m

VW presenterar Golf R som kombi
Praktiskt brum brum

Lagom sportiga fossilbilar i praktisk form är en variant som nog inte kommer att leva speciellt länge till, nu när man snart kan få samma sak utan ljud men med en bättre ekonomi. Men fossilerna fortsätter att komma och i grunden så gillar jag det. Nu är det Golf R som visar upp sig i kombiutförande. Skillnaderna mellan vanliga versionen i prestanda är små. 320 hästar och 420 Nm är detsamma, men lite långsammare går det till 100, 4,9 sekunder istället för 4,7 sekunder. Med R Performance package får man två körprogram till, Special och Drift, och toppfarten höjs från 250 km/h till 270 km/h. Prislappen för en vanlig Golf R ligger på 480.900 kronor, räkna med cirka 10.000 kronor till för kombin. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Tre konceptbilar på gång från Audi
I samma stil som Audi A6 e-tron?

I en Linkedin-post så har en Audi-anställd vid namn Benjamin Honal visat upp den här bilden. Det handlar om tre kommande koncept från märket. Elbilar ser och fungerar (än så länge) mycket som fossilbilar men då och då dyker det upp nya varianter, speciellt i konceptform, och det här verkar vara tre sådana. Den första kallas för Sky Sphere och verkar vara en riktig grand turismo, lite som Maybach-konceptet. Det andra är Grand Sphere och här luktar det lite crossover tyvärr, men med en grandiosare stil. Urban Sphere är nästan lite minibuss, men även här får vi hoppas att det blir vackert. Alla tre har lite känsla från Audi A6 e-tron som ju är larvigt vacker, så jag har stora förhoppningar. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Sverige snart om Norge i antal sålda laddbara bilar?
Skillnaden minskade rejält i juni

Norge är, med rätta, ett land som är känt för att köpa elbilar. Men vi i Sverige är faktiskt på väg att komma ikapp. Under första halvan av 2021 så köpte tre av fyra privata bilköpare en bil som går att ladda. Men på företags- och leasingsidan, där skatterna inte är lika hårda på fossilbilar, ser det annorlunda ut. Där är "endast" 37,3 procent av bilarna laddbara. Totalt var 57,3 procent av bilarna som såldes laddbara. Norska elbilsföreningen säger nu att man tycker att regeringen ska täppa till dessa hål. De senaste månaderna har försäljningen av elbilar ökat starkt i Sverige, främst för att alternativen har blivit fler. I juni slogs det rekord och 49,4 procent av de sålda bilarna var laddbara. En bit efter Norge alltså, men inte så långt. Om det fortsätter får framtiden avgöra, anledningen till de höga siffrorna var att MG började säljas sin billiga elbil. Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen slutar med fossilbilar 2035
I alla fall i delar av världen

Slutdatumet för när biltillverkare ska sluta med fossilbilar börjar sättas. Det är lite olika för olika tillverkare, men mellan 2030 och 2035 verkar vara det allmänna slutet på fossilbilarna. I alla fall i Europa och vissa andra delar av världen som har eller kommer att hinna få en infrastruktur för elbilar. Senast ut att sätta ett datum är Volkswagen som enligt en rapport siktar på 2033-2035 för Europa. I förra veckan berättade vi att koncernsyskonet Audi satt 2033 som datum, men att Kina var exkluderat i detta. För Volkswagen är det ännu fler delar av världen som troligen inte kommer att vara eldrivna 2035 eftersom de till skillnad mot Audi har en stor försäljning av enklare bilar i Sydamerika och Afrika. Hur snabbt ett märke blir helt elektrifierat kommer att ha mycket med just detta att göra, alltså i vilka delar av världen de är starka försäljningsmässigt och hur premium märket är. För även om det känns som att hela välden kör crossovers just nu är vi väldigt olika i våra olika hörn av världen. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Inga nya fossilbilar från Audi efter 2026
*Gäller inte Kina

Att fossilt är på väg ut vet vi alla, men hur lång tid det kommer att ta tvistar de lärde, och politikerna, om. Nu får vi dock lite besked från Audi som säger att inga nyutvecklade modeller kommer att presenteras efter 2026 som inte är helt elektriska. Bilbranschen vill verkligen mjölka ur det sista ur fossilmodellerna, eftersom de tjänar mer pengar på dem just nu, men någonstans tar det alltså stopp. Under de närmsta åren kommer vi att få se ansiktslyftningar på nuvarande modeller på nuvarande plattformar, som A4 och A6, samtidigt som det presenteras elversioner av dessa, alltså A4 e-tron och A6 e-tron. Så räkna med att populära modeller av i dag kommer att fräschas till och säljas även de närmsta åren, men att antalet helt nya generationer av fossilmodeller kommer att vara något sällsynt. Men trots att man inte kommer att släppa några nya modeller efter 2026 så kommer man att fortsätta sälja fossilbilar. Sista datumet för det är satt till 2033 för Audis del, då är det helt slut. Men Audi säger samtidigt att datumet till stor del bestäms av lagar och regler och kundernas efterfrågan. Just av den anledningen ser man att slutdatumet för fossilbilar kommer att bli senare än 2033 för fossilbilar i Kina och att man där kanske kommer att ha lokal tillverkning även efter det. Om lagar och regler blir hårda här i Europa så kan alltså datumet här bli tidigare än 2033. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Finns det några bilar som låter gött fortfarande?
Några faktiskt!

Elbilar låter ingenting och det är skönt, men finns det ventiler under huven så vill man ju att det ska låta lite i alla fall. Men massor med turbos och partikelfilters och annat gör så att de allra nyaste fossilbilarna typ inte låter någonting. Vilket är dötrist. Men finns det några bilar som fortfarande låter bra? Svar ja, några stycken i alla fall. Men det blir ovanligare och ovanligare. Här nedan kan ni se varför moderna bilar låter så trist. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen blir Voltswagen
Yepp, det verkar på riktigt

Det råkade läcka en pressrelease från Volkswagen igår där man berättade att man kommer att kalla sig Voltswagen i fortsättningen, i alla fall i Amerika. Pressreleasen publicerades en månad för tidigt, men ska enligt källor till CNBC ska den vara på riktigt. Tanken är att man ska döpa om det amerikanska bolaget från Volkswagen of America till Voltswagen of America och att alla elbilar ska ha texten Voltswagen på sig. Fossilbilarna får nöja sig med en VW-logga. Om det här bara är ett amerikanskt hyss eller om det även kommer användas i Europa återstår att se. Personligen vet jag inte om jag tycker att det är tramsigt eller genialt. Vad tycker ni? Tumnagel
12.0°
+
Roger Åberg
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
2020

Japan vill förbjuda nya bilar med förbränningsmotor 2035
Gör som många andra länder gör

Precis som många andra länder verkar det även som om Japan kommer hänga på förbud mot försäljning av nya fossilbilar inom några år. Det sägs att landet funderar på att införa förbudet i mitten av 2030 och att det då endast kommer att få säljas nya hybrid- eller elbilar där. Enligt statsministern Yoshihide Suga är planen att kapa koldioxidutsläppen till noll 2050 och detta är ett steg på vägen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Storbritannien förbjuder försäljning av fossilbilar 2030
Tio år tidigare än väntat

Vi har tidigare skrivit att Storbritannien ville förbjuda försäljning av nya bilar som endast går på bensin eller diesel i landet från år 2030. Nu meddelar premiärminister Boris Johnson att det hela är klubbat och klart. Tidigare har man sagt 2040 men planen har nu alltså tidigarelagts med tio år. Hybridbilar ska man också fasa ut, men dessa kommer att få säljas fram till och med 2035. Förutom detta meddelade Boris även att ytterligare satsningar på vind- och kärnkraft ska göras. Tumnagel
73.1°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av elektrifierade bilar i Europa har tredubblats
Och det fortsätter uppåt

Financial Times meddelar nu att försäljningen av hybridbilar och elbilar i Europa har tredubblats jämfört med i fjol och att försäljningen i år landar på tio procent. Nästa år tror man att den siffran istället blir 15 procent. Orsaken sägs vara de nya skarpare utsläppsreglerna som straffar fossilbilar hårt och därför tvingar folk att titta på andra alternativ när de köper ny bil. Bilarna får max släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer och för att lyckas komma ner i dessa nivåer krävs en hybridbil. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: 90 % av vår försäljning i Norge är elbilar nästa år
100 % år 2023

Volkswagen är självsäkra när det gäller försäljningen av nya elbilar. Deras lokala importör i Norge meddelar nu att man tror att 90 % av nybilsförsäljningen i landet kommer att bestå av elbilar redan nästa år. 2023 kommer siffran istället att vara 100 %. I september i år var 61,5 % av alla nya bilar som såldes i Norge helt eldrivna. Landets mål är att bli det första i världen att inte sälja några fossilbilar 2025. Förra månaden började även Volkswagens nya modell ID.3 att säljas i Norge och den klättrade snabbt upp på topplistan och hamnade före både Tesla Model 3 och Polestar 2. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Kravet i Kalifornien - alla nya bilar ska vara utsläppsfria
Börjar gälla 2035

Gavin Newsom är guvernör i Kalifornien och han meddelar nu en verkställande order som säger att alla nya passagerarbilar som säljs i staten från och med 2035 måste vara utsläppsfria. Ordern gäller således även laddhybrider och liknande. CARB (California Air Resources Board) har nu till uppgift att ta fram regler för att säkerställa att de nya direktiven kommer att följas. 2045 ska även reglerna gälla mellanstora och tunga bilar där det är möjligt. Tumnagel
58.8°
+
Bobby Green
0

Storbritannien vill tidigarelägga förbudet mot fossilbilar
Från 2040 till 2030

Storbritannien har sedan tidigare sagt att nya bensin- och dieselbilar ska förbjudas från 2040. Nu vill landets premiärminister Boris Johnson att detta ska börja gälla redan från 2030 istället. Planerna kring detta väntas offentliggöras någon gång senare i år. Regeringen hoppas att det nya förbudet ska leda till att fler elbilar kommer ut på vägarna och att landet ska få en grön ekonomisk återhämtning efter pandemin. Tumnagel
63.2°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

43 procent kan tänka sig en elbil vid nästa bilköp
32 procent säger nope

Elbilar blir bättre och bättre och är, enligt mig, bättre än fossilbilar på väldigt många sätt. Inte på alla, men många. Tyvärr är de fortfarande dyra och faktiskt rätt svåra att få tag på. Men det börjar äntligen finnas en begagnatmarknad så därför har gänget på Blocket tillsammans med Yougov frågat svenskarna om deras nästa bil skulle kunna bli en elbil. Hela 43 procent svarar ja på den frågan medan 32 procent säger nej. Andelen osäkra är väldigt högt, hela 25 procent svarar vet ej. Den främsta anledningen att välja eldrivet är så klart att det skulle vara miljömedvetet (52 procent) medan 27 procent säger att man skulle välja elbil på grund av minskade bränslekostnader. Elbilar som läggs upp på Blocket säljer allt snabbare men de blir också dyrare, antagligen för att Tesla Model 3 har börjat dyka upp till försäljning. Det är också bilen som toppar sett till antal sökningar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Renault slutar sälja bilar med förbränningsmotor i Kina
Fokuserar på elbilar och kommersiella fordon istället

Renault meddelar nu i ett pressmeddelande att man lägger om lite i strategin när det kommer till den kinesiska marknaden. Fokus kommer att ligga på eldrivna bilar och lätta kommersiella fordon - inga vanliga passagerarbilar med förbränningsmotor kommer att säljas. Förra året såldes bara 18.607 bilar trots att produktionskapaciteten är 110.000 så man kan ju förstå om Renault inte är särskilt nöjda hittills. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2019

Förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030?
Frågan ska utredas

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna ska nu utreda frågan om det ska bli förbjudet att sälja nya bensin- och dieselbilar från 2030. Bilar som går på etanol, biogas eller andra drivmedel som är förnybara undantas dock. För att ett förbud skulle kunna bli verklighet måste massa regler ändras inom EU och man måste få ett godkännande från EU-kommissionen. Inte helt oväntat har förslaget fått mycket kritik och det hela anses vara ett enormt tufft krav. Lyssna mer här nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Arnold kränger begagnade bilar
Går "undercover"

Hur man än bär sig åt går det inte att förklä Arnold Schwarzenegger. Hans utseende och röst tränger liksom igenom allt. Trots detta ville organisationen Veloz som kämpar för elbilars rätt i samhället skoja till det lite och "klä ut" Arnold till bilförsäljaren Howard Kleiner. Sen pratade han med några skådespelare och försökte övertala dem att fossilbilar är framtiden. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Nu minskar försäljningen av fossilbilar
Öka takten!

Om den här planeten vi bor på ska överleva så måsta vi göra en herrans massa saker. Influensers måste sluta flyga så rackarns mycket och så måste vi slut bygga miljoner och åter miljoner fossilbilar. Det gör vi fortfarande, men peak fossilbil verkar ha nåts nu när försäljningen av fossilbilar sjunker i Europa, USA och Kina. Bäst i klassen är Kina! Som ni ser ovan så är Kina den största marknaden av de tre och man pumpade ut drygt 28 miljoner fossilbilar förra året, varav endast 1,1 miljoner var elbilar. Men antalet fossilbilar minskade från dryga 28 miljoner till knappa 27 miljoner. I USA och här i Europa är vi inte alls lika bra, här är minskningen minst sagt marginell och vi köper nästan bara fossilbilar. Men toppen verkar vara nådd för fossilbilen och nu kan det väl bara gå nedåt? Frågan är hur snabbt det kommer att gå. Tumnagel
49.6°
+
Roger Åberg
0
2018

Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden
Jag har provkört e-tron

Audi spottar ur sig många nya bilar hela tiden men den här är troligtvis den mest intressanta på länge. Man har använt sig av namnet e-tron tidigare och A3 Sportback e-tron är en av dem som begåvats med detta epitet. Men i det fallet handlar det om en laddhybrid, modellen som man bara kallar för e-tron som behandlas här är en ren elbil och Audis första stora satsning på detta som ensam drivkälla. A3:an försvinner ur sortimentet och e-tron blir från och med nu synonymt med rena elbilar. Den här suven är alltså först ut och jag har tagit mig en provtur. Se detta som en kort provkörning, för det var precis vad det är. För att riktigt lära känna bilen, hur det är att ladda den och hur det är att leva med den krävs ett betydligt längre test. Men nedan kommer i alla fall mina första intryck av hur Audis framtid kommer att se. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen vill göra bränslecellsbilar billigare
Har stora fördelar jämfört med elbilar

Just nu håller Volkswagengruppen på att investera miljardbelopp i utvecklingen av elbilar, men det är enligt dem ändå inte det bästa alternativet. Tillverkaren menar att bränslecellsbilar har stor potential och att de har stora fördelar om man jämför med eldrivna bilar. Främst tänker man då på tiden det tar att tanka, som är avsevärt kortare än vad det tar att ladda en elbil. Nackdelen är dock att bränslecellerna fortfarande är väldigt dyra. Detta vill man ändra på genom ett samarbete med Stanford University där man tillsammans tagit fram en metod som gör att man behöver mycket mindre platina vid framställningen vilket bidrar till lägre utvecklingskostnader. Detta skulle i framtiden kunna innebära att bränslecellsbilarna blir ett vettigt alternativ till elbilar och traditionella fossilbilar. Tumnagel
58.4°
+
Bobby Green
0

Vänsterpartiet vill förbjuda försäljning av fossilbilar
Redan 2025

För att nå klimatmålen vill Vänsterpartiet förbjuda nybilsförsäljningen av fossilbilar, det vill säga bilar som drivs av bensin och diesel. Och man vill göra det snart, redan 2025. – Genom ett förbud skulle Sverige sända en tydlig signal till marknaden om att här är det bara miljöbilar som gäller. Det skulle möjliggöra en större satsning på el- och gasbilar, säger Jens Holm som är klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Man vill alltså inte förbjuda alla fossilbilar utan "bara" nybilsförsäljningen. 2020 känns som det stora året då de flesta tillverkare kommer att ha rena elbilar i sina flottar, men att vi bara fem år senare helt ska välja el eller gas måste alla börja leverera. Personligen så tror jag inte att biltillverkarna bryr sig om de säljer el- eller fossilbilar, men frågan är om de ens har möjlighet att ställa om så snabbt. Vänsterpartiet vill att miljözonerna i städerna ska vara på plats 2020, även om det betyder att de dieselbilar som för några år sedan var miljöklassade då kanske inte längre får köra i städerna. – Besvikelsen som nu riktas mot regeringen borde dels riktas mot Reinfeldt och Borg som miljöbilsklassade dieseln, och dels mot biltillverkarna som vi vet har fuskat med utsläppsstatistiken. Det vore inte mer än rätt om de fuskande biltillverkarna kompenserar kunderna, säger Jens Holm. Man vill också förändra städerna så att gång-, cykel- och kollektivtrafik prioriteras. – I dag är våra städer byggda utifrån bilen. Vi har en parkeringsnorm som tvingar städer att planera en parkeringsplats per lägenhet som byggs, vilket är helt orimligt. Vi borde ha en gång-, cykel- och kollektivtrafiknorm, säger Jens Holm. Det behöver inte vara svårt att förändra människors beteende. I dag subventionerar vi massbilismen, då är det inte konstigt att folk köper en egen bil. Gör vi det istället bättre och billigare eller gratis att åka kollektivt och bygger ut gång och cykelbanor kommer färre använda bilen. Man tror också på att självkörande bilar kan vara ett komplement till kollektivtrafiken. – Det finns studier som visar att självkörande bilar med gemensamma turer kopplade till kollektivtrafiknätet leder till att privata bilar i princip inte behövs i städerna. Det skulle ge enorma möjligheter, till exempel kan parkeringsplatser tas bort för att bygga bostäder, skolor, förskolor och parker, säger Jens Holm. Tumnagel
16.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Arnold Schwarzenegger har skaffat sig en eldriven G-Klass
Provkör med en cigarr i munnen

I Arnold Schwarzeneggers flotta med bilar finns allt från Hummer H1 till Mercedes Unimog så han verkar gilla stora och törstiga maskiner. Men eftersom Arnold på senare tid börjat intressera sig mer för klimatproblemen som finns funkar det inte att åka omkring med dessa fossilbilar. Han hittade efter lite efterforskning företaget Kreisel Electric i hans hemland Österrike och lät dem bygga om hans Mercedes G-Klass till eldrift. Den har numera en elmotor på 490 hästar, gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder och ska ta sig 30 mil på en laddning. Tumnagel
63.0°
+
Bobby Green
0