m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Tut i luren! Volkswagen K70 fyller 50 år!
Tillverkarens första med framhjulsdrift och vattenkylning

Volkswagen Bubbla, eller Typ 1 som den egentligen heter, började bli omodern och för att hänga med på tåget var Volkswagen tvungna att komma med något nytt. Det var så modellen K70 föddes. Den hade en vattenkyld motor monterad där fram och drivning på framhjulen - helt tvärtemot Bubblan alltså. Den utvecklades av NSU Motorenwerke AG och tanken var från början att använda sig av en Wankelmotor precis som i NSU Ro 80. K70 hette även från början RO 70 men motorn strulade för mycket så man bytte istället till en traditionell kolvmotor. Tyvärr blev modellen aldrig någon storsäljare. K70 tillverkades mellan 1970 och 1974 i 211.127 stycken exemplar. 1974 lanserades Golf och här hade Volkswagen hittat rätt, och Golf blev som ni säkert redan vet en jättesuccé. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

BMW släpper en Classic-version av R 18
Får vindruta, större framhjul och bönpall

I våras släppte BMW Motorrad glidarhojen R 18. Nu kommer den i ett Classic-utförande som innebär fler LED-strålkastare, ett större framhjul på 16 tum och en vindruta. Den har även en bönpall och packväskor där bak. Allt för att göra hojen lite mer bekväm på långturer. First Edition får specialsaker i svart och vitt och mer krom. Givetvis även ett gäng extra emblem som skvallrar att det handlar om en specialversion. Precis som vanliga R 18 har Classic en tvåcylindrig maskin på 1,8 liter som ger 91 hästar och 150 newtonmeter i vrid. Det svenska priset är från 279.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

De svenska priserna för Lynk & Co 01 är klara
Prenumerera för 5500 kronor i månaden eller köp för 360.000 kronor

För en månad sedan skrev vi om Lynk & Co och deras nya medlemskap där du prenumererar på en Lynk & Co 01. Då sa man att det skulle kosta runt 500 euro i månaden om man inte ville köpa bilen direkt. Nu får vi reda på de svenska priserna och det som gäller är 5500 kronor i månaden för prenumeration och 360.000 kronor vid rent köp. I prenumerationen ingår försäkring, service och däck och det handlar om hybrid-versionen av 01. Prenumerationen löper från månad till månad och du kan avsluta den när du själv vill. Även vid rent köp ska service ingå. Det finns även en laddhybrid men den kostar istället 440.000 kronor. Den ska klara 6,8 mil på bara el. Oavsett vilken man väljer är det framhjulsdrift och automatlåda som gäller. De första bilarna väntas bli levererade nästa vår. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut i20 N
Ett litet krutpaket

Nu presenterar Hyundai nästa krutpaket i N-serien och det är i20 N. Den här bjuder på bättre väghållning, fräsigare utseende och en turboladdad fyra på 1,6 liter som ger 204 hästar och 275 newtonmeter i vrid. Till motorn sitter som standard en sexpetad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. 0-100km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h. Bilen har en mekanisk diffbroms, Launch Control och varvtalsmatchning som ska hjälpa till att göra växlingarna ännu snabbare. Bromsskivorna mäter 320 millimeter fram och jämfört med en vanlig i20 har denna vassare fjädring och dämpare och grövre krängningshämmare. i20 N väger in på 1190 kilo. Utseendemässigt får man ett biffigare kjolpaket, stor vinge på bakluckan och 18-tumsfälgar. Bilen kommer till Sverige nästa vår men några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Toyota Celica fyller 50 år!
Tut i luren!

Mellan 1970 och april 2006 tillverkades Toyota Celica. 1970 innebär ju att det i år är hela 50 år sedan modellen fick se ljuset, och det är ju såklart värt en tut i luren! Modellen anses vara lika bra sportbil som personbil och genom åren har den bevisat att den även är mycket lämplig i rally-sammanhang. Första generationen som kallas för A20/A35 är mycket eftertraktad idag och hittar man ett exemplar som inte har rostat bort borde man slå till. I mitt tycke är det också den snyggaste av alla versioner som har släppts. 1985 släpptes T16 som erbjöds med fyrhjulsdrift och det var då man började använda modellen i racing-sammanhang. 1993 och 1994 vann Toyota konstruktörsmästerskapstitlarna i rally-VM med Celica GT-Four. Sista generationen som kom 1999 gick dock endast att få med framhjulsdrift. Vilken är din favorit bland alla sju generationer? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nu är maskeringen på BMW 128ti borttagen
Röda detaljer = sportigt

För några veckor sedan fick vi se bilder och video på BMW:s nykomling 128ti. Nu har den extremt lätta maskeringen som var då tagits bort och under den fanns röda detaljer som ska få modellen att sticka ut lite extra. Det här är en bil som hamnar snäppet under M135i xDrive och i detta fall är det bara framhjulsdrift som gäller. Det gamla namnet ti (Turismo Internazionale) återupplivas och det är något BMW använt genom åren på sina lite sportigare modeller. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 265 hästar och som har 400 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder. Lansering sker i november och på prislappen står det 41.574 euro. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 Sportback som laddhybrid
Tar sig 6,7 mil på bara el

I våras rullade Audi ut nya A3 Sportback. Då sa man att modellen skulle erbjudas som gasbil och som laddhybrid. Gas-versionen skrev vi om för två veckor sedan och nu är det dags för laddhybriden att göra entré. A3 Sportback 40 TFSI e som är dess fulla namn kombinerar en 1,4-liters bensinfyra på 150 hästar och 250 newtonmeter med en elmotor på 109 hästar och 330 newtonmeter. Den kombinerade systemeffekten anges till 204 och 350 newtonmeter. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad S-troniclåda. 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder och toppfarten anges till 227 km/h. Bilen tar sig 6,7 mil på bara el och då är toppfarten istället 140 km/h. Batteripacket är på 13 kWh och det kan som max laddas med 2,9 kW vilket ger en laddtid på strax över fyra timmar. Lansering sker nu i höst och i Tyskland kommer bilen att kosta från 37.470 euro. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ford Puma nu i hetare ST-version
Har turbomatad trea som ger 200 hästar

Precis som utlovat rullar Ford nu ut Puma i tillkryddad ST-version. Det här innebär att den kompakta suven får lite biffigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, sportigare interiör och en turbomatad trecylindrig EcoBoost-motor på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Bilen är utrustad med diffbroms, har 25 procent snabbare styrning och 17 procent större bromsar. Trots den lilla storleken på motorn finns cylinderdeaktivering som stänger av en av de tre burkarna om belastningen är låg, allt för att ytterligare spara några droppar bränsle. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,69 liter och utsläppen till 155 gram per kilometer. Vad Puma ST kommer att kosta och när den lanseras här är tyvärr oklart för tillfället. I Storbritannien börjar priset på 28.495 pund. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

BMW lanserar sin första M-motorcykel
Det här är M 1000 RR

Bokstaven M är synonym med prestanda hos BMW och M 1000 RR är den första motorcykeln man sätter den på. Det här är alltså det värsta man har att erbjuda och skapelsen blir din för 370.000 kronor. För pengarna får du en tvåhjuling med en totalvikt på 192 kilo och en vattenkyld radfyra som ger 212 hästar och 113 newtonmeter i vrid vid 11.000 varv. För att framhjulet inte ska vara i luften hela tiden när man är ute och kör sitter det vingar i kolfiber på kåporna som ser till att pressa cykeln mot marken. Dessa gör även att man kan gå på gasen snabbare och även att man kan bromsa senare. De ska också se till att kurvtagningen blir stabilare. Hojen har fem stycken olika körlägen, dynamisk traction control och wheelie-funktion. Tekniken Shift Assistant Pro gör att du kan växla ner och upp utan att koppla. Det finns även Launch Control och Hill Start Control Pro som håller kvar hojen när det sluttar så att du slipper stå med bromsen intryckt. När M 1000 RR lanseras framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0

General Motors presenterar elmotorfamiljen Ultium
Cadillac Lyriq blir först ut att använda

Ultium är namnet på General Motors nya familj med elektriska drivlinor. Dessa kommer att vara det som erbjuds i nästa generation av elbilar från tillverkaren och produktionsversionen av Cadillac Lyriq blir den första att använda sig av grejerna. Även den eldrivna Hummern får Ultium-prylar i sig. Drivlinorna kommer att erbjudas i både småbilar till större pickups och finns med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Allt är fortfarande under utveckling och inga specifikationer har släppts än. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Honda presenterar nya N-One
Kan denna komma till Sverige som elbil tack?

Jag har en fäbless för små bilar och önskar ibland att jag bodde i Japan där det kryllar av massa små godsaker. En modell som Honda säljer där är N-One och den presenteras nu i ett uppdaterat utförande. Första generationen av N-One kom 2012 och 2017 fick denna sig en facelift. Nu är det alltså dags för generation två att göra entré. Designen på den lilla kei-bilen har ändrats på en del ställen och nu kan man få den med manuell sexpetad växellåda. Drivningen sker på framhjulen men du kan faktiskt även få fyrhjulsdrift som tillval. Eftersom denna typ av bilar måste ha en väldigt liten motor är det precis som i många övriga bara en liten turbomatad trecylindrig maskin på 0,66 liter som ser till att ta denna skapelse framåt. Det sitter nya LED-strålkastare framtill och även bakljusen har LED-teknik i sig. Det finns tre stycken olika utrustningsnivåer och dessa är Original, Premium och RS. Den sistnämnda är den sportigaste. Vad man får betala framgår inte. Bilen har premiär i Japan senare i höst. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Peugeot lyfter 3008
Får huggtänder och mer teknik

Peugeot rullar nu ut en uppdaterad version av modellen 3008. Det som är nytt är bland annat att bilen får samma slags "huggtänder" som DRL-ljus som flera av syskonen har och att man proppat in mer teknik. På insidan har det inte hänt så värst mycket. Det digitala instrumentklustret har ökat till 12,5 tum i storlek och ytterligare en skärm på tio tum för infotainmentsystemet hittas på instrumentpanelen. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Under huven går det precis som tidigare att välja mellan två stycken olika laddhybridalternativ. Den ena driver på alla fyra hjul och har 300 hästar och två stycken elmotorer medan den andra endast är framhjulsdriven och istället har 225 hästar och en elmotor. Den förstnämnda tar sig 5,9 mil på bara el medan den andra klarar 5,6. Vill man köra traditionella drivlinor finns en bensin-fyra, två bensin-treor och två stycken olika dieslar att välja mellan. Uppdaterade 3008 har premiär i slutet av detta år men vad den kommer att kosta här i Sverige är oklart för tillfället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Volkswagen Tiguan
Blir din för 289.900 kronor

I början av juli rullade Volkswagen ut en uppdaterad version av modellen Tiguan. Nu kan du beställa bilen men för tillfället finns det bara två stycken motoralternativ att välja mellan. Priset börjar på 289.900 kronor och för den slanten får du 1,5 TSI med turbomatad bensinfyra på 150 hästar. Till den kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver på framhjulen. Det andra alternativet som går att beställa är en dieselfyra på 2,0 liter med 150 hästar. Den har också sjustegad dubbelkopplingslåda men driver istället på alla fyra. Kostar från 349.900 kronor. Övriga versioner som kommer till Sverige är dessa: Tiguan 2,0 TDI 200 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart vid månadsskiftet augusti/september, från 374 900 kronor Tiguan eHybrid (laddhybrid) 245 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan R 320 hk: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 245 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i november, pris ej klart Tiguan 2,0 TSI 190 hk DSG 4MOTION: preliminär säljstart i januari 2021, pris ej klart Premiären är förlagd till november. Läs mer i pressmeddelandet nedan och bygg din bil på länken. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya Mini Cooper John Cooper Works GP på Sachsenring
Liten och snabb

Nya Mini Cooper John Cooper Works GP har varit ute och härjat på Sachsenring och så här såg varvet ut. När mållinjen passerades stod klockan på 1:38.48 vilket gör att Minin bland annat är en sekund snabbare än BMW M6 Gran Coupé Competition. GP-versionen har 306 hästar, 450 newtonmeter och krafsar runt på framhjulen via en åttastegad automatlåda med diffspärr. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Infiniti släpper ny teaserbild på QX55
En ny crossover-coupé

Det finns helt enkelt inte tillräckligt många crossover-coupéer här i världen och som tur är har Infiniti en sådan på gång för att stilla ännu fler behov. QX55 heter den och nu har vi fått en färsk bild som visar lite av dess bak. Premiär blir det den 11 november när den ska avtäckas via en live-strömning. Modellen baseras på samma plattform som QX50 och får troligtvis därför även samma drivlina vilket är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 270 hästar. Framhjulsdrift är standard men det går att få fyrhjulsdrift för extra pengar. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar mer av kommande elbilen Lyriq
Snart premiär för konceptet

Den 6 augusti kommer Cadillac att dra täcket av den eldrivna suven Lyriq i konceptutförande. Inför detta får vi nu ytterligare några teasers och en av dessa är en bild på hur laddluckan vid framhjulet ser ut. Lyric ska dyka upp i produktionsutförande först 2022. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Hase uppdaterar tandemcykel Pino
En ligger och en sitter

Tyska Hase Bikes presenterar nu en ny version av deras tandem-cykel Pino. Precis som tidigare är den lite speciell eftersom personen längst fram ligger ned medan den bakom sitter som på en vanlig cykel. Nytt för i år är att cykeln ska blivit ännu tåligare, ha fler justeringsmöjligheter och mer tillbehör så att man kan få den utefter de behov man har. Hjulbasen är numera justerbar och det främre pedalstället justerar sig själv vilket gör att personen där framme kan vara av vilken längd som helst och bara hoppa på. Man behöver inte ha med sig några verktyg för att ändra positionen. För den som hellre vill transportera gods än människor ska nu dessa möjligheter också ha blivit bättre. Det går nu att få lastgaller både fram och bak, men även under ramen och på sidorna om framhjulet. Det finns tre stycken färdiga versioner att välja mellan - Allround, Tour och Steps. Den sistnämnda får lite elkraftshjälp från en Shimano-motor på 250 watt. Allround kostar från 5335 euro, Tour 7412 euro och för en Steps får man hosta upp hela 8561 euro. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai i20 N i full färd med att testas på Ringen
Kommer bjuda på 200 hästar

I maj berättade vi att Hyundai i20 kommer att lanseras i en vass N-version. Nu har tillverkaren börjat testa bilen på riktigt och det gör man på Nürburgring. Det färdiga resultatet sägs bjuda på en turbomatad fyra på 1,6 liter som ger 200 hästar. Som väntat kommer drivningen endast att ske på framhjulen och detta via en sexpetad manuell växellåda. Bilen kommer att ha premiär någon gång nästa år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Alltså inte som laddhybrid

I mars rullade Skoda ut nya Octavia RS. Det som var nytt förutom designen var att bilen hade laddhybrid-teknik. Nu presenteras RS-versionen även med traditionell bensin- och dieselmotor helt utan elektrifiering inblandat. Om vi börjar med bensinaren så får den en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 245 hästar. Precis samma effekt som i laddhybrid-versionen alltså. Maxvridet som man får mellan 1600 och 4300 varv är 370 newtonmeter. Sexpetad manuell växellåda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Drivningen sker endast på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder vilket är 0,6 snabbare än för laddhybriden. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselsnurran är på 2,0 liter och ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den här går bara att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och är också endast den version av alla RS som går att få med fyrhjulsdrift. Med detta gör den 0-100 km/h på 6,8 sekunder. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Suzuki sätter sin logga på Toyota RAV4
Det här är nya laddhybriden Across

2018 presenterade Toyota den femte generationen av modellen RAV4, och ett år senare lanserades den i Europa. I början av året kunde vi här i Sverige reservera laddhybrid-versionen av bilen. Nu presenterar Suzuki modellen Across som är en RAV4 med Suzuki-loggor på sig, och lite annan front. Toyotan börjar på 499.000 kronor och Suzukin väntas bli bra mycket billigare än så. Den ska lanseras i Europa i höst men om den kommer till Sverige är oklart för tillfället. Under huven sitter en bensinfyra på 2,5 liter som får sällskap av en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln. Drivningen sker på alla fyra men man kan om man vill välja att bara köra framhjulsdrivet för att spara soppa. Vid behov kan upp till 80 procent av kraften skickas till bakhjulen. I RAV4 är systemeffekten 306 hästar och batteripacket på 18,1 kWh. Den klarar 7,5 mil på bara el vilket Suzukin alltså också borde göra. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida