m

Vulkan är uppföljaren till OpenGL
Släpps i dag och ska ge bättre grafik

Förra året berättade vi om gINext som är uppföljaren till den grafiska API:n OpenGL. Sedan dess har gINext bytt namn till Vulkan och uppföljaren version 1.0 är nu släppt på marknaden meddelar Khronos Group som även lovar att de kommer att fortsätta stödja OpenGL ett tag till för appar och program som inte behöver så hög prestanda. Vulkan är ett mer kraftfullt gränssnitt än OpenGL som är anpassat för modern programmering, moderna processorer och 3D-grafik och det är baserat på AMD:s ramverk Mantel. Än så länge har Vulkan på PC stöd för Windows 8, 8.1 och 10 och det finns redan drivrutiner för Intel Graphics och Nividias produkter att hämta hem. AMD är också på gång med drivrutiner men har endast betaversioner att erbjuda just nu. Även på mobiltelefoner kommer Vulkan att rulla ut och Qualcomm meddelar att processorn Snapdragon 820 kommer att använda sig av den nya tekniken. En annan aktör som är väldigt intresserad av Vulkan är Valve som vill öka prestandan på sina Steam Machines som i vissa fall har en ganska medelmåttig hårdvara. Tumnagel
53.4°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Valve visar upp nytt OpenGL i mars
Har fått namnet gINext initiative

Under GDS, Games Developer Conference, i mars kommer flera företag att finnas på plats för att visa nästa generationens OpenGL som har fått namnet gINext initiative. Det handlar om ett nytt och kraftigare grafiskt API för flera olika plattformar som ska vara designat för modern programmering och moderna processorer. På plats kommer representanter för Valve, Unity, Epic, Oxide och Electronic Arts finnas för att prata om hur gINext fungerar och för att visa upp exempel på färdiga applikationer som använder sig av hårdvara med gINext. Presentationen kommer att äga rum den 5 mars och vi ser fram emot att få ta del av lite filmade demonstrationer och närmare detaljer om hur grafiken har utvecklats. Tumnagel
57.2°
+
Emmy Zettergren
0