m

Testa att köra ett fartyg genom Suezkanalen
Eller kolla hur Ever Given ser ut utanför ditt eget hus

Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given som körde på grund i Suezkanalen förra veckan blockerar fortsatt trafiken där, något som lett till stora störningar i världens frakttrafik. CNN har gjort ett reportage där man intervjuat några fartygskaptener och låtit dem berätta om hur det är att köra ett fartyg genom den smala passagen mellan Afrika och Asien. I reportaget finns även en simulator där du kan testa själv hur det är att köra ett enormt fartyg genom Suezkanalen vilken ni kan testa på länken nedan. Nere till höger hittas en länk där ni kan placera det 400 meter långa fartyget Ever Given på valfri plats på en världskarta, något som kan ge en uppfattning om hur stort fartyget som fastnat i Suezkanalen faktiskt är. Här nedanför kan ni kolla in hur det skulle kunna se ut om Ever Given skulle ankrat utanför stadshuset i Stockholm till exempel. Uppdaterat Det ser ut som om Ever Given nu lossnat från grundet och flyter igen. När Suezkanalen kan öppna för trafik igen finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jättefartyg har fastnat i Suezkanalen
Har lett till trafikstockning i den vältrafikerade kanalen

Ett av världens största containerfartyg har fastnat i Suezkanalen och ska nu ha blockerat denna helt och hållet för annan trafik. Det 400 meter långa fartyget Evergreen Ever Given har kört på grund i kanalen vilket ska ha berott på dåligt väder. En bogserbåt försöker nu få loss fartyget från grundet så att trafiken genom kanalen återigen ska kunna släppas på. Tills så sker har egyptiska myndigheter omdirigerat en del av trafiken i äldre delar av kanaler som man tillfälligt öppnat igen skriver BBC. Suezkanalen kopplar samman Medelhavet med Röda Havet och är den kortaste sjövägen mellan Asien och Europa. Runt 12 procent av global sjöfrakt passerar genom kanalen varje år. Bonus nedan. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer ABS-bromsar till elcyklar
Perfekt för de stora fraktcyklarna

Att frakta paket inne i stan med cykel är ju smått genialiskt på många plan. Miljövänligt, tar inte så stor plats och är i vägen när de står still och helt enkelt perfekt för att leverera mindre paket en mindre sträcka. Men cyklarna är tunga och är de fullastade så är de ändå tyngre och dessutom får de lätt hög hastighet, vilket så klart blir ett problem när man ska bromsa. Nu har Blubrake utvecklat ett ABS-system för cyklar vilket är riktigt coolt. Med det på så får man kortare bromssträcka, men man får också en säkrare inbromsning. Systemet kan sättas på i princip alla cyklar som finns och måste alltså inte finnas på cykeln när den byggs. Hur det fungerar kan ni kolla in i videon nedan. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft och HPE skickar AI-dator till rymden
Spaceborne Computer-2 åker till ISS på lördag

2017 skickade Hewlett Packard Enterprises (HPE) den lilla superdatorn Spaceborne Computer till ISS och snart är det dags att skicka upp en ny modell av denna. HPE:s Spaceborne Computer-2 (SBC-2) kommer att kopplas upp till Microsofts molntjänst Azure vilket de båda företagen säger kommer att ge besättningen på ISS tillgång till att utföra analyser och annat med hjälp av artificiell intelligens. I ett pressmeddelande skriver HPE: "Spaceborne Computer-2 will offer twice as much compute speed with purpose-built edge computing capabilities powered by the HPE Edgeline Converged Edge system and HPE ProLiant server to ingest and process data from a range of devices, including satellites and cameras, and process in real-time." Bland sakerna man hoppas SBC-2 ska kunna hjälpa till med nämns bland annat att analysera data från blixtnedslag som orsakar skogsbränder, analysera ultaljudsbilder för att kontrollera besättningens hälsa och förutse väder på Mars. Spaceborne Computer-2 är planerad att lyfta mot ISS nu på lördag 20 februari med fraktfarkosten Cygnus från Northrop Grumman. Den kommer att få hjälp till rymden av en Antares-raket som skjuts upp från NASA:s Wallops Flight Facility på Wallops Island i delstaten Virginia. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tiger - fyrbent mobilitetskoncept från Hyundai Motor Group
Ska ta hand om transporter i avlägsen och svår terräng

I början av 2019 visade Hyundai upp ett fyrbent koncept där man tänkte att detta åkdon skulle kunna vara behjälpligt där terrängen är riktigt svår eller när jorden har gått under. Nu visar man TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot) som är något liknande. Fordonet är helt självkörande och är framtaget för att kunna frakta olika saker där vi människor inte kan vara. Den bygger på en plattform som gör det möjligt att använda olika karosser på chassit beroende på ändamålet. Under skalet finns en elmotor som får sin kraft från en räckviddsförlängare som består av en förbränningsmotor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.6 läcker ut
Läcker?

Du som tycker att Volkswagen ID.4 (se vår video här) känns för liten behöver inte frukta, ett större alternativ är på väg. Den modellen heter ID.6 och tack vare läckta, helt omaskerade, bilder får vi se hur den nya familjefraktaren med plats för upp till sju stycken personer ser ut. Bilen mäter 4,87 meter på längden vilket gör den 29,1 centimeter längre än ID.4. ID.6 ska lanseras någon gång senare i år. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Googles kabel över Atlanten invigd
Dunant-kabeln har en kapacitet på 250 Tbps

2018 meddelade Google att man tillsammans med sin samarbetspartner SubCom skulle börja lägga en ny fiberkabel mellan USA och Europa. Nu är denna klar och kan börja forsla data över (under) Atlanten. Tanken var egentligen att Dunant-kabeln skulle invigts redan förra året men grund av lite tekniska komplikationer samt att man inte riktigt hade budgeterat för en pandemi fick kabel-premiären flyttas fram något. Den runt 6000 kilometer långa kabeln går mellan Virginia Beach i USA och Saint-Hilaire-de-Riez på den franska Atlantkusten. Dess tolv kabelpar har en kapacitet för att frakta 250 terabits per sekund (Tbps) vilket ska vara tillräckligt för att transportera "the entire digitized Library of Congress three times every second" skriver Google i en pressrelease. Dunant-kabeln har fått sitt namn efter Röda Korsets grundare och Nobelpristagaren Henry Dunant. Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung plockar bort laddaren från nya telefoner gradvis
Kommer inte försvinna från alla lådor på en gång

Igår presenterade Samsung nya S21-serien och bekräftade i samma veva att telefonen inte kommer skeppas med varken laddare eller hörlurar i lådan. Detta då företaget vill bli snällare mot miljön och argumenterar att köpare av Galaxy S21 med stor sannolikhet redan har en kraftfull laddare i hemmet. Och med den mindre lådan lär även fraktkostnaden för enheten vara lägre för Samsung, vilket ser lite bättre ut i slutsiffrorna. I samband med en frågestund om telefonen togs frågan om huruvida Samsung kommer slopa laddare och hörlurar i lådan alla framtida enheter och kort och gott blev svaret nja. Bortplockandet kommer ske gradvis, men Samsung utvecklade aldrig svaret. Ska man spekulera så kommer Samsung möjligtvis skippa laddaren i S- och Note-enheterna, men behålla den i budgetserierna då dessa oftast inte köps av techentusiaster som ofta har en dedikerad sladdlåda. Det spekuleras att även de dyrare enheterna, typ Fold, kommer fortsätta med laddare. Mest då användare troligtvis skulle bli lite bittra om de lägger över 20 papp på en telefon, men inte får med en laddare. Spekulera kan man göra för alltid, och vi får helt enkelt se vad Samsungs planer för laddaren ser ut senare. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Amazon Air köper egna flygplan för första gången
Har fram tills nu leasat flygplanen i sin fraktflotta

Amazon Air, Amazons egna flygbolag som fram tills 2017 hette Prime Air, har för första gången köpt in egna flygplan till sin verksamhet. Fram tills nu har Amazon Air leasat de lite över 60 flygplan som använts i Amazons logistikverksamhet för att flyga varor som Amazon-kunder köpt. Nu meddelar dock Amazon att Amazon Air har köpt in elva stycken begagnade flygplan av modellen Boeing 767-300. Flygplanen har tidigare använts för passagerartrafik av de båda flygbolagen Delta och WestJet och ska nu byggas om för godstrafik. Det innebär att Amazon nu har tillgång till över 70 flygplan i sin fraktflotta. Det har tidigare spekulerats i att Amazons flygplansflotta kan komma att växa till upp till 200 flygplan de närmaste åren, något som inte alls låter omöjligt med tanke på hur mycket ehandlandet har ökat de senaste åren. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Kina släpper loss ett godståg som kör 350 km/h
Snabbt ska det gå

Nyligen premiäråkte ett nytt snabbgodståg i Kina som ska frakta gods i 350 km/h. Detta är det första godståget som kommer upp i dessa hastigheter. I tåget får man plats 800 kvadratmeter med grejer som lastas via ett intelligent lastningssystem som ska se till att godset lastas säkert och effektivt. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

PostNord varnar för bluffar inför Black Week
Bedrägeriförsök sprids via sms, mail och Facebook

Nu drar den så kallade "Black Week" igång och inför det går PostNord ut och varnar för de många bedrägerförsök som antagligen kommer att dyka upp i samband med den stora shoppingveckan. Det handlar om diverse bedrägeriförsök där bedragarna använder sig av PostNords namn och varumärke för att försöka få mottagaren att betala in diverse avgifter för till exempel frakt eller moms. PostNord skriver bland annat på en sida man skapat för att varnar för bluffarna: "Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms, där avsändaren utger sig för att vara PostNord. Det förekommer även bluffannonser på Facebook. Klicka inte på länkar om du är osäker på vart de leder." Ni hittar exempel på hur några av bedrägeriförsöken kan se ut i sms, mail och på Facebook på bilderna här ovanför och nedan. I faktarutan längst ner hittas lite tips från PostNord om vad som bör uppmärksammas om man misstänker att till exempel ett mail från PostNord kan handla om en bluff. Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon Air kommer till Europa
Amazons flygbolag drar igång en logistikhub i Leipizig

Amazon Air expanderar nu för första gången utanför USA genom att öppna ett fraktcenter på Halle Airport i tyska Leipizig Därifrån kommer Amazon att serva delar av företagets europeiska logistik-verksamhet. För det ändamålet har man tagit in två stycken Boeing 737-800 vilka kommer att flygas av det franska flygbolaget ASL Airlines. Anläggningen i Leipzig kommer att bli 20.000 kvadratmeter stor och sysselsätta runt 200 personer. Amazon Air drog igång 2016 och har i dagsläget ett 80-tal flygplan som fraktar varor åt Amazon. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon.se har öppnat!
Vi har provhandlat

Nu under natten har Amazon öppnat i svensk version. Det är något som vi alla har längtat efter, eller? Min första reaktion är både positiv och negativ. Svenska näthandlare är väldigt duktiga och Amazon i svensk version erbjuder just nu väldigt få uppsidor jämfört med andra handlare, även om de finns där. Den stora fördelen kan komma att bli det stora utbudet men vi svenskar är vana att köpa en typ av saker från ett ställe och en annan från ett annat ställe så frågan är om eller när detta kommer att bli en fördel. Svaret är så klart när vi vänjer oss med att Amazon har allt och inte orkar kolla om produkterna finns på andra ställen. Men då måste allt finnas och allt måste finnas till bästa eller bra pris. Vi provhandlade lite och har du handlat från Amazon förut så känner du igen dig. Siten är exakt lika ful och yxig som den amerikanska varianten och känns mer som ett dataregister än en shoppingupplevelse. Men det funkar. Bättre än Klarna? När man hittat något man vill ha och inte har handlat tidigare så får man lägga in ett kort och en leveransadress. Har du handlat tidigare så kan man köpa med ett klick, vilket ju är en fördel jämfört med andra eftersom man slipper fylla i adresser och kortuppgifter. Dock så har ju Klarna (och konkurrenter) varit väldigt duktiga på att erbjuda snabba utcheckningar ett tag nu, så även om one-click är Amazons grej och en fördel så ligger många andra handlare inte långt efter. Ingen Prime-leverans, ännu I USA är leveransen också en fördel för Amazon, men än så länge har Amazon i svensk version inte Prime, så man får snällt vänta på sina paket. Fri frakt finns, men först över 229 kronor. De allra flesta leveranser kommer att skickas via Postnord och de vanliga alternativen gäller, lite beroende på vilken produkt man väljer. Vissa varor går att få prioriterad leverans på och då kommer de nästa dag. Andra tar två dagar eller mer. Leverans till utlämningsställe eller hemleverans är det som gäller, precis som vanligt med Postnord. Man kan just nu bara välja Postnord så den flora av alternativ med Budbee och annat som konkurrenterna erbjuder finns inte. Känns rätt omodernt faktiskt och här vinner fortfarande konkurrenterna. Av Amazons egna produkter finns det inte många att köpa. Ring finns eftersom deras produkter har funnits här ett tag och Kindle finns. Men man kan inte köpa Alexa-saker och Amazons tablets och tv-produkter finns inte heller. Men den stora knäckfrågan för Amazon är alltså utbudet. Massor av varor kommer att säljas och levereras av Amazon, men massor av produkter kommer att levereras av tredjepartsaffärer. Vad tycker ni, hittar ni alla de saker som ni just nu är intresserade av att köpa? Hittar ni dem till rätt pris? Tumnagel
2.5°
+
Roger Åberg
0

Varken laddare eller lurar i lådan med iPhone 12
Bra eller dåligt?

Med årets iPhone 12 kommer varken laddare eller lurar vilket är både bra och dåligt. Lurar kommer nog inte så många att sakna eftersom de flesta kör trådlöst ändå, men laddare är både bra och dåligt. En del av oss har massor med laddare hemma och kommer inte att säkna detta, men vissa har dåligt med laddare och behöver då köpa en ny. Mindre saker i lådan gör så klart lådan mindre och Apple säger att man kan få plats med 70 procent fler telefoner på samma utrymme vilket så klart gör fraktandet enklare. Och billigare för Apple. Tumnagel
27.2°
+
Roger Åberg
0

Einride visar uppdaterad version av självkörande lastbilen
Kommer i fyra stycken olika versioner

Sommaren 2017 visade den svenska startupen Einride upp den självkörande eldrivna lastbilen Pod. Nu har man uppdaterat fordonet som kommer att säljas i fyra stycken olika versioner - 1 till 4. 1 är tänkt att användas i inhägnade områden där maxhastigheten är 30 km/h. 2 är av samma princip men kan även köras på allmänna vägar. 3 toppar 45 km/h och är tänkt för större vägar och nummer 4 som klarar 85 km/h ska kunna köra på motorväg. 1 och 2 går att reservera nu och leverans ska då ske någon gång nästa år. Bokningen kostar 10.000 dollar. När man väl fått sin Pod kommer 1:an kosta 18.000 dollar i månaden och 2:an 19.000 dollar. I priset ingår en frakthanteringsplattform och operatörer som både fjärrstyr och övervakar Pod:arna. 2022-2023 kommer nummer 3 och 4 att lanseras och de kommer då kosta 20.000 respektive 22.500 dollar i månaden. Båda dessa har mer avancerade sensorer vilket gör att prislappen går upp lite. Alla Pod:ar har radar, lidar och kameror som ser 360 grader. De kan laddas automatiskt och fjärrstyras. Lastkapaciteten är 15 stycken pallar och totalvikten ligger på 26 ton. Räckvidden på en laddning anges till mellan 13 och 18 mil. De första exemplaren kommer att tillverkas i Göteborg. Jämfört med konventionella alternativ ska företagen enligt Einride kunna minska sina koldioxidutsläpp med 90 procent och minska sina transportkostnader med upp till 60 procent om de använder sig av dessa. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Voi lanserar nykterhetstest i sin app
Kommer att aktiveras på helgnätter

För att minska antalet fyllkörningar på elsparkcyklar så lanserar nu Voi ett slags nykterhetstest som deras användare måste klara av om de vill dra iväg med Voi:s elsparkcyklar. Det handlar om ett slags reaktionstest som genomförs i Voi:s app innan användaren kan hoppa upp elsparkcykeln och glida iväg. Testet kommer att aktiveras automatiskt i Voi:s app under helgnätter då det kanske finns en högre risk att berusade personer får för sig att ta sig en joyride med de tvåhjuliga fordonen. Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat sedan dessa blev ett populärt inslag i en del av Sveriges städer. Under 2019 kom det in 110 benbrott till akutmottagningarna där elsparkcyklar varit inblandade enligt statistik från Svenska Frakturregistret. Hur många av dessa som orsakades av att föraren var berusad finns det inga uppgifter om. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns Commodore 64-färgen på sprayburk
Om man vill ut och retro-tagga lite

Det polska företaget RetroHax har nu börjat sälja sprayburkar med färg som man säger ska vara samma färg som de klassiska hemdatorerna Commodore 64 hade när de såldes mellan 1982 - 1994. Sprayburkarna innehåller 375 ml färg och sägs räcka till att spraymåla ett helt Commodore 64-chassi, något som kanske kan vara intressant för dem som har ett exemplar kvar av den 30 år gamla datorn i sina gömmor. En burk på C64-färg kostar 23 euro, motsvarande cirka 240 kronor. Då det handlar om sprayburkar som inte kan fraktas via flyg så levererar RetroHax för tillfället dock bara burkarna till adresser i Polen. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wallenius Marine och KTH ska bygga jättestor "segelbåt"
Oceanbird ska frakta bilar över Atlanten

Det svenska rederiet Wallenius Marine har designat ett fartyg som man kallar för en "wind Powered Car Carrier" (wPCC) vilket är ett 200 meter långt vinddrivet fartyg som primärt är tänkt att användas för att transportera bilar över Atlanten. Båten kommer att heta Oceanbird och Wallenius Marine har tagit fram designen tillsammans med KTH och det göteborgs-baserade företaget SSPA. Oceanbird drivs framåt med hjälp av enorma vindkrafts-konstruktioner som gör att fartyget får en höjd på hela 100 meter. "Seglen" är dock en slags teleskopshistoria som synes i klippet nedan och går att sänka så att totalhöjden över vattenytan bara blir 50 meter. Wallenius Marine räknar med att Oceanbird ska kunna leverera 6000 - 7000 bilar på en färd över Atlanten som beräknas ta cirka 12 dagar. Det är fem dagar långsammare än vad fossildrivna fartyg med samma fraktkapacitet tar sig över Atlanten. Utsläppen från Oceanbird är dock 90 procent lägre än vad de är för likvärdiga fossildrivna fartyg, något som kanske kan motivera den lite längre frakttiden. Någon gång i slutet av 2024 hoppas Wallenius Marine och de andra inblandade att kunna sjösätta Oceanbird. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska åka till månen
Ska leverera månlandaren Masten XL-1 dit

SpaceX har tecknat ett kontrakt med NASA som innebär att företaget ska hjälpa NASA att leverera en farkost till månen 2022 med hjälp av en av sina Falcon 9-raketer. Det är månlandaren XL-1 från Masten Space System som det är tänkt att SpaceX ska frakta till månen varefter den ska landa någonstans runt månens Sydpol. XL-1 kommer att ha med sig åtta olika instrument som ska undersöka platsen där den landar. Space.com skriver om farkostens instrument: "The instruments on Mastenx27s lander will focus on tasks like mapping the moonx27s composition and temperature, photographing the lunar geology and sampling nearby material. The lander will also carry a small rover that will look for signs of water on the moon." Det här uppdraget är en del av USA:s månlandarprogram Artemis vars syfte är att landa en man och en kvinna på månen till 2024. Det är planerat att dessa astronauter ska landa i samma område där XL-1 förhoppningsvis kommer att ta mark någon gång under 2022. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Airbus ska bygga världens första fraktfarkost mellan planeter
ERO ska frakta rymdstenar från Mars till jorden

Idag lyfter NASA:s rover Perserverance mot Mars och under sitt uppdrag där kommer den bland annat att samla in material som senare ska transporteras tillbaka till jorden. Igår blev det klart att det kommer att bli Airbus som bygger den farkost som någon gång i framtiden ska frakta materialet som Perseverance samlat in tillbaka till jorden. Det handlar om en satellit som går under namnet "Earth Return Orbiter" (ERO) vilken är tänkt att skjutas upp mot Mars någon gång under 2026. När ERO väl kommer fram till Mars är det tänkt att den ska ligga i omloppsbana runt planeten tills materialet från Mars yta levereras till satelliten med hjälp av en raket, en raket som NASA planerar att skjuta upp från Mars någon gång senare det här årtiondet. Därefter ska ERO fånga in det uppskickade materialet och bege sig tillbaka till jorden. Det handlar med andra ord om ett rätt så komplicerat uppdrag och Dr David Parker på ESA säger till BBC: "This is not just twice as difficult as any typical Mars mission; itx27s twice squared - when you think about the complexity involved. And this satellite that Airbus will build - I like to call it x27the first interplanetary cargo shipx27, because thatx27s what it will be doing. Itx27s designed to carry cargo between Mars and Earth." Att forskarna gärna vill analysera material från Mars här på jorden beror på att det finns mer avancerad utrustning här, utrustning som kanske kan fastslå om det funnits liv på Mars en gång i tiden. När ERO och dess last från Mars förväntas vara tillbaka här på jorden finns det än så länge inga uppgifter om. Perseverance, NASA:s rover som ska samla in materialet som ska transporteras tillbaka till jorden, lyfter mot Mars senare idag. Det kan ni kolla in live här. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

No Man's Sky blir Dead Space med ny uppdatering
Utforska övergivna rymdfarkoster

Hello Games överraskar på torsdagseftermiddagen genom att släppa en ny uppdatering till No Manx27s Sky. Den senaste uppdateringen går under namnet Desolation och lägger till mystiska övergivna fraktfarkoster vi har möjlighet att utforska. I farkosterna finns det inte bara värdefulla resurser, utan även en och annan fiende, vilket gör att upplevelsen påminner starkt om Dead Space. Desolation har släppts till samtliga plattformar No Manx27s Sky finns tillgängligt på. Tumnagel
47.2°
+
André Stray
0

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska skicka grejer till Gateway
Rymdstationen som ska cirkla runt månen i framtiden

I fredags blev det klart att SpaceX kommer att få i uppdrag att leverera material och förnödenheter till den framtida rymdstationen Gateway, en rymdstation som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen om några år. SpaceX har tänkt att använda sig av en ny fraktkapsel som man kallar för Dragon XL när man i framtiden ska skicka grejer till den nya internationella rymdstationen vid månen. Dragon XL kommer att ha kapacitet att frakta runt fem ton material till Gateway när väl projektet är igång uppger SpaceX. Det kan jämföras med SpaceX Cargo Dragon som kan transportera lite över tre ton material till den internationella rymdstationen ISS. Exakt hur tidsplanen för Gateway och SpaceX framtida leveranser dit kommer att se ut är än så länge oklart. Ursprungligen tänkte sig NASA att Gateway skulle vara på plats redan när USA återvände till månen 2024, om nu så blir fallet, men dessa planer skrotades tidigare den här månaden. Här ovan hittas en illustration på SpaceX framtida transportkapsel Dragon XL och här nedanför en skiss på hur rymdstationen Gateway kanske kan komma att se ut i framtiden. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

PostNord stoppar brev och paket till flera länder
Tar inte längre emot försändelser till vissa länder

PostNord skriver i ett pressmeddelande att det har börjat bli problematiskt för dem att skicka brev och paket utomlands. Därför stoppar nu PostNord all mottagning av internationell post som inte ska skickas till de länder där postgången fortsatt verkar fungera någorlunda smärtfritt. Anledningen till att PostNord nu stoppar brev och paket till vissa länder beror på att det minskande flygandet även lett till att postgången runt om i världen har förlorat transportkapacitet. PostNord har sammanställt att en lista på vilka länder som man fortsatt kan skicka internationell post och den ser ut så här: Alla länder inom EU Australien Hong Kong Island Japan Kanada Lichtenstein Norge Ryssland Schweiz Storbritannien Sydkorea USA Åland I pressmeddelande skriver PostNord att även om posten fortsatt kan skickas till länder i listan ovan så kan den komma att försenas på grund av frakten kan komma att ske till lands eller till sjöss då flygkapaciteten minskat. Det ska även observeras att PostNord levererar posten till respektive land, sedan är det upp till det varje lands nationella postverk att se till att posten faktiskt når sin slutdestination. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida