m

NASA börjar testa eVTOL-farkoster
För att se om dessa kanske kan fungera som flygtaxi i framtiden

Den amerikanska rymdmyndigheten NASA kommer nu att börja testa så kallade eVTOL-farkoster (electric Vertical Take-Off and Landing) för att utreda om dessa kan fungera som säkra passagerartransporter i framtiden. NASA:s första eVTOL-farkost är från det amerikanska företaget Joby Aviation vars "flygande bil" ni kan kolla in på bilden här ovanför. Många utvecklare av eVTOL-farkoster hoppas att de i framtiden ska kunna användas för flygtaxi-tjänster i stadsmiljöer. Därför kommer NASA bland annat att undersöka hur högt de låter, hur de förflyttar sig i luften och hur de kommunicerar med flygledning och andra farkoster som finns i närheten. Jobys farkost är i framtiden planerad att ha en räckvidd på cirka 240 kilometer. Den är designad för att kunna flyga fyra personer i hastigheter på upp till 320 km/h. På illustrationen här nedanför har NASA ritat upp ett scenario där en mängd olika flygmaskiner samsas i luftrummet över en stad. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jobys eVTOL-plan har gjort en flygning på 250 kilometer
Tror att det är längsta flighten som gjorts med den typen av flygplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Joby Aviation skriver i ett pressmeddelande att man nu har genomfört en flygning på 154 miles (cirka 247 kilometer) med eldrivna VTOL-flygplan. Joby tror att det är den längsta flygningen som genomförts med ett elektriskt flygplan som kan starta och landa vertikalt. Flygningen genomfördes genom att flygplanet flög elva varv på en förutbestämd rutt vid Jobys Electric Flight Base utanför Big Sur i Kalifornien. Totalt befanns sig flygplanet i luften en timma och 17 minuter. Joby började utveckla elektriska VTOL-flygplan 2015 och har bland annat tagit in finansiering från Toyota och Intel. I slutet av förra året köpte Joby upp Ubers flygverksamhet Uber Elevate och man siktar nu på att dra igång en flygtaxi-tjänst med sina eVTOL-flygplan någon gång under 2024. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Archer Aviation visar upp elflygplanet Maker
Tvåsitsigt eVtol-plan med en räckvidd på 100 kilometer

Det amerikanska startupföretaget Archer Aviation har visade igår upp sin första flygplansmodell under ett livesänt event som ni kan kolla in i repris här nedanför. Archers första modell kallas för Maker och det handlar om eVtol-plan som Archer siktar på att använda till flygande taxitjänster. Maker har plats för två personer, en räckvidd på cirka 100 kilometer och en maxhastighet på 240 km/h. Den tvåsitsiga Maker-modellen ska fungera som en testplattform som längre fram ska följas av en större modell vilken ska ha plats för fyra passagerare samt en pilot. Archer Aviation hoppas börja kunna använda Maker i kommersiell flygtaxi-trafik i Los Angeles och Miami 2024. Ni kan hoppa till 40:e minuten i presentationen nedan för att kolla in när Maker avtäcks. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Uber säljer av sin flygverksamhet
Uber Elevate säljs till Joby Aviation

Uber säljer nu sin verksamhet för utveckling av "flygande taxibilar" till företaget Joby Avation. Affären liknar den affär som blev officiell häromdagen där Uber sålde sin division för utveckling av självkörande bilar till sin konkurrent Aurora. I samband med att Ubers Elevate, Ubers divison för utveckling av så kallade VTOL-flygplan, blir en del av Joby så kommer Uber även att investera 75 miljoner dollar i Joby Aviation. Hur resten av affären ser ut rent ekonomiskt finns det inga publika uppgifter om. Uber har även tidigare investerat 50 miljoner dollar i Joby Aviation, ett företag där även Toyota, Intel och Jet Blue är delägare. Det ser med andra ord ut som om Uber med veckans affärer kommer fokusera mer på sin huvudverksamhet, det vill säga passagerartransporter. Det innebär att Uber slipper ifrån utgifter för att utveckla både självkörande bilar och flygfarkoster. Då Uber nu är delägare i både Aurora och Joby så kommer man sannolikt dock kunna integrera företagens fordon i sin tjänst den dagen dessa väl blir redo för passagerartrafik. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Kolla in en testflygning med Liliums eldrivna flygplan
VTOL-planet som vi kanske använder som taxi i framtiden

Här kan ni kolla in en komplett testflygning med det eldrivna VTOL-flygplanet från det tyska företaget Lilium Jet. Det handlar om ett elektriskt flygplan som bygger på en modell som Lilium började utveckla 2015. Det eldrivna flygplanet kan lyfta och landa vertikalt, något som kommer att krävas om vi i framtiden enkelt ska kunna använda "flygande taxibilar". Testflyget ovan tar cirka 3 minuter och flygplanet framförs med en hastighet på cirka 65 km/h. Det är förhållandevis långsamt och flygplanet ska ha en prestanda som ger det en topphastighet på cirka 100 km/h. Man arbetar dock på att förbättra vingarns konstruktion på flygplanet vilket lär öka flygplanets topphastighet. När vi kan få se Liliums flygplan i kommersiell trafik är än så länge inte riktigt spikat. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha en kommersiell flygtaxi-tjänst igång till 2025. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler och Geely investerar i Volocopter
Många som vill haka på framtidens högtflygande transportsätt

Det tyska företaget Volocopter har meddelat att Volvos ägare kinesiska Geely och den tyska fordonsjätten Daimler är några av företagen som hoppat på företagets senaste finansieringsrunda. Det här var företagets fjärde investeringsrunda och man drog sammanlagt in 50 miljoner euro till sin framtida flygtaxi-verksamhet. Volocopter verkar ha planerat att använda en del av dessa pengar för att dra igång en taxi-tjänst med sina drönareliknande skapelser VoloCity i Kina någon gång under de kommande tre åren skriver företaget i ett pressmeddelande. Volovcopter har tidigare fått tillstånd att testflyga VoloCity i bland annat Dubai, Singapore och Helsingfors. Även i de städerna planerar man att dra igång någon slags flygtaxi-verksamhet de kommande åren. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing börjar samarbeta med Kitty Hawk
Ska utveckla framtidens taxiflyg

Flygplanstillverkaren Boeing skriver i ett pressmeddelande att de har inlett ett samarbete med startupföretaget Kitty Hawk vars syfte är att utveckla framtida transportlösningar inom flygsektorn. Exakt vad detta kommer att utmynna i finns det inte så mycket detaljer om än så länge. Steve Nordlund som är chef på Boeing NeXt säger: "Working with a company like Kitty Hawk brings us closer to our goal of safely advancing the future of mobility. We have a shared vision of how people, goods and ideas will be transported in the future, as well as the safety and regulatory ecosystem that will underpin that transportation." Kitty Hawk leds av Sebastian Thrun som var en av männen som drog igång Googles experimentdivision Google X och en av Kitty Hawks grundare är Larry Page. Han är även är en av grundarna till Google så det finns förhoppningsvis en del ekonomiska resurser att tillgå om man skulle behöva det. Kitty Hawk har tidigare utvecklat modellen "Flyer", vilken väl närmast kan beskrivas som ett flygande hobbyfordon, samt "Cora", ett fordon som utseendemässigt påminner om ett traditionellt flygplan. Det handlar om ett flygplan som kan lyfta och landa vertikalt, ett så kallat VTOL-flygplan, och flyga på höjder upp till runt tusen meter. Kitty Hawk har testflugit Cora ett antal gånger, ni kan kolla in av dessa tester i klippet nedan, men det finns inga uppgifter om när Cora kan vara redo för lansering. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber och McDonalds börjar leverera mat med drönare
Ska börja testas i San Diego i sommar

Den här veckan arrangerade Uber sin konferens Uber Elevate där man bland annat visar upp hur man tror att transporter kommer att ske i framtiden. Tidigare i veckan har man bland annat visat upp hur interiören i Ubers framtida flygtaxis ska se ut. Ett annat projekt man presenterade var en tjänst där Uber Eats ska börja leverera mat från McDonalds med hjälp av drönare. Försök med detta ska dra igång i San Diego nu i sommar. Drönarna kommer dock inte att flyga ända fram till beställarens dörr. Istället kommer maten levereras till särskilda landningszoner i San Diego och där kommer ett traditionellt Uber Eats-bud plocka upp maten och leverera maten den resterande biten. Att beställa drönarmat från McDonalds via Uber Eats kommer att kosta ungefär lika mycket som deras budtjänst vanligtvis kostar i staden, runt 8,50 dollar, motsvarande cirka 80 kronor. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lilium har testflugit sin eldrivna flygtaxi
Kommer att få en räckvidd på 300 kilometer

Det tyska startup-företaget Lilium som vi skrivit om några gånger tidigare meddelar nu att man har testflugit sitt eldrivna VTOL-flygplan Lilium Jet för första gången. Det handlar om ett femsitsigt flygplan som när det lanseras kommer att ha en räckvidd på 300 km/h och en topphastighet som även den ligger på 300 km/h. Flygplanet är försett med 36 stycken eldrivna jetmotorer som vinklas vertikalt när det är dags för start och landning, det som kallas för VTOL (Vertical Take Off and Landing). Initialt kommer Lilium Jet att styras av en pilot och huruvida företaget siktar på självstyrande flygplan finns det i dagsläget inga uppgifter om. Lilium är nu i full färd med att söka tillstånd för att framföra sitt flygplan i diverse olika europeiska länder. Lilium hoppas själva att man kan lansera kommersiell taxitjänst med sina elflygplan någon gång under 2025. Ni kan kolla in lite från Lilium Jets första testflyg i klippet här nedanför. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Volocopter ska testa autonom flygtaxi Singapore
Drar igång nästa år

Volocopter har meddelat att de kommer att börja testflyga sin autonoma flygtaxi i Singapore nästa år vilket innebär att det blir ett av företagets lite större tester i stadstrafik. Förra året genomförde man en testflygning i Dubai men testerna i Singapore ser ut att bli mer omfattande än testet i Dubai. Enligt Volocopter ska deras VTOL-plan som är försett med 18 rotorer kunna transportera två människor upp till 30 kilometer. Fordonet är även försett med ett system som ska kunna korrigera mikroturbulens som kan uppstå när man flyger mellan städers skyskrapor. Volocopters vd Florian Reuter säger i ett pressmeddelande: "We are getting ready to start implementing the first fixed routes in cities. Singapore is a logical partner: The city is a true pioneer in technology and city development. We are confident this is another exciting step to make air taxi services a reality" Någon gång under andra halvåret 2019 kommer man antagligen kunna se Voocopter i luften i Singapore. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in uberAIR:s framtida flygplatser
Uber har visat upp koncept på taxistationer för kommande flygtaxi

I år arrangerar Uber för andra året i rad konferensen "Elevate" där det bland annat diskuteras hur framtidens flygtaxi-tjänster kommer att fungera. Häromdagen visade Uber upp lite koncept på hur deras flygtaxis kanske kan komma att se ut i framtiden. Nu har man även visat upp koncept som visar hur de eventuella flygtaxi-stationerna som uberAIR:s flygplan ska starta och landa på kan komma att se ut. Det handlar om sex stycken olika koncept på "skyports" som tagits fram av Uber tillsammans med deras samarbetspartners Arup, Boka Howell, Humphreys & Partners, Gannett Fleming, Corgan och The Beck Group. Kraven på flygplatserna är att de ska ha kapacitet att transportera 4000 människor i timman på en yta som är runt 12000 kvadratmeter. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fem företag ska bygga Ubers taxiflygplan
Kolla in lite koncept från dem här

De senaste två dagarna har Uber arrangerat en mässa som kallas för Elevate vars fokus ligger på framtida flygtransporter. På Elevate har Uber bland annat visat upp ett koncept som kanske kommer att transportera Ubers kunder i den framtida flygtaxi-satsningen Uber Air. Förutom det så har Uber avslöjat vilka fem företag som man har ingått partnerskap med och som kommer att utveckla Ubers framtida taxiflygplan. Det handlar om det brasilianska flygföretaget Embraer, amerikanska Aurora Flight Sciences som köptes upp av Boeing förra året, Karem vars koncept "Butterfly" är försett med fyra rotorer, det amerikanska helikopterföretaget Bell samt slovenska Pipistrel Aircraft vars senaste koncept mest påminner om rymdskepp. På bilden ovan syns ett koncept från Embraer och här nedan hittas bilder på koncept och prototyper från de andra företagen som Uber kommer att samarbeta med. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber visar upp ny prototyp på taxiflygplan
Framtida fordon i Uber Air fordonsarmada?

Uber har visat upp en prototyp på ett slags VTOL-flygplan med vilket man hoppas kunna transportera kunder i storstadsmiljöer i framtiden. Ubers prototyp är försedd med fyra stycken rotorer som används vid start och landning samt en vertikalt riktad rotor som transporterar flygplanet framåt när det väl är uppe i luften. Flygplanen kommer att vara eldrivna och tanken är att de ska fara fram på 300 till 600 meters höjd. Initialt planerar Uber att använda riktiga piloter i sina flygplan men målet är att flygplanen ska kunna starta, landa och flyga helt autonomt. Uber hoppas kunna dra igång sin flygtaxi-tjänst 2023. Huruvida så blir fallet beror antagligen både på hur den tekniska utvecklingen fortskrider såväl som att juridik och regleringar för flygtaxi-trafik hinner anpassas för kommersiell flygtaxi-verksamhet tills dess. Här nedan hittas ett nyhetsinslag om Uber Air och en bild till på den senaste prototypen. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Airbus utvecklar flygande taxi
Siktar på att ha den i luften nästa år

Det har snackats om flygande bilar i över 50 år och nu kanske vi snart vara i den framtiden som många förutspådde vi skulle uppleva redan för 20 år sedan. Allt fler företag arbetar nu med att ta fram flygande bilar i form av så kallade VTOL-flygplan (vertical take-off and landing) och ett av de företagen som verkar satsa mest på detta är flygplanstillverkaren Airbus. Ett av Airbus VTOL-projekt är den så kallade CityAirbus vilket är ett eldrivet VTOL-plan försett med fyra rotorer och som är tänkt att kunna transportera fyra personer i tät stadsbebyggelse. Airbus meddelar nu att man har genomfört lyckade test av CityAirbus motorer och propellrar vilket gör att man tror sig kunna genomföra de första testflygningarna med VTOL-planet redan i slutet av nästa år. CityAirbus kommer att ha en maxhastighet på 120 km/h och under de första testflygningarna kommer den att flyga obemannad och radiostyras från marken för att i ett senare skede testflygas av en pilot. Airbus tror sig kunna ha CityAirbus i kommersiell flygtaxi-trafik 2023 och om så sker kommer den att flygas av en pilot. Slutmålet är dock att CityAirbus ska flyga till önskad destination helt autonomt utan någon människas inblandning. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus ska bygga självflygande flygplan
Vahana är en flygtaxi för en person

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus är i full gång med att ta fram ett flygplan för en person som man i framtiden hoppas ska kunna fungera som en slags flygtaxi för de som har bråttom och inte har tid att ta bilen. Man kallar flygplanet för Vahana och det handlar om ett autonomt flygplan som ska kunna transportera en person kortare sträckor. Det handlar om ett så kallat VTOL-flygplan (vertical take off and landing) som alltså inte behöver någon start- eller landningsbana för att lyfta utan istället lyfter som en helikopter vilket ni kan se i en illustration på bilden ovan. Airbus uppger att Vahanas räckvidd initialt skulle vara runt 80 kilometer. Airbus har redan börjat tillverka delar till en prototyp till Vahana men räknar inte med att ha någon kommersiellt tillgänglig version förrän om cirka tio år. Nedan hittar ni bilder på hur Vahana ser ut när den står på marken och hur den ser ut när den flyger. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Vahana - självflygande taxi från Airbus
Prototyp kommer i slutet av nästa år

Airbus har ett bolag vid sidan som heter A³ och där skissar man fram olika avancerade koncept och projekt. Deras senaste är Vahana som beskrivs som en slags självflygande taxi. Planen är att en prototyp i fullgod skala ska vara klar i slutet på nästa år och att man 2020 ska ha en fullt fungerande demoversion av skapelsen. Flygmaskinen har inte mindre än åtta stycken motorer men bara plats för en enda person, eller passagerare i det här fallet eftersom man alltså blir körd och inte kör själv. Planet ska precis som en Harrier kunna lyfta vertikalt och dyker det upp andra flyg eller föremål i luften ska det själv kunna undvika dessa. Vahana ska följa förutbestämda rutter i luften och du som åker ska alltså endast luta dig tillbaka och njuta av färden. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0