligger på cirka 200 kilo. Den förhållandevis låga vikten gör att Hexa i dagsläget kan transportera en person upp till tio till femton minuter på en batteriladdning. Start, landning och navigation sköts automatiskt via en kontrollpanel på en tillhörande iPad men det finns även möjlighet för användaren att styra Hexa manuellt med en joystick när den befinner sig i luften. Hexa genomförde sin jungfruflygning förra månaden och kommer antagligen att visas upp lite närmare på SXSW-festivalen i Austin i mars nästa år. Vad en Hexa kommer att kosta och när man eventuellt skulle kunna köpa den finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sjunde säsongen av Fortnite släppt
Ta på dig mössan!

Epic Games har släppt den sjunde säsongen till Fortnite och inte helt oväntat så är det julen och vintern som får spela huvudrollen i den. Bland annat kommer ett stort isberg att kollidera med battle royale-ön så att delar av denna kläds i vinterskrud. Vidare ska det finnas ett gäng med nya skins, vapen, flygmaskiner och annat som har försett med vintertema. Förutom det så innebär säsong 7 av Fortnite även lanseringen för det så kallade creative-läget där spelarna kan skapa egna världar, något som vi skrev om lite igår. Här nedan hittas trailern till sjunde säsongen av Fortnite samt en överblick vad som ingår i BattlePass för säsongen. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

ISO-standard för drönare på gång
Regelverk och rekommendationer för drönarflygning på gång

I takt med att drönare blir allt mer populära i luftrummet har många myndigheter, företag och privatpersoner efterfrågat en standard gällande dessa. Detta är nu något som den Internationella standardiseringsorganisationen (ISO) har börjat kolla lite på. I ett första förslag kallat för "ISO/CD 21384-1" som hanterar obemannade flygmaskiner beskriver man bland annat hur no fly-zoner ska fungera för drönare och hur man kan använda sig av så kallad geofencing för att begränsa områden drönare får flyga i. Vidare finns förslag på hur drönarpiloter ska utbildas, hur drönarflygningar ska registreras och loggas samt hur data från drönarflygningar och deras kameror ska skyddas. Förslaget från ISO kommer att vara öppet för allmänheten och andra att bidra med till 21 januari 2019. Standarden från ISO för drönare förväntas antas någon gång under nästa år. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Opener börjar sälja VTOL-planet BlackFly nästa år
Larry Page tredje företag för framtidens flygmaskiner

Google-grundaren Larry Page verkar vara väldigt intresserad av flygmaskiner och CNBC har tagit sig ett snack med Opener som är det tredje flygföretaget som Page investerat i. De andra två, Zee.Aero och Kitty Hawk, kan ni läsa lite mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Opener har utvecklat VTOL-planet BlackFly som vi skrev om tidigare i år och detta har man tänkt att börja sälja redan nästa år. Det handlar alltså om ett flygplan för en person som kan lyfta och landa vertikalt. Det ska gå att flyga utan någon pilotutbildning och kan härbärgera en person som är max 2 meter lång och inte väger mer än 113 kilo. Fordonet har en topphastighet på 115 km/h och en räckvidd på cirka 65 kilometer på en laddning. Initialt kommer det bara att vara möjligt att flyga BlackFly på den amerikanska landsbygden uppger Opener då det krävs tillstånd för att framföra fordon som dessa i närheten av bebyggelse, något som jag misstänker kan vara svårt att få för flygplan som framförs av någon som saknar pilotlicens. Opener har tidigare uppgett att en BlackFly kommer att kosta ungefär lika mycket som en SUV när den släpps på marknaden nästa år. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är finalisterna i Boeings Go Fly-tävling
Ska bygga personliga flygmaskiner

Boeing har nu utsett tio stycken finalister i sin tävling "Go Fly" där deltagarna ska designa en slags flygmaskin avsedd för personligt bruk. Det handlar med andra ord oftast om drönar-liknande saker med mer eller mindre futuristisk design. Sammanlagt fick Boeing in cirka 600 bidrag från 30 länder och bland dessa har man nu utsett tio finalister. Finalisterna kommer att få 20.000 dollar var av Boeing som de ska använda för att vidareutveckla sina designförslag. Finalisterna måste nu inför fas två av Go Fly-tävlingen bygga en fungerande prototyp av sina förslag. Det kan ju bli intressant att se hur det kommer att gå om man kollar in en del av förslagen på bilderna här. Vinnaren i Boeings Go Fly-tävling belönas med 2 miljoner dollar. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Casey Neistat testar Kitty Hawk Flyer
Google-grundarens flygande bil

Googles grundare Larry Pages företag för flygande bilar verkar komma allt närmare att släppa sin "flygande bil" Kitty Hawk Flyer på marknaden. Nyligen så bjöd Kitty Hawk in Casey Neistat att testa deras Flyer. Enligt Neistat så genomgick han en cirka två timmar lång utbildning för att sedan ta sig en svängom i Flyer. Flygmaskinen väger lite över 110 kilo och hålls i luften av tio stycken eldrivna rotorer. Ni kan kolla in när Neistat flyger i Kitty Hawk Flyer ovan och nedan kan ni kolla in lite från förberedelserna innan det var dags för luftfärden. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbar har byggt ett flygplan av IKEA-stolen Jokkmokk
Ett Chairplane!

Gänget bakom YouTube-kontot FliteTest har byggt en ny flygmaskin och den här gången har man gjort om IKEA-stolen Jokkmokk till ett radiostyrt flygplan, IKEA-stolen fungerar som flygplanskropp medan kartongbitar utgör flygplanets båda vingar samt planets stjärtparti. Hela bygget ska ha tagit cirka sex timmar att färdigställa och det verkar flyga helt okej. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare kraschlandade på Apple Park
Så här såg det ut

Trogna Feber-läsare har antagligen sett ett antal drönarfilmer som bevakat bygget av Apples huvudkontor Apple Park som så sagt börjar fyllas med Apple-anställda. Här är dock en lite annorlunda film där drönaren som filmar "Moderskeppet" av okänd anledning havererar och störtar ner mot Apple Park. Drönarens pilot ska därefter ha tillkallat hjälp av en annan drönar-vän och denne lyckades då lokalisera den kraschade drönaren som hade slagit ner i byggnadens solpanel-tak. Apple ska ha blivit upplysta om olycka men det är oklart om den anonyme drönarpiloten fick tillbaka sin flygmaskin. Piloten som senare filmar den kraschade drönaren i klippet ovan är Matthew Roberts vars filmer på bygget av Apple Park ni säkerligen sett här tidigare. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Läcka visar kommande DJI Spark
Ser ut att vara mindre än Mavic Pro

DJI verkar ha ytterligare en minidrönare på ingång. Bilder och video har läckt som visar den nya flygmaskinen och det verkar som att Spark, som den kallas, kommer bli betydligt mindre än syskonet Mavic Pro. Som ni ser i videon här nere kommer drönaren utrustas med en gimbalförsedd kamera. Hur bra kameran kommer vara är för tillfället oklart. På drönarforum spekuleras det vad det kommer vara för sorts drönare. Vissa tror att det kommer vara mer utav en selfiedrönare, medan andra tror att drönaren kommer vara avsedd för racing. Själv tror jag på det förstnämnda. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Datainspektionen sätter ner foten för drönarförslag
Det kommer vara fortsatt svårt att flyga

Datainspektionen har åter igen satt käppar i hjulet för drönarpiloter. I väntan på att övervakningslagarna ändras och anpassas för dagens drönarklimat så har det pratats om att undanta flygning på allmän plats så att drönarpiloter kan använda sina flygmaskiner. Datainspektionen håller hårt vid sitt beslut om att drönare är den personliga integritetens största fiende och har sagt nej till förslaget. Datainspektionens jurist Tove Fors säger detta i ett pressmeddelande om beslutet: Att helt undanta alla privata drönare från reglerna i kameraövervakningslagen står inte i proportion till integritetsriskerna som det skulle innebära. Därför säger vi nej till förslaget. Tumnagel
14.7°
+
André Stray
0
2016

Vahana - självflygande taxi från Airbus
Prototyp kommer i slutet av nästa år

Airbus har ett bolag vid sidan som heter A³ och där skissar man fram olika avancerade koncept och projekt. Deras senaste är Vahana som beskrivs som en slags självflygande taxi. Planen är att en prototyp i fullgod skala ska vara klar i slutet på nästa år och att man 2020 ska ha en fullt fungerande demoversion av skapelsen. Flygmaskinen har inte mindre än åtta stycken motorer men bara plats för en enda person, eller passagerare i det här fallet eftersom man alltså blir körd och inte kör själv. Planet ska precis som en Harrier kunna lyfta vertikalt och dyker det upp andra flyg eller föremål i luften ska det själv kunna undvika dessa. Vahana ska följa förutbestämda rutter i luften och du som åker ska alltså endast luta dig tillbaka och njuta av färden. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

The Verge recenserar DJI Phantom 4
Så pass lättanvänd att en treåring kan flyga den

The Verge har fått leka med DJI Phantom 4 ett tag och känner sig nu redo att berätta vad de tycker om DJI:s senaste flygmaskin. Ovan ser ni videorecensionen och via länken här nere till vänster hittar ni recensionen i textformat. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Drönare filmar det nya Top Gear-gänget
Det kommer att bjudas på Ford Mustang

Vad som sägs vara en hobby-drönarpilot fångade med sin flygmaskin det nya Top Gear-gänget när de körde både nya och gamla Ford Mustangs över bron Kylesku Bridge i de skotska högländerna, och så här såg det ut. Tumnagel
29.7°
+
Bobby Green
0
2015

Luftfartsverket släpper drönarkarta
Här får du inte flyga med drönare

Sedan så kallade drönare för personligt bruk började bli populära har dessa ett antal gånger orsakat att luftrummen över flygplatser har stängt och därför har nu Luftfartsverket släppt en karta som visar var man får flyga med drönare och över vilka områden som det krävs tillstånd för att flyga med drönare eller andra radiostyrda flygmaskiner. Den interaktiva kartan är framtagen för att hobbyflygare inte ska störa ordinarie flygtrafik och det går att zooma in över städer och andra områden om man vill se tydligare var det är tillåtet att flyga med sin drönare. Som synes på kartan nedan så är det i stort sett förbjudet att flyga drönare i hela Stockholms innerstad vilket kanske inte alla är medvetna om och något som lett till att framförallt Bromma Flygplats fått stänga sitt luftrum ett antal gånger det senaste året vilket ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
58.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida