m

Många av dagens klockor kommer inte att fixa Wear OS 3
Google har släppt lite mer information om kommande operativsystem

Det kommande året kommer Google att rulla ut en ny version av sitt operativsystem till smarta klockor. Nu har Google snackat lite mer om den kommande versionen vilken officiellt kommer att gå under namnet "Wear OS 3". I ett blogginlägg skriver Google lite om vilka nuvarande Wear OS-klockor som även kommer att ha möjlighet att köra Wear OS 3. Det rör sig om en väldigt kort lista modeller och det ser ut som om alla smarta klockor som rullar på Snapdragon Wear 3100-plattformen inte kommer att kunna ta del av Wear OS 3. Google uppger dock att man fortsatt kommer att stödja den nuvarande versionen av Wear OS. Det innebär med andra ord att klockor som idag kör Wear OS inte kommer att bli obrukbara bara för att Google släpper en ny version av operativsystemet. Funderar man på att köpa en ny smartklocka så ska man dock kanske undvika att köpa en klocka som rullar på Snapdragon Wear 3100 om man framöver vill köra Wear OS 3. Bland de klockor som finns idag som Google säger kommer att kunna ta del av Wear OS 3 finns Mobvois TicWatch Pro 3 GPS, TicWatch Pro 3 Cellular/LTE, TicWatch E3 samt Fossils kommande smarta klockor, klockor som alla kör Snapdragon Wear 4100. Klockorna ovan kommer att få Wear OS någon gång under det kommande året men Google kommer inte att släppa Wear OS brett innan någon gång i mitten av 2022. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla kommer sannolikt börja acceptera Bitcoin igen
Oklart när dock

I samband med en bitcoinkonferens denna vecka meddelade Tesla-grundaren Elon Musk att Tesla med största sannolikhet kommer börja acceptera bitcoin igen om man vill köpa en tesla med den digitala valutan. Tidigare i år så försvann möjligheten eftersom det gick åt så pass mycket fossila bränslen för att bryta kryptovalutan. Men eftersom Elon nu anser att mycket mer mot förnybar energi används för att bryta Bitcoin känner han att det är moraliskt försvarbart att acceptera Bitcoin igen som betalningsmetod. Tumnagel
30.2°
+
Frode Wikesjö
0

Elbilar är miljövänligare än fossildrivna bilar
66–69 procent bättre under sin livstid

Något man ibland kan höra från vissa är att elbilar släpper ut mer eller lika mycket växthusgaser totalt än en fossildriven bil, beroende på om bilen drivs med förnybar energi eller inte. En ny studie menar nu att detta inte stämmer. Detta ska gälla oavsett om bilen exempelvis körs och laddas i Europa, som har relativt stor andel förnybar energi, eller Indien som främst förlitar sig på kolkraft. Enligt studien ska utsläppen för en elbil i Europa jämfört med en fossildiven bil vara 66–69 procent lägre under bilens livstid, i USA 60–68 procent, i Kina 37–45 procent och i Indien 19–34 procent. Georg Bieke, forskare hos det icke-vinstdrivande International Council on Clean Transportation (ICCT), som bedrivit studien säger: We have a lot of lobby work from parts of the automotive industry saying that electric vehicles are not that much better if you take into account the electricity production and the battery production. We wanted to look into this and see whether these arguments are true... Studien har beräknat hur stora utsläppen är för mellanstora elbilar som registrerats 2021 i antingen Indien, USA, Kina eller Europa. Dessa länder ska utgöra 70% av alla nyregistrerade bilar globalt. De ska även representera försäljningen av bilmodeller i andra länder. Studien räknar också med att bilarna kommer att användas i 18 år. Tumnagel
66.4°
+
Hugo Engström
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
60.8°
+
Rasmus Åberg
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
16kg
+
Wille Wilhelmsson

VW presenterar Golf R som kombi
Praktiskt brum brum

Lagom sportiga fossilbilar i praktisk form är en variant som nog inte kommer att leva speciellt länge till, nu när man snart kan få samma sak utan ljud men med en bättre ekonomi. Men fossilerna fortsätter att komma och i grunden så gillar jag det. Nu är det Golf R som visar upp sig i kombiutförande. Skillnaderna mellan vanliga versionen i prestanda är små. 320 hästar och 420 Nm är detsamma, men lite långsammare går det till 100, 4,9 sekunder istället för 4,7 sekunder. Med R Performance package får man två körprogram till, Special och Drift, och toppfarten höjs från 250 km/h till 270 km/h. Prislappen för en vanlig Golf R ligger på 480.900 kronor, räkna med cirka 10.000 kronor till för kombin. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Lotus Emira
Märkets sista fossilbil!

Så har då Lotus visat upp sin allra sista fossilbil, en liten snygging med namn Emira. Det handlar om en sportbil med motorn placerad i mitten och rimlig prislapp (från 72.000 euro). Två motorer kommer att erbjudas, dels en tvåliters fyra från AMG och dels V6:an på 3,5 liter som även funnits i Exige och Evora. Hästkrafterna kommer att vara mellan 360 och 400, 0-100 ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 290 km/h. I sin lättaste form väger Emira 1405 kilo. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Men bilen verkar riktigt lovande. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

Tre konceptbilar på gång från Audi
I samma stil som Audi A6 e-tron?

I en Linkedin-post så har en Audi-anställd vid namn Benjamin Honal visat upp den här bilden. Det handlar om tre kommande koncept från märket. Elbilar ser och fungerar (än så länge) mycket som fossilbilar men då och då dyker det upp nya varianter, speciellt i konceptform, och det här verkar vara tre sådana. Den första kallas för Sky Sphere och verkar vara en riktig grand turismo, lite som Maybach-konceptet. Det andra är Grand Sphere och här luktar det lite crossover tyvärr, men med en grandiosare stil. Urban Sphere är nästan lite minibuss, men även här får vi hoppas att det blir vackert. Alla tre har lite känsla från Audi A6 e-tron som ju är larvigt vacker, så jag har stora förhoppningar. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Sverige snart om Norge i antal sålda laddbara bilar?
Skillnaden minskade rejält i juni

Norge är, med rätta, ett land som är känt för att köpa elbilar. Men vi i Sverige är faktiskt på väg att komma ikapp. Under första halvan av 2021 så köpte tre av fyra privata bilköpare en bil som går att ladda. Men på företags- och leasingsidan, där skatterna inte är lika hårda på fossilbilar, ser det annorlunda ut. Där är "endast" 37,3 procent av bilarna laddbara. Totalt var 57,3 procent av bilarna som såldes laddbara. Norska elbilsföreningen säger nu att man tycker att regeringen ska täppa till dessa hål. De senaste månaderna har försäljningen av elbilar ökat starkt i Sverige, främst för att alternativen har blivit fler. I juni slogs det rekord och 49,4 procent av de sålda bilarna var laddbara. En bit efter Norge alltså, men inte så långt. Om det fortsätter får framtiden avgöra, anledningen till de höga siffrorna var att MG började säljas sin billiga elbil. Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Kommer Volvo XC90 enbart att bli elektrisk?
Får hur som helst LiDAR

Nästa år kommer en ny generation av XC90, en modell som så klart kommer i en version som är helt elektrisk. Det har tidigare varit snack om att bilen ska byggas på SPA2-plattformen, som är en uppdaterad version av den plattform som Volvo i dag bygger sina bilar på. Att den skulle byggas på SPA2 sa oss, i alla fall tidigare, att bilen skulle få elektrisk drivning men att fossila motorer också skulle vara med och leka. Men för två veckor sedan gick Polestar ut med att kommande Polestar 3 skulle byggas i Volvos fabrik i South Carolina, USA. Där bygger man i dag S60. Polestar har fabrik i Kina, men när man berättade att Polestar 3 även skulle byggas i USA trodde vi att det mest handlade om tullar och sånt. Men nu Volvo gått ut med att fabriken i USA kommer att bli helt fokuserad på att bygga elbilar och enbart elbilar. I ett pressmeddelande från Volvo som släpptes dagen innan midsommar, och som jag missade då, så berättar Volvo att kommande XC90 ska få LiDAR-teknik. Tekniken kommer att matchas med Nvidias Drive Orin och ge stora möjligheter till autonom körning. Men i den pressreleasen så skriver Volvo "kommande helt elektriska flaggskepps-SUV" och "den helt elektroniska efterföljaren till Volvo Cars XC90". Alla dessa pusselbitar får i alla fall mig att tro att Volvo har lagt om sina planer och att kommande XC90 kommer att bli helt elektrisk men också enbart elektrisk. Kommande XC90 år inte ännu presenterad och just nu vill Volvo inte berätta mer än detta kring modellen, men det kan bli spännande detta. Volvo har pratat mycket om att man ska ställa om till el men att man skulle skrota fossilalternativen redan nu vågade man kanske inte riktigt tro. Ett alternativ är ju att man släpper en helt ny XC90 som är helt fokuserad på el och samtidigt fortsätter att bygga nuvarande XC90 ett tag för de som verkligen vill ha fossildrivet. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen slutar med fossilbilar 2035
I alla fall i delar av världen

Slutdatumet för när biltillverkare ska sluta med fossilbilar börjar sättas. Det är lite olika för olika tillverkare, men mellan 2030 och 2035 verkar vara det allmänna slutet på fossilbilarna. I alla fall i Europa och vissa andra delar av världen som har eller kommer att hinna få en infrastruktur för elbilar. Senast ut att sätta ett datum är Volkswagen som enligt en rapport siktar på 2033-2035 för Europa. I förra veckan berättade vi att koncernsyskonet Audi satt 2033 som datum, men att Kina var exkluderat i detta. För Volkswagen är det ännu fler delar av världen som troligen inte kommer att vara eldrivna 2035 eftersom de till skillnad mot Audi har en stor försäljning av enklare bilar i Sydamerika och Afrika. Hur snabbt ett märke blir helt elektrifierat kommer att ha mycket med just detta att göra, alltså i vilka delar av världen de är starka försäljningsmässigt och hur premium märket är. För även om det känns som att hela välden kör crossovers just nu är vi väldigt olika i våra olika hörn av världen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Geely-chef inte imponerad av Tesla
Säger sig vara bättre på en rad punkter

Geely äger som bekant Volvo, Polestar och en hög med andra märken och även för Geely är framtiden elektrisk. Därför har man tagit fram plattformen SEA, en plattform som enbart är gjord för elbilar, även om det ska gå att lägga till en motor i form av en räckviddsförlängare. Volvo ska börja att bygga en mindre bil på plattformen, men först ut blir Zeekr 001 som är allt annat än liten, tvärtom, och som kommer att bli en snabb rackare som gör 0-100 på 3,8 sekunder. Volvos bilar som tyvärr även måste rulla med fossilmotorer ett tag till kommer att använda SPA2, en ny version av den nuvarande plattformen som Volvo använder och som nästa XC90 kommer att byggas på. SEA är alltså helelektrisk och då är det så klart lätt att man jämför den med Tesla. Hur bra den kommer att leverera återstår att se, men SEA-chefen Kent Bovellan gillar sin egen plattform. Till Paultran säger han... – We are better than Tesla when it comes to the mechanical architecture. They are very skilled in the software part, but in terms of mechanical architecture, we are better. We have a more cost-efficient solution and beat them in more or less everything, except for performance. Kent säger alltså att Tesla är före dem på mjukvara och hastighet, men 3,8 sekunder till hundra räcker nog gott och väl. Kent fortsätter att säga att Geelys plattform är bättre på interiörutrymmet, ljudnivån i bilen och de inte helt oviktiga delarna produktionskostnad och ägandekostnad. Han påstår även att Geelys plattform levererar lättare bilar än Tesla. – We are not impressed by Tesla. I like that they are going the right way with an electric architecture, we’re going the same way as well. They are one of the first to introduce core systems, but mechanically, nope, never. That, we do better. Hur det blir med den saken återstår att se. Zeekr 001 lanseras under året och sedan är det helt enkelt upp till bevis. Nästa år kommer Polestar 3 som också kommer att rulla på SEA-plattformen och efter det lär en hel hög med nya bilar att komma. Och inte bara från Geelys egna märken utan även andra, om det finns någon som är intresserad. Geely kommer nämligen att licensiera ut plattformen till de som vill använda den. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Hybrit-projektet har producerat 100 ton järnsvamp!
På ett fossilfritt sätt

Att producera stål är otroligt energikrävande. Antingen så gör man det i masugn eller så gör man det genom att framställa järnsvamp, så kallad direktreducerat järn. Detta går att göra med naturgas eller kol, men det är inte speciellt härligt för miljön. Tvärtom står framställandet av järn för en väldigt stor del av utsläppen på vår planet. LKAB, SSAB och Vattenfall har i några år nu drivit projektet Hybrit där man istället använder vätgas för att ta fram järnsvampen, något som då blir fossilfritt. Nu rullar pilotanläggningen i Luleå och man kan producera ett ton i timmen och har nu totalt producerat 100 ton. Utsläpp av 170 ton koldioxid har sparats. – Det är ett stort genombrott, för oss och hela den globala järn- och stålindustrin. LKAB är framtidens leverantör av järnsvamp och det här är ett avgörande steg i rätt riktning. Framstegen med HYBRIT ger oss möjlighet att hålla takten i vår omställning och redan 2026 inleder vi övergången till produktion i industriell skala med en första demonstrationsanläggning i Gällivare. När LKAB har ställt om hela sin produktion till järnsvamp möjliggör vi stålindustrins omställning och minskar utsläppen globalt med 35 miljoner ton per år, vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges utsläpp, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB. Målet som de tre bolagen har är skapa en fossilfri kedja från gruva till färdigt stål. Man säger att detta kan minska utsläppen totalt med 10 procent i Sverige. Att kunna skapa fossilfritt stål är alltså en inte helt oviktig del av resan mot en planet med mindre utsläpp. Även om det just nu kostar massor av pengar att forska på detta så verkar själva produktionen inte bli dyrare, i alla fall inte i långa loppet. Själva produktionen är 10-20 procent dyrare, men detta verkar kompenseras av att utsläppen från den vanliga processen kommer att beskattas högre. Men enormt mycket energi måste skapas för att detta ska fungera, när man är klar med omställningen 2045 kommer man att behöva 55 TWh per år. Volvo har sagt att man ska köpa fossilfritt stål till både sina bilar och lastbilar. Tumnagel
75.6°
+
Roger Åberg
0

Fossil från jättenoshörning hittad i Kina
Paraceratherium linxiaense var längre än en giraff

Arkeologer i Kina har hittat fossil från en utdöd noshörnings-art som verkar ha varit en riktig bjässe. Den nya arten har fått namnet Paraceratherium linxiaense och levde under den geologiska tidsåldern Oligocen för 34 till 23 miljoner år sedan. Den nu upptäckta arten ska ha haft en mankhöjd på runt 5 meter och en kroppslängd 8,5 meter. Huvudet kunde sträckas upp till sju meters höjd, något som gör att den med lätthet skulle kunna blicka ner på dagens giraffer. Till skillnad från det som vi kallar noshörningar idag hade dock inte Paraceratherium linxiaense några horn. Paraceratherium linxiaense är inte den första utdöda arten av jättenoshörningar som hittats. De första fossilen efter sådana hittades redan i Kina och Mongoliet på 1920-talet. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är BMW 4-serien som gran coupe
Fossilversionen av i4

I förra veckan presenterade BMW sin elektriska i4. Det var en gran coupe, alltså en fyrdörrars coupe. Nu presenterar BMW även bilen med vanliga, trista (nåja) fossilmotorer. Tre bensinare och en diesel bjuder man på. 420i levererar 184 hästar och gör 0-100 på 7,9 sekunder. Prislapp på 479.200 kronor. 430i levererar 245 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Prislapp på 510.200 kronor. M440i xDrive levererar 374 hästar, gör 0-100 på 4,7 sekunder och är dessutom en mildhybrid. 681.200 kronor. På dieselsidan finns en 420d antingen med eller utan xDrive. Utan kommer man till hundra på 7,3 sekunder och prislappen ligger då på 495.200 kronor. Med tar det 7,6 sekunder och prislappen ligger på 515.200 kronor. Båda har mildhybridteknik. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Finns det några bilar som låter gött fortfarande?
Några faktiskt!

Elbilar låter ingenting och det är skönt, men finns det ventiler under huven så vill man ju att det ska låta lite i alla fall. Men massor med turbos och partikelfilters och annat gör så att de allra nyaste fossilbilarna typ inte låter någonting. Vilket är dötrist. Men finns det några bilar som fortfarande låter bra? Svar ja, några stycken i alla fall. Men det blir ovanligare och ovanligare. Här nedan kan ni se varför moderna bilar låter så trist. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Det här är elektriska Ford F-150
Med en gigantisk frunk

Fords F-150 är en riktigt viktig bil för Ford, det har varit den bäst säljande pickupen sedan 1977 och den bäst säljande modellen i världen sedan 1981. Bilen är så viktig för märket och USA att president Biden närvarande vid presentationen. Nu har den som sagt kommit i elektrisk form och fått tillägget Lightning och säljstart är om ett år, i mitten av 2022. Pickisen kan i sin värsta form accelerera till 60 mph på runt fyra sekunder, så även om målgruppen kanske tycker det är tråkigt att fossilbrännaren är borta så borde andra saker väga upp. En sån sak är att där motorn förut satt finns nu en gigantisk frunk på 400 liter att ha saker i. Man kommer även att driva sina elverktyg från bilen från en hel hög med uttag. Man kan även koppla in den åt andra hållet där hemma och driva huset på elen från bilen. På insidan hittar vi samma skärm som finns i Mustang Mach-E och under bilen hittar vi två olika typer av batterier men även om man köper den billigaste versionen så får man två motorer och fyrhjulsdrift. Standard-versionen levererar hela 426 hästar och har en räckvidd på 37 mil, den fetare versionen levererar 563 hästar och har en räckvidd på 48,2 mil. Laddar gör man med 150 kW så relativt snabb laddning. Prislappen för den billigare börjar på 40.000 dollar och den fetare på 53.000 dollar. Räkna med prislapp på 600.000 - 700.000 kronor i Sverige dock. Om den nu kommer hit. En cool sak är att bilen kan räkna ut hur mycket last man har och hur mycket det man drar väger. Tumnagel
63.2°
+
Roger Åberg
0

Dessa elbilar drar mest - och minst
Kolla vad elbilar drar och kostar

Hur mycket en fossilbil drar spelar stor roll eftersom pengarna flyger iväg där vid bensinpumpen. Men olika elbilar drar olika mycket och och det syns kanske inte direkt när man stoppar in sladden men det märks när energin tar slut och när elräkningen kommer. Tibber har gått igenom vad olika bilar drar och synkat det med elkostnaden i en elbilskalkylator. Tidigare hade man en version av denna som bara visade kostnaden för själva elen, men nu inkluderar man även nätavgift och moms i priset. med kalkylatorn kan du kolla hur mycket olika modeller kostar om du kör ett visst antal mil. Man har även listat bilarna som är bäst och sämst på att använda energin. På första plats hittar vi Hyundai Ioniq, alltså inte kommande Ioniq 5 utan den inte så vackra modellen som rullar på vägarna nu. Tvåa är Tesla Model 3 och trea är Mini Cooper. På andra sidan av listan hittar vi bilar som är stora och tunga och inte alls energieffektiva. Sämst är Audi och deras e-tron men även Volvo, Jaguar, Porsche och Mercedes-Benz får skämmas lite. Tumnagel
45.4°
+
Roger Åberg
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska klimatutsläpp minskade rekordmycket under 2020
Ner nästan sju procent mot året innan

Allt är inte depp i pandemin, tack vare ett antal olika anledningar sjönk klimatutsläppen en hel del förra året jämfört med 2019. De totala utsläppen var under 2020 47,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter vilket är 6,8 procent lägre än året innan. ? Det är en rekordminskning som ligger i linje med vad som skulle behövas i snitt varje år för att Sverige ska klara målet till 2045. Men minskningarna är till stor del en följd av pandemin och andra tillfälliga händelser, vilket inte är en hållbar väg för samhället, säger Anna-Karin Nyström, chef för Klimatmålsenheten på Naturvårdsverket. En stor del av minskningen kommer ifrån att järn- och stålindustrin minskade sin produktion vilket gjorde att utsläppen för industrin minskade med 13 procent. Raffinaderiindustrin och transportsektorn såg också minskad efterfrågan och minskade därför utsläppen. Inrikesflyget minskade med 60 procent vilket resulterade i en minskning av utsläppt på 0,3 miljoner ton, men det är bara hälften av minskningen för personbilar som resulterade i 0,6 miljoner ton. Inrikesflygets positiva effekt slogs också ut av att arbetsmaskinernas utsläpp ökade med precis lika mycket, alltså 0,3 ton. Flygskam räcker alltså chockerande nog inte för att lösa all världens klimatproblem. Så mycket effekter av pandemin alltså, men enligt Naturvårdsverket så finns det även effekter som inte har direkt med pandemin att göra. El- och fjärrvärmesektorn minskade utsläppet med 23 procent vilket till viss del beror på milt väder men också mindre fossila bränslen. Mer information finns på länken nedan, men även SCB har publicerat siffror i dag och dessa hittar du här. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Första bilderna på eldrivna Porsche Macan
Kommer 2023

Porsche håller som alla andra på med en rejäl omställning till eldrivet, men man kämpar även för att behålla den klassiska bensinmotorn genom att forska på nya drivmedel. Det uppskattar vi. Vi har fått se en hög med varianter av Taycan än så länge och försäljningen av bensinversionen Panamera verkar ha dalat duktigt. Att Macan ska bli eldriven har inte varit någon hemlighet, men tyvärr verkar det dröja. Bilen är en av de första på nya plattformen PPE och det verkar ta lite tid, för 2023 kommer bilen. Men nu får vi i alla fall se lite väl maskerade bilder. Om Panamera kommer att leva kvar så länge återstår och se, men Porsche ser en framtid för fossildrivna Macan. Den kommer nämligen att få sig en facelift under nästa år. Anledningen är att SUV-segmentet är alldeles för viktigt för att hoppa över de som vill ha bensin så den får helt enkelt leva kvar sida vid sida med elvarianten. Som ni ser på bilderna så får nya Macan samma typ av lyktor som de i dag har på Taycan. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Lotus nästa sportbil heter Emira
Ska bli en storsäljare

Lotus håller på och stökar om i sitt utbud och vi har redan sett Evija, ett elektriskt monster med fyra motorer och 2000 hästar. Men man kommer även att sluta tillverka Elise, Exige och Evora och istället kommer Emira. För det är alltså namnet på bolagets sista fossilbil någonsin, i alla fall som inte har någon hjälp av elmotorer. Emira ska förresten betyda commander eller leader. Bilen kommer att byggas på en aluminiumplattform och kommer så klart att vara lätt. Formen på bilen kommer att vara liknande den på Evija och det är ju inte alls dumt. Lotus vill att Emira ska bli en säljsuccé och att man ska sälja 5000 bilar om året istället för 1500 som man gör nu. Kanske inte massmarknad alltså, men att plattformen som Emira byggs på kallas för Elemental och den för Evija kallas för Extreme skvallrar om att priset för en Emira kommer att vara rätt rimligt. Lotus har förresten två andra plattformar på gång. En görs tillsammans med Alpine och kallas för E-Sports, denna ska bli elektrisk och inte väga mer än fossilarna. Den sista kallas för Evolution och här väntas lite mer normala bilar komma. Mer av Emira får vi se 6 juni. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida