m

Fransmän kan få 2500 euro om de byter skrotbilen mot elcykel
Nytt förslag för att sänka utsläppen av koldioxid

I Frankrike har det lagts fram ett förslag som innebär att ägare av fossildrivna bilar kan få en ersättning på 2500 euro, motsvarande lite över 25.000 kronor, om de skrotar bilen och istället köper en elcykel. Förslaget är framtaget för att få bort gamla skrotbilar från franska gator och uppmuntra till ett lite mer miljövänligt transportsätt. Det är också en del i Frankrikes mål minska utsläppen av koldioxid till 2030 jämfört med nivåerna på 1990-talet. Skulle Frankrike rösta igenom förslaget skulle landet vara det första som ger ersättning för skrotbilar för att istället köpa elcyklar uppger French Federation of Bicycle Users (FUB). Deras ordförande Olivier Schneider säger vidare om förslaget: "For the first time it is recognised that the solution is not to make cars greener, but simply to reduce their number." Tumnagel
55.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det kan bli billigare att besiktiga gasbilar
Regeringen vill få bort merkostnad för inspektion av gasbehållare

Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om det är möjligt att sänka besiktningskostnaderna för att besiktiga gasbilar skriver Infrastrukturdepartementet i ett pressmeddelande. 2018 infördes krav på en utökad kontrolla av gasbehållare på gasbilar vilket har lett till att det blivit dyrare att besiktiga gasbilar än andra typer av bilar. Detta tror regeringen kan leda till att färre köper gasbilar vilket i sin kan tur bli ett hinder för omställningen till en fossilfri fordonsflotta i Sverige. Transportstyrelsen uppdrag blir att undersöka om det på något sätt går att få bort merkostnaden för besiktning av gasbilar. Om det inte är möjligt så ska man ta fram ett förslag på hur en ekonomisk kompensation för gasbilsägare skulle kunna utformas. Transportstyrelsen ska redovisa resultatet av utredningen för Regeringskansliet senast den 30 juni 2021. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Vad betyder ICE, HEV, PHEV och BEV?
Vi förklarar!

Förr i tiden så fanns det bilar och de gick på bensin. Sen dök det upp bilar som även gick på diesel när det bränslet och motorerna slutade vara supersmutsigt och dåligt. Sen kom miljötrenden och etanolen kom, och försvann. Nu är vi inne i den elektriska tidsåldern men det är ett tag kvar tills alla bilar är elektriska och just nu är det en hel hög med konstiga förkortningar som förklarar vilken typ av drivning som en bil har. Du kanske har läst om ICE, BEV, PHEV och HEV men inte fattat något, så därför tänkte vi kort förklara vad de olika förkortningarna står för. ICE är ett, i alla fall för mig, rätt nytt begrepp. Det står för Internal Combustion Engine, eller förbränningsmotorn som det heter på svenska. Förbränningsmotorer finns i en hel hög med varianter men gemensamt för dem alla är att de förbränner ett bränsle och på så sätt kan driva till exempel en bil framåt. En ICE-bil går oftast på bensin eller diesel som är fossilbränslen men kan också drivas på etanol, biogas eller biodiesel som är förnybara bränslen. En ICE-bil är med andra ord oftast men inte alltid dålig för miljön. HEV står för Hybrid Electric Vehicle (eller hybrid på talspråk) och blev känd för världen när Toyota släppte sin Prius som minst halv Hollywood åkte runt i för att de skulle verka miljövänliga. Så stor skillnad var det dock inte eftersom en så kallad fullhybrid har en liten elmotor och ett litet batteri men så fort dessa inte räcker till, vilket är fort, så kickar bensinmotorn igång. Det finns även mildhybrider som blivit poppis under senare år men som i alla fall inte jag förstår. De är mindre usla än en ICE eftersom de kan stänga av under längre perioder till exempel vid rödljus och så får bilen en liten, liten knuff ibland men skillnaden i förbrukning är 10-15 procent. Så bättre, men ingen revolution. PHEV står för Plug-in Hybrid Electric Vehicle och är precis som en HEV en bil som har en mindre elmotor och (oftast) en bensinmotor. Men här är batteriet och elmotorn större och man kan stoppa in en sladd i bilen och ladda den, vilket gör att man kan köra mindre sträckor på bara el. När dessa kom var den sträckan försumbar och man skulle verkligen vara ambitiös om man orkade ladda, men i dag kommer PHEV-bilar ofta fyra mil på en laddning och senaste generationer kommer upp till sju-åtta mil. Det gör att om man har laddning hemma eller på jobbet så kan man använda bilen som en normal elbil och så använder man bara bensinmotorn när man åker längre sträckor. Bensin är som sagt vanligast men några tillverkare, bland annat Mercedes, använder diesel. Anledningen till att man använder bensin är att det (oftast) är krångligare och dyrare att göra en dieselmotor och det är redan dyrt och krångligt som det är med både el och bensin. PHEV kan vara det absolut bästa valet just nu eftersom man kan köra miljövänligt till vardags men även ha lång räckvidd när det behövs. Ibland är det dock det sämsta av två världar eftersom bensinmotorn är trött och elmotorn är trött. Det kommer även att bli "spännande" att se hur länge dessa kommer att leva eftersom det är mycket teknik som kan och kommer gå sönder i dessa när de blir några år på nacken. Och snart är de bara dyrare och besvärligare än riktiga elbilar. FCEV är inte så vanligt så det är mest en parantes här. Det handlar om Fuel Cell Electric Vehicle, alltså en bränslecellsbil. Det är en bil som tar vätgas och omvandlar det till el i en bränslecell i bilen. Resultatet blir en elbil, men som tankas med bränsle istället för färdig el. Det finns bara några få stationer i Sverige så just nu är det här ett väldigt ovanligt alternativ i Sverige. BEV är den sista förkortningen för dagen och det står för Battery Electric Vehicle. Helt enkelt en riktig elbil som inte har någon bensinmotor som backup. Ibland kallar man dessa för EVs, men det kan även vara en PHEV eller en HEV så vill man vara korrekt och tydlig säger man BEV. Men BEV behöver inte vara en bil utan kan även vara en cykel eller elsparkcykel eller typ vad som helst som klassas som ett fordon och som går på el. Hoppas att ni har blivit lite klokare. Har vi missat något? Skrik till bland kommentarerna! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen blir Voltswagen
Yepp, det verkar på riktigt

Det råkade läcka en pressrelease från Volkswagen igår där man berättade att man kommer att kalla sig Voltswagen i fortsättningen, i alla fall i Amerika. Pressreleasen publicerades en månad för tidigt, men ska enligt källor till CNBC ska den vara på riktigt. Tanken är att man ska döpa om det amerikanska bolaget från Volkswagen of America till Voltswagen of America och att alla elbilar ska ha texten Voltswagen på sig. Fossilbilarna får nöja sig med en VW-logga. Om det här bara är ett amerikanskt hyss eller om det även kommer användas i Europa återstår att se. Personligen vet jag inte om jag tycker att det är tramsigt eller genialt. Vad tycker ni? Tumnagel
12.0°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen kommer inte utveckla fler fossilmotorer
Följer Audi och Mercedes

Att det är elbilar som gäller nu är väl ingen hemlighet, men än är fossilmotorn inte riktigt död. Men snart så. Biltillverkarna tjänar, just nu, betydligt mer pengar på att sälja bilar med fossilmotorer än elmotorer. Volkswagen säger öppet att man kommer att fortsätta sälja bilar med fossilmotorer så länge man kan och att dessa kommer att betala för övergången till eldrift. Så man stretar emot så länge man kan. Men att lägga stora pengar på att utveckla fossilmotorn verkar det inte vara tal om. Flera tillverkare har sagt att man inte kommer att utveckla nya motorer och nu är det Volkswagen som berättar att det inte är troligt med helt nya fossilmotorer. Utveckla de man redan har kommer man dock fortsätta att göra och det måste man göra eftersom det kommer en ny utsläppsstandard kallad Euro 7 som motorerna måste klara. Exakt vad den standarden innebär är inte presenterat ännu. Hur hård den standarden kommer att vara avgör om fossilmotorn kommer att leva efter 2025 i Europa. Enligt Mercedes, som också är tveksamma till att de kommer att göra någon ny motor, så kan en hård Euro 7-standard betyda att det i princip blir omöjligt att registrera en fossilmotor i EU efter 2025 och då är loppet så att säga kört. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Vad förorenar mest?
Elbil eller bil med förbränningsmotor?

I det här klippet ställer man elbil mot bil med förbränningsmotor för att försöka bena ut vilken av dessa som förorenar mest. Men vadå? En elbil släpper ju inte ut någonting? Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Vestas presenterar världens största vindturbin
Har 115,5 meter långa rotorblad

Det danska vindkraftsföretaget Vestas har visat upp sin senaste vindturbin V236-15.0 MW vilken ska vara världen största och mest kraftfulla vindturbin. Turbinen är försedd med tre stycken 115,5 meter långa rotorblad vilka ger en rotordiameter på 236 meter. Turbinen har en kapacitet på 15MW och ska kunna leverera 80GWh per år. Det räcker till att förse cirka 20.000 europeiska hushåll med el. Elen som en vindturbin produceras skulle spara in 38.000 ton koldioxid per år jämfört med om denna producerades av fossildrivna kraftverk, något som motsvarar utsläppen från 25.000 bilar enligt Vestas. Vestas planerar att installera en första prototyp av V236-15.0 MW under 2022 och ta denna i drift i 2024. Tumnagel
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ett av fem dödsfall orsakas av föroreningar från fossilt bränsle
Betydligt mycket fler än vad man tidigare trott

Enligt en ny studie från fyra ansedda brittiska universitet så orsakades 18 procent dödsfall under 2018 av luftföroreningar som uppstått i samband med förbränning av olika typer av fossilt bränsle. Det innebär att cirka 8,7 miljoner människor dör varje år på grund av dessa föroreningar. Siffran är betydligt mycket högre än vad man trott tidigare. Så sent som 2019 uppskattade forskare att 4,2 miljoner människor dog årligen på grund av partiklar som frigörs när fossilt bränsle förbränns. I studien från de brittiska universiteten framkom det även att dödsfall orsakade av luftföroreningar från fossilt bränsle var värst i östra Asien. Där uppskattar man att 30,7% av alla årliga dödsfall beror på dessa luftföroreningar. Motsvarande siffra för Europa och USA var 16,8% respektive 13,1%. Tumnagel
20.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Danmark ska bygga vindkraftsö
Ska ge el till tio miljoner hushåll

Väster om Jylland i Nordsjön planerar Danmark att bygga en ö som ska husera en vindpark som kan försörja upp till tio miljoner hushåll. Denna ö förväntas bli lika stor som 18 fotbollsplaner och kommer initialt försörja ungefär tre miljoner hushåll. Men ön ska utökas med tiden och kapaciteten förväntas utökas så den kan försörja upp till tio miljoner hushåll. Den danska klimatministern Dan Jørgensen hade detta att säga om projektet: We are at the dawn of a new era for energy. Last year, Denmark set a cutoff date for fossil fuel extraction. Today we are taking a decisive step toward a clean energy future. The EU has set a goal to achieve climate neutrality by 2050 and the Commission has set a target of 300 GW offshore wind energy in order to attain this goal. By constructing the world’s first energy hub with a potential capacity of 10 GW, Denmark significantly contributes to this ambitious target. Not only by dramatically expanding renewable energy production, but also by supplying our European neighbors with an abundance of renewable energy Denna ö beräknas att kosta 210 miljarder kronor vilket tydligen är lika mycket pengar som fem stycken Stora Bält-broar. Men en stor politisk majoritet är överens om att denna vindkraftverksö ska bli av. Det är dock oklart när den ska börja byggas och själva anbudsprocessen har ännu dragit igång ännu. Men runt 2033 någon gång vill man i alla fall att det ska vara klart. Tumnagel
71.4°
+
Frode Wikesjö
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Förnybar energi störst under 2020 för elektricitet i EU
Sol, vind och vatten är det bästa som vi vet

Enligt en rapport från tankekedjan Ember och Agora Energiewende så stod förnybara energikällor för den största delen av den elektricitet som producerades i EU under 2020. Det är första året någonsin som förnybara energikällor står för mer av elproduktionen än fossila energikällor i EU under ett år. Enligt den senaste rapporten från Ember så stod förnybara energikällor, som till exempel sol, vind och vattenkraft, för 38% av elproduktionen i EU. Det kan jämföras med de 37% som elektricitet producerad från fossila källor stod för i EU under 2020. Vidare framkommer det i rapporten att el producerad från sol- och vindkraft har dubblerats i EU sedan 2015 medan el producerad från fossila källor har minskat. Bara under förra året minskade el producerad från kolkraftverk med 20 procent och 2020 stod kol för 13 procent av den el som producerades i EU. Tumnagel
63.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Japan vill förbjuda nya bilar med förbränningsmotor 2035
Gör som många andra länder gör

Precis som många andra länder verkar det även som om Japan kommer hänga på förbud mot försäljning av nya fossilbilar inom några år. Det sägs att landet funderar på att införa förbudet i mitten av 2030 och att det då endast kommer att få säljas nya hybrid- eller elbilar där. Enligt statsministern Yoshihide Suga är planen att kapa koldioxidutsläppen till noll 2050 och detta är ett steg på vägen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0

Volvos vd tycker att bensin- och dieselbilar borde förbjudas
Lösningen för att få folk att välja elbilar

För att få folk att gå över till elbilar tycker Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars att bensin- och dieselbilar borde förbjudas. Enligt honom är det detta som krävs för att göra en ordentlig omställning till el och elektrifierade bilar. Ett förbud är bättre än att ge ekonomiska subventioner. Flera länder har infört att nya bensin- och dieselbilar inte får säljas från år 2030, och ett liknande förbud diskuteras även här i Sverige. Resultatet kring detta ska redovisas den 1 februari nästa år. Håkan menar att om fem år så kommer en elbil kosta lika mycket som en motsvarande fossilbil, och att det då innebär att fler kan köpa dem. Då kanske även infrastrukturen kring laddning byggts ut mer också. 2025 är Volvos mål att hälften av deras modeller är helt eldrivna, resterande ska vara hybrider. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Hybridbilar inte alls så snälla mot miljön som de hävdas
Enligt ny rapport från miljöorganisation

Bensin- och dieselbilar är jättedumma mot miljön och det är mycket bättre att köra en hybrid som går både på fossilbränsle och el. Så har det i alla fall låtit i många år. Nu presenterar miljöorganisationen NGO Transport & Environment en ny rapport som istället hävdar att hybridbilar kan vara riktigt dumma mot miljön, och att de släpper ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna säger att de gör. Emissions Analytics som är ett brittiskt företag har på uppdrag av organisationen testat utsläppen på BMW X5, Volvo XC60 Recharge och Mitsubishi Outlander PHEV. När dessa testades med fulladdade batterier släppte de ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad det står på pappret att de ska göra. Samma visa gällde när man körde bilarna och batterierna samtidigt laddades - då var utsläppen tre till tolv gånger högre än angivit. Julia Poliscanova som är fordonsexpert på T&E säger följande: "Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar." Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Lördagens Black Week-tips!
Några trevliga erbjudanden i dag också

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. I dag har det varit riktigt skitväder, men på internet finns det en del trevliga erbjudanden faktiskt. Vi berättade igår om Huawei Watch GT, då i classic-version. Även sport-versionen finns till bra pris och kostar nu 690 kronor. Vill du köpa en blingigare version till flickvännen kostar Fossils Julianna-modell 1779 kronor istället för 3290 kronor. Mer Huawei, de släppte en högtalare för ett litet tag sedan med namnet Huawei Sound X. Ska enligt dem vara riktigt premiumljud men nu har priset rasat från premiumnivån 3490 kronor till 1790 kronor. I köket ska en Philips Airfryer vara en succé, jag har testat men är skeptisk till fler apparater. Men Airfryer hyllas både här och där och speciellt kyckling ska bli nice. Den här modellen kostar numera 990 istället för 1465 kronor. Den här kostar 1790 istället för 2295 kronor. Dags för nytt wifi hemma? Netgear Orbi i 3-pack kostar nu 2290 kronor istället för 3290 kronor, har inte testat själv men value for money som det heter! Bra och rimligt prissatta är Sonys over-ear-lurar WH-H900N. De prishöjdes lite innan Black Week till 1699 kronor men låg innan på 1390 kronor, nu har de prissänkts till 1090 kronor, inte 600 spänns rabatt men väl 300. Har brusreducering men är inte i nivå med Sonys fetaste lurar, men mycket för pengarna! Årets julklapp blev ju stormköket, XXL har ett från Trangia som nu kostar 349 kronor istället för 449 kronor. Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
36.4°
+
Roger Åberg
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Storbritannien förbjuder försäljning av fossilbilar 2030
Tio år tidigare än väntat

Vi har tidigare skrivit att Storbritannien ville förbjuda försäljning av nya bilar som endast går på bensin eller diesel i landet från år 2030. Nu meddelar premiärminister Boris Johnson att det hela är klubbat och klart. Tidigare har man sagt 2040 men planen har nu alltså tidigarelagts med tio år. Hybridbilar ska man också fasa ut, men dessa kommer att få säljas fram till och med 2035. Förutom detta meddelade Boris även att ytterligare satsningar på vind- och kärnkraft ska göras. Tumnagel
73.1°
+
Bobby Green
0

Curiosity har skickat hem en ny selfie
Har fotat när den borrar hål vid "Mary Anning"

NASA:s mars-farkost Curiosity har skickat hem en ny selfie och den här gången visar rovern upp hur det ser ut när den borrar hål i den röda planeten. Selfien är sammansatt av 59 bilder som Curiosity fotograferade 25 oktober då farkosten rullat runt 2922 marsdagar (3010 jordagar) sedan den landade vid Mars Gale-krater i augusti 2012. Förutom selfien så skickade även Curiosity hem en bild på de tre hål farkosten borrat vid platsen som fått smeknamnet "Mary Anning", ett namn den fått från den brittiska palentologen som på 1800-talet undersökte fossiler av marina reptiler. Curiosity har utforskat omgivningarna runt Mary Anning sedan i juli och att platsen fick namn efter brittiska palentologen skriver beror på: "Scientists on the Curiosity team thought it fitting to name the sampling site after Anning because of the areax27s potential to reveal details about the ancient environment. Curiosity used the rock drill on the end of its robotic arm to take samples from three drill holes called "Mary Anning," "Mary Anning 3," and "Groken," this last one named after cliffs in Scotlandx27s Shetland Islands. The robotic scientist has conducted a set of advanced experiments with those samples to extend the search for organic (or carbon-based) molecules in the ancient rocks." Framöver förväntas Curiosity fortsätta sin resa upp på Mount Sharp och NASA hoppas att Curiosity når ett sulfat-rikt område där någon gång i början av 2021. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan siktar på att bli koldioxid-neutralt till 2050
Ska satsa mer på förnybar energi och kärnkraft

Japans premiärminister Yoshihide Suga meddelade häromdagen att landet siktar på att bli helt koldioxid-neutralt fram till 2050. För att uppnå det målet ska landet satsa mer på förnybar energi och kärnkraft. Många bedömare är dock tveksamma till om Japan kan klara av den här målsättningen. Japan är idag kraftigt beroende av fossila bränslen, 56% av landets energiproduktion kommer från sådana, och planerar även att bygga ett dussin nya kolkraftverk de kommande åren skriver New York Times. 2018 var det bara fyra länder som släppte ut mer koldixoid än Japan. Dessa var Kina, USA, Indien och Ryssland. Tumnagel
62.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försäljningen av elektrifierade bilar i Europa har tredubblats
Och det fortsätter uppåt

Financial Times meddelar nu att försäljningen av hybridbilar och elbilar i Europa har tredubblats jämfört med i fjol och att försäljningen i år landar på tio procent. Nästa år tror man att den siffran istället blir 15 procent. Orsaken sägs vara de nya skarpare utsläppsreglerna som straffar fossilbilar hårt och därför tvingar folk att titta på andra alternativ när de köper ny bil. Bilarna får max släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer och för att lyckas komma ner i dessa nivåer krävs en hybridbil. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida