41 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

REE Automotive visar större elfordonsplattform
För bussar och lastbilar

I november skrev vi om det israeliska företaget REE Automotive och deras lilla självkörande eldrivna transportfordon. På CES-mässan presenterar de nu plattformen P7 som är en bas för större fordon som exempelvis bussar och lastbilar. De första prototyperna ska potentiella kunder få utvärdera under årets första kvartal. Plattformen som är helt platt (höhö) ska kunna lastas med upp till 3992 kilo och kunna få in fler paket än många av dagens transportbilar i samma storleksklass. Väljer man istället att sätta en buss-kaross ovanpå ska denna ha plats för upp till 30 stycken passagerare. Man kan utrusta den med fram, bak eller fyrhjulsdrift och även med fyrhjulsstyrning. Batteripack på upp till 120 kWh ska få plats vilket ska ge räckvidd på nästan 60 mil på en laddning. Upp till fyra stycken elmotorer på 136 hästar vardera kan monteras. Tumnagel
38.5°
0
2021

Tesla uppdaterar Cybertruck innan den ens har släppts
Får fyra motorer och krabbläge

Teslas Cybertruck är inte här än, och vi vet inte riktigt när den kommer att vara det heller. Men innan den släpps kommer den i alla fall att uppdateras på en del punkter för att kunna erbjuda det som motståndarna gör. En sådan sak är bland annat en elmotor till varje hjul (istället för de tidigare tre motorerna totalt), styrning på alla hjulen och möjligheten att aktivera ett "krabbläge", så att man kan köra lite på diagonalen om man vill. Precis detta finns i nya Hummer EV. Förutom att det ser fränt ut när man kör kan det hjälpa en att manövrera där det är trångt. Planen är att Cybertruck ska börja tillverkas någon gång nästa år. Initialt är det då bara denna uppdaterade version med fyra stycken motorer och fyrhjulsstyrning som kommer att tillverkas. Den lär ju också bli den dyraste av alla versioner som kommer släppas. Initial production will be 4 motor variant, with independent, ultra fast response torque control of each wheel— Elon Musk (@elonmusk) December 3, 2021 Will have both front & rear wheel steer, so not just like a tank – it can drive diagonally like a crab— Elon Musk (@elonmusk) December 3, 2021 Tumnagel
32.1°
0

Audi uppdaterar A8
Flaggskeppet förfinas ytterligare

Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
0

Mercedes rullar ut nya SL
Kommer som laddhybrid

Så då var det dags för Mercedes att presentera helt nya SL - sjunde generationen. Modellen är inte en roadster längre utan får ett litet baksäte för folk utan ben, och för första gången erbjuds den med fyrhjulsdrift som standard. Även fyrhjulsstyrning är standard. Andra nyheter är förstås utseendet som nu rimmar bättre med övriga familjen och att den kommer att erbjudas som laddhybrid längre fram. Taket fäller man på 15 sekunder och jämfört med föregångaren så är detta nu i tyg istället för i plåt. Ett drag som bland annat sänker vikten med 21 kilo. Mercedes säger att nya SL är sportigare och har mer fokus på körkänsla än tidigare, inte längre bara en fläskig glidarbil alltså. Instegsversionen blir SL 55 och den har en turboladdad V8:a på 4,0 liter som ger 470 hästar. Den ska göra 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa 295 km/h. På andra delen av skalan hittar vi Mercedes-AMG SL 63 som istället bjuder på 577 hästar ur samma motor. Den klarar 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppar istället 314 km/h. Oavsett vilken du väljer är det niostegad automatlåda som gäller. Vad laddhybriden kommer att bjuda på för uppsättning återstår att se. När bilen lanseras och vad den då kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Du hittar allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
43.5°
0

Nya Range Rover är här
Rätt imponerande sak faktiskt!

För några dagar sedan läckte nya generationen av Range Rover och ni var inte imponerade. I går presenterade Land Rover den nya generation av modellen på riktigt. Det var en synnerligen trist tillställning där man under lång tid berättade att man minsann inte hade så många onödiga linjer på sidan av bilen. Jag var inte imponerad. Men när jag började kolla på de saker som de inte sa på tillställningen började ha-begäret komma till liv. Bilen kommer till exempel med ett gäng fossilmotorer där den fetaste är en V8 på 530 hästar. Betydligt intressantare är laddhybridversionerna på 440 eller 510 hästar som har ett batteri på 38,2 kWh och en räckvidd på 10 mil enligt WLTP och 8 mil i verkligheten. Här ska Land Rover ha cred för att man faktiskt säger att verkligheten nog inte kommer att stämma överens med WLTP. Man har dessutom en relativt snabb laddning på 50 kW. Det här är alltså en ny generation och inte en facelift, även om vi känner igen fronten på bilen väl. Baken är dock helt omgjord och kanske något som vissa älskar medan andra hatar. Man levererar ett nytt chassi med längre hjulavstånd vilket gör att man får 7,5 centimeter mer att leka med inne i kupén. Detta gäller även den längre versionen som plussar 20 extra centimetrar, utöver de där 7,5. Ett nytt system med aktiv antiroll gör att man tar kurvorna bättre med den stora bilen. Fyrhjulsstyrning (7 grader på bakhjulen) finns vilket bland annat gör att vändradien blir 10,95 meter, det är fantastiskt lite för en så här stor bil. Självklart kan du ta ut denna i naturen och den ställer automatiskt in rätt körläge beroende på underlag. Markfrigången är 21,9 centimeter men kan i terrängläge höjas 7,6 centimeter till 29,5 centimeter. De största fälgarna är förresten på 23 tum. På insidan är det så klart superlyxigt och redan innan man kommer dit är det bekvämt. Dörrarna har nämligen soft close och rör man vid handtagen för att komma in knuffas dörrarna upp en bit. De öppnas tyvärr inte helt av sig själva. För första gången finns Range Rover med plats för sju. Man har med de där extra centimetrarna fått in en extra sätesrad där två vuxna kan sitta, det duger nämligen inte med en sätesrad där bara barn kan sitta. Även med denna uppfälld finns faktiskt ett ok bagageutrymme. De flesta lär nog ändå välja fem säten och mittensätet bak går att fälla fram så att det bildar en liten barriär mellan baksätespassagerarna. Väljer man den lyxigare SV-versionen så kan man få bilen som strikt fyrsitsig med baksäten som går att luta och ha sig. I den långa versionen får man det riktigt, riktigt bekvämt och lyxigt. Bakluckan är så klart två-delad som sig bör och genom att fälla upp en grej inuti bagageutrymmet så får man en liten soffa. Det går att köpa kuddar till denna så att man kan sitta och njuta. Man har förresten brusreduceringsteknologi i bilen och man har placerat högtalare med detta i nackkuddarna, vilket ska vara första gången någonsin. Snygga skärmar finns också, den framför föraren liksom svävar i luften och det gör även den i mitten, som är en smula böjd. I bak kan du också få skärmar, en liten för att styra viktiga saker och två större om du vill kolla på något medans du åker. Trådlös CarPlay och Android Auto finns så klart, men även Alexa. Priserna ligger i Storbritannien på mellan 1,2 och 1,8 miljoner spänn. Jag vill ha en svart med svarta fälgar, lång med sju säten. Och en skitstor parkeringsplats. Tack. Här nedan går tre bra gubbar igenom bilen i mer detalj. Tumnagel
40.3°
0

Bildspecial: Hummer som SUV
Och en del ny fakta

I helgen skrev vi om att nya Hummer kommer som SUV, men det var lite fattigt med bilder och text då. Så här kommer 49 bilder till och så har vi även fått lite mer information. SUVen har kortare hjulbas än pickisen, allt för att man ska kunna köra den i civilisationen. Skillnaden är hela 23 centimeter och det tillsammans med fyrhjulsstyrningen gör att vändradien är på 10,8 meter vilket är grymt för en så här stor bil. Man berättar även att batteriet kan packas i dubbla lager, att man på den feta skärmen kan hämta satellitinformation och på så sätt hitta grymma vägar att köra offroad på. Bilen har även en generator så att man kan driva lite vad man vill på bilens batteri och även ladda andra elbilar. Mäktigt. På länken nedan finns massor av mått och sånt för den som vill gotta sig i det. Tumnagel
40.9°
0

Hummer kommer även som SUV
Så klart!

Varumärket Hummer är på väg tillbaka och är helt elektrisk. Vi har fått se pickupen sedan tidigare men i helgen presenterade GM även en SUV-version av bilen. Den verkar inte ha fler sittplatser utan har helt enkelt ett bagageutrymme istället för pickupbädd. I den flådiga reklamfilmen nedan får vi se att den kan höja sig 15 centimeter om man behöver åka runt i vildmarken eller i en stad förstörd av superhjältar och så kan den köra på snedden tack vare kraftig fyrhjulsstyrning. Coolt! Men vill du ha en får du vänta. En 1st edition kommer att börja säljas om två år, alltså våren 2023, och bjuder på tre elmotorer, upp till 830 hästar, 0-100 km/h på 3,5 sekunder och en prislapp på 105.595 dollar. En version med två motorer och 625 hästar kommer att säljas för 90.000 dollar. En budgetversion för 80.000 dollar kommer året efter, alltså 2024. Om och när den kommer hit även väldigt oklart, men innan 2024 lär vi inte se den här. Tumnagel
39.1°
0

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
0

Cadillac smygvisar Celestiq
Det eldrivna flaggskeppet

Ytterligare en modell i Cadillacs kommande elsatsning är Celestiq - en sedanmodell som räknas som flaggskeppet i iq-familjen. Nu får vi en första smygtitt på bilen och det vi kan se är att den får ett stort glastak och en stor skärm på insidan. Det roliga med taket är att det är uppdelat i fyra stycken zoner så alla i bilen kan välja hur mycket eller hur lite ljus som ska släppas igenom. Rykten säger att Celestiq kommer att kunna ta sig 65 mil på en laddning och att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Den ska även få fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning. Lansering väntas dock inte ske förrän 2023, ett år efter suven Lyriq. Bonusklipp nedan på General Motors presentation av sin eldrivna framtid. Tumnagel
37.3°
0
Nästa sida