m

Volvo Penta presenterar hybrid-båt för Hurtigruten Svalbard
Ska börja köra på test i maj

Det vi ser här är Volvo Pentas nya sightseeing-båt som är tänkt att köra Hurtigruten Svalbard. Den har en hybrid-drivlina och i maj nästa år ska man börja testerna med båten i Svalbard. I motorrummet sitter dubbla Volvo Penta twin D4-320 DPI Aquamatic med en elmotor kopplad till sig. Toppfarten anges till 32 knop och den har en marschfart på 25 knop. Grejerna sitter i båtmodellen Marell M15 som har döpts till Kvitbjørn vilket betyder isbjörn på norska. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nya Rolls-Royce Ghost som Black Badge
Går att få i världens mörkaste färg

För ett år sedan rullade Rolls-Royce ut nya Ghost. Nu är det dags för en Black Badge-version av den att göra entré och precis som vanligt handlar det om en bil svart som natten med lite bättre prestanda. Det här är också ett försök till att locka till sig yngre publik, som lite fördomsfullt kanske anses vara de som gillar hela "blacked out"-grejen. Effekten i den 6,75 liter stora V12:an är nu på 600 hästar och 900 newtonmeter vilket är en ökning med 30 hästar och 50 newtonmeter jämfört med vanliga Ghost. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Vidare får bilen ett nytt avgassystem som ska låta lite vassare, och växellådan har kalibrerats om för att växla snabbare när du trampar på lite extra. Du kan få nya Ghost Black Badge i vad man säger är världens mörkaste färg och den består av inte mindre än 45 kilo färg som sprayas på bilens kaross. Vill du inte ha bilen i svart kan du välja någon av de andra 44.000 (!) stycken färgerna som erbjuds. Annars är grill, Spirit of Ecstasy och mängder av andra detaljer i svart. Fälgarna som givetvis också har mycket svart i sig mäter 21 tum och består av 44 stycken lager kolfiber. Priset för bilen börjar på 249.500 pund, innan skatt. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Anthony Mackie ska spela i Twisted Metal-serien
Oväntad rubrik

Deadline rapporterar att den amerikanska skådespelaren Anthony Mackie kommer att spela huvudrollen i Sonys kommande tv-serie som är baserad på spelserien Twisted Metal. Enligt Deadline kommer Anthony spela en karaktär som heter John Doe som är ett mjölkbud som levererar mjölk i en postapokalyptisk värld där bilar tävlar i turneringen Twisted Metal där man kan önska sig vad som helst om man vinner. Twisted Metal is a high-octane action comedy, based on an original take by Deadpool scribes Rhett Reese & Paul Wernick about a motor-mouthed outsider offered a chance at a better life, but only if he can successfully deliver a mysterious package across a post-apocalyptic wasteland. With the help of a trigger-happy car thief, hex27ll face savage marauders driving vehicles of destruction and other dangers of the open road, including a deranged clown who drives an all too familiar ice cream truck. Det första Twisted Metal-spelet släpptes 1995 och var ett spel där man körde bilar som skulle skjuta ner varandra. De första två spelen i serien är lätt, enligt mig då, några av de bästa spelen någonsin och kanske de enda två spelen som jag med gott samvete kan säga att jag är riktigt jäkla bra på. Efterföljande spel dock, med undantag för Twisted Medal: Black, gick det käpprätt utför. Andra spelserier som Sony håller på och filmatisera är The Last of Us, Uncharted samt Ghost of Tsushima. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är Mercedes första eldrivna AMG-modell
Bjuder på upp till 762 hästar

Alla ska lansera elbilar nu för tiden och AMG är inget undantag. Här är deras första och den kallar man för Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+. Och står det AMG på något betyder det oftast duktigt med effekt, så även i detta fallet då bilen bjuder på upp till 762 hästar och 1020 newtonmeter med Dynamic Plus-paketet. Denna version har även dubbla elmotorer, drivning på alla fyra och ska klara av 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Rimliga AMG-siffror alltså, fast i en "ljudlös" bil. Det finns dock något man kallar för AMG Sound Experience som trycker ut AMG-mässigt ljud i högtalare i och utanför bilen. Batteripacket är på 107,8 kWh och räckvidden anges till mellan 52 och 58 mil. Vikten på ekipaget klockar in på 2655 kilo så det är lite massa som ska flyttas ändå. För att få stopp på allt detta sitter det biffiga 415 millimeter stora skivor fram som greppas av sexkolvsok. Om man tycker att det ändå är lite för klent finns det 440 millimeter stora keramiska på tillvalslistan. Bak sitter istället skivor som mäter 378 millimeter. Lansering sker någon gång nästa år men priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Prenumerera på Teslas "Total självkörningsförmåga"
199 dollar i månaden

Tesla har olika nivåer på sin autopilot, som egentligen inte är en autopilot. Hur som helst så får man betala extra för de olika funktionsnivåerna, rätt feta pengar. För uppgraderad autopilot får man betala 38.900 kronor och då får man navigering med autopilot, körfältsbyte, autoparkering, summon och smart summon. Betalar man 77.700 kronor så får man det som kallas för total självkörningsförmåga, eller Full Self-Driving på engelska. Då får man alla funktioner i uppgraderade autopiloten men även funktion för att identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar och, i framtiden, automatisk körning på stadsgator. Namnet till trots så är det ingen total självkörning, alltså där bilen är autonom, utan föraren måste övervaka körningen precis som i vilken annan bil som helst. Att betala nästan 80.000 kronor för en funktion som inte är klar ännu kan vara lite väl fläskigt, men eftersom det är ren mjukvara som Tesla tar rätt feta pengar för så går det ju att uppgradera senare om man hellre vill det. All hårdvara finns där. Vill man inte slanta av allt på en gång finns så har det nu dykt upp ett alternativ där man betalar per månad och prislappen i USA är 199 dollar. Om man redan har uppgraderad autopilot så är prislappen 99 dollar i månaden. Tumnagel
-20.7°
+
Roger Åberg
0

Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar
Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar

Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Ny instegsversion och sportversion av Mercedes EQC
Kostar nu från 66.068 euro

Mercedes breddar nu utbudet när det gäller den eldrivna suven EQC. EQC 400 4MATIC lanseras som färdigspecad instegsversion med ett frånpris på 66.068 euro och en sportigare version kallad EQC 400 4MATIC AMG Line proppad med AMG-prylar presenteras. Den kostar från 73.208 euro. Bägge bilarna är utrustade med en ombordladdare på 11 kW som standard. Båda två ska gå att beställa nu och de väntas dyka upp hos återförsäljare i maj. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Lexus LFA firar tio år!
Grattis och tack för ditt avgasljud

Det har nu gått tio år sedan Lexus lanserade superbilen LFA. Idag är den ett riktigt samlarobjekt som få förunnade kan njuta av. Modellen har varit en inspiration till flera senare modeller och en testbänk för både ny teknik och nya materialval. Endast en bil tillverkades om dagen på fabriken i Motomachi och totalt tillverkades 500 stycken exemplar. Alla är utrustade med en oerhört välljudande frontmonterad V10:a på 4,8 liter som ger 560 hästar vid 8700 varv. Till motorn sitter en sexstegad sekventiell växellåda som tar bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h. Grattis LFA och tack för allt! Hoppas jag får tillfälle att i alla fall höra en live någon gång. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0
2020

Mercedes-AMG GT 63 S sätter nytt rekord på Ringen
Snabbare än ärkerivalen Porsche Panamera Turbo

Det var i augusti som Porsche snodde titeln som snabbast "executive car" på Nürburgring då man körde 7:29.8 med uppdaterade Panamera Turbo. Det ville Mercedes ordna till så man plockade ut en Mercedes-AMG GT 63 S och lyckades nyligen klocka 7.27.8 och är därmed den nya herren på täppan. Bakom ratten satt Demian Schaffert. Bilen man körde med var utrustad med aerodynamik-paketet och Michelin Pilot Sport Cup2-däck. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida