m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!
2019

Audi släpper uppdaterad A3 G-Tron
Får en tredje gastank

Audi uppdaterar nu modellen A3 G-Tron som går på fordonsgas. Man kastar ut den gamla 1,4:an med 109 hästar och ersätter den med en kraftigare på 1,5 som ger 129 hästar istället. Gasen ligger i två glasfiberförstärkta tankar under golvet i bagagen och varje rymmer sju kilo. Med uppdateringen adderar man ytterligare en tank i stål som rymmer fyra kilo. För att få plats med denna har man minskat storleken på bensintanken som nu bara rymmer nio liter. Genom att göra detta kan man uppnå en räckvidd på 40 mil på bara gas. Föregångaren tog sig också 40 mil men det var enligt NEDC-cykeln, här snackar vi istället WLTP. Orderböckerna har öppnat och priset börjar på 30.600 euro. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2018

Seat Arona går nu att få med gasdrift
Tar sig 40 mil på bara gas

Seat går nu ut och meddelar att deras modell Arona blir den första suven på marknaden som direkt från fabrik erbjuds med gasdrift. Denna kallas för Arona TGI och med biogas ska koldioxidutsläppen minska med upp till 90%, med fordonsgas upp till 25%. Under skalet finns en trecylindrig motor på 1,0 liter som ger 90 hästar. Den kopplas till en sexväxlad manuell låda och 0-100 km/h ska gå på 12,8 sekunder. Toppfarten anges till 172 km/h. Gaskapaciteten är 14,3 kilo vilket ska vara tillräckligt för att kunna ta sig 40 mil. När gasen är slut hoppar bilen automatiskt över till bensindrift och man får då ytterligare 16 mils räckvidd. Arona TGI har premiär på mässan i Paris och lanseras i Sverige under första kvartalet nästa år. Priset före avdrag för statlig klimatbonus ligger på 169.900 kronor. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2017

Brister i över tusen samhällsviktiga it-system
Kan vara sårbara för datorintrång

Sveriges Radios Ekot har kartlagt it-system runt om på Sveriges myndigheter, kommuner och företags it-system och uppger att man hittat tusentals system som ska vara mer eller mindre öppna för obehöriga. Det handlar bland annat om cirka tusen samhällsviktiga system som används för att kontrollera avlopp, fastigheter och infrastruktur som saknar säkerhet. Ekot ger en del exempel på system som räknas som osäkra: "Vi hittar allvarliga säkerhetsbrister som går att utnyttja för att exempelvis ta över och påverka systemen. Till exempel en av Agas tankstationer för fordonsgas, vattenpumpar i avloppssystemet i Älvdalen, på Öckerö och i Falkenberg, ett brandlarmssystem i Sollentuna, kommunikationstjänster på Göteborg-Landvetter och Malmö airport flygplats samt ett vattenreningsverk i Eksjö." Totalt har Ekot kategoriserat över 7000 system hos Sveriges myndigheter, kommuner och företag som ska ha säkerhetsbrister. Tumnagel
26.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lidl börjar med självkörande transporter
Med T-poddar från Einride

Lidl har uppget att de kommer att börja testa att transportera varor till sina butiker i självkörande ellastbilar från och med kvartal tre nästa år. Det handlar om den självkörande ellastbilen T-Pod som utvecklats av det svenska företaget Einride. T-poden är en cirka sju meter lång lastbil som ska kunna transportera 15 stycken standardlastpallar med varor. Den har en batterikapacitet på 200 kWh och ska kunna köra cirka 200 kilometer på en laddning batterier. Johannes Fieber, VD på Lidl Sverige, kommenterar satsningen på förarlösa transporter i ett pressmeddelande: "Livsmedelsbranschen är mycket transportintensiv, vilket betyder stora utsläpp så länge man fortsätter med fossil teknik. Under verksamhetsåret 2016/2017 övergick vi helt till alternativa bränslen som el, fordonsgas, biodiesel eller Svanenmärkt diesel vilket minskade transporternas klimatpåverkan med 25 procent. Genom att ta nästa steg och gå över till elektriska lastbilstransporter kan transportens utsläpp minska med uppemot hundra procent. Einrides självkörande T-pod kan göra detta jättesteg i vårt arbete mot fossilfria transporter." Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen berättar mer om sin elbilsoffensiv
Investerar sex miljarder euro de närmaste fem åren

Volkswagen behöver verkligen få ut ett gäng elbilar för att på något vis lägga ett mjukt täcke över dieselskandalen och nu berättar man lite om sin elbilsoffensiv. De närmaste fem åren kommer man att investera sex miljarder euro i elektrisk mobilitet och med sig till mässan i Frankfurt har man de tre skapelserna som kommer att bli frukten av detta, den så kallade I.D.-familjen. Först ut i gänget är I.D. som är en fyrdörrarsmodell med stor baklucka och en rätt så smidig form. Den får ett syskon i I.D. CROZZ II som är något högre och försedd med fyrhjulsdrift. Nyligen uppdaterade man den sistnämnda och den har ett litiumjonbatteri på 83 kWh placerat i golvet. Det i sin tur är kopplat till två elmotorer på varsin axel - den bakre ger 204 hästar medan den främre ger 102 hästar. Kombinationen ska räcka för en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på 50 mil (enligt NEDC-körcykeln). Dessa två elbilar kommer att dyka upp på riktigt 2020. 2022 kommer den nya Folkbussen I.D. BUZZ som ska kunna transportera mycket folk i ett kompakt format. Alla bilarna delar samma plattform och räckvidden kommer att ligga på mellan 50 och 60 mil på en laddning. 2025 räknar Volkswagen med att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller och de tre man visar nu är några av de viktigaste högvolymsmodellerna. Volkswagen-chefen Herbert Diess säger följande: "Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar." Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Köp elbil och få 60 000 kronor i bonus
Nytt förslag från Regeringen

Regeringen har nu gjort om det hårt kritiserade bonus-malus-förslaget för nya bilar vilket bland annat innebär att den som köper den allra miljövänligaste nya bilen (el eller vätgas) får 60 000 kronor tillbaka istället för det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2018. Bonusen minskar linjärt ner till 10 000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer. Köper man en ny bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer straffas man med en höjd skatt i malusdelen. En bil som släpper ut 150 gram kommer då att kosta omkring 4 000 kronor per år de första tre åren. Släpper bilen ut 200 gram blir summan istället runt 8 000 kronor per år. Kör man gasbil får man 10 000 kronor tillbaka. Bilar som går på etanol, fordonsgas och som redan är registrerade får ingen höjd skatt. I samma veva tar man bort den femåriga supermiljöbilspremien. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0
2016
2014
2013

Volvo V60 Bi-Fuel - gas och bensin i harmoni
Räckvidd på 112 mil

Volvo presenterar nu ytterligare en bil i sortimentet som är miljöbilsklassad enligt de nya reglerna, V60 Bi-Fuel. Bilen kombinerar bensin med fordonsgas och har en total räckvidd på hela 112 mil. Motorn är en turbofemma på 2.0 liter som ger 213 hästar. Den byggs i Skövde och är förstärkt för att klara av att gå på gas. Tankarna för gasen sitter under bagageutrymmet och ökar på bilens vikt med 75 kilo. Hur mycket av utrymmet de stjäl är oklart. Köper man bilen som tjänstebil får man reducerat förmånsvärde med 40 procent, eller max 16 000 kronor. Köper man den som privatperson slipper man betala fordonsskatt i fem år. Bilen börjar säljas i oktober men priset är inte fastställt ännu. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Volkswagen Golf Kombi
Kostar från 184 500 kronor

Nya Volkswagen Golf som kombi, eller Sportscombi som de vill kalla den, kommer visserligen inte förrän i september men redan nu är priserna klara och det går bra att beställa om man skulle vara sugen. Billigast blir 1,2 TSI 105 BMT som börjar på 184 500 kronor. För 20 år sedan introducerades den första generationen av Golf-kombin och sedan dess har det sålts 1.8 miljoner exemplar. I Sverige har 50 000 exemplar levererats. Den nya bilen har vuxit på alla ledder och mäter in på 4.56 meter i längd. I bagagen får man numera in 605 liter mot 505 som det var i föregångaren. Samtidigt har bilen bantat med 105 kilo. Åtta olika motoralternativ med fyra olika bränslen erbjuds; bensin, diesel, E85 eller fordonsgas. Tre av dessa är miljöbilsklassade. Alla priser och versioner går att läsa om i pressmeddelandet. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nya Golf kommer med gasdrift i slutet på året
Har en teoretisk räckvidd på 136 mil

Gasdrivna Volkswagen Golf TGI BlueMotion kommer som kombi och vanlig femdörrars i slutet på året. Motorn under locket är en turboladdad fyra på 1.4 liter som ger 110 hästar och 200 Nm. Den går att köra på både bensin och gas och ska på det sistnämnda ha en räckvidd på 42 mil om man väljer versionen med sexväxlad manuell låda. Då uppgår förbrukningen till 3.5 kilo gas per 100 kilometer, vilket motsvarar ett utsläpp på 94 gram per kilometer. När bägge gastankarna på totalt 15 kilo är fulla, samt bensintanken som rymmer 50 liter, är den totala räckvidden i teorin 136 mil. 0-100 km/h ska gå på 10.7 sekunder och toppfarten anges till 194 km/h. Svenska priser är inte klara ännu. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nya Golf i kombiutförande
Kommer till hösten

Nästa vecka är det dags för den 83:de upplagan av Genève-mässan och ju närmare den vi kommer ju fler läckor blir det. Nu är det dags för nya Volkswagen Golf i kombiutförande, även kallad Golf Variant, att visa upp sig. Bilen ser i nosen ut som vanliga Golf och där bak överraskas man inte heller så mycket utan det ser ut som väntat. Undertill är det precis samma teknik som i syskonen med tre och fem dörrar vilket betyder att även denna bil är byggd på den nya MQB-plattformen. Sju olika motoralternativ finns att välja mellan när bilen börjar säljas, instegsmodellen blir 1.2 TSI med 105 hästar. Bilen kommer till Sverige i september. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar gasdriven A3
A3 Sportback g-tron

I slutet av året kommer A3 Sportback g-tron att börja säljas. Först ska den visas upp i Genève. Men vad är det för något? Jo, det här är en kärra som drivs av det CO2-neutrala bränslet Audi e-gas. En gasbil alltså. Den här ska släppa ut så lite som 30 gram per kilometer och ha en total räckvidd på hela 130 mil. Under golvet i bagagerummet ligger två gastankar som var och en rymmer sju kilo gas. Denna gas ska räcka för att kunna ta sig omkring 40 mil. Tankar gör man som vanligt via tanklocket. När det är kallt ute så startas motorn först med hjälp av bensin för att sedan gå över till gasdrift. Motorn är baserad på helt nya 1.4 TFSI. Den ger 110 hästar och har ett vrid på 200 Nm. 0-100 km/h ska gå på elva sekunder och toppfarten anges till 190 km/h. Hela pressmeddelandet hittar ni under "Läs mer". Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2009

Ford Roadster
En gasdriven rackare från -33

Måhända att bilen ser gammal ut, men under skalet lurar framtidens teknik. Denna Ford går nämligen på fordonsgas och utvecklar 600 hästar. AFVTech som de heter har petat ner en LS7:a, som normalt sett sitter i Corvette Z06, under Fordens huv som numera går på gas. Drive-by-wire-teknik ersätter den traditionella mekaniska och hydrauliska styrningen med elektroniska system. Detta exempel ska ställas ut på "Alternative Fuels and Vehicles Institute" i Las Vegas nästa vår. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0