m

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kraschat flygplan i Iran verkar ha blivit nedskjutet
Sköt Iran ner ett passagerarplan av misstag?

Allt mer talar nu för att det flygplan som kraschade utanför Irans huvudstad Teheran häromdagen blev nedskjutet av en iransk missil. Det var en Boeing 737-800 från Ukraine International Airlines som i onsdags morse kraschade i en förort till Teheran och samtliga 176 personer ombord omkom. Från Iran hette det väldigt tidigt att det handlade om ett tekniskt problem med flygplanet, uppgifter som ingen sannolikt kunde veta så kort tid efter kraschen. Nu visar dock en film att det ser ut som om flygplanet kolliderar med ett flygande föremål kort efter start och enligt de flesta bedömare ska det handla om en iransk missil. Iran genomförde så sent som några timmar innan Flight PS752 störtade ett missilanfall mot amerikanska baser i Irak och Iransk luftvärn hade sannolikt väldigt hög beredskap efter det. Om detta på något sätt kan ha lett till att det ukrainska flygplanet sköts ned finns det än så länge inga uppgifter om. Förutom filmen som nu cirkulerar och som ni kan se nedan pekar på att flygplanet sköts ner har flera länder uppgett att deras underrättelsetjänsters uppgifter pekar på att Iran av misstag ska ha skjutit ner Flight PS752. Uppdaterat Irans flygorganisationschef Ali Abedzade har idag avvisat uppgifterna som gör gällande att det störtade flygplanet ska ha skjutits ner av en iransk missil och ska enligt norska VG i ett uttalande ha sagt: "Vi måste invänta resultatet av utredningarna, men det vi med säkerhet kan säga redan nu är att planet inte sköts ned av en robot." Tumnagel
16.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Boeings vd får sparken
Efter för mycket strul med 737 MAX-flygplanen

Idag sparkade Boeing sin vd Dennis Muilenburg vilket uppges bero på företagets problemfyllda år där man fortsatt försökt få upp sina 737 MAX-flygplan i luften. 737 MAX-modellen belades med flygförbud i våras efter det att två krascher med den nya modellen resulterat i att 346 människor miste livet. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till problemen med modellen men än så länge har inte modellen godkänts för passagerareflygningar av någon av världens flygmyndigheter. Detta resulterade i att Boeing förra veckan meddelade att man nu pausar tillverkningen av MAX 737-flygplan efter det att man har 400 färdigbyggda plan som inte kan levereras på grund av flygförbudet. Detta har även lett till ett ekonomiskt avbräck då flygbolag oftast betalar större delen av ett flygplans kostnad när detta levereras. Från och med 13 januari 2020 kommer Boeings ordförande David Calhoun även att ta över vd-posten för Boeing. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing pausar produktionen av 737 MAX
Har 400 flygplan på lager som väntar på att levereras

Det amerikanska flygbolaget Boeing meddelade igår att man kommer att pausa produktionen av den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 MAX i januari. Anledningen till det är att modellen inte har blivit godkänd av världens flygmyndigheter att flyga igen efter de två flygolyckor med flygplansmodellen som på ett halvår kostade 346 människor livet. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars men Boeing har trots det fortsatt producera modellen till de kunder som beställt modellen men ej fått dessa levererade. Efter att ha tillverkat 42 stycken 737 MAX-plan i månaden sedan modellen fick flygförbud har Boeing nu cirka 400 stycken flygplan som väntar på att levereras, något som inte kan ske innan modellen blivit godkänd att flyga passagerare igen. Hur länge produktionsstoppet förväntas pågå finns det än så länge inga uppgifter om. Boeing skriver i sitt uttalande: "We know that the process of approving the 737 Max’s return to service, and of determining appropriate training requirements, must be extraordinarily thorough and robust, to ensure that our regulators, customers, and the flying public have confidence in the 737 Max updates. The FAA and global regulatory authorities determine the timeline for certification and return to service. We remain fully committed to supporting this process. It is our duty to ensure that every requirement is fulfilled, and every question from our regulators answered." Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommer Boeing fimpa namnet 737 MAX?
Ryanair verkar kalla sin exemplar för 737-8200 nu

Det verkar som som om åtminstone flygbolaget Ryanair lyssnade till USA:s president Donald Trump då han i våras föreslog att Boeing skulle byta namn på sin olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX. På nytagna bilder på ett av Ryanairs 737 MAX-flygplan har denna modellbeteckning ersatts av den betydligt mycket mer anonyma beteckningen "737-8200" som synes på bilderna i tweeten här nedanför. 737-8200 är den beteckning som den europeiska flygplansmyndígheten EASA har använt på 737 MAX sedan 2016 och av deras amerikanska motsvarighet FAA sedan 2017. HI-Res Photos: The MAX name has been dropped from the high capacity version of the #737MAX8 that @Ryanair has on order. pic.twitter.com/3q5QBN0TTg— Woodys Aeroimages (@AeroimagesChris) July 15, 2019 Varken Boeing eller Ryanair har än så länge velat kommentera MAX 737:s eventuella namnbyte. Så sent som igår rapporterade vi om att flygplanen, oavsett vad de kommer att kallas, antagligen inte kommer att flyga kommersiellt förrän som tidigast nästa år. Tumnagel
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX antagligen inte i luften förrän nästa år
Flygbolag ställer in ytterligare avgångar med olycksdrabbad modell

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor om uppger att det är sannolikt att inga Boeing 737 MAX kommer att flyga kommersiellt i år. De här uppgifterna kommer efter det att flera amerikanska flygbolag har ställt in avgångar med modellen fram till åtminstone i november. Tidigare har amerikanska flygbolag uppgett att man siktat på att flyga med 737 MAX nu i sommar men senare har det flyttats fram till hösten. Stämmer WSJ:s uppgifter så kommer antagligen inga Boeing 737 MAX transportera några passagerare i år. Boeing blev tidigare i år klara med en fix till vad man tror orsakade de två dödliga flygolyckorna i Indonesien och Etiopien. Nu måste dock hela flygplanet godkännas igen och den här gången räcker det inte att det amerikanska luftfartsverket FAA ska godkänna modellen, den här gången vill även flygmyndigheter från andra länder inspektera flygplansmodellen innan den blir godkänd för att återigen flyga i passagerartrafik. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing startar fond för offer för 737 MAX-olyckorna
Planerar att avsätta 100 miljoner dollar till denna

Flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man ska dra igång en fond som ska ersätta anhöriga och andra som drabbats av de båda flygolyckorna som orsakade närmare 350 personers död under ett halvår då två Boeing 737 MAX-flygplan störtade. Boeing planerar att under de kommande åren avsätta 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 930 miljoner kronor, vilka ska gå till omkostnader, utbildning och annat till de som anser sig ha drabbats av flygolyckorna på något sätt. I ett uttalande säger Boeings vd Dennis Muilenburg: "We at Boeing are sorry for the tragic loss of lives in both of these accidents and these lives lost will continue to weigh heavily on our hearts and on our minds for years to come. The families and loved ones of those on board have our deepest sympathies, and we hope this initial outreach can help bring them comfort." Det ska observeras att pengarna i fonden inte ska användas för att betala de, antagligen, enorma skadestånd som Boeing kommer att få betala till de som drabbats av flygolyckorna när juridiska processer om detta runt om i världen väl är klara. Det är processer som till viss del redan dragit igång och antagligen något som kan komma att ta åratal att reda ut i domstolar runt om i världen. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya problem med Boeing 737 MAX upptäckta
Kan leda till ytterligare förseningar

USA:s luftfartsmyndighet FAA meddelade igår att de hade upptäckt ett nytt problem med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX efter att man för ett tag sedan började testa denna på nytt. Det handlar om den flygplansmodell som på ett halvår störtade två gånger vilket ledde till att 346 människor miste livet. Boeing uppgav i maj att man hade fixat problemet som man ansåg ledde till de båda olyckorna och att modellen var redo att tas i bruk igen efter godkännande från världens flygmyndigheter. Det nya problemet som upptäcktes av FAA hade med flygplanets överstegringsskydd att göra. Enligt FAA så ska piloten som testade en överstegerings-situation i en simulator haft svårt att återfå kontrollen över flygplanet när detta skedde. Det har rapporterats att piloterna på de båda störtade Boeing-planen ska ha upplevt liknande problem och haft svårt att återfå kontrollen över flygplanen i samband med att dessa störtade. Det har tidigare sagts att Boeing 737 MAX-flygplanen eventuellt skulle kunna vara i luften igen i september. Huruvida så fortsatt är fallet är för tillfället oklart. Men antagligen kommer det nu att bli ytterligare förseningar innan världens flygbolag kan börja använda sina 737 MAX igen. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing får inte plats med alla 737 MAX som ska fixas
Ställer dessa nu på personalparkeringen

Här kan ni kolla in ett drönarklipp från Boeings fabrik i Renton där många av de Boeing 737 MAX-flygplan som inte längre får flyga förvaras. 737 MAX-modellen är som bekant belagd med flygförbud efter två flygolyckor i år och förra året. Då planen inte är i luften måste de parkeras någonstans och på Boeings Renton-fabrik har man tydligen inte längre plats att ställa flygplanen på deras traditionella flygplatsparkering. Istället får man nu ställa upp en del av flygplanen på personalparkeringen vilket synes i klippet ovan och den inbäddade instagram-bilden nedan. Runt 500 stycken Boeing 737 MAX-flygplan har belagts med flygförbud och av dessa finns runt 100 stycken vid Boeings fabrik i Renton. När vi får se modellen flyga igen är än så länge oklart men det har tidigare snackats om att detta eventuellt kan ske i september. Visa det här inlägget på Instagram Ze Planes! Ze Planes! #boeingfield #boeingseattle #b737max #grounded #avgeek #aviationlovers #megaplane #megaaviation #planeaddict #aviationenthusiast #shotoniphone Ett inlägg delat av DPermadi77 (@dpermadi77) 21 Jun 2019 kl. 9:04 PDT Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing kan tänka sig att byta namn på 737 MAX-modellerna
Till något som inte förknippas med flygolyckor?

Den här veckan pågår flygplansmässan Paris Air Show och under den passade nyhetsbyrån Bloomberg på att ta sig ett snack med Boeings ekonomichef Greg Smith om framför allt den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX. USA:s president Donald Trump föreslog redan för två månader sedan att Boeing borde byta namn på Boeing 737 MAX till något och annat. Det verkar inte som om Boeing är helt främmande för den idén enligt Smith. I intervjun säger Smith bland annat om ett eventuellt namnbyte på 737 MAX: "I’d say we’re being open-minded to all the input we get. We’re committed to doing what we need to do to restore it. If that means changing the brand to restore it, then we’ll address that. If it doesn’t, we’ll address whatever is a high priority." Det verkar dock inte som om ett namnbyte på 737 MAX är något som står högst upp på dagordningen för Boeing. Boeing gick ut med ett uttalande efter Bloomberg intervjuat Smith där man sa: "Our immediate focus is the safe return of the Max to service and re-earning the trust of airlines and the traveling public. We remain open-minded to all input from customers and other stakeholders, but have no plans at this time to change the name of the 737 Max." Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing MAX 737 kanske börjar flyga igen i september
Åtminstone i USA

Förra månaden uppgav Boeing att man fixat den mjukvara i sina 737 MAX-flygplan som tros ha orsakats två flygolyckor under ett halvår där över 350 människor miste sina liv. Det innebär rent konkret att Boeing anser att flygplansmodellen nu ska vara redo att flyga kommersiellt igen, något som nu kommer att bli upp till världens flygmyndigheter och flygbolag att avgöra. Exakt när vi kan få se Boeing 737 MAX-flygplan i luften igen är inte helt spikat men det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav i ett pressmeddelande igår att de som tidigast kommer att ta modellen i bruk igen i september. Sedan tidigare har även de amerikanska flygbolagen Southwest Airlines och United Airlines uppgett att de kommer att ställa in alla sina tidigare planerade flygningar med 737 MAX till åtminstone augusti månads slut. Boeing är som bekant ett amerikanskt företag och att USA, Boeing och de amerikanska flygbolagen vill ha "framtidsplanet" 737 MAX i luften igen så snart som möjligt råder det antagligen igen tvekan om. Hur resten av världens flygmyndigheter och flygbolag ställer sig till att åter igen börja flyga med modellen återstår dock att se. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing tänkte vänta till 2020 med att fixa säkerhetsfunktion
Snabbade upp detta efter två kraschade 737 MAX-flygplan

Nu kommer nya uppgifter gällande Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX som gör gällande att Boeing ursprungligen hade planerat att installera ett säkerhetslarm i flygplanen 2020. Detta ska dock ha snabbats upp efter de två olyckorna med flygplansmodellen, olyckor som tog över 350 människors liv. Det ska handla om ett larm som ska indikera om en sensor gav felaktiga värden för "angle of attack", även kallat för "AoA alert". Boeing ska redan 2017 ha planerat en mjukvaruupddatering för denna varningssensor men beslutade sig för att avvakta med det till 2020 då man planerade att introducera en större modell av 737 MAX-flygplanen. En talesperson för Boeing säger i ett uttalande: "We fell short in the implementation of the AoA Disagree alert and are taking steps to address these issues so they do not occur again." När, eller om, Boeing 737 MAX börjar flyga igen kommer samtliga redan sålda flygplan av modellen ha den tidigare saknade säkerhetsfunktionen och det samma gäller alla nya 737 MAX-flygplan som tillverkas skriver LA Times. Tumnagel
12.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska göra egna inspektioner av Boeing 737 MAX buggfix
Europeiska pilotföreningen litar inte längre på amerikanska FAA

För en vecka sedan uppgav flygplanstillverkaren Boeing att man nu hade fixat den bugg som misstänks ligga bakom två flygolyckor med modellen Boeing 737 MAX som på ett halvår orsakade över 350 människors död. Boeings fix ska nu inspekteras och godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA innan modellen åter får trafikera amerikanskt luftrum. Vanligtvis har världens andra luftfartsmyndigheter varit tillfredsställda om en flygplansmodell är godkänd av FAA men så ser inte ut att bli fallet den här gången. Den europeiska pilotföreningen uppger att förtroendet för FAA är förbrukat i och med att det var de som ursprungligen godkände Boeing 737 MAX trots att denna bevisligen inte borde fått flyga på grund av de nu fixade felen. EU:s motsvarighet till FAA, EASA (European Union Aviation Safety Agency), säger att förändringarna kommer gås igenom internt innan stoppet hävs i EU-länder. Sannolikt kommer även andra länders flygfartsmyndigheter inspektera den olycksdrabbade modellen innan den får börja flyga passagerare igen, något som antagligen gör att det kan dröja ett tag innan vi får se 737 MAX-flygplan i luften igen. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing uppger att de nu har fixat Boeing 737 MAX
Nu ska detta inspekteras av världens flygmyndigheter

Boeing meddelade igår att man nu anser sig vara klara med den uppdateringen av deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX, en modell som råkat ut för två dödliga flygolyckor det senaste året. I sitt uttalande skriver Boeing bland annat: "Boeing has completed development of the updated software for the 737 MAX, along with associated simulator testing and the company’s engineering test flight. To date, Boeing has flown the 737 MAX with updated MCAS software for more than 360 hours on 207 flights." Boeing uppger vidare att den amerikanska flygplansverket FAA och deras internationella motsvarigheter nu ska utvärdera den uppdaterade modellen och det samma gäller även flygbolagen som har köpt in modellen. Boeing vd Dennis Muilenburg säger i ett uttalande: "With safety as our clear priority, we have completed all of the engineering test flights for the software update and are preparing for the final certification flight. We’re committed to providing the FAA and global regulators all the information they need, and to getting it right. We’re making clear and steady progress and are confident that the 737 MAX with updated MCAS software will be one of the safest airplanes ever to fly. The accidents have only intensified our commitment to our values, including safety, quality and integrity, because we know lives depend on what we do." Det finns inga uppgifter när FAA och andra myndigheter kommer att vara klara med sina utvärderingar av Boeing 737 MAX. Det är med andra ord oklart om eller när vi får se modellen i passagerartrafik igen. Tumnagel
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter varnade för Boeing 737 MAX redan efter första olyckan
Boeing ville dock inte skynda fram någon lösning

Nu kommer det fram ytterligare uppgifter som ställer flygplanstillverkaren Boeing i om möjligt ännu sämre dager efter de båda flygolyckorna med deras flygplans modell Boeing 737 MAX. Det är New York Times som rapporterar att ett antal amerikanska piloter var oroliga över flygplansmodellens säkerhet redan efter den första olyckan med 737 MAX, den olycka då ett Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start utanför Indonesien förra hösten. Piloterna ska ha mött representanter för Boeing i ett möte bakom stängda dörrar i november förra året. Där uttryckte piloterna oro över bland annat det system som nu misstänks ligga bakom de båda olyckorna med 737 MAX, olyckor där runt 350 personer fick sätta livet till. Piloterna krävde att Boeing skulle vidta vissa säkerhetsåtgärder som antagligen hade gjort att flygplansmodellen skulle varit tvungen att tas ur bruk en period. Detta skulle givetvis kunna bli dyrt för Boeing och vid mötet sa Boeings representanter därför nej till extra säkerhetsåtgärder på modellen. Boeing sa då att man inte vill skynda fram en lösning och att man ansåg att piloterna skulle kunna hantera eventuella problem som skulle kunna uppstå med modellen. Så var bekant inte fallet och några månader efter mötet störtade ytterligare ett 737 MAX-flygplan i Etiopien, en händelse som ledde till att flygplansmodellen fick flygförbud i hela världen. Boeing har nu börjat testflyga 737 MAX igen efter att ha fixat det system som man tror lett till de båda olyckorna. Förtroendet för Boeing är dock antagligen på en hyggligt låg nivå bland världens flygbolag och, framför allt, världens alla piloter och passagerare för tillfället. Så när eller om 737 MAX flyger reguljärt igen återstår att se. Boeing har valt att inte kommentera New York Times senaste uppgifter. Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing trodde att varningssystem för 737 MAX var aktivt
Vilket bara 20 procent hade

Boeing har släppt ett uttalande angående deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX och där framkommer lite uppgifter som inte varit kända sedan tidigare. Det handlar om det varningssystem som skulle förhindra att flygplanen steg för kraftigt, ett system som nu istället misstänks för att ha fått två 737 MAX 8 att störtdyka mot marken kort efter start. Boeings ledning ska ha trott att det system som varnar för att sensorerna som skulle upptäcka om en eventuell stegring av flygplanet visade felaktiga värden var aktiverat, det så kallade AOA Disagree-systemert, på alla Boeing 737 MAX 8. Detta var dock något man upptäckte redan ett år före den första flygolyckan med ett Boeing 737 MAX 8 i Indonesien förra hösten. I sitt uttalande skriver Boeing att man utvärderade om missen skulle kunna leda till några större säkerhetsproblem för modellen. Man ansåg inte att så var fallet och vidarebefordrade inte denna information vare sig till Boeings ledning, världens luftfartsmyndigheter eller sina kunder: "When the discrepancy between the requirements and the software was identified, Boeing followed its standard process for determining the appropriate resolution of such issues. That review, which involved multiple company subject matter experts, determined that the absence of the AOA Disagree alert did not adversely impact airplane safety or operation. Accordingly, the review concluded, the existing functionality was acceptable until the alert and the indicator could be delinked in the next planned display system software update. Senior company leadership was not involved in the review and first became aware of this issue in the aftermath of the Lion Air accident." Efter de båda olyckorna med Boeing 737 MAX 8, där runt 350 personer miste sina liv, har Boeing kunnat konstatera att bara 20 procent av de flygplan som levererats av den aktuella modellen hade AOA Disagree-systemet aktiverat då detta var en funktion som kostade extra. Varken flygplanet som tillhörde Lion Air som störtade i Indonesien förra året eller det flygplan från Ethiopian Airlines som störtade tidigare i år hade AOA Disagree-systemet aktiverat. Tumnagel
15.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för The Society
Modern tappning av Flugornas herre

I början av månaden släppte Netflix en teaser till sin kommande tv-serie The Society och här kommer den första ordentliga trailern till serien. TV-serien ska vara löst baserad på William Golding bok Flugornas herre från 1954 vilken handlar om ett gäng med barn som ska överleva på en öde ö efter en flygolycka. Det hela slutar i anarki, våldsamheter och mord. The Society börjar sändas på Netflix 10 maj. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA funderade på att ge Boeing Max 737 flygförbud två gånger
Efter den första kraschen med olycksdrabbad flygplansmodell

Wall Street Journal rapporterar att det amerikanska luftfartsverket FAA och det amerikanska flygbolaget Southwest Airlines funderade på att ge flygplansmodellen Boeing MAX 737 flygförbud efter olyckan med ett sådant plan i Indonesien förra hösten. Det var i samband med det som det uppdagades att systemet som skulle varna för fel på flygplanets sensorer var avstängt på Southwest Airlines flotta av MAX 737-flygplan. Man funderade då att att ge modellen flygförbud tills systemet aktiverats. Dock så gjorde man inte detta. Senare funderade man ännu en gång på att ge modellen flygförbud tills man undersökt om piloterna av MAX 737 eventuellt skulle behöva ytterligare utbildning att flyga modellen med varingssystemet påslaget. Inte heller då ledde detta till beslut om att låta planen stå kvar på marken. I mars störtade sedan ytterligare ett Boeing MAX 737-plan tillhörande Ethiopian Airlines och sedan dess har modellen flygförbud över hela världen. Boeing uppger att man har tagit fram en mjukvarufix till det drabbade systemet och även börjat testflyga detta med gott resultat enligt dem själva. Det finns inga uppgifter om när vi eventuellt kan få se modellen i luften igen. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur ska Boeing återskapa förtroendet för MAX 737?
Passagerare vill inte flyga med flygplanen

För en vecka sedan rapporterade flygplanstillverkaren Boeing att man hade börjat testflyga den olycksdrabbade modellen Boeing MAX 737 igen efter att denna varit inblandad i två flygolyckor där över 350 människor fått sätta livet till. Nu ska Boeing genomfört över 130 testflygningar med MAX 737 efter att man fixat till det system, det så kallade MCAS-systemet, som orsakade då både olyckorna. Testflygningar uppges ha gått bra men nu kommer Boeing antagligen ställas inför ett större dilemma, passagerare vill inte flyga med modellen längre. I klippet ovan diskuteras det vad Boeing behöver göra för att återskapa allmänhetens förtroende så att vi faktiskt vill flyga med deras MAX 737-plan. För Boeing är det här en lite unik situation då de i stort sett aldrig har behövt rikta sina budskap direkt till oss konsumenter tidigare, istället har man låtit sina kunder, flygbolagen, hantera den biten. Kommer du att flyga med Boeing MAX 737 om de väl börjar trafikera luftrummet igen? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad

Boeing uppger att man nu har fixat till den mjukvara som antagligen har lett till att två av deras flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start inom loppet av ett halvår, olyckor som kostade över 350 personer livet. Efter det andra flygolyckan med den aktuella modellen, när ett flygplan från Ethiopian Airlines störtade 10 mars, fick Boeing MAX 737 flygförbud. Detta hoppas nu Boeing ska kunna lyftas i och med den uppdaterade programvaran som misstänks kan ha legat bakom olyckorna. USA:s luftfartsverk FAA kommer nu att utvärdera Boeings nya system och då eventuellt häva flygförbudet åtminstone i USA. Sedan kommer med stor sannolikhet olika luftfartsmyndigheter i länder där planen finns även göra sina egna utvärderingar för att häva flygförbudet i respektive land. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teaser till The Society
Vad händer när alla föräldrar försvinner?

Här kommer en teaser till Netflix kommande ungdomserie The Society som handlar om ett gäng med ungdomar som en dag vaknar upp och inser att alla världens föräldrar verkar ha försvunnit. TV-serien ska vara löst baserad på William Golding bok Flugornas herre vilken handlar om ett gäng med barn som ska överleva på en öde ö efter en flygolycka. Det hela slutar i anarki, våldsamheter och mord. The Society börjar sändas på Netflix 10 maj. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter på kraschat flygplan ska ha följt Boeings instruktioner
Nya uppgifter om kraschat Boeing 737 MAX 8 från Ethiopian Airlines

De piloter som flög det Boeing 737 MAX 8-flygplanet som kraschade i Etiopien för några veckor sedan ska ha följt Boeings nya instruktioner när de försökt att upphäva flygplansets så kallade MCAS-system försök att störta flygplanet till marken. Det är Wall Street Journal som har kommit över uppgifter från utredningen om Ethiopian Airlines Flight 302, flygplanet som kraschade söndag 10 mars. Det har tidigare förekommit uppgifter om att flygolyckan i Etiopien drabbades av samma problem som det Boeing 737 MAX 8 från Lion Air som störtade i Indonesien i oktober förra året. När Lion Air-olyckan skedde gick Boeing ut med nya instruktioner till piloter som flög 737 MAX 8 där de bland annat fick lära sig hur det olycksdrabbade MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System ) kopplades ur. Detta var Boeing och det amerikanska luftfartsverket FAA nöjda med och lät därför världens alla 737 MAX 8 fortsätta flyga. Stämmer uppgifterna om att Ethiopian Airlines Flight 302 störtade trots att piloterna agerat efter Boeings nya instruktioner så ser det ut som om Boeing och FAA har gjort ett väldigt stort och dödligt misstag. Sedan olyckan med Ethiopian Airlines Flight 302 råder flygförbud för Boeing 737 MAX-flygplan. Boeing håller på att utveckla ny programvara till flygplanen men meddelade så sent som igår att denna kommer att försenas. Det är oklart exakt när den kan dyka upp men det är antagligen bäst att det får ta den tid det tar. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kraschade Boeing-flygplan saknade ett säkerhetslarm
Det var något som kostade extra men som kommer att inkluderas nu

New York Times rapporterar att båda de Boeing 737 MAX 8-flygplan som kraschat det senaste halvåret saknade ett säkerhetssystem som eventuellt hade kunna hjälpa piloterna att uppfatta att det var något som inte stämde med flygplanet. Det ska handla om säkerhetslampor som ska indikera om sensorer på flygplanet visar olika värden, något som skulle kunna ge piloterna en indikation om att det var något fel. Dessa lampor inkluderas dock inte som standard utan var fram tills nu något som Boeing tog extra betalt för. Både Ethiopian Airlines eller Lion Air, flygbolagen som ägde de båda störtade flygplanen, hade valt att inte utrusta flygplanen med de extra säkerhetslamporna. Efter New York Times rapportering så meddelade Boeing att säkerrhetslamporna framöver kommer att installeras som standard utan extra kostnad i alla nya Boeing 737 MAX-flygplan och att de även ska installeras i alla flygplan av den modellen som man hittills levererat. Tumnagel
11.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Likheter mellan de båda Boeing 737 MAX 8-olyckorna
Datan från svarta lådorna har börjat analyseras

De så kallade svarta lådorna från flygolyckan där ett Boeing MAX 737 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines kraschade förra söndagen är nu hittade och analysen av dessa har påbörjats. Enligt preliminära data från de svarta lådorna ska det finnas likheter mellan olyckan i Etiopien och den som drabbade indonesiska Tiger Air med samma flygplansmodell i höstas uppger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges. I det kraschade Lion Air-planet har man kunnat konstatera att olyckan berodde på en felaktig sensor samt brist i piloternas utbildning då dessa inte visste hur man kopplade bort det felaktigs systemet. I klippet ovan kan ni lyssna på en del kritik som NASA hade mot Boeing 737 MAX-flygplanen innan de belades med flygförbud förra veckan. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Boeing 737 MAX
Den olycksdrabbade flygplanstypen som nu inte flyger längre

Den senaste veckan har det av förklarliga skäl snackats en hel del om Boeings flygplansmodell 737 MAX och i det här klippet tar sig New York Times en lite närmare titt på den olycksdrabbade flygplansmodellen. Boeing 737 MAX är baserad på den över 50 år gamla flygplansmodellen Boeing 737 men har bland annat försetts med nya motorer vilket ska göra den effektivare och bränslesnålare. I klippet ovan antyds det att det kan vara på grund av de kraftfullare motorerna, systemet som ska ta hand om dessa samt otillräcklig utbildning av piloterna som kanske kan ha orsakat en eller båda olyckorna som drabbat Boeing MAX 737 8 det senaste halvåret. Boeing ska i dagsläget ha fått ordrar på över 5000 stycken Boeing 737 MAX och runt 350 stycken har än så länge levererats till flygbolag runt om i världen. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Nu är det bara flygbolag i USA som flyger 737 MAX 8
Alla andra har ställt flygplanen på marken

Efter flygolyckan i söndags då ett Boeing 737 MAX 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines störtade kort efter start var det flera länder som förbjöd modellen i sina luftrum och flera flygbolag beslutade att sluta flyga med modellen tillsvidare. Idag utökades den listan då även Kanada, Egypten, Indien och Ukraina tillsvidare förbjuder flygplansmodellen i sina luftrum. Det innebär att det endast är de tre amerikanska flygbolagen American Airlines, Southwest Airlines samt United Airlines som fortfarande flyger med 737 MAX 8-flygplan. De tre flygbolagen har tillsammans 72 stycken flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8. Huruvida USA funderar på att förbjuda flygplansmodellen är oklart. Det kan antagligen vara en lite känslig fråga då Boeing är ett företag som USA är väldigt stolta över. Företagets före detta chef är dessutom tillförordnad försvarsminister i USA och USA:s före detta FN-ambassadör Nikki Haley sitter numera i Boeings styrelse. Förutom det så bidrog Boeing med ett kampanjbidrag på en miljon dollar till Donald Trumps presidentvalskampanj. Uppdaterat Efter det att i stort sett alla flygbolag, utom de amerikanska flygbolagen, som har Boeing 737 MAX 8 i sina flottor ställt dessa på marken rekommenderar nu Boeing själva det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) att gå ut med en uppmaning om att inte låta flygplansmodellen flyga längre i USA. I en kommentar säger Boeings ordförande Dennis Mueller: "We are supporting this proactive step out of an abundance of caution. Safety is a core value at Boeing for as long as we have been building airplanes; and it always will be." FAA har nu beslutat att den aktuella modellen inte länge får flyga i amerikanskt luftrum och blir därmed ett av de runt 40 länder som förbjudit modellen att flyga i deras luftrum. FAA:s uttalande hittas i tweeten längst ner i artikeln. /Uppdaterat Vad Trump själv tycker om dagens moderna flygplan kan ni kolla in i tweetsen här nedanför. Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are....— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 ....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane!— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norwegian slutar flyga Boeing 737 MAX 8
Efter rekommendation från europeiska luftfartsmyndigheter

Flygbolaget Norwegian meddelade under eftermiddagen att man omedelbart kommer att sluta flyga med flygplanstypen Boeing 737 MAX 8 efter rekommendationer från europeiska luftfartsmyndigheter. Det var ett i stort sett helt nytt Boeing 737 MAX 8-plan tillhörande Ethiopian Airlines som kraschade kort efter start i söndags. Samma flygplanstyp var inblandad i en liknande flygolycka hösten 2018 när ett 737 MAX 8-plan kraschade i Indonesien kort efter start. Exakt vad olyckan berodde på i Ethiopian Airlines fall är än så länge inte fastställt. Olyckan i Indonesien ska ha berott på en felaktig sensor samt otillräcklig utbildning för piloterna. Norwegian har totalt 15 stycken Boeing 737 MAX 8-plan i sin flotta. Även researrangören TUI, som arrangerar charterresor från Sverige, kommer att sluta flyga sina resenärer i den aktuella modellen. Norwegian ansluter sig därmed nu till flygbolag i länder som Kina, Australien, Singapore, Brasilien, Indonesien, Sydkorea och Malaysia som har ställt sina 737 MAX 8 plan på marken. Tidigare idag gick även det brittiska luftfartsverket ut och meddelade att man inte kommer att tillåta några 737 MAX 8-plan att starta, landa eller flyga i brittiskt luftrum. Det påverkar alltså inte bara brittiska flygbolag utan alla flygbolag som flyger till, från eller över Storbritannien. Boeing meddelade även idag att man har tagit fram ny mjukvara till den olycksdrabbade flygplanstypen och den kommer att börja skickas ut till de berörda flygbolagen i april. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeings aktie föll kraftigt på börsen
Efter ny flygplanskrasch med Boeing 737 MAX 8

Flygplanstillverkaren Boeings aktie föll kraftig när New York Stock Exchange öppnade för handel tidigare idag och det berodde givetvis på flygplanskraschen igår när ett av deras 737 MAX 8-flygplan störtade kort efter start. Då det var andra gången ett mer eller mindre nytt flygplan av den typen störtat på mindre än ett halvår vilket antagligen oroar Boeings aktieägare. Flera flygbolag har under dagen uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med sina 737 MAX 8-flygplan. Tidigare idag skrev vi om att samtliga flygbolag i Kina som har den aktuella modellen samt Ethiopian Airlines, flygbolaget som flög flygplanet som kraschade igår, samt Cayman Air kommer att låta sin 737 MAX 8-plan stå kvar på marken. Senare uppgav även Indonesiska myndigheter att de flygbolag i landet som har 737 MAX 8-plan i sin flotta tillsvidare kommer att sluta flyga med dem och det är något som även Indiska myndigheter funderar på. När NYSE öppnade i morse så föll Boeings aktie med runt 11 procent men har skrivande stund återhämtat sig något och har nu backat med runt 7 procent jämfört med stängningskursen i fredags. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina stoppar Boeing 737 MAX 8
Efter gårdagens flygplanskrasch

Efter gårdagens flygplanskrasch då ett Boeing 737 MAX 8-plan från Ethiopian Airlines störtade så har flera flygbolag runt om i världen beslutat att sluta flyga med flygplansmodellen tillsvidare. I Kina så har den civila luftfartsmyndigheten beslutat att samtliga av landets flygbolag ska låta sina 737 MAX 8-plan stå kvar på marken tillsvidare. Kinesiska flygbolag har tillsammans 97 stycken Boeing 737 MAX 8. I slutet av förra året så var det runt 250 flygplan av typen Boeing 737 MAX 8 i bruk runt om i världen. Även Ethiopian Airlines och Cayman Air har uppgett att de tillsvidare kommer att sluta flyga med Boeing 737 MAX 8. Flygbolaget Norwegian, som har 15 stycken Boeing 737 MAX 8, uppgav idag att man fortsatt kommer att flyga med dem. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Splitternytt Boeing 737 Max 8-flygplan har störtat i Etiopien
Andra gången på ett halvår som nya flygplanstypen kraschar

Under dagen har det kommit uppgifter att ett passagerarflygplan tillhörande Ethiopian Airlines har störtat under en flygning mellan Addis Ababa och Nairobi. Enligt uppgifterna så har samtliga 189 personer ombord på det förolyckade flygplanet omkommit. Flygplanet var av modellen Boeing 737 MAX 8 vilket är lite oroväckande då det är andra gången på ett halvår som ett passagerarflygplan av den typen störtar strax efter start. Förra hösten så kraschade ett 737 MAX 8-flygplan tillhörande Lion Air utanför Indonesien kort efter start och även då omkom samtliga passagerare och besättningsmän. Olyckan ska ha berott på felaktigheter med en sensor som indikerade att flygplanet steg för kraftigt. Detta gjorde att flygplanet automatiskt försökte korrigera detta genom att flyga med full fart rätt ner i havet vilket inte piloterna kunde förhindra manuellt. Boeing har efter olyckan kompletterat instruktionerna till piloter som flyger Boeing 737 MAX 8. Exakt varför flygplanet från Ethiopian Airlines kraschade finns det än så länge inga uppgifter om. Det kommer antagligen att undersökas mycket noga även om det givetvis kan vara en slump att två mer eller mindre helt nya flygplan störtar efter mindre än ett halvår i drift. Det kraschade flygplanet levererades till Ethiopian Airlines i november. Flygbolaget är inte känt för att ha haft några större säkerhetsproblem tidigare och är bland de mest välrenommerade i Afrika. Tumnagel
-0.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida