m

Apple släpper ny version av Apple TV 4K
Med Apples A12 Bionic-chip och ny fjärrkontroll

Under Apples vårpresentation visade Apple upp en ny version av Apple TV 4K som blivit uppgraderad med Apples A12 Bionic-chip samt försetts med en ny fjärrkontroll. Det nya chippet ska bland annat ge Apple TV 4K högre framerate i HDR som ska vara jämförbart med de senaste spelkonsolerna. Den största nyheten med den nya Apple TV 4K-versionen var dock den nya fjärrkontrollen i aluminium-chassi. Fjärrkontrollen är försedd med ett touchkänsligt scrollhjul istället för den touchpad som finns på den nuvarande Siri Remote. Den nya fjärrkontrollen har även en on/off-knapp, mute-knapp samt en Siri-knapp vilken är placerad på sidan av fjärrkontrollen, se bild nedan. Den nya Apple TV 4K kommer att kosta 1995 kronor med 32GB lagring och 2195 kronor med 64GB lagring. Apple TV HD kommer även den att gå köpa med nya fjärrkontrollen för 1695 kronor. Vill man bara köpa den nya fjärrkontrollen så säljs även den separat för 650 kronor. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se hur Resident Evil Village kommer rulla på din konsol
Vilken upplösning kommer du få uppleva Lady Dimitrescu i?

Resident Evil Village kommer som känt släppas om några veckor, mer specifikt 7 maj, och spelet kommer kunna spelas på en rad olika plattformar. Då spelet kommer släppas till en rad olika konsoler med varierad prestanda så kommer spelet rulla lite olika på konsolerna och nu har Capcom gett oss lite info om hur läget med upplösning och framerate kommer se ut. Inte helt oväntat kommer spelet rulla bäst på Xbox Series X och Playstation 5 där spelet kommer rulla i 4K/60fps och om man vill ha lite tjusigare grafik med ray tracing dippar frameraten ner till 45fps. På Series S kommer spelet köras i 1440p/45fps eller 1440p/30fps om man vill ha ray tracing. Hela listan med upplösning och framerate har ni här nere. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Overwatch flyter nu på bättre på Xbox Series X/S
Välj mellan många pixlar och eller fler bilder

Lirar du Overwatch på Xbox Series X/S? Då har vi goda nyheter då spelet har fått en uppdatering som gör att det rullar betydligt bättre på de nya konsolerna. Mer specifikt får spelare på dessa plattformar nu välja mellan tre olika grafiklägen som antingen ger dig hög upplösning, fler bilder per sekund eller en kombination av båda. I Resolution-läget får spelare köra i 4K-upplösning med 60 fps på Series X medan Series S-spelare får köra i 1440p/60fps. I Balanced är det bildkvalitet som ligger i fokus och upplösningen är 1440p/60fps på Series X och 1080p/60fps på Series S. Specifikt hur bildkvaliteten förbättras i Balanced är dock lite oklart. I Framerate är det full fokus på att leverera 120fps på både Series X och S, men upplösningen dippar till 1440p och 1080p samt att bildkvaliteten försämras en aning. Hur Blizzards planer ser ut att leverera en liknande uppdatering till Playstation är för tillfället okänt. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0

Marvel's Avengers får next gen-uppdatering 18 mars
Då får vi även börja lira som Hawkeye

Marvelx27s Avengers släpptes i september till PC, PS4, Xbox One och Stadia. Utvecklarna meddelade i att en version av spelet skulle släppas till PS5 och Xbox Series X/S i framtiden, men när detta skulle ske har varit okänt. Nu har datum för next gen-versionen spikats och den kommer bli tillgänglig 18 mars och spelare som äger spelet på den tidigare konsolgenerationen har möjlighet att uppgradera till next gen-versionen utan extra kostnad. Next gen-versionen av spelet kommer erbjuda spelet i högre framerate och högre upplösning, mer specifikt "upp till" 4K med 60 fps på PS5 och XSX och 1440p/60fps på XSS. Spelet kommer även dra nytta av konsolernas snabba lagring och kommer erbjuda snabba laddningstider. Utöver det kommer den extra krämen användas för att leverera tjusigare texturer, mer detaljerade karaktärsmodeller och andra flådiga effekter. Next gen-uppdateringen är inte allt som kommer bli tillgängligt 18 mars. Då kommer även nästa kapitel i Operation: Hawkeye släppas. Uppdragsserien går under namnet Future Imperfect och utspelar sig direkt efter händelserna i Taking A.I.M. och i uppdragen får vi fortsätta vår jakt på Nick Fury, men den här gången kommer vi ha möjlighet att lira som Cliff Barton-versionen av Hawkeye. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Moddare släpper 60fps-mod till Bloodborne
Fixar utvecklarna inte biffen får man styra upp saken själv

Bloodborne släpptes 2015 till Playstation 4 och är en av de bästa spelen som går att lira på konsolen. Sedan spelets release har det släppts en mer kraftfull version av Playstation 4 samt Playstation 5. PS5-spelare har även fått spelet gratis via PS Plus Collection. Trots att det skett utveckling på hårdvarufronten så har From Software inte velat uppdatera spelet och spelare har fått lira med låst 30 fps, oavsett vad för PS-hårdvara de lirat på. Detta är förstås lite tråkigt, men tack vare moddare är det nu möjligt att spela Bloodborne med högre framerate. Moddaren Lance McDonald har tidigare visat upp att Bloodborne går att lira i 60 fps med lite pillande och har nu släppt sin inofficiella modd till spelet som ger andra spelare samma möjlighet. Modden i fråga finns tillgänglig via McDonalds Patreon-sida, men för att lira behöver man använda en konsol som kan köra backupversion av spelet. Och hur man gör det får ni leta upp via valfri sökmotor. Ovan har ni en video från McDonald där han visar upp och pratar om 60fps-modden. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

The Nioh Collection ute nu till Playstation
Nioh 1, 2 och allt DLC i ett paket

Nioh-spelen från Team Ninja är riktigt utmanade och underhållande spel och har man inte testa spelen tidigare så kan man nu lägga vantarna på båda titlarna och allt tillgängligt DLC i ett smidigt digitalt paket. Spelsamlingen finns tillgänglig till både PS4 och PS5, men lirar man på PS5 får man ta del av en snäppet vassare version av spelet med uppgraderad grafik med 4K-upplösning och 120fps, vilket är härligt om man har en skärm som har stöd för hög framerate. The Nioh Collection hittar ni via länken här nere till vänster och priset ligger på 849 kronor. Äger ni Nioh 2 sedan tidigare och har lagt vantarna på Playstation 5 så kan ni uppgradera till PS5-versionen utan extra kostnad. Vill man lira Nioh 2 på dator så är detta också möjligt från och med idag. På Steam hittar ni Nioh 2 - The Complete Edition som ger er tillgång till grundspelet samt all DLC som släppts för 60 euro. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

God of War rullar nu bättre på PS5
Lira i 4K med 60 fps samtidigt!

Sony fortsätter leverera PS5-uppdateringar till sina spel. Vi har tidigare fått ta del av uppdateringar till spel som Ghost of Tsushima som får spelet att rulla i 60 fps och ultrahög upplösning och nu har även God of War från 2018 fått en liknande uppdatering. Uppdateringen kommer bli tillgänglig idag och med den aktiveras nya Enhanced Performance Experience och med den slipper vi välja mellan hög upplösning eller hög framerate. Spelare som vant sig vid 30 fps i spelet har fortfarande möjlighet att lira på detta viset genom att aktivera Original Performance Experience i menyn. Varför man skulle vilja göra det är dock oklart. Tumnagel
43.8°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en titt på Cyberpunk 2077 igen
Har nya patcherna förbättrat upplevelsen på PS4/Xbox One?

Cyberpunk 2077 släpptes för en månad sedan och releasen gick inte som planerat. Spelet var knökfullt av buggar och hade ordentliga stabilitetsproblem med frekventa krascher och som grädde på moset rullade spelet rätt dåligt på grundversionerna av PS4 och Xbox One. I Digital Foundrys video om spelets prestanda på grundkonsolerna sade gänget att de är osäkra på om spelet ens går att rädda på de äldre konsolerna. CD Projekt RED är dock i full flärd med att förbättra upplevelsen och har försett spelet med flera patcher sedan releasen och nyligen släpptes version 1.10, som är en av två stora uppdateringar som ska stabilisera upplevelsen rejält. Digital Foundry har tagit en ordentlig titt på hur spelet på grundkonsolerna efter uppdateringen och har nu släppt en video där de sammanfattar sina fynd. Digital Foundry meddelar att spelet har blivit betydligt stabilare med 1.10 och att de inte upplevt några krascher varken på Xbox One eller PS4 under sin nya granskning, men en hel del glitchar och buggar finns kvar. På PS4 har bildkvaliteten förbättrats ordentligt och det har även skett en förbättring av frameraten, mer specifikt verkar PS4-versionen rulla jämnare med mellan 25-30 fps i stället för att dippa ner till 20 i tunga sekvenser. Digital Foundry verkar dock fortfarande osäkra om PS4-versionen någonsin kommer kunna rulla med låst 30 fps. På Xbox verkar spelet ha fått samma visuella förbättringar som PS4-versionen, men det verkar inte skett några större förbättringar på frameratefronten. För att sammanfatta så har det skett en förbättring i på både PS4 och Xbox One, men det finns fortfarande utrymme för ytterligare förbättring. Digital Foundry kommer ta ytterligare en titt på spelet när nästa stora patch släpps, vilket bör ske i februari om inte CDPR ändrar sig. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Skyrim kan rulla i 60 fps på PS5 via mod
Med trophies aktiverade, dessutom

På Xbox Series X/S går det att lira Elder Scrolls V: Skyrim med 60 fps via modden Uncap FPS och nu har även spelare på Playstation 5 möjlighet att lira med fler bilder per sekund. Via den nya modden Skyrim @ 60fps är det möjligt att nå den eftertraktade frameraten på ett väldigt enkelt sätt och något som är extra trevligt är att det går att använda modden och fortfarande ha möjlighet att låsa upp trophies, så länge inga andra moddar körs samtidigt. För att aktivera det hela behöver du bara ladda ner modden till din Playstation-konsol via moddmenyn, starta om spelet och sedan är det bara att tuta och köra. Gör du detta kommer dock trophies vara avaktiverade, men för att återaktivera dessa och fortfarande avnjuta spelet i 60 fps så behöver du ladda ner och aktivera modden, starta om spelet, gå till moddmenyn och avaktivera modden och då kommer spelet rulla i 60 fps med trophies. En lite underlig lösning, men det verkar fungera. Värt att nämna är att modden även går att använda på PS4 och PS5 för att nå 60 fps, men på PS4 Pro verkar det vara lite vajsing då spelet rullar i 4K. Detta borde dock kunna kringgås genom att sätta maxupplösningen på 1080p på Pro-konsolen. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0
2020

Spider-Man: Miles Morales får stöd för 60fps med ray tracing
Drar dock ner upplösning och folkmassor

På Playstation 5 har vi kunnat spela Spider-Man: Miles Morales med antingen urläcker grafik i 4K med ray tracing eller lite mindre läcker grafik för att få upp fps:en till 60. Nu har Insomniac överraskat genom att släppa en uppdatering till spelet som lägger till ett tredje grafikläge. Läget heter Performance RT och kort sagt är det ett mellanting mellan de vanliga lägena och man får både smaka på ray tracing och hög framerate. För att lyckas leverera både ray tracing och hög framerate har Insomniac skalat ner folkmassor i spelet, sänkts reflektionskvaliteten en aning och dragit ner upplösningen. Uppdateringen har rullat ut nu och finns tillgänglig för samtliga PS5-innehavare som köpt Miles Morales. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

4A Games jobbar på nytt Metro-spel
Och Metro Exodus kommer få next gen-uppdatering

De numera svenskägda Metro-utvecklarna 4A Games har levererat lite trevliga Metro-nyheter. Mer specifikt har utvecklarna berättat att de jobbar på ett nytt spel i Metro-spelen till next gen-konsolerna samt PC. Det lär dröja något år innan spelet släpps, men utvecklarna berättar i alla fall att de kommer förbättra spelmotorn rejält för att kunna dra nytta av den extra krämen next gen-konsolerna har för att kunna leverera en tjusigare spelupplevelse även på konsol. I samma veva meddelar utvecklarna att Metro Exodus kommer få lite next gen-kärlek. Utvecklarna går inte in på några detaljer om vad den nya versionen av spelet kommer erbjuda, men berättar att vi i alla fall kan vänta oss snabbare laddningstider, högre framerate, fler pixlar, ray tracing och lite annat smått och gott som tidigare endast varit tillgängliga i spelet med en kraftfull PC. När next gen-uppdateringen släpps är okänt, men 4A Games kommer berätta mer om releasen inom kort. Det har för övrigt gått tio år sedan Metro 2033 släpptes och för att fira det har vi fått en liten video som drar nytta av visuella medel för att visa olika milstolpar i Metro-tidslinjen. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Assassins Creed Valhalla får performance-läge med uppdatering
Välj mellan 60 fps och 4K-upplösning på next gen

Ubisoft har släppt en uppdatering till Assassins Creed Valhalla som ger spelare lite mer kontroll över hur spelet ser ut på PS5 och Xbox Series X | S. Mer specifikt har Ubisoft lagt till möjligheten att välja mellan performance mode där spelet rullar i 60 fps med dynamisk 4K-upplösning eller quality mode om man vill ha native 4K-upplösning och kan leva med 30 fps. På PS5 rullar redan spelet rätt jämnt med 60 fps men på Xbox har frameraten varit rätt fluktuerande, så uppdateringen kommer troligtvis uppskattas mer av Xbox-spelare. Utöver möjligheten att välja dessa olika grafiklägen kommer uppdateringen med andra trevligheter som bland annat fix för minnesläckage på PC när spelet tabbats ner, screen tearing på Xbox Series X | S, hundar som inte längre svävar iväg, förbättrad stealth-mekanik och lite annat smått och gott. Samtliga ändringar som kommer med 1.04 hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Digital Foundry kikar på Devil May Cry 5 Special Edition
Next gen-versionen verkar imponera

Devil May Cry 5 Special Edition är ett av de första spelen som kommer vara tillgängliga till både PS5 och Xbox Series X som kan rulla i upp till 120 fps. Digital Foundry har satt sig ner och granskat spelet på de olika plattformarna för att se vilken version som är bäst. Devil May Cry 5 Special Edition kommer med en rad olika grafikinställningar på konsol för att få den upplevelse man vill ha, det vill säga vanligt 4K-läge, 1080p med högkvalitativ ray tracing, ray tracing med lägre kvalitet och hög framerate eller rent high framerate-läge för hög fps. Digital Foundry jämför de olika lägena och kommer fram till rätt intressanta resultat. När spelet rullar i normalt läge, det vill säga 4K utan ray tracing, är resultatet väldigt jämt mellan de två versionerna, men Series X har ett litet övertag. I high framerate är resultatet, aningen oväntat, omvänt och PS5 presterar bättre medan framerate på Series X dippar rejält på vissa ställen. När det kommer till performance-versionen av ray tracing-inställningen presterar båda versionerna snarlikt och ligger oftast en bit över 60 fps, men Series X har lite övertag. I den högkvalitativa versionen av ray tracing-läget presterar även konsolerna på ungefär samma nivå, trots att Series X har några fler teraflops att erbjuda. Så, vad ska man dra för slutsats? Jo, båda konsolerna är rackarns kraftfulla och kan leverera en rätt trevlig spelupplevelse med hög framerate. Som det poängteras i videon är det lite trevligare att köra med hög fps på Series X tack vare att konsolen har variable refresh rate, vilket erbjuder en jämnare bild utan hack. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

LinusTechTips spelar spel med RTX 3090
Fler än dussintals pixlar

Vill ni se någon annan spela spel med Nvidias nya äckelmonsterkort RTX 3090? Då kan ni kika på videorna ovan och under där LinusTechTips och MKBHD använder korten för att spela i 8K-upplösning. Linus lirar DOOM Eternal i 8K med låst framerate på 60 fps och det hela verkar vara en rätt trevlig upplevelse, men med 8K-upplösning verkar det som att spelutvecklare behöver anstränga sig lite för att leverera med detaljerade texturer. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Note 20 Ultra är Samsungs bästa telefon hittills
Vi har testat det nya flaggskeppet

Förra året gnällde undertecknad en hel del på årets Note-upplaga då det kändes som att Samsung blivit omsprungna på ett gäng plan. Bättre kamera hittar vi i flaggskepp från kinesiska konkurrenter och allmänt bättre mobilupplevelse fick vi med OnePlus 7 Pro. Nu är det andra bullar och Samsung har gjort ett riktigt bra jobb med att uppgradera sin Note-serie till 2020 och gänget har verkligen lyckats leverera den bästa mobilupplevelse Samsung någonsin levererat. Tumnagel
31.7°
+
André Stray
0

Epic: Google tvingade OnePlus att skrota Fortnite-deal
Ville inte att telefoner skulle skeppas med Epic Games-app

Efter att Epic Games fick Fortnite borttaget från App Store och Play Store efter att spelutvecklaren införde direktbetalning direkt i Fortnite bestämde Epic att slå tillbaka mot jättarna med en stämning. Och i stämningen listar Epic en hel del information om olika dealar som gått åt fanders på grund av Google. Enligt Epic Games stämning ska företaget varit nära att spika en deal med OnePlus om att företagets telefoner skulle komma med Epic Games-app förinstallerad, vilket skulle ge OnePlus-användare snabbare tillgång till det populära battle royale-spelet. Samt att OnePlus-användare lättare skulle få tillgång till en version av Fortnite till Android som skulle rulla i högre framerate för att kunna utnyttja den högre uppdateringsfrekvensen på OnePlus-enheter. Detta verkar inte vara något Google uppskattat som ska, enligt Epic, ha kontaktat OnePlus och bett dem avbryta dealen. Specifikt skriver Epic att Google ska ha varit oroliga för spelappens förmåga att installera spel och uppdateringar utan att gå igenom Play Store. I stämningen nämns även liknande händelser i en deal Epic skulle haft med LG, vilket föll på grund av att LG varit under kontrakt med Google om att motverka side loading med appar från Play Store. Tumnagel
33.6°
+
André Stray
0

Guerilla lovar att styra upp PC-versionen av Horizon
Verkar vara en väldigt varierad upplevelse

I fredags släpptes PC-versionen av Horizon: Zero Dawn, som initialt lanserades till PS4 2017. PC-versionen ger dig tillgång till hela spelet med DLC:t The Frozen Wilds samt PC-specifika grejer som fler grafikinställningar och annat man kan pilla med. På pappret ska det vara en rätt stabil upplevelse med inte allt för höga specs-krav, men spelare rapporterar om väldigt varierade upplevelser. För vissa flyter det på kalas, medan andra med bättre hårdvara än vad som krävs rapporterar om låg framerate och krascher och andra tråkigheter. Guerilla Games har via spelets Steam-sida berättat att de är medvetna om spelarnas bekymmer och håller ständigt ögonen på diverse rapporter och annat som trillar in på Steam och undersöker problemen aktivt. När någon form av fix kommer släppas är för tillfället okänt, men Guerilla ber spelarna med bekymmer att rapportera om buggar och crashar när de sker, vilket kommer göra det enklare för utvecklarna att hitta var skon klämmer. Ovan kan ni kika på Digital Foundrys genomgång av PC-porten. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Ghost of Tsushima
Vilken version är bäst?

Idag släpps Ghost of Tsushima, men på vilken version av PS4 ska man köra och bör man sikta på hög upplösning eller stabil fps? Det får vi reda på i videon ovan. För att göra en lång historia kort så rullar spelet lite bättre på PS4 Pro än vanliga PS4, och det kan vara en bra idé att köra på förbättrad framerate i spelet om du har basversionen av PS4. Pro-användare kan sikta på högre upplösning, då framerate-läget knappt gör någonting på PS4 Pro. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

OnePlus finputsar bästa mobilupplevelsen med 8 Pro
Vi har testat OnePlus nya flaggskepp!

OnePlus 8-serien har nu presenterats officiellt och vi har fått tillbringa lite kvalitetstid med nya flaggskeppet 8 Pro för att se vad den har att erbjuda. Och för att göra en lång historia kort så har OnePlus ännu en gång levererat en riktig kompetent enhet som är sjukt härlig att använda. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Final Fantasy VII Remake
Hur bra presterar spelet på Sonys konsoler?

Digital Foundry har grottat ner sig i Final Fantasy VII Remake för att se hur spelet presterar på den tekniska fronten. Mer specifikt pratas det om dynamiska upplösningar, framerate, användandet av Unreal Engine 4 och lite annat smått och gott. Det pratas även om högupplösta texturer som laddas in väldigt långsamt, och i bland inte alls, vilket verkar vara ett problem oavsett om du kör vilken version av PS4 du kör på eller typ av lagring. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0
2019

Witcher 3 kan nå 60 fps på Nintendo Switch
Med lite pill och kärlek

The Witcher 3 släpptes till Nintendo Switch tidigare i veckan och spelet rullar förvånansvärt bra på Nintendos hybridkonsol. Spelet är dock låst till 30 fps och kör dynamisk upplösning för att nå siffran, men med ett moddat Switch går det att komma upp i högre framerate. I videon ovan pillar Modern Vintage Gamer med Switch-versionen av spelet och genom att göra lite grafiska justeringar i spelet samt överklocka processorn lyckas gänget få spelet att rulla i 60fps. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch remastaras!
Släpps i september till PC och PS4

Det har tidigare ryktats om att Ni no Kuni: Wrath of the White Witch skulle få en remaster-behandling och det ser ut som att ryktet stämde! Bandai Namco har nu presenterat Ni no Kuni: Wrath of the White Witch Remastered och spelet kommer släppas 20 september till PC och PS4. Den nya versionen kommer med lite uppgraderad grafik på PS4. Mer specifikt kan grundversionen av konsolen visa 1080p i 60fps och PS4 Pro kan välja mellan att köra i 4K med 30fps eller 1440p med 60fps. PC-versionen lär vara tillgänglig med massvis med upplösningsalternativ och olåst framerate. Detta är inte allt! Ni no Kuni: Wrath of the White Witch kommer även släppas på Nintendo Switch 20 september. Detta är dock den "vanliga" versionen av spelet. Bandai Namco meddelar att i spelet kommer rulla i 720p och 30 fps både i handhållet och i TV Mode. I Ni no Kuni: Wrath of the White Witch får vi kontrollera Oliver, en pojke som teleporteras till en annan värld i hopp om att hitta sin mamma som gått bort i en tragisk olycka. Utvecklarna samarbetade med Studio Ghibli för att ta fram berättelsen och gänget assisterade även med tjusiga mellansekvenser för spelet. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Bend Studios hetspatchar Days Gone
En uppdatering om dagen sen release

Days Gone har haft en rätt knackig release då spelet var fyllt till bredden med diverse buggar som förstör spelupplevelsen en aning. Bend Studios jobbar dock hårt med att styra upp buggarna och har mer eller mindre levererat en uppdatering om dagen sedan spelet släpptes förra veckan. Buggar och strul som uppstått i spelet är bland annat ljud som försvinner helt, texturer som inte laddas in korrekt, dippar i framerate och osynkade mellansekvenser. Under gårdagen släpptes Patch 1.07 som ersatte Patch 1.06 då det visades att den tidigare uppdateringen fick Playstation 4-enheter att krascha, vilket löstes genom att ta bort en autosparfunktion i den nya patchen. I patchinformationen för 1.07 meddelar Bend Studios att de ber om ursäkt för strul och hoppas att fansen har förståelse. Har ni lagt vantarna på Days Gone än och vad tycker ni? Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0
2018

Det är ganska lätt att komma åt emulatorinställningar i PS Classic
Risk för struligheter finns dock

Playstation Classic började säljas igår och Sonys motsvarighet till Nintendos retrokonsoler har inte riktigt träffat helt rätt. Som vi fick reda på i DigitalFoundrys genomgång av konsolen beror problemen på bristande emulering som leder till lägre framerate än originalversionerna, suddig bild på grund av uppskalningen och lite annat. Utöver detta så har minikonsolen även fått kritik för att vi inte fått tillgång till några extra inställningar i konsolen, men det verkar som att emulatorinställningarna är relativt lättillgängliga. Youtube-kanalen Retro Gaming Arts har släppt en video där gänget går igenom hur man kommer åt inställningarna och det är verkligen en ganska lätt process. Du behöver bara koppla in ett USB-tangentbord, starta ett spel och sedan klicka på ESC för att komma till emulatormenyn. Där har du möjlighet att göra diverse justeringar som att ändra output-läge, framerate och lägga till scanlines. Det finns även möjlighet att köra en återställning via menyn, vilket kan vara användbart om du strular till det för mycket. Det verkar dock inte som att detta fungerar med alla tangentbord. Polygon skriver att det inte fungerar med vissa tangentbord från Apple, Logitech eller Razer så ni får helt enkelt testa er fram. Lite heads up för er som startar videon: Vid 1:50 skriker gänget till för kung och fosterland, så sänk volymen en aning eller spola fram. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Path of Exile till PS4 försenas till februari
Certifikatstrul

Actionrollspelet Path of Exile skulle egentligen bli tillgängligt på Playstation 4 nu i december, men utvecklarna Grinding Gear Games har varit tvungna att dra i nödbromsen för releasen. Anledningen till detta beror på att spelet ännu inte gått igenom den certifieringsprocess som behövs för att spelet ska få släppas på Sonys konsol. I stället kommer spelet att släppas i februari. I ett uttalande på Path of Exiles hemsida skriver utvecklarna detta: "We underestimated the amount of work it would take to finish the certification process during the busy Christmas period. While we hope to have everything ready in January, we feel a lot more comfortable promising early February as a target release window. This will also give us time to work on game performance / framerate, which we feel could be improved before release." Som gänget skriver kommer återstående tid att läggas på att finputsa spelet så att upplevelsen på PS4 blir lite vassare. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

DigitalFoundry tar en titt på Just Cause 4
Verkar vara stabilare än Just Cause 3

DigitalFoundry-gänget fick nyligen möjlighet att besöka Square Enix för att ta en titt på PC-versionen av Just Cause 4 för att se hur spelet presterar. Och utvecklarna verkar ha lärt sin läxa efter Just Cause 3. För att sammanfatta DigitalFoundrys fynd så verkar Just Cause 4 leverera en stabil upplevelse på PC och så länge du täcker de rekommenderade specsen så bör du få relativt en jämn framerate, även när skärmen täcks av explosioner. Detta gäller som sagt endast PC-versionen och DigitalFoundry har fortfarande inte sett hur läget ser ut med konsolversionen. Avalanche verkar dock vara väldigt måna om att göra Just Cause 4 betydligt stabilare än föregångaren, så vi håller tummarna att konsolversionerna också kommer flyta på bra. Just Cause 4 kommer släppas 4 december till PC, Xbox One och Playstation 4. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Motion Smoothing för Steam VR testas i betaversion
Ska göra livet lättare för klenare datorer

Valve har släppt en ny betaversion av Steam VR-mjukvaran som kan vara rätt intressant för folk som inte sitter på dubbla RTX 2080 Ti. Den uppdaterade mjukvaran kommer med Motion Smoothing, vilket är ett system som TV-tillverkare brukar använda i sina TV-apparater för att få bilden att flyta på betydligt bättre. Detta genom att systemet petar in frames mellan två redan existerande. Motion smoothing i TV-apparater lägger på en hel del fördröjning, men i Steam VR kommer motion smoothing fungera på ett annorlunda sätt. Systemet granskar de två tidigare framesen för att uppskatta rörelser och animationer och sedan skapas en ny frame med den nya informationen. Valve beskriver det på detta vis: The way we are applying Motion Smoothing in SteamVR is a bit different. When SteamVR sees that an application isn’t going to make framerate (i.e. start dropping frames), Motion Smoothing kicks in. It looks at the last two delivered frames, estimates motion and animation, and extrapolates a new frame. Synthesizing new frames keeps the current application at full framerate, advances motion forward, and avoids judder. Vad motion smoothing kommer betyda för dig är kort och gott att du kommer få en stabilare VR-upplevelse om du sitter på en lite klenare VR-rigg då datorn behöver jobba mindre för att leverera de 90 frames i sekunden som behövs. Motion smoothing i Steam VR finns nu tillgängligt via betaversionen av Steam VR. För att använda det behöver du ett HTC Vive samt grafikkort från Nvidia. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

MKBHD berättar varför han inte längre kör Pixel 2 till vardags
Verkar vara frameratestrul på Googles enhet

Att hitta rätt telefon för vardagsanvändning är rätt svårt om man recenserar mobiltelefoner. Oftast har man en favorit som man alltid går tillbaka till "mellan recensioner", men efter ett tag kan man märka att sin go-to-telefon inte längre håller måttet. Detta är vad MKBHD snackar om i sin senaste video. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Black Ops IIII riktar in siktet mot Rainbow 6
Vi har pangat i nya Call of Duty

Activision har bjudit in oss till reveal-eventet för Call of Duty: Black Ops IIII i Los Angeles för att ta en titt på nymodigheterna. Till skillnad från tidigare spel i Call of Duty-serien så kommer inte Black Ops IIII komma med något singleplayer-läge, utan i stället fokuserar på att spelarna ska skapa egna stories i multiplayer-läget, zombie-läget och nya Battle Royale-läget. Tumnagel
30.4°
+
André Stray
0
Nästa sida