25 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Bentley säger farväl till den ikoniska V8:an Med specialversion av Mulsanne I november förra året fyllde Bentleys V8:a hela 60 år. Givetvis har man inte använt sig av samma motor i alla sina modeller fram tills nu men arvet finns där ändå. Nu är det snart dags att vinka farväl till maskinen på 6.75 och man gör det med specialversionen Mulsanne 6.75 Edition By Mulliner. Endast 30 stycken exemplar tillverkas och dessa får högblanka svarta detaljer på utsidan, krom runt strålkastare och bakljus, annan grill och huvkråka och avgaspipor i svart. Fälgarna mäter 21 tum och lyfter man på huven ser man ett svart insug och en motorbricka med vdn Adrian Hallmarks autograf på. Specialversionen baseras på Mulsanne Speed vilket innebär att effekten ur motorn ligger på 530 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. På insidan kan man välja mellan fyra olika färgtoner - Imperial Blue, Beluga, Fireglow och Newmarket Tan. Mittkonsolen och instrumentpanelen har fått ett gäng silvriga inslag och när man öppnar dörren belyses marken med Edition 6.75. Produktionen av Mulsanne kommer att avslutas i vår och då kommer modellen Flying Spur att ta över som flaggskepp. 2023 kommer den att dyka upp som hybrid. Tumnagel
36.9°
0
2019
Bentley rullar ut nya Flying Spur Världens bästa "Luxury Grand Touring Sports Sedan" Precis som utlovat presenterar Bentley idag helt nya Flying Spur. Bilen som nu är inne på sin tredje generation beskrivs av tillverkaren som världens bästa "Luxury Grand Touring Sports Sedan" och den får lite uppdaterat utseende och mer teknik under skalet. Chassiet är ett helt nytt i aluminium och kompositmaterial och har elektronisk fyrhjulsstyrning vilket är första gången för Bentley. Drivningen sker på alla fyra hjulen och Bentley Dynamic Ride ser till att åkturen blir så behaglig som möjligt. Motormässigt så får bilen den välbeprövade W12:an på 6,0 liter med dubbla turbo. Effekten anges till 635 hästar och 900 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och toppfarten ligger på 333 km/h. Vad nya Flying Spur kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
43.7°
0
Nya Bentley Flying Spur presenteras den 11 juni Första Bentleyn med fyrhjulsstyrning Det är snart dags för en tredje generation av Bentleys modell Flying Spur att göra entré, och nu får vi reda på att datumet för avtäckandet är den 11 juni. I samband med detta får vi också följande video som visar lite av testerna med bilen. Är det bara jag som tycker att den låter lite som en Golf R? Tumnagel
38.5°
0
Bentley teasar insidan på nästa Flying Spur Ser mysig ut Senare i år kommer Bentley att presentera nya Flying Spur. Vi har redan fått en teaser på bilens siluett och vetskapen om att den får en huvkråka. Nu delar tillverkaren med sig av två stycken bilder och en kort video som visar lite hur interiören kommer att se ut. Enligt Bentley är det här världens första tredimensionella läderklädsel. Tumnagel
37.8°
0
Nästa Bentley Flying Spur har huvkråka alá Rolls-Royce Lyxigt Bentley har en ny Flying Spur på gång och nu får vi ett par första teasers på bilen. Vi får se siluetten, huven och en video som visar att "kråkan" kan fällas upp och ned precis som på en Rolls-Royce. Bilen väntas ha premiär i slutet av året. Tumnagel
40.3°
0
2016
Bentley vässar till Flying Spur W12 med S-version Första Bentleyn med fyra dörrar som toppar 325 km/h I början av året breddade Bentley sitt utbud med en S-version av Flying Spur V8. Nu gör man samma sak med storebror W12, vilket resulterar i den snabbaste fyrdörrars-vagnen från tillverkaren någonsin - toppfarten ligger på 325 km/h vilket är precis över 200 mph.. Effekten har skruvats upp till 635 hästar och vridet ligger på 820 Newtonmeter ur den dubbelturbomatade W12:an på 6,0 liter. Från stillastående till 100 km/h ska det ta 4,5 sekunder. Fjädringen har setts över för att bjuda på ännu bättre stabilitet och köregenskaper utan att tumma på komforten. Det som särskiljer modellen och verkligen visar att du köpt den värsta i gänget är helsvart grill, mörktonade strålkastare och baklampor, och ett gäng med andra svarta detaljer. Kolfiberkeramiska bromsar finns på tillvalslistan och vill man vara riktigt sportigt kan man få röda bromsok till dessa. De första kunderna får sina bilar i slutet av året. Vad de har fått betala för sina exemplar framgår dock inte. Tumnagel
38.4°
0
Bentley lyfter Mulsanne Kommer nu även med förlängd hjulbas Förra veckan rullade Bentley ut en vassare version av modellen Flying Spur och denna vecka bjuder man på ett lyft av storebror Mulsanne. Bjässen går nu att få i tre olika utföranden - Mulsanne, Mulsanne Speed och Mulsanne Extended Wheelbase. Vi börjar med den sistnämnda och den bjuder bland annat på 25 centimeter extra benutrymme för de som sitter i baksätet, och det är också här man vill sitta i den här typen av bil. Här kan man luta tillbaka sätet, lägga upp fötterna och låta det mjuka lädret ta hand om kroppen medan Fawlty Towers eller någon annan bra serie rullar på skärmarna framför. Motorn som sitter i både denna och i vanliga Mulsanne är en 6¾-liter stor dubbelturbomatad V8:a som ger 512 hästar och ett vrid på hela 1 020 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från ZF. I LWD-utförande tar man sig från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder, annars är det 5,1 som gäller. Toppfarten anges till 296 km/h och trots cylinderavstängning vill motorn ha 1,46 liter per mil vid blandad körning. Mulsanne Speed har fokus på fart och den får istället 537 hästar, 1 100 Nm, en sprint till 100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Nytt för alla bilar är aktiva motorfästen och fjäderbensbussningar. Lyftet av Mulsanne har bland annat gett bilarna nya huvar, framskärmar, grillar, stötfångare och adaptiva led-strålkastare. Detaljer är viktiga, och det är också därför man hittar ett B både i kromet på framskärmen och i bakljusen. Insidan får nya stolar, ny armstöd, nya dekorlister och ett nytt infotainmentsystem med pekskärm. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om nyheterna hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
0
Bentley presenterar vassare Flying Spur V8 S får mer effekt och högre toppfart Bentley breddar nu utbudet av Flying Spur-versioner med det sportigare alternativet V8 S. Förutom mer effekt får bilen styvare fjädring, svarta detaljer runt om, ny grill och unika lackalternativ och interiördetaljer. Effekten ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter lyfts till 528 hästar och 680 Nm (507 respektive 660 i vanliga V8) och till 100 km/h tar man sig på 4,9 sekunder. Toppfarten anges till 306 km/h vilket är något vassare än versionen utan S som istället har 295. W12:an är dock fortfarande värst med sina 320 km/h. Förbrukningen anges till 1,09 liter per mil och utsläppen till 254 gram per kilometer. Precis som tidigare driver bilen på alla fyra hjulen med fördelningen 40 % fram, 60 % bak. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.8°
0
Lincoln presenterar nya Continental Fortfarande lik en Flying Spur? Förra året presenterade Lincoln en ny Continental i konceptutförande och det blev genast käbbel om att bilen var för lik Bentleys Flying Spur. Nu visas modellen i produktionsutförande i Detroit och likheterna har blivit allt mindre. Vi får tyvärr inte reda på så jättemycket om bilen för närvarande men klart är att det under huven bor en V6:a på 3.0 liter med dubbla turbo. Den levererar 400 hästar och har ett vrid på 542 Nm. Motorn har tagits fram exklusivt för Lincoln och kommer alltså inte gå att hitta i några andra bilar. Den kopplas till ett avancerat fyrhjulsdriftssystem och det ska även finnas ett adaptivt styrsystem på tillvalslistan som tillsammans med Lincoln Drive Control erbjuder tre olika körlägen - Comfort, Normal och Sport. Modellen utrustas även med ett automatiskt bromssystem som kniper in om olyckan skulle vara nära. På insidan parkerar man sig själv i stolar som kan justeras i hela 30 olika positioner och som kan bjuda på massage, värme och kyla. Akustiskt laminerat glas och Active Noise Control ser till att hålla bullernivån i kupén nere, och ljudsystemet från Revel ser till att göra det motsatta. En sak som får bilen att sticka ut är bland annat dörrhandtagen på utsidan som är lite finurligt placerade och som med bara ett enkelt knapptryck öppnas från insidan. Nya Continental kommer att tillverkas i Michigan och börjar säljas till hösten. Vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
0
2015
Bentley lyfter Continental GT-familjen Nytt utseende och mer effekt Bentley presenterar nu en liten uppdatering till Continental GT-familjen i form av lite nytt utseende och effektivare motorer. GT W12 får hela 590 hästar och 720 Nm, Flying Spur blir ännu lyxigare och alla versioner får mer utrustning och bättre komfort. Det första man lägger märke till utseendemässigt är fronten som fått sig en ny spoiler och tro det eller ej - en något mindre grill. Framskärmarna har också gjorts tydligare genom att midjan sträcker sig ännu längre än tidigare. I skärmarna sitter även ett nytt ventilationshål där man kan utläsa bokstaven B. Baktill ser man att bagageluckan har fått en ny mer aerodynamisk design och att man har hängt dit en ny stötfångare. V8 S och GT Speed får också en ny diffusor. Utsidan rundas av med nya fälgar i storlekarna 20 eller 21 tum och de tre nya lackalternativen Marlin (blåmetallic), Camel (gyllene) och Jetstream (ljusblå metallic). Effekten i GT W12 ökar från 575 hästar till 590 och vridet vrids upp från 700 till 720 Nm. I samband med detta sänks förbrukningen med fem procent och nu landar den på 1.41 liter per mil med ett utsläpp på 329 gram. Alla nyheter finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
0
Nästa sida