40 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Yellowjackets får en andra säsong Kannibal-ungarna dyker upp igen Den nyligen avslutade första säsongen av Yellowjackets kommer att få en fortsättning. Serien handlar om ett fotbollslag med tonårstjejer som får klara sig på egen hand efter att de är de enda överlevarna efter en flygplanskrasch. Serien följer även tjejerna när de växt upp och efterdyningarna av det som utspelades sig i den kanadensiska urskogen börjar göra sig påminda. I rollistan finns bland andra Juliette Lewis, Christina Ricci, Melanie Lynskey och Tawny Cypress. Den första säsongen av Yellowjackets går att se på Paramount+ och trailern för den hittas ovan. Andra säsongen drar antagligen igång någon gång i slutet av det här året. Tumnagel
37.7°
0
2020
Var tredje pilot i Pakistan saknar licens Det känns ju inte så tryggt När man boardar ett flygplan litar man (i alla fall jag) på att den som spakar planet vet vad den gör och har licens/körkort för detta. Så ser det tyvärr inte ut överallt. Flygministern Ghulam Sarwar Khan i Pakistan meddelar nu att en tredjedel av piloterna i landet flugit med fejkade licenser och att de egentligen inte är kvalificerade för att få flyga. Det handlar om 262 stycken piloter som inte tagit sin examen själva utan istället betalat någon annan för att göra jobbet. I Pakistan finns 860 stycken aktiva piloter som flyger inrikes för bland annat Pakistan International Airlines. Flygbolaget har stoppat alla med fejkade licenser från att flyga. Det hela är ett resultat från en utredning som man drog igång i maj efter en flygplanskrasch med ett PIA-plan där 97 människor omkom. Det är dock oklart om piloterna på denna flight hade fejkade licenser. Tumnagel
21.3°
0
2019
Norskt elflygplan har kraschat Flygplan som man började testa förra månaden Förra månaden rapporterade vi om att det norska företaget Avinor skulle börja testa sitt batteridrivna flygplan men under gårdagens test så gick det inte alls som det skulle med det lilla flygplanet. Det handlar om det tvåsitsiga elflygplanet Alpha Electro G2 som tillverkas av det slovenska företaget Pipistrel. Under gårdagens test så kraschlandade flygplanet i en sjö nära Arendal i södra Norge. Vid olyckstillfället var Avinors vd Dag Falk-Petersen pilot men både han och hans passagerare ska ha klarat sig oskadda från kraschen. Varför flygplanet kraschade är än så länge oklart. Avinor har tidigare uppgett att man vill kunna flyga passagerare i elflygplan 2025. Man har även fått i uppdrag av den norska regeringen att ta fram en plan för att all inrikes flygtrafik i Norge ska ske med eldrivna fordon 2040. Tumnagel
32.6°
0
Boeing får inte plats med alla 737 MAX som ska fixas Ställer dessa nu på personalparkeringen Här kan ni kolla in ett drönarklipp från Boeings fabrik i Renton där många av de Boeing 737 MAX-flygplan som inte längre får flyga förvaras. 737 MAX-modellen är som bekant belagd med flygförbud efter två flygolyckor i år och förra året. Då planen inte är i luften måste de parkeras någonstans och på Boeings Renton-fabrik har man tydligen inte längre plats att ställa flygplanen på deras traditionella flygplatsparkering. Istället får man nu ställa upp en del av flygplanen på personalparkeringen vilket synes i klippet ovan och den inbäddade instagram-bilden nedan. Runt 500 stycken Boeing 737 MAX-flygplan har belagts med flygförbud och av dessa finns runt 100 stycken vid Boeings fabrik i Renton. När vi får se modellen flyga igen är än så länge oklart men det har tidigare snackats om att detta eventuellt kan ske i september. Visa det här inlägget på Instagram Ze Planes! Ze Planes! #boeingfield #boeingseattle #b737max #grounded #avgeek #aviationlovers #megaplane #megaaviation #planeaddict #aviationenthusiast #shotoniphone Ett inlägg delat av DPermadi77 (@dpermadi77) 21 Jun 2019 kl. 9:04 PDT Tumnagel
47.3°
0
Boeing börjar testflyga 737 MAX igen Mjukvaran ska nu vara fixad Boeing uppger att man nu har fixat till den mjukvara som antagligen har lett till att två av deras flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start inom loppet av ett halvår, olyckor som kostade över 350 personer livet. Efter det andra flygolyckan med den aktuella modellen, när ett flygplan från Ethiopian Airlines störtade 10 mars, fick Boeing MAX 737 flygförbud. Detta hoppas nu Boeing ska kunna lyftas i och med den uppdaterade programvaran som misstänks kan ha legat bakom olyckorna. USA:s luftfartsverk FAA kommer nu att utvärdera Boeings nya system och då eventuellt häva flygförbudet åtminstone i USA. Sedan kommer med stor sannolikhet olika luftfartsmyndigheter i länder där planen finns även göra sina egna utvärderingar för att häva flygförbudet i respektive land. Tumnagel
26.3°
0
Piloter på kraschat flygplan ska ha följt Boeings instruktioner Nya uppgifter om kraschat Boeing 737 MAX 8 från Ethiopian Airlines De piloter som flög det Boeing 737 MAX 8-flygplanet som kraschade i Etiopien för några veckor sedan ska ha följt Boeings nya instruktioner när de försökt att upphäva flygplansets så kallade MCAS-system försök att störta flygplanet till marken. Det är Wall Street Journal som har kommit över uppgifter från utredningen om Ethiopian Airlines Flight 302, flygplanet som kraschade söndag 10 mars. Det har tidigare förekommit uppgifter om att flygolyckan i Etiopien drabbades av samma problem som det Boeing 737 MAX 8 från Lion Air som störtade i Indonesien i oktober förra året. När Lion Air-olyckan skedde gick Boeing ut med nya instruktioner till piloter som flög 737 MAX 8 där de bland annat fick lära sig hur det olycksdrabbade MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System ) kopplades ur. Detta var Boeing och det amerikanska luftfartsverket FAA nöjda med och lät därför världens alla 737 MAX 8 fortsätta flyga. Stämmer uppgifterna om att Ethiopian Airlines Flight 302 störtade trots att piloterna agerat efter Boeings nya instruktioner så ser det ut som om Boeing och FAA har gjort ett väldigt stort och dödligt misstag. Sedan olyckan med Ethiopian Airlines Flight 302 råder flygförbud för Boeing 737 MAX-flygplan. Boeing håller på att utveckla ny programvara till flygplanen men meddelade så sent som igår att denna kommer att försenas. Det är oklart exakt när den kan dyka upp men det är antagligen bäst att det får ta den tid det tar. Tumnagel
23.8°
0
Kraschade Boeing-flygplan saknade ett säkerhetslarm Det var något som kostade extra men som kommer att inkluderas nu New York Times rapporterar att båda de Boeing 737 MAX 8-flygplan som kraschat det senaste halvåret saknade ett säkerhetssystem som eventuellt hade kunna hjälpa piloterna att uppfatta att det var något som inte stämde med flygplanet. Det ska handla om säkerhetslampor som ska indikera om sensorer på flygplanet visar olika värden, något som skulle kunna ge piloterna en indikation om att det var något fel. Dessa lampor inkluderas dock inte som standard utan var fram tills nu något som Boeing tog extra betalt för. Både Ethiopian Airlines eller Lion Air, flygbolagen som ägde de båda störtade flygplanen, hade valt att inte utrusta flygplanen med de extra säkerhetslamporna. Efter New York Times rapportering så meddelade Boeing att säkerrhetslamporna framöver kommer att installeras som standard utan extra kostnad i alla nya Boeing 737 MAX-flygplan och att de även ska installeras i alla flygplan av den modellen som man hittills levererat. Tumnagel
11.8°
0
Likheter mellan de båda Boeing 737 MAX 8-olyckorna Datan från svarta lådorna har börjat analyseras De så kallade svarta lådorna från flygolyckan där ett Boeing MAX 737 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines kraschade förra söndagen är nu hittade och analysen av dessa har påbörjats. Enligt preliminära data från de svarta lådorna ska det finnas likheter mellan olyckan i Etiopien och den som drabbade indonesiska Tiger Air med samma flygplansmodell i höstas uppger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges. I det kraschade Lion Air-planet har man kunnat konstatera att olyckan berodde på en felaktig sensor samt brist i piloternas utbildning då dessa inte visste hur man kopplade bort det felaktigs systemet. I klippet ovan kan ni lyssna på en del kritik som NASA hade mot Boeing 737 MAX-flygplanen innan de belades med flygförbud förra veckan. Tumnagel
36.0°
0
En närmare titt på Boeing 737 MAX Den olycksdrabbade flygplanstypen som nu inte flyger längre Den senaste veckan har det av förklarliga skäl snackats en hel del om Boeings flygplansmodell 737 MAX och i det här klippet tar sig New York Times en lite närmare titt på den olycksdrabbade flygplansmodellen. Boeing 737 MAX är baserad på den över 50 år gamla flygplansmodellen Boeing 737 men har bland annat försetts med nya motorer vilket ska göra den effektivare och bränslesnålare. I klippet ovan antyds det att det kan vara på grund av de kraftfullare motorerna, systemet som ska ta hand om dessa samt otillräcklig utbildning av piloterna som kanske kan ha orsakat en eller båda olyckorna som drabbat Boeing MAX 737 8 det senaste halvåret. Boeing ska i dagsläget ha fått ordrar på över 5000 stycken Boeing 737 MAX och runt 350 stycken har än så länge levererats till flygbolag runt om i världen. Tumnagel
34.3°
0
Uppdaterat Nu är det bara flygbolag i USA som flyger 737 MAX 8 Alla andra har ställt flygplanen på marken Efter flygolyckan i söndags då ett Boeing 737 MAX 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines störtade kort efter start var det flera länder som förbjöd modellen i sina luftrum och flera flygbolag beslutade att sluta flyga med modellen tillsvidare. Idag utökades den listan då även Kanada, Egypten, Indien och Ukraina tillsvidare förbjuder flygplansmodellen i sina luftrum. Det innebär att det endast är de tre amerikanska flygbolagen American Airlines, Southwest Airlines samt United Airlines som fortfarande flyger med 737 MAX 8-flygplan. De tre flygbolagen har tillsammans 72 stycken flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8. Huruvida USA funderar på att förbjuda flygplansmodellen är oklart. Det kan antagligen vara en lite känslig fråga då Boeing är ett företag som USA är väldigt stolta över. Företagets före detta chef är dessutom tillförordnad försvarsminister i USA och USA:s före detta FN-ambassadör Nikki Haley sitter numera i Boeings styrelse. Förutom det så bidrog Boeing med ett kampanjbidrag på en miljon dollar till Donald Trumps presidentvalskampanj. Uppdaterat Efter det att i stort sett alla flygbolag, utom de amerikanska flygbolagen, som har Boeing 737 MAX 8 i sina flottor ställt dessa på marken rekommenderar nu Boeing själva det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) att gå ut med en uppmaning om att inte låta flygplansmodellen flyga längre i USA. I en kommentar säger Boeings ordförande Dennis Mueller: "We are supporting this proactive step out of an abundance of caution. Safety is a core value at Boeing for as long as we have been building airplanes; and it always will be." FAA har nu beslutat att den aktuella modellen inte länge får flyga i amerikanskt luftrum och blir därmed ett av de runt 40 länder som förbjudit modellen att flyga i deras luftrum. FAA:s uttalande hittas i tweeten längst ner i artikeln. /Uppdaterat Vad Trump själv tycker om dagens moderna flygplan kan ni kolla in i tweetsen här nedanför. Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are....— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 ....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane!— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 Tumnagel
40.4°
0
Nästa sida